reklama
reklama

Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat

Autor: Ladislav Zemánek | Publikováno: 2.8.2011 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

 

Podtitulkem tohoto článku – jednoho z mnoha, které již byly o Noru Breivikovi a jeho teroristickém činu napsány – jsem zvolil citát nizozemského filosofa B. Spinozy. Neučinil jsem tak náhodou či snad proto, abych čtenářům dokázal své znalosti z oboru. Vedlo mne k tomu přesvědčení, že přístup k Breivikově činu bývá jednostranný a naprosto nedostatečný, a právě proto škodlivý. Drtivá většina komentářů se totiž omezuje na prostý odsudek, případně konstatování o Norově šílenství.

Ale co nám říká filosof Spinoza? „Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat, ale pochopit.“ Právě snaha pochopit mi u většiny komentátorů chybí. Je snadné vraždu 76 lidí označit za neodpustitelný, chladnokrevný, nelidský čin, který v Evropě (a v demokracii vůbec) nemá místo, a jeho vykonavatele za pomateného blázna žijícího ve vlastním světě; světě, kde probíhá válka mezi bojovníky za evropskou civilizaci a její tradice, proti všem jejím nepřátelům, především muslimům. A výjimečná doba si – podle přesvědčení některých – vynucuje výjimečné prostředky, což v tomto případě znamenalo smrt výše zmíněného počtu lidí (jež nepovažoval za nevinné vzhledem k tomu, že šlo o mladé členy či příznivce sociálních demokratů, kteří mají být hrobaři toho, zač bojoval). Sám pachatel přiznává, že šlo o zlý skutek, k němuž však muselo dojít ve jménu budoucnosti naší civilizace.

Podívejme se nyní ve stručnosti na základní teze jeho manifestu, nazvaného „2083 – Evropská deklarace nezávislosti“. Především odsuzuje multikulturalismus, jejž pokládá za zhoubný pro evropskou civilizaci, která vyrostla na antické a křesťanské tradici. Je zřejmé, že vzájemné obohacování různých kultur (s různou relativní hodnotou a stupněm vyspělosti) je přirozeným procesem, probíhajícím již tisíce let. Položme si však otázku, zda islamizace Evropy je právě tímto přirozeným procesem, zda nivelizace rozdílů mezi jednotlivými národními státy v rámci EU je takovým přirozeným procesem, zda se přinejmenším v druhém případě nejedná o účelový, umělý proces vedený z bruselského centra, jenž má napomoci vytvořit nový jednotný superstát.

Čtěte také: 

Erupce zla v Norsku

Měří Breivikův penis 15, 56 cm nebo 15, 57 cm?

Vraždění v Norsku: Přijdou další Breivikové?

Procesy, které dnes v Unii probíhají, mají vskutku blízko ke kulturnímu marxismu (či neomarxismu), o němž Breivik píše. Nyní budeme parafrázovat slova významného amerického konzervativce P. Buchanana z jeho knihy „Smrt Západu: jak vymírání obyvatel a invaze přistěhovalců ohrožují naši zemi a civilizaci“: Neomarxisté nevidí jako utlačovanou dělnickou třídu, ale jako domněle utlačované skupiny vidí lidi na sociální podpoře, ženy, nebělošské přistěhovalce, homosexuály a jiné sexuální menšiny, rasové a některé náboženské menšiny v západních státech, národy třetího světa, narkomany a další skupiny. Za práva těchto skupin je třeba podle neomarxistů bojovat. Viníkem útlaku jsou západní civilizace a její hodnoty, od kterých je třeba lidi osvobodit. (Wikipedia)

Ano, právě ochrana těchto skupin je pro bruselskou nomenklaturu záminkou k přijímání nespočtu nových zákonů a direktiv (připomeňme na tomto místě alespoň tzv. antidiskriminační zákon), záminkou k omezování občanských práv a svobod, k prosazování tak řečené politické korektnosti apod. Značný vliv rovněž získávají neziskové organizace, jež zájmy těchto menšin – často na úkor většiny – prosazují. Jsou tyto mechanismy skutečně demokratické, alespoň v tom pojetí, v jakém jsme je dosud znali? Jak bylo uvedeno, neomarxisté označují za příčinu útlaku výše zmíněných skupin západní civilizaci a její tisícileté hodnoty. Usilují o jejich odstranění, o umělou demontáž a vytvoření zcela nových morálních a hodnotových systémů. Zdá se, že právě v EU našli nástroj k naplnění svých zvrhlých plánů.

Když se takto zamyslíme nad Breivikovou motivací k onomu činu, mnozí třeba uznáme, že leccos z toho, co napsal, není šílenost ani hloupost. To, zač bojoval, není demokracie, a forma, již zvolil, je neomluvitelná. Na druhou stranu – jak z mého textu vyplývá – upozornil na několik skutečností, které jsou vskutku hrozbou pro naši společnost a civilizaci; elementární hodnoty jako svoboda člověka, rodina jako základ společnosti, láska k vlasti či křesťanská víra jsou v ohrožení. Proti tomu je třeba se rozhodně postavit; jinak bude přibývat Breiviků a jemu podobných, jinak se skutečně může naplnit scénář, o němž on sám psal.

reklama
1265 čtenářů | 32 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(Sting, 2.8.2011 9:17:41)
Odpovědět
Je to k neuvěření.Počase se najdou tací lidé,jako p.Zemánek,který sice odsuzuje násilí jednotlivce,ale říká -pochopme ho!To bychom po určité době už mohli odpustit a pochopit i Hitlerovu dobu a jeho řešení světového pořádku?Ne,ne-p.Zemánku,tito lidé typu Norské tragédie mohou "chápáním jejich činů"dostávat podporu dalších šílenců,neuznávajících nic z etiket lidského soužití.Nebo lépe řečeno,opět mají mít pré lidé z opačných pólů spektra a to krajní pravice,resp. krajní levice?Vývoj světa opravdu došel do tohoto stadia?Totiž,abych pochopil další důležitost-braňme se v Evropě přibývajícímu multikulturismu,ale zákonnou a demokratickou formou.Ne hrůznými činy zabijáků nevinných lidí a kteří vraždí i z ideologických pohnutek.
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(Zemánek, 2.8.2011 9:30:49)
Odpovědět
Ale tady jde především o pochopení motivace jeho činu (oprosťme se na chvilku od samotné realizace a důsledků). Kdybyste odmítal přemýšlet o příčinách zla (řeknu-li to obecně), dobru byste příliš nepomohl. Nebo ne?
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(Alberto Kvěch, 2.8.2011 9:45:40)
Odpovědět
Pane Zemánku.Pokud se Norsko nedokáže urychleně s panem šíleným definitivně rozloučit, pak je v jejich systému něco prohnilého. Stát musí ochráňovat své občany a vypořádat se s tak šíleným vrahem.Jeho kecání a zdůvodňování je pouze pro Zemánky, kteří jsou stejně tak nebezpeční.Jste divný pane Zemánku.
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(Kalous, 2.8.2011 12:22:53)
Odpovědět
Kvěchu, vrah by měl být velmi brzy potrestán adekvátním trestem - trestem smrti. Ale o tom šílenství - kdyby neměl velmi silný motiv, tak by se třeba u něho nikdy neprojevilo, alespoň v takové neadekvátní formě. Druhá věc je jak vůbec demoktracie v Norsku pro vlastní občany funguje - jestli to není fraška proti zájmům většiny občanů. Už to že Norsko má zahraniční dluh vzledem k HDP dvojnásobný než ČR a přitom je bohaté a rozhazuje miliardy na humanitární účely po světě - je tak trochu divné. Kdybych byl Nor, vůbec by se mi to nelíbilo (i když bych zrovna nevraždil). Asi tam mají bo.rdel.
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(eko, 2.8.2011 14:57:01)
Odpovědět
Pro poradek: Norsko ma externi dluh 2 a 1/4 (ceskych) bilionu USD (538% HDP), CR 87 miliard (45% HDP).
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(Kalous, 3.8.2011 7:48:24)
Odpovědět
Přesněji jsem měl napsat - veřejný dluh norského státu (celkové zadlužení) byl v r. 2009 vzhledem k HDP 60,20%. Externí dluhy Norska v devadesátých létech byly nulové, Norsko bývalo věřitelem. Moc se mi ten váš údaj nezdá, je příliš vysoký - jestli to není jen neoficiální cifra z nějaké diskuse? Pokud by to bylo číslo správné, byla by to skutečně asi vizitka mimořádné finanční neodpovědnosti.
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(eko, 3.8.2011 22:32:13)
Odpovědět
Cislo vnejsiho dluhu samo o sobe mnoho nevypovida, jen jsem pro poradek upresnil. Myslel jsem, ze vite jakou ma strukturu. Vereeny dluh neni tak vysoky, "jen" neco pres 50% HDP (jak podle koho).
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(hanca, 2.8.2011 11:44:37)
Odpovědět
s nazvem clanku ani obsahem nesouhlasim.

zajimalo by me, jestli by autor pristupoval k vrahovi stejne, pokud by vrazdil napr. ve jmenu ekologie ci v zajmu zdravych lidi, kteri musi zivit nemocne... proste kdyby vrazdil kvuli necemu, s cim neni autor ztotoznen. dosadte si sami dle vlastnich nazoru.

omlouvate ho jen proto, ze sdilite s vrahem stejne nazory na imigracni politiku. to je dost slabe a hlavne nebezpecne.
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(Kalous, 2.8.2011 12:27:41)
Odpovědět
Souhlasím s autorem, špatně si to vykádáte vy Hanco. I zlo přece musí být analyzováno. Reakce norských soc. dem. politiků - a budeme ještě otevřenější, ještě více vstřícní vůči imigrantům - je spíše slaboduchá (přitom vysílají své vojáky vraždit do Iráku, Afganistánu a Libye, odkud prchají uprchlíci i do toho Norska).
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(hanca, 2.8.2011 11:48:35)
Odpovědět
nektere zoufale ciny zoufalych lidi si zaslouzi cas k premysleni.
tohle nebyl zoufaly cin, ani zoufalec!
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(Radka, 2.8.2011 14:59:19)
Odpovědět
Nic nechapes.
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(senior, 2.8.2011 9:22:50)
Odpovědět
Také mě to napadlo a jsem rád,že nejsem sám.Jsem tomu rád,a zase se cítím normální.Ještě mě napadlo,jestli bude EU postupovat"podobně"jako po atentátu na říského protektora.
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(Alberto Kvěch, 2.8.2011 9:58:54)
Odpovědět
Pane Zemánku, pokud možno ještě dnes, vyhledejte pomoc a nechte se vyšetřit člověče.Podobné krávoviny může zveřejňovat pouze ujetý portál a euroskeptický portál je jeden z nich.
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(Kalous, 2.8.2011 12:33:26)
Odpovědět
Tak to Kvěchu nečtěte, když se vám to nelíbí - anebo sdělte svou verzi.
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(Štastný Jim, 2.8.2011 10:34:46)
Odpovědět
Proč,
nám mažete příspěvky,jsme málo euroskeptičtí??
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(kveta, 2.8.2011 12:14:31)
Odpovědět
postrádá to logiku- leda by tehle článek měl logiku extrémistů. Tak si do těhle vašich vět dosaďte úvahy bezejméného muslimského radikála...dospěje ke stejnémá názoru.. to je opravdu příšerný. Kdo to tady bude regulovat podle vás? a to samé je na druhé straně. Takový svět mě děsí.
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(Kalous, 2.8.2011 12:39:17)
Odpovědět
On v tom byl malý rozdíl - Nor je doma v Norsku a radilální muslim je doma někde v Afganistánu nebo v Turecku. Do Evropy radikální muslimové nepatří - a Norsko je volně přijímá, dalo i politický azyl islámským duchovním, kteří by jinde byly zatčení za extremismus a terorismus a Norsko je ochránilo. V tomto směru je také "extremistické".
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(senior, 2.8.2011 15:05:01)
Odpovědět
Tentokrat bezvyhradny souhls, Kalousi. Jen nechapu, ze to nekomu muze nebyt jasne; navic pri vedomi, ze deklarovanym a kodifikovanym cilem islamistu je zniceni nasi civilizace a ovladnuti sveta.
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(pavjan, 2.8.2011 12:38:44)
Odpovědět
Pane Zemánku, lidi, kteří jsou zvylí žít emocionálním způsobem života a nejsou schopni analytycké úvahy, či objektivního náhledu, těžko pochopí, co jte chtěl říci. Když k tomu přidáte vymyté mozky, strach ze ztráty pohodlí a touhu po jistotách, tak je lze i chápat. Zdá se, že Evropa si vyžere to, co si vyžrat musí.
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(Kalous, 2.8.2011 12:52:37)
Odpovědět
Ano pavjane. Třeba by se mohli podívat na Google apod. a zjistili by, že soc. demokraté to s imigrací v Norsku skutečně přepískli - v některých čtvrtích Oslo už se vůbec norsky nemluví, začínají se stavět mešity a muslimové se snaží vymoci muslimské svátky - prý tak jak mají křesťané vánoce, chtějí mít svátky své. U imigrantů je trojnásobná kriminalita, 6x více znásilnění a velké daňové úniky. Řada imigrantů jsou uprchlí zločinci s falešnou identitou. Většina imigrantů čerpá norské státní podpory a má se slušně z nic nedělání. Nevím - ale tyto věci a jiné podobné - všechny s případem Breivik souvisí a jen ignorant nebo sociální demokrat je nechce vidět.
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(Kalous, 2.8.2011 12:57:28)
Odpovědět
Pozn.: procenticky nejvíce zločinů v Norsku páchají Iráčané (z Iráku je vyhání norští vojáci) a Somálci (občas v Indickém oceánu navíc přepadnou nějakou norskou obchodní loď nebo tanker) - nakopat jim do ri.ti a ne je krmit a obdivovat (ty kriminálníky - ihned šupem dom a ne na sraz levice).
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(ME, 2.8.2011 15:13:20)
Odpovědět
Souhlas Kalousi s popisem vnejsich projevu. Priciny jsou ale o hodne hloubeji. Jejich 'svata kniha' neobsahuje "autobrzdu" v podobe "cin jinym to, co chces, aby jini cinili tobe". V jejich civilizaci chybi to, cemu my rikame "slusne vychovani" nebo "to se nedela". Maji videni sveta opacne: "Ja si mohu delat co chci, a kdyz se ti to nelibi, jsi hlupak, kdyz mi to dovolis." Proto jsou nase svety neslucitelne.
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(Kalous, 2.8.2011 20:37:09)
Odpovědět
Ano ME. A jestli je v zemi 2-3% možná 5% muslimů, chovají se jakkžtakž slušně - ale jak jich přibývá jsou stále drzejší. Chtěl bych vidět jak třeba v Pákistánu nebo v Somálsku ap. by nějaký křesťan požadoval aby se světily oficielně křesťanské svátky jako svátky státní, jak to napadlo některé muslimy v Norsku. V Pákistánu by křesťan hned dostal šutrákem do hlavy. Norové to evidentně dělají špatně, mělo by to být pro nás poučení.
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(ME, 3.8.2011 22:40:20)
Odpovědět
Opet souhlasim. Je o tom treba otevrene a vecne mluvit a zmenit sebedestruktivni imigracni a politiku a metodologii zpusobu souziti, dokud neni pozde. Prave z ME je nutno se poucit. Fakta jsou sice na nasi strane, ale brzy nam to uz nic nebude platne...
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(ThujaGarden, 4.8.2011 22:35:01)
Odpovědět
Ano Kalousi...,ale až se zas najde nějaký bojovník...,proti muslimům...,jak např. Geert Wilders...,začni jej hned zesměšňovat...,jak je divný...,napomádovaný blonďák...,homosexuál atd...,tvoje slova Kalousi....
Vem si Kalousi flintičku...,nimrode, di si upytlačit další...,divoké prasátko a pak se můžeš doma...,nad pečínkou chechtat, jak jsi mazaný a ti druzí blbí....
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(Kornout, 2.8.2011 14:45:57)
Odpovědět
Kalousi,vy jste břečťan olivový,svět se sbližuje,ať chceme,nebo nechceme.A těch pár,nebo trochu víc fanatiků,poblblých to pomatenců co vraždí,to nezpomalí.A norská společnost je taková,jakou si lidi zvolili.To,co si myslím,že si Kalousi myslíte,určitě neprojde.V celém světě se občas vyskytne vraždící maniak,ale to neznamená,že jim budem uznale hledat omluvu.Tragédie typu Norska je o to odpudivější,že ji spáchal Nor s pravicovým smýšlením.A to vás asi nejvíce,p.Kalousi,irituje.
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(ME, 2.8.2011 15:17:51)
Odpovědět
Rekl bych, ze nejvic by melo zatim vetsinoveho Evropana iritovat to, ze se politicti socialisticti hlupaci chovaji jako "blboun nejapny" (zivocisny druh).
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(Anaj, 5.8.2011 7:16:11)
Odpovědět
Tento druh holuba na naší planetě už ale vymizel. Tak dlouho létali tito pečení holubi do huby, až ..... Je to jen malá ukázka toho, co je homo sapiens za pitomce. To je tak, když se ta "pravda a láska" snoubí s "duchem", obzvláště pak, pokud tyto pravdy vyprodukoval duch samého ďábla ...
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(luk, 2.8.2011 16:41:48)
Odpovědět
Kornout, píšeš že "se svět sbližuje ať chceme či nechceme". Já to vidím tak,že EU vnucuje svým členským státům způsob života, který většina odmítá. Z důvodů morálních i hospodářských. Vidím spíše rozvrat a tím úpadek celého tohoto zvrhlého kolosu a nebude dlouho trvat a tací jako jsi ty budou odstřihnuti. Bude se totiž demokraticky preferovat názor většiny proti názuru menšiny, to je totiž demokracie a ne obráceně!
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(Kalous, 2.8.2011 21:00:03)
Odpovědět
Asi se Kornoute mýlíte. Svět se sice globalizuje (zejména ekonomicky) ale rozpory narůstají, válka náboženství v podstatě probíhá a narůstá. Narůstá rozdíl mezi bohatými a beznadějně zadluženými chudými státy s populační explozí. A pravičáctví vraha Breivika je mi úplně fuk - jsem na půl levičák (sociálně) a na půl antilevičák (proti eurohujerství,proti volné cílené imigraci zejména islámské, proti ekologickému magorství, pro trest smrti ve vyjímečných případech, proti pozitivnímu rasismu, pro tradiční antickokřesťanskou Evropu, proti humanitárním válkám).
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(nobody, 3.8.2011 7:37:42)
Odpovědět
Pane autore, Vás asi straší marxismus v různých podobách a asi oprávněně. Myslíte si, že se takové věci nemohou stát, i kdyby bylo na světě všechno zlaté a lidé se měli daleko lépe? Stane se to zase.
Re: Norská tragédie: Lidské činy nemáme odsuzovat ani zesměšňovat
(Kalous, 3.8.2011 7:55:55)
Odpovědět
Třeba nějakého ochránce kůrovce na Šumavě napadne běhat se samopalem po lese (a Marxovými spisy v batohu) a střílet skupiny dřevorubců.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama