reklama
reklama

Dvě aktuální krize. Co na to Německo?

Autor: Jan Dvořák | Publikováno: 4.11.2011 | Rubrika: Studie
Ilustrace

Situace v Evropě není vůbec růžová – potkávají se zde dvě krize současně. Podle Geralda Celenteho z Global Trends Research Institute se Evropané dopouští stejné chyby, jakou udělaly Spojené státy -  příliš dluhu a míří k depresi.

O co že v dnešní době jde?

1. Krize předlužených zemí

2. Systémová krize bankovního sektoru

3. Jak se může zachovat Německo?

 

Krize předlužených zemí:

Minulou středu byla uzavřena dohoda, že banky odepíšou polovinu pohledávek vůči Řecku. Dohodu přivítaly akciové trhy výrazným růstem. Problémy v EU přitom rostou a rostou. Nezapomínejme, že EU je větší ekonomika, než USA. Proto je vývoj v EU tak důležitý pro globální vývoj.

Nemohu se zbavit dojmu, že dojednaný odpis pohledávek (navíc pouze bankami) nebo navýšení záchranného fondu je jen kosmetická úprava pro uklidnění veřejnosti. Obávám se, že problémy jsou řádově větší než nabízené záchranné balíčky či odpisy bank. Navíc se vůbec neřeší podstata problémů.

Prakticky všechny vyspělé země jsou předlužené. A to ještě nebereme u zemí v úvahu tzv. „Unfunded liabilities“, tedy dlouhodobý deficit důchodových účtů (resp. jeho současnou hodnotu apod.). V případě USA se odhady Unfunded liabilities pohybují na úrovni 100 biliónů USD a výše. Členské země EU by podle výpočtu Jagadeesha Gokhale, Senior Fellow z Cato Institute, potřebovaly mít na účtech čtyřnásobek HDP, aby byly schopny dostát budoucím závazkům.

Co by pomohlo nejvíce? Zásadní změna je nutná hlavně v chování zemí.

Země musí začít pracovat s přebytkovými rozpočty, stávající snaha o zmírnění deficitů není dostatečná. Vygenerovaný přebytek by země měly věnovat na splácení dluhů. Bez toho se bude jejich dluh neustále zvyšovat a dříve nebo později se dostanou do dnešní pozice Řecka. Každá splátka dluhu povede k poklesu placených úroků, což za jinak stejných podmínek povede ke zvýšení přebytku a další splátce. Vlastně efekt úroků z úroků opačným směrem.

Bez změny chování zemí (které se zřejmě neobejde bez osekání vládních výdajů a růstu daní) se udržitelného zlepšení situace nedočkáme.

 

Systémová krize bankovního sektoru:

Nejde jenom o jednu nebo druhou konkrétní banku v problémech. Zde je třeba řešit systémovou krizi bankovnictví (nejen evropského, které je první na ráně, ale i bankovnictví v USA, Velké Británii a dalších zemích) jako celku. Tyto problémy bank se nedají vyřešit nalitím peněz do stávajícího systému. Pumpování peněz do finančního systému je pouze valení koule před sebou, nic víc. Tento typ krize se musí řešit změnou celého systému

Podle analýzy Grahama Summerse ze společnosti Phoenix Capital Research je evropský bankovní systém jako celek a i většina bank (čest výjimkám) insolventní. Události roku 2008 přirovnává k zahřívacímu kolu před událostmi, které se blíží. Podle něj lze  definovat 3 základní okruhy problémů finančního sektoru.

1. Páka, s jakou bankovnictví dnes pracuje. Průměr v Evropě je 25:1, ve Spojených státech je tento poměr téměř poloviční (Lehman Brothers měli před krachem poměr 30:1). Toto není dlouhodobě udržitelné, pokles hodnoty aktiv o 4% vymaže celý vlastní kapitál bank. Navíc hodnota řady aktiv je stanovena jen tak odhadem.

2. Celková zadluženost evropského finančního sektoru je více než 23 biliónu USD a pohybuje se tak kolem 150% HDP celé Evropské unie. K tomu si přičtěme zadlužení společností mimo finanční sektor a tento poměr půjde ještě výrazně nahoru. A to nepočítaje mimobilanční položky.

3. Banky mají ve svých rozvahách velké množství dluhů, které budou muset splatit v příštím roce – jde přibližně o 5,5 bil. euro.

Co s tím do budoucna? Až do 80. let minulého století byly finance relativně nudným odvětvím. Vše se změnilo příchodem sekuritizace, ale hlavně pak bouřlivým vývojem na poli derivátů. Podle mě se finanční sektor nevyhne výraznému zvýšení regulace, podobně jako se stalo ve Spojených státech v 30. letech minulého století. A výsledek?

Je klidně možné, že na banky se za pár let bude pohlížet jako na „utilities“, tedy podobnou optikou jako na elektrárny, vodárny apod., a to včetně aplikovaných regulací. Co o této možnosti soudíte?

 

Co na to Německo?

Zatím se evropské země snaží vystupovat jednotně, kdyby to nedělali, pošlou euro i akcie ke dnu. Nevěřím však, že tento postup je dlouhodobě udržitelný (např. kancléřka Merkelová horko těžko získává souhlas Bundestagu s další pomocí ve prospěch zemí v problémech). Proto zapomeňme na nějaké spojenectví. Každá země bojuje na své triko. To platí i o zemích eurozóny, i když mají stejnou měnu. A přesně tak své zájmy hájí i Německo.

Po druhé světové válce si Německo zakládalo na nízké inflaci a silné marce. Tu potom obětovali na oltář evropské integrace (mimochodem, marka ale i nadále tůstala zákonným platidlem, euro bylo pouze přidáno).  Pokud začne ECB skupovat obligace problémových zemí a tisknout peníze (zatím tovypadá, že se ECB tomuto kroku sotva vyhne), zrychlení inflace v eurozóně bude za dveřmi. Domino spojené s krachem Řecka a případně dalších zemí eurozóny hodnotě eura také nepřidá. Německo tak bude stát před otázkou, zda raději slabé a inflací hrozící euro spravované Evropskou centrální bankou nebo relativně silnou vlastní marku řízenou Bundesbankou. Co myslíte, že Německo zvolí? Osobně jsem přesvědčen, že Německo scénáře o odchodu z eurozóny zpracované má. Jestliže Bundeswehr má zpracované scénáře Peak Oil až po systémovou krizi politického zřízení, tak nevěřím, že by neměli zpracované scénáře návratu k marce včetně všech nezbytných detailů.

Zhruba před měsícem jsem popsal řadu signálů vysílaných Německem, že znovuuvedení marky není zas tak nemožné.  V pudu sebezáchovy se Německo může vrátit k „starédobré“ marce. Nemohou to ale oznámit jen tak, byli by označeni za toho, kdo zabil proces evropské integrace. Nešlo by totiž jen o měnovou reformu v rámci jedné „bezvýznamné“ země, jde o měnovou reformu s globálními dopady.

Politické krytí takového kroku musí být dokonale připravené. Podle mě Německo čeká pouze na vhodný okamžik, kdy by znovuzavedení marky oznámilo. Protože takové oznámení nepochybně vyvolá enormní turbulence na všech trzích, přípravy musí být opravdu důkladné. Nejprve musí přijít pořádný „průser“ a jakoby v reakci na něj pak bude Německo moci oznámit návrat k marce. Dřív ne. Podle mě ale na marku nebudeme čekat moc dlouho. Pokud si myslíte, že návrat Německa k marce jsou jen výmysly, doporučuji následující článek z německé mutace Financial Times.

Rozhodl jsem se podívat také na to, zda by něco takového bylo technicky realizovatelné a jak moc by si Německo ublížilo z obchodního hlediska.

Z technického hlediska by to podle mě problém nebyl. Při vzniku eura mělo 1 euro hodnotu 1,95 marky. Takže směrem zpět by se pravděpodobně použil tentýž kurz.  Někteří komentátoři tvrdí, že tímto krokem by se Německo dostalo do izolace. To je otázka názoru, Švýcarsko má také svoji měnu, a že by bylo v izolaci, to se říci nedá. Jaká by byla případně hodnota nové marky po nějaké době? Určitě by proti výchozí hodnotě 1,95 marky za euro posílila. O kolik? Klidně o 15-20% v horizontu několika týdnů.  Dojde tím k částečnému (avšak pouze dočasnému) zhoršení konkurenceschopnosti německého průmyslu. Dlouhodobě by to mohlo německému průmyslu pomoci.

Co na to jiné země? Největší obavy má zřejmě Francie. O tom, kam se zařadí Francie, rozhodne přístup Německa, které navíc má v držení okolo 90 % francouzských dluhopisů.  Odchod samotného Německa z eurozóny by patrně poslal Francii směrem k „prasátkům“.

Pokud se s někým bavím o tom, že by se Německo mohlo vrátit k marce, většinou to odmítají a jako hlavní argument uvádí obchodní výměnu v rámci eurozóny. Podíval jsem se proto na hlavní německé obchodní partnery  – data pochází z německéhu statistickéhu úřadu. Následující graf ukazuje největší exportní trhy Německa v loňském roce.  Největší objem exportu směřoval do Francie (91 mld euro), na druhém místě byly USA (66 mld euro) a na třetím Nizozemí (63 mld. euro)

HandelspartnerN

 

Pokud jde o dovoz, nejvíce se loni do Německa dovezlo z Číny (77 mld euro), na druhém místě bylo Nizozemí (69mld euro) a na třetím místě Francie (62 mld euro). Mimochodem, Česká republika je 12., pokud jde o německý export a 11., pokud jde o německý import.

Jak je vidět, pokud jde o objem zahraničního obchodu, není kromě Francie a Itálie jih Evropy pro Německo nijak klíčový. Objem obchodu se zeměmi Střední Evropy nijak významně nezaostává –  objem zahraničního obchodu s Polskem představuje 2/3 obratu obchodu s Itálií, objem obchodu s Českou republikou je prakticky stejný jako se Španělskem, objem obchodu se Slovenskem je o polovinu větší než objem obchodů s Portugalskem.

Vzhledem k vysokému objemu obchodu s Nizozozemskem, Rakouskem, Polskem, Českou republikou, ale třeba i Slovenskem se mi výhledové zavedení „severního eura“ s těmito obchodními partnery (+ třeba Finskem, Lucemburskem apod.) nezdá jako nereálné. Eurozóna by se z pohledu Německa, co se týče objemu obchodu, vlastně zmenšila o 1/3 Itálie a Francii.

Vím, může se zdát divné, že nejdříve Němci opouští euro, aby získali zpět marku, a té se pak obratem dobrovolně zbavují. Ve své podstatě však půjde o ozbavení se problémových zemí. Takto oklikou získá Německo dominanci a kontrolu nad společnou měnou (společnou s co největším množstvím obchodních partnerů).

Pokud toto přijde německým finančníkům jako odpovídající cena za odříznutí problémových zemí, můžeme se dočkat zavedení marky a poté za nějakou dobu uvedení „severního eura“, možná i s výše zmíněnými zeměmi. Samozřejmě, zavedení „severního eura“ nebude nic jednoduchého a realizovatelného v řádu měsíců či pár let. Jde o to, v jakém časovém horizontu Němci nyní uvažují.

Autor je provozovatel serveru proinvestory.cz

Čtěte také:

 

Klíčová slova: euro  | eurozóna
reklama
1489 čtenářů | 24 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Dvě aktuální krize. Co na to Německo?
(Kalous, 4.11.2011 5:24:11)
Odpovědět
Klídek - ta finanční a dluhová krize je tak velkého rozsahu že musí být plánovná, tak ji taky musí někdo kočírovat. Zajímavé že relativně nejvíce zadlužené země kromě nějaké africké Zambie - jsou země velmi bohaté, např. na hraně státního bankrotu je velmi bohatá Kalifornie, obrovský dluh má Japonsko, USA už má dluh více než roční HDP. Ti přece ví co se sluší a patří.
Re: Dvě aktuální krize. Co na to Německo?
(eko, 4.11.2011 17:09:45)
Odpovědět
Verejny dluh USA se pohybuje asi od 63% do 94% HDP, podle toho, co do ukazatele ktera metodika zapocitava (nejvyssi hodnotu uvadi MMF). Nikde jsem nevidel, ze by nekdo uvadel, ze je vyssi, nez rocni HDP. Nad vysi zadluzeni USA se v Evrope pohybuji recko (143%), Italie (119%), Belgie (97%), Irsko (95%). Neopak 4 zeme pod ni jsou Portugalsko (93%), Island (92%), Nemecko (84%), Francie (82%), vse podle metodiky MMF. Problemy jsou systemnve a ma je kazdy.
Re: Dvě aktuální krize. Co na to Německo?
(Kalous, 5.11.2011 3:52:46)
Odpovědět
Státní dluh USA v r. 2008 byl 12,87 bil. dolarů tj. 96,87% ND (Wikipedie), z počátku tohoto roku se již objevilo číslo 14,27 bilionů a 100% ND - tudíž dnes s vysokou pravděpodobnosí státní dluh USA převyšuje 1 ND. Ale je zbytečné se o tom hádat - podstatné je že dluh stále roste a nejde to zastavit
Re: Dvě aktuální krize. Co na to Německo?
(Jan Dvořák, 5.11.2011 23:05:43)
Odpovědět
Mnohem zajímavější jsou údaje včetně současné hodnoty "unfunded liabilities". Pak jsou nad 100 mld USD.

Podobné násobky proti standardně uváděné zadluženosti by vyšlo po jejich započtení i u jiných vyspělých zemí
Re: Dvě aktuální krize. Co na to Německo?
(Jan Dvořák, 5.11.2011 23:06:52)
Odpovědět
Oprava: jedná se o sumu nad 100 BILIÓNY dolarů
Re: Dvě aktuální krize. Co na to Německo?
(lex, 4.11.2011 7:07:44)
Odpovědět
V první řadě je potřeba si uvědomit, že stát by měl být nejvýše postaveným společenským útvarem a jako takový by měl určovat pravidla hry. Vlastní-li někdo tolik prostředků, že může půjčovat státu do té míry,že přivede stát na buben, stala se někde systémová chyba. Obrovské soukromé majetky nahromaděné nechutnými spekulacemi je potřeba zredukovat na rozumnou míru a zejména zamezit neomezenému a naprosto nedostatečně zdaněnému přesunu bohatství do rukou novodobých "elit". Předpokladem ovšem je, že stát bude skutečnou demokratickou institucí.
Re: Dvě aktuální krize. Co na to Německo?
(Kalous, 4.11.2011 8:32:50)
Odpovědět
Proto je třeba "funkci státu" minimalizovat - stát je potřeba hlavně jen tehdy, aby pomohl bankám eliminovat jejich ztráty.
Re: Dvě aktuální krize. Co na to Německo?
(p, 4.11.2011 12:33:22)
Odpovědět
Ale lex mluví o něčem jiném.
Re: Dvě aktuální krize. Co na to Německo?
(Kalous, 5.11.2011 3:57:19)
Odpovědět
Ironizuji ne lexe, ale situaci, kdy stát bankám jen pomáhá a nemůže je nějak výrazně podusit - vyjma nechat zkrachovat, což má zase negativní dopad na chod ekonomiky státu. S lexem souhlasím.
Re: Dvě aktuální krize. Co na to Německo?
(obcan, 4.11.2011 17:17:39)
Odpovědět
Predevsim je treba odstranit generovani penez za cinnosti, ktere nevytvareji zadne realne hodnoty. Ten, kdo takto penize ziskava, je v podstate krade, protoze nekdo vznikle ztraty musi zaplatit. Temito novodobymi loupezniky jsou predevsim banky a temi oloupenymi jsou vetsinou obcane, kteri jejich ztraty jsou nuceni platit. Dokud nebudou bankerti za sve zamerne zlociny koncit v rukou katu a vezenskych dozorcu, nic se nezmeni.
Re: Dvě aktuální krize. Co na to Německo?
(Kalous, 5.11.2011 4:01:46)
Odpovědět
Ú dajně je ve světě v oběhu 5%x více peněz než je hodnota zboží, která se vyrobí a "obíhá trhem". Disproporce vznikla a prohlubuje se po zrušení zásady že bankovky jsou kryté zlatem ( a nyní nejsou už kryté ni majetkem). Pamatuji si, že kdysi byl na bankovkách malý nápis "bankovka je krytá zlatem".
Re: Dvě aktuální krize. Co na to Německo?
(Jan Dvořák, 5.11.2011 9:27:06)
Odpovědět
Kdyby to bylo jen 5%. Po započtení derivátů je to řádový rozdíl.
Re: Dvě aktuální krize. Co na to Německo?
(Kalous, 5.11.2011 12:21:06)
Odpovědět
Omlouvám se za překlep - správně patřilo 50x.
Opět se musíme za svou zemi a politiky stydět
(Mgr.Havránek l.,Praha, 4.11.2011 21:54:48)
Odpovědět
Smutné, ale opět otřesně pravdivé. Vyznamenaný ministr je v jiné rozvinuté demokracii s dlouhodobou historii parlamentarismu, zařazen mezi korupčníky a nedůvěryhodné politiky, a další jeho dva spoluministři. Český občan se již zase musí zas svou zemi stydět ,a za své politiky. V Evropě jsme zemí korupčníků,podvodníků a zlodějů ,což zasahuje až do vladnoucí části. Ministr Kalousek chce šetřit a bojovat s korupcí a přitom odmítá vyžádat miliardy ukradené státu, odmítá zpřísnit zákon o státních zakázkách na Evropský standart. Ale morálně mu nečiní problémy obrat a ubrat důchodcům,rodičům s dětmi a v neposlední řadě i pracujícím, kteří v době krize a to zdůraznuji, přijdou o práci . trestá je a obírá jako kdyby byly dlouhodobě odmítající práci. Proto je skutečně platná otázka, nač byl vlastně listopad 89?
ČSSD má nejen právo ,ale v kontextu k faktům ,i povinnost vyvolat a trvat na obstrukcích. Je nezadatelným právem důchodců ,zdravotně postižených a nemocných podat na současnou vládu soudní žaloby z porušení lidských práv a zneužití postavení současné trojkoalice v prosazování zákonů. Které jsou často ušity na určité podnikatelské kruhy.
Re: Opět se musíme za svou zemi a politiky stydět
(ex, 5.11.2011 2:53:34)
Odpovědět
Oranzova mafie, jejiz expremiery a jine spicky vysetruji domaci i zahranicni policejni sbory pro tezke zlociny, je ten posledni, kdo my mel mit pravo mluvit za obcany. Obcanum v CR se stale zije kralovsky. Vubec nemaji tuseni o tom, co je to chudoba. Horsi je zvule soudu a exekutoru, kteri mohou svevolne okrast kohokoli, jak se jim libi.
Re: Opět se musíme za svou zemi a politiky stydět
(felix.julec, 5.11.2011 14:43:48)
Odpovědět
CO:ex--Vy jste asi taky jeden z Kalouskových bližních,který se má jako prase v žitě.Já hladem neumírám,ale dovedu si představit lepší životní úroveň.Vy vyčuránci z Prahy máte 2x tak vysoké příjmy jako zbytek občanů této republiky,tak se vám to kafrá.To,že 2x rychleji hýbete ručičkama než zbytek republiky vykládejte holubům na náměstí,možná vám to uvěří.
Re: Opět se musíme za svou zemi a politiky stydět
(Tomáš K.,učitel, 5.11.2011 23:32:37)
Odpovědět
Kapitalismus je zločinecký system,který plodí jenom zlodějské boháče a bídu.Nic víc .....
Re: Dvě aktuální krize. Co na to Německo?
(Fiter, 4.11.2011 7:20:24)
Odpovědět
Taky tady je možnost měnové reformy.Obrat lidi o jejich úspory,tak jako to udělalo ušaté torpédo alias Zápotocký v šestapadesátém.Samozřejmě ti kteří se na dnešní krizi nejvíce podepsali a kteří ji v podstatě zavinili budou mít svoje inflační prachy dávno zhodnocené.Přijde to jako blesk z nebe aby střadatelé neměli čas investovat do něčeho na co je inflace krátká.Zatím budou všem vyprávět jaká je to euro výborná měna.Připadá mi to,že dluhy dneska nechce nikdo splácet a to nemůže vydržet dlouho.
Re: Dvě aktuální krize. Co na to Německo?
(Jan Dvořák, 4.11.2011 8:21:12)
Odpovědět
Měnová reforma - ani bych se nedivil. Signály, že Německo uvažuje o zavedení marky nelze přehlížet - tady jsem vypsal ty největší: http://proinvestory.cz/euro-marka

Jinak - na měnovou reformu stačí svátky. Idelání doba pro měnovoiu reformu v USA je 11 dní, najkarší, napnutý termín, je 6 dní. Takže, stačí svátky + 1-2 dny bankovních prázdnin.

Jak se to dozvíme? Prostě se jednoho krásného volného dne probudíme a a vše bude jinak. Trhy pak nejbližší den otevřou o desítky % jinde.

Jak dopadnou lidé (cca):
* 1%, spíše však 0,1% si namastí kapsu
* 5-10% slušně vydělá
* 20-30% moc neprodělá
* zbytek prodělá kalhoty.

Kde kdo bude, bude záležet na jeho portfoliu...
Re: Dvě aktuální krize. Co na to Německo?
(obcan, 4.11.2011 17:22:19)
Odpovědět
Jestlize az pres 2/3 lidi by na tom vydelalo, nebylo by to spatne. To vsak mozne neni.
Re: Dvě aktuální krize. Co na to Německo?
(mag, 4.11.2011 17:03:48)
Odpovědět
Že my toho říšského protektora tenkrát zabili.Teď nás za novou spolkovou zemi nebudou chtít.
Re: Dvě aktuální krize. Co na to Německo?
(Kalous, 5.11.2011 4:04:53)
Odpovědět
Přidružená malá ekonomička Německa už dávno jsme, 40% našeho průmyslu je ve vlastnictví Němců a kopírujeme jeho vývoj. Ale je to relativně dobře, lepší než kdyby tady řádili třeba americké firmy.
Re: Dvě aktuální krize. Co na to Německo?
(Jan Dvořák, 5.11.2011 9:30:04)
Odpovědět
Statistická závislost:
1% změna HDP Německa automaticky změní český HDP o 0,5% stejným směrem
Re: Dvě aktuální krize. Co na to Německo?
(Kalous, 5.11.2011 12:23:06)
Odpovědět
Velmi zajímavý údaj, díky.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama