reklama
reklama

Kapitalismus je někdy opravdu nespravedlivý...jako sám život

Autor: Josef Provazník | Publikováno: 5.11.2011 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Zachraňujeme Řecko nebo francouzské a německé banky? Na tuto otázku by nám měli milí vůdcové Evropské unie odpovědět co nejdříve. Měli tak učinit jíž před několika měsíc. V duchu hesla „pozdě, ale přece“ bych jim, však byl za to vděčný i teď. Pokud si nahlas řekneme, že všechny ty řeči o bratrské solidaritě mezi evropskými národy je blábol a o osud samotného Řecko nám vlastně vůbec nejde, uděláme jen dobře. Jestliže Sarkozy a Merkelová na rovinu přiznají, že v prvé řadě chtějí zachránit „své“ banky, peníze jim bez uzardění pošleme a brzy nás jistě čekají světlé zítřky.

V takovém případě bychom si ale měli přiznat, že jsme s konečnou platností pohřbili kapitalismus a vrháme se do náruče utopistického světa, kde veškerou odpovědnost za konání svých nesvéprávných občanů přebírá všemocný stát (v případě nesvéprávných evropských států je to potom EU – byť o její svéprávnosti by se dalo velmi pochybovat). Naše děti a vnuci budou žít ve světě, kde se splácet dluhy nemusí, protože ideje jakési falešné solidarity znamenají přeci mnohem víc, než obyčejná lidská slušnost. Obyčejná lidská slušenost, která velí, že půjčené peníze se mají vrátit.

 

V nejbližších desetiletích si budeme moci naplno užívat systému, který nenenchá padnout žádný podnikatelský subjekt. Jednoduše proto, že je to ošklivé a nehumánní. Příští generace budou již považovat slova jako „krach“, „splátkový kalendář“ či „hypotéka“ za sprosté výrazy, které se v dobré společnosti nepoužívají.

 

Pánové Pehe, Keller a Bělhoradský dnes a denné bojují svůj spravedlivý boj proti kapitalismu. Nyní se mohou konečně začít radovat. Systém alespoň vzdáleně podobný tomu kapitalistickému mele z posledního. Na jeho konci má velkou zásluhu americký socialistický prezident Obama. Bezhlavým pumpováním astromických částek ze státního rozpočtu do soukromých firem (banky, automobilky) v duchu myšlenky „zachování pracovních míst a blahobytu Američanů“ přehodil výhýbky z měkkého kapitalismu na standardní socialismus. Události posledních měsíců 1000x potvrdily, že podobná socialistická politika situaci jenom zhoršuje.

 

Přesto se svět z ničeho nepoučí a dál budeme volat po dalších regulacich, vyšším zdanění boháčů, šrotovném, přerozdělování, větším zásahům státu do ekonomiky atd.

 

Banky po celém světě se pouští do rizika, když půjčují peníze nedůvěryhodným klientům. Bankovní manažeři jsou hnáni vidinou zisku vyššího úroku a tím pádem i vyšších osobních prémií na konci roku. Každé podnikání je velkým rizikem, které se nakonec nemusí vyplatit. Německé a francouzské banky s chutí půjčovaly Řecku a rovněž očekávaly, že na tom pořádně vydělají. To je všechno samozřejmě v pořádku. Jsem dalek od toho, abych komukoli vyčítal touho po zisku. V drtivé většině případů dosáhnou banky svého a půjčené peníze dostanou zpět.


V případě Řecka však narazila kosa na kámen. Už teď je tomuto jihoevropskému státu odpuštěna polovina dluhu. Proč je ale nutné, aby se státy eurozóny skládaly do eurovalu a posílaly prostřednictvým Řecka peníze do německých a francouzských bank? Pokud si půjčím já jako občan u banky a nesplatím, budu mít smůlu. Buď si pro můj majetek přijde exekutor a nebo vyhlásím osobní bankrot. V případě vyšší dlužné částky to znamená, že budu do konce života dřít bídu.

 

Proč nemohou banky pochopit, že u Řecka šláply vedle a své peníze prostě a jednoduše neuvidí? Proč je nutné, aby se na špatná manažerská rozhodnutí uvnitř jednotlivých bank střádaly země jako je např. Slovensko? Pokud bude nesplacení řeckých půjček pro nějakou banku likvidační, tak má prostě smůlu. Umělé udržovat bankovní ústavy při životě z peněz ostatních států je zločin a nebetyčná hloupost.

 

Sarkozy by jistě argumentoval tím, že chce přeci zachránit úspory svých ubohých francouzckých spoluobčanů. Ano, dojemnou starostí o druhé argumentují socialisté (v případě Sakrozyho „duší“ socialistou a navenek pravičákem) vždy. Místo toho by však měli svým ovečkám sdělit, že i banky mohou zkrachovat. Měli by přiznat barvu a říci svým voličům, že mohou o velkou část svých celoživotních úspor uložených u bank jednoduše přijít. V kapitalismu je opravdu možné přijít o své peníze, aniž byste na tom měli sebemenší podíl viny.

 

Kapitalismus totiž není žádná utopitiscká idea, která slibuje všem světlé zítřky. Kapitalismus má k obyčejnému životu velmi blízko, ze všech idologií vlastně úplně nejblíže. Nezaručuje každému bohatství, neslibuje bláhově všem stejné jistoty a velkolepý úspěch. Je proto zároveň stejně nespravedlivý, ostatně jako sám život. Právě proto je nelogické proti tomuto systému bojovat. Je to stejně smysluplné, jako kdybychom chtěli bojovat proti životu a rozhořčovat se, že vše nejde podle našich představ.

 

Nebo snad má každý člověk na začátku svého života zaručeno, že bude úspěšný a šťastný? Jistě, že ne. Tak proč někteří z nás požadují po kapitalismus nemožné a diví se, že jim tento systém nezaručuje veškeré jistoty a blahobyt?

 

Některé zákonitosti bychom prostě měnit neměli. Působí nepřirozeně, nelogicky a jdou proti přírodě. V tomto případě mám na mysli bláhově se pokoušet přivádět všemi možnými cestami peníze do bank, které udělaly špatná rozhodnutí a půjčovaly bez rozmyslu obrovské sumy Řecku. Výnosy mohly být výjimečné. Bohužel, nepovedlo se. To je prostě život (místo slova „život“ si klidně doplňte „kapitalismus“). Banky by měly začít sčítat ztráty a přemýšlet, jak si pomoci vlastnými silami. Místo toho jen čekají, až za ně někco tyto ztráty zalátá. Jako praví socialisté.

 

Politici typu Sarkozyho, Merkelové a spol. to vlastně dělají dobře. Tahají peníze kapes všech členů eurozóny a okatě je prostřednictvím Řecka posílají svým bankám. Spravedlivý hněv lidu tak nespočívá na nich, kteří si kupovali hlasy voličů a špatně hospodařili, ale na bankách. Také proto okupují zdivočelé hordy levičáků Wall Street a spílají „vykrmeným“ bankéřům. Svůj hněv by přitom měly adresovat nezodpovědnému levicovému prezidentu Obamovi. Právě ten učinil rozhodnutí, na základně něhož inkasovaly že banky a ostatní podniky výhodně půjčky na svoji záchranu. Z krátkodobého hlediska se sice zabránilo vyšší nezaměstnanosti, z dlouhodobého hlediska šlo o katastrofální rozhodnutí.

 

Vypadá to jako socialismus, voní to jako socialismus, chutná to jako socialismus. Copak to asi může být za chutnou krmi? Opět jen socialismus (ha ha). Pokudu chtějí současné evropské „elity“ skutečně řešit krizi, měly zvolit řešení, která dávají smysl a nejsou v rozporu s přírodními zákonitostmi.

 

Ti, kterým srdce i mozky dávno zaplavily „vznešené“ socialistické ideje, však žádná spásná řešení nenaleznou. Hluchým a slepým těžko radit. Budou se točit v kruhu a my ostatní s nimi. Čím déle tato sebezničující agonie potrvá, tím horší bude probuzení...jestli vůbec někdy přijde...

 

Čtěte také:

 

 

Klíčová slova: EU  | Sarkozy  | Merkelová  | eurozóna  | kapitalismus
reklama
1962 čtenářů | 23 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Kapitalismus je někdy opravdu nespravedlivý...jako sám život
(Jan Dvořák, 5.11.2011 0:26:56)
Odpovědět
U bank jde o jejich systémovou důležitost. O to, že kdyby je nechali padnout, máme to řetězovou reakci s pádem dalších bank, pak firem, lidi bez přístupu k penězům....

Toho se vlády bojí jak čert kříže a banky na pomoc z tohoto důvodu spoléhají
Re: Kapitalismus je někdy opravdu nespravedlivý...jako sám život
(Josef Provazník, 5.11.2011 16:23:14)
Odpovědět
Jistě, souhlasím. Jde jen o to, jestli by nevyrovnání řeckých dluhů opravdu mezi bankami způsobilo takovou paseku. A i kdyby ano, možná by příště dávaly větší pozor. Takhle se banky opravdu spoléhají až příliš na stát, a to je prostě zhoubné...
Re: Kapitalismus je někdy opravdu nespravedlivý...jako sám život
(Jan Dvořák, 5.11.2011 16:42:44)
Odpovědět
Zhoubné to je, bez diskuse. Kdyby to byly jenom dluhy, dalo by se to zvládnout.

Na dluhy jsou ale ještě napojené CDS na Řecko. Kdyby padla jedna banka, nebude schopna plnit i úplně jiné derivátové kontrakty třeba na ropu, zaktivizují se její CDS... to by mohlo ohrozit další banky, které mají s problémovou bankou derivátové ropné kontrakty a přímo v Řecku angažované nejsou.

Je to taková pavučina, že dejure nechat padnout nějakou banky si dnes nikdo nedovolí. Nikdo totiž neumí odhadnout důsledky pádu banky XY.
Re: Kapitalismus je někdy opravdu nespravedlivý...jako sám život
(pavjan, 6.11.2011 19:10:02)
Odpovědět
Dokud se banky mohou spolehnout na to, že je vlády nenechají padnout,pak jejich chování je svým způsobem vydírání vlád na úkor občanů. Je to zavedený systém, podporovaný obavami z toho, co by se nedejbože stalo, kdyby pár bank padlo. Kdyby neexistoval tento bankovní socialismus, byly by banky proti krachu daleko odolnější. Ale proč by to dělaly, když obavy a touha po domnělých jistotách jsou tak příjemným spojencem.
Všichni obdivujeme obrovský ekonomický rozvoj Číny ...
(Kolomazník L., 5.11.2011 23:52:38)
Odpovědět
Je známo,že Čína za posledních několik desetiletí
dosáhla obrovského rozmachu,kdy se dostala až na špici ekonomicky nejvyspělejších států světa.
Dnes dokonce drží "nad vodou" takové státy jako je USA a další.Často si mnozí kladou otázku,proč třeba v roce 1989 se Československo nevydalo stejnou cestou.Určitě bychom nebyli tak zadluženi jak jsme a možná by mnohé státy byli na nás závislí.Určitě Čína by byla dobrý partner.
Re: Kapitalismus je někdy opravdu nespravedlivý...jako sám život
(Kalous, 5.11.2011 3:31:12)
Odpovědět
Pan Provazník je asi velmi mladý, když neví že socialismus je společnost s výrobním způsobem založeným na společném vlastnictví výrobních prostředků. Hlavním hybatelem současných problémů jsou zejména nenažrané banky - nějak nevím že by byli ve státním vlastnictví či ve vlastnictví evropského lidu, který z jejich zisků má profit. Bohužel soukromé banky vládnou i politikům a ti je ze strachu z bankovních krachů sanují ze "státních peněz". Proč se pořád zaměňuje pojem sociální a socialistický? V EU by mělo jít o kapitalismus vyššího stupně vývoje - kapitalismus sociální, ale je zřejmě snaha aby se přeměnil v další stupeň - asociální. Tím neříkám, že v tom sociálním kapitalismu bylo (nebo je) všechno v pořádku a že je dál reálný ve všech zemích "severský sociální stát" z minulého století.
Re: Kapitalismus je někdy opravdu nespravedlivý...jako sám život
(ok, 5.11.2011 5:21:54)
Odpovědět
Řekl bych, že se jedná o ten stupeň "sociálnosti" a tady si každý představuje něco jiného. Pojem sociální a socialistický nikdo nezaměňuje, pouze onen stupeň "sociálna" většinou socialistům nestačí a chtějí víc a víc. Vždyť i pro vás, jak píšete, existuje kapitalismus sociální a asociální a to je to, co je špatně a o čem je nutné debatovat. Společnost může být sociální pouze v tom rozsahu, jaký je schopna ufinancovat a ne sociální zabezpečení neustále rozšiřovat za půjčené peníze. Takovýto "blahobyt" pro včechny, musí nutně skončit katastrofou pro všechny. Nejvíce trpět budou potom opět ti neslabší, kterými se při rozhazování nejvíce argumentovalo. Krásné řeči o reservách, které společnost má - zdanit bohaté, boj proti korupci a plýtvání jsou pouze populismus. Osobně nejsem ani bohatý, ani nežiji z korupce. Uvědomuji si ale, že tyto "reservy", i kdyby se nakrásně část z nich podařilo zmobilizovat, nepokryjí ani fragment potřeb, jak je nerealisticky vidí socialisté.
Re: Kapitalismus je někdy opravdu nespravedlivý...jako sám život
(Kalous, 5.11.2011 12:01:53)
Odpovědět
Ok, souhlas.
Re: Kapitalismus je někdy opravdu nespravedlivý...jako sám život
(Josef Provazník, 5.11.2011 16:24:46)
Odpovědět
No vidíte, Kalousi. Před pár dny jsem Vám křivdil. Vy jste nakonec rozumný člověk!
Re: Kapitalismus je někdy opravdu nespravedlivý...jako sám život
(Jeeves, 5.11.2011 18:34:18)
Odpovědět
Ale nekřivdil... Nebo, že by Kalous procitnul, když to dostal polopatě? :-)
Re: Kapitalismus je někdy opravdu nespravedlivý...jako sám život
(Kalous, 5.11.2011 22:20:39)
Odpovědět
To nevím, jesti jsem rozumný. Jsem ale pro sociální evropský stát se sociálními limity závislými na výkonnosti ekonomiky preferující vlastní lidi - ne žádné sociální imigranty nebo dokonce Romy ze Slovenska cestujícími sem za vyšším "sociálním standartem" od bl.bých Čechů, Moravanů a Slezanů. Jsem pro EU s koordinační rolí ale ne EU diktující nesmysly a likvidující národní státy. Jsem vlastně takový malý český (moravský) levicový nacionální sociálfašista a xenofob - a přitom mi Thuja nadává do bolševiků a marxistů.
Re: Kapitalismus je někdy opravdu nespravedlivý...jako sám život
(Kalous, 5.11.2011 22:26:23)
Odpovědět
A dokonce se jako "marxista" zastávám evropských tradic křesťanství a svým způsobem věřím v Boha. A jsem sprosťák - tak to už mne jak zahradní Thuja tak pan Provazník vůbec nepochválí.
Re: Kapitalismus je někdy opravdu nespravedlivý...jako sám život
(ThujaGarden, 6.11.2011 6:55:29)
Odpovědět
Ne Kalousi...,je to legitimní a třeba i správné být levičák...,tak jako být i pravičák. Jak se říká...,demokracie chodí po dvou nohou...,po pravé i po levé. Přesto já z pravé strany "barikády" si myslím, že by mělo být více pravice v reál. politice...,ku prospěchu celé země. Tohle nemožné zadlužování všech a všeho je ta "levá" cesta do budoucích malérů. Už i současných...
A protože ani jedna cesta trvale vykloněna na jednu stranu...,levou nebo pravou...,není správná...,proto se pravice s levicí střídá. Akorát...,že mi připadá...,že té levice je moc...,a pravice málo...,a nebo je měkká a veleopatrná jako je Nečasova vláda a bojí se reforem a dál zadlužuje. I když tuším..., že asi jinou možnost nemají...,ostřejší potřebné reformy by neustáli...,právě od té početně silné levice...,a bylo by asi po reformách vůbec. Tož...,babo raď...,jak dál??
Re: Kapitalismus je někdy opravdu nespravedlivý...jako sám život
(Gartens, 6.11.2011 12:54:34)
Odpovědět
No, v prvé řadě by sis měl uvědomit, že zadlužuje převážně a velice, jen ta strana, které říkáš "pravice". Možná je to tím, že je to její systém vládnutí, možná je to tím, že k tomuto křídlu politiky se hlásí převážně zloději a podvodníci, Alespoň v ČR.
Re: Kapitalismus je někdy opravdu nespravedlivý...jako sám život
(Kalous, 6.11.2011 22:59:01)
Odpovědět
Řekl jsi to Thujo dobře - ale v tom zadlužování bych spíše podpořil Gartense. Největší dluhy dělá většinou pravice, jak u nás (Topolánek, Nečas) tak jinde (v USA zahájil spirálu velkého zdlužování Reagan).
K autorům euportalu a spol...
(v, 5.11.2011 8:48:26)
Odpovědět
Každé noviny, které vlastní jednotlivec, jsou jeho vlastní a vyjadřují jen jeho stanovisko. Jakýkoli názor, že noviny reprezentují veřejné mínění, je neopodstatněný a není založen na pravdě, protože ve — 12 —
skutečnosti vyjadřuje stanoviska fyzické osoby. Demokraticky nemůže být fyzické osobě dovoleno, aby vlastnila jakékoli publikační nebo informační prostředky. Má však přirozené právo vyjádřit se jakýmikoli prostředky, i kdyby šlo o choromyslný způsob prokazující její duševní chorobu.
Al Kaddafí
Re: K autorům euportalu a spol...
(Miroslav Dostálek, 6.11.2011 18:02:13)
Odpovědět
No kdyby media informavaly v čase prodejen Tuzexu , kdo tam chodí utrácet a kdo si tam na ulici zřídil výnosnou směnárnu valut pro chudáky , kterým schází Brufen , možná dnes už tisk neměl o čem psát , ať by patřil státu nebo soukromému kapitálu . To by se nám to bylo psalo,jak se tam zadělává na korupci !
Re: Kapitalismus je někdy opravdu nespravedlivý...jako sám život
(Kudrna, 6.11.2011 15:36:45)
Odpovědět
Tak nevím,p.Provazníku,pletete páté přes deváté.Dokonce se pokoušíte o matení lidí např.o situaci v USA.Tam ekonomickou krizi zapříčinila především republikánská strana s presidentem Buschem.Válka v Iráku a vzápětí v Afganistanu stála a stále stojí obrovské peníze.A do toho ještě p.Busch snížil daně především bohatým-nastal velký výpadek do státní kasy/podtrhuji-před volbami/.Toto,prosím pěkně,dostal do vínku nově zvolený president Obama.Jak říkáte vy,že je to levičák?A on hasí velký propad finanční" loterie".O Řecku jenom na okraj.I tam u bordelu v rozdávání peněz byla z počátku především pravice.Nevykládejte nesmysly a snažte se být především novinářem objektivním!
Re: Kapitalismus je někdy opravdu nespravedlivý...jako sám život
(felix.julec, 6.11.2011 16:55:25)
Odpovědět
Tak nějak to cítím i u nás./Asi na to někdo dává návod a jednotně organizuje/Dnešní garnitura taky osvobozuje od daní horních 10 tisíc.Dluhy schová pod koberec,aby je pak v periodě další vlády objevila a měla komu otloukat o hlavu.TAKTIKA JE TAKTIKA.
Re: Kapitalismus je někdy opravdu nespravedlivý...jako sám život
(Josef Provazník, 6.11.2011 23:17:16)
Odpovědět
Ano, v Řecku vládla pravice, která byla ovšem pravicí jen na papíře. Obama je opravdu založením socialista, proti kterému byl i Clinton pravičák jako řemen. Opravdu věříte tomu, že americký prezident řeší ekonomické problémy správně?
Re: Kapitalismus je někdy opravdu nespravedlivý...jako sám život
(Kudrna, 7.11.2011 9:43:18)
Odpovědět
Co je to ,p.Provazníku,pravice "jen na papíře"?To je i u nás?Vysvětlení se nabízí:při úspěchu politiky se k tomu pravice vehementně hlásí,při neúspěchu se to přičte levici.Protože tisk a vy,novináři/především u nás/z 90 %hájíte pouze pravicovou politiku.V USA je pres. Obama presidentem za demokratickou stranu,která je opakem republikánské strany.To vy určitě víte.Tato strana/dem./však v žádném případě není levicovou stranou.To ji přisouváte vy.Jestli souč.americký president řeší ekonomické problémy správně,nemůže hodnotit jenom pravicový novinář.To je ta neobjektivita.
Re: Kapitalismus je někdy opravdu nespravedlivý...jako sám život
(Josef Provazník, 7.11.2011 13:48:45)
Odpovědět
Já budu klidně hájit i tzv. "levicovou" politiku. V čem ale vlastně spočívá? Mohu snad hájit nesmyslné přerozdělování,uplácení voličů (když na to ani nemám), regulace, dotace, vyšší zdanění "boháčů", nezodpovědnost,multikulti nesmysli, podpora gender studies,pseudo-antidiskriminacni zakony,neustale zasahy statu do me osobni svobody, nesmyslné rozhazování,závisti a neustálem třídním boji proti těm úspěšěnjším z nás...Jistě, že mohu objektivně posuzovat Obamova nešťastná řešení ekonomické krize. Cožpak jste hluchý a slepý, že nevidíte její důsledky? Vážně si myslíte, že by měl stát krýt ztárty soukromých firem, jako to udělal Obama? Opravdu by měl stát každého vodit za ručičku, starat se o něj od narození do smrti, říkat mu, co má a co nemá dělat?
Re: Kapitalismus je někdy opravdu nespravedlivý...jako sám život
(Kudrna, 7.11.2011 14:27:43)
Odpovědět
Už naposledy,p.Provazníku.Neberu vám vaši zarputilost vůči "nesmyslného přerozdělování".Ale zároveň si myslím,že hájíte politiku pod mostem,zlodějny všeho druhu a vaši "svobodnou zemi"vidím v područí boháčů/ať levicových,nebo pravicových/.Totiž pouze bohatý člověk ztrácí identitu ve vztahu a soužití s ostatními občany.Nejsem proti svobodě,jsem proti totalitní svobodě,která ani svobodou být nazývaná nemůže.Je to směs nemoderního kapitalismu 19.a 20. století.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama