reklama
reklama

Dotace ke stavebnímu spoření je třeba zrušit

Autor: Petr Mach | Publikováno: 29.4.2011 | Rubrika: Polemika
Ilustrace

 

Ústavní soud s okamžitou platností zrušil zákon, který měl pomocí 50% daně snížit státní dotace ke stavebnímu spoření na polovinu.Můžeme všelijak studovat pohnutky soudu, ale to nemění nic na tom, že dotace ke stavebnímu spoření je potřeba zrušit.

Kdo si nemyslí, že je třeba dotace ke stavebnímu spoření zrušit, nemusí číst dál. Pro ty, kdo se se mnou shodnou, že tyto dotace jsou dále neúnosné, nabízím několik možných řešení stávající patové situace.

Nejprve rekapitulace, proč je potřeba (nějak) dotování stavebního spoření zrušit. Stát z peněz daňových poplatníků nebo na dluh už vyplatil dotace ke stavebnímu spoření ve výši 200 miliard korun. Ročně to dělá cca 14 miliard.

Stát je v hlubokém deficitu - letos dle zákona o státním rozpočtu bude mít výdaje o 135 miliard vyšší než příjmy. Kde proboha jinde škrtat výdaje s cílem zmírnit schodek, než v této zbytné dotaci? Kdo chce snižovat deficit a daně, musí chtít rušit i tyto dotace.

Jak se vyrovnat s Ústavním soudem

Jednou možností, jak se vypořádat do budoucna s problémem rušení zákonů Ústavním soudem by bylo zrušit Ústavní soud (ale na to je potřeba ústavní většina). Připomínám, že Česká republika existovala i před zřízením Ústavního soudu (ušetřili bychom ročně i 145 milionů provozních výdajů). Podotýkám, že navrhuji v takovém případě zavedení jasných ústavních pravidel pro chování vlády. Konkrétně navrhuji takovýto Ústavní zákon, který omezí svévoli politiků.

Druhou možností je zrušit parlament a vládu a nechat rozhodovat jen Radu moudrých z Brna. Oni by rovnou psali zákony a státní rozpočet. Ušetřili bychom si nejen výdaje na parlament, ale i na volby, které by se staly už úplně zbytečné. (Tento odstavec byl vtip.)

Třetí – realistickou – možností je se s rozhodnutím Ústavního soudu nějak vyrovnat.  Koneckonců, jak ukážu dále, rozhodnutí Ústavního soudu není tak nesmyslné, jak se na první pohled zdá.

Ústavnímu soudu ve skutečnosti vadilo, že se zdaňuje státní podpora připisovaná k příspěvkům účastníků placeným v průběhu roku 2010, a to ještě před vznikem zákona, který podporu zdaňuje. Ústavnímu soudu tedy nevadí „nepravá retroaktivita“ v tom smyslu, že když někdo uzavřel smlouvu dříve a myslel přitom na konkrétní státní dotaci, ta mu má být přiznávána, dokud není smlouva o stavebním spoření ukončena.

Napadený zákon nabyl účinnosti v době, kdy dotčení účastníci stavebního spoření již měli individualizovaný právní nárok na státní podporu za rok 2010, neboť v průběhu tohoto roku splnili všechny zákonem stanovené podmínky pro jeho vznik. (Bod 182 Nálezu Ústavního soudu).

Jinými slovy, vykládám si rozhodnutí Ústavního soudu tak, že nebylo fér změnit státní podporu i k příspěvku, který byl hrazen před schválením zákona, tedy před 12. listopadem 2010. Každý účastník může říkat „To kdybych věděl v lednu-říjnu, že mi zdaní podporu na polovinu, to bych to stavební spoření raději vypověděl a peníze použil jinak.“ Je proto potřeba schválit zákon o omezení podpory znovu (já preferuji o jejím kompletním zrušení), s tím, že se ruší (omezuje) podpora připisovaná k příspěvkům hrazeným až po účinnosti zákona.

Vláda by už neměla opakovat trik se zdaněním. Ústavní soud řekl, že to byl trik, že to mohou rovnou snížit podporu na polovinu:

Právní závěr, že předmětnou daň je třeba v rámci přezkumu ústavnosti považovat nikoliv za daň, nýbrž za změnu právního nároku, se promítá do ústavních kritérií pro její posouzení. Slouží-li určité ústavní principy a základní práva k ochraně jednotlivce před zásahem ze strany veřejné moci, nemůže míra této ochrany být v jednom ze dvou srovnatelných případů nižší jen z toho důvodu, že zákonodárce použil pro stejnou regulaci odlišné označení. (Bod 181 Nálezu Ústavního soudu)

Vláda by měla předložit parlamentu (v řádném legislativním procesu - bez zneužití Stavu legislativní nouze) zákon, že se státní podpora ruší (snižuje) a že toto zrušení (snížení) státní podpory se vztahuje na příspěvky hrazené účastníky smluv po uvedení zákona v platnost. Každý pak bude mít čas smlouvu o stavebním spoření zrušit, pokud už se mu nebude zdát výhodná, a nespořit v očekávání nějaké dotace.

Petr Mach je ekonom a předseda Strany svobodných občanů

reklama
1969 čtenářů | 16 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Dotace ke stavebnímu spoření je třeba zrušit
(vizír, 29.4.2011 0:33:56)
Odpovědět
Někomu tady strašně vadí že Češi spoří ,místo aby se poslušně až po uši zadlužovali u Kellnerů.
Re: Dotace ke stavebnímu spoření je třeba zrušit
(mozek, 29.4.2011 1:07:20)
Odpovědět
však on soudruh Dlouhý, jinak placený poradce Goldman Sachs pracuje na tom, aby oškubal zdejší střádaly.Věřit tomu, že se důchodci dožijí výplat z penzijních fondů může jedině fantasta.Až tam bude maso na kosti, klika okolo FEDu se postará o to,aby masíčko skončilo tam kde má a důchodcům pouze ta kost.Viktor Orbán to pochopil, proto tuto formu důchodového spoření jakožto hlavního pilíře zrušil.Proč by madarští důchodci sponzorovali někoho jiného, že.
Re: Dotace ke stavebnímu spoření je třeba zrušit
(mozek, 29.4.2011 1:13:18)
Odpovědět
pana Machu, ústavní soud zrušil retroaktivní zákon.to se v civilizaci nedělá.20 let po pádu komunismu by měl ministr financí vědět, že takový zákon v civilizaci nemůže projít.Ikdyž s některými nálezy ÚS nesouhlasím, návrh na zrušení US nemůže konzervativec myslet vážně, ale snad jedině homoklouček Kikiny.US je poslední zarážka fanstamagorií a právních zvěrstev.Divým se , že US neruší zákony, kde jsou přílepky - zákonem XY se reguluje materie naprosto nesouvisejícího zákona.Takovou zrůdnost si nedovolili ani komunisti.
Re: Dotace ke stavebnímu spoření je třeba zrušit
(Ivaanna, 29.4.2011 8:27:25)
Odpovědět
Dotace ke stavebnímu spoření jsou paskvil, který de facto dotuje banky - ty Vám nemusí vyplácet solidní úrok z Vašich dlouhodobě uložených peněz, ačkoliv jsou to ony, kdo s nimi po dobu spoření mohou disponovat a vydělávat na tom. Místo toho Vám je platí stát, který z toho nemá nic, snad mimo daní, které mu ze zisků potom odvádějí ty banky. Za ta ušmudlaná 2 %, která Vám vyplácejí banky jako úrok, by totiž nikdo takto dlouhodobě nespořil. Banky se nemusí snažit získávat klienty, to za ně pomocí dotací dělá stát. Nicméně souhlasím s nálezem Ústavního soudu - jestliže stát zavede nějaká pravidla, měl by je dodržovat, a chce-li je měnit nebo rušit, musí tak činit s takovým předstihem, aby se lidé mohli podle toho zařídit.
Re: Dotace ke stavebnímu spoření je třeba zrušit
(Jiří Bubla, 29.4.2011 10:20:25)
Odpovědět
Vážení spoluobčané,
díky stavebnímu spoření si tisíce z nás koupili
byty v privatizaci nebo postavili vysněné dmy,
na které by jinak nemohli ani pomyslet.Je třeba
popravdě informovat,protože jedna koruna dotace
generuje cca 1,5-2 Kč zpět do státního rozpočtu,ať už ve formě DPH,odvodů daní atd.
Ne nepodstatná je skutečnost,že přispívá k vytváření dalších pracovních míst.Argument,že
klient,který sice spoří,ale nestaví je také lichý,protože díky němu staví někdo jiný,kterému stavební spořitelny za velmi slušný/nízký úrok/půjčí.Onen "spřátelený" klient,když si jde na konci cyklu spoření koupit např auto zaplatí DPH a do rozpočtu také
přispěje.Myslí si někdo z Vás,že když ubude
konkurence v oblasti úvěrování úvěry se zlevní?
Přestaňme vládě tolerovat úlety v nákupech padáků,které se neotvírají,stíhaček,které nelétají a modernizaci tanků,které nepotřebujeme a uvidíte,že peněz se v rozpočtu
najde dost a dost.Přeji hezký den.
Jirka
Re: Dotace ke stavebnímu spoření je třeba zrušit
(Miroslav, 29.4.2011 20:39:47)
Odpovědět
Váš příspěvěk má hlavu i patu. Plně s vámi souhlasím.
Re: Dotace ke stavebnímu spoření je třeba zrušit
(Stallker, 29.4.2011 14:29:53)
Odpovědět
Zrušit stavební spoření? Velmi kladně hodnotím, že p. Mach dokáže říci svůj názor i když ví, že v tomhle půjde prakticky proti všem…
Já sám jsem stavební spoření využil a jsem rád, že jsem tuto možnost měl. Pravda ale také je, že to bylo v době, kdy se úrokové sazby pohybovaly mezi 7 – 9% a dosáhnout na finančně dostupnou hypotéku byla utopie. Stavební spoření bylo jakousi „alternativou“ pro lidi, kteří si chtěli pořídit vlastní bydlení a nemohli by si to jinak dovolit. Dnes se úrokové sazby pohybují mezi 4 – 5% a téměř každý, kdo si dnes chce pořídít bydlení volí raději hypotéku. Stavební spoření už dnes slouží pro většinu lidí skutečně spíše jako spoření na cokoliv jiného. Z tohoto pohledu bych s p. Machem souhlasil. Napadají mě ale ještě dva aspekty stavebního spoření.
Je asociální. Pokud chcete státní podporu dostat, musíte nejdříve sami peníze vložit. Ten, kdo na to nemá a spořit nemůže, protože dejme tomu vydělává málo, od státu nic nedostane, i kdyby se na uši postavil. A naopak, ta druhá strana věci, státní podporu ke st. spoření dostanou jen ti lidé, kteří jsou dostatečně zodpovědní, vydělávají, tudíž tvoří hodnoty a jsou schopni z vydělaných peněz spořit. Tedy ta jednoznačně zodpovědnější část populace. Tyto lidi bych jako politik zcela určitě chtěl mít na své straně. A i přesto p. Mach napsal to, co napsal…
Že by konečně ideály proti nepravostem…
Re: Dotace ke stavebnímu spoření je třeba zrušit
(Jeeves, 29.4.2011 16:02:43)
Odpovědět
Celkem souhlasím s Vámi, i se všemi dosavadními příspěvky. Ale. Státní příspěvek ke stavebnímu spoř. je v zásadě nemravný, protože pomáhá pouze movitějším i z daní lidí, kteří si jej nemohou dovolit. Vypadá "nic moc", ale vím o lidech, kteří prostřednictvím širokého příbuzenstva čerpají státní příspěvek mnohonásobně. Takže boháče, který na to má, podporují ti druzí, ročně již velmi významnou sumou. Takže, jako KAŽDÁ dotace je to zneužitelné a unfair!
Re: Dotace ke stavebnímu spoření je třeba zrušit
(Stavebník, 29.4.2011 16:55:48)
Odpovědět
Někomu asi straší ve věži. Stát se napřed zbaví odpovědnosti za bydlení budoucích generací, vytvoří jakési podmínky pro stavební spoření (mimochodem velmi výhodné pro st.spořitelny a hypoteční banky), odčerpá spořením na dlouhodobé vklady spoustu peněz z oběhu, sám hospodaří velmi nemravně a když prohospodaří naše daně, tak vlastní závazek příspěvku na bydlení "někdo" prohlásí za nemravný. Co ještě je lze prohlásit za nemravné? Podporu rodin, nezaměstnaných, důchody, bezplatné základní školství, očkování dětí??? A tak se ptám: K čemu je nám takový stát?
Re: Dotace ke stavebnímu spoření je třeba zrušit
(hal4000, 29.4.2011 17:04:52)
Odpovědět
A to ještě chtějí SSO zprivatizovat ČEZ aby mohli ti kdo budou vlastnit tento monopol diktovat ceny a zmnohonásobit je , prostě to jsou pravicoví bolševici. SSO jsou zemští škůdci.
Re: Dotace ke stavebnímu spoření je třeba zrušit
(Stallker, 29.4.2011 18:59:29)
Odpovědět
Vůbec nevíte,o čem je řeč....
Re: Dotace ke stavebnímu spoření je třeba zrušit
(hal4000, 29.4.2011 21:02:15)
Odpovědět
Privatizovat strategické podniky do soukromých a ještě k tomu zahraničních rukou může jen zemský škůdce nebo fanatik který má mozek vymytý nějakou ideologií ,neví co mluví a vlastně není ani svéprávný.
Re: Dotace ke stavebnímu spoření je třeba zrušit
(chrobák, 29.4.2011 22:25:12)
Odpovědět
Souhlasím, důležité podniky může prodat jen zaplacený politik, inak musí být nemocný.
Re: Dotace ke stavebnímu spoření je třeba zrušit
(Stallker, 1.5.2011 9:34:35)
Odpovědět
Bohužel, opět opakuji pánové, vůbec nevíte, o čem je řeč. Mimochodem, všimli jste si, že už tady dávno není jen ČEZ? V Jižních Čechách a na Jižní Moravě už máte dávno EON, který sem dosadili mimochodem socani. Licenci na prodej el. energie u nás už má tuším šest firem. A pokud se nepletu, p. Mach nikdy neřekl, že by chtěl ČEZ prodat "výhradně" zahraničním investorům.
Re: Dotace ke stavebnímu spoření je třeba zrušit
(Táňa, 30.4.2011 19:22:01)
Odpovědět
Státní příspěvek ke stavebnímu spoření je třeba zrušit, když stát na to nemá a ještě musí vyplácet tuto dotaci z draze půjčených peněz. Stavební spořitelny ale samozřejmě nechtějí přijít o bezpracné zisky.
Re: Dotace ke stavebnímu spoření je třeba zrušit
(HB, 2.5.2011 9:08:57)
Odpovědět
Stavební spoření zrušit ANO, ale korektně.
Pokud byli platné max. "dotace" 4500kč za rok 2010 v zákoně, tak je právním paskvilem je zdanit 50%. Je to retroaktivita zákona, která říká že se má snížit podpora stavebního spoření od roku 2011 na polovinu, ať se to okecává jak chce. O tom je rozhodnutí US.

"dotace" (v uvozovkách) jsem napsal ve smyslu, že je považuji za vratku z neomalené daňové zátěže.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama