reklama
reklama

Soudců netřeba. O rozsudky se postará policie a novináři

Autor: Martin Stín | Publikováno: 1.9.2011 | Rubrika: Polemika
Ilustrace

Soudců netřeba, trestní řízení je zbytečný obřad, při němž lidé maří čas a stát přichází o peníze. U každého okresního soudu by stačil jeden žurnální soudce s písařkou, který by psal formální, neodůvodněné rozsudky. Odvolací řízení a mimořádné opravné prostředky by se mohly zrušit jako nadbytečné.

Všechnu práci totiž stihne policie pod laskavým dohledem nečinného státního zastupitelství, a s ní spřažení novináři. Stačí, když někdo označí domnělého pachatele : zmínění souputníci ho vyhledají, pro sebe ho odsoudí a potrestají zostuzením před veřejností. Soudci by stačilo nechat si od nich nadiktovat rozsudek.

To je ovšem značně přehnaný obraz stavu českého trestního řízení, ale sledování některých případů může takový dojem snadno vyvolat. K základním principům našeho práva patří presumpce neviny: jen soud rozhoduje o vině. Do jeho pravomocného rozhodnutí má být s každým nakládáno, jako by se ničeho nedopustil. Praxe dokazuje, že je na místě vynucování respektu k této zásadě, protože stále se vyskytují případy podezření, jež vedou k obvinění, k podání obžaloby a popřípadě i k odsouzení, ale nakonec po příslušném potrápení podezřelého a jeho blízkých skončí vyviněním.

Pokud vznikne podezření, že se občan dopustil trestného činu, podle §2 odst. 4 trestního řádu musí orgány činné v trestním řízení „věci projednávat co nejrychleji a s plným šetřením práv a svobod zaručených Listinou základních práv a svobod a mezinárodními smlouvami o lidských právech a svobodách…“

Odstavec 3 téhož ustanovení ukládá státním zástupcům, aby stíhali každý trestný čin, o němž se dovědí a další odstavce stanoví pravidla účelného postupu policie a státního zastupitelství při objasňování podezření.

Přestože se Česká republika chlubí, že je právním státem, opakovaně jsme svědky hrubého porušování výše uvedených zásad. Často slyšíme stesky, že se nepodařilo přimět orgány činné v trestním řízení, aby se zabývaly oznámeným podezřením na spáchání trestného činu. Zvlášť smutné jsou případy jejich netečnosti, jež umožnily nerušené pokračování v nezákonném jednání až do jeho vyústění v tragedii, jak se to stalo např. u vraždy manželů Malhockých v Českých Budějovicích. Jindy se policie pustí do trestního řízení s vervou, sama pro sebe ocejchuje podezřelého nálepkou viníka a ve spolupráci s novináři usilovně vytváří veřejný obraz darebáka, o jehož odsouzení nelze mít od počátku pochybnosti. Okolnosti, které jednou rozhodnou o nehybnosti orgánů činných v trestním řízení, ale jindy je přimějí k přehnané horlivosti, jsou rozdílné, nicméně vždy souvisí se zanedbání ustanovení trestního řádu.

Klasickým příkladem obou protikladných poloh chování orgánů činných v trestním řízení při vyšetřování podezření je čerstvá kauza lékaře Jaroslava Bartáka. Na první trestní oznámení o jeho nevhodném chování k asistentce nereagovala a tím mu umožnila, aby nerušeně pokračoval v jednání podle stejného vzorce. Když se pak do ochrany jeho další údajné oběti vložila „vyšší místa“ a zpráva pronikla do médií, a když se pak přihlásily další poškozené, začala policie počáteční zanedbání „dohánět“ nadměrnou horlivostí v součinnosti s novináři. Před veřejností se jí pochlubila zatčením podezřelého v přímém televizním přenosu a před očima jeho nic netušící rodiny přímo na letišti při návratu z dovolené. Navázala poskytováním průběžných informací novinářům o dalších osudech zadrženého a svých záměrech. To vše ještě před sdělením obvinění, tedy v situaci, kdy je do rozhodnutí o vině hodně daleko.

Ano, tentokrát se policie dala do rychlého pohybu, jak jí ukládá trestní řád, ale kde zůstala presumpce neviny a z ní odvozený požadavek na pokud možno šetrné zacházení s podezřelým ? A za co policie potrestala jeho rodinu, pro kterou bylo zatčení s nasazováním pout zcela jistě šokujícím zážitkem, který už z paměti jejích členů nikdy nic nesmaže ? Přítomnost rodiny je zvlášť závažnou okolností, která činí postup policie trestuhodným.

Potřebnost zvoleného způsobu zadržení, provázeného veřejným zostuzením podezřelého a šokováním jeho rodiny, nelze odvodit z požadavku na rychlé a věcně správné objasnění věci. Někdo se prostě rozhodl, že to doktorovi Bartákovi „pořádně zavaří“ a policie se bez ostychu k tomuto hanebnému účelu propůjčila. Získat k součinnosti televizi a novináře bylo jistě snadné, protože jejich sklon k hyenismu je značně zbytnělý.

Protože posláním policie není pořádání dehonestačních představení pro veřejnost, pražský policejní ředitel by měl žádat vysvětlení od velitele zásahu, ba možná by se měl sám zodpovídat policejnímu prezidentovi.

Tímto se Jaroslava Bartáka nezastávám. Je-li pravdivá jen část toho, co z vyprávění jeho asistentek proniklo na veřejnost, je jeho chování neomluvitelné a jistě za ně bude přísně potrestán. Ale lidí, jejichž vina se na začátku řízení zdála být nezpochybnitelná a nakonec byli obžaloby zproštěni, je také dost, a velká část trestních oznámení pro znásilnění je založena na smyšlenkách, takže opatrnosti nezbývá.

Zničit pověst a společenské postavení podezřelého a narušit jeho rodinné vztahy několikadenní mediální „masáží“, je velice snadné. Ale náprava v případě pozdějšího vyvinění je nesmírně obtížná, někdy nemožná. Pokud bych se chtěl někoho zastat, pak jistě jeho rodiny, která sice s jeho výstřelky nemá nic společného, ale je vystavena zostuzení společně s ním.

Úplný text je k disposici na www.politikon.cz a www.spoleksalamoun.com

Čtěte také:

 

reklama
1672 čtenářů | 19 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Soudců netřeba. O rozsudky se postará policie a novináři
(Brabec, 1.9.2011 2:33:28)
Odpovědět
Výborný článek a fundovaný.
Re: Soudců netřeba. O rozsudky se postará policie a novináři
(Beroun, 1.9.2011 7:08:28)
Odpovědět
Justice je tezce zdevastovana. Soudi i komunisticko-estebacti zlocinci, kteri svym hochstaplerskym clenstvim ve zlocinne organizaci prokazali absenci jakekoli mravnosti. Je tak celkem jedno, kdo bude justicni zlociny pachat...
Re: Soudců netřeba. O rozsudky se postará policie a novináři
(jira22, 1.9.2011 7:21:34)
Odpovědět
Víte, myslím že nemáte tak úplně pravdu. Hloupost a amatérismus není v tom jestli někdo soudil za socialismu. A korupce bují dnes něpoměrně víc než za minulého režimu. Ono je to ve společnosti a jejím vávoji jako takovém. Za socialismu by takový soudce seděl dřív než spartakiádní vrah. Dnes se korupční soudce zloděj nedočká ani kárného řízení. Víte myslet si, že je to v "komunistickoestébácké" minulosti je hodně slabá berlička a věří tomu snad jen učitelé na základních školách, ani ti žáci už ne.
Re: Soudců netřeba. O rozsudky se postará policie a novináři
(Beroun, 1.9.2011 8:06:15)
Odpovědět
K soudci mravnost patri. Kdo ji nema, nema ani pravo byt soudcem. Je to podobne, jako v Nemecku po valce, kdy clenove NSDAP byli oznaceni a z nekterych oblasti zivota vylouceni, protoze moralne neobsatali. Samozrejme, je to nekolik ruznych problemu. Zminil jsem pouze jeden. Ze ale justice bezne pacha justicni zlociny je tragicky fakt.
Re: Soudců netřeba. O rozsudky se postará policie a novináři
(jira22, 1.9.2011 11:01:22)
Odpovědět
Souhlas.
Re: Soudců netřeba. O rozsudky se postará policie a novináři
(ok, 1.9.2011 10:15:15)
Odpovědět
Za socialismu soudci soudili tak, jak jim poručila rodná strana. Korupce bylo víc, protože byla na denním pořádku a Češi jsou tak zkorumpovaní, že si svoje chování vůbec neuvědomovali a neuvědomují. Bez korupce a uplácení, jste, milý pane, nedostal ani motorek na stěrače, natož synátora na školu. A bez korupce a zlodějiny by nestál ani jeden víkendový domek. Tak se mírněte a nevykládejte nám bludy.
Re: Soudců netřeba. O rozsudky se postará policie a novináři
(jira22, 1.9.2011 11:11:21)
Odpovědět
No nevím jaké máte osobní zkušenosti, je jisté že v některých oblastech to takhle mohlo fungovat, já osobně jsem žádné úplatky nepotřeboval ani nedával. Zásadně ale s Vámi nesouhlasím, že úplatky a zlodějny typu výstavby dálnic,Promopro,Casa, Pandury, Gripeny..atd.,atd,..seznam by byl nekonečný, jsou pozůstatky starých časů. Takhle to totiž naprosto běžně chodí ve všech demokratických zemích západní evropy a USA celou jejich historii. Jen je rozdíl v postihování odhalených. Svádět to na staré časy a komunisty je příliš povrchní a zavání to zastávaním se současných zlodějů napříč politickým spektrem.
Re: Soudců netřeba. O rozsudky se postará policie a novináři
(Beroun, 1.9.2011 17:29:19)
Odpovědět
Obavam se, ze pravdu nemate. Komunisticky rezim vedl obcany k nemravnostem tim, ze korumpoval nezaslouzenymi benefity hochstaplery, kteri byli ochotni lhat a papouskovat jeho hesla, aniz jim verili. Kdysi jsem si jako 'elev' delal pruzkum, zda komunisticti bossove vedi, o cem mluvi - nevedeli, ale nas ostatni obelhavali. Proto jsem odmital vsechny nabidky, ktere mi komunisticka mafie davala.

Za situace, kdy byla nemravnost odmenovana, se tak moralka propadla k nule. Kazdy, kdo si stavel dum, uplacel. Stacila obalka a dostal jste 1. jakost jako 3. jakost za polovinu, domichavac betonu za dalsi obalku bez dokladu, instalace vam udelali v pracovni dobe "bokem" za dalsi obalku atd. Jinak by na dum prece pri tehdejsich platech nikdo nemel! Devizy jste bez "tlacenky" nedostal, stejne jako deti do skoly atd. atd. Hruzna masova devastace moralky!

Kdyz se pomery uvolnily a misto "co neni dovoleno, je zakazano", zacal platit opak, zlocincu se vyrojilo jako komaru. Vetsina z nich byli prave rudi hochstapleri, protoze nemeli moralni zabrany, jako my "normalni obcane". Ti meli take zname dalsi rude hochstaplery, prakticky ovladli privatizaci a zacali krast ve velkem.

Protoze Listopad byla transformace peclive pripravovana StB po temer 20 let, tito darebaci zustali nejen nepotrestani, ale dokonce i moralne neodsouzeni (napr. na rozdil od nacistu v Nemecku), posilili sve mocenske pozice a rozmnozili majetky. To tezce zdevastovalo spolecnost, protoze lide pochpili, ze zlo a zlociny se vyplaci...

To jsou priciny dnesniho stavu nejen politiky, ale i vsech obasti zivota, vcetne policie a justice. Ted jiz narodu nezbyva, nez cekat, az tyto generace zlocincu vymrou...
Re: Soudců netřeba. O rozsudky se postará policie a novináři
(Vlad IV, 1.9.2011 19:09:21)
Odpovědět
Dovolil bych si částečně oponovat. Ve hře je již generace potomků těchto lidí a přijdou další.....
Žel,musím konstatovat,že jedinou nápravu stávajících problémů múže přinést válka nebo podobná katasrofa!
Re: Soudců netřeba. O rozsudky se postará policie a novináři
(xx, 4.9.2011 8:15:45)
Odpovědět
Beroun prece mluvi o situaci na pocatku 90. let a jejich korenech. Bohuzel ma pravdu.
Re: Soudců netřeba. O rozsudky se postará policie a novináři
(jira22, 1.9.2011 7:12:50)
Odpovědět
Víte ono se není čemu divit. Policie, státní zastupitelství,soudy. Naprosto destruktivní stav těchto orgánů je jen odrazem toho, co se v takzvaném "česku" koná. Říkám v "česku", protože tento pošměšný název úplně vystihuje situaci. Korupce, amatérismus a hloupost dnes dominují a vydávají se za "elitní" , také velice krásný výraz, rozhodování a chování. Bohužel jsme jen svědky dnes a denně jednoho přehmatu za druhým o korupci nemluvě. Jen malý příklad, ministerstvo spravedlnosti chystá novinku v oblasti soudních znalců. Rozdělení podle úzkých odborností. Na první pohled se zdá, že to má logiku. Ejhle, tedy podnikatel bude potřebovat ocenění movitých věcí, ale místo jednoho znalce bude muset pozvat pět. Jednoho na dřevěný nábytek,druhého na kovový, třetího na elektroniku a dalšího na nářadí a dalšího a dalšího.Taky je ovšem zaplatí. To samé u soudních případů. Poplatky tím půjdou nahoru a soudní jednání protáhnou. U trestních případů to povede k nekonečnu. A ptám se, není to amatérismus? No když ne tak co? Asi tedy hloupost!
Re: Soudců netřeba. O rozsudky se postará policie a novináři
(Petr 2, 4.9.2011 9:54:54)
Odpovědět
To vše je dáno tím,že za jedenadvacet let nám "zákonodárci"dokurvyli zákony tak,že se v nich nevyznaj ani učňové z plzeňské "Sorbony".Když chtějí prosadit zákon a schází jim pár hlasů ,tak strejda z HorníDolní dá přílepek k zákonu ,jak daleko pěstovat melouny od ředkviček.No a zákon projde !!!Ještě jsme tu neměli zákony od naší menšiny (nepřispůsobyvé)To by pak byl vrchol
Re: Soudců netřeba. O rozsudky se postará policie a novináři
(alena, 1.9.2011 13:51:10)
Odpovědět
U soudu jsou rozhodující důkazy, bez nich bude osvobozen každý, tedy i ten kdo vinný skutečně je.
Soudy tedy rozhodují o důkazech nikoli o skutečnosti, ta se v mnohých případech nepovede prokázat.
Re: Soudců netřeba. O rozsudky se postará policie a novináři
(alena, 1.9.2011 13:51:13)
Odpovědět
U soudu jsou rozhodující důkazy, bez nich bude osvobozen každý, tedy i ten kdo vinný skutečně je.
Soudy tedy rozhodují o důkazech nikoli o skutečnosti, ta se v mnohých případech nepovede prokázat.
Re: Soudců netřeba. O rozsudky se postará policie a novináři
(Ka, 1.9.2011 16:06:55)
Odpovědět
Důkazy se dají vyhodnotit pokaždé jinak, některý důkaz se záměrně pomine, buď lajdáckostí nebo záměrně se neprovedou všechna důkazní řízení (kajínek by mohl vyprávět...) .... české soudnictví a právo je často pěkný paskvil.
Re: Soudců netřeba. O rozsudky se postará policie a novináři
(pozorovatelK, 1.9.2011 17:52:41)
Odpovědět
Samozrejme. Znam otresne justicni zlociny z Brna, kde soudy prijaly fabrikovane dukazy, desitky lzi premenily na fakta, vecne protiargumenty a dukazy ignorovaly, lhaly dokonce v rozporu s prijatymi dukazy, exekutor se odvolaval na neexistujici dokument, po leta soudnich stani soudy hovorily o neexstujici entite, cimz prokazaly totalni neznalost dane obasti, ale citily se kompetentni o oblasti, o niz prokazatelne nic nevedely, rozhodovat. Nektera tvrzeni si dokonce vymyslely v rozporu s prokazatelnou a listinnymi dukazy dolozenou skutecnosti atd. atd. Nikdy bych neveril, ze jsou tak otresne justicni zlociny mozne, tim mene v demokraticke zemi, kdybych dokumenty pripadu sam podrobne neprostudoval... Samozrejme, ze po letech justicnich zlocinu ucastnik, ktery se po leta zbytecne branil a jehoz ustavni pravo na spravdlivy proces bylo hrube a opakovane poslapano, rezignoval s milionovymi skodami, poskozenym zdravim a znicenym zivotem... Takova je soucasna justice.
Re: Soudců netřeba. O rozsudky se postará policie a novináři
(Ka, 1.9.2011 22:02:33)
Odpovědět
Klidně je možné (bylo), že soudce půl hodinu čte co obviněný rozkradl, jaké spáchal podvody a škodu - a rozsudek nevinnen, nebyl poučen že to nemá dělat, nekradl s úmyslem se obohatit(VŠ a neví co je to krádež). A za neoprávněné propuštění z práce z důvodu ztráty důvěry - zloděje odškodnit 100 tisíci.
Re: Soudců netřeba. O rozsudky se postará policie a novináři
(Pamětník, 1.9.2011 19:18:02)
Odpovědět
Podle mého není ani tak důležitý charakter soudcú, jako morální stav národa. Podle mého soudu je špatný a to již dlouhou dobu. V této zemi stačí na někoho ukázat prstem označit jej jakýmkoli dehonestujícím slovem a o zbytek se už postará národ sám. Snad je to reakce na kolaborantství které nás charakterizovalo v době rudých i hnědých soudruhů. Teď tedy ukážeme, jací jsme hrdinové. Bylo snad těch štvanic málo?
Re: Soudců netřeba. O rozsudky se postará policie a novináři
(Ka, 1.9.2011 22:05:58)
Odpovědět
Štvanice byli, i neoprávněné. Ale z velkých privatizačních zlodějů nebyl odsouzen prakticky skoro nikdo. Tam bych byl i pro štvanice - o některých kauzách se kupodivu nepsalo a nepíše skoro nic.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama