reklama
reklama

Jak zlikvidovat korupci

Autor: Petr Mach | Publikováno: 16.1.2011 | Rubrika: Politika
Ilustrace

 

Korupce je, když někdo uplatí úředníka nebo politika, který rozhoduje o veřejných penězích, aby pro sebe získal výhodu na úkor ostatních.

Kdo na korupci vydělává? Za prvé ten, kdo uplácí. Vynaloží sice úplatek, ale získává větší výhodu v podobě zakázky, dotace apod. na úkor ostatních obyvatel státu. Za druhé vydělává úředník nebo politik, který rozhodne nespravedlivě ve prospěch jednoho na úkor ostatních a získává za to nečestnou odměnu. Proděláváme my všichni ostatní, kteří platíme zbytečně velké daně, a čelíme zanedbaným veřejným statkům, když na ně nezbývá dost veřejných peněz (např. jezdíme po děravých silnicích).

Je tedy jasné, že kdyby se podařilo korupci odstranit, čestní lidé na tom vydělají na úkor lumpů. Mnozí lidé věří, že lze korupci odstranit nějakými aktivními opatřeními vlády. Stát tím získá peníze navíc a půjde tak vyrovnat státní rozpočet, aniž by se musely škrtat veřejné výdaje. Bohužel, tak to není.

Korupce je totiž důsledkem státních výdajů, a když neomezíme státní výdaje, neomezíme ani korupci.

Nedávno např. odstoupil ministr životního prostředí Drobil v souvislosti s korupční kauzou ve Státním fondu životního prostředí – organizaci, která spadá pod ministerstvo. Ředitel toho fondu, pan Michálek si tajně nahrál na záznamník rozhovor s ministrovými poradci, z něhož vyplývalo, že někdo chce přihrávat veřejné zakázky v něčí prospěch a pomoci tak k penězům sobě a taky ministrovi.

Čeho je korupce důsledkem? Pouze a jedině toho, že existuje příležitost v podobě balíku peněz, který stát vybral – a o kterých už nerozhodujeme my sami, ale rozhodují o jejich utracení politici a úředníci.

Kdyby žádný Státní fond životního prostředí neexistoval, neexistuje v něm ani žádný pan Michálek ani jiní úřednici, nenakupovali by ani počítače, ani neplatili reklamní kampaně ani nerozdělovali žádné dotace.

Státní fond životního prostředí se stal slavným v loňském roce, když majitelům domů rozdával dotace na „zateplování“ – zkrátka na izolace baráků. Fond má příjmy z ekologických poplatků, ze státního rozpočtu a z tržeb za prodej „emisních povolenek“. Zrušme ten fond, ušetřeme peníze ve státním rozpočtu a eko-poplatky ať jdou přímo do státního rozpočtu.

Kdybychom připustili, že si má každý člověk izolovat svůj dům za své, nebyl by žádný Státní fond životního prostředí potřeba, neexistovaly by žádné jeho formuláře, žádné fronty na dotace – a žádná korupce.

Třetí cesta neexistuje. Nepomůžou agenti provokatéři. Nepomůže nový zákon o zadávání veřejných zakázek. Pomůže jen rušit zbytečné úřady.

Je prostě bláhové věřit, že můžeme mít oboje – dotace na vše možné i svět bez korupce současně. Nejde to. Buď budeme mít svět bez korupce a svět nízkých daní a nulových dotací, nebo se budeme muset smířit se světem s všemožnými dotacemi, vysokými daněmi a – korupcí.

Já za sebe říkám, já chci ten svět bez korupce, bez dotací a s nízkými daněmi. Moje rada novému ministrovi tedy zní: Pokud jde o Státní fond životního prostředí, uděláte nejlépe, když ho zrušíte (místo abyste ho transformovali na státní "Zelenou banku").

http://blog.ihned.cz/c3-49475260-YMachP_d-jak-zlikvidovat-korupci

Autor je ekonom, přednáší ekonomii na vysokých školách a je předsedou Strany svobodných občanů

reklama
1655 čtenářů | 17 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Jak zlikvidovat korupci
(V.Mach, 16.1.2011 9:18:49)
Odpovědět
Myslím,že návrh na úplné zrušení tohoto fondu je naprosto správný a jeho realizace nezbytná.Určitě by se dalo najít větší množství takových zbytečných institucí, hodných zrušení.Obávám se ale,že zůstane jen u zbožných přání.Spousta zaměstnanců těchto institucí prostě vyvolá mediální vřavu,kde budou dokazovat,jak jsou jejich fondy a oni sami nepostradatelní.
Re: Jak zlikvidovat korupci
(mm, 16.1.2011 9:30:38)
Odpovědět
Zelená banka bude příčina vzniku kauza Drobil a Michálek uděla jen špinavou práci. Potvrzuje to i nápadné ticho, které se kolem této taškařice rozprostřelo.
Re: Jak zlikvidovat korupci
(felix.julec, 16.1.2011 10:38:29)
Odpovědět
VĚTŠINA TĚCH VŠELIJAKÝCH FONDŮ ZAVÁNÍ LEVOTOU.JAK TAK SLEDUJI TYTO AKCE,TAK MAXIMÁLNÍ VÝTĚŽEK Z FONDŮ JE 60%.OSTATNÍ PAK SLOUŽÍ JEN K ZAPLACENÍ NÁKLADŮ NA JEJICH OBHOSPODAŘOVÁNÍ.ORGANIZÁTOŘI TĚCHTO AKCÍ SLEDUJÍ JEN SVŮJ PROSPĚCH.JSEM PRO LIKVIDACI VŠECH TĚCHTO"NAOKO"BOHULIBÝCH AKCÍ.
Re: Jak zlikvidovat korupci
(učitel, 16.1.2011 23:38:09)
Odpovědět
V našem prostředí se dá také zlikvidovat korupce,
ale to by znamenalo "umístit" většinu pravicových politiků,zejména z ODS do nápravného zařízení na Mírově.
J.S.Machar pravil: "Člověče, pomni, můžeš-li, popři: Tam, kde jsou poctivci zbabělí, vlády se ujímaj lotři."
Re: Jak zlikvidovat korupci
(pavjan, 16.1.2011 11:30:17)
Odpovědět
Úplně s P. Machem souhlasím. Aikdyby se podařilo korupci vymýtit (což je při současných mravních standardech nemožné), tak se na každý transfer státních peněz "naháčkuje" pár lidí jako obsluha tohoto transferu a způsobí, že na místo určení se dostane třeba 2/3 peněz. A dále: natrvalo je zřízena spousta úřadů či organizací, které se přerozdělováním živí.A nakonec újma největší: dotovaný člověk ztrácí přirozenou schopnost se o sebe postarat, ztrácí přirozenou schopnost čelit nepříznivým podmínkám a často u něj nastává všeobecný úpadek osobnosti - mravní, duševní, fyzický.
Voliči doporučuji ....
(Homolková, 17.1.2011 0:12:35)
Odpovědět
ODS, strana,která plní úvodníky novin svými skandály. Konzervativním myšlenkám se absolutně odcizila. Neumí se postarat sama o sebe, aniž by k tomu nemuseli podojit stát. Jen svým nezodpovědným chovaním vystavila tuto republiku neskutečnému politickému riziku. Voliči ji doporučuji,sbal si všechny svoje Nováky, Salzmany, Klause, Jančíky, Langery, Drobily, Nečasy a Němcové a šup na propadliště dějin. Evoluce si už poradí ...
Re: Jak zlikvidovat korupci
(buresova, 18.1.2011 9:23:15)
Odpovědět
Půlnoční království: A na pana krále zase nic nezbylo. Pyšná princezna, pohádka, kde bylo jasně předvedeno, jak se vybírají daně a kde tyto končí. Jen pan režisér asi při natáčení filmu nevěděl, že si jeho know how přivlastní vládnoucí strany. Neměli by mít jeho dědicové nárok na tantiémy nebo právo zažalovat všechny vlády od r. 1989 o jejich přiznání? To by byl asi jediný spravedlivý podíl na všech svi.árnách, které tu už víc jak 20 let běží, a myslím, že by nikdo z nás, trapně označovaných za "čecháčky", proti tomu nic neměl.
Re: Jak zlikvidovat korupci
(Jouda, 16.1.2011 14:07:22)
Odpovědět
Kupčilo(korumpovalo,uplácelo..atd)se při výběru pořadatelů LOH,ZOH,MS ve fotbale. Zrušme olympijské hry,mistrovství světa ve fotbale a ubude korupce, hurá!
ODS má korupci již v genech ...
(Jonáková, 17.1.2011 22:27:39)
Odpovědět
Stačil jeden jediný poctivější státní úředník, nějaký Libor Michálek,aby se ocitla vláda Petra Nečase v krizi důvěry. První, kdo tváří v tvář podezření z korupce selhal,je místopředseda ODS Pavel Drobil.Ten totiž namísto aby jednal v souladu se zákonem, nabízel Michálkovi funkci svého náměstka, když kompromitující materiál zničí.Byly korupční mechanismy vnucované šéfovi Státního fondu životního prostředí Michálkovi cestou, jak dostat do pokladny ODS potřebné desítky či stovky milionů korun? Byly tyto korupční postupy cestou,jak posílit postavení Pavla Drobila v ODS? Premiér Nečas se postaral, aby se to už nikdy nikdo s jistotou nedověděl.Když ho naivní Michálek občansky svědomitě kontaktoval a sděloval mu své podezření, neudělal nic z toho, co by ústavní činitel, který je informován o podezření korupce, udělat měl. Nečas neodkázal Michálka na rychlý kontakt s protikorupční policií.
Pro občany má kauza jeden podstatný přínos. Nezkorumpovaný Michálek, ale i podezřelí aktéři otevřeně přiznávají, jaká je praxe při obsazování významných funkcí na ministerstvech a ve státních úřadech a jim podřízených institucích. Ukazuje se, že jde o politický obchod řízený stranickými zájmy ODS a dalšími.Odpověď na klíčovou otázku, zda je tato vláda vládou boje proti korupci, je ale kauzou kolem ministerstva životního prostředí a Pavla Drobila, chováním předsedy vlády zodpovězena. Nic víc k tomu netřeba dodat. A je to dostatečně pádný důvod, proč žádný slušný občan ani slušný poslanec už této vládě věřit nemůže."
Re: Jak zlikvidovat korupci
(Martin 2, 16.1.2011 14:10:34)
Odpovědět
Korupce vždy byla a vždy bude. Je prorostlá celou společností, protože celá společnost buďto uplácí, je uplácena, nebo platí obojí. Chceme-li lepší svět, lepší v tom, že finanční zkaženost bude pryč, pak si musíme klást důležité otázky. První z nich je, proč uplácíme nebo jsme upláceni. Jelikož nám jde o peníze, které jsou kryty určitou hodnotou, tak nám jde o zbohatnutí. Kdybychom nezbohatli ochranářskou mocí, tak by jsme museli mít dobrou myšlenku a dobré zákazníky, abychom mohli vytvořit dobrý trh a nové peníze. Ale to chce snahu, a jelikož česká společnost spíše natahuje ruku než vytváří nové trhy, tak korupce tu má dobrý základ a nezmění se to i přes sebelepší vládní rýpání. Leda, že by byl celý trh zestátněn a prostředky přerozdělovány na základě určení státu - to by ale s odstupem času zchudli všichni. :-)
Re: Jak zlikvidovat korupci
(Karla, 16.1.2011 17:01:00)
Odpovědět
Naprostý souhlas.Zrušit dotace a vytvořit spravedlivější systém přerozdělování daní do obcí a měst. Ještě je třeba zrušit zbytečné úřady a organizace prosazující gender indeologii, rovné příležitosti atd. Ve čtvrtek 13.1. na ČT 2 uváděný pořad "Ta naše povaha česká" byl právě o těchto organizacích, který mě dost vytočil. Když si představím malé živnostníky, kteří musí obrátit každou korunu dvakrát v ruce, než ji vydají, a přitom také z jejich daní se platí ze státního rozpočtu tyto organizace, a další nesmysly (příručky o úpravě češtiny, o sexuální výchově atd), tak se člověku udělá zle. A dozvěděla jsem se, že je dokonce gender katedra na univerzitě. To už opravdu zůstává rozum stát. Když se chtějí zamindrákované feministky vymezovat proti mužům, ať si to dělají jako každá jiná společenská organizace, ale za své! Každá žena se může zapojit do veřejného dění a politiky, když chce! Buď to bude dělat na úkor rodiny, nebo s její pomocí, ale je to její věc a volba, a příležitost má. Sama jsem byla 12 let starostkou obce, vím o čem mluvím.Na to nepotřebujeme žádné instituce pro rovné příležitosti. Pan premiér a ministr financí by měli prosazovat ve vládě zrušení těchto přebytečných a zbytečných institucí, a hned by bylo více peněž, a třeba i na platy lékařů.
Re: Jak zlikvidovat korupci
(Mim, 16.1.2011 19:10:25)
Odpovědět
Morálka společnosti a především morálka většiny politiků je na nulové úrovni, zdravý rozum je na dovolené, ústava je cár papíru. Morálku "určují" lobistické skupiny a zákony se retroaktivují a obcházejí na nejvyšších místech. Veřejné zakázky jsou nepřehledné, předražené, přihrávají se kamarádům a známým. Bláznivé nápady různých zájmových skupin mají zelenou a běžný průměrně vzdělaný občan nevěří svým očím a uším, ale je průběžně omezován, špiclován a buzerovan a navíc platí a platí. Je to velmi,ale velmi smutné.
Re: Jak zlikvidovat korupci
(buresova, 18.1.2011 10:24:39)
Odpovědět
"Děti moje,vám je hej.Vy jste blbí(ý- já vím, že by tam mělo být blbé, ale to není důležité). Ale co já?!?" Připadám si jako Makropulos,všechno už tu bylo a jak vidět stále bude.Jen ta cena,zřejmě díky infalci bude vyšší.Těžko ale odhadnout,kde skončí.Za socíku se dávaly flašky,kafe,obálky,tu a tam i klíče k autům,od bytů, lhostejno jestli za lékařskou péči nebo přijetí na vejšku.A kdo chce tvrdit,že to tak nebylo,tak v té době buď nežil nebo to bral.Dnes je to nutnost vykazovat vzdělání,proto aféra s právy v Plzni.Státní zakázky jsou o podílu na zisku,proto jsou o tolik nadsazené.Bárta je nebezpečný v tom,že sice chce vytvořit konkurenční prostředí,ale to může stejně tak dobře vytvořit pozváním chorvatských firem,které během velmi krátké doby dokázaly postavit kilometry dálnic v terénu,který tady je možná pár set metrů v okolí Hřenska. Jak to, že tam to jde a tady ne?A za kolik tam a u nás? A krom receptů na úpravu psího masa a vzniku nebezpečné páté kolony nám přítomnost těchto pracovníků nepřinese nic lepšího ke zlepšení situace tady.Netvrdím,že by Chorvati nás nějak významně povznesli, ale přece jen jsou to lidi bližší kultury,civilizačně jsme na tom stejně.Každý,kdo tam jezdí,mi jistě potvrdí,že se po 14 dnech pobytu vracel o pár km delší nové silnici či dálnici,příští rok byl nový dlouhý úsek.Kolik stojí mobilní STK, váha pro kamiony apod.?Dejme to soukromníkům,ať si to pořídí a dejme jim stejné pravomoce jako mají exekutoři,přestanou jezdit nepojízdné vraky,přetěžované kamiony a stav silnic se,když nic jiného,nebude zhoršovat.Proč nikdo dosud nestanovil zásady pro exekutory?Byli,jako soudní vykonavatelé,i za socíku.Ale bylo,že nesměli zabavit základní vybavení domácnosti,tedy postele,pračku,ledničku,vybavení dětského pokoje(tehdy nebyla televize běžným vybavením dětského pokoje),nevybrali byt babičce,protože tam bydlel vnuk.Dnes vezmou i neprodejné věci,přestože jsou staré,jen aby něco zabavili.Bylo málo případů,že zabavené věci podhodnotili,aby je sami ve fiktivní dražbě odkoupili?Proč ještě ten mladý progresivní a jediný nejlepší vládce spravedlnosti nebo jakýkoli poslanec, co pro nás chce to nejlepší, nevznesli návrh na úpravu pravidel pro exekutory. Tedy nezabavitelných věcí, jako je základní nutný nábytek (postele,stůl,sporák,kamna,pračka,lednice),věci starší pěti let (kdo asi dnes koupí černobílou televizi a jiné starší věci).Dřív se nechalo 1.000 Kčs,protože to stačilo na nájem a dožití do výplaty.Proč se vybílí byt přibuzných evidentně nemajetného gemblera,který prokazatelně nic nemá,oni než stihnou podat vylučovací žalobu,o svůj majetek přijdou i ve fiktivních dražbách,nebo je tak poškozen,že už se jim v původním stavu nevrátí,ale kolem vánoc se v bulváru píše o tom,že "celebrita" dostala pod stromeček loď,vzápětí je exekuce na dluhy jejího životního štěstí - a ejhle, není co zabavit,protože nic nevlastní.V čem je ta nešťastná babka jiná než ta naše "séreblita"? Její prosezený gauč má pro ni stejnou cenu jako pro tu druhou její kožená sedačka, jen s tím rozdílem, že ta babka už na ten nový gauč těžko našetří.
Re: Jak zlikvidovat korupci
(Davidan, 16.1.2011 21:17:57)
Odpovědět
Nerušmě stát, pane Machu, zrušme politické strany, zaveďme kontrolní mechanizmy s tvrdými sankcemi a budeme mít tak přebytkové rozpočty, že nebudeme vědět, co s nimi.
Re: Jak zlikvidovat korupci
(Radek, 16.1.2011 21:59:05)
Odpovědět
Bohužel tak jednoduché to není. Stát je nezbytný a řešení není v jeho zrušení. Je třeba najít rozumnou míru pravomocí, přerozdělování a regulací. Společně s nespochybnitelnými a účinnými kontrolními mechanismy. Obnovit fungování policie a soudů.. Vyžadovat okamžitý odchod politiků byť jen podezřelých z korupčních aktivit a střetu zájmů ..atd..

To co navrhujete je jednoduché, snadno pochopitelné - bohužel nesprávné řešení..
Re: Jak zlikvidovat korupci
(Ctirad, 16.1.2011 22:55:34)
Odpovědět
Mach má v mnohém pravdu,ale...Je jasné,že čím víc peněz se přerozděluje a přes více institucí,tak se rozšiřuje i počet a možnosti pro korupční jednání.Jde omezit tento počet míst a stupňů, ale ne zcela odbourat.Dotace z EU musíme převzít a dle požadovaných pravidel rozdělit na zpracované projekty.Agenti provokatéři,udavači a takové vymysly véčkařů je jen mlha a vytváření iluze o protikorupčním boji.Pro sníženi zlodějen by stačilo několik opatření.U státních zakázek zveřejňovat uchazeče výběrovek,nabídky a pak postup od zahájení po dokončení a vyloučit firmy s nejasnou vlastnickou strukturou.Zavést osobní i hmotnou zodpovědnost státních úředníků za přidělení zakázky s péči řádného hospodáře.Zavést majetková přiznání politiků až po starosty,vys.státních úředníků a podnikatelů ve velkém byznysu včetně rodinných příslušníků a tvrdé kontroly finančních úředníků včetně okamžitých sankcí při zjištění rozporů,dodanění,pokuty,konfiskace,vězení. Nedávno v televizi pozvaný americký expert na korupci řekl,že velmi účinné je chytit velkou rybu z byznysu nebo politiky.Pak se zvedne důvěra občanů ve vládu a začnou také spolupracovat na odhalování.Zloději,hlavně ti velcí,z byznysu i politiky,pak dostanou strach a omezí své aktivity.Po dvaceti létech žvanění a nicdělání je potřeba začít,ale jsou John a véčkaři ti praví tahouni a buditelé? Majetková přiznání jako základ boje z velkými zloději nechtěli zavést,jsou tedy jen virtuální bojovníci,kdy nás konkrétně přesvědčí v reálu.Naštvaní policisté po škrtech v platech a dalším zhoršení podmínek pro výkon práce,nejsou správně motivováni pro tuto činnost.
Re: Jak zlikvidovat korupci
(Roman, 17.1.2011 11:00:25)
Odpovědět
Bohužel nežijeme v ideální situaci a autorovy návrhy takovou situaci předpokládají. Je proto nutné reagovat na naši neideální realitu. I proto oceňuji každé vladní opatření, které se s danou situací chystá něco udělat, jako např. zavádění elektronických aukcí, e-zaků či zveřejňování zakázek na internetu.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama