reklama
reklama

Stávka pilotů ČSA: Další nátlaková akce zpovykaných odborářů

Autor: Radomír Hrabovský | Publikováno: 5.12.2011 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Po lékařích, dopravácích a dalších, se rozhodli vstoupit do stávky také piloti našeho národního leteckého dopravce – ČSA. Stávka, jako legitimně demokratické, ale krajně nátlakové opatření, by mělo být ve společnosti využíváno výhradně ve vyjímečných případech. Osobně se stávkováním nesouhlasím, obvykle se dají řešit problémy a neshody úplně jinak, mnohdy mnohem efektivněji. Stejné je to i tomto případě.

Navíc musím uznat, že tentokrát se vedení společnosti postavilo k problému čelem a vypadá to, že bude mít celá situace jen velmi krátké trvání. Kdo trochu zná poměry v ČSA, lépe řečeno práva zaměstnanců, tedy i pilotů, musí uznat, že to pro management nebylo nic jednoduchého. Také nepřekvapí, že jedním z prvních důvodů, proč piloti stávku začali, bylo to, že management připravované změny v rámci restrukturalizace se zaměstnanci neprojednal.

A co mají co zaměstnanci mluvit do restrukturalizace firmy? Jo oni to mají v kolektivní smlouvě? Aha…

Je mi líto. Jsem patriot a je příjemné vědět, že někde po světě lítají letadla s českou vlaječkou, ale jestli naše národní aerolinky fungují takto, tak raději ať to krachne a žádné nemáme.

Piloti zvolili trochu svérázný způsob stávky. Využili možnosti, dané toutéž kolektivní smlouvou, odmítnout let z důvodu momentální zdravotní indispozice. Vzhledem k zodpovědnosti tohoto zaměstnání, je to opatření velmi rozumné, bohužel, jak jsme si mohli všimnout, také zneužitelné. A navíc, na rozdíl od klasické stávky, jistě pochopíte, že se nedá indispozice hlásit několik dnů dopředu. Tedy naštvanost postižených cestujících v tomto případě dosáhla maxima, jelikož neměli dopředu šanci cokoliv se dozvědět a tedy se na případné problémy připravit. Představte si, jak se po celodopoledních přípravách a komplikované cestě dvěma dalšími dopravními prostředky, doplazíte s kufry až na letiště a s pomačkanou letenkou v hale zjistíte, že váš let je „CANCELLED“. A jak teď vysvětlit svému zaměstnavateli na druhém konci Evropy, že zítra velmi pravděpodobně nenastoupíte do práce… (toto je konkrétní případ!)

Navíc, důvody pilotů ke stávce jsou dle mého přinejmenším zvláštní. Údajně se snažili svým protestem upozornit na pokus vyvedení části majetku firmy jinam a tedy přípravu na bankrot nebo vytunelování společnosti.

K tomuto postupu bych měl dvě výhrady.

Kdo dal pilotům jakoukoliv legitimitu k tomu, aby se prostřednictvím odborů pokoušeli ovlivňovat rozhodnutí managementu firmy. I kdyby nakonec tato rozhodnutí měla skutečně vést k ukončení fungování ČSA. Ne piloti, ale právě ten management totiž nese zodpovědnost za hospodaření, či dokonce za samotnou existenci firmy. Pokud už využili všech možností, jak společnost zachránit a nepodařilo se, pak je opravdu asi lepší, všechno zrušit a přenechat trh těm, kteří to umí líp. Vždycky je to lepší, než každoročně dotovat ztrátové ČSA nějakými třemi miliardami korun, jako například loni.

A druhá výhrada: Dle mého se v tomto případě ze strany vedení jedná právě o to jedno z posledních možných řešení, jak ČSA uchránit před krachem a dostat znovu zpátky do černých čísel. Restrukturalizace majetku, výrobních prostředků, či personální změny, mohou být v případě ekonomických problémů, mnohdy jednou z mála možností, jak zachránit podnik před úpadkem. Vedení ČSA se rozhodlo převést několik letadel na dceřinnou (či sesterskou) charterovou společnost. Tedy žádný prodej pod cenou nebo něco podobného. A pokud jsou charterové společnosti, díky své variabilitě a schopnosti přizpůsobit se poptávce na trhu, schopny vydělávat v dnešní době lépe, než pravidelné lety, tak je to naprosto správný krok.

Vše je v pravomoci managementu, ten nese zodpovědnost a to si piloti musí uvědomit i přesto, že z minulosti jsou skutečně známy případy, na které poukazují. Tedy že byly podobným způsobem zlikvidovány některé letecké společnosti (např. SABENA nebo SWISSAIR). A tak mě napadá jediný opravdový důvod stávky. Převodem letadel už u ČSA nebude místo pro tolik pilotů a je velmi pravděpodobné, že u dalších společností aeroholdingu už tak lukrativní místa, tedy ani platy nebudou. Takže na jedné straně piloti a jejich souboj o luxusní pracovní pozice, na druhé straně zklamaní a naštvaní cestující při pohledu na nápis „CANCELLED“.

Vedení společnosti ČSA prozatím zvládlo problémy excelentně, přestože byli bez varování postaveni před hotovou a velmi nepříjemnou situaci. Už druhý den byli schopni na většinu linek nasadit stroje pronajaté i s posádkama, po dvou dnech mají někteří z „indispovaných“ pilotů výpovědi na stole a pokud jsou poslední informace z medií správné, dopadnou tak všichni stávkující. Volných pilotů, kteří by měli o práci zájem, je prý u nás dost.

Stávkující, navzdory zdravotním problémům, už zase létají. Dle zástupců Českého sdružení dopravních pilotů budou příští týden pokračovat, ale já bych řekl, že už jde jen o rétorické cvičení. Spíše to vypadá, že si hezky naběhli na vidle.

Kéž by tato stávka a její řešení, bylo příkladem do budoucna. Stávka, je demokratická instituce a nikdo by ji neměl zneužívat k dosažení osobního prospěchu.

Čtěte také:

 

reklama
1536 čtenářů | 19 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Stávka pilotů ČSA: Další nátlaková akce zpovykaných odborářů
(22, 5.12.2011 3:30:18)
Odpovědět
Bez komentáře. Všichni do jednoho na dlažbu.
Re: Stávka pilotů ČSA: Další nátlaková akce zpovykaných odborářů
(Fiter, 5.12.2011 7:22:20)
Odpovědět
Proč vždycky stávkují ti co více méně žijí z peněz daňových poplatníků a výplaty dostávají pravidelně každý měsíc na účet?Proč nestávkují ti,co si musejí práci sami zajišťovat a když tu práci seženou a provedou,tak ještě není jisté,že za ni dostanou zaplaceno? Nezdá se vám to divné? Všichni ti kteří drží tento stát nad vodou nemají čas někde vyřvávat,ale kdejací paraziti kterých máme nadbytek na to čas mají.Tuhletu odborářskou sebranku dokázala zkrotit svého času Margaret Thatcherová a Ronald Reagen.
Re: Stávka pilotů ČSA: Další nátlaková akce zpovykaných odborářů
(K.O., 5.12.2011 14:39:49)
Odpovědět
Proti čemu by stávkovali: Odvody neplatí, daně neplatí, že zlodějská koalice rozkrádá republiku jim nevadí, protože jsou její voliči. Proti čemu by měli stávkovat Fitere?
Re: Stávka pilotů ČSA: Další nátlaková akce zpovykaných odborářů
(kalous, 6.12.2011 9:55:22)
Odpovědět
Toto je názor pitomce.
Re: Stávka pilotů ČSA: Další nátlaková akce zpovykaných odborářů
(sechmet, 5.12.2011 14:53:13)
Odpovědět
Clovece vstante a jdete se nechat vysetrit! Budto jste provokater nebo mate citovy handicap...
Mnozí právem vzpomínaji .....
(Kaderková, 5.12.2011 22:16:57)
Odpovědět
Předlistopadový režim
nebyl ve všem tak špatný, jak nám to líčí dnešní vzdělaní a demokraticky smýšlející a úspěšní. Nám (sockám a nevzdělancům) to stále musí do nekonečna opakovat jak všechno bylo špatné a hrozné,protože my si stále ještě pamatujeme,že platy byly sice v průměru pětkrát nižší, ale nájem byl nižší dvacetkrát, stejně jako MHD,uhlí,el.energie,plyn.K lékaři, do lékárny a nemocnice jsme mohli jít bez peněženky a hlavně nebyli žádní nezaměstnaní,každý měl zaručenou práci a nemusel se bát,že přijde exekutor,že ho přepadnou v pravé poledne na ulici nebo v metru.Ale holt nebyly banány.
Re: Stávka pilotů ČSA: Další nátlaková akce zpovykaných odborářů
(Ferda mravenec, 5.12.2011 6:36:04)
Odpovědět
Někdo poukáže na tunelování(téměř posledního co nám ještě zbývá)a už je to nezákoné.Kdyby se lidi takto chovali před 15ti roky,nemuseli jsme být takhle rozkradený.
Re: Stávka pilotů ČSA: Další nátlaková akce zpovykaných odborářů
(zlý vlk, 5.12.2011 8:04:50)
Odpovědět
Zaměstnanci brání firmu před rozkradením, pane demagogický redaktore.
Re: Stávka pilotů ČSA: Další nátlaková akce zpovykaných odborářů
(koc, 5.12.2011 8:36:50)
Odpovědět
No, pane autore, já se přiznám, že pilotům držim všechny palce. Ono, když se někdo odhodlá do rizika boje s tzv managementem, který, jak píšete, má jakousi zodpovědnost, tak asi o něco jde. Ten váš management si nakrade co může a zmizí třeba do Honolulu, zaměstnancům zbydou oči pro pláč a nám obyvatelstvu zase někdo ukradl státní majetek.
Opravdu neví, ale vyvedení majetku do dceřiných firem opravdu není nic jiného jak tunel a o rozvoji národních aerolinií se opravdu nejedná. Piloti, držte se.
Re: Stávka pilotů ČSA: Další nátlaková akce zpovykaných odborářů
(R. Hrabovský, 5.12.2011 13:04:14)
Odpovědět
Pane, pletete si rozvoj národní letecké společnosti a pokus o její záchranu. Na pochopení problému stačí jednoduchá matematika. Například: Máte 40 pravidelných linek, z nichž polovina dlouhodobě prodělává. Co uděláte? Necháte zkrachovat celou firmu? Ne. Já bych ztrátové linky zrušil, nejstarší letadla prodal (nebo převedl tam, kde vydělávat budou), nadbytečné lidi převedl nebo propustil (a tady je asi současný problém), firmu zeštíhlil a zachránil. Samozřejmě, možná se pletu, ale mám pocit, že přesně toto management ČSA právě dělá... A jak jsem řekl, piloti, přestože nikomu propuštění nehrozilo, bojují o svá luxusní místa.
Re: Stávka pilotů ČSA: Další nátlaková akce zpovykaných odborářů
(K.O., 5.12.2011 14:44:01)
Odpovědět
Hrabovský zaklapni. To není jen momentální problém. Zajdi, pokud jsi toho schopen trochu dozadu a podívej se , co všechno se s ČSA, tou starou ČSA stalo a kolik lidí se na tom napakovalo. Rozdělování a slučování společnosti a společností, za neustálého úbytku majetku, znalostí, zkušeností, trhu.
Takže počti a drž hubu, laskavě.
Re: Stávka pilotů ČSA: Další nátlaková akce zpovykaných odborářů
(R. Hrabovský, 5.12.2011 18:39:56)
Odpovědět
Inteligentní diskutér napadne názor. Hloupý autora... Alespoň vím, na čem jsem. A mimochodem, kterou starou ČSA jste myslel, tu, která měla několik zastaralých Tupolevů a dluhů, že jim málem ani v Ruzyni nechtěli natankovat?
Re: Stávka pilotů ČSA: Další nátlaková akce zpovykaných odborářů
(jindra, 5.12.2011 8:43:30)
Odpovědět
pane autore, nerad používám silná slova ale jste hlupák který píše o něčem čemu absolutně nerozumí. Letadla která vedení ČSA převádí nejsou vhodná pro charterové linky. Jediný smysl je obejít platné pracovní a kolektivní smlouvy i zákonnou ochranu zaměstnanců a udělat z nich námezdné dělníky. Nemáte vůbec tušení o dopadu takových kroků na bezpečnost letu. Jistě budete v budoucnu rád létat s přepracovanými piloty z Ukrajiny.
Re: Stávka pilotů ČSA: Další nátlaková akce zpovykaných odborářů
(R. Hrabovský, 5.12.2011 12:54:16)
Odpovědět
Aha. No je dobře, že se ozval někdo, kdo tomu rozumí. Dovolil bych se Vás tedy zeptat. Jak jste přišel na to, že letadla, která ČSA převádí do dceřinné společnosti se pro charterové lety nehodí?
Re: Stávka pilotů ČSA: Další nátlaková akce zpovykaných odborářů
(modřín, 5.12.2011 11:35:16)
Odpovědět
Zvláštní je, že "manažér" Tvrdík z prosperující firmy ČSA, kterou po Hůlovi získal od ČSSD jako trafiku, během krátké doby udělal firmu těžce ztrátovou a žádnou odpovědnost za tyto škody nenesl. A nejspíš mu na odchodnou ještě zabalili zlatý padák. Čím okouzlil piloty, že proti jeho působení nestávkovali? Že by byli spříznění lampasáckou minulostí? Odpovědnost manažérů je obecně rozšířená fikce v naší zeměpisné poloze. Při kopírování západních móresů v tomto momentu v kopírce došel toner.
Re: Stávka pilotů ČSA: Další nátlaková akce zpovykaných odborářů
(R. Hrabovský, 5.12.2011 12:50:02)
Odpovědět
Tvrdík je jiná kapitola. Ten neumí řídit ani trojkolku. A souhlasím, ČSA dostal do dnešní situace především on a jeho neschopnost. Jedním jsem si ale naprosto jist. Piloti to stávkou nezlepší, spíše naopak. A to hlavní, na rozdíl od doby vládnutí ČSSD, jsou dnes ve vedení ČSA skuteční manažeři, ne vysloužilí politici...
Re: Stávka pilotů ČSA: Další nátlaková akce zpovykaných odborářů
(Kalous, 5.12.2011 13:12:01)
Odpovědět
Máte pravdu s tím Tvrdíkem pane Hrabovský, byl to rychloplukovník schopný (z)řídit vše. Já bych to ještě zkusil u ČSA se Standou Grossem.
Re: Stávka pilotů ČSA: Další nátlaková akce zpovykaných odborářů
(R. Hrabovský, 5.12.2011 14:35:05)
Odpovědět
:-) Myslíte že by zestonásobil hodnotu akcií ČSA tak, jak to umí jen on? Tak to by ale nebyl špatný nápad...
Re: Stávka pilotů ČSA: Další nátlaková akce zpovykaných odborářů
(Kalous, 5.12.2011 15:34:18)
Odpovědět
Přesně tak - vytáhl by ČSA z dluhů a ještě koupil pro ČR celou Floridu - že by Číňané jen čučeli. To si ale dělám prču - spíše je vše smutné - např. jak plochy na rozšíření letiště Ruzyně prodal levně státní Pozemkový fond firmě Penta s konečnou ztrátou pro stát mnoho miliard Kč. Jsme země nekonečných možností (ve zlodějnách). Jestlipak třeba ti manažeři ČSA nechtějí něco podobné, nevím.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama