reklama
reklama

Proč obviňujete z neodklízení sněhu Kuberu?

Autor: Dušan Streit | Publikováno: 21.12.2010 | Rubrika: Politika
Ilustrace

Ačkoliv zákon platí už třetí rok, letos se s větším přívalem sněhu vynořili i mudrlanti, kteří spílají Kuberovi za něco, co nezpůsobil. Plno moralistů, místo aby vzali lopaty, nadávají Kuberovi. Kubera neřekl, že lidé nemají v kalamitní situaci řešit lokální problémy svépomocí. Vždycky tomu tak bylo.

Kubera jen prosadil, že za majetek je odpovědný vlastník, tedy povětšinou obec. Už z hlediska „vyššího principu právního“ přece nikdo nemůže nést odpovědnost za cizí majetek. Chodník si přece nikdo nepronajímá. Už vůbec ne k tomu, aby kolem přilehlé nemovitosti mohly bez problémů procházet třetí osoby.

Povinnost zajistit fungování infrastruktury obce je na obecním (městském) úřadu nebo magistrátu. Zvláště tehdy, jedná-li se o její majetek. Vždyť uvažte, že obce si nechávají od přilehlých majitelů nemovitostí platit za zábor chodníku, pokud tam někdo potřebuje postavit třeba lešení. A to už vůbec nemluvím o zpoplatňování různých poutačů, které upozorní chodce na nějaký přilehlý krámek. Obce se zde chovají jako nekompromisní vlastník.

Proč bych měl vlastníkovi platit a ještě mu zdarma pomáhat? Platím daně a za to očekávám, že obec bude plnit své povinnosti starat se o obecní majetek. Nevyřeší to tím, že se jen pojistí, aby nemusela chodcům platit odškodnění za případné zranění, ale právě musí dbát o věci veřejné. Jinak by neměla smysl.

Je samozřejmě rozdíl, jestli se jedná o okrajové komunikace, kde chodí jen místní ke svým domovům.Tam můžeme být tolerantnější a očekávat spoluúčast těch, kdož se potřebují dostat domů. O páteřní komunikace v centru měst a obcí se však jednoznačně a z logiky věci musí postarat samospráva.

Zásadní ale je, že i tam, kde lidé uklidí chodníky svépomocí, nese právní odpovědnost obec. Jednotlivý majitel přilehlého domu mohl předtím přijít jako slepý k houslím k docela velkým právním i finančním problémům. Kolikrát i z vyšší moci mohl mít závažný průšvih. Obec je na tyto situace mnohem lépe vybavena. Snadněji se může pojistit, má právníky, má veřejný rozpočet.

Ale nesmí zapomínat na to, že větší obce mají i technické služby. Tam kde je nemají, jistě najdou na zimní údržbu chodníků dodavatele. Protože to neznamená, že se má obec pojišťovat místo úklidu. Nic takového Kubera neprosadil ani nevymyslel. To už je chytristika konkrétních radních.

Takže je třeba zvážit, jestli za konkrétní situaci může svatý Petr, nebo už radnice. A pokud občané nepomohou, třeba je to také tím, že obec se k nim i jinak chová arogantně. Taky nechápu, proč by se na zimní údržbě chodníků nemohli podílet ti, kdož si chodí pro dávky, aniž hnou prstem.

Takže nechte Kuberu na pokoji. Má zdravý rozum. Jeho novela byla správná. Možná není správné rozpočtové rozdělení daní, zejména vůči malým obcím, jenže to už je jiný příběh. Ale copak by mohla osamělá babička se zdravotními problémy a s nízkým důchodem unést odpovědnost, jaká platila dříve? Dnes i pojišťovny se snaží různými kličkami z této povinnosti vyvléci. Oni na rozdíl od té babičky mají právníky, kteří mohou chodcům připomenout, že v zimě je třeba počítat s tím, že to může klouzat. A že schůdnost chodníků nemusí znamenat letní stav.

Mám stále naléhavější pocit, že mezi všemi těmi Švejnary, Schwarzenbergy, Sobotky či Špidly by byl Kubera důstojným kandidátem, který by mohl Klause částečně nahradit. Nakonec, podívejte se na volební výsledky v Teplicích.

reklama
2138 čtenářů | 13 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Proč obviňujete z neodklízení sněhu Kuberu?
(grek, 21.12.2010 11:18:49)
Odpovědět
Ano,souhlasím 100%.
Re: Proč obviňujete z neodklízení sněhu Kuberu?
(Huckleberry, 21.12.2010 11:53:53)
Odpovědět
Padni komu padni. Obec taky vyžaduje placení všech poplatků v termínu. Tak proč by tedy plátce také nemohl požadovat reciproční plnění, třeba v v podobě odklízení sněhu. A navíc se můžou místní samosprávy utěšovat globálním oteplováním, kdy zima bude nahrazena obdobím dešťů.
Re: Proč obviňujete z neodklízení sněhu Kuberu?
(Hardy, 21.12.2010 11:58:15)
Odpovědět
Také souhlasím, byla to naprostá anomalie. Chodník, který byl před vaším domem, ale který vám nepatřil, jste zodpovídal. ovšem pokud vám dovezli uhlí, nebo třeba písek na stavbu aq vy jste si nevyžádali zábor chodníku, riskovali jste pokutu.
Tak nespravedlivé povinnosti ano, výhody ne. A jak měla chodník čistit od sněhu nějaká stařenka, která byla sama, nikdo neřešil.
Re: Proč obviňujete z neodklízení sněhu Kuberu?
(lunochod, 21.12.2010 12:08:54)
Odpovědět
Se Straitem i Kuberou souhlasím.
Kamarád, žijící v Anglii, mi říkal, že tam se prý chodníky v zimě od sněhu neuklízí - je to přírodní jev, podobně, jako nikdo nevysouší vodu po dešti. Problémy naopak může mít ten, kdo do přírodního stavu zasáhne a někdo na uměle upraveném povrchu uklouzne.
Silnice se naopak pro auta prohrnují - auta, na rozdíl od člověka, nejsou přírodní produkt.
Tak nevím, kdo tam žije, mohl by to komentovat
Re: Proč obviňujete z neodklízení sněhu Kuberu?
(Frank, 21.12.2010 13:35:24)
Odpovědět
to bude zase tunelů skrze úklidové firmy, např Praha 6 platí za úklid přímo lidem a ušetří 80 procent nákladů - tj.všude jinde je logicky 80 procent nákladů na úklid tunel
Re: Proč obviňujete z neodklízení sněhu Kuberu?
(jira22, 21.12.2010 14:16:46)
Odpovědět
Novela je bezesporu správná, ale autor nás nesmí mást sdělením o pojišťovnách. Pojišťovny v tomto ohledu nemají žádné povinnosti a tak se z toho nemohou vyvlékat. Vlastník nemovitosti může uzavřít, nebo nemusí, pojitění odpovědnosti a to se řídí pojistnými podmínkami. Dále je samozřejmě věc odpovědnosti řešena občanským zákoníkem a to je rozhodující. Z odpovědnosti se majitel chodníku nemůže vyvléct jen jednoduchým sdělením, že se v zimě neuklízí, stejně jako majitel restaurace sdělením o zákazu ponechání věcí na židli u stolu. Pokud ovšem, jak je v "česku" zvykem nemají zaplaceného soudce, který vyloží zákon po svém.
Re: Proč obviňujete z neodklízení sněhu Kuberu?
(Kalous, 21.12.2010 15:28:01)
Odpovědět
Stěžovatelé ať se naučí chodit nebo ať v zimě nevylézají ven. Nebo na vlastní riziko.Když někdo uklouzne a spadne v lese, také to nezaplatí majitel lesa.
Re: Proč obviňujete z neodklízení sněhu Kuberu?
(alfa27, 21.12.2010 18:35:30)
Odpovědět
Zkušenost z Liberce.Chodníky,pokud jsou uklizeny, tak před domy soukromníků.Po kolena se brodíte sněhem v místech, kde chodníku nepřiléhá žádný dům soukromníka, tedy v místech,kde by i bez Kubery musel odklízet městský úřad.Jinak na městě nepochopili,že jen odhrnovat lze do určitého množství sněhu,pak se prostě musí odvézt.Momentálně je zde na výběr-brodit se po chodníku sněhem až do úplného vyčerpání s případným rizikem pádu rampouchu nebo jít po odhrnuté silnici s rizikem,že vás přejede auto nebo tramvaj.Sníh tu leží už týden, město zatím nezareagovalo(mimo nejužšího centra,kde navíc nevím kdo ty sraačky uklidil).Zdejší radní a jejich ouřadové by byli dobrými správci věcí veřejných ,ale někde v Karibiku.
Re: Proč obviňujete z neodklízení sněhu Kuberu?
(vlasta borojevicova, 22.12.2010 7:17:32)
Odpovědět
Obyvatele mesta Teplic opravnene obvinuji primatora za neodklizeni snehu.Koho jineho by meli?Situace byla takova,ze v zime byl chodnik vlastnika domu a v lete napr.na postaveni predzahradky nam zaslal magistrat tucny ucet,jelikochodnik je prece mesta!!Dostat se od cisteni chodniku az k tomu,ze by bylKubera dobry president no to je gol.Nezvlada provoz mesta jak by asi zvladal presidentskou funkci?Nekteri novinari jsou fakt pakarny !!!!
Re: Proč obviňujete z neodklízení sněhu Kuberu?
(babka, 22.12.2010 8:00:25)
Odpovědět
Paní Vlasto, na rozdíl od Vás považuji pana Kuberu za nejslušnějšího politika, který má na rozdíl od jiných zdravý selský rozum a v hlavě mozek, docela zdravě myslící. Ale hlavně by měli napochodovat na úklid a to každý den Ti, kteří si chodí pro různé dávky a podpory. Když nechtějí dělat, toto přinucení je asi nejlepší. Staré přísloví-kdo nepracuje, ať nejí.
Re: Proč obviňujete z neodklízení sněhu Kuberu?
(alfa27, 22.12.2010 8:40:00)
Odpovědět
Tomu říkám spravedlivé rozdělení majetku,práv a povinností.Jako kdyby dva vlastnili krávu.Jeden by měl předek a musel by jí dávat nažrat,druhý zadek a mohl by ji dojit.Jinak těm soukromníkům nebrání nikdo uklízet,jen je za to nemůže stíhat,když neuklidí.Co vidím kolem sebe,tak jen magor by si neuklidil před svým obchodem.Trochu to odrazuje zákazníky.
Tak vám nevím
(valach, 22.12.2010 11:59:26)
Odpovědět
"Zásadní ale je, že i tam, kde lidé uklidí chodníky svépomocí, nese právní odpovědnost obec." No jo, ale ta se přece toho zprostí, že ona neuklízela, že to špatně uklidil někdo jiný, že ano. Takže dobrovolně ani ň.
Re: Tak vám nevím
(hynek, 22.12.2010 15:32:50)
Odpovědět
toto je DEMAGOGIE - pokud neuklidím, nesu odpovědnost, že jsem neuklidil...těžko můžu argumentovat tím, že to Karel uklidil blbě, když mezi mnou/mým chodníkem a Karlem není žádná vazba..
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama