reklama
reklama

17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu

Autor: Luboš Zálom | Publikováno: 16.11.2011 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Výročí sametové revoluce začíná rok od roku poněkud hořknout. Ne, že by nebylo co oslavovat a rozhodně není na místě utápět se v nějakých nostalgických vzpomínkách na "bezstarostný" život v komunistické totalitě. Jenomže člověk, který vidí 17. listopad 1989 jako konec jednoho z nejtemnějších období českých dějin, se při sledování směru, jímž se ubírá současná Evropa a Česká republika s ní, nemůže ubránit dojmu, že socialismus, jenž český národ před 22 lety vyhodil dveřmi, se nám nenápadně vrátil oknem.

Znovu by se dalo poznamenat, že naše země nevzkvétá, nebo alespoň nekvete tak barevně a bujně, jak by mohla a jak bychom si představovali. Co ovšem kvete, je etatismus, čili myšlenka, že stát vše vyřeší.

Jistě, sluší se připomenout, že se od roku 1989 obrovským způsobem zlepšila všeobecná životní úroveň, máme nesrovnatelně víc svobody a víc možností, jak se realizovat, ovšem všechny tyto nesporné klady začínají poněkud zastiňovat stále patrnější paralely současné politické a ekonomické reality s obdobím před rokem 1989, jako je neustálé bujení státního aparátu a růst všudypřítomné snahy vlády zasahovat do našich životů a řídit každý náš krok. Podobně jako byl reálný socialismus zřízením, které samo o sobě nemohlo přežít z důvodu neexistence cen, projevuje se i dnešní systém, jenž rozhodně nelze nazývat kapitalistickým, bezpočtem chyb plynoucích z nekonečných pokusů všemocného státu ovlivňovat tržní systém. Stejně jako před rokem 1989 jsou i dnes hlavními oběťmi, které nefunkčnost současného socialismu zaplatí poklesem svých reálných příjmů a snížením životní úrovně, občané. Zároveň jsou však občané těmi největšími viníky - jejich hříchem je neochota přemýšlet a lenivá pasivita, na níž se pohodlně sveze jakýkoliv moderní věrozvěst kolektivismu a etatismu.

Jak se stát potýká s problémy, do nichž se sám dostal svou levicovou politikou, prováděnou a podporovanou mnohdy politiky, nazývající sami sebe pravicovými, začíná přesvědčování odpovědných osob, že se veřejnost musí dočasně uskrovnit a vydržet těžké časy, aby se pak mohla těšit z všeobecného blahobytu a harmonie, připomínat dobu před rokem 1989, kdy se tehdejší centrálně řízené hospodářství snažilo vypořádat se svou vlastní vnitřní nefunkčností. Smělo se o sice o bezpočtu projevů nefunkčnosti centrálního plánování mluvit a poukazovat na ně, dělat si z nich legraci (například na stránkách komunisty řízeného humoristického časopisu Dikobraz), ale jen do té míry, pokud byly pokládány za pouhé zanedbatelné a dílčí chyby nedostatečně ctnostných soudruhů, které budou překonány a odstraněny a uvolní cestu skutečnému socialismu. Samozřejmě, téměř nikdo nevěřil soudruhům na tribunách, že jejich koncepce a řízení jsou dobré - a růst nespokojenosti a frustrace z materiální zaostalosti, z všudypřítomné šedivosti všedního dne, v němž nákup legračního automobilu značky Trabant byl něčím naprosto pohádkovým, nakonec vyústil v nepokoje, které pomohly ztrouchnivělou stavbu reálného socialismu obrátit v prach. Komunističtí vůdci již neměli sílu držet systém pohromadě a nakonec se jej raději bez boje, v němž by stejně zůstali sami, vzdali.

17. listopad 1989 samozřejmě nebyl velkou kapitalistickou revolucí. Mezi nejvýznamnějšími představiteli tehdejšího odporu bychom nenašli nejspíš ani jednoho zastánce kapitalismu, trhu a svobodné společnosti, a lidé jako např. Václav Havel prostě byli a jsou socialisté jak řemen. Jestliže zde během několika měsíců vykrystalizovala skupina zastánců trhu, je to spíše obrovským štěstím, než něčím, k čemu Sametová revoluce přímo směřovala. Lidé zkrátka chtěli svobodu, ale nepřáli si kapitalismus - aniž by si uvědomovali, že jde o pojmy lapidárně spojené.

Málokdo byl v období normalizace natolik slepý, aby neviděl propastný rozdíl mezi Západem a sovětským blokem. I přesto, že Západní Německo nebo Rakousko nikdy nebylo nějakým příkladem skutečného kapitalismu, tamní míra trhu byla dostatečná na to, aby lidé z východního bloku při pohledu na výlohy plné zboží, opravené fasády domů a fungující infrastrukturu viděli, že s komunismem je něco v nepořádku. Přes všudypřítomnou propagandu, která Západ líčila jako učiněné peklo, v němž armády vykořisťovaných pracujících úpí pod podrážkami nabubřelých velkopodnikatelů, zde lidé určitým způsobem ke kapitalismu vzhlíželi. Žili v jakési vnitřní schizofrenii - na jedné straně nezbývalo než se s více čí méně předstíraným nadšením stavět k socialistickému zřízení loajálně, na druhé straně se lidé těšili, že by snad jednoho dne mohli komunističtí papaláši odtáhnout, odkud přišli. Věděli, s čím nesouhlasí, co se jim nelíbí, a co by chtěli odstranit. Věděli však, co by chtěli? Zastávali nějaká pozitivní stanoviska? O tom by se dalo s úspěchem pochybovat.

Veřejnost tedy vzhlížela k západnímu způsobu života, ovšem neuvědomovala si zcela, co jej podmiňuje. Přála si žít kapitalisticky, ale zachovat socialistické "výdobytky", a sametoví bojovníci ji v tomto postoji podporovali. Mezi studentskými vůdci nebo lidmi z oblasti kultury a disentu, kteří v těch dobách vystupovali na náměstích a promlouvali k tisícihlavým davům, skutečně nebyl takřka nikdo, kdo by si přál kapitalismus. Naopak, lidé jako Václav Havel veřejnost ujišťovali o své upřímné snaze zachovat socialismus. Nebyl zde nikdo, kdo by lidem vysvětlil, že ne pouze komunismus, ale jakákoliv forma socialismu je systémem nefunkčním a nemorálním. A po několika letech jakés takés svobody, během nichž dostal hlavní slovo trh, zásluhou Václava Klause, si lidé, ukolébaní víceméně pohodlným a bezproblémovým přechodem k trhu, opět začali volit socialismus. Snadno uvěřili zemanovským blábolům o spálené zemi a slibům o sociálně tržní "třetí cestě", a zapomněli na všední život v reálném socialismu 80. let. Od té doby zde parlamentní pravice skomírala a v současné době již žádná pravice v parlamentu zastoupena není a na ovlivňování politického směřování České republiky se nepodílí.

Zatímco v 80. letech Češi vzhlíželi ke způsobu života na Západě, jeho intelektuální elity toužebně upíraly své zraky k sovětskému bloku. Třebaže tehdy měla na Západě hlavní slovo konzervativní pravice, zejména díky Ronaldu Reaganovi a Margaret Thatcherové, významní komentátoři a tvůrci veřejného mínění, si brali inspiraci z údajných úspěchů sovětského hospodářství, čekali na svou chvíli a připravovali pozici exponentům levice. Na politice Reagana a Thatcherové nenechali nit suchou, všemožně překrucovali, ostouzeli, lhali, zesměšňovali - často s výplatní páskou sovětské tajné služby v kapse. S koncem slavné, ale nepříliš dlouho trvající éry konzervatismu v Americe a Velké Británii a s příchodem nové sociální demokracie jejich chvíle nastala. Během několika málo let dokázali socialisté Evropu zcela proměnit, koneckonců, nedalo jim to ani moc práce, neboť Evropa nebyla nikdy nějakou výspou kapitalismu a levicové smýšlení zde bylo vždy velmi silné. Zatímco Česká republika demontovala centrálně řízené hospodářství a začala v první polovině 90. let vytvářet otevřenou, tržní ekonomiku, západní státy, dřívější vzory, budovaly socialismus. A začaly svou vizi socialismu razit jako celoevropský model.

Nemnoho let po Sametové revoluci nám byl socialismus opět vnucen shora, nadirigován Evropskou unií a jejími nikým nevolenými zástupci. Přesněji řečeno, nechali jsme si jej vnutit. Podlehli jsme přesvědčování renomovaných morálních autorit, jež znovu a znovu opakovaly, že tak zaostalý národ, jakým jsou Češi, odvyklý svobodě, samostatnosti, suverenitě a demokracii, přece nemůže vědět, co je pro něj nejlepší a měl by se pokorně a potichu učit od států, které jsou nazývány vyspělými. Až příliš mnoho lidí této mantře uvěřilo.

Bohužel jen velmi málo lidí si vzalo příklad z Miltona Friedmana a jeho předmluvy k českému vydání knihy Kapitalismus a svoboda. Friedman zde připomíná, že Západ již dávno není nějakým vzorem kapitalismu, a Češi by se tedy při budování své tržní ekonomiky měli poučit z ekonomicky svobodnějších zemí, jako je Singapur nebo Hong-Kong. Po několika málo nadějných letech se opět dostali ke slovu lidé, kteří si nepřáli svobodnou ekonomiku, ale chtěli ji svázat bezpočtem regulací a intervencí. Do popředí se protlačili lidé, kteří namísto Miltona Friedmana, nebo dokonce ještě liberálnějších ekonomů, vyznávali spíše pohled jednoho z hrobařů svobodného trhu, ekonoma Josepha Stiglitze. Veřejnost to stvrdila tichým souhlasem - vždyť přece není možné nechat trh napospas neosobním a chaoticky fungujícím silám a sobeckým zájmům podnikatelů! A co víc - veřejnost, která předtím jaksi bezmyšlenkovitě a automaticky vítala liberalizaci hospodářství, se nyní pod vlivem autorit začala stejně bezmyšlenkovitě přiklánět k názoru, že začátek 90. let, období největší ekonomické svobody a úspěšného odstátňování, byl jedním velkým omylem. Dnes se už tak nějak pokládá za dobrý mrav vidět nelehké období transformace v těch nejtemnějších barvách a diskutéři v televizních debatách nikdy nezapomenou připomenout, že se "tehdy stalo mnoho chyb". Nepřítel je jasný: je jím trh.

Nedá příliš námahy spatřit paralely dnešní politické a hospodářské reality s životem v socialismu 80. let. Podobně jako tehdy jsou i dnes, a neplatí to jen pro Českou republiku, lidé rozčarováni a nevidí před sebou mnoho naděje. Růst nezaměstnanosti nebo daňové zátěže a pokles reálných disponibilních příjmů občanů jsou jen těmi nejpalčivějšími problémy dnešní koncepce tzv. státu blahobytu. Hysterická a zoufalá snaha nejvyšších představitelů Evropské unie zachránit své politické kariéry, která ústí v překotné pumpování ukradených peněz do zadlužených státních rozpočtů, z nichž ten řecký je pouze prozatím prvním v pořadí, přinese Evropě přinejlepším dlouhá léta stagnace, v horším případě naprostý rozvrat. Problémy eura trvají prozatím asi dva roky, ovšem neblahé důsledky nekonečné řady státních regulací, které podvazují produktivitu, ničí pracovní místa a tahají lidem peníze z kapes, dopadají na hlavy občanů evropských států již řadu let - ať už je to státní podpora "zelené" energetiky, státní normalizace a standardizace, nebo ovlivňování hodnoty peněz prostřednictvím centrálního bankovnictví.

Podobně jako před rokem 1989 jen málo lidí dokáže definovat příčiny problémů. Zatímco tehdy lidé svalovali vinu za zadrhávající se prorezlá soukolí reálného socialismu spíše na jednotlivé osoby, na nekompetentní vedoucí představitele, a ne na samotnou podstatu socialistického systému, dnes si veřejnost našla ještě daleko mylnější a od reality vzdálenější zdůvodnění: kapitalismus. Před 22 lety jsme tady měli socialismus, a každý o tom věděl.

Dnešní stav je, v rozporu s realitou, nazýván kapitalismem, třebaže s ním nemá naprosto nic společného, pouze dílčí charakteristiky. Je třeba si to konečně přiznat: za 22 let jsme se od socialismu oklikou dopracovali zpět k socialismu. Jeho dnešním architektům se však povedlo jej mazaně maskovat kapitalismem, čímž umožnili veškeré problémy svalit právě na něj, na, podle nich, nedostatečnost regulací a na to, že zatím ještě máme stále až příliš mnoho trhu.

Za nepřítele číslo jedna byl před rokem 1989 pokládán komunistický režim a nabubřelí papaláši na tribunách, vyžadující hrané nadšení a frenetické mávání mávátky a připravení proti občanům kdykoliv poslat jednotku těžkooděnců. Nebylo těžké vidět jako zdroj všech problémů, vší té beznadějné šedi, tak ostře kontrastující s leskem Západu, komunistické vůdce a jejich ozbrojené pomocníky. Že tím skutečným nepřítelem je socialismus, to dokázal odvodit jen málokdo. Za zdroj dnešních problémů je zcela falešně a lživě označován trh, svoboda, kapitalismus. A protože lidé v podstatě nikdy trh ani kapitalismus nepřijali jako něco dobrého, jsou připraveni uvěřit, že ten, kdo má vše řešit, je stát. Vysmívanou frázi, kterou zde v podstatě nikdy nikdo nezastával, sice že "trh vše vyřeší", nahradila fráze jiná, tentokrát braná naprosto vážně: vše vyřeší stát.

Jestliže se současnému režimu bude i nadále dařit živit v lidech nenávist a nedůvěru vůči svobodě a trhu, mají socialisté vyhráno. Antikapitalisté ovládají média, kulturu, mají ve své moci kompletně celé školství - čímž se jim může dařit indoktrinovat antikapitalistickou propagandou takřka celou společnost. Zatímco v předlistopadové době měli Češi přece jen určitou možnost srovnání s tehdy vzkvétajícím a bohatým Západem, dnes, kdy levicový mor zachvátil celou Evropu, je srovnání takřka nemožné. Rozpoznat, že žijeme v systému, který je veskrze zlým, vyžaduje mnohem větší představivost, schopnost abstrakce a zejména určitou etickou vyhraněnost.

Koneckonců, přece tady dnes nikdo nikoho nezavírá do vězení za jeho názory. Klidně si tady můžu napsat článek, v němž označím dnešní politicko-ekonomickou realitu za katastrofální, a nikdo se nepokusí mě zastavit. Málokoho napadne, že se socialistická diktatura nemusí projevovat vždy takto násilně. Nemusí za ní zůstávat stovky mrtvých, zmlácených, uvězněných nebo deportovaných. Dobře fungující propaganda dokáže lidi zmanipulovat tak, že víceméně pasivně odkývají vše, co si na ně vláda vymyslí. Stačí přesvědčit občany o nutnosti té či oné regulace, třeba zavedení speciální bankovní daně na "záchranu státních rozpočtů" nebo zákaz žárovek ve jménu "boje proti klimatu", a není zapotřebí žádného přímého násilí. Každý nakonec přijme státem vnucené dogma a začne snad opravdu věřit, že je přece nutné danit bankovní transakce, když jsou to, jak tvrdí autority, přece právě banky, kdo může za hospodářské krize. Každý nakonec začne prohlašovat, že nové, tzv. úsporné žárovky jsou přece naprosto skvělé, a aby boj s globálním oteplováním měl nějaký smysl, je zapotřebí obyčejné žárovky zakázat, stejně jako byly již dávno zakázány např. freony ve sprejích.

Zatímco komunistický režim se opíral jen o násilí a jeho propaganda byla víceméně hloupá, nepromyšlená a směšná, dnešní kolektivisté si počínají daleko šikovněji a rafinovaněji. Mají ve svých službách, namísto armády agentů a estébáků, hotové zástupy obhájců z řad intelektuálů, umělců, žurnalistů, kteří jsou kdykoliv připraveni obhajovat stát a pomlouvat kapitalismus - ten kapitalismus, který zde vůbec není a nikdy ani nebyl. Kolektivističtí intelektuálové dobře vědí, že nejlépe lze zmanipulovat lidi tím, že v nich buďto vzbudí strach, anebo ještě lépe, pocit viny, nebo, a to je úplně nejlepší, pocit malosti a hlouposti. Strach z globálního oteplování, strach z nezaměstnanosti, strach z materiálního nezaopatření... Pocit viny z toho, že se zde můžeme těšit relativnímu blahobytu, zatímco jinde lidé strádají... Pocit malosti z toho, že přece všude ve světě stát zasahuje a reguluje a kapitalismus je takřka sprostým slovem - a kdo jsem já, nicotný občánek ze zaostalé, postkomunistické země, že si dovoluji toto kritizovat?

Narozdíl od komunistické diktatury projevující se s nevybíravou brutalitou a bezohledně zadupávající každý projev nesouhlasu dnes zažíváme diktaturu konejšivou, chlácholivou a starostlivou, v níž se sami rádi schoulíme pod ochranná křídla státu a sami se dobrovolně vzdáme své svobody. Principiálně vzato jde o diktaturu stejného druhu - pouze jsou v ní estébáci a bachaři vystřídáni armádou Erazimů Koháků, Václavů Bělohradských, Tomášů Halíků a Janů Kellerů. A nekonečným zástupem malých Havlů. Morálně však jde o diktaturu ještě o jeden řád odpornější - jsme totiž sami sobě diktátory. Ustanovili jsme, tedy alespoň většina z nás, nad sebou diktát politické korektnosti, altruistické morálky, hédonistické neochoty až neschopnosti přemýšlet, a hlavně diktát zbabělosti.

K tomu jsme se dopracovali během dvaadvaceti let bez komunistické totality. Sami jsme si, lze-li takto paušalizovat, vybrali totalitu jiného druhu, schopnou se tentokrát udržet daleko pevněji, než se to dařilo komunistům. I kdyby se dejme tomu rozpadla Evropská unie a celý koncept evropského "státu blahobytu" by se rozplynul během série bankrotů evropských států, myšlenky přijímané veřejnosti zůstanou stejné a znovu si lidé vyberou socialismus a nesvobodu.

Zvolí špatně a budou volit špatně znovu a znovu, a budou zažívat další a další vlny naděje a zklamání, další rozčarování z neschopnosti nebo očividné zlotřilosti vůdců, kteří se nejprve zdáli být odpovědnými a dobrými. Zastavit tento kolotoč, na němž rotují, jedna za druhou, nejrůznější formy socialismu, je však, i když to na první pohled tak nevypadá, v podstatě docela snadné. Základním krokem je uvědomit si, že je to stát, nikoliv trh, co způsobuje nezaměstnanost, krize, pokles reálných příjmů a všeobecnou deziluzi - musíme si zkrátka uvědomit, že systém, v němž nyní žijeme, nelze nazvat jinak než socialismem.

Ve chvíli, kdy si to uvědomíme, je čas na novou revoluci, tentokrát filozofickou a etickou, která nebude vybojována na náměstích, ale především v každém z nás. Pokud půjde o revoluci, jež bude bojovat za rozum, za právo člověka na hledání vlastního štěstí, za svobodu a za skutečný kapitalismus, je naděje, že na ni tentokrát dvaadvacet let poté nebudou lidé vzpomínat s hořkým pocitem deziluze.

Další články autora jsou k dispozici na http://www.luboszalom.cz

Čtěte také:

 

Klíčová slova: politika  | socialismus  | komunismus
reklama
2847 čtenářů | 51 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Josef Provazník, 16.11.2011 10:05:53)
Odpovědět
Smazali jsme "výblitky" diskutérů Milada Horáková, jíra22 a dalších. Podobné pseudopostřehy diskuzi nikam neposouvají a vše se tak stáčí pouze do osobní roviny a hospodské nadávání na poměry. Eportal.cz je pravicově orientovaný portál a o názory fanatických komunistů opravdu nestojíme...Rovněž bych poprosil diskutující, aby jejich komenty nebyly delší než samotný článek. Děkuji. J. Provazník, šéfredaktor eportal.cz
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(jira22, 16.11.2011 10:37:23)
Odpovědět
Tak tak, je jen dobře pane Provazníku že v pravicovém portálu posouváte pravici ke světlým zítřkům. Po zrušení cenzury na slovo cikán přecházíte k celkovému cenzurování nepohodlných příspěvků. No není se čemu divit v "česku" je to tak nastaveno. Doufám také, že jako správný novinář posíláte v souladu se směrnicí BIS pravidelná hlášení o příspěvcích, které nejsou s touto směrnicí v souladu.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Josef Provazník, 16.11.2011 10:44:58)
Odpovědět
To víte, když někde cenzura povolí, jinde musí trochu přitáhnout. Ano, s BIS částečně spolupracujeme, ale to i s Hradem a ODS. Jsme tu všichni placení agenti pravice.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(jira22, 16.11.2011 10:54:34)
Odpovědět
To jsem rád, poslušně slibuji že už nebudu vyčnívat z řady a budu kritizovat jen levicové zloděje. Ať žije "čeko"!S tím Hradem a ODS to nemusíte přehánět, tam podává BIS svodky sama.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Josef Provazník, 16.11.2011 11:03:44)
Odpovědět
Já jsem rád, že jste rád a že jste přišel k rozumu. To víte, BIS se s nikým nemazlí a nevyplácí se tyhle pány moc provokovat. S tím Hradem a ODS máte asi pravdu, prověřím to. Pokud je to s těmi svodkami pravda, tak ale na eportal.cz přijde o práci několik administrativních pracovníků a vy je máte na triku! Jsem zvědavý, jak se s tím vyrovnáte...
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(jira22, 16.11.2011 11:37:04)
Odpovědět
Vyrovnám se s tím jednoduše, na soukromém pravicovém portálu, který cenzuruje nepohodlné příspěvky se dále neobjevím. Přeji Vám do budoucnosti hodně poslušných diskutujících.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Re, 16.11.2011 12:43:46)
Odpovědět
jira22, opravdu jste se nechal manipulativními a ironickými slovy vyšachovat ze svobodné diskuse?
Nikdy se nevzdávejte!
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Josef Provazník, 16.11.2011 13:26:59)
Odpovědět
Na to už je pozdě. BIS Vás sleduje již několik měsíců a tím, že najednou zařadíte zpátečku, si krk rozhodně nezachráníte...abyste ale neřekl, tak se za Vás pokusím přimluvit. Možná nakonec vyváznete bez ztráty kytičky, ale nic neslibuji...
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Občan ČR, 16.11.2011 10:40:47)
Odpovědět
Pane Provazníku, toto vaše sdělení znamená, že pro vás osobně "svoboda" je, když lidé říkají a píší jenom to, co vám vyhovuje.

Kdo si nemyslí a neříká totéž, co vy, nemá právo mluvit ???!

V listopadu 1989 skončila komunistická diktatura, ale jak je vidět, vy diktátorské smýšlení a prosazování jediné možné "pravdy" diktátorsky obhajujete.

HANBA VÁM !!!
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Josef Provazník, 16.11.2011 10:52:17)
Odpovědět
Občane ČR, já naše cenzorské zásahy nechci nijak obhajovat. Máte pravdu, že jde o čistokrevnou cenzuru. Zřiďte si podobný portál a můžete si také cenzurovat. Eportal.cz je "soukromý majetek", a tak můžeme s příspěvky v diskuzi zacházet dle libosti. Navíc, nejde ani tak o to, že ty smazané komenty vyjadřovaly odlišný názor (ostatně, k většině článků se obvykle vyjadřují levicově naladění čtenáři, takže jsou jejich názory v 90% případů nesouhlasné). Hlavní problém byl v tom, že první koment byl neúnosně dlouhý a další urážel autora textu...J. Provazník, diktátor a cenzurista první kategorie v. r.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Občan ČR, 16.11.2011 10:59:42)
Odpovědět
Pane Provazníku, když dobrovolně o sobě napíšete: "Provazník, diktátor a cenzurista první kategorie v. r.", tak je zřejmé, že vy nejste demokrat, nevíte, co je demokracie, co je svoboda a demokracii a svobodu nechcete.
Chcete totalitu.
Totalitu čeho?
Jste, bohužel, morálně a lidsky velice zaostalý.
Jste velice k politování.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(L.Zálom, 16.11.2011 11:06:42)
Odpovědět
Neexistuje nic jako právo někde diskutovat. Nebo právo chovat se někde tak, jak nechce majitel. Stejně jako Vy zcela jistě vykážete z bytu návštěvu, která se Vám tam bude chovat jak hulvát, vybryndá polévku a ještě na záchodě počůrá prkýnko, tak i majitel, potažmo šéfredaktor, jakéhokoliv webu má právo vykázat jakéhokoliv diskutéra, prostě proto, že on je v roli majitele.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Občan ČR, 16.11.2011 11:19:24)
Odpovědět
Pane Zálome, jsem stejně jako vy pro slušnost.
Někteří lidé mylně pokládají slušnost za zbabělost, slabost nebo neschopnost.
Za všech životních okolností a situací vždy preferuji a používám slušnost.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Josef Provazník, 16.11.2011 11:07:48)
Odpovědět
Ano, chci totalitu - tu "nahnědlou", tedy pravicovou. Děkuji za politování a slibuji, že se pokusim na své "lidské zaostalosti" zapracovat. Třeba mám ještě naději, co říkáte?
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Občan ČR, 16.11.2011 11:15:38)
Odpovědět
Pane Provazníku, 18.8.2011 jste napsal:

"Jako šéfredaktor eportal.cz jsem potěšen, když čtenáři pravidelně vyhledávají naše články a navíc o nich ještě diskutují.

Jsme ochotni poskytnout prostor i opačným názorům. Není samozřejmě nutné, aby naši čtenáři sdíleli názory redakce (bylo by to naopak kontraproduktivní)."

Tyto vaše názory jsou velice seriózní a je možné si vás za ně vážit.
Je však otřesné, jak se váš dnešní názor od těchto zásadně liší.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Josef Provazník, 16.11.2011 11:24:03)
Odpovědět
To jsem nejspíš nepsal já, ale někdo se za mě vydával. Já jsem vždy byl, jsem a budu pro cenzuru...
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Občan ČR, 16.11.2011 12:05:05)
Odpovědět
Pane Provazníku, jedná se o citace z tohoto vašeho článku :

Diskutujme, ale slušně
Autor: Josef Provazník | Publikováno: 18.8.2011 | Rubrika: Ostatní

Když se nyní pokoušíte o znevěrohodnění tehdejších vašich vlastních výroků, znamená to, že se z člověka důvěryhodného měníte, bohužel, v nedůvěryhodného.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(nemessis, 16.11.2011 12:13:41)
Odpovědět
Ach jo,Provazníku,prima fór,docela se bavím.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Sunny, 16.11.2011 12:44:23)
Odpovědět
Něco jiného je opačný názor a něco zcela jiného osobní frustrace často vulgárně prezentovaná v diskuzích. Na to netřeba diskutovat na eportálu, tady pomůže psychoanalytik. Nemusíme spolu souhlasit, ale vždy můžeme být slušní:-)
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Občan ČR, 16.11.2011 12:48:43)
Odpovědět
Sunny, pan Provazník se nyní hlásí k nějaké diktatuře.
Jste stejně jako on pro diktaturu?
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Sunny, 16.11.2011 13:07:07)
Odpovědět
Spíš jsem vždycky preferovala demokracii. Ale musím uznat, že má i své nedostatky. Občas si myslím, že vláda osvíceného absolutisty by mohla být efektivnější:-) Ale k té cenzuře: sprosté příspěvky bych nejspíš mazala taky. Diskuzi ničím neobohatí a spíš odradí slušné lidi. Opačný názor mi nikdy nepřekážel. Někdy tím člověk získá jiný pohled na věc.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Histor, 16.11.2011 13:30:14)
Odpovědět
Slušnost je potřebná, pro dobré soužití lidí je zcela zásadní a nutná.
Na různé osvícence v politice se s odstupem desítek let až staletí "rádo vzpomíná".
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Josef Provazník, 16.11.2011 13:33:23)
Odpovědět
To se pletete, milý Občane ČR. Já se hlásil k nějaké diktatuře vždycky, takže nejenom NYNÍ.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Občan ČR, 16.11.2011 13:41:02)
Odpovědět
Pane Provazníku, závěrem lze tedy k těmto vašim různým a měněným postojům ohledně svobody projevu, demokracie, k totalitě a k diktatuře říci, že jste, bohužel, typem jedince "kam vítr, tam plášť".
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Josef Provazník, 16.11.2011 14:00:31)
Odpovědět
ano, k tomu se s lehkým uzarděním přiznávám. za války jsem šel s němcem, po válce s komunistou a nyní jsem hlásnou troubou krvelačné pravice...
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Občan ČR, 16.11.2011 14:20:33)
Odpovědět
Pane Provazníku, diskutujeme tu o velmi důležitých a vážných věcech.
Osobně vás neznám.
Něco z vašeho sdělení odpovídá skutečnosti.
Co to je, to víte hlavně vy sám.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Josef Provazník, 16.11.2011 17:23:58)
Odpovědět
Já si s Vámi rád podiskutuji i bez ironie. Zatím ale stále netuším, o jakých "důležitých a vážných věcech" to vlastně diskutovat chcete? Celý den tu pouze řešíme cenzuru na eportal.cz a moji zálibu v nahnědlých diktaturách...o tom se opravdu vážně diskutovat nedá, nezlobte se na mě...
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Hardy, 16.11.2011 11:19:50)
Odpovědět
Občane, je zajímavé že "cenzuru" příspěvků zavedli i na Novinkách. A víš proč? Protože tam spousta ublížených a naštvaných vo.lů um ěla jenom nadávat. Dneska ti tam sprostej příspěvek nezveřejní a dělá to čím dál víc portálů, díky těmhle internetovejm hulvátům.
Zkus to v životě,a začni z očí do očí někomu sprostě nadávat. Buď riskuješ ránu pěstí do čenichu, nebo minimálně stejně agresivní odpověď.
Jinak jsem proti bezdůvodné cenzůře, samozřejmě. Ale o to snad tady nejde.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Občan ČR, 16.11.2011 12:11:11)
Odpovědět
Hardy, už jsem na toto téma odpověděl panu Zálomovi. Stejně odpovím také vám: jsem stejně jako vy pro slušnost.
Když se někdo uchýlí k vulgaritám nebo k "hovoru" prostřednictvím facek nebo dokonce ran pěstmi, jedná se o selhání.
K vulgárním výrokům nebo k bitce se uchýlí ten, kdo je nevychovaný, drzý, panovačný, agresivní, kdo se nedokáže ovládat, kdo nemá odpovídající argumenty.

Někteří lidé mylně pokládají slušnost za zbabělost, slabost nebo neschopnost.
Za všech životních okolností a situací vždy preferuji a používám slušnost.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Milada Horáková, 18.11.2011 20:12:51)
Odpovědět
PROVAZNÍK JE OBYČEJNÁ PRAVICOVÁ PAKUNDA, KTERÁ SE HODNĚ NAUČILA OD STB .-)))))

JEN SI TY MODRÁ FILCKO MAŽ PŘÍSPĚVKY DLE LIBOSTI,I NA TEBE DOJDE, ŽE TĚ NĚKDO VYMAŽE.....
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Milada Horáková, 16.11.2011 23:43:36)
Odpovědět
A TO JSEM TĚ , PROVAZNÍKU TAK MILOVALA......:-(
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(x156y, 16.11.2011 10:36:01)
Odpovědět
Něco tak dobrého a pravdivého jsem už dlouho nečetl, bravo!!! Jen mám problém uvěřit,že to pochopí víc lidí.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Stallker, 16.11.2011 11:17:45)
Odpovědět
Jo, jo, autor už v mnoha článcích dokázal, že to má srovnané. A navíc dobře píše...
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(pavjan, 16.11.2011 12:38:47)
Odpovědět
Karma pro autora.Překvapivě přesně rozebraná současná situace. K tomu netřeba něco dodávat. Jen mě to přinutilo k zamyšlení, jak má nová levice Evropany dobře pod kontrolou - v článku je to též dobře popsáno.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Sunny, 16.11.2011 13:03:08)
Odpovědět
Skvěle napsáno, pane Zálome... Co jsme taky mohli čekat, když nám tady ten imaginární kapitalismus řídí bolševici přestrojení za demokratické politiky? Co jsme taky měli čekat, když demokracie je křehká a velmi zranitelná vůči lidské pohodlnosti a blbosti? Osmdesát procent lidí vždy bude volit okamžitý prospěch pro sebe a z cizích kapes - stačí to jen slíbit.
Za těch 22 let jsme zjistili, že hrstka svobodných lidí to nevytrhne, když většina chce klec a kbelík žrádla denně. Jak to tedy zařídit, aby stádo dostalo svůj kbelík a svobodní svobodu? Jde to vůbec? Navzdory dnešní realitě pořád vidím světlo na konci toho tunelu. Ale je zatraceně daleko.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Kerod, 16.11.2011 14:30:05)
Odpovědět
Sunny, vyjadřovat se hanlivě a arogantně o lidech, kteří v různých směrech a ne z vlastní viny strádají, je dokladem zaslepenosti, sebestřednosti, pýchy a namyšlenosti.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Sunny, 16.11.2011 14:33:59)
Odpovědět
O strádajících lidech nepadlo ani slovo. Prosím, nehledejte v textu něco, co tam není.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Kerod, 16.11.2011 14:42:10)
Odpovědět
Sunny, cca 80% lidí v ČR odmítá reformy současné vlády, protože už teď jsou mnozí v různě těžkých a deprimujících životních situacích - tedy různě strádají.
Vy jste se o této většině hanlivě a arogantně vyjádřila, že to jsou podle vás ti, kteří chtějí klec a kbelík žrádla denně. Takové vaše "hodnocení" je dokladem zaslepenosti, sebestřednosti, pýchy a namyšlenosti.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Stallker, 16.11.2011 15:00:01)
Odpovědět
Enmm... Mohu-li si dovolit přispět... Chápal bych to asi tak, že těch 80% lidí, o kterých píšete, odpovídá zhruby těm 80-ti % lidí, kteří pravidelně ve volbách volí zprofanované strany a politiky, tedy ty, kteří vám nenabízí nic jiného, než kbelík žrádla a klec. Ten kbelík je u mnohých čím dál menší a bohužel mnozí nechápou proč. P. Zálom to napsal správně, není nic jednoduššího, než těmto lidem namluvit, že za to může kapitalismus, který tady mimochodem skutečně nikdy nebyl. A to, co se dnes samo označuje za pravicové a provádí pseudoreformy, ve skutečnosti pravicové není ani omylem.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Kerod, 16.11.2011 15:05:30)
Odpovědět
Stallker, je nutné změnit ústavu. Ze současné ústavy musejí být vypuštěny dva odstavce, které zdejším politikům zajišťují nehoráznou imunitu.
Bez této imunity politici budou pracovat mnohem zodpovědněji a poctivěji.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(smějící se bestie, 16.11.2011 13:32:46)
Odpovědět
Tak nám to šéfredaktůrek vysvětlil a budeme se těšit na další myšlenkové kreace dlužníka a plechové hu.y Matějky a makrooúčetného vydávajícího se za ekonoma Macha !
Samozřejmě že lidé jako Zálom, Ziegler a Polanecký budou tvrdit muziku - ....
Jsem již o trochu starší než muž, jehož jméno je odvozeno od slova _Provaz_ jak symbolické , že - a pamatuji již podobnou generaci propagandistů !!!
M.Zeman v době ,kdy ještě připomínal chodící softwar a nikoliv žok whisky o nich pohrdavě mluvil jako o tržních komsomolcích a svazácích v hnědých košilích !!!!
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(PremT, 16.11.2011 13:45:57)
Odpovědět
Po listopadu 1989 až dosud se u moci ve vládě střídají dvě strany: ODS a ČSSD.
Vládní politici obou těchto stran mají HLAVNÍ ZODPOVĚDNOST například za zadluženost ČR.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Josef Provazník, 16.11.2011 14:04:53)
Odpovědět
jen aby nevznikla mýlka, na eportal.cz se objevují dva autoři se jménem polanecký. muziku tedy podle vás tvrdí jan polanecký nebo rudolf polanecký? propagandě zdar a té nahnědlé zvlášť, milý starší muži! j. provaznik, pravicový komsomolec a nahnědlý svazák v. r.
Česká apatie
(ypsilon, 16.11.2011 13:57:01)
Odpovědět
Co napsat. Jaké jsme si to udělali, takové to máme. S nějakými socialistickými teoriemi by jsem se tady neoháněl - tehdy byla republika, dnes je republika. Tehdy byli u vlády šmejdi, dnes jsou u vlády šmejdi. Lidé se nemění, lidé zůstávají. A dokud vláda nebude mít strach (proč by ho měla mít, když si všechno necháme líbit), nic se nezmění. Věda bude upadat, blbosti se budou financovat, neefektivnost řízení, korupce kam dohlédneme. Pro mě nastane změna ve chvíli, až se Vondra bude houpat na provazu. Jsem však apatický stěžovatel, takže budu nadávat (jako dříve) a kříčet:"Jak to lidi můžou dopustit"! :-)
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Bobek, 16.11.2011 17:46:06)
Odpovědět
Autor se plete, zrovna včera byl pořad v TV, kde několik občanů kritizujících úřad, další zkorumpovanost ředitelgy gymplu bylo ze svých funkcí odejito, nebo uřady buzerováno. Tady není přece demomokracie a svoboda. Tady je normální totalita politických stran, neustálé omezování demokracie a občanských svobod, na denním pořádku je vyvlastňování v tzv. veřejném zájmu. Pokuty, poplatky, omezování soukromého vlastnictví apod. to nemá s demokracií nic společného.Tak takhle jsem si porevoluční demokracii určitě nepředstavoval.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Kalous, 16.11.2011 21:34:49)
Odpovědět
Vypadá to že se čtenost a diskutovanost na sousedním eu portálu brzy zdvojnásobí.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(NaPravouMíru, 17.11.2011 15:10:53)
Odpovědět
Základním problémem a důvodem rozčarovanosti je to, že si málokdo uvědomuje, že jde o předem stanovený plán a že neexistují nějací dobří/hnusní komunisti (technicky vzato ale socialisti, protože komunismus zatím nikde nebyl - decentralizované komuny soběstačných společenství) nebo dobří/hnusní kapitalisti, ale jen lidé. A ti jsou buď dobří, nebo zlí, pokud považujeme za dobré, že jim jde nejen o sebe a za zlé, když jednají pouze ve svém zájmu. Jeden nadává na ty, druhý na ty, ale oba dva se mýlí. Proč? Protože šlo o předem domluvenou věc mezi USA a SSSR. Po dlouhou dobu ten model fungoval - západní svět měl svého rudého nepřítele a Sovětský svaz + jeho satelity zase zlé imperialisty. Jeden bez druhého by neměl motivaci. Časem se ale ukázalo, že se ten centralizovaný model opravdu přežil (a ty řeči o nulovém dluhu jsou mimo). Neudatelné zboží si vyměnovalo Polsko s Maďarskem, Maďarsko s námi a my s Polskem, Kubou atd. Ve fabrikách bylo zastaralé technické zařízení, ve spoustě z nich už byl skoro bankrot. Ale nemluvilo se o tom. Byly připraveny plány, které se od zhruba 70. let začaly postupně realizovat. Sametová revoluce nebyla žádná revoluce a studenti + ostatní lidé byli jen využiti/zneužiti a když splnili svou roli, byli opět hozeni přes palubu. Každá země měla svá specifika, takže ty revoluce byly někde trochu jiné, ale ať nikdo netvrdí, že se ten režim rozpadl sám od sebe. On by klidně vydržel třeba 10 let, ale se sestupnou tendencí, kdy by hrozilo, že lidé skutečně nějakou revoluci udělají sami. Proto bylo potřeba revoluci "ukrást" a zajistit mocenské poměry tak, jak bylo dohodnuto mezi USA a SSSR. To znamená infiltrovat alternativní skupiny a převzít nad nimi kontrolu a následně realizovat "revoluci" v každém státě. A tak to v těch státech postupně padalo. Část aparátu ale nevěděla a nebyla o akci informována (Jakeš a spol.). Ti se nehodili pro budoucí vývoj. Byla u nás zajištěna výborná věc v podobě právní kontinuity, takže zločinci, kteří rozvraceli rodiny, mučili a zabíjeli, vlastně jednali v právu a pravými zločinci byli ti nebozí političní vězni a další oběti StB. A že jich nebylo málo. Fabriky a firmy převzali převlečení bolševici + jejich rodiny a známí + kádry ze zálohy, kteří měli kontakty a podíleli se dále na tunelování a rozkrádání. Takže žádní zlí kapitalisti. To je jen jeden z kabátů, který si oblékli. Nemá proto smysl se hádat o tom, jací byli komunisti dobří nebo špatní a jaké to je dnes lepší, nebo horší. Rozhodnutí se dělají někde jinde a první klíčovou věcí je si toto uvědomit. Jenže to si většina lidí neuvědomuje a žije s i v těch stereotypech, které jsem zmínil výše. Dnešním nepřítelem je mezinárodní terorismus (tím netvrdím, že neexistují islámští fanatici), který je nafukován a dost možná i uměle vytvářen (false flag operations) a je z něho dělán takový nepřítel, jako kdysi SSSR nebo USA. Co se týče kvality potravin a soběstačnosti států, jde to samozřejmě dolů. Ale to je také součástí plánu, stejně jako krize. Jde o to vytvořit vhodné podmínky pro chaos a zmatek, který se nabídne potom někdo vyřešit (i když předtím ten zmatek a chaos sám vyvolá). Cílem lídí, kteří stojí v pozadí USA a všech větších států, je něco jako novodobý feudalismus, totalitární kapitalismus, takový nějaký hybrid, jako je v Číně. V následujících létech se ho pokusí realizovat, ale mají málo času a nepodaří se jim to. Přesto to zkusí.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Šoumen, 18.11.2011 11:30:04)
Odpovědět
Po pádu železné opony se vytvořilo vakuum, zvláště pro zbrojaře a jejich firmy. Pak se 11.11. vytvořil nepřítel nový, mezinárodní terorismus a Al Kaida, o které před tím nikdo neslyšel, a jede se dál. Nový nepřítel funguje a tímpádem můžeme dokonce i drasticky omezit svobody občanů. Je mi jenom líto těch Američanů, co zahynuli při pádu dvojčat, jenom pro velmocenskou politiku zbrojařských firem. Skoro to opravdu tak vypadá že to organizovala CIA. Nyní se politika USA obrací na severoafrické země, a zapojila do toho i NATO, viz Lybie, kde ale navzdory všemu nevítězí demokracie a k moci se dostávají islámská bratrstva. Tak se obracejí nyní k Iránu a jeho jadernému programu a opět chtějí válčit. Je ale zajímavé že severokorejský jaderný program už je nezajímá, protože tam je svrab a neštovice. Válka v Iráku = ropa, válka v Afghanistánu = opium, válečné operace NATO v Lybii = opět ropa. Pokud dojde k válečnému napadení Iránu, tak zbudou s Izraele trosky a pokud se do toho zamotá NATO, tak bude možná i horko v Evropě..
A tak "Al Kaida vítězí", zbrojařské firmy si mnou ruce a svobod občanů rychle ubývá. Vítejte v novém socialisticko-kapitalistickém pořádku. Nebo kapitalisticko-socialistickém?
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Šoumen, 18.11.2011 13:35:51)
Odpovědět
Oprava: po 11.9.
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(levičák, 19.11.2011 9:52:10)
Odpovědět
Vítězství sametové revoluce se zmocnili převlečení komančové, kteří to dotáhli až k dnešku !
Re: 17. listopad 1989: 22 let poté, aneb od socialismu k socialismu
(Eva, 24.4.2012 13:07:16)
Odpovědět
Nikdy jsem nebyla v žádné pol.straně.Jsem Moravanka,takže jsem klíči necinkala.Měla jsem v té době tři malé děti,proto jsem měla spíše obavy a strach z nového.Volného času jsem moc neměla a žila jsem dál již zaběhnutým tempem.Postupem času jsem viděla,že se mění vzájemné chování lidí.Zmizela úcta ke stáří,matce i otci,vlastní zemi.Do čela se dostává bezohlednost,sobectví a sprostota.Cílem V.Havla bylo zlikvidovat stát a povedlo se mu to.Praha si udělala sama pro sebe "stát ve státě"
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama