reklama
reklama

Na zdravotnictví bychom neměli nazírat optikou ideologie

Autor: Petr Petr | Publikováno: 10.12.2011 | Rubrika: Reakce
Ilustrace

Rád bych zareagoval na článek autora Jana Zieglera, který zde byl uveřejněn 20. listopadu 2011. Domnívám, že jako lékař s dlouholetou praxi mohu srovnávat dnešní a komunistické zdravotnictví lépe a pravdivěji.

Koncem 60 a počátkem 7O let byla na světě vedoucí pracovní skupina ve věci hemodialysy „ North West Kidney Center, Seatle, Washington, USA“.Tehdy bylo na celém světě pouhých 8 milionů osob- pacientů, účastných v chronických hemodialysačních programechDnes jsou to řádově stovky milionůZ toho je patrno, a tak tomu též bylo i v USA, že ne všichni, kteří hemodialysu potřebovali, ji také „ dostali“.

Příkladmo uvádím kriteria pro NEZAŘAZENÍ NA ČEKACÍ LISTINU ( waiting list) z výše uvedeného vedoucího pracoviště v Seatlu:

- Diabetes mellitus

- Lupus erythematodes

- Věk na 45 let věku

- Současně existující jiné závažné onemocnění

Teprve, pokud nemocný neměl žádné z těchto vyřazovacích kriterií, byl zařazen na čekací seznam ( waiting list). O tom, zda ale bude vůbec do dialysy zařazen, rozhodovalo zda bude vybrán formou „ anonymního panelu“ Komise odborníků vybrala z kandidátů, jejichž totožnost neznala, kdo bude „ napojen“ a kdo nikoliv.kdo bude tedy odsunut na čekacím seznamu na vzdálenější posici.

Tak prosím pěkně, z řečeného vyplývá, že:

1) „komunisti“ docílili, že v roce 1971, kdy na celém světě bylo pouhých 8 milionů osob v chronickém intermitentním hemodialysačním programu, jsme měli haemodialysu i v Č. Budějovicích

2)„ komunisti“ se striktně drželi indikačních a vylučovacích kriterií jak vypracována na vedoucím světovém pracovišti v Seatlu v USA

Cokoliv bych dodal by jen rozmělnilo skutečnosti.Doufám, že se nad tím zamyslíte, než zase něco o zdravotnictví otisknete Já jsem promoval v roce 1971, do Českých Budějovic jsem nastoupil v roce 1973 a na Hemodialyse jsem nikdy nepracoval.

Nebiji se tedy primárně ve valstní věci. Působil jsem na jiném interním oddělení, nežli bylo tehdejší 2. Interní oddělení, přednosta p. doc. Bohumil Flajšhans, vedoucí hemodialysačníhos střediska MUDr Zdena Tesařová, jedním z pracovníků tohoto střediska byl i dnešní p. primář nástupnického oddělení a následník pana doc. Flajšhanse, MUDr Pavel Havránek.Oni zavedli v Č. Budějovicích hemodialysu, jestli díky komunistům nebo navzdory jim mne jaksi nezajímá. Českobudějovická nemocnice si za to zaslouží velké uznání, jako instituce, i jako kolektiv pracovníků.

Myslím však, že tato fakta by mohla a měla zajímat Vás a Vaše čtenáře, článkem Jana Zieglera hrubě desinformované. Dík a čest všem, kteří tuto náročnou a v tehdejší době pro zdravotníky nebezpečnou až život ohrožující metodu ( infekce zdravotníků hepatitidou B byly na pořadu dne trvale) zavedli.

Autor Doc. MUDr Petr Petr, Ph.D. působí jako lékař v nemocnici v  Českých Budějovicích

Čtěte také:

 

Klíčová slova: komunismus  | zdravotnictví
reklama
731 čtenářů | 18 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Na zdravotnictví bychom neměli nazírat optikou ideologie
(Fat Old Sun, 10.12.2011 0:22:12)
Odpovědět
- Tati, jací byli komunisti, rudí nebo červení?
- Zlatí, chlapče, zlatí ...
Re: Na zdravotnictví bychom neměli nazírat optikou ideologie
(Kalous, 10.12.2011 4:29:31)
Odpovědět
A také nebyli černobílí, socialimus se od primitivní diktatury proletariátu vyvíjel sice pomalu ale jistě k přijatelnějším formám. Někde to bylo nic moc - špatné, jinde slušné (viz zdravotnictví, školství, zemědělství..) někde můžeme nyní závidět (zaměstnanost, nízká kriminalita, žádná lichva, zadlužení státu, bankroty, exekuce..)
Re: Na zdravotnictví bychom neměli nazírat optikou ideologie
(Bear, 10.12.2011 12:14:18)
Odpovědět
Souhlas, komunisty sice absolutne nemusim, ale o zdravotnictvi pro normalniho cloveka si nedelam iluze ani dnes - ale zemedelstvi a potravinarstvi pred "sametem" bylo treba oproti tomu co je ted docela super. Normy na obsah ruznych sracek v potravinach byly pro nas jako konzumennty vyhovujici - to co dnes produkuje EU a hlavne co dovazi k nam je des a bes.
Re: Na zdravotnictví bychom neměli nazírat optikou ideologie
(QQ, 10.12.2011 17:22:09)
Odpovědět
Ha,ha,ha, jak to víte, že normy byly jakž takž vyhovující? Žila jsem v té době a vím, jak se v JZD hnojilo. když proje traktor s rezmetadlem hnojiv, tak pole vypadalo jako když napadne sníh. Jednou to bylo na podzim a pak ještě jednou na jaře před setím. Hnojiva byla levná a tak se jimi nešetřilo, soudruzi na ministerstvu rozhodli, kolik hnojiva se má zpotřebovat a i když se hodně hnojina rozkradlo, přesto ho bylo tolik, že pole yabarvil na bílo. Takže si nevymýšlejte. proč myslíte, že se nachází kadmium, dusitany a dusičnany a podobné věci v obilí? To je ještě zásoba z hnojení z dob socialistického zemědělství.
Re: Na zdravotnictví bychom neměli nazírat optikou ideologie
(Bear, 10.12.2011 19:57:13)
Odpovědět
Asi mate pravdu - taky to bylo o tom, co si ktery papalas dovolil, bohuzel dnes je to jeste horsi - dnes je sajrajt zcela ve vsem. Kazdopadne si pamatuju treba chut beznych uzenin za totality, rajcata chutnala jako rajcata a ne jako plastik normy na mnozstvi "E" byly prisnejsi a tech veci, ktere nam domrsily mirnejsi "normy" EU je vice.
Re: Na zdravotnictví bychom neměli nazírat optikou ideologie
(Kalous, 10.12.2011 20:23:16)
Odpovědět
Z poloviny nesmysly. Přahánělo se trochu hnojení umělými hnojivy a hlavně se hnojilo i hnojivy organickými, které ntvořily hus který živiny z umělých hnojiv vázal. Dnes hnů skoro žádný není a tak i ta drahá hnojiva odtečou do řek a přehrad (splach ze svažitých polí dnes činí až 4 tuny nejkvalitnější zeminy za rok). Atraktivní řepka půdu vyčerpává z dusíku, musí se tam zase narvat. Naše zemědělství dávno ztratilo potravinovou soběstačnost a stále upadá , na rozdíl od Polska, které za 6 let zdvojnásobilo svůj potravinářský export k nám. Začíná nás živit polský rolník, což je směšné a naše pole zůstaávají čím dále více ležet ladem.
Re: Na zdravotnictví bychom neměli nazírat optikou ideologie
(Kalous, 10.12.2011 20:27:22)
Odpovědět
oprava: místo hus správně humus, vypadlo to
Re: Na zdravotnictví bychom neměli nazírat optikou ideologie
(Kalous, 10.12.2011 20:25:57)
Odpovědět
Asi víte o zemědělství prd - když vypadala pole že na ně napadl sníh - tak to byla povápněna, což bylo velmi účelné - uvolnilo to žádoucí živiny, upravilo reakci půdy a ničemu neškodilo. Dnes se skoro nevápní - protože na to není.
Re: Na zdravotnictví bychom neměli nazírat optikou ideologie
(Janrohac, 10.12.2011 10:50:17)
Odpovědět
Za bolševiků možná nebylo tolik pokroku,jako dnes.Ale to je otázka vývoje a nikoliv ideologie.Ale přístup lidí byl úpně jiný.Dnes vás všude utřou a můžete si jít ztěžovat do háje zelenýho.Za komančů jsem se nikdy nebál říci svůj názor na jejich vedení a v zaměstnání byly samozřejmě problémy,které se s humorem přešly.Zkuste si to v dnešní pseudodemokracii a jste na dlažbě.
Re: Na zdravotnictví bychom neměli nazírat optikou ideologie
(mm, 10.12.2011 17:24:03)
Odpovědět
Ha,ha,ha. Pokud byl váš názor shodný s ideologií, tak jste neměl problém. My, dříve narození to velmi dobře známe.
Re: Na zdravotnictví bychom neměli nazírat optikou ideologie
(Fat Old Sun, 10.12.2011 19:03:32)
Odpovědět
http://instinkt.tyden.cz/rubriky/tema/popelnice-evropy_24549.html
Re: Na zdravotnictví bychom neměli nazírat optikou ideologie
(Janrohac, 10.12.2011 21:13:47)
Odpovědět
Nikdy jsem nebyl členem ani konfidentem KSČ,dokonce jsem nebyl ani v pionýru.Můj děda byl totiž legionář a tak jsem od mala věděl co je to komunismus!Ale oproti současnému kriminálnímu,zločineckému systému to byli amatéři.Možná Vám tento zločinecký systém vyhovuje,ovšem do doby než Vás taky semele.
Re: Na zdravotnictví bychom neměli nazírat optikou ideologie
(Kalous, 11.12.2011 23:21:34)
Odpovědět
Můj prastrýc byl také legionář a člen KSČ. Socialismus chválil.
Re: Na zdravotnictví bychom neměli nazírat optikou ideologie
(Kalous, 10.12.2011 11:32:43)
Odpovědět
Zprávy z dnešního tisku: "Lékaři" Na dialýzu nebudou peníze" Ministr zdravotnictví Leoš Heger (TOP 09) podává návrh uhradové vyhlášky, kde se náklady na provoz diaalizačních střediske sníží o 40%. Znamená to výrazné snížení zdravotní péče a destabilizaci systému. Hrom do toho - není to ale zpráva z Rudého práva 1978 nebo 1988 ale z Práva 10.12.2011.
Re: Na zdravotnictví bychom neměli nazírat optikou ideologie
(Karelos, 10.12.2011 17:23:14)
Odpovědět
Pro bohaté bude dialýza vždy a všude.Chudí budou muset umřít.Tak to je v kapitalismu a tak to bylo za Masaryka.Dialýza ještě nebyla,ale šlo o jiné praktiky.Kdo měl peníze,ten se léčil,kdo neměl,tiše trpělaž umřel.Proč jsme se museli vrátit zpět ????????
Re: Na zdravotnictví bychom neměli nazírat optikou ideologie
(kKk, 10.12.2011 17:31:47)
Odpovědět
Jako vtip dobrý. Zapoměl jste nám prozradit, čím se léčili ti bohatí. Stejně jako ti chudí, jenom platili doktorovia umíralistejně jako chudí z dnešního pohledu na banální nemoci jako třeba průjem. Ještě v roce 1990 se u nás vyrábělo mazání Opodeldok, kterým si Švejk mazal revma, kdyš se nechal zavést paní Milerovou k odvodu. Tak skvělé léky jako Opodeldok přežil i kmunisty.
Re: Na zdravotnictví bychom neměli nazírat optikou ideologie
(Fat Old Sun, 10.12.2011 18:39:56)
Odpovědět
Umírali chudí i bohatí, akorát ti bohatí poněkud (ale někdy i výrazně) později, neboť si placenou léčbou prodlužovali život ...
http://www.opodeldok.cz/
Re: Na zdravotnictví bychom neměli nazírat optikou ideologie
(nodis, 11.12.2011 11:24:36)
Odpovědět
nehádejte se. Brzo budou zas otevřeny koncentráky, samozřejmě pod jiným názvem a o dialýze nebude ani řeč. Pokusy na lidech budou zas frčet, jak na běžícím pásu.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama