reklama
reklama

Smrt muže, kterého nenáviděli

Autor: Ondřej Fér | Publikováno: 5.7.2011 | Rubrika: Ostatní
Ilustrace

 

Včera ve svém domě v Bavorsku zemřel osmadevadesátiletý Otto Habsburský, nejstarší syn a následník posledního rakouského císaře a (mimo jiné) českého krále Karla. Snad je tedy na místě trocha bilancování. Koneckonců Ottu nenáviděly stejnou měrou všechny režimy, které se u nás od roku 1918 vystřídaly.

Ottovi bylo šest let, když se rozpadlo Rakousko – Uhersko. Na jeho troskách se zrodila zoufale nestabilní meziválečná Evropa, Evropa, zmítaná neřešitelnými národnostními, ideologickými a etnickými vášněmi, které dokázala překonávat jen zastřešující autorita konstitučního panovníka. Rozbuškou byl první velký zásah Spojených států do kontinentální politiky –čtrnáct bodů prezidenta Wilsona. „Ať jde pan Wilson se svými čtrnácti body k čertu, i pánu Bohu jich stačilo deset,“ komentoval tehdy francouzský premiér Clemenceau. Ekonomický potenciál USA byl už tehdy příliš velký. Wilson si prosadil svou. Čtrnácti body uvrhnul roztříštěnou Evropu do zmatku – a potom se Amerika stáhla do své luxusní a výnosné izolace za oceánem.

Na základě 14 bodů zrozený umělý, nesourodý a k více či méně brzkému zániku předurčený československý národ svými prvními zákony zrušil všechna práva habsburské dynastie k českému trůnu a současně vyřadil řadou ekonomických a politických opatření celou internacionální a profesionální třídu aristokratických diplomatů a vojáků ze života společnosti. Masarykova ČSR vyšla vstříc křupanské nenávisti sedláka ke šlechticovi. Habsburkové se stali symbolem jakéhosi pobělohorského úpění (jakkoliv objektivní bádání dokazuje opak). O úrovni republikánství, počatého zničením Mariánského sloupu v Praze, organizovaném žižkovským ožralou a údajným anarchistou Sauerem, svědčí to, že jsme se dodnes nezbavili potřeby vidět na Pražském hradě „nadstranickou osobnost.“ Kontinuita se přerušila a nikdy se ji už nepodařilo odpovědět.

Stejně tak byl Otto Habsburský nepřítelem pro nacisty. Jako zosobnění univerzalistického pojetí konstituční moci byl představitelem proudu, který stál jasně proti jakékoliv podobě politického nacionalismu. A stejně jako pro nacionální socialisty byl Otto třídním a nesmiřitelným nepřítelem pro socialisty bolševického typu, koneckonců rodné bratry. Ani samostatná česká diplomacie a politika se resentimentů nedokázala zbavit: Otto získal německé, rakouské, maďarské a chorvatské občanství. Pro ČR, která by tak ráda chtěla být sebevědomá, je patrně jakýkoliv představitel dynastie, v jejíchž žilách koluje krev Přemyslovců i Lucemburků stále nebezpečím. Jako by se na osobě Otty Habsburského ukazoval deficit demokratické tradice. Všechno, na čem stála konstituční monarchie - profesionální a politicky nezávislá diplomacie, armáda a úřednictvo, se za posledních 93 let podařilo obrátit vniveč.

Dnes – alespoň v jisté výseči společnosti – hledáme stabilitu, kterou naši pradědové,dědové a otcové s více či méně stejným nadšením bořili, aniž by ji měli čím nahradit, v Evropské unii. A ačkoliv evropský poslanec, pronášel Otto Habsburský přesná kritická slova i na její adresu. Označoval ji za útvar, který chce hustou sítí institucí nahradit základní tmelící myšlenku. A také varoval, že takový útvar se dříve či později musí, zbavený ideje a přehlcený institucemi, zhroutit sám do sebe a vydat Evropu znovu na milost a nemilost silnějším, kteří jednotlivé rozdrobené regiony prostě a jednoduše spolykají.    

reklama
2834 čtenářů | 28 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Smrt muže, kterého nenáviděli
(smějící se bestie, 5.7.2011 3:02:55)
Odpovědět
Článek odvážný až smělý ! Jak se s ním srovnají čeští natio nevím,ale budou míti jistý "vnitřní" problém !!!
Ve mne to evokuje situaci, která uvozuje moment pohrdání, přehlížení až nenávist mnoha nacionalistických platfusů k moji osobě !!
Nepamatuji - a že mám pamět výtečnou-, že by někdy protagonisté mnou uvedeného směru veřejně sprdli či dokonce řekněme verbálně profackovali hnědou špínu motající se kolem Vandase !
Nemám ani informací o tom, že by dotyční zvedli veřejně obočí, když se k nim přifaří občas někdo, kdo má hnědé špíny dost a hledá spásu mezi černými a fialovými !
Ponechám stranou fakt, že mnozí stáli bok po boku při projevu hnusu v Letech a do dnešního dne ani slůvkem nevyslovili pokání !
Snad i pan Okamura má dostatek soudnosti, aby věděl, že hájit "ugrofina" pro kandidování za NS a přitom opomenout, že tato chtěla již v roce 2003 tzv. odžlutit ČR .....
To že v řadách českých monarchistů dnes hnije bátorovské ložisko je snad jenom řízení Prozřetelnosti ve smyslu vztahu KČ a Habsburků !!!!!
Re: Smrt muže, kterého nenáviděli
(mozek, 5.7.2011 9:31:14)
Odpovědět
Otto byl dobrý člověk.Kdyby nebyla EU, bral bych členství v Podunajské konfederaci s Ottou v čele.
Re: Smrt muže, kterého nenáviděli
(orel, 5.7.2011 18:58:20)
Odpovědět
EU nejenže není k ničemu dobrá, naopak, je v mnoha ohledech převelice špatná. Podunajská konfederace v čele s Otou Habsburským by byla mnohem lepší.

Budiž Mu země lehká!
Re: Smrt muže, kterého nenáviděli
(frantisek zajicek, 5.7.2011 19:39:54)
Odpovědět
Zalezi,co si pod pojmem Podunajska konfederace predstavujete.Mozna Slovensko s 1/2 mega cikorek,mozna Madarsko s 1 mega cikorek,mozna nestabilni Balkan...dekuji,takovou konfederaci si strcte do ri.ti.Nas historicky i ekonomicky partner cislo 1 je Nemecko a nikdo jiny,at se nam to libi,nebo ne,FZ
Re: Smrt muže, kterého nenáviděli
(orel, 5.7.2011 23:09:29)
Odpovědět
Proti Němcům nemám vůbec nic, narozdíl od lidí, kteří mi říkají, abych si to či ono strčil do řiti, aniž jsem je jakkoli urazil. Orel.
Re: Smrt muže, kterého nenáviděli
(orel, 5.7.2011 23:28:21)
Odpovědět
A aby bylo jasno, tak si pod tím představuji nás, Rakousko, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvatsko. Najít zemi, která je jednak normální, jednak tam nejsou mraky přistěhovalců a C/kánů, je složité.

***

"Komentář obsahuje nepovolená slova - Text komentáře nesmí obsahovat 'C/KÁNŮ'" - ???
Re: Smrt muže, kterého nenáviděli
(bublifuk, 5.7.2011 5:15:03)
Odpovědět
Habsburci byli zdegerovaní idioti už od Rudolfa II. FJ I. se nenechal korunovat českým králem a měl na to dost času (místo toho odsunul fundamentálky), stejně jak jeho následník. A kdo rozpoutal válku, která zničila RU? Nebyli to náhodou Habsburci? Koho chce Bůh zničit, raní ho slepotou a Habsburci byli nejen zdegenerovaní ale i slepí.
Re: Smrt muže, kterého nenáviděli
(modřín, 5.7.2011 10:32:28)
Odpovědět
O homosexuálních aférách na Vídeňském dvoře ani nemluvě....
Re: Smrt muže, kterého nenáviděli
(orel, 5.7.2011 19:48:08)
Odpovědět
František Josef rozpoutal válku poté, co mu Srbové zabili následníka trůnu, a udělal to proto, aby uhájil územní integritu mocnářství vůči neopodstatněným srbským požadavkům. O zdegenerovanosti se v jeho případě mluvit naprosto nedá. Nedá se o ní mluvit ani o nikom od dob Rudolfa II., vyjma Ferdinanda IV. Ferdinand II. byl zmetek, ale byl to velice schopný zmetek. Marie Terezie byla mimořádně schopná, Josef II. taky.
Re: Smrt muže, kterého nenáviděli
(puk, 5.7.2011 5:44:08)
Odpovědět
Fére, hrozně se divím, že už ti dávno někdo nedal pěstí do té tvé prolhané, kolaborantské, nechuťácké držky!!!!!
Re: Smrt muže, kterého nenáviděli
(Kalous, 5.7.2011 7:07:22)
Odpovědět
K tomu by se nesnížil ani sedlácký křupan. Takový vů.l se dá jen ignorovat. Stačí se podívat na pomníky padlých v 1. svět. válce v každém městě, městečku a vesnici se stovkami tisíc jmen. Přečíst si něco z historie, o čsl. legiích ap.
Re: Smrt muže, kterého nenáviděli
(orel, 5.7.2011 23:20:19)
Odpovědět
Přečetl jsem si nejnovější autorovy články, a nesouhlasím s Vaším hodnocením jeho osoby.

Co se týče R-U, vezměte v potaz, jak postihla Velká krize naši zemi. Po pádu Rakouska-Uherska se ekonomika stala silně exportní, takže silně trpěla. Pak přišla nacistická okupace, pak rudá diktatura, a teď jsme každému pro smích.
Před sto lety byl náš průmysl vynikající - dnes jde od deseti k pěti, zahraniční vlastníci podniků a bank mají podezřelé úmysly a podezřelé praktiky. Cukrovary v ***, zemědělské dotace jsou zlomkem toho, co dostávají sedláci v západní Evropě. Před sto lety jsme byli součástí velmoci, nyní jsme skutečně každému pro smích.
Re: Smrt muže, kterého nenáviděli
(Kalous, 6.7.2011 8:37:55)
Odpovědět
Nějak vaši poznámku nechápu. Velká hospodářská krize postihla celý svět, s pádem R.U. vůbec nesouvisela. Být proexportně zaměřen je většinou výhoné a vede k rozvoji země. Také existence dnešních hospodářských problémů nemá s existencí a neexistencí R.U. nic společné. Dnešní zadlužení Rakouska (a Maďarska) v relaci procent k HDP je u těchto zemí zhruba dvojnásobné než u nás (nedívám se zrovna do statistiky na přesné číslo). Výhodnější je nyní pro nás spolupráce se stabilnějším a dravějším Německem.
Re: Smrt muže, kterého nenáviděli
(orel, 6.7.2011 15:34:34)
Odpovědět
Krize obzvlášť silně zasáhla ekonomiky zaměřené na export do ciziny.
Před první válkou nebylo české hospodářství zaměřeno na export do ciziny, protože mělo velký vnitřní rakousko-uherský trh, a českému hospodářství to prospívalo.
Je tedy logické předpokládat, že kdyby tento jednotný trh přetrval i nadále, tak by český průmysl nebyl natolik postižen krizí.

Od rozpadu Rakouska-Uherska se odvíjely mnou vyjmenované události, v jejichž důsledku to tu nevypadá dobře. Značná část průmyslu přešla do cizích rukou nebo byla cizáky záměrně zničena, nejsme schopni si vydupat rovnocenné zachízení v rámci EU, a tak. To proto, že stát je slabý a nesebevědomý, narozdíl od starého mocnářství.

Partnerství s Německem se nijak nevylučuje s úzkými vazbami na menší středoevropské země. Jak pomáhá partnerství s Německem českému zemědělství?
Re: Smrt muže, kterého nenáviděli
(Sulla, 5.7.2011 9:28:42)
Odpovědět
Díky Habsburkům se mohl zrodit moderní český národ.Ten se zrodil na kultuře pozdního baroka.To se ovšem nehodilo A.Jiráskovi,nebo Masarykovi.Bohužel R-U nešlo zachránit a pak přišla doba vzniku nástupnických států.Všechno co fungovalo za 1.Republiky bylo díky převzetí systému státní správy a právního systému z bývalého Mocnářství.Jsem český patriot, ale přínos R-U nelze přehlížet.Jinak hlavním důvodem vzniku R-U byl obranný val proti rozpínavosti Osmanské říše.Nakonec i František Palacký říkal, "že kdyby R-U nebylo, museli bychom ho vytvořit".
Re: Smrt muže, kterého nenáviděli
(Kalous, 5.7.2011 10:18:08)
Odpovědět
Nejvíce k vzniku moderního českého národa přispěla Bílá Hora 1620 (Moravané tam byli vyvražděni a zanikli).
Re: Smrt muže, kterého nenáviděli - A CO TROCHU PRAVDY !!!
(Šofér 51, 5.7.2011 7:21:02)
Odpovědět
Za rozpad Rakousko-Uherska si mohli Habsburkové a tehdy vládnoucí panstvo sami. Dávno před 1.svět. válkou navrhovali Čeští poslanci(Masaryk atd.) ve Vídni federaci pro české země(už v té době průmyslovou velmoc), ale Rakušákům chutnalo vládnutí(a zase by se k tomu rádi vrátili),takže tyto návrhy zamítli(pro ně jsme byli lidmi 2kategorie a jsme pořád). Kam to dospělo vidíme dodnes. Je potřeba se ptát, komu má takto napsaný článek sloužit? DOČKÁME se někdy nestranných novinářů(zatím jenom všelijakých pisálků) ! ! !
Re: Smrt muže, kterého nenáviděli
(všimálek, 5.7.2011 8:52:57)
Odpovědět
Vážení vlastenci,uvědomte si,že pokud tady v době před první světovou válkou,byl nějáký průmysl,tak to bylo na uzemí pozdějších Sudet a toto území bylo majetkem Němců.Tak teprve poválečné vyhnání nalilo majetek a tedy i průmysl do rukou Čechů.Do té doby byl český průmysl jen nepatrný.Převažoval kapitál německý.Podobné to bylo i s Mozartovým výkřikem:Mí Pražané mi rozumnějí.To byla totiž Praha-Prag,tudíž ze 3/4 německá.Němci byli na území střední Evropy nositeli průmyslového boomu.Ale to je již jiná kapitola.
Re: Smrt muže, kterého nenáviděli
(SamOpal, 5.7.2011 9:11:30)
Odpovědět
Ale jo.
Na druhou stranu svého času největší české město byla bezesporu Vídeň.
Pamatuji si jak v 89 hned po plyšáku byli všichni udivení tou přemírou českých jmen na vývěsních štítech vídeňských obchodů.
Takže,když nám zde někteří tvrdí cosi o občanech II. kategorie...no nevím,nevím.
Re: Smrt muže, kterého nenáviděli
(Kalous, 5.7.2011 12:01:31)
Odpovědět
Máš pravdu SamOpale. Třeba naopak v Brně byla zase polovina Němců (Rakušanů) a Židů (mluvících většinou německy), Moravané byli většinou jen dělníci, řemeslníci a služky. Pak Rakušany nahradili slovenští Romové.
Re: Smrt muže, kterého nenáviděli
(Karel Novák, 5.7.2011 9:43:25)
Odpovědět
...byl nějáký průmysl,tak to bylo na uzemí pozdějších Sudet...

Pane všímálku, už tato věta z vašeho textu, vás usvědčuje z neznalosti. Území označované jako Sudety, se tak nazývalo odedávna a ne až (jak píšete) později. Když chcete poučovat, tak to musíte vědět na betón.
Re: Smrt muže, kterého nenáviděli
(Kalous, 5.7.2011 10:21:59)
Odpovědět
Na území Sudet (ne pozdějších) byl hlavně textilní průmysl, to pak za 1. republiky bylo příčinou velké nezaměstnanosti právě v Sudetech (vyšší než ve vnitrozemí). Strojírenství bylo spíše ve vnitrozemí, více než ve vlastním Rakousku.
Re: Smrt muže, kterého nenáviděli
(Octomil, 5.7.2011 18:31:21)
Odpovědět
"...uzemí pozdějších Sudet a toto území bylo majetkem Němců..."

toto je velmi zajímavý názor, který zastávají i tzv. "palestinci". je založen na tom, že když někde někdo bydlí, nebo jen se posadí (a má tam i třeba nějakou nemovitost, pole, pozemek,...) a takhle se kouká ven ... třeba z okna ... nebo z rozhledny ... tak, to co vidí, mu patří.
tento názor je ale chybný, majiteli patří to co je jeho majetkem a tudíž i tzv. "Němci" nebyli majiteli tohoto území. toto území bylo cca 1100 let součástí českého království (nebo knížectví). na tomto území samozřejmě byly soukromé nemovitosti patřící soukromým majitelům.
Re: Smrt muže, kterého nenáviděli
(všimálek, 5.7.2011 9:09:04)
Odpovědět
Vážení některé,vaše komentáře jen popuzují a rozešťvávají etnika.Prosím prostudujte si dějiny/nikoliv marxistické,ale pravdivé a pak nebudete přilévat oleje do ohně,cele historie.Také vlastní historické skutečnosti nelze vydávat za objektivní a pravdivý názor.On totiž chce mít svoji pravdu každý.A nejvíc ten co nejvíc křičí.'Češi neřvěte a studujte znova dějiny:Komunisté si je vykládali jak potřebovali.Cenné dějiny jsou dějiny objektivní,tak se k nim prokousejte.
Re: Smrt muže, kterého nenáviděli
(Kalous, 5.7.2011 10:23:57)
Odpovědět
Všimálku, a nyní se zase nevykládají dějiny účelově? Zase jinak, třeba i obráceně. Nejlepší když si to každý přebere sám, pokud umí číst.
Re: Smrt muže, kterého nenáviděli
(frantisek zajicek, 5.7.2011 19:32:47)
Odpovědět
Vseznalku,mam takovy dojem,ze nejvice prumyslu patrilo Zidum a je jedno,kde to bylo,treba Ostrava cela Rotschildu...Take mam dojem,ze nejvetsi frajer za cele obdobi 1.republiky-Tomas Bata nebyl sudetak ani nahodou...FZ
Re: Smrt muže, kterého nenáviděli
(Hardy, 5.7.2011 21:08:45)
Odpovědět
Všímálku, máš to trochu zmatečné. V pohraničí, v Sudetech byl spíš lehký, spotřební průmysl a průmysl orientovaný na export. Sklářský, textilní, ale i strojírenský. Tomu sice šéfovali mnohdy Němci, nebo německy mluvící Židé, ale pracovali tam jak češi tak němci. Sociální demokraté dělali spřátelené pochody na Ještěd, jak čechů tak němců.
Ale velký průmysl byl i v Praze, třeba ČKD, neboli Českomoravský Kolben a Daněk, což byl na svoji dobu prů,yslový kolos, který dodával do celého světa. Kolben byl víceméně český žid, Daněk český podnikatel. Česko mohlö být českým švýcarskem, kdyby nám to hitler tehdy nezničil a pak stalin dorazil. Škoda.
Re: Smrt muže, kterého nenáviděli
(Kalous, 5.7.2011 22:34:51)
Odpovědět
Zbytek byl zlikvidován, rozkraden nebo prodán do zahraničí po sametu. I firmy s tradicí od c.k. Nyní jsme skoro jen velká montovna, než se vše přestěhuje do Turecka nebo Číny.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama