reklama
reklama

Jsem cyklista! Kdo je víc?

Autor: Luboš Zálom | Publikováno: 22.9.2011 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

24. září se bude v Praze už poněkolikáté konat každoroční hromadná cyklojízda. Tedy, ony se každým rokem konají dokonce dvě, aby toho nebylo málo. Teď jde tedy o cyklojízdu podzimní. Lidem, a zvláště zlým motoristům, je třeba ukázat, jak jsou cyklisté silní, když jich je plná silnice, a že když oni si dupnou, musí motoristé dupnout na brzdu.

Nejde samozřejmě o nic jiného než o další z mnoha projevů demonstrace síly různých skupin, jež lze asi nejlépe zařadit do množiny s nápisem ekofašismus. Jednou demonstrují proti výstavbě silnice, jindy protestují proti budování golfového hřiště v Klánovicích, příště sepisují petici proti stavbě mrakodrapů na Pankráci - anebo na sebe vezmou upnuté cyklooblečky, šlápnou do pedálů a vydají se na akci, jejíž poselství označuje jízdu na kole za morální imperativ.

V kostce vyjádřeno, co je produktivní a efektivní, je zlem. Co zvyšuje pohodlí nebo ulehčuje a zpříjemňuje lidem život, je zlem. Co mění prostředí kolem nás, je zlem... A vše samozřejmě zastřešuje šílenství kolem údajného globálního oteplování.

Při jízdě na kole je zdrojem energie pouze síla lidských svalů, jediným projevem efektivity jsou mechanické převody, emise jsou nepatrné - jízda na kole je tedy dobrem a musí dostat přednost před vším ostatním. A nejenom přednost, ale i tučnou finanční podporu, např. na budování nových cyklostezek, u nichž se nikdo nepozastavuje nad tím, že jsou, podobně jako ostatní projekty placené z daňové loupeže, vysoce předražené.

V Praze se tedy 24. září zastaví doprava, motoristé budou muset přehodnotit svoje plány. Kola mají přednost, jsou morální, zatímco automobily ne - těm se vytýká vše možné, a samotným motoristům je neustále nasazována psí hlava.

Motoristé jsou vykreslování v těch nejtemnějších barvách, jako bezohlední a agresivní asociálové, automobily jsou pokládány za něco, co v moderním městě překáží, a na ta, která jsou větší než malá, se navíc zelenými brýlemi pohlíží jako na hanebný příklad konzumní společnosti. Zelení aktivisté z hnutí Auto-Mat touží po městě bez automobilů a tvrdí, že města jsou zde pro lidi a nikoliv pro auta. Očividně zapomínají, že auta nejsou hodnotou sama o sobě, ale že představují hodnotu pro toho, kdo ji posuzuje. Jestliže jsou zde města pro lidi, pak to nepochybně musí platit i pro majitele a uživatele automobilů. Aktivisté si však přejí zájmy motoristů obětovat ve svůj vlastní prospěch. Nechtějí normální, pokojné mezilidské soužití, nýbrž touží své údajné nároky prosazovat za pomoci násilí - státního donucení.

Nutno dodat, že agresivní a bezohledný motorista není o nic horší, než agresivní a bezohledný cyklista. Snad každý, kdo se pohybuje pěšky ulicemi Prahy, se někdy setkal s cyklistou zběsile kličkujícím mezi chodci na chodníku nebo na pěší zóně. Motoristé by zase mohli vyprávět o skupinách cyklistů, kteří rádi jezdí co možná nejblíže prostředku silnice, případně jedou, zabráni do družného hovoru, ve dvojici vedle sebe, čímž ohrožují jak sebe, tak i motoristy.

Nejsou to náhodou právě bojovníci z hnutí Auto-Mat, kdo vyvolává a šíří určitou nesnášenlivost a napětí mezi cyklisty a motoristy? Při nedávné podobné cyklojízdě v Brazílii nevydržely nervy jednoho z motoristů, a v afektu najel do skupiny aktivistů na kolech, kteří předtím zablokovali dopravu uprostřed města Porto Alegre. Naštěstí nikdo nepřišel o život, pouze asi 40 cyklistů bylo zraněno. Řidič byl prý, podle vlastních slov, k činu vyprovokován, když mu předtím aktivisté tloukli pěstmi do jeho auta. Může nestydatost a agresivita našich zelených cykloaktivistů způsobit něco podobného?

Zelení aktivisté neustále vychvalují cestování na kole jako prospěšné - zapomínají dodat komu. Jestliže někomu tento způsob dopravy nevyhovuje, těžko mu jej vnucovat. Ovšem, cykloaktivisté to ve své bohorovné povýšenosti vidí jinak a jsou své názory schopni vnucovat ostatním s takřka militantním úsilím.

Podzimní velká cyklojízda není nějakou neškodnou, veselou oslavou cyklistiky, ale o politickou akci, jež má společnosti říct: “Podívejte se, jsme tady, dělejte pro nás něco!” A stát, potažmo městští zastupitelé se mohou přetrhnout. Nové cyklostezky u nás přibývají jedna za druhou, třebaže často na naprosto nesmyslných místech, mnohdy na úkor chodníků nebo silnic. Prostřednictvím bezpočtu cyklostezek jsou ždímány dotace z EU a městské pokladny. Čili, koníček několika lidí je povýšen na “veřejný zájem”, který si zaslouží být hrazen z daňové loupeže.

Proč by si způsob života jedné skupiny lidí měl zasluhovat podporu z peněz daňových poplatníků? Jestě, aktivisté z Auto-Matu budou namítat, že stát přece staví silnice a dálnice, subvencuje autobusovou dopravu, spravuje dráhy. Na nesmyslnou podporu jedné věci však nelze reagovat požadavkem podpory nečeho jiného. Jakákoliv státní subvence je v principu škodlivá - způsobuje vážné disproporce v tržním systému, vytlačuje z něj potencionální poskytovatele služeb, a vlastně vytváří nabídku, jež nemá žádnou oporu v poptávce. A je i nemorální - znamená, že jedna skupina občanů bude násilím donucena hradit údajné potřeby druhých, zpravidla těch, za nimiž stojí silnější nátlaková organizace.

Žádoucí není “spravedlivější” rozdělení státem zkonfiskovaných peněz, aby se z té obrovské hromady dosyta uspokojily potřeby jak motoristů, tak třeba Českých drah, a aby se dostalo i na cyklisty. Naopak, žádoucím by bylo naprosté odstranění takovýchto státních zásahů a úplné odstátnění oblasti dopravy, včetně projektování a výstavby silnic a dálnic.

Tržní princip je tím jediným, na jehož bázi lze usoudit, zda je prospěšné vybudovat silnici nebo cyklostezku. Samozřejmě, trh není to, za co by se zelení aktivisté byli ochotni jakkoliv zasadit. Trh, jehož motorem je efektivita, účelnost, racionalita a jehož cílem je zisk dosažený prostřednictvím uspokojování lidských potřeb, by spíše přál budování sítě silnic a dálnic než cyklostezek. Což je také jedním z důvodů, proč k trhu chovají aktivisté z Auto-Matu a jejich publikum více či méně tajenou nenávist.

Nenávist je i tím, co motivuje celé konání Velké podzimní cyklojízdy. Nenávist k motoristům a škodolibá radost nad tím, že auta stojí, zatímco bicykly jedou. Pořádat takovouto okupační demonstraci cyklistů na silnici a blokovat hlavní tah Prahou je stejně absurdní, jako okupační demonstrace centrály České pošty spolkem přátel poštovních holubů nebo blokáda krkonošské sjezdovky příznivci sáňkování.

Koneckonců, poukázat na nesmyslnost něčího jednání tím, že jej dovedeme do úplné absurdnosti, může být někdy tou nejadekvátnější reakcí. Nemohl by Autoklub ČR, jenž má sídlo v Praze, uspořádat protestní spanilou jízdu stovek automobilů po pražských cyklostezkách?

Čtěte také:

reklama
1880 čtenářů | 11 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Jsem cyklista! Kdo je víc?
(Fiter, 22.9.2011 6:56:50)
Odpovědět
Nevím jestli to s tím souvisí,ale v Pardubicch mají radní ve zvyku několikrát za rok zablokovat silnice s pomocí státní i městské policie aby se stovky magorů na kolečkových bruslích mohlo projet.Přitom v tomto městě jsou vybudovány desítky kilometrů cyklostezek kde mohou vyznavači tohoto sportu neohroženě jezdit.Takže po dobu několika hodin na určitých úsecích mají auta stop.Nevím jak by se na určité místo dostala sanitka či hasiči kdyby se v tom místě právě vyskytovalo několika set hlavé stádo bruslařů.
Re: Jsem cyklista! Kdo je víc?
(jira22, 22.9.2011 7:35:08)
Odpovědět
No asi to bude v lidech. Je úplně jedno jestli je označíme synonymem chodec, cyklista nebo automobilista, případně letec. Velmi zajímavé je sledovat příjezd například pražáka v luxusním terénním automobilu třeba do Krkonoš. Vyloží terénní kolo, naloží za něj do vozíku batole a píchne mu za hlavičku červený praporek. Chová se stejně jako za volantem, vynucuje si přednost před ostatními a hrdě převáží ono batole všemi nástrahami silnic. Unaven míří večer do stylové restaurace srazí před vchodem procházejícího důchodce a po návratu sprdne personál hotelu že nemají pečovatelskou službu pro odložená batolata. Takže, pokud se někoho dotkne přirovnání k pražákovi, vězte že to platí pro jakéhokoliv nabubřelého neomalence a je to jen v lidech samotných.
Re: Jsem cyklista! Kdo je víc?
(liberal shark, 22.9.2011 8:24:43)
Odpovědět
Tento příspěvek lze nejlépe označit za primitivní buranství, ostatně jako všechny podobné generalizace.
Re: Jsem cyklista! Kdo je víc?
(FABON, 22.9.2011 10:14:55)
Odpovědět
plně s Váni souhlasím
Re: Jsem cyklista! Kdo je víc?
(Kormunda, 22.9.2011 12:54:08)
Odpovědět
Plně s Vámi souhlasím. Kdykoliv jsem se setkal s "pražákofóbií" vždy se ukázalo, že dotyčný je zamindrákovaný jedinec. Proč si proboha někdo zcela vážně myslí, že v Praze létají pečení holuby do huby? Nic proti Moravákům (mám tam spoustu výborných přátel a kamarádů), ale také jsem se setkal s tamní "pražákofóbií". Přitom je zajímavé, že největší moravské město v ČR - je Praha. Chci tím jenom říci, že vždy když slyším tohle dělení, tak zpozorním, protože vím, že sjem potkal blbce.
Re: Jsem cyklista! Kdo je víc?
(jira22, 22.9.2011 14:33:04)
Odpovědět
Asi jste četl můj příspěvek moc rychle, ale budiž potrefená husa.............
Re: Jsem cyklista! Kdo je víc?
(Brňák, 23.9.2011 8:28:01)
Odpovědět
Pane jíro 22,máte naprostou pravdu!
Zase jste vedle
(rak, 22.9.2011 10:28:52)
Odpovědět
Pane Zálome. Na vaši milovanou zábavu - silnice - jde asi tak 100 000x víc peněz z rozpočtu ČR a EU - to jste jaksi zapoměl dodat. Nechápu, proč Vaše záliba v automobilismu má právo opruzovat desetisíce lidí, kteří Vaši zvrhlé zábavě neholdují.
Re: Zase jste vedle
(LZ, 22.9.2011 10:45:34)
Odpovědět
Jenomže autor není motorista a na kole jezdí velmi často a rád. Čumíš, co?
Re: Jsem cyklista! Kdo je víc?
(Arnošt, 22.9.2011 13:09:32)
Odpovědět
Plně souhlasím s autorem. Arogantnímu cyklonadšenci mohu těžko vysvětlovat, že v 68 letech a po dvou infarktech není pro mne kolo ten správný dopravní prostředek. Zajímalo by mě jestli existuje někdo, komu dal cyklista přednost na přechodu, o ohrožování chodců na chdnících nemluvě (Praxe z Jindřišské ulice).
Technicky nezpůsobilá kola (zejména odrazky), naprostý výsměch dopravním předpisům. Neochota policie řešit přestupky vede k rostoucí agresivitě cylkistů (to je podobné jako na šluknovsku s rómy). Kdo si nemyslí, že jsou cyklisté agresivní ať si přeěte diskuzi!
Re: Jsem cyklista! Kdo je víc?
(Vít Masare, 23.9.2011 17:44:00)
Odpovědět
Ahoj,
zdravim a hned bych rád pozval autora na osobní setkání. Jsem shodou okolností jedním z hlavních organizátorů feestivalu pouličních sousedských slavností Zažít město jinak a Velké poodzimní cyklojízdy.

Připadá mi škoda, že jsi ztratil čas psaním tohohle článku, který je plný nepodložených předsudků, který píšou lidi, který o problematice ví prd.

Milerád se s tebou setkám a pobavim osobně o tom, o čem jsi napsal tenhle nesmysl. A pak uvidíme, kdo je jak upnutej ve svym oblečku;)

Demonstrace síly/že maj všichni jezdit na kole/ že je to něco PROTI.... no jeden větší výmysl než druhej.

s pozdravem a přáním pěkného dne
A vůbec, přijďte se podívat sami. Osobní zkušensot je 100% lepší než snůška předsudků.
Ahoj
Vítek
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama