reklama
reklama

Copak jsme ve válce, je zhnusen Šťastný. Heger chce odepsat malé děti

Autor: Odjinud | Publikováno: 7.4.2011 | Rubrika: Politika
Ilustrace

 

Nápad ministra zdravotnictví Leoše Hegera otevřít debatu o péči o předčasně narozené děti znervózňuje odbornou veřejnost. Čeští neonatologové jsou v zásadě proti stanovení hranice, za kterou se již děti z předčasných porodů zachraňovat nemají, někteří poslanci-odborníci ale konstatují, že debatu nejen o využití inkubátorů, ale celkově o udržování při životě bez naděje na zlepšení je třeba vést a oceňují ministrovu odvahu dané téma otevřít.

Ministr Heger o prenatální péči hovořil v pondělí v ČT. "Problém je, že jestliže medicína jde níž a snaží se zachraňovat ještě méně zralé děti, tak někdy některého toho novorozence zachrání, ale je to velmi náhodná záležitost. Je to nejenom strašně drahé, ale ty děti jsou do života hrozně poškozené," podotkl ministr na veřejnoprávním zpravodajském kanálu.

Nedonošené neznamená postižené

Péče o děti, které mají vzhledem k předčasnému porodu jen malou šanci na zdravý vývoj, je totiž přinejmenším drahá a v důsledku znamená v některých případech take péči o budoucí postižené.

"To není jenom odborné rozhodnutí, ale i rozhodnutí etické, které když je uděláno špatně, tak může způsobit strašné tragédie a velké utrácení peněz. Ty potom chybí pro některé stavy, které je možné léčit efektivněji a účinněji a mít z toho zdravější populaci," míní Heger.

Podle předních českých neonatologů však dnes mají šanci na zdravý vývoj i děti narozené před kritickou hranicí 24 týdnů s vahou menší než 500 gramů. Celoživotní postižení pak má pouze 10-15 procent z nich. Děti narozené okolo 24. týdne těhotenství pak přežijí přibližně v 65 procentech, Hegerův argument o nutné následné péči o postižené děti tak prý ztrácí na důležitosti.

Proč šetřit na špičkovém oboru, ptá se šéf ČLK

"Ano, jde o závažný etický problém. Jenže medicína je tu od toho, aby se snažila pomoci každému. Je neoddiskutovatelné, že čím nižší váha a dřívější termín, tím menší je nadějě na zdravý vývoj, jenže i toto je relativní," řekl ParlamentnímListům.cz šéf ČLK Milan Kubek.

Konkrétně česká neonatologie totiž patří mezi světovou špičku. "Lékař nikdy nemůže říci, že toto dítě nebudeme zachraňovat, protože je možnost celoživotního postižení kvůli tomu, že se narodilo před nějakým pevným termínem 24 týdnů. My se naopak musíme pokusit o záchranu všech protože naděje na zdravý vývoj je velmi vysoká," míní Kubek.

Hegera naopak podporuje sociálnědemokratický člen sněmovního zdravotnického výboru Jiří Koskuba. "Toto je velmi citlivé téma, ale zcela otevřeně říkám, že odborná veřejnost by se neměla bránit i debatě o takto citlivých tématech. Oceňuji, že pan ministr Heger má odvahu toto téma vůbec otevřít," uvedl pro ParlamentníListy.cz.

Šťastný: Nejsme přeci ve válce, pane ministře

Jeho nadšení ale nesdílí kolega Boris Šťastný z ODS. "Nenacházíme se ve druhé ani ve třetí světové válce a já osobně jsem jako lékař i politik přesvědčen, že naší povinností je zachovat tuto péči a peníze na ní se snažit najít," vzkázal poslanec Hegerovi.

KDU-ČSL v této souvislosti také vyzvala ministra Hegera, aby i v této záležitosti pečlivě naslouchal odborným stanoviskům Etické komise MZd pod vedením doc. Petra Hacha. „Doc. Hach upozorňuje, že u novorozenců narozených po 22. týdnu nelze předvídat, zda a v jakém stupni budou postiženi. Statistiky nicméně uvádějí, že 85-90 % takto zachráněných dětí přežívá bez celoživotních následků. I to je jeden z důvodů, proč je pro nás hranice 24. týdne pro resuscitaci nedonošených dětí nepřijatelná. Začínat reformu zdravotnictví tím, že ušetříme na lékařských postupech, které zachraňují životy malých dětí, je skandální," uvedl předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek. 

http://www.parlamentnilisty.cz/parlament/vlada/193375.aspx

reklama
2799 čtenářů | 13 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Copak jsme ve válce, je zhnusen Šťastný. Heger chce odepsat malé děti
(Kalous, 7.4.2011 7:32:39)
Odpovědět
Je to rozumná polemika - zda zachraňovat předčasně narozené silně poškozené dítě, které bude celý život evidentně duševně a fyzicky postižené. Přinese to jen útrapy rodičům a milionové ztráty společnosti (určitě si nebudou rodiče udržování defektního živořícího dítěte platit sami). Lepší když si rodiče pořídí dítě jiné. Pro člověka do jisté míry platí také přírodní zákony. A také není možné, aby stále přibývalo jedinců, kdy se zdravotní pojišťovny "chlubí" že na jejich zdraví již vyčerpali 70 milionů (na druhou stranu na racionální operace dětí prachy nejsou a je třeba vypsat sbírku). I "humánnost" má určité hranice, i když příbuzní těžce nenávratně postiženého to nepochopí
Re: Copak jsme ve válce, je zhnusen Šťastný. Heger chce odepsat malé děti
(HeHe, 7.4.2011 21:38:02)
Odpovědět
Myslím, že je to legitimní otázka. Souhlasím, že udržovat něco, co nemá možnost,aby samostatně žilo je problém. Těžko se o tom hovoří, natož píše.
Re: Copak jsme ve válce, je zhnusen Šťastný. Heger chce odepsat malé děti
(Henžlík, 9.4.2011 9:29:59)
Odpovědět
Uvažujete a argumentujete naprosto správně racionálně. To auto, které jsem si koupil předloni vzdor reklamě nestálo za moc. Prodal jsem ho a pořídil si jíné.
Re: Copak jsme ve válce, je zhnusen Šťastný. Heger chce odepsat malé děti
(di Scaldorini, 7.4.2011 8:37:23)
Odpovědět
A MÁME TADY SAMOZVANÉHO HERODESE.
Re: Copak jsme ve válce, je zhnusen Šťastný. Heger chce odepsat malé děti
(Stallker, 7.4.2011 9:11:55)
Odpovědět
Docela drsné, leč život není peříčko. Souhlasím s jednou důležitou myšlenkou. Je potřeba o tom mluvit, jedno jaký na to má kdo názor. Politické korektnosti už bylo dost. Já sám si myslím, že bychom asi neměli přisvojovat si právo rozhodovat o životě jiného tvora. To bychom se taky mohli dostat do situace, kdy úředník s klotovými rukávy prochází kolem inkubátorů a vybírá, tohle ano, tohle ano, tohle ne….
Chápu ale také argumenty proti. Lékařská věda postupuje velmi rychle dopředu. Umíme zachránit i děti, které by před třiceti lety neměly šanci. A dost tím ovlivňujeme samotnou podstatu přirozeného vývoje, že přežívají ti silnější. Pak se bohužel musíme smířit s tím, že ne vždy vše proběhne podle přání lékařů a bohužel roste procento dětí, které se nikdy nebudou moci zapojit do života společnosti a budou celoživotní přítěží. Asi bych ocenil názor nějakého odborníka…
Re: Copak jsme ve válce, je zhnusen Šťastný. Heger chce odepsat malé děti
(daniel, 8.4.2011 14:22:25)
Odpovědět
Souhlasím naprosto s tím, že bychom si neměli přisvojovat právo rozhodovat o životě jiného tvora. Nechala bych toto rozhodování jen a jen na přírodě. Bud přežije nebo nepřežije.
Re: Copak jsme ve válce, je zhnusen Šťastný. Heger chce odepsat malé děti
(myrek, 7.4.2011 10:16:39)
Odpovědět
Předesílám - jsem gynekolog. Mám dvě poznámky ke článku
1. Je vskutku otázkou, kde leží hranice mezi kvantitou a kvalitou života zachráněných extrémně nezralých dětí. V debatě chybí informace o důležité zpětné vazbě - zkušenoasti získané v péči o extrémně nezralé novorozence se využijí (s velkým efektem) v péči o něco méně nezralé děti. Když jdem před 30 lety začínal na venkovském špitále, porodní hmotnost okolo 1 500 g byla považována za dosti problematickou a nyní již nepředstavuje význmanější riziko.
2. Daleko větší prostředky lze získat sankcionováním lidí, kteří si cílevědomě poškozují zdraví - ignorace prevence, tabakismus a další narkomanie, anorexie a bulimie, obezita apod. U těchto občanů by mělo být buď význmaně vyšší pojistné nebo výrazná spoluúčast (až kompletní úhrada) na léčbě.
Re: Copak jsme ve válce, je zhnusen Šťastný. Heger chce odepsat malé děti
(Sony, 7.4.2011 16:14:22)
Odpovědět
Velmi kvalitni nazor .Souhlasim
Re: Copak jsme ve válce, je zhnusen Šťastný. Heger chce odepsat malé děti
(felix.julec, 7.4.2011 18:30:11)
Odpovědět
SOUHLASÍM.Proč se musíme zúčastňovat platby léčení sebepoškozovatelů všeho druhu?To je na našem systému nemorální.
Re: Copak jsme ve válce, je zhnusen Šťastný. Heger chce odepsat malé děti
(Jan Novák, 7.4.2011 17:57:08)
Odpovědět
Znám obstojně případ, kdy lékaři zachránili dosti předčasně narozeného chlapce. Ale za cenu toho, že je i po letech na úrovni mimina. Potřebuje neustálou péči, jako krmení, přebalování apod. Chodit nikdy nebude,nikdy se jeho stav nemůže nezlepší. Tak tomu návrhu rozumím, byť je to svým způsobem strašné.
Re: Copak jsme ve válce, je zhnusen Šťastný. Heger chce odepsat malé děti
(Stallker, 8.4.2011 8:55:28)
Odpovědět
To je právě ten problém, pane Nováku. Taky znám podobný případ. Ale znám i jiný. Mladá slečna, jedenáct let, premiantka třídy, hraje na dva hudební nástroje, hezká, usměvavá, hodná. Narodila se koncem šestého měsíce, 1,26 kg, její maminka sama přiznala, že to byl spíš potrat, než porod. Doktor se ji začal pokoušet zachránit až po tom, když ucítil, že se mu v rukou pohnula. Jinak by to možná neudělal. Podařilo se, čtyři měsíce byla v inkubátoru a na přístrojích. Když si vezmete, že tahle dnes už mladá slečna by neměla být mezi námi, je mi z toho divně...
Re: Copak jsme ve válce, je zhnusen Šťastný. Heger chce odepsat malé děti
(ferda, 8.4.2011 15:12:01)
Odpovědět
Kdyby jste zde nebyl Vy, Stallkere, a Vámi v nedávné minulosti adorována srandokupa pravičáckých netáhel, tak mne osobně by bylo nějak lépe :-))
Re: Copak jsme ve válce, je zhnusen Šťastný. Heger chce odepsat malé děti
(Lucie, 8.4.2011 21:20:33)
Odpovědět
Mam za to ze zivit zlocince ve veznicich a drzet je za takovou drahou cenu na zivote je urazkou slusnych lidi kteri svou poctivou praci a svym slusnym zivotem na ne doplaceji svymi danemi.Zlocinci nejsou zadnym prinosem pro nasi ekonomii ba naopak nasi ekonomii zatezuji , skodi ji.Radeji vynakladat finance do deseti nemocnic nez do jedne veznice, radeji usilovne bojovat o zivot deseti postizenych deti nez o jednoho zlocince - vraha.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama