reklama
reklama

Zabij bobra, zachráníš strom

Autor: Petr Paulczynski  | Publikováno: 22.7.2011 | Rubrika: Ostatní
Ilustrace

 

Tento lidový vtípek na margo ekopošuků vystihuje docela dobře jejich rozpolcenost. Ještě více jsou zmateni, když chráněné zvíře žere chráněnou rostlinu. Když však brouk kůrovec žere stromy na Šumavě tak fest až vytváří holiny, vědí co s tím.

"Uváží" se k uschlému stromu, a za zpěvu písně "Nech brouka žít" hlídají aby nebohý brouk mohl snadno přelézt na strom zdravý. K čemu se však budou uvazovat až zdechnou všechny stromy? 

Jsou to věrozvěstové holé pravdy a zastánci lesa z holých stromů. Místní samosprávy a nové vedení Šumavského parku jsou asi banda amatérů, se kterými se není třeba bavit. Posláním parku je chránit přírodu a přirozený vývoj ekosystémů, umožnit poznání přírody formou šetrné turistiky, zajistit vědecký výzkum a vytvořit podmínky pro prosperitu místních obcí. Nikde ani slovo, že se to má vše nechat sežrat jakýmsi blbým broukem a turistiku provozovat mezi uschlými stromy. Přiznám se, že mi uniká, proč by si měl blbý brouk ničitel dělat co chce, tak jsem si trochu o problému početl. A k čemu jsem přišel?

Národní park je rozdělen na tři zóny. První zóny sestávají ze zachovalých přirozených biotopů, především rašelinišť či pralesovitých porostů. Druhé zóny mají být postupně - během několika desítek let - převáděny na přírodní les. Měl by se sem tedy vracet buk a jedle, ve vyšších polohách potom původní genofond smrku a jeřáby. Třetí zóny tvoří obce a jejich bezprostřední okolí.

V současné době ale část lesů druhých zón tvoří smrkové monokultury, vysázené před desítkami let. Přirozené mechanismy zajišťující stabilitu ekosystému jsou zde oslabené a les rychleji podléhá hmyzu či extrémnímu počasí, především v horách velmi častým vichřicím. Proto v okrajových částech parku je (ve druhých zónách) nezbytné proti kůrovci zasahovat. Sanace by měla důsledně likvidovat vznikající ohniska a to hlavně v těch místech, kde hrozí, že se kůrovec rozšíří i do hospodářských lesů mimo park.

Kůrovec zatím vyhrává boj o smrky v šumavském národním parku. Pruhy lesa, které brouk zdecimoval, jsou už vidět i z letadla. Za poslední čtyři roky už v rezervaci uschlo 2,7 milionu stromů. Kůrovcová kalamita neustupuje a navíc odrazuje turisty.

Reportéři MF DNES letěli v úterý ve vrtulníku z Kvildy, aby viděli lesy k Poledníku nad Prášilským jezerem, v okolí Bučiny a cenné území okolo pramenů Vltavy. Do stejné lokality zavítali i před třemi lety. Nyní je vidět, že kůrovcová kalamita se v okolí pramenů Vltavy rapidně rozšířila, uschlých stromů je minimálně dvakrát tolik. Na 25 procentech rozlohy parku bude les dál ponechán svému přirozenému vývoji, ale na zbylých dvou třetinách se proti lýkožroutovi bude bojovat. Z každého napadeného stromu vyletí při rojení 150 až 200 tisíc brouků. Aby uschnul další strom, stačí, aby se jich pod kůru zavrtalo pět set. Z každého napadeného stromu tak lýkožrout napadne zhruba dalších deset.

Lesy, o kterých se dalo ještě před lety říct, že jsou zdravé, teď vypadají jako memento zkázy. Už dávno to nejsou jen ohniska kůrovce, ale uschlé jsou celé hektary. Porost s větvemi u kmenů je průhledný. Doby, kdy byl neprostupný, jsou dávno pryč. Z výšky je to dobře vidět.

Na jedné straně marginální skupinka zelených ochránců, na druhé straně tvedá realita. Kůrovcová kalamita navíc připravila Šumavu o turisty. "Je jich méně asi o třetinu. To je přímý dopad kůrovcové kalamity," říká starosta Modravy. Úbytek turistů už zaznamenal i starosta Horní Plané a předseda Svazu šumavských obcí. Turisté přijíždějí maximálně na jeden den a v obcích utratí méně peněz. "Potřebujeme návštěvníky, kteří na Šumavu přijedou na několik dnů. Nyní se snižuje délka jejich pobytu i stejně jako útrata. Je třeba zastavit experiment s hnědou Šumavou," postavil se za správu parku Hůlka.  Provozovatelé šumavských hotelů, penzionů a restaurací úbytek turistů také potvrzují. Mnoho podnikatelů už to vzdalo, na prodej jsou desítky šumavských penzionů.

Jeden z debatérů na FB píše: Nesměle se připojuji do debaty s názorem, že ekosystém se o sebe sám snad i postarat může, ale člověkem vysázená smrková monokultura jen těžko. Ale samozřejmě globálně máte pravdu, v dlouhodobém horizontu, za mnoho desítek let, tam něco zase vyroste. Ale radostnou podstatu takového principu jinak vnímá člověk, který tam žije, pracuje nebo má chalupu, a jinak ekoaktivista z Jižňáku, který se půjde příští rok přivázat zase někam jinam.

A tak se ptám. Sežere kůrovec lesy na Šumavě? Má člověk právo zasahovat, nebo vše necháme na přírodě? Ukazuje se, že nepůvodní smrkové monokultury jsou snadno poškozovány větrnými a sněhovými kalamitami, napadáním  kůrovcem a i jinými škůdci, kteří se rychle šíří.  Jediným možným řešením je tak přeměnit monokultury na smíšené lesy za použití sadby z vybraných oblastí Šumavy.

Současné přemnožení kůrovce na Šumavě a následné odumírání lesů je důsledek chybného hospodaření v minulých staletích. Vyrovnat s ním se však musí současná generace.

Necháme-li tomu přirozený průběh, kůrovec zničí značnou část lesů.  Na jejich místě asi vyroste sám nový les, původem z nekvalitních rodičů.  Kalamitní situace se tedy budou opakovat.  Další možností je zasáhnout. Stejně, jako zemědělec sklidí plodinu, která špatně prosperuje, a nahradí ji jinou. Zabránit šíření kůrovce a obnovit druhovou skladbu tak, aby byla podobná skladbě původního, odolného lesa. Je to pracnější, nákladnější, ale výsledek se dostaví již po desítkách let. Ze smrkových semen totiž buky, jedle a další druhy stromů nevyrostou.

Sousedovi na chatě, který vlastní i kousek lesa vlezl do pár jeho stromů kůrovec. Okamžitě měl na krku lesníka s výhrůžkou pokuty, jestli ty stromy nepokácí. Jak je tedy možné, že na Šumavě se toho potvorskýho brouka zastávají ekopošuci s takovou mírou publicity? Kvůli pár tetřevům? Tetřev není blbec. Když někdo začne kácet, půjde o kus dál.

Ale lidi co na té Šumavě žijí asi těžko. Přestaňme tedy laskavě bránit brouka co zabíjí stromy a starejme se o to, aby Šumava byla místem k žití pro lidi a ne pro lýkožrouty.

reklama
2057 čtenářů | 13 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Zabij bobra, zachráníš strom
(felix.julec, 22.7.2011 7:02:19)
Odpovědět
Každý průměrný lesník ví jakým způsobem a jakými prostředky si poradit se škůdci lesa.Jen blbí ekoteroristi,kteří za nic neodpovídají a za nic nenesou odpovědnost si v tomto státě mohou dělat co chtějí.Jen se divím tomu,že už nenastoupila policie nebo Chocholoušek a neodvezli je na příslušná místa.Policie do lochu a Chocholoušek do blázince.Poblblému PhDr.Vlašínovi bych dal přednost.Ten by měl jet jako první.Ten má v hlavě nas.ráno snad už od narození.Bojoval už proti pálavským jezerům tehdy ještě s podobným pitomcem profesorem Povolným.
Re: Zabij bobra, zachráníš strom
(Ka, 22.7.2011 7:22:03)
Odpovědět
Feixi, dobré. Ale profesora Povolného jste nepochopil - on v těch lužních lesích chtěl pěstovat jako entomolog komáry pro své pokusy. A místním se to nelíbilo, pražské "vlašíny" chtěli i zfackovat
Re: Zabij bobra, zachráníš strom
(jira22, 22.7.2011 7:07:46)
Odpovědět
S těmito závěry nelze než souhlasit. Jen bych byl trochu obezřetný ve výběru společností, které budou těžbu realizovat a v kontrole příjmů národního parku. U různých "ekopošuků" bych dodal, že veškeré jejich působení vytváří dojem, že z toho žijí a ochrana přírody je až na někde posledním místě. Vsadil bych boty, že většina nerozezná břízu od osiky. Možná , že se to někomu nebude líbit, ale svůj názor možná změním až uvidím "ekopošuky" čistit potoky, nebo sázet stromy.
Re: Zabij bobra, zachráníš strom
(Petr 2, 22.7.2011 9:24:45)
Odpovědět
Co Čech-to odborník !!
Jako bejvalej lesník a bejvalej učitel jsem si vzal vzor ze svého žáka ,když viděl poprvé "Harvestor" takřekl "Zlatej kůrovec"
Re: Zabij bobra, zachráníš strom
(Jeeves, 22.7.2011 16:40:46)
Odpovědět
Ekopošukové jsou mazaná příživnická sebranka, která se živí vydíráním, pod nějakou zdálivě ušlechtilou záminkou. On ten jejich "boj" za ten nejkrásnější svět, to překážení někde, nebo něčemu, ty požadavky na stavbu tzv. ekoduktů (magistrál pro losy a mědvědy), atd. atd. se vždycky někomu "hodí do krámu". Tak to jsou ti jejich vděční sponzoři. Nejraději ovšem mají situaci, kdy jim zoufalá obět vyplatí peníze "na dřevo", aby mohli na chvíli pozapomenout na "práva" slepic, obojživelníků, střevlíků, medvědů a prvosenky jarní. To bývá ale jen "na přilepšenou", aby si na vlastní kůži vyzkoušeli, (ale důkladně a co nejdéle), ten odporný konzumní životní styl. Jinak bývají pevně přisáti ke státnímu prsu a na různé nesmysly čerpají tryskově dotace a granty, díky ostatním členům gangu, kteří se zahnízdili (především) na Ministerstvu ž. prostředí. Tihle zachránci planety také nebývají úzce specializovaní pouze na přírodu. Kdejaký správný ekolog mívá také náročný vedlejšák, kdy pomáhá začleňovat "menšinu". Ano, tu populární, která se nikam začleňovat nehodlá, protože by to bylo neekonomické. Pro ni i pro "začleňovače". Takže bych si dovolil doporučení, jak přistupovat k "ekologům". No vlastně nemohu. Byla by to totiž "výzva k násilí proti skupině obyvatel". :-)
Re: Zabij bobra, zachráníš strom
(Bob, 22.7.2011 10:35:58)
Odpovědět
Když vidím jak vyvádí ti rádoby ochránci přírody na Šumavě,tak mě napadá poradit starostům obcí zasažených jejich blbým jednáním,udělejte podobnou akci jakou udělali před léty s odpůci Novomýnských nádrží na Jižní Moravě. Taky tam tito rádo-by ekologolové otravovali,až starostové okolních obcí zorganizovali místní urostlé chasníky,kteří tu verbeš naházeli do vody,no a od těch dob mají pokoj. Přehradu tam sice nemáte,ale doufám,že nějaké náhradní řešeni se najde. Přeji mnoho zdaru.
Re: Zabij bobra, zachráníš strom
(Petrraft, 22.7.2011 14:28:12)
Odpovědět
Mně je to také jasné. Jsou tací, kteří v parcích otevírají dlouhé pláště, pod kterými nic nemají. DRuzí, kteŕí nic nemají v hlavě a touží po publicitě lezou na komíny, přivazují se ke stromům anebo před vlaky. Já bych je také přivázal, třeba k zábradlí hlavní cesty v Lovosicích. A na měsíc.
Zabij ekoteroristu, zachráníš lidstvo
(Jirka, 22.7.2011 16:53:34)
Odpovědět
Velká mýlka je v tom, že zelení aktivisté jsou "ekopošuci". Jsou to tvrdí byznysmeni, kteří parazitují na veřejných penězích a také krásně žijí z vydírání. Příběhy o výpalném za "neodvoláme se proti stavebním povolení firmy XY za 4,5 mega" jsou obecně známé.

Pomohly by tři věci - zakázat těmto ekoteroristům mektat do všeho, zrušit veškeré dotace a jejich protesty považovat za narušení veřejného pořádku - a řezat obuchama přes zda od Šumavy až domů na pražské sídliště.

A v tom jsem se probudil a jsem zpět v českém blbákově, kde má každý ump větší práva než slušný člověk.
Re: Zabij bobra, zachráníš strom
(milovník života i přírody, 22.7.2011 16:54:18)
Odpovědět
Což takhle převést do politiky a parafrázovat nadpis článku:Zbav se trojkolky,zachrániš občany a ekonomiku.Šumavu žerou léta kůrovci,naši životní úroveň-peněženky,žerou vládní termití v čele s Kalouskem a Nečasem.Ti druzí jsou nesrovnatelně horší,napáchali a dále páchají škody obrovských rozsahů,mnohdy nevratné.Obojí je potřeba neodkladně řešit,také nevratně,bez nebezpečí recidivy.
Re: Zabij bobra, zachráníš strom
(Bobr, 22.7.2011 16:56:22)
Odpovědět
"Současné přemnožení kůrovce na Šumavě a následné odumírání lesů je důsledek chybného hospodaření v minulých staletích. Vyrovnat s ním se však musí současná generace".

Tak s tím naprosto nelze souhlasit, minulé generace měli ty lesy tdravé, tudíž nebolo co řešit. To co je teď, je důsledek nevládních organizací ser...ucích se do všeho, bez patřičné následné odpovědnosti. A ještě horší je, že jim někdo bezhlavě naslouchá.Zdědili jsme, ač to někteří neradi slyší, hezkou krajinu, ale co s ní provádíme je snad i trestuhodné.
Re: Zabij bobra, zachráníš strom
(M.Paul, 22.7.2011 19:04:24)
Odpovědět
Když největší škodnou je samo osazenstvo Ministerstva životního prostředí, tak vlastně není co řešit.
Vlastně je: navrhnout Kalouskovi aby do kapitoly MŽP napsal nulu. České přírodě by to velmi prospělo. Jsem tramp a tak vidím, co se děje. Vlastně nejlépe je na tom příroda v v okolí velkých měst a pak ve vojenských újezdech. Nejhorší jsou různé parky a chráněná území, tam jsou lesy v děsivém stavu: stojících uschlých stromů okolo 50%. Pokud by se jednalo o zdravý les, tak by soušky přirozeně padaly a poskytly by základ pro růst nových stromů. Což rozhodně neplatí pro suchý mrtvý les. Zrušení všech těch různých ochranářských parků a oblastí by jen přírodě prospělo. Když se dokázalo několik staletí bez problémů udržet lesy životaschopné, tak po zlikvidování těchto pseudozachovalých oblastí dojde zase k normální lidské starosti o své okolí.
Re: Zabij bobra, zachráníš strom
(tazzz, 22.7.2011 20:29:04)
Odpovědět
Sice máte pravdu,ale co by potom ekopaka a cudáci zaměstnanci MŽP dělali?Snad nechcete,aby pracovali?A co by dělala celá armáda různých bakalářů a magistrů vystudujících pofidérní humanitní vědy o ničem?
Re: Zabij bobra, zachráníš strom
(M.Paul, 22.7.2011 21:30:05)
Odpovědět
Máte pravdu, že donutit tuhle pakáž živit se něčím, co skutečně má hodnotu (zdanitelnou) je totéž jako se pokoušet o zapojení hnědočechů do taktéž danitelného procesu.
Umíte si představit ten nádherný pohled na ekoteroristy nahnané na nucenou práci - sázení stromů. Včetně všech ministerských úředníků by jim to zajisté náramně slušelo.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama