reklama
reklama

"Pravičák" Kalousek zvyšuje daně. Co přijde příště, znárodnění?

Autor: Jan Polanecký | Publikováno: 5.1.2012 | Rubrika: Polemika
Ilustrace

Ministerstvo financí pod vedením Miroslava Kalouska prý dumá, jak záplatovat děravou státní kasu. Recept už byl prý nalezen. Že by opravdové strukturální reformy? Že by snaha o nastartování skutečně volné kapitalistické soutěže a tudíž ekonomického růstu? Nebo snad snížení celkové daňové kvóty, která by ekonomickým subjektům uvolnila ruce a generovala tak růst bohatství napříč společností? Omyl. Opět se mluví jen o primitivním zvyšování daní.

Ministrův tým má horkého favorita, kterým má být sjednocení sazeb DPH na 19% od poloviny tohoto roku. Miroslav Kalousek již jednou dostal za vyučenou, a to v případě neúnosně a nadstatndardně vysoké spotřební daně z motorové nafty. Je všeobecně známo, že celkový daňový výnos po zvýšení sazby dramaticky klesnul. Spíše se však dá říci, že jsme dostali za vyučenou všichni. Platíme více a státní rozpočet z toho má méně.

Jedno varování nestačilo. Totéž se nyní může opakovat v případě navrhované úpravy sazeb daně z přidané hodnoty, potenciálně v mnohem větším rozsahu. Každé další zvyšování již dnes absurdně vysokých daní celou ekonomiku stále více dusí (bez ohledu na častý a demagogický argument, že mnoho států Evropy a světa je na tom třeba ještě mnohem hůře). Ano, krátkodobě možná státní rozpočet může dostat kýženou injekci, minimálně ve středním a delším horizontu však vyšší daňová kvóta způsobí, krom mnohých negativních dopadů, také pokles ekonomické aktivity, celkového bohatství ve společnosti a přeneseně i pokles výtěžnosti daní. Ministerští úředníci včetně ministra samotného toto zcela jistě vědí (Lafferova křivka se vyučuje snad i na středních ekonomických školách), ale je jim to jedno. Oni nebudou těmi, kteří negativní dopady budou muset řešit či zásadně snášet.

Na strukturální změny ekonomické a daňové politiky, která by ve finále, mimo jiné, začala odpovědně a pozvolna naplňovat cílenou státní kasu, nikdo ze současné politické garnitury nemá odvahu. Zkratkovitě a primitivně ždímat jednotlivé ekonomické subjekty je mnohem snažší. Alternativní návrhy však existují, stačí je jen použít.

Čtěte také:

 

reklama
1921 čtenářů | 10 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Vlasto Tlustý, kde jsi ?|!
(Brabec, 5.1.2012 0:25:30)
Odpovědět
Jak se na tohle, Vlasto, můžeš dívat ? Takový primitiv jako je Kraďousek tady řádí už mnoho let ! Nejprve jako předseda rozpočtovéh výboru za B.Sobbotky z ČSSD a pak od Tupohlava z ODS jako ministr financí. Bože, za co nás trestáš ! A taky psali, že Nečas má rád Kalouska !!!
Re: "Pravičák" Kalousek zvyšuje daně. Co přijde příště, znárodnění?
(Hanka, 5.1.2012 3:01:32)
Odpovědět
Ráda bych věděla, jestli má tady pan autor článku ekonomické vzdělání, protože jestli ano, tak s tou VŠ nebude něco v pořádku.
Re: "Pravičák" Kalousek zvyšuje daně. Co přijde příště, znárodnění?
(Václav, 5.1.2012 11:00:40)
Odpovědět
A Vy máte vzdělání ze z Plzně, že.
Re: "Pravičák" Kalousek zvyšuje daně. Co přijde příště, znárodnění?
(Jan Polanecký, 5.1.2012 19:01:45)
Odpovědět
Ano, mám, vystudoval jsem finance a bankovnictví na VŠE. Sice s tím dotazem krom osobního útoku nikam nesměřujete, ale to je také vizitka. Přeji Vám hezký den.
Re: "Pravičák" Kalousek zvyšuje daně. Co přijde příště, znárodnění?
(Jirka, 5.1.2012 15:08:09)
Odpovědět
Pane Polanecký, kde to žijete?! Máme přeci pravicovou vládu rozpočtové opovědnosti! A tedy logicky nižší daně rok od roku a přebytkový rozpočet - musíme ten dluh z minula přeci splatit (státní dluh dnes činí necelou polovinu částy, kterou pan Kalousek rozesílal pro výstrahu před volbami)!

Přece nám nechcete tvrdit,že vláda zvedá daně a dělá dluhy? Tak se chovají socani!
Re: "Pravičák" Kalousek zvyšuje daně. Co přijde příště, znárodnění?
(kuňka, 5.1.2012 16:00:37)
Odpovědět
Jaké musíme ?Jak to ,že socani.Jirko,jsi opravdu,ale opravdu pomýlený.Kalousek to vede do pekel, to ví přece každý.
Re: "Pravičák" Kalousek zvyšuje daně. Co přijde příště, znárodnění?
(Šoumen, 5.1.2012 18:18:26)
Odpovědět
Ano, zvyšující daně dusí ekonomiku, ale ekonomika Kalouska nezajímá. Jak může ekonomika zajímat chemika. On jen potřebuje, aby mohli do voleb co nejvíce nakrást a mít hlavně prachy pro svoje přátele ve firmě "Kámoši s.r.o.", a taky část i do své kapsičky. Je pravdou to, že nás tahle trojkolka žene zkratku do Řecka. Ale když jsme o tom před nějakým časem mluvili, tak jsme byli všem k smíchu. No, a teď to tady máte.
Orbána na ně na hajzly.
Re: "Pravičák" Kalousek zvyšuje daně. Co přijde příště, znárodnění?
(Zappa, 6.1.2012 9:13:08)
Odpovědět
Navíc jak může "pravicová" vláda zvedat daně. To je proti programu pravice.

Tedy buď to pravice není, akorát se tak tváří.

Nebo už je ekonomika tak na tom špatně, že ty daně zvednout museli, aby byli schopni vůbec látat dluhy. Alepřitom dluh roste dál.

Něco je schnilého v státě dánském, tedy vlastně českém. To je kousek ze shakespeara...
Re: "Pravičák" Kalousek zvyšuje daně. Co přijde příště, znárodnění?
(pavjan, 6.1.2012 13:44:43)
Odpovědět
Daně zvedat umí, kalit vodu v daňovém systému taky, ale nevšim jsem si, že by zrušil některou z příspěvkových organizací - většinou jsou zcela zbytečné. Krom toho: stát žije na dluh a všimněte si do jakejch zbytečností se cpou peníze - pořád a nezměněným tempem.
Re: "Pravičák" Kalousek zvyšuje daně. Co přijde příště, znárodnění?
(Krysavasilisa, 22.3.2012 18:59:18)
Odpovědět
Jedna taková sranda: Likviduje se vojenská technika (prý výběrové řízení).Stačilo by u nás v Mostě vyrovnat tanky na dno povrchového dolu a za den by bylo ekologicky zdarma zahrnuto hlušinou. Za poslední likvidaci tanků stát zaplatil vojenským opravnám několik set mil.Kč-za šrot hutě vrátily pár milionů. Vše křišťálově čisté,bez porušení zákona. Podobných zpráv můžu napsat 50,moje milá pravicová vládo.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama