reklama
reklama

Studený vítr z Pchjongjangu

Autor: Jan Kotlín | Publikováno: 22.12.2011 | Rubrika: Politika
Ilustrace

Poslední předvánoční víkend zůstane navždy dnem, kdy nás opustil Václav Havel. Jedna z nejzásadnějších událostí nejen prosince, ale celého roku 2011, v jejímž stínu se však stalo něco podobného, co lze nadneseně ve světovém měřítku považovat za ještě důležitější. Byli jsme svědky paradoxu, kdy při smutku nad ztrátou velké postavy demokracie se světu i trochu škodolibě ulevilo – ve svém pancéřovém vlaku podlehl infarktu diktátor, tyran, nevyzpytatelný velký vůdce KLDR Kim Čong-il.

Tyranovláda pustošení na oko skončila a zbídačená země se zahalila do smutečního hávu. I na takovou dálku je cítit, že povinný smutek je ne nepodobný atmosférám, které jsme zažili i v našich luzích a hájích. Pompézní pohřeb, nabalzamování, oplakávání a dveře historie se navždy uzavřou. Za nedlouho zůstane pro svět jen titulkem v novinách, odkazem v podobě obřích soch, nedostavěných elektráren a nefungující ekonomiky. Ale co bude dál?

Korejská lidově demokratická republika je jednou z posledních nebezpečných totalitních bašt na světě. Obrovský koncentrační tábor, ve kterém jsou denně lidé nuceni k hladovění, jsou vykořisťováni a jsou jim upírány jejich práva a svobody i přes svoji zdánlivou zaostalost disponuje neznámým množstvím zbraní hromadného ničení a jednou z největších armád světa. Jurij Grabovski, ruský velvyslanec pro jadernou bezpečnost již v roce 2007 odhadl množství přechovávaného plutonia v množství, které by vystačilo na výrobu skoro třiceti jaderných bomb. V roce 2003 KLDR oficiálně odstoupila od smlouvy o nešíření jaderných zbraní, v letech 2006 a 2009 provedla dva jaderné testy. A to už jsou informace, které se ignorovat rozhodně nedají.

Kim Čong-il odchází, Kim Čong-un přichází. Téměř neznámý nejmladší syn, o kterém se můžeme jen dohadovat, kdy se vůbec narodil, kde studoval, jaké má předpoklady k tomu, aby byl silným vůdcem, je nyní nejpravděpodobnější postavou, která stane v čele a bude udávat další rytmus. Svět může jen odhadovat, jakým směrem se budou události po smrti „velkého vůdce“ ubírat. Uvědomí si následník svoji moc, půjde v militantních šlépějích svého otce (pokud byl vůbec jeho otcem), nebo podlehne možnému boji jednotlivých frakcí, které se při změně vůdce budou chtít osobně po letech utlačování protlačit k moci a podílet se na kolektivní vládě?

Ve hře je několik scénářů, s pozitivním i negativním průběhem, od pomalé kapitalizace, ekonomických reforem a lehkého uvolňování režimu tak, jak jsme tomu svědky na Kubě až po občanskou válku, případně válku s Jižní Koreou a Japonskem, která by mohla přerůst do globálních rozměrů. Potvrzuje se, jak důležité je znát svého nepřítele. A o KLDR a Kim Čong-unovi toho víme stále až nebezpečně málo. Ať už se Kim Čong-un zachová jakkoliv, bude to překvapení.

Doufejme, že zbytečné chřestění zbraněmi nebude na denním pořádku a v ekonomicky nejisté době se nebudeme vracet do dob studené války. Tyto dny patří nenávratně minulosti a u toho by mělo i zůstat. Snad „nový Kim“ překvapí svým vstřícným přístupem a uvědomí si, že jen tak se může pokusit svoji zemi vyvést z problémů, ve kterých se nyní potácí.

Čtěte také:

Komunističtí zločinci před soudem. „ Já nic, to ti ostatní….“

STUDIE: Nutnost protiraketové obrany ve 21. století

Klíčová slova: komunismus
reklama
1482 čtenářů | 15 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Studený vítr z Pchjongjangu
(njk, 22.12.2011 8:21:40)
Odpovědět
Z KLDR nikdo nepřijede na pohřeb Havla? Žádná kondolence? Okamžitě korejcům vyhlásit válku. Co si to teda oni dovolují. Exnul český polobůh a oni nic.
Re: Studený vítr z Pchjongjangu
(Koraktor, 22.12.2011 9:36:03)
Odpovědět
Vy se každopádně řadíte k těm primitivům, o kterých se píše v jiném článku.
Proč nebyl uctěn i V.Havel ?
(W.I., 23.12.2011 23:01:29)
Odpovědět
Proč naše sdělovací prostředky mlčí ?

Ve Valném shromáždění OSN byl uctěn Kim Čong I. Předsedající Nassir Abdulaziz al-Nasser vyhlásil minutu ticha za Kim Čong Illa s patřičným proslovem : "Mou smutnou povinností je vzdání slávy Kim Čong Illovi, generálnímu sekretáři Korejské strany práce, předsedovi Komise obrany Lidově demokratické Koreje a hlavnímu veliteli Korejské lidové armády, který zemřel 17. ledna 2011". Proč stejné uctění nebylo i pro V.Havla.
A naše sdělovací prostředky opět mlčí ......
Re: Studený vítr z Pchjongjangu
(ThujaGarden, 22.12.2011 10:55:50)
Odpovědět
V komunistickém skanzenu...,stalinského střihu...,zvaném severní Korea (KLDR), zemřel drahý a milovaný vůdce. Ostatně bylo to vidět...,na téměř plačících televizních hlasatelích..
Podle plačícího národa...,ukazovaného v domácích televizních zprávách...,je skanzen národem milován...,to i přes téměř občasné hladomory...,které KLDR občas postihují.
Cíl je jasný...,hlavně nežít způsobem...,jak žijí imperialističtí a kapitalističtí a ekonomicky velmi úspěšní...,Jihokorejci..
Chudoba cti netratí a zřejmě ani občasné téměř hladomory..
Re: Studený vítr z Pchjongjangu
(Brabec, 22.12.2011 10:56:20)
Odpovědět
Plky, plky....
Re: Studený vítr z Pchjongjangu
(Boris, 22.12.2011 11:02:41)
Odpovědět
si se splet, ne? Spíš fakta, fakta :-)
Re: Studený vítr z Pchjongjangu
(Tonda Koniášů, 22.12.2011 11:53:51)
Odpovědět
Pánové asi tak.
O KLDR toho víme asi tolik, kolik nám zpravodajské sračkomety nalžou. Aby měl někdo osobní zkušenosti - nejsou.
Takže dohadovat se, jestli plky nebo fakta, je asi tolik, jako se přiznám, že plně věřím mainstremu, anebo mu nevěřím vůbec. Pravda se ani v jednom případě nemusí promítnout.

Jinak článek je asi tak zaměřen, jako se psávalo na západě o ČSSR a ostatních socialistických republikách na západě před rokem 1989.
Když se otevřely hranice a přijeli emigranti, tak čučeli jak péra, jak to tady vůbec vypadá. Oni byli tak zpracováni, že si mysleli, že tady lozíme po haluzích.
Mrzí mne, že jsem si ty ksichty nenatočil na kameru. Byli vykulení jak balíci. A když obešli pár známých a vrátili se zpět, tak teprve opatrně přiznávali, že si představovali opak. Pamatuji si velmi přesně na první jejich návštěvu, když dotáhli kufry potravin, které nakonec skončili v popelnici, protože by to ani pes nežral - dnes je to tady realitou. Když dovezli balíky různých značek kávy, ale pít se nedala ani jedna. Prostě na náš klasický "Pražský výběr" neměli. Dnes se Jakobs pyšní, jakou mají dobrou kávu...ukradenou technologii od Dadáka - a Valaško-Meziříčskou firmu Dadák zrušili především proto, že do balení pod označením Dadák dali ty jejich kapitalistický sra*čky atd.
Pamatuji si, jak nechtěli v restauraci ani pojíst, oni si snad opravdu mysleli, že je tady chceme otrávit. Tož taková byla realita, obdobně dnes čteme o Kubě, o KLDR a dalších podobných.
Re: Studený vítr z Pchjongjangu
(Kalous, 22.12.2011 20:53:30)
Odpovědět
Napsal jsi to dobře Tondo. Např. naše potraviny byly pokládány za jedovaté - a přišlo se na to že jsou většinou kvalitnější než Západní. Kupuji téměř zásadně české (moravské a slezské) maso, mléko, máslo atd. Polské maso je před chlazením vymáchané ve vodě aby asi více vážilo a ztrhané, Němci sem posílají se státní dotací maso z mrazíren, které už se jim nevyplácí mrazit a vyhodili by je. Francouzská kachna nebo husa občas smrdí porybách. V mém oboru jsem byl po r. 1989 ve Francii v delegaci na "zkušenou" - považovali nás z počátku za primitivy někde až za jejich Francouzskou Guyánou - a když na oplátku přijeli k nám, poznali že jsme mnohem dále než oni a že se mohou oni učit od nás a ne my od nich. Zase tak špatné zde vše nebylo.
Re: Studený vítr z Pchjongjangu
(Tonda Koniášů, 22.12.2011 22:13:35)
Odpovědět
Kalósu, odvážím se tady něco napsat, bude to obsáhlé, ale heslovité. Doufám, že se dotyční nepoznají :-))
Je to přesně, jak píšeš.
No, tak frantici tady skoupili provoz (raděj nebudu popisovat který), no a přišla porucha na potrubí. Přestal těsnit šoupák. Do doby, než to vzali frantici, tak se všechno řešilo běžně, protože ten provoz měl samozřejmě taky dílnu s chlapama věcí znalých. Ti samozřejmě po privatizaci byli zbyteční, tak je zredukovali.
No, tak se sešlo vedení, převážně frantiků a rozhodlo se, že závada je vážná, a že na to musí přijet odborník z Francie, kterých tam sice moc není, ale tady by pravděpodobně nenašli vůbec nikoho. Čechy, kteří říkali, že je to prkotina, že to tady opraví kdokoli, nebrali vůbec v potaz.
Tak asi po týdnu přijel francouz. Samozřejmě po takovém rozhodnutí všichni čekali, co to bude za zázrak. A taky jo.
Na ponk si položil laptop, na zem roztáhl plány a teď začal rozebírat šoupák.
Po asi hodině si nechal zavolat provozního - to byl čech a jal se jej přes tlumočníka informovat, že ten šoupák mu podle plánů nesedí, že je to nějaký nestandard, že musejí dovézt z Francie nový.
Ve dveřích byl opřen vrátný a zpovzdálí vše pozoroval. Když slyšel tady tyto kecy, tak popokročil a nahlídl do těch plánů, vytáhl vajgla z koutku a povídá.
No, bodejď by to souhlasilo, tady je sice rozebraný šoupák, ale na papíře má plán na ventil /kohout/, tak jakýpak nestandandard.
A takových podobných historek by našlo více.
Re: Studený vítr z Pchjongjangu
(Tonda Koniášů, 22.12.2011 22:16:41)
Odpovědět
A k potravinám všeobecně.
Tady jsme měli prakticky biopotraviny, ale za běžnou cenu dnešních sra*ček
Re: Studený vítr z Pchjongjangu
(SamOpal, 23.12.2011 9:05:42)
Odpovědět
Pánové,sorry,ale poněkud to už s tím glorifikováním i kritikou přeháníte.
Pravda je,že jsem byl svědkem v jedné západoevropské fabrice toho ,jak u sloupové vrtačky odešlo čerpadlo.
Opravovali to tři(!)
Elektrikář,instalatér a zámečník.Docela síla .On by to klidně zvládl i jeden ,tak jako u nás,jenže - odbory a plná zaměstnanost,plná zaměstnanost,plná zaměstnanost... to je ten důvod takovýchto absurdit

Potraviny .
Náhodou jsem jednu dobu pracoval v potravinovém průmyslu.
Za komunizmu.
Krůtu z Drůbežářských závodů Modřice jsem na vánoce musel zahrabat. Neboť ji nežral ani pes.
No možná jsem udělal chybu .Kdybych jej nechal týden,nebo raději dva o hladu , třeba by ji i nakonec sežral.
Mlíko v sáčku docela běžně smrdělo plastem .Tedy měl-li člověk štěstí a donesl jej domů ,když mu po cestě nevyteklo.
Sýry byly v obchodě většinou jedny - ty tvrdý trojúhelníčky ,kterýma šlo uplně krásně vybíjet okna .
Také jsem pracoval v konzervárnách......

Jo ,to kafe.Ono záleželo kde a jaké člověk kupoval. Znám takový,co jej nakoupili od Poláka na Mexikoplace - desítky kilo a potom s ním topili a dodnes tvrdí,jaký to "rakouský " kafe bylo hnus....
no.
Re: Studený vítr z Pchjongjangu
(Kalous, 23.12.2011 9:31:58)
Odpovědět
Asi neglorifikujeme. Něco bylo dobré, něco špatné - ale určitě nebylo vše špatné jak tvrdí většina dnešní propagandy. Jistěže za 15 - 20 let pokročila potravinářská technika a dnešní mléko v krabicích je lépe ošetřeno než to v sáčcích. Ale pokud byl ten sáček čerstvý, bylo asi zdravější - nebylo v něm tolik konzervantů, aby vydrželo půl roku. Navíc brzy české (moravské) mléko nebude - 3/4 stavů krav byly vybity protože se výroba mléka nevyplácí. O uzeninách ani nemluvím - salám byl dříve z masa, dnes z marketů atrapa. Samozřejmě část našeho průmyslu byla zastaralá - kdybychom třeba neměli skoro 10x větší armádu než máme dnes - mohl být také modernější.
Re: Studený vítr z Pchjongjangu
(SamOpal, 23.12.2011 10:15:22)
Odpovědět
Ale to souhlasím.
Největší ,musím to tak napsat, sviň.árna je,že stejné obchody u nás a na západě za stejnou cenu prodávají rozdílně kvalitní zboží.
Nejen potraviny.
Koupil jsem kopačky adidas .V Německu.
Vydržely několik(5?) sezon.
Potom stejná značka zakoupená u nás v Olympii. Tři,nebo čtyři zápasy a celé se rozlepily!
Prodavačka bez řečí je vzala a vrátila peníze.Asi jsem je reklamovat nebyl první a ona věděla o co jde...
Re: Studený vítr z Pchjongjangu
(Tonda Koniášů, 23.12.2011 11:05:30)
Odpovědět
To, co jsem popsal ohledně toho šoupáku, je realita - kdyby na to došlo, mám k tomu svědky, dokonce nynějšího generálního ředitele.
Podobných příhod bych mohl posloužit více.

Mlíko v pytlíku jsme nekupovali, vždy plnotučné v láhvi. A myslím (nevím), že plnotučné ani v pytlíku nebývalo. Jinak souhlasím, že ty pytlíky byl humus.

No, nic pánové - šťastné a veselé, a bohatou nadílku.
A ani by letos nemusel Ježišek nic nosit, stačilo by, kdyby si odnesl...
(ty blbce na tým vrchu a knížete prvního).
Re: Studený vítr z Pchjongjangu
(SamOpal, 23.12.2011 11:50:52)
Odpovědět
Ve sklenicích na vesnici a do malých měst většinou vůbec nepřišlo
V modrých sáčcích bylo polotučné a červené bylo plnotučné.
Zajmavé je,že dnes polotučné má 1,5 % tuku ,ale tehdy ,jestli se nepletu to byly 2%.

Jinak samozřejmě všem lidem dobré vůle krásné prožití svátků,bohatou nadílku ,ale hlavně zdraví do dnů i let přštích.
A také pevé nervy.....
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama