reklama
reklama

Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye

Autor: Jiří Buzický | Publikováno: 22.3.2011 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

 

Mám příbuznou. Její táta a máma s ní utekli přes kukuřičné pole u Mariboru z “tábora míru a socializmu“ do NSR. Byla ještě v zavinovačce. Čas běžel a je z ní máma dcerky ve věku, kdy ona emigrovala. Nedávno zde byla na narozeniny babičky. Bez manžela. Je jako voják Bundeswehru na misi v Afghánistánu. Dost se o něj bojí.

Vzpomněl jsem si na to, když jsem si přečetl zprávu o vyhlášení bezletové zóny nad Libyí. Letadla převážně států NATO, Francie a Austrálie budou bránit Kadaffího vojskům v užívání leteckých sil v boji proti povstalcům.

Chtě nechtě mne napadá otázka, jaký to má smysl? Má to být jakýsi akt spravedlnosti, aby obě strany bojovaly srovnatelnými prostředky, jako když rozhodčí zváží dva borce jdoucí do ringu, zda jsou oba stejné váhové kategorie? Má to být podpora povstalců?  Má to být příležitost, jak nabídnout hezké záběry bojů z ptačí perspektivy, tak nějak pohled z nadhledu? Má to být ouvertura pro pozemní angažmá?

Nevím, neznám a nechápu smysl tohoto opatření.

Ale kladu si otázku, proč severoatlantické kulturní společenství, do něhož Českou republiku také počítám, se snaží vykonávat po celém světě roli globálního četníka, který nastoluje svůj pořádek na celé zeměkouli? Co mu dává oprávnění či povinnost nastolovat svoji vůli celému světu? Kuwait, Afghánistán, Irák, nyní Libye. Z předpokládaných rychlých akcí se staly vleklé mise s malým efektem, zaplaceným ohromnými finančními i materiálními vklady a nepředpokládanými ztrátami na životech a zdraví.

Je potřeba si uvědomit, že v těchto oblastech nestojí o naší kulturu. Stojí jen o momentální materiální a silovou podporu v místních klanových a rodových půtkách.. Dříve, či později se „naši spojenci“ stanou našimi nepřáteli. Pokud není cílem našeho zásahu silové dobytí moci a nastolení silou udržované kolonie, pak je naše angažmá v těchto zemích nesmyslné.

Vím, že zde konkrétně jde o ropu. Jsme na ni závislí. Proto tančíme v porcelánu mezi jednotlivými potenciálními dodavateli. Ale tento tanec je nekonečný, vysilující a ponižující.

Myslím, že náklady vynaložené na nastolování a udržování „přátelských režimů“ mimo náš kulturní okruh, byvše věnované na získání náhradních energetických zdrojů,by nám rozvázaly ruce a vymanily by nás z pozice energetických rukojmích.

Myslím, že bychom se měli soustředit na obranu zájmů našeho kulturního severoatlantického společenství a soustředit se na hledání cesty energetické nezávislosti, jako osvobozujícího faktoru.. Myslím, že např. atom je méně nebezpečný, než expanze cizorodých kulturních a náboženských vlivů.

Nemyslím si, že máme povinnost řešit kmenové půtky v exotických zemích. Dokonce si myslím, že nemáme ani právo. Mně osobně by vadilo, kdyby eventuální strkanice mezi příznivci „pravdy a lásky“ a „lži a nenávisti“ řešily modré barety z Kamerunu, Bangladéše a Bolivie.

Jestli by měly síly EU a NATO něco dělat, tak blokovat emigrační proud z těchto zemí k nám. Ti emigranti nejdou přijmout naší kulturu, jejíž ekonomickou sílu jdou využívat. Ty nám sem importují kulturu svojí,  před jejímiž důsledky prchají. Tomu by měly válečné lodě NATO bránit.

Nemyslím, že je dobré se angažovat tam, kde to není naše. Udržováním bezletové zóny to začíná. Nerad bych, aby za čas čeští kluci chodili z pošty se slovy:“ Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye..“!

http://buzicky.bigbloger.lidovky.cz/c/182548/Mamo-dostal-jsem-povolavaci-rozkaz-do-Libye.html

reklama
4492 čtenářů | 29 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(Sigůl, 22.3.2011 2:00:01)
Odpovědět
Obdivuji že můžete napsat takovou slátaninu. Odepsal jsem jen proto že nemůžu spát - měsíc mi zasvítil do postele.
Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(kalous, 22.3.2011 6:59:17)
Odpovědět
Sigúle - je vidět že patříte do kategorie vyšinutých jedinců, náměsičníků a neukojených starých bab jak byla Madeleine Allbrightová (hlavní štváčka pro bombardování Srbů) či nyní Clintonová (přinutila k bombardování Obamu i generální štáb, kterým se od nejasné akce nechtělo, dokonce byl proti i stbský bombardďák generál Clark)
Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(Sigůl, 23.3.2011 7:38:41)
Odpovědět
Ano jsem vystrašený a vyšinutý stařeček jinak velitel tanku, maturant a ten kdo zůstal v této zemi po roce 1968 kdy plně vyzbrojené síly socialistických vojsk vpadly do této země.
Stačil jen trochu odvážnější odpor a ty by jsi tu ani nebyl. Nikdo kdo nebyl na vojně by se neměl vyjadřovat k tématice povolání do armády jeho slibu a činnosti v armádě. P.S. zažil jsem trochu válku a tak vím o čem píši. Proto kluci co máte uhříčky a a nevíte co je to vojna raději pište jarní milostné básně.
Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(Kalous, 23.3.2011 8:24:05)
Odpovědět
Sigúle, nežvaňte - myslíte si že vstup sovětských vojsk v r. 1968 pamatujete jen vy? Voni zase tak strašní ti sovětští vojáci nebyli - jen vystrašení, někteří ze začátku ani nevěděli kde jsou. Nejdříve vyhrožovali kvéry, pak se s nimi dalo i mluvit. Ale co má společného r. 1968 s Libyí?
Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(Katsanson, 23.3.2011 13:08:28)
Odpovědět
Vážený Kalousi. Unikla Vám jedna maličkost, s těmi ruskými vojáky se dalo asi mluvit jen proto, že jsme si sedli na zadek a neprojevili naprosto žádný odpor jako v jiných zemích. Je mě ovšem jasné,že projev odporu by byl naší katastrofou a o nějakých promluvách by vůbec nebyla řeč. Kromě toho nelze vůbec diskutovat o inteligenci těchto vojáků.Ovládali jen pití vodky a při sběru hub v našich lesích jim museli pomáhat naši zadržení houbaři což osobně pamatuji.
Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(Kalous, 23.3.2011 14:38:21)
Odpovědět
Ale ne. Kdybych je neposlechl a jel tam, kam mmne třeba nechtěli pustit - asi bych dopadl špatně. Šlo dělat něco jiného tehdy než zachovat klid a rozvahu? Bránilo by nás NATO bombami jak nyní lid Libye (spíše jej zabíjí)? Zcela určitě ne! V tu dobu si Američané a Rusové nelezli "do zelí" .
Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(mag, 24.3.2011 7:54:55)
Odpovědět
Kalousi,každý víme to svý, ale ti ,kteří dostali v r. 1968 ruskou kulku do hlavy nebo do břicha, asi viděli sovětské zachránce jinak než Vy.
Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(Michaela Freiová, 22.3.2011 6:08:41)
Odpovědět
Vážený mladý muži, žiju zřejmě o dost déle nežý Vy, ale nějak si nemohu vzpomenout, že by "bratrstvo pravdy a lásku" nebo přiznivci tržních řešení dodávali výbušniny teroristům IRA, vyhodili do povětří letadlo nad Skotskem atd. Vaše přirovnání je nekorektní.

Taky nemyslím, že budovat civilizační infrastrukturu v Afgánistánu, tedy na místě, kde se nacházejí výcvikové tábory teroristů a maková pole, z nichž se dodává do Evropy i Ameriky heroin, je tak špatný nápad.

Maminku německého vojáka - jako matka - samozřejmě chápu, ale statisticky vzato jsou mladí muži více než službou v zahraniččí ohroženi doma, když sednou za volant.

Michaela Freiová
Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(jira22, 22.3.2011 6:41:28)
Odpovědět
Jte vážně tk naivní? Kopání studní je infrastruktura? To je důvod jen pro ty co žerou seno. Nebo si myslíte, že při budování infrastruktury musí být tolik zavražděných dětí? O dospělých civilistech už ani nikdo nemluví. A kdo vlastně ovládá největší obchod s opiem na světě? Myslíte, že jsou tam američané a ostatní státy NATO slepí? Ne slepí jsou lidé jako vy. A hluší k hromadným vraždám dětí.
Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(Kalous, 22.3.2011 7:05:47)
Odpovědět
Vážená dámo, v minulosti byl Kaddáfí spojen s terorismem (nabyl sám - jiní za to dostali i Nobelovu cenu míru jak Jásir Arafat) pak se kál a řadu let se snažil západu vyjít vstříc. V minulosti terorismus podporovala skoro každá zěmě podle toho kam mířil, včetně nás i USA. Naš činnost v Afganistánu je nesmysl, opiová pole tam jsou dál, Afganistán dále dodává do světa 80% jeho produkce a vojáci Západu chodí kolem - kdyby se pole s makem dotkli, dostanou od vesničanů šutrem po hlavě - stejně tak jak když opraví místní školu, tak po nich ještě vesničané háží kamení (prý se pak omluviuli, mysleli si že jsou Američani). Kecáte. Afganisán je nesmysl, přináší jen smrt našim vojákům a nám miliardy ztrát - výsledek 0.
Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(Jeeves, 22.3.2011 9:16:26)
Odpovědět
S článkem souhlasím. Jenom si mohl autor odpustit tu poslední větu, to kýčovité brnkání na city, která celý článek devalvuje.
Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(Tomík, 22.3.2011 10:49:43)
Odpovědět
Celkem dobře napsané až na ten povolávací rozkaz. Jaká bezletová zóna, libyjské letadla nelétají, zato údajně bylo ze strany "zasahujících států" vypáleno na nějaké cíle asi 130 raket, včetně Tomahawků. To lítají mld. dolarů, ale proti čemu vlastně je zdá se pořád v oblacích.
Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(vizír, 22.3.2011 14:26:18)
Odpovědět
Sionista sarkozy bude bojovat klidně do posledního Francouze.
Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(Kalous, 22.3.2011 14:41:25)
Odpovědět
Ten skrček bude jen někde schovaný za bukem a hrát si na Napoleona. Jsou ti Francouzi a Britové velcí hrdinové -pletou se do kmenové války, jsou zabělejší než Italové když v 30. letech s Musssolinim útočili na Habešany (vyzbrojené luky a šípy) kulomety - v těch 5km jsou na tom ti letci bezpečněji. Za každé spadlé letadlo NATO si dám jedno šampaňské. Nejvíce mne se.re, že kvůli těm válkychtivým bl.bům už vzrostla cena benzínu o 2-3 Kč! Vo to jim asi šlo.
Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(Jana, 22.3.2011 15:27:57)
Odpovědět
Tady nejede jen o ropu,Anglicani se msti za smrt 250 lidi v letadle.Kdyby ho tenkrat Italie nevarovala byl uz Kedaffi mrtvy.
Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(Kalous, 22.3.2011 19:18:07)
Odpovědět
To Lockerbbee je už 30 let pryč. Britové také v té době povraždili desítky a stovky lidí a nevzpomíná se na to (Severní Irsko, Falklandy..)Kdyby se mstilo za to co bylo před 30 -50 -100 lety, nesotaneme se nikam.
Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(Frank, 23.3.2011 2:51:03)
Odpovědět
To je vtip? a že jim to nevadilo když s ním dělali kšefty za miliardy ještě před pár měsíci?
Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(Jeeves, 22.3.2011 14:55:01)
Odpovědět
Myslím, že by stačilo pár výbuchů v Paříži, a ono by z něj to "hrdinství" bleskurychle vyprchalo! :-)
Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(Šoumen, 22.3.2011 17:46:31)
Odpovědět
Nebojte, ono k tomu dojde a také i v Londýně. Jen to ještě chvíli potrvá, než tam Kaddáfího věrní sebevražedníci dorazí přes sběrné tábory v Itálii.
Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(Kalous, 23.3.2011 14:41:14)
Odpovědět
Itálie počítá s 50 tisíci utečenců - a měla by se prý o ně postarat celá EU! Dobrý vtip - ať si je dá ku.re.vník Berlusconi do svých vil a bo.rde.lů. Nám stačí zvýšená cena benzinu a nafty v důledku libyjské krize.
Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(Šoumen, 22.3.2011 17:48:36)
Odpovědět
Byl tu jeden dobrý příspěvek s čísly vyhledanými na internetu moc se mi líbil, tak vám ho sem dám ještě jednou.

PS:Libye v číslech a faktech:
HDP na obyvatele $ 14.192, měsíční podpora v nezaměstnanosti $ 730, měsíční plat zdravotní sestry $ 1.000, příspěvek při narození dítěte $ 7.000, měsíční podpora nesamostatně výdělečně činných (závislých) osob $ 1.000, nevratná dotace státu na pořízení bytu pro novomanžele $ 64.000, nevratný příspěvek na provozování živnosti $ 20.000, cena benzínu $ 0,14/ litr.

Zdarma: zdravotní péče a část léků, školní vzdělávání. Vzdělávání a stáže v zahraničí: placeny státem. Nájemné: neexistuje. Platby za energie v domácnosti: neúčtují se. Automobil: zpravidla z 50% dotuje stát. Úvěry bez úroků. Systém obchodů pro mladé rodiny (ne-bohaté) za dotované ceny výrobků. Alkohol-nežádoucí, není.

A o tomto se jim nebude po agresi ani zdát.
Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(Kalous, 22.3.2011 23:14:26)
Odpovědět
Šoumene, to je jasné. Takové vmožnosti se vládcům Západu také nelíbí, dokonce když někdo zestátní naftové zdroje. V Jugoslávii byly např. z fabrik bombardovány samé státní podniky, žádný privátní.
Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(Šoumen, 23.3.2011 20:28:32)
Odpovědět
To máte Kalousi ve všem pravdu, ale někteří lidé o tom nevědí, anebo se tváří že o tom nevědí, což je ještě horší.
Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(eeli, 17.4.2012 13:59:31)
Odpovědět
blbost
Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(mag, 24.3.2011 7:59:23)
Odpovědět
Jauvajs, šoumene, to jsi mi neměl dělat.
Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(štrůbl, 22.3.2011 18:34:33)
Odpovědět
Tato diskuze je neuvěřitelná přehlídka předposranosti a ustrašenosti. Jasně, jen neprovokovat a nedráždit. Autor má pravdu. Vždyť bychom nebránili ani sami sebe, natož jít někomu na pomoc.
Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(Kalous, 22.3.2011 19:24:14)
Odpovědět
Ty pi.tomče - to není žádná pomoc lidu Libye - ale zbrojní kšeft a pokus o ovládnutí libyjských státních vrtů. V Libyi je směs národů a kmenů - Arabové, Tuaregové, černoši - každý kmen má jiný zájem a Kaddáfí je nějak držel na uzdě. Teď tam bude akorát bo.rdel. Ještě to blá.zne srovnávej s Mnichovem. Do islámského světa se nemáme co sr.át a oni ať se nepletou do života Západu. Každý ať se stará o své. Až u nás bude zase nějaká revoluce - budou nám házet Egypťané nebo Libyjci bomby na hlavu? A to hrdinství letců co za nás nasazují životy - mají stach se utkat i s o 30 let starou libyjskou kraksnou a vše za ně řídí počítač a satelit tisíce km daleko, sami nejméně ve výšce 5-10 km, hrdinové - a sypou dolů humanitární bomby.
Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(SamOpal, 22.3.2011 20:10:57)
Odpovědět
Kalousi,máš pravdu v tom ,co tady píšeš.
Nemáš v tom ,jak to píšeš.
Ono nemá cenu se k vůli blbu nějak rozepisovat.On to stejně nepochopí.
Možná snad ,kdyby mu to napsali v AHA! nebo sdělili v TV Nova
Takových exotů jako je on mít milion troufnu si vyhrát jakoukoliv válku.
(Hmm,snad jen ,že si člověk uleví....)
Re: Mámo, dostal jsem povolávací rozkaz do Libye
(Šoumen, 23.3.2011 20:30:44)
Odpovědět
Souhlas. Nehorší je prý srážka s blbcem.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama