reklama
reklama

Pane Pospíšile, dopilujte to!

Autor: Radomír Hrabovský | Publikováno: 1.1.2012 | Rubrika: Polemika
Ilustrace

Ministr spravedlnosti p. Pospíšil před pár dny představil svou vizi budoucího Centrálního registru přestupků. Svým způsobem zajímavý počin, který by měl zpřísnit postihování opakované drobné kriminality.

Tedy, jen pokud bude opravdu předložen a schválen tak, aby byl opravdu efektivní. Stávající návrh tomu, ale bohužel zatím neodpovídá. Rád bych věřil tomu, že se jedná jen o první nástřel a potřebné detaily budou doplněny kvalitními odborníky později. Nebo možná ještě lépe, na základě praktických zkušeností.

Názory na existenci podobného registru se různí, odpůrci většinou argumentují tím, že se jedná o citelný zásah do osobních práv a svobod jednotlivce, příznivci očekávají, že přispěje ke snížení stále rozšířenější drobné kriminality.

V tomto případě je nutno uznat, že obě strany mají svým způsobem částečně pravdu. Přihlédneme- li ale k jednomu ze základních kamenů listiny práv a svobod, tedy k myšlence, že práva jednotlivce končí tam, kde začínají práva jiného, je nutno také přiznat, že existence podobného registru je žádoucí. Je totiž nutno přihlédnout k velmi podstatné skutečnosti, na kterou bylo v posledních letech, možná desetiletích, zapomínáno. Čí práva a osobní svobody vlastně chceme chránit. A s tím samozřejmě souvisí myšlenka, jakou cenu jsme za ochranu svých práv a svobod ochotni zaplatit.

Návrh ministra Pospíšila je dle mého názoru nedostatečný, velmi všeobecný a v některých bodech zahrnuje oblasti, které by do podobného rejstříku zahrnuty být neměly, případně měly, pouze za určitých podmínek. Klasickým příkladem jsou dopravní přestupky.

Toto je oblast, která je legislativně velmi detailně zpracovaná a zabývá se jí celý jeden odbor policie. Snad pouze případy, které se dostanou až do správního řízení by mohly být zahrnuty do rejstříku přestupků. A opět napadá mě jeden klasický příklad, řízení vozidla pod vlivem alkoholu nebo návykových látek.

Naopak na druhou stranu je návrh pana ministra velmi všeobecný a nedostatečný. Hranice majetkových přestupků – například krádeží, která je v dnešní době stanovena ve výši 5-tis. Kč, by měla být jednoznačně snížena. A měla by být zkombinována s pravidlem třikrát a dost. Nevím proč by měl být tolerován zloděj, který v obchodě ukradne láhev rumu (první přestupek), posléze odejde z restaurace bez placení (druhý přestupek), vytáhne nepozorné dámě z kabelky peněženku s pěti stovkama (třetí přestupek) a posléze v přeplněné tramvaji někomu otočí z kapsy postarší mobil (čtvrtý přestupek). Je zcela zřejmé, že výše škody pravděpodobně nebude vyšší, než 5-tis. Kč. A také, že společenská nebezpečnost (podivný právnický výraz) není tak vysoká, jako činnost organizované skupiny zlodějů aut. Nicméně nechápu, proč by jednání takového člověka mělo být tolerováno více než třikrát. Neberme nyní prosím v úvahu, že zdaleka ne vždy je takový člověk přistižen.

Chtěl bych žít ve svobodné společnosti, kde nebudu muset mít strach o peněženku, mobil, či třeba jen o bundu pověšenou na věšáku v restauraci. A jsem v tomto případě ochoten akceptovat existenci centrálního registru přestupků, který, pokud bude k dispozici výhradně policii, justici a bude zabezpečen proti zneužití alespoň tak, jako současný registr dopravních přestupků, či trestní rejstřík, zcela určitě přispěje k výraznému snížení drobné kriminality. A to i přesto, že jsem si vědom faktu, že se do tohoto rejstříku mohu velice jednoduše dostat i já.

Další z věcí, která by v tomto návrhu měla být zahrnuta, je celková morální a finanční újma, nikoliv jen způsobená škoda.

Mnozí určitě znáte, děláte stejnou chybu jako já. Všechno nosím pěkně pohromadě v jedné peněžence, peníze, kreditky (bez PINů), doklady... Jenomže když vám někdo takto naditou peněženku, třeba jen s pětistovkou ukrade, peníze strčí do kapsy, zbytek hodí do popelnice, mělo by být přihlédnuto k tomu, co mě bude stát vyřízení nových dokladů, zablokování konta, vyřízení nových kreditních karet a nevím co ještě.

To dnes není a v novém návrhu o tom také není ani slovo. Lehce by se pak mohlo stát, že jednou přistižený kapsář by se rázem zařadil do limitu trestného činu…

Další podstatnou skutečností, kterou návrh naprosto opomíjí je v poslední době velmi rozšířený způsob okrádání lidí. Jdete si takhle večer po ulici, najednou vás obstoupí pět statných Romů a ten největší řekne: „Daj sem penize a mobil lebo te dobijem“.

Zkuste si tipnout, kolik lidí z tisíce by si v podobné situaci dovolilo říct „nedám“.

Bohužel, většině takto postiženým lidem zbyde jen hluboce vrytá vzpomínka na traumatizující zážitek. A když mají náhodou tolik občanské zodpovědnosti, že vše ohlásí na policii a když se náhodou případ dostane do rukou schopným, zodpovědným policistům (zdaleka dnes není pravidlem) a ti pachatele vypátrají, zjístíte, že obviněn byl jen ten, který vás oslovil. A jelikož vaše škoda není vyšší než 5-tis. je vše kvalifikováno jako přestupek. Na druhý den večer můžete stejnou skupinku potkat zase…

I přestupkový zákon by měl mít institut spoluviny, nejsem si jist, ale tuším, že nemá.

Mnozí možná namítnou, uvedený případ by měl být šetřen spíše jako loupežné přepadení, u něhož jsou stanoveny poněkud jiné, přísnější podmínky. Měl, ale téměř nikdy není.

Obvykle jsou podobné případy kvalifikovány jako loupežné přepadení až tehdy, když vás některý z nich praští. Bohužel také platí, že obvykle nepraští jen jeden, ale mlátí a kopou všichni, přinejmenším dokud se hýbete.

Vraťme se ale zpět, dejme tomu, že se zmrzačit nenecháte. I přesto by v tomto případě měla být zohledněna morální újma a vůbec bych nebyl proti, kdyby byla vyčíslena finančně a to dost vysoko.

Nic z toho návrh předložený panem ministrem Pospíšilem neřeší. Je mi tedy líto, vše by se možná dalo považovat za chvályhodný pokus o první nesmělý krůček k snížení drobné kriminality, z mého pohledu však zatím naprosto nedostačující.

Pane Pospíšile, ministr spravedlnosti by měl být schopen nabídnout mnohem víc…

Čtěte také: 

Geroj, geroj Pospíšil aneb kauza Kájínek opět na scéně

Jiří Pospíšil si v ČT opět honil triko

Pospíšilovy seznamy

reklama
1754 čtenářů | 17 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Pane Pospíšile, dopilujte to!
(veterán, 1.1.2012 7:36:44)
Odpovědět
Nerad bych panu Pospíšilovi hned první den v roce verbálně ubližoval,ale mám pocit že lépe je nic po něm nechtít.Tady již dávno mohl být pořádek,ale naše drahé volené zajímá v politice na nejvyšší úrovni jen stav jejich kont.Obyčejný člověk je tady od toho,aby ve volbách vhodil lístek do urny,a voni kluci se už nějak domluvěj....Asi nezbyde,než aby občan vzal do ruk odpovědnost za sebe a svůj majetek.Netvrdím že by si každý měl ihned pořídit ZP,koupit zbraň,ale mám pocit že pár takových mrtvých nepřízpůsobivých lupičů,zlodějů by velmi přispělo ke zklidnění současného stavu,kdy tihle gauneři jsou schopni umlátit člověka za pár kaček na krabicové víno,či za nějakou tu stovku na hrací automaty.Někdo namítne,na co je zde policie,kterou si platíme ze svých daní. Jistě,máme ji,je jich poměrně dost,ale nelze nevidět,že s pachateli jakékoliv trestné či přestupkové činnosti jedná v rukavičkách.Nebo je spíše chrání před rozzuřeným davem,jak tomu bylo nedávno na severu Čech.... Tohle všechno pan Pospíšil ví,ve funkci je poměrně dlouho,nám obyčejným to však příliš nepomůže.
Re: Pane Pospíšile, dopilujte to!
(Jeeves, 1.1.2012 9:25:51)
Odpovědět
Myslím, že smělost a drzost těchto "malých" darebáků má původ v uvedení "lidských práv" na českou scénu. Začalo to dehonestováním policie, když byla označována za mocenský nástroj minulého režimu, což samozřejmě byla, (ale kde není?), a pokračovalo to převelikou péčí o práva šmejdů. Obyčejný policajt, který měl dosud respekt, byl zatlačen do defenzívy. Každý jeho omyl je halasně vyšetřován a vlepená facka ho připraví o místo. Jeho logickou reakcí na takovou "podporu" od společnosti, je rezignace na to, aby dělal pořádek v té první linii a vlastně zastupoval justici na té nejnižší úrovni. Raději se otočí. Dříve pár dobře umístěných facek někde na služebně, zcela jistě ulehčilo spoustu práce té justici v talárech. Tak jsme si sami, díky pravdě a lásce, podřízli větev. Zahlcená justice si, zase zcela logicky, ulevuje tím, že drobnou kriminalitu v podstatě ignoruje, čímž ještě více znevažuje práci posledních snaživých policistů. Což darebáci již zaregistrovali a vlastně se nemají koho, čeho bát. :-(
Re: Pane Pospíšile, dopilujte to!
(děd, 1.1.2012 9:47:14)
Odpovědět
1*
Re: Pane Pospíšile, dopilujte to!
(JMx, 1.1.2012 11:03:00)
Odpovědět
Velmi spráná úvaha! Jak se zdá, pravda a láska nevítězí...
Re: Pane Pospíšile, dopilujte to!
(Sousedka, 1.1.2012 11:16:10)
Odpovědět
Nic nevyvážené nemůže fungovat. Jakto, že ten který se nechová jako "ČLOVĚK", má lidská práva. On přeci také musí respektovat lidská práva toho druhého. On má lidskou povinnost práva druhého neporušovat. To platí mezi sousedy, ale i ve státě. Jedna práva jsou nadřazena právům jiným. Proč podnikatelka nemá právo svobodně se rozhodnout, koho zaměstná a koho ne. Proč je tu jiné nadřazené právo, které ji to znemožňuje. Jsem proti jednostranným právům. Lidé, kteří dodržují své povinnosti, se pak mohou dožadovat i svých práv.
Re: Pane Pospíšile, dopilujte to!
(R. Hrabovský, 1.1.2012 11:29:59)
Odpovědět
Souhlas. Dokud základní myšlenkou právního řádu nebude, že pokud záměrně porušíte práva jiného člověka, máte už jen jediné právo, právo na obhájce, nic moc se nezmění.
Re: Pane Pospíšile, dopilujte to!
(Sousedka, 1.1.2012 12:03:16)
Odpovědět
Proč vždycky fungovalo, že když si napíšeš úkoly, můžeš ven. Pokud se něco nenaučíš, dostaneš pětku ..apod. Dneska máš právo vystudovat školu, ať na to máš, nebo ne. Dítě uhodit nemůžeš, ale ono tebe ano. Proč si stále všichni myslí, že naši předci byli hlupáci. Rodiče za děti zodpovídali do plnoletosti a nemusela se snižovat trestní zodpovědnost u mladistvých. Všechno je složitější, jen aby se v tom nikdo nevyznal a aby se lépe kličkovalo.
Falešnou výmluvou je, že se pracuje na zlepšení. Nic se nezlepšuje. Kriminalita přibývá, pohlavní nemoci přibývají, týraných dětí neubývá, jen zdravý rozum je na úbytě.
Re: Pane Pospíšile, dopilujte to!
(Šoumen, 1.1.2012 14:33:11)
Odpovědět
Také 1* Jeevesi.
Závidím všem vládním politikům ....
(Ing.Jan Pokorný,Praha, 1.1.2012 20:11:22)
Odpovědět
V novoročním projevu soudruha presidenta Klause mě zaujala už téměř obligátní zmínka o závisti. Asi proto, že jsem opravdu mimořádně závistivý člověk... Závidím kupř. Kalouskovi tu jeho bezpříkladnou drzost, s níž jednou bohorovně tvrdí, že zdanění superhrubé mzdy je pro náš stát něco naprosto nezbytného, za pár let v tichosti prosadí zrušení téhož. Bez omluvy, bez politické odpovědnosti, bez uzardění.... Témuž Kalouskovi závidím onu lehkost a samozřejmost, s níž nafackuje na ulici naštvanému spoluobčanovi. Vskutku křesťanská morálka! Pokud by se ten hoch aktivně bránil, tak má dnes na krku trestní oznámení pro útok na veřejného činitele. A to bych mu rozhodně nezáviděl. Nesnesitelná lehkost bytí - pro lidi Kalouskova ražení... Nečasovi závidím tu velkopanskou rozhazovačnost, s níž zabezpečuje potřeby své milenky na Úřadu vlády. Dále také závidím Vondrovi: onu bezpříkladnou hroší kůži, pod níž se schoval před kauzou PromoPro. Závidím i Drobilovi, kterak si hoví v zákonodárném sboru, ačkoli tkví až po krk v korupční bažině. Závidím také "véčkařům", s jakou lehkostí odhodili svůj předvolební program do stoupy. A ovšemže závidím i samotnému Klausovi jeho ztrátu paměti, když nás tatíčkovsky ujišťuje, že 'naše' banky jsou zdravé a občané se tedy nemusejí obávat nějaké jejich sanace z veřejných prostředků. Velkoryse při tom zapomněl, že my jsme stovkami miliard ozdravovali banky už někdy v roce 1998 a že to tehdy byl důsledek Klausova bankovního socialismu, Klausova ideologického fanatismu. A závidím i dalším našim politikům či vysokým úředníkům... Závist mne prostě úplně pohlcuje.
Re: Závidím všem vládním politikům ....
(Tonda Koniášů, 1.1.2012 22:46:00)
Odpovědět
Šťastný to člověče :-))
Re: Pane Pospíšile, dopilujte to!
(JMx, 1.1.2012 11:14:03)
Odpovědět
Velmi se mýlíte. Naopak, v předvčerejších událostech a komentářích moderátorka Drtinová (rozhodně nenakloněná ODS a současné vládě) rozebírala současný posun v řešení "vysokých" kauz s investigativními novináři (lze shlédnout na webu ČT). Výsledkem celé diskuse bylo, že se skutečně kauzy, s příchodem nového vrchního státního zástupce a dalších "klima" mění a justici není bráněno v jejich práci. Po dotazu kdo má zásadní zásluhu na tomto posunu padlo jediné jméno - ministr Pospíšil. A je zřejmé, že bez podpory premiéra a většiny ve vládě by to nebylo možné. To samozřejmě neradi vidí soudruzi zleva, neboť jde především o jejich kauzy jako MUS, gripeny, pandury (zde se ověem přiživil i Topolánek), severomoravské byty a doly atd. Samozřejmě si nedělám přílišné iluze, ale ... Jen tak dále, pane Pospíšile!
Re: Pane Pospíšile, dopilujte to!
(Zkoumal, 1.1.2012 17:36:57)
Odpovědět
Ty náš malej popleto.Brzy se budeš divit čí jsou tvé zmíněné kauzy.
Re: Pane Pospíšile, dopilujte to!
(JMx, 1.1.2012 20:59:31)
Odpovědět
Soudruhu, zeptáme se pana Mrázka a jeho archivu.
Re: Pane Pospíšile, dopilujte to!
(Beran, 1.1.2012 18:05:26)
Odpovědět
To je divné, ale mám pocit, že se tady diskutuje nad něčím co nikdy nemělo spatřit světlo světa. Kriminalizace společnosti nápady politiků je děsná, i tyto návrhy ji ještě zvýší a nic nevyřeší. Pokud budou morálku napříč všemi oblastmi společnosti určovat "kmotři," nic se nezmění. Pane Pospíšile, zamyslete se a smeťte to celé ze stolu.
Re: Pane Pospíšile, dopilujte to!
(Fesoj, 1.1.2012 20:09:09)
Odpovědět
Cituji Karla Čapka : "Spravedlnost by měla vypadat jako četník. My v menších případech dáme po hubě a ve větších si odepneme řemen a to je v devadesáti případech za sta celá spravedlnost." S tím lze v zájmu slušných občanů jen a jen souhlasit. Přitom byl Čapek jedním z největších humanistů 1. republiky. Dokud platilo, že dobře mířená facka urychlí průběh vyšetřování, zvýší vážnost příslušníka policejního sboru a posílí víru ve spravedlnost a demokracii, bylo dobře. Dnes bohužel platí to, že policisté mohou gaunerovi jen říci : "Všechno, co od této chvíle řeknete, může být a bude použito proti nám..."
Re: Pane Pospíšile, dopilujte to!
(Jeeves, 2.1.2012 9:57:55)
Odpovědět
:-)
Re: Pane Pospíšile, dopilujte to!
(pivko1111, 2.1.2012 0:12:03)
Odpovědět
Vážení,nemůžu si pomoct,ale já v tom vidím především nástroj na buzeraci lidí a jde o absolutní ztrátu osobní svobody.Zloděj je zloděj,jestli ukradne za 100 nebo 1 000 na to přece není potřeba dělat nový zákony.Ale co je horší,ty další věci,ktré v tom zákoně jsou.Za totální prkotinu můžete být zlikvidováni a zavřeni.Uvedu příklad:pojedete o 10km rychleji-1přestupek-pošlete souseda někam:2přestupek-nebude vám svítit na autě světlo:3přestupek a jdete sedět.Stačí přece zrušit nesmyslný limit ukradeného,protože,jak už jsem řek zlodějna je zlodějna.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama