reklama
reklama

Proč Hegerova reforma podporuje potraty?

Autor: F. Peroutka Jr. | Publikováno: 17.5.2011 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

 

Jako temné dědictví po komunistickém režimu vláčíme za sebou barbarský potratový zákon z roku 1986. Změna – zrušení, novela, zpřísnění - této původem leninské totalitní normy byla jedním ze základních polistopadových cílů především křesťanskodemokratických stran. Bohužel, ani zprvu horlivá KDU-ČSL potřebnou právní ochranu počatých dětí neprosadila. A bylo čím se inspirovat; např. poslanec Jiří Karas navrhoval snížení hranice potratu „na přání“ z 12 na 8 týdnů, respektování stanoviska otce či souhlas zákonných zástupců v případě nezletilosti.

Jinou možností byla povinná konzultace o  rizicích interrupce a nabídka pomoci pro narození dítěte včetně možnosti adopce. Nabízelo se i povolení interrupce jen ve státních zařízeních a úhrada nákladů na léčení případné neplodnosti po umělém potratu. Bylo možné uzákonit alespoň zákaz komerčního využívání tkání uměle potracených plodů.

Nic z toho se však nerealizovalo. Návrh novely poslanců Karase, Kasala a Plevy byl v r. 2003 zamítnut poměrem hlasů 134:23. Když lidovci pod Kalouskovým vedením o rok později vyhlásili generální ústup od legislativních změn, udělali osudovou chybu. Následkem byla rychlá ztráta věrohodnosti a naprostý debakl KDU-ČSL v posledních sněmovních volbách. Mnohem horší však je, že vyklizení protipotratových pozic otevřelo prostor pro potratářskou lobby, která se v současnosti znovu pokouší radikálně liberalizovat už tak nejliberálnější potratovou praxi ve střední Evropě.

Smutným paradoxem je, že se k tomuto kroku v rámci zdravotnické reformy propůjčuje ministerstvo zdravotnictví, jemuž šéfuje člen "čistě konzervativní" TOP 09 Leoš Heger. V nejbližší době hodlá předložit svou verzi reformy, jejíž součástí je i rozšíření přístupu k potratům pro euroobčanky a cizinky trvale žijící v ČR. 

Přitom právě návrh na zpřístupnění interrupce cizím státním příslušnicím byl v r. 2008 jedním z důvodů krachu zdravotní reformy ministra za ODS Tomáše Julínka. Oproti Julínkovi má ovšem Heger snazší pozici; zatímco tehdy se proti Julínkovým návrhům postavili vládní lidovci, nynější vládní koalice proti podobným Hegerovým návrhům zatím nevystupuje (což je nestatečné zvláště u premiéra a předsedy ODS katolíka Petra Nečase). Přitom je zřejmé, že potraty pro cizinky by přinesly nejen potratovou turistiku, ale hlavně další tisíce zavražděných dětí, a to především matek z Polska, kde pro povolení potratu platí přísnější pravidla.

Bilance umělých potratů od r. 1957, kdy byly v Československu v omezené míře povoleny poprvé, je podle údajů Ústavu zdravotnických informací a statistiky doslova ohromující: 3,229.482 usmrcených dětí! Potraty tedy naši společnost připravily nejméně o tři a čtvrt milionu občanů! Není-li toto genocida, čili vyvražďování určité - NEŽÁDOUCÍ - skupiny lidských bytostí, pak už není genocida nic. A třebaže počty dětských obětí rok od roku klesají (v r. 2010 jich bylo 23.998 - o 639 méně než v r. 2009), přesto každý rok v těle matek násilně umírá skoro 24 tisíc dětí. Je 24 tisíc malé nebo velké číslo? Tak např. Chrudim má 23.323 obyvatel, Strakonice 23.081 obyvatel, Žďár nad Sázavou 23.259 a Litoměřice 23.629 obyvatel. Všechna tato města jsou (bývalá) okresní a každé má méně obyvatel než je počet každoročně usmrcených dětí. Dovedeme si představit kterékoli z nich prázdné, úplně vylidněné? Bez dětí, bez lidí, vyhynulé, vyvražděné, mrtvé?

Hegerovo ministerstvo zdravotnictví má ve své zdravotnické reformě i jiné "pokrokové" návrhy. Například zatajení potratu 16leté dcery rodičům. Gynekologové už nebudou muset informovat rodiče, že jejich dcera starší šestnácti let byla na potratu. Jde o zpupný zásah do práv rodičů, jenž nemá v žádné jiné oblasti obdobu. Odpovídá to prý úmluvě o právech dítěte. Šestnáctiletá dívka, jíž rodiče živí a za níž odpovídají, která nesmí řídit auto ani si poručit sklenku alkoholu, může bez vědomí rodičů nechat zabít své dítě. Není to absurdní? A je vůbec ministerská argumentace s úmluvou o právech dítěte pravdivá?

Podle experta na rodinné právo advokáta Davida Strupka se dokument utajením potratu 16leté dívky před rodiči explicitně nezabývá. "Osoby v tomto věku jsou již dostatečně schopny nést důsledky svého počínání," tvrdí ovšem mluvčí ministerstva Sršeň. Ministerstvo dále navrhuje dokonce zabíjení tělesně postižených dětí, a to kdykoli až do jejich porodu. Podle občanského sdružení Hnutí pro život tím zcela "nepokrytě navazuje na nacistickou eugenickou praxi", kdy nemocné, kteří podle verdiktu nacistického lékaře nebyli "hodni života", stát "milosrdně" zabíjel.

Drastické rozšíření umělých potratů ministr Heger podstrkuje vládě a parlamentu pod záminkou, že pokud by Česko tuto úpravu nepřijalo, hrozily by mu žaloby a sankce od Evropské komise. Podle názoru Hnutí pro život to lze pokládat za další argumentační podvod. "Odborná právní stanoviska jasně deklarují, že EU nemá žádné právo zasahovat do potratové legislativy. EU proto ani nevede žádné řízení proti našemu současnému zákonu omezující přístup k potratům podle státní příslušnosti. Dokonce ani vlastní návrh Ministerstva zdravotnictví neuvádí jediný odkaz na zapracování údajného práva EU," upozorňuje ve svém stanovisku Hnutí pro život.

Ale i kdyby se nejednalo o zjevný podvod, kdyby komise opravdu chtěla Česko penalizovat za nerozšíření stávajícího zabijáckého zákona, jak by si to mohla dovolit? Co to může být za instituci, která trestá suverénní stát za to, že nechce rozšiřovat zločinnou činnost? Je-li totiž umělý potrat obecně uznaným zlem - zlým činem (neboli zločinem) - a o tom panuje shoda mezi jeho odpůrci i zastánci - za jakou jinou nežli zločinnou činnost je možné označit jeho provádění? A logická otázka nakonec: nemá instituce, jež zločinnou činnost prosazuje či vnucuje, také poněkud zločinecký charakter?

reklama
2259 čtenářů | 26 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Proč Hegerova reforma podporuje potraty?
(Kalous, 17.5.2011 7:40:00)
Odpovědět
Zbytečný a hloupý článek. Naše ženy jsou svéprávné. Ať stát podporuje funkční rodiny a ne homosexuály ap.
Re: Proč Hegerova reforma podporuje potraty?
(ferda, 17.5.2011 18:19:11)
Odpovědět
Proč Hegerova reforma podporuje potraty?

JEDNODUCHÁ ODPOVĚĎ : PROTOŽE JEDEN POTRAT ZASTÁVÁ FUNKCI PREMIERA ČESKÉ REPUBLIKY !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Re: Proč Hegerova reforma podporuje potraty?
(jira22, 17.5.2011 8:03:54)
Odpovědět
Zeptal bych se hloupá omezenost a nebo snaha odsunout palčivé otázky takzvané reformy zdravotnictví stranou? Možná obojí a poněkud spojené s ideologickou zaostalostí. Někteří lidé jsou pořád ve vleku vysílání Svobodné evropy do zapadlých koutů světa a nechápou že ten svět je už někde jinde.
Re: Proč Hegerova reforma podporuje potraty?
(felix.julec, 17.5.2011 8:27:20)
Odpovědět
Škoda,že Heger nebyl min.zdravotnictví před 50 lety.Kdyby tehdy podporoval potraty,tak jsme možná nemuseli mít tolik zmetků v politice.
Re: Proč Hegerova reforma podporuje potraty?
(Stallker, 17.5.2011 8:42:58)
Odpovědět
Souhlasím s autorem a nesouhlasím s tím, že je hloupé o tom psát. Co je hloupého na tom, bránit práva těch, kteří se bránit nemohou. Uvědomujete si, co je tady prosazováno? Žena nechtěně otěhotní a dítě nechce nebo si nemůže dovolit. Vy, místo toho, abyste za to hnali k odpovědnosti ji, případně toho, kdo jí to udělal, prostě necháte popravit bezbranného človíčka, který se provinil jen tím, že si nemohl vybrat rodiče… Uvědomte si lidi, že liberalizace potratů může být jen prvním článkem k daleko horší selekci. Za rok začne diskuze o tom, že je neekonomické živit staré nemocné lidi, jestli by nebylo lepší povolit euthanasii pro nepotřebnost. Pak někdo navrhne, že totéž by mělo platit pro dlouhodobě nemocné. Stojí společnost moc peněz, takže je to vlastně humánní a společensky prospěšné. Nakonec to skončí tak, že si zlomíte nohu a dostanete finální injekci, protože by byla léčba příliš drahá a Vy se prostě nevyplatíte. A společnost bude zdravá, ekonomicky silná, nemluvě o tom, že to vyřeší důchodovou i zdravotní reformu.
Ne, s tím já nikdy souhlasit nebudu. Opakuji poněkolikáté, my všichni, nejen mladí lidé, bychom se měli chovat daleko zodpovědněji. Existuje spousta možností, jak se před nechtěným početím ochránit, existuje dokonce pilulka, která zabrání početí tuším do 24-hod. po tom. Tím se dají řešit i znásilnění. Copak je to tak těžké, že ještě v 21-století někdo řeší potraty? Nedávno se tady řešila příručka pro sexuální výchovu. Nesouhlasil jsem s ní. Jestli je ale naše společnost na tom tak špatně, že nejsme schopni vlastní děti připravit na zodpovědný sexuální život, tak ano, ať příručky existují a zodpovědnost převezme škola. Tady je alespoň zákonem garantováno, že do ní děti chodit musí…
Re: Proč Hegerova reforma podporuje potraty?
(nar.soc., 17.5.2011 9:03:02)
Odpovědět
Poněkud zpozdilý názor. Být proti výchovné příručce apriori a najednou změnit názor při konfrontaci s potratářstvím mi připadá svatouškovsky pitomé. Žena je hlavní dárkyní života, svobodný ženský názor je podstatný v každé chvíli.
Re: Proč Hegerova reforma podporuje potraty?
(Stallker, 17.5.2011 9:52:59)
Odpovědět
Dík za názor. Pořád mi přijde méně pitomé změnit názor, než obhajovat zabíjení nenarozených dětí jen proto, že se potenciální rodiče nenaučili chovat zodpovědně.
Re: Proč Hegerova reforma podporuje potraty?
(Kalous, 17.5.2011 11:04:14)
Odpovědět
Dvě spojené buňky do určité doby žádným dítětem nejsou. Úplně zakázat odůvodněné včasné potraty může navrhovat zakázat jen omezený náboženský blázen. Někdy je třeba nutné i pozdější přerušení těhotenství např. z důvodu těžkého poškození plodu či z vážných zdravotních důvodů ohrožujících přímo život ženy. Nechte to na ženách a odbornících lékařích, uvnitř svých náboženských společenstev si vyznávejte co chcete ale neotravujte s tím ostatní.
Re: Proč Hegerova reforma podporuje potraty?
(Stallker, 17.5.2011 12:06:45)
Odpovědět
Kalousi, těžké poškození plodu, nebo vážná zdravotní rizika pro matku, to je věc naprosto jiná. To samozřejmě je a mělo by být v kompetenci lékařů a samozřejmě rodičů. To, o čem píšu, je něco úplně jiného. A s náboženskými předsudky můj názor nemá nic společného. Tady se jedná o základní etické principy fungování rozumné a inteligentní společnosti.
Re: Proč Hegerova reforma podporuje potraty?
(Maftík, 17.5.2011 16:06:13)
Odpovědět
"Dvě spojené buňky do určité doby žádným dítětem nejsou."

S jistotou, s jakou to říkáte, pro Vás jistě nebude problém předhodit nezvratný důkaz tohoto tvrzení ... tak sem s ním!
Re: Proč Hegerova reforma podporuje potraty?
(Kalous, 17.5.2011 17:49:55)
Odpovědět
Naučte se středoškolskou biologii, anatomii a fyziologii člověka. Nestačí chodit do kostela.
Re: Proč Hegerova reforma podporuje potraty?
(Stallker, 17.5.2011 23:45:36)
Odpovědět
Roky se tím zabývají mnohem větší kapacity, než je kdokoliv z nás. A dosud nikdo nebyl schopen říct, kdy shluk buněk přestává být shlukem buněk a začíná být živým tvorem. Je ale vědecky a lékařsky doloženo, že už asi ve třetím týdnu vývoje plodu se vytváří buňky, které lze považovat za základ nervové soustavy. Tedy i mozku. Od kdy do kdy vlastně chcete ty potraty povolit???
Nemluvě o tom, že jako civilizovaní lidé, pokud nejsme schopni přesně určit, kdy se ještě jedná o obyčejmé buňky a kdy už se jedná o lidskou bytost, třebaže ještě nenarozenou, měli bychom se k ní chovat tak, jako by byla jednou z nás. Přestože (nebo právě proto), že se nemůže bránit...
Re: Proč Hegerova reforma podporuje potraty?
(Kalous, 18.5.2011 3:12:25)
Odpovědět
Potraty povolit - víceméně bych řekl, že na ně má žena "právo" (tak jak má povinnost se o dítě po narození postarat a nehodit je do děcáku), i když kromně nějakých tragických věcí je to její bl.bost. Jde o to od jakého stáří zdravého plodu to zakázat - to je věc lékařů, politiků a veřejného mínění.
Re: Proč Hegerova reforma podporuje potraty?KVŮLI NEČASOVI,ON JE TOTIŽ PŘEŽIVŠÍ POTRAT :-)
(ferda, 18.5.2011 20:50:06)
Odpovědět
STALLKERE,STALLKERE, VE TVÉM PŘÍPADĚ I KDYŽ SE VŠECHNY BUŇKY MAXIMÁLNĚ DĚLILY A DĚLILY, ZŮSTAVÁŠ STÁLE POŘÁD JEN NEFUNKČNÍ SHLUK BUNĚK :-)
Re: Proč Hegerova reforma podporuje potraty?KVŮLI NEČASOVI,ON JE TOTIŽ PŘEŽIVŠÍ POTRAT :-)
(Stallker, 19.5.2011 14:03:08)
Odpovědět
... geniální filantrop ferda pronesl...
Re: Proč Hegerova reforma podporuje potraty?
(Šoumen, 17.5.2011 9:12:01)
Odpovědět
Myslím, že ženy mají největší právo se k potratům vyjádřit, jestli ho podstoupí anebo nepodstoupí.
A pane Peroutko juniore, buďte rád, že zhruba v roce 2022 nebudeme mít dalších 3.229.482 nových důchodců, to by fakt bylo docela ohromující. To fakt nevím, co by Drábek s Kalouskem dělali, asi by se z toho pos..li, když už teď nemají peníze na stávající důchodce.
Re: Proč Hegerova reforma podporuje potraty?
(fanda, 17.5.2011 13:58:49)
Odpovědět
Naprosto souhlasím s článkem,který ovšem těžko mohou pochopit lidé,kteří nemají smysl pro zotpovědnost a poctivost.Myslel jsem si doposud, že když manželka přišla do jiného stavu tak krátce na to navštívila svého ženského lékaře, který jí řekl radostnou správu,že čeká dítě,že opravdu čeká dítě.Tady nějaký "odborník píše"že to není dítě že to jsou jen nějaké buňky.Přesto jsem rád,že rodiče tohoto pisálka tak neuvažovali a také si řekli že čekají dítě a podle toho se také zachovali a teď má možnost něco psát!!!!!
Re: Proč Hegerova reforma podporuje potraty?
(Kalous, 17.5.2011 17:45:32)
Odpovědět
Co se asi ty chytráku po spojení můžské pohlavní buňky spermie a ženské pohlavní buňky vajíčka děje? Buňky se začnou dle genetického kodu postupně dále dělit a zdaleka to ještě není dítě. .Je to pouze oplodnění. Nastává fylogenetický vývoj a teprve po týdnu se to začne podobat živému tvoru, resp. "dítěti" Tak si nepleťte pojmy - čeká dítě je že je teprve čeká!
Re: Proč Hegerova reforma podporuje potraty?
(Kalous, 17.5.2011 17:47:29)
Odpovědět
Oprava: správně ne po týdnu ale - teprve po řadě týdnů
Re: Proč Hegerova reforma podporuje potraty?
(fanda, 17.5.2011 14:00:26)
Odpovědět
Naprosto souhlasím s článkem,který ovšem těžko mohou pochopit lidé,kteří nemají smysl pro zotpovědnost a poctivost.Myslel jsem si doposud, že když manželka přišla do jiného stavu tak krátce na to navštívila svého ženského lékaře, který jí řekl radostnou správu,že čeká dítě,že opravdu čeká dítě.Tady nějaký "odborník píše"že to není dítě že to jsou jen nějaké buňky.Přesto jsem rád,že rodiče tohoto pisálka tak neuvažovali a také si řekli že čekají dítě a podle toho se také zachovali a teď má možnost něco psát!!!!!
Re: Proč Hegerova reforma podporuje potraty?
(Kalous, 17.5.2011 17:51:21)
Odpovědět
Napište to prosím pro jistotu potřetí.
Re: Proč Hegerova reforma podporuje potraty?
(Jana Bajerová, 17.5.2011 14:16:05)
Odpovědět
Pokud jste, pane Peroutko, synem filosofa Ferd. Peroutky, mám radost, přidávám se zcela k Vašemu článku. Taky jsem byla mladá, hloupá, nepřemýšlející, žijící v ovzduší, kde se potraty prostě dělaly,znám to i z rodiny, i když jsem jako medička byla šokována, asi jsem to ještě nedokázala vnímat jako zločin, to vše přichází postupně, jak člověk dozrává. Zcela ! se přidávám k vyjádření názoru, jak je tato politika nebezpečná a nelidská, protože jsem pracovala i na LDN, nikdo z těch suverénů, kteří jsou dnes zdraví , silní, ev. bohatí, si nepředstaví, že během vteřiny mohou být bezmocnými pacienty, a že žijí také proto, že je rodiče nechali žít, že je nezabili.
Je to bohužel sobectví a naprostý nedostatek empatie. Snad jen to, že člověk se svými " nemoderními" názory není sám, je povzbuzující
Zdravím. J. Bajerová
Re: Proč Hegerova reforma podporuje potraty?
(Kalous, 17.5.2011 17:53:06)
Odpovědět
To jsou tedy zvláštní filosofické asociace.
Re: Proč Hegerova reforma podporuje potraty?
(myrek, 17.5.2011 14:47:14)
Odpovědět
Protože naše společnost nepodporuje antikoncepci.
Mimochodem - v průšvihu zvaném zdravotnictví jde o vysoce marginální problém....
Re: Proč Hegerova reforma podporuje potraty?
(ferda, 17.5.2011 18:18:12)
Odpovědět
Proč Hegerova reforma podporuje potraty?

JEDNODUCHÁ ODPOVĚĎ : PROTOŽE JEDEN POTRAT ZASTÁVÁ FUNKCI PREMIERA ČESKÉ REPUBLIKY !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Re: Proč Hegerova reforma podporuje potraty?
(Karel Klíma, 14.1.2012 10:18:53)
Odpovědět
Zajímavá diskuze o potratech je zde:

http://kreacionismus.cz/content/levonorgestrel-seste-prikazani
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama