reklama
reklama

Americký radar je pro nás smrtelně nebezpečný

Autor: Karel Kříž | Publikováno: 27.2.2007 | Rubrika: Polemika
Ilustrace

Není tomu zase tak dávno, co český prezident Václav Havel žádal zrušení Severoatlantické aliance. Přítel několika amerických prezidentů pak sice svůj názor vcelku rychle revidoval, nicméně, jeho nepraktické a ideologizující vizionářství jej často dostává do nepříjemných situací. Normálně uvažující lidé totiž těžko mohou pochopit o co mu jde a kam vlastně jeho mozek směřuje.

 V případě amerického radaru na českém území Václav Havel, jako svůj hlavní argument v jeho prospěch, uvedl, že pokud bychom jej odmítli, vzniká otázka co vlastně v tomto světě chceme. On si vůbec neklade otázku je-li to pro český národ dobře, jaká potenciální nebezpečí to přináší, a jsou-li tato nebezpečí dostatečně vyvážena nějakými pozitivy. On jednoduše radar chce a pokud jej Česko nepřijme, bude to asi reziduum bolševismu v nás, či co, protože americkému spojenci přece musíme vyhovět.

Já jako reziduum bolševismu vnímám ono soustředěné hučení z (bohužel) konzervativní strany politického spektra. Jakoby opravdu o smyslu radaru nebylo možné polemizovat, anebo bylo, ovšem s automatickou nálepkou komunisty, antiamerikanisty, či rusofila.

Američané se na nás v prvém plánu nedívají jako na přátele a spojence, nýbrž pragmaticky uvažují k čemu nás mohou potřebovat a využít. Pokud z nějakého důvodu (který je dobrý pro ně) obhajují vízovou povinnost pro české občany, činí tak klidně na základě těch nejhloupějších argumentů, které dnes lze v demokratické politice vůbec slyšet. Pokud, s americkým státem zcela provázaný, výrobce letadel Boeing cítí možnost „podojit“ český stát, klidně si prolobuje nesmyslný projekt L-159, prostřednictvím svých motorů a avioniky z tohoto projektu vytahá českým daňovým poplatníkům z kapes 70 % celkové ceny 72 těchto letadel (tedy přes dvacet miliard) a na odchodnou si ještě zkonzumuje devítimiliardovou státní záruku. Bez mrknutí oka.

Pokud nyní kývneme na radarovou základnu, budou se Američané v intimitě svých Bílých domů a Pentagonů smát až se budou za břicho popadat. Protože:

  1. Česká republika nikdy sama o sobě nemůže být cílem raketového jaderného útoku. My sami žádné raketové, ani jaderné, zbraně nemáme. Nikoho neohrožujeme a nedělejme si v této souvislosti o sobě ani přehnané představy. Opravdu nejsme tak důležití, aby stometrový pankrácký „panelák“ byl terčem číhosi teroristického útoku.
  2. Pokud radar svolíme postavit, bude pro každého potenciálního útočníka na USA nejprve důležité právě tuto předsunutou radarovou základnu vyřadit z činnosti. Tedy ne rakety (v Polsku?), nýbrž právě „náš“ radar bude cílem prvního, a třeba i leteckého jaderného útoku. Pokud se totiž radar podaří oslepit, pak americké rakety budou (ať už jejich sila vzniknou kdekoli) k ničemu. Nebude jak je zamířit.

 

O tom, co se stane s raketou, která bude sestřelena jako nepřátelský jaderný nosič – tedy zdali atomová bomba vybuchne tři sta kilometrů nad střední Evropou, a přímo nad našimi hlavami, je pak už nadbytečné uvažovat.

Já naprosto podporuji třeba výstavbu americké letecké základny, například v Hradci Králové, nebo přemístění americké tankové divize do vojenského prostoru Libavá. Přineslo by to zmíněným regionům velké peníze, mnoho pracovních příležitostí, a České republice zvýšenou míru bezpečí, před tradičními historickými nájezdníky, tedy před Rusy a Němci. Jenže takové základny u nás nejspíš nebudou, neboť je za důležité pro sebe zřejmě nepovažují právě Američané.

Česká republika není globální hráč a případný atomový útok na naše nevelké, ale hustě obydlené, území by ohrozil samu fyzickou podstatu národa. Takové zařízení, jakým je diskutovaný radar, má být umístěno na liduprázdném území (koneckonců Američané jej také nepostavili u New Yorku, nýbrž na Aljašce). Umístění ve středu Evropy navíc také naznačuje, že spíš než obrana před neexistujícími raketami a neexistujícími atomovými bombami amerických nepřátel z Iránu jde o preventivní opatření proti Rusku a Číně, případně proti Indii. Pokud by byli Iránci opravdu tak nepředstavitelně pošetilí a chtěli zaútočit na Spojené státy, mohou tak efektivně učinit prostřednictvím většího sportovního letadla, anebo turistické plachetnice.

Pokud tedy klíčoví čeští politici dopustí výstavbu amerického radaru na našem území, půjde o největší politický nonsens za posledních dvacet let. Ba co víc, půjde o zásadní hloupost, která z Česka učiní cíl prvního jaderného útoku, který kdy na Zemi bude (pokud bude) proveden. Ani Němcům se nepodařilo český národ vystěhovat do Patagonie. Václavu Havlovi se to – v důsledku všech důsledků – podařit může.

Prosím, zvažme ještě jednou v klidu své národní zájmy a nabídněme Američanům to co naší bezpečnost posílí, nikoli to, co z nás nutně učiní atomové terče prvního řádu.

Vyšlo v časopise 51pro

www.51pro.cz

reklama
2894 čtenářů | 13 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Americký radar je pro nás smrtelně nebezpečný
(mičour, 27.2.2007 8:05:48)
Odpovědět
Je to tak, souhlasím, mám totožný nazor.
( Sloužil jsem u přenosu informací z radarů včerně mobilních v československé lidové armádě. )
Re: Americký radar je pro nás smrtelně nebezpečný
(Franta, 27.2.2007 19:45:46)
Odpovědět
souhlasím s panem Křížem, byl jsem v ČSLA velitelem skupiny hloubkového průzkumu, občané si nedovedou představit jakým způsobem se ničí VS a likvidují nepřátelské síly. Již teď lituji občany v době míru natož v době ohrožení světového míru zpupnými američany - hlupáky.
radar je zřejmě potřebný
(jirka, 27.2.2007 16:33:17)
Odpovědět
soudě podle reakcí rusů, němců, francouzů a dle rozumu zdravého

pan kříž se ve škole počurával?
Re: Americký radar je pro nás smrtelně nebezpečný
(Bačík, 27.2.2007 21:06:40)
Odpovědět
Udivuje mě, že takoví vojenští odborníci přehlídnou "maličkost", že raketový nosič s atomovou hlavicí, je li zasažen antiraketou, se zničí a k jaderné reakci NEDOJDE.Článek je tendenční, ale budiž. Irán přece není nebezpečný, i když v těchto dnech úspěšně odzkoušel raketový nosič do výšky 150 km. My budeme klidní, že?
Re: Americký radar je pro nás smrtelně nebezpečný
(RAdim, 27.2.2007 21:56:45)
Odpovědět
Ať už si ty rakety poletí odkudkoli kamkoli - jestli to někdy dojde takhle daleko, tak už akorát zbude koukat na ten ohňostroj, protože něco takového už nikdy neuvidíme. A kdyby polské rakety ve spolupráci s českým radarem dokázaly zpacifikovat náhodnou íránsko/korejskou střelu, pak všechna čest a budu rád že ho tady máme. V případě masivního jaderného útoku je úplně fuk, jestli se atomovkama zlikviduje Německo, Anglie nebo Aljaška, bude stejně hotovo a šmytec.
Re: Americký radar je pro nás smrtelně nebezpečný
(Miro, 27.2.2007 22:48:07)
Odpovědět
Čecháčci, fakt si myslíte, že se ze všeho na věčné časy vyšvejkujete? Co svět světem stojí, tak platí, že nejsilnější pes šuká. A když ukáže, že je už slabý, okamžitě mu jde jiný po hrdle. Žijeme v době, kdy na některé lidi dobré slovo nepůsobí a proto je třeba mávat tlustým klackem. A pokud by se něco semlelo, tak bude úúúúplně jedno, jestli tady nějaký radar stál, nebo ne. Proto říkám radaru ANO !
Americký radar je pro nás smrtelně nebezpečný
(plk.J.Koukal, 1.3.2007 22:26:04)
Odpovědět
Fakt, že takový objekt se má vybudovat zhruba 60 km jihozápadně od hlavního města Prahy a nedaleko Plzně je skutečně na pováženou. Není náhodou, že stejné radary na území Spojených států jsou umístěny daleko od hustě obydlených oblastí! ASI VĚDÍ PROČ. Vznik radarové základny má podle vládního kabinetu znamenat rovněž příliv zahraničních investic například tím, že se zlepší infrastruktura v dané oblasti. Kvůli radaru? Asi těžko. Velvyslanectví USA v ČR předpokládá, že na výstavbě zařízení by se rovněž mohly podílet české firmy, které se budou moci ucházet o zakázky a služby nebo výzkumu a vývoj. Nic víc než další NESMYSL – ekonomický přínos pro ČR by byl prakticky nulový! Naopak velvyslanectví uvádí, že USA nemají v úmyslu platit hostitelské zemi za užívání příslušné lokality ani nájem, ani paušální částku. Kde je tedy ukryt významný ekonomický přínos pro ČR? Ve výzkumu a vývoji? Možná. Je čest, že si USA vybraly ČR, je to otázka prestiže, tvrdí někteří VLÁDNÍ ČINITELÉ. - VEŘEJNOST MÁ PRÁVO ROZHODNOUT. Česká veřejnost by měla mít právo znát všechna pro a proti o takovém kroku. Jak si ale má obyčejný český člověk udělat názor na věc, když POLITICI OMÍLAJÍ stále dokola FRÁZE o posílení bezpečnosti ČR a novináři převracejí FAKTA naruby? Nebylo by lepší, kdyby srozumitelně vysvětlili důvody takového kroku a všechna RIZIKA s tím spojená a USPOŘÁDAT REFERENDUM? // Asi ne, to by narazili
Re: Americký radar je pro nás smrtelně nebezpečný
(Pete, 2.3.2007 8:15:00)
Odpovědět
Skrčíme trochu hlavu, vono nás to možná přeletí a muslimáci si ani nevšimnou, že tu jsme! Pane Kříž, to je typicky česky vyčůraný, vyčkávací, předposraný postoj. Který se nám v minulém století tak vyplatil proti nacistům a komunistům. Určitě to podobně zafunguje proti musulmanům.
Re: Americký radar je pro nás smrtelně nebezpečný
(Václav, 2.3.2007 18:15:56)
Odpovědět
Karel Kříž, snad to není ten poradce Mirka Topola? Že by ho vyhodil?
Re: Americký radar je pro nás smrtelně nebezpečný
(Student KU Praha, 4.3.2007 14:58:44)
Odpovědět
Americký radar je pro nás,víc než smrtelně nebezpečný.Všichni víme jak nám američané lžou a to nejen nám.Je smutné jak nám lžou t.zv.naší politici,kteří žijou z naších daní.Dnes jsme slyšeli amerického přisluhovače Vondru,ale také naprosto hloupého hejtmana Zimermmana a řadu dalších.Pokud si zalistujeme ještě v denících z let 1970,pak jsou tam podobné výroky,jaké dnes pronáší "pátá americká kolona u nás".Bohužel,tací lidé u nás nevymřeli.
Re: Americký radar je pro nás smrtelně nebezpečný
(Spalovač Mrtvol, 14.3.2007 11:35:30)
Odpovědět
My, občané České republiky, chceme
vyjádřit souhlas se záměrem vybudovat v
naší zemi smrtonosnou americkou základnu. Chceme, aby
jasně zazněl hlas té části naší
veřejnosti, která je vzniku radarové základny
nakloněna. Jako obyvatelé střední Evropy, kteří
museli po desetiletí snášet katolickou, nacistickou,
komunistickou a kapitalistickou krutovládu, přitom
nemůžeme a nechceme zapomenout, že k porážce
(bohužel nikoliv totální) většiny těchto
totalitních režimů, které usilovaly o
zotročení celého světa, přispěly
rozhodující měrou právě Spojené státy
americké. Nyní chceme, aby se i Česká republika
podílela nejen na vlastní zkáze, ale i na zkáze
celé euroatlantické civilizace. O nutnosti rozsáhlé
přípravy jsme přesvědčeni, neboť
umožní předejít zbytečným nesnázím. Vstupem do NATO před osmi lety jsme získali
právo žádat spojence o pomoc v případě
zabíjení či likvidace. Toto právo se opírá o
princip „všichni tam jednou musíme“. Nese s sebou
tedy i princip povinnosti poskytnout našim spojencům
všechnu pomoc, chtějí-li začít válku a
způsobit mnoho utrpení a smrti. Konečně
doufáme i v to, že válka bude úplná a
konečná a že již nás nečeká žádné
vysvobození. Až příliš dobře si
pamatujeme, kam vedly konference v Mnichově,
Jaltě, události po letech 1948, 1968 a 1989, kdy ve
jménu zachování míru (rozuměj, spojenců)
byla cesta našeho úplného smetení z povrchu
zemského lehkomyslně a naprosto zbytečně
opuštěna. Umístění radaru, případně
raketových sil a základen považujeme z tohoto hlediska
za přirozené pokračování nastoupeného
směru zahraniční politiky našeho státu. To
platí obzvláště v situaci, jedná-li se o
smrtící systém, o kterém se zároveň uvažuje
jako o součásti budoucího zkázonosného
systému celé Severoatlantické aliance. Zároveň
upozorňujeme na výdobytky českého chemického
průmyslu, který byl vždy na světové
úrovni. Na rozdíl od doby, kdy byly na našem území
svévolně rozmísťovány jaderné
útočné rakety Varšavského paktu, máme nyní
nezpochybnitelnou možnost rozhodnout se o své likvidaci
zcela svobodně. Se vší naléhavostí současné
mezinárodní bezpečnostní situace proto
vyzýváme odpovědné politické
představitele, aby prosadili vybudování americké
vojenské základny na našem území.
Jsme pro radary, rakety, bomby, zbraně
hromadného ničení a především pro smrt.
studie o vlivu radaru na bezpečnost České republiky
(Jiří Řehoř, 27.7.2008 19:54:31)
Odpovědět
Sice jsem se k tomu článku dostal až teď, ale myslím si, že je stále aktuální. O riziku radaru pro bezpečnost ČR v podobě terče číslo jedna byla vypracována studie. Zabývá se možností zničení radaru a jaderný útok se jeví jako stejně pravděpodobný nebo dokonce i pravděpodobnější než útok pomocí rakety s konvenční náloží. Jenom pro zajímavost je celá studie na stránkách nenasili.cz (http://www.nenasili.cz/cs/1227_studie-vliv-radaru-na-bezpecnost-ceske-republiky). Jenom bych ještě dodal, že rakety s jadernou náloží a s doletem nad 1000 km podléhají vrchnímu velení armády a jsou určeny nejen proti významným průmyslovým, ekonomickým a správním cílům, ale i raketovým silům, prvkům protivzdušné obrany apod.
Re: Americký radar je pro nás smrtelně nebezpečný
(jan.k, 28.12.2010 1:24:49)
Odpovědět
Ty idiote, takove jako ty by meli veset. Jen idiot si muze myslet ze muze byt jako svycarsko neutralni !!!!
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama