reklama
reklama

Odstrašující reportáž: Jak muslimští agitátoři vymývají Čechům mozky

Autor: Adam B. Bartoš | Publikováno: 5.6.2005 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

aneb Jak nás pan Sáňka přesvědčoval o neslučitelnosti islámu a násilí

Zavítal-li kdo na přednášku, která se pod názvem "Islám a terorismus" konala na půdě filosofické fakulty Univerzity Karlovy 10. května 2005 a kterou zorganizoval Všeobecný svaz muslimských studentů v ČR, téměř získal dojem, že islám je to nejmírumilovnější náboženství na světě. Dr. Sáňka, představitel Ústředí muslimských obcí, familiérně svým spoluřečníkem (lékařem arabského původu, který nahradil původně avizovanou Zuzanu Masákovou) nazývaný "bratr Vladimír", trpělivě a procítěně přesvědčoval nabitý sál, že výše zmíněná slova - tedy islám a terorismus - stojí v naprostém protikladu. A že jejich nešťastné spojení je dáno jen a pouze negativní kampaní zaujatých médií.

Téměř celá první hodina byla zcela agitační, ve smyslu prezentace islámu (co je, jaké jsou jeho cíle, jak má vypadat správný muslim). Pan Sáňka na nás chrlil verš za veršem z Koránu, protože prý jeho názory nejsou tolik důležité, důležité je to, co je napsáno ve svaté knize. Základní hodnotou islámu je mír. Správný muslim nesmí zabít člověka, alespoň tedy ne bezdůvodně. Jedná-li se o obranu (života, majetku, území), pak je násilí možné. Správný muslim se vzdělává. Správný muslim žije s nevěřícími v míru a nenutí jim svoji víru. Ve své zlaté éře byla oblast sféry vlivu islámu oblastí prosperity, svobody, civilizace a pokroku. A tolerance.

Vše se to krásně poslouchá, ale jak se smířit s tím, že právě realita je zcela odlišná? Islám tedy násilí nepodporuje (jak řečníci shodně tvrdili), ale proč pak většina lidí v praxi toto rovnítko mezi oběma slovy cítí? A právě v obhajobě současného muslimského světa se nejvíce projevila skrytá nevraživost k Západu, což je pro mne o to nepochopitelnější, že je pan Sáňka Čechem, Evropanem a – geograficky zcela určitě - příslušníkem západní civilizace. Přesto byl schopen v druhé části přednášky téměř až neuvěřitelných úvah, místy připomínajících levicovou rétoriku. Předně, podle pana Sáňky, jde o nespravedlivý útok ze strany médií, která vytvářejí dojem, jenž se ale nezakládá na skutečnosti. Terorismus bychom prý našli i v západní společnosti (boj George Washingtona proti britské nadvládě apod.), vůbec Západ jako takový má máslo na hlavě, vzpomeňme jen na kolonialismus, vyhlazování původních domorodých obyvatel, vykořišťování a drancování zemí třetího světa, mocenské zájmy USA apod. Není se čemu divit, že se muslimové brání, připadají si totiž ohrožení, frustrovaní.

Téměř žádný náznak uznání chyby. Jen neustálé vymlouvání, omlouvání, relativizování. Příčiny terorismu jsou prý v nedostatku svobody, v diktatuře, v chudobě (nedodá už ale, že tyto jevy jsou vlastní téměř většině muslimských zemí, aniž by na tom měl Západ jakoukoli vinu). Muslimové nevedou války, války jsou vedeny vůči nim. Je to jen obranný boj, je to reakce na příkoří, které se jim děje. Pokud se násilí "někdy" (sic!) dopustili, duchovní to prý odsoudili (pan Sáňka ale nedokázal takové příkladné odsouzení předvést také nám v sále). Média jsou zaujatá, Palestinci jsou chudáci, kteří nemají jinou možnost, než páchat atentáty. Neznáme kořeny oněch problémů, nemůžeme ony události zevšeobecňovat, ale je třeba je posuzovat případ od případu. Muslimové nejsou nenávistní, jen nesouhlasí s okupací. Možná by někdo řekl, že pouhým opakováním těchto jeho myšlenek terorismus omlouvám a málo důrazně jej kritizuji. Já jsem naopak přesvědčen, že každý rozumně uvažující člověk sám cítí naprostý opak páně Sáňkových výroků a proto ony samy o sobě, takto jednoduše kladené vedle sebe, již působí automaticky nedůvěryhodně, místy až komicky.

Pokračujme tedy dál. Představy o výbojích vedených ve jménu muslimské víry v prvních desetiletích po jejím vzniku jsou zkreslené. Spoluřečník vysvětluje, že není pravda, že by islám ovládl onu velkou oblast násilím, mečem. To by přece za tak krátkou dobu nebylo možné stihnout! Islám se tedy musel šířit mezi lidmi pokojně, přijímali ho sami ze svého vlastního přesvědčení. Například v dnešní době je největší procento muslimů v oblasti Filipín a přilehlých oblastí. Tam se nemuselo použít násilí (sic!), protože ti lidé islám přijímali vlivem obchodu, přirozeným stykem s muslimy apod. (nabízí se otázka, zda, kdyby ho nepřijali, by jim byl vnucen). Vše se navíc ještě omluví tím, že žádný skutečný islámský stát nikdy neexistoval a ani dnes neexistuje, v žádném státě nebylo zcela naplněno poselství islámu. Mezi řádky tak čteme, že nikdo za nic nenese vinu, protože jestli někde něco nefunguje dobře, je to tím, že to není čistý islám. Například Osmanská říše, v době svých válečných tažení, byla již od islámu odkloněná. Tečka.

Jestliže ale první část vypadala vcelku poklidně, v následující debatě již začaly trochu vysvítat skutečné postoje a motivy, byť někdy jen v náznacích V Palestině jsou chudáci Palestinci utlačovaní, jejich děti zabíjeny, domy bořeny, stromy vytrhovány i s kořeny, nemají se jak bránit, nemají armádu a dobré vybavení, jako Izraelci. Na otázku, zda je tedy odpovídající reakcí vyhodit do vzduchu autobus s dětmi, které směřují do školy, odpověděli oba pánové shodně, že je těžké toto posuzovat, protože tam nežijeme a navíc oni prý skutečně nemohou dělat nic jiného. Zajímavé. Přitom i masmédia (z mého pohledu vždy propalestinská) otevřeně přiznávají, že Izraelci nikdy neútočí na civilisty, ale jen na ozbrojené a na ty, kteří se dopouští výtržností.

Další otázka. Co trest smrti pro toho, kdo od víry odpadne a vystupuje proti ní. Viz například Salman Rushdie. Odpověď: pokud se jedná o záležitost osobní, nic se neděje, v okamžiku, kdy takový člověk začne nebezpečně ovlivňovat muslimskou společnost, ve které žije, musel by se takový čin posuzovat z vyššího hlediska a tam by již trest byl možný. Svoboda slova "jako vyšitá".

Na otázku, zda by mohli řečníci odsoudit působení Usámy bin Ládina, jsme se dočkali jen vyhýbání a mlžení. Nejsilnějším výrokem, kterého byl pan Sáňka zřejmě schopen, bylo tvrzení, že v jeden čas byl důraz Usámy na boj proti Západu pomýlený. Taková odpověď však těžko postačí. Spoluřečník, pan Muhamad, se pustil do nesrozumitelného vysvětlování, že Al Káida je vlastně jen strašák vymyšlený USA, tak jako se malé děti straší, aby nezlobily. Al Káida těžko mohla tak velké útoky provést, prý by toho nebyla schopná, není tak silná, jak nám ji média ukazují. Na otázku, ať tedy jasně označí viníka útoků, odpovídal vyhýbavě a neurčitě, že je to dílo nějakých sil, kterým se to hodí. "Myslíte tedy Američany?" - "Neřekl jsem, že to byli Američané." - A kdo tedy, když ne Al Káida?" - "Síly, kterým se to hodí, kterým vyhovuje současný stav, kdy je válka a mohou prodávat zbraně, které by jinak neměly potřebný odbyt" - "Nemyslím, že by Američané měli takovou mentalitu, aby zabíjeli své vlastní lidi" - "Já si myslím, že ji mají". To už se celý sál vyloženě smál, byť domyšleno do důsledků jsou ony výroky spíše tragické. Pan Muhamad nechtěl přiznat, co si myslí, ale nakonec to přiznal. Útoky naplánovaly a provedly samotné Spojené státy, aby měly záminku vést válku proti ubohým muslimům.

Přednáška skončila asi po dvou hodinách a jako správný nábor byla zakončena nabídkou možnosti návštěvy pražské mešity. Ve vzduchu zůstalo mnoho nezodpovězených otázek a pocit jakési nepřesvědčivosti. Pan Sáňka ani doktor Muhamad zcela určitě nejsou lidmi, kteří by otevřeně schvalovali násilí a terorismus, vystupují tak, že je jim líto, pokud naše společnost má z islámu takový dojem, přitom ale jejich výroky na klidu nepřidají. Nevyvrátí pochybnosti, spíše po nich zůstane jakási pachuť, rozhodně ne přesvědčení o mírumiluvnosti muslimské víry, což bylo cílem přednášky. Myslím, že takovým nechtěným kouzlem celé debaty byl právě muslimský chlapeček, který seděl mezi svými rodiči v první lavici - ač mu bylo pár let, byl celý oblečený do vojenské uniformy. Militantní podoba islámu, oběma řečníky tak zpochybňovaná, zde ukázala svoji pravou tvář. Narozdíl od palestinských chlapečků, tento ještě (zatím?) nebyl ověšen granáty a v ruce nesvíral kalašnikov.

reklama
3709 čtenářů | 23 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Janusovská tvář českého islámu
(Germán, 5.6.2005 18:40:45)
Odpovědět
Tento "článek" je obyčejnou židovskou propagandou.Těm co myslí je jasné že na událostech 11.září je mnoho nesrovnalostí a kolem hodně lží.Pisatel by měl též jasně označit za teroristy tkz.partizány,kteří v ČR dostávají medaile ač jako např.Iráčané bojovali proti okupantům.Zase tak pro Čech dvojí metr k hodnocení,zase patolízalství.Boj proti údajnému"terorismu"slouží jen k okupaci a drancování zemí s národy,u kterých není předpoklad že vlezou do otroctví jako vy.
Re: Odstrašující reportáž: Jak muslimští agitátoři vymývají Čechům mozky
(Milan, 5.6.2005 21:04:39)
Odpovědět
Dnešní svět má velmi zvláštně odstupňovaný postoj k různým extrémistickým ideologiím. Jestliže chcete zprostředkovat čtenářům Mein Kampf jako historický dokument, můžete být odsouzeni k nepodmíněnému trestu. Vyznavačům Koránu nic podobného nehrozí, naopak, na svou činnost mohou dostat státní granty. Bez ohledu na to, že se jejich poselství nikterak neliší. Hitler psal Mein Kampf s jednoduchým cílem. Pevně zorganizovat árijskou rasu, vybavit ji bojovnou ideologií, a tak ji umožnit vybudovat světovou říši. Ten samý důvod sledoval Mohamed, když skládal Korán. A v jeho duchu je nyní vedena teroristická válka, popírající všechny mezinárodní konvence ve jménu Alláha! Jak může Alláh zakazovat cokoliv, co v "jeho době" ještě nebylo! Není to náhodou tak, že novodobí islámští inkvizitoři si vytvářejí záminky pro vymývání mozků těch, co se připravují na sebevražedné útoky proti "bezvěrcům"?
Re: Odstrašující reportáž: Jak muslimští agitátoři vymývají Čechům mozky
(Petr Sinu, 6.6.2005 9:48:35)
Odpovědět
Když nemůžeš dát národu nažrat a žije v bídě máš jedinou možnost, svázat ho nějakou vírou a ukazovat na bohaté národy, že jim to bohatství vzali, a následně je nutit proti bohatým národům bojovat, tak se projevuje dnes islám, nástroj moci.... Čím více svazuješ člověka vírou tím více svobody mu bereš...
Re: Odstrašující reportáž: Jak muslimští agitátoři vymývají Čechům mozky
(Karel, 6.6.2005 14:15:09)
Odpovědět
Co můžete čekat od ePortálu? Bulvár, senzace, pomluvy, polopravdy. Sešlo se tam několik redaktorů, kteří jsou naplněni nenávistí a islamofobií. Pan Bartoš mezi ně dobře zapadl. Anebo tyto redaktory uspokojuje to, když napíšou senzacechtivý článek (je-li pravdivý, na tom přece vůbec nezáleží), aby vyvolali vášnivou diskusi?
Re: Odstrašující reportáž: Jak muslimští agitátoři vymývají Čechům mozky
(Sovák, 6.6.2005 19:21:19)
Odpovědět
Pan Bartoš bude nejspíše bývalý pracovník "české" televize. Takovou snůšku paranoidních blábolů člověk hned tak nenajde. Ale divím se, že neuvedl také výčet zemí, které "islamisté" zákeřně ve jménu islámu přepadli, zabrali jejich zemí a dosud žijí z jejich nerostného bohatství. Stalo by to za srovnání s obrácenými případy, kdy např. tisíce let ve jménu křesťanství a kříže jsou decimovány celé národy po celé zemí. proč se nepodívá někdy do křesťanského kostela při mši. Viděl by tam stejně zfanatizované tváře, stejné přesvědčení, stejné klanění a požírání oplatek. Jaký je v tom rozdíl, když muslim dělá totéž, jenže na koberečku ? A muslimové jsou zřejmě zločinci, vždyť oni se začali bránit ! To je neodpustitelné , že ! Ale na druhé straně, pokud budou "svatou" pravdu hájit tací Bartošové, pak to vyhnije časem samo.
Re: Odstrašující reportáž: Jak muslimští agitátoři vymývají Čechům mozky
(Český Muslim, 7.6.2005 20:21:05)
Odpovědět
Pánové mam pro vás jeden návrh.
Pan Sáňka tvrdí že prej maji Palestinci právo bojovat proti izraeli, protože Izrael padesát let okupuje jejich zem. Nechci se vnucovat, ale tzv. neokupuji snad Španělé 600 let Španělsko? Tedy podle logiky pana Sáňky jsou madrické atentáty ok?! Jsem muslim ale to neznamená že budu obhajovat zlo a teror, ať jej již pácha kdokoliv. Myslím si že v této situaci by stalo zato se veřejně zeptat Mynisterstva Kultůry jak je možné že člověk který podporuje terorismus a ospravedlňuje jej a tvrdi že 11.9 si udělali Američané mohl dostat registraci na Náboženskou společnost islám?! Co vy nato? Mír s vámi

Motto:
ne každý muslim je terorista a stoupenec terorismu.
Re: Odstrašující reportáž: Jak muslimští agitátoři vymývají Čechům mozky
(Sidon, 8.6.2005 15:27:18)
Odpovědět
"Militantní podoba islámu":

Každé náboženství, zejména monoteické, je militantní. Islám je o to militantnější, oč je mladší než křesťanství (asi o 600 let) nebo judaismus . Militantnost křesťanství z období kolem 14. století je historicky doložena.
Re: Odstrašující reportáž: Jak muslimští agitátoři vymývají Čechům mozky
(XXX, 7.8.2005 20:22:20)
Odpovědět
Souhlasím s dr. Sáňkem. Islám je určitě původně mírumilovné náboženství. Myslím si však, že chudoba lidí vyznávajících Islám je tak velká, že vyvolává extrémismus (pro srovnání: lidé v Rusku jsou taky velmi chudí a v důsledku toho tam vznikají extrémistické politické strany). Navíc, když tito lidé vidí, jak na opačné straně planety lidé bohatnou (velmi často i díky podvádění a jiným podobným aktivitám) tak je pochopytelné, že to v nich může vzbudit jakousi závist a nakonec i zášť vůči těmto kulturám. USA jsou velmi rozpínavý stát. Jinak řečeno, serou se do všech koutů světa a je jen málo států, kterým nezasahují do politiky.
Navíc my, lidé ze střední Evropy nevíme skoro nic o životě na východě a o amerických podvodech, proto nemůžeme mluvit objektivně a neměli bychom nikoho odsuzovat dřív než budeme znát všechna fakta.
Re: Odstrašující reportáž: Jak muslimští agitátoři vymývají Čechům mozky
(tir, 5.12.2005 21:21:59)
Odpovědět
ste smejdi horsi nez komunisti
Re: Odstrašující reportáž: Jak muslimští agitátoři vymývají Čechům mozky
(Aghan, 27.12.2005 9:45:31)
Odpovědět
pěkně sprosté výmysly, nevhodné strefování do muslimské obce SPROSTÉ a nevzdělané hlouposti!Zase si někdo hraje na chytrýho, byl snad někdy obětí vymývání mozku?Já myslím,že jednoznačně byl, ale ne od muslima, protože s tim svým vyjadřováním může jít kázat akorát tak do ZOO, Anštein!Kéž mu Allah odpustí!Amiín
Re: Odstrašující reportáž: Jak muslimští agitátoři vymývají Čechům mozky
(Alda, 22.8.2006 17:57:57)
Odpovědět
myslim ze na muj nazor nebude reagovat asi vsichni souhlasne, Nemam v lasce komunisty, ale na druhou stranu vedeli asi dobre proc lidi odradit a odvedst od nabozenstvi. Mysli ze je cas proti Islamu zasahnout dokud je jeste cas, nez bude prilis pozde
Re: Odstrašující reportáž: Jak muslimští agitátoři vymývají Čechům mozky
(Eva Hirsova, 17.9.2006 12:21:24)
Odpovědět
Mily pane,
myslim ze jsem taky normalni zdrave uvazujici clovek a presto s vami nesouhlasim.Priste az budete psat nejake reportaze,tak vam doporucuji radne prostudovat tema a nebo praci prenechte nekomu informovanejsimu a nezainteresovanemu.
Z Vasi reportaze cisi nevedomost.
Zdravim Eva
Re: Odstrašující reportáž: Jak muslimští agitátoři vymývají Čechům mozky
(Lydia, 11.10.2006 5:56:21)
Odpovědět
Prosim Vas neutocne na p. Sanku ana moslimov. V podstate su to dobri ludia. Zijem v multikulturalnej spolocnosti a sme na nich zvyknuti. Nedrazdite ich. Ich zeny nechodia po baroch a nepodvadzaju manzelov. Nie su zatvarane, su verne(su aj vynimky). Vseobecne su moralnejsi, lebo maju autoritu Boha ako moje babky a prababky. Myslim, ze spolupraca s nimi je mozna ak ich nebudeme drazdit takymi filmami ako ten z mesity so skrytou kamerou. To bolo fakt ubohe. Citaty z Koranu a v ruke krvavy noz s ukazkami sitskych zvykov a palestinskou satkou. Prestudujte si to a nerobte salat. Islam s tymto predstavenim nema nic spolocne. Zbytocne stvete neinformovanych ludi nemoslimov a chcete v nich vyvolat nenavist a niektore horuce hlavy mladi mozu aj zautocit. Ja som ucila zahranicnych studentov a viem, ze niekedy boli napadani skinmi. Boli to slusni chlapci, ktori si za studium platili. Dokonca jedneho v Nitre az zabili a stalo sa to aj inym. Snazme sa ich pochopit a ked chcu hlasat islam mierumilovne a aj p.Sanka ma svoj nazor.nechajte ich. Niekto hlada islam, niekto gurua atd. To je osobny vztah s Bohom. Pokial nikoho neohrozuju a to ani nebudu, myslim intelektuali moslimovia a aj ini a nebudu vyprovokovani tak je vsetko v poriadku. Mnohi Europania su niekedy inspirovani hlavne mladi zit v moralke, nepit atd. To boli aj krestanske hodnoty. Nic nove pod slnkom. To je vsetko. Dakujem za pozornost.
Re: Odstrašující reportáž: Jak muslimští agitátoři vymývají Čechům mozky
(M.V., 23.11.2011 20:38:36)
Odpovědět
Každému kdo diskutuje o tomto článku doporučuji, aby si velmi pečlivě prostudoval KORÁN a životopis Muhamada , který je rovněž návod k jednání vyznavačů islámu / sunna /.Potom jistě pochopí, že všechno co se dnes děje s muslimy, a to i v jejich hlavách má prapůvod v jejich náboženství.To jak oba diskutující odpovídali je přirozené - nevěřícím je dovoleno lhát, nedodržovat i písemné smlouvy a za smrt při šíření islámu je slíbený ráj.Tak proč by terorismus nepáchali
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama