reklama
reklama

Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!

Autor: František Matějka | Publikováno: 9.12.2010 | Rubrika: Politika
Ilustrace

 

V případě stávky zaměstnanců soukromého podniku, který díky tomu nesplní svou povinnost vůči mně jako zákazníkovi, nese odpovědnost soukromý podnik. Buď smluvní vztah splní, nebo zaplatí vzniklou škodu. Jenže kdo občanům zaplatí v případě, že škoda vznikne vinou stávkujících státních zaměstnanců?

Škoda v českém právu znamená újmu, kterou jedna osoba (poškozený) utrpí na svém majetku, penězi ocenitelných majetkových právech nebo na zdraví v důsledku protiprávního jednání jiné osoby (škůdce). Odpovědnost za škodu a její náhrada je upravena v občanském zákoníku, zvláštní úpravu obsahuje obchodní zákoník (pro oblast obchodních vztahů), zákoník práce (pro oblast pracovněprávních vztahů) a další speciální předpisy (např. zákon č. 82/1998 Sb. o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem, ve znění pozdějších předpisů). Na základě uvedených zákonů tedy víme, kdo je odpovědný za škodu v případě, že státní zaměstnanec pracuje blbě. Žádný zákon nám už ale neřekne, kdo je odpovědný v případě, že státní zaměstnanec (nebo zaměstnanec placený jinak z veřejných prostředků) využívá svého Ústavou zaručeného práva stávkovat a nedělá vůbec. Uveďme si pár příkladů z nejběžnějšího života:

1) Dítě nemůže do školy (ba dokonce stávkující jemu a jeho rodičům brání v naplnění zákonné povinnosti školní docházky). Jeho rodiče se o něj tudíž musí postarat na své náklady. Kdo jim tuto jimi nezaviněnou situaci v čase a penězích na řešení uhradí?

2) Jste účastníkem ve správním řízení a poslední den lhůty máte právo se vyjádřit do protokolu. Jenže nemůžete, protože dveře úřadu jsou zavřené. Kdo je odpovědný za případně vzniklou škodu?

3) Máte exponované zaměstnání s vysokou odpovědností za ostatní a dovolenou, nebo neplacené volno, jste si dohodli už měsíc předem jak se svým nadřízeným, tak s kolegou, který Vás zastoupí. Prostě si potřebujete vyřídit něco, k čemu Vás například stát nějakým zákonem dokonce pod vynutitelnou sankcí nutí. Kdo uhradí Váš ušlý příjem a nutnost toto kolečko opakovat?

4) Měli jste měsíce naplánovanou operaci, kterou Vám odložili, neboť zdravotnické zařízení jede v době stávky na víkendový provoz. Kdo zaplatí důsledky? Kdo zaplatí například újmu za bolest kyčelního kloubu, která už nemusela být?

Jistě bychom našli řadu další příkladů. V Listině základních práv a svobod se v Článku 27., bodu (3), píše: „Činnost odborových organizací a vznik a činnost jiných sdružení na ochranu hospodářských a sociálních zájmů mohou být omezeny zákonem, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu bezpečnosti státu, veřejného pořádku nebo práv a svobod druhých.“ Osobně se domnívám, že práva a svobody druhých jsou stávkou státních zaměstnanců porušovány. Situace je dokonce tak paradoxní, že i v případě nalezení způsobu jak podle platných zákonů odškodnit poškozené, když jim dnešní stávkou vznikne újma, zaplatí za tuto škodu ve výsledku stát, tedy opět my všichni. Stávka našich státních zaměstnanců proti našemu státu, se škodou, kterou v případě nalezení způsobu postihu zaplatí náš stát. 
Zdá se to jen mně jako absurdita našeho platného práva?

Napsáno pro http://www.blog.idnes.cz

reklama
2654 čtenářů | 40 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(Kalous, 9.12.2010 4:20:24)
Odpovědět
Pane Matějka, tady je absurdnějších věcí.
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(Fiter, 9.12.2010 6:08:39)
Odpovědět
Pátým pádem oslovujeme"pane Matějko"ty rudá tupá hlavo.
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(Kalous, 9.12.2010 8:30:22)
Odpovědět
Ty tu.pče, za "pane Matějko" se píše čárka.
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(obcan1, 9.12.2010 16:15:29)
Odpovědět
Opet podle vtipu o rude mafii "a vy zase bijete cernochy"? Nejak vam ty metody rudych mafianu zustaly pod kuzi, zrejme podle "stareho psa novym kouskum nenaucis", vidte? ;))
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(Kalous, 10.12.2010 6:17:48)
Odpovědět
Síše tobě blbe - že meleš pořád něco dokola.
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(Jed, 10.12.2010 0:51:21)
Odpovědět
Jmenuje se Matějka a ne Matějko. Oslovujeme, ale nevoláme, ty modrá palice.
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(Alberto Kvěcha, 10.12.2010 10:07:25)
Odpovědět
Pane Fitere,když je někdo moudřejší a slušnější než Vy,ještě nemusí být komunistou.
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(Brabec, 9.12.2010 6:27:44)
Odpovědět
Tohle by měl vysvětlit Nečas - jak představitel státu
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(Pamětník, 9.12.2010 16:09:15)
Odpovědět
Milý pane, nevím nic o tom, že by pan premiér stávku nařídil. Pokud se nemýlím, vyvolaly ji odbory a jejich vykrmení papaláši. Snad by tedy, podle mého hloupého rozumu, měly nést odpovědnost za škody, jejich jednáním vzniklé.
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(obcan1, 9.12.2010 16:18:23)
Odpovědět
Nekdo by je ale musel zalovat. Napr. nejake sdruzeni poskozenych fyzickych a pravnickych osob. V pravnim state nikdo nesmi skodit jinym beztrestne!
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(Moravák, 9.12.2010 6:34:43)
Odpovědět
Škody žádné být nemohou, protože podle toho imbecila z hradu se jí skoro nikdo nezúčastnil. Ten hlupák si plete účast na stávce a podpůrnou demonstraci.
Šlo o to, kdo se zúčastní stávky a ne kdo půjde na demonstrace Ty hradní blbánku. Je mi ho opravdu líto, protože ve světě se zesměšnil a zvou ho akoráát doma na kladení věnců. Tady jsme u něj na ostudu zvyklí.
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(Koc man, 9.12.2010 9:23:51)
Odpovědět
Jsem rovněž z Moravy, ale jako blbánek mě připadáš ty. Ve většině názorů se pan Klaus nespletl viz. EÚ, viz.krádeže práv slušným obyvatelům, neplatl se ani v r. 1997, kdy chtěl, aby se začalo šetřit. Za stav vykradené pokladny mohou politické strany bez rozdílu barvy a státem placení zaměstnancim kteří tuto pokladnu rozkradly formou předražených zakázek.
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(Moravák, 9.12.2010 9:57:33)
Odpovědět
A v kuponové privatizaci se taky nespletl, že? To byla největší zlodějna . Proti tomu jsou následné škody zanedbatelné. Co stihl ten dacan z hradu jediným škrtem pera, to ostatní kradli mnoho let.
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(koc man, 9.12.2010 10:53:58)
Odpovědět
No jo já jsem prodal své kupony dobře, pokud někdo prodal pod cenu je to jen jeho chyba.To že někdo neobchodoval nebo neobchoduje ani dnes s akciemi, je opět věc každého jedince.Stačí se přihlásit na školení, založit si účet a může se obchodovat . Pokud někdo vydělá, nebo prodělá je opět jeho věc. Je to vše o zkušenostech a rovněž o vzdělání. Někdy je lepší než dělat ve vinohradě sednout k počítači a obchodovat s pšenicí 1 bod = 50 dolarů, uděláte 5 bodů máte 250 dolarů, ovšem pokud nemáte cit můžete také prodělat.
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(Alberto Kvěch, 10.12.2010 9:41:09)
Odpovědět
Pane.Kroky Klause se neměří dle toho, zda já osobně jsem vydělal nebo ne, ale hodnotí se veškerá jeho působnost na stát.Jak stát dopadl je pro každého občana dost hmatatelné a kroky Klause mohu hodnotit jen záporně.Já osobně jsem vydělal na kuponovce mnohokrát více než jsem investoval,ale to nemůže být směrodatné.Klaus nebyl žádným přínosem,jen ke škodě státu, společnosti a v důsledcích ke škodě všem občanům.V době jeho působnosti se právě veškeré zápory společnosti a řízení státu nastartovalo.Po zvolení prezidentem rozhodně žádným přínosem také není.Díky Topolánku, díky ODS-to jste si mohli odpustit.
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(obcan1, 9.12.2010 16:31:32)
Odpovědět
Velmi hloupy nazor. Strucne lze rict, ze kazdy normalni clovek na KP vydelal, kdo ale sedl na lep pozdejsim zlocincum typu Kozeny apod., tak samozrejme ne. Je to ale ponekud sirsi tema.
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(yt, 9.12.2010 14:07:25)
Odpovědět
Ono je hrozně snadné stávkovat ležením doma, nebo popíjením v hospodě. ale jít na podpůrnou manifestaci, to je moc namáhavé.
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(Pamětník, 9.12.2010 16:11:31)
Odpovědět
To je úroveň
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(obcan1, 9.12.2010 16:23:32)
Odpovědět
Nerad to rikam, zle asi se na Moravu nedoneslo, ze VK je mnohymi povazovan za nejlepsiho soucasneho politika. Stavka byla skutecne fiasko, v Praze se ji ucastnilo jen 0,001 obyvatel Prahy, coz je opravdu jen usmevne nic. ;))
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(jira22, 9.12.2010 7:56:42)
Odpovědět
Pane Matějko, nepřipadá Vám divné že nestávkovalli státní zaměstnanci typu Dohnala,Martinů, Vesecké nebo Bartáka? Pokud ne, tak jsou jen dvě varianty proč jste ten článek napsal. Buď jste vládní propagandou placená klaka, nebo bez urážky Vaše inteligence nemůže postihnout to co se v současné společnosti děje.
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(koc man, 9.12.2010 9:29:25)
Odpovědět
Proč státní zaměstnanci nestávkovali proti rozkrádání financí ze státního rozpočtu formou předražování zakázek - činili to jejich nadřízení/ rovněž státní zaměstnanci/ od malých firem až po ministerstva,nebo proč nestávkují proti rozdělování statisícových odměn za minimální pracovní výkon rovněž u státem placených zaměstnanců, nebo proč nenakopou do zadku bývalé odborové předáky, kteří mají drzost kritizovat malé platy a sami mají statisícové měsíční příjmy/ viz.Falbr/?
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(Radek, 9.12.2010 9:24:29)
Odpovědět
No .. kdo zaplatí občanům škody způseobené korupcí státních zaměstnanců a politiků ? Kdo vyčíslí přínos stávky, který z dlouhodobého pohledu a hypoteticky může býti značný, protože tento tlak na politiky zabrání daleko větším škodám .. ( nebo chce někdo zpochybňovat přínos generální stávky v listopadu 1989 ??... ) .. Pane Matějka - píšete dobré články, ale teď jste předhodil čtenářům ohlodamou kost, a to ještě sádrovou ..
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(koc man, 9.12.2010 9:36:29)
Odpovědět
Bohužel stávka byla manipulována osobami manipulujícími davem, takže stávka byla směšná,kritizující správnou věc,tj. nápravu veřejných financí a manipulátoři byli lidé, kteří mají sami statisícové platy.Totiž pokud by proběhli reformy, museli by si tito manipulátoři sami značně snéžit platy a zejména by stratili moc při rozdělování státních předražených zakázek.Rovněž spousta stávkujících by byla sama proti sobě, co kdyby nedej bože museli pracovat na plný výkon a nebo by brali mzdu dle skutečně odpracovaných hodin pro stát. Myslím si, že pokud by se naplnila věta, že by byli odměňováni dle skutečně odpracovaných hodin, stát by ušetřil 40% mzdových prostředků.
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(Radek, 9.12.2010 12:42:00)
Odpovědět
Myslíte tu stávku v listopadu 89 pane Koc man ??

.. No já vím že tuto včerejší, .. ale vidíte snad tu absurditu toho, co jste napsal ..
Zpochybnit se dá vždycky všechno, ale podstata stávky už snad ani nebyly platy, ale skutečnost, že se tady krade po desítkách miliard, aby se pak po stovkách milionů a miliardách utahovali opasky.. Tomu, že se na stávce přiživují různí političtí hochštapleři, nikdy nezabráníte. Ostatně na odporu proti stávce si také mastí politické tričko různí pomatenci .. neíliž pravda pane Koc man..
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(Koc man, 9.12.2010 12:50:21)
Odpovědět
Já se za politického pomatence nepovažuji, jsem nestraník, ale vadí mě že státní správa nefunguje jak by měla, vadí mě předražené zakázky bez rozdílu zda je zadala politická strana/bez rozdílu barev/ nebo státem placený úředník, vadí mě jakékoliv zvýhodňování kohokoliv od politiků/ imunita/ až po menšiny/ pozitivní diskriminace/. Máme si být rovni ve svých právech a nikdo nesmí být zvýhodňován ani znevýhodňován....jinak každý má nárok na svůj názor a nikomu jej neberu.
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(Radek, 9.12.2010 14:41:21)
Odpovědět
No vždyť vám ale vadí přesně to, co stávkujícím... Nechcete přece tvrdit, že 150 000 lidí jsou všechno lemplové a lidé štítící se práce. Nebo ano ? Myslím, že většina z nich by si byla i ochotna utáhnout opasek ( většina z nich si i utahovala - viz, Klausovy balíčky ..), ale nehodlá to dělat proto, aby za dva roky vylezlo opět najevo, že v době utahování opasků si nějaký Řebíček přišel na dvě miliardy, což znamená, že někomu musel namastit aspoň desetinásobek. Zkusme si typnout, kdo ze současné vlády sám, nebo přes svého náměstka, právě páchá něco podobného ! Mít sázkovou kancelář, tak na to vypíšu sázky. Nebo je pro vás pane Koc man Kalousek jako strážce státní kasy zárukou, že se to neděje ??
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(obcan1, 9.12.2010 16:28:11)
Odpovědět
Jen levicovy hlupak si muze myslet, ze penize do statni pokladny pribudou stavkou nebo ze kvalita prace statnich instituci se stavkou zlepsi. Na oboji je jen jediny recept: Intenzivni, kvalitni a poctiva prace - tedy to, co levicovym mafianum jikdy nevonelo a nevoni... ;))
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(Radek, 9.12.2010 19:05:29)
Odpovědět
Občan 1 to napsal krásně - slovy Vasila Bilaka.. Jenom slovo reakční změnil na levicový ... Je vidět, že fráze a pindy starých bolševiků jsou v některých lidech hluboce zakořeněny..
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(Frank, 9.12.2010 11:17:26)
Odpovědět
Kdo zaplatí občanům kompenzace za to že klesá cena jejich nemovitostí protože stát není schopný , či dokonce ani ochotný,zajistit bezpečnost v jejich okolí ,hlavně tam kde je to zamořeno cikány.
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(22, 9.12.2010 11:29:44)
Odpovědět
vidím to stejně jako koc man
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(učitelka, 9.12.2010 12:05:56)
Odpovědět
p.Matějka,nemáte pravdu..

Vnuka jsem pohlídala ráda,v nemocnici se normálně pracovalo a jelikož se na některé operace čeká léta,ten den zdržení nic neznamená. A akutní případy se řešily.
Anebo dejte příklad,že ne.
Velká většina se ke stávce připojila symbolicky hlavně proto,aby nikdo neutrpěl újmu. A je mi líto jen těch soudních případů, Ti si opravdu počkat nemohli.Stávka byla regulérní a buďte rád, že nevyšli do ulic dělníci,pekaři,prodavačky a všichni manuální pracovnící,to by teprve byla újma.
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(děd, 9.12.2010 15:06:24)
Odpovědět
Máte pravdu. A pokud se manuálních pracovníků týká, to teprve přijde, až po zjistí časem co si za své vydělané a nesnížené mzdy koupí.
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(obcan1, 9.12.2010 16:34:57)
Odpovědět
Vase "jelikož se na některé operace čeká léta, ten den zdržení nic neznamená" je hezka ukazka demagogie. ;)
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(učitelka, 9.12.2010 19:44:40)
Odpovědět
není,můj otec čekal 3 roky na operaci kloubu- na druhý kloub čeká také už půl roku.A proto to říkám.Měl jste číst dál.
Ale to není stížnost,jen konstatování skutečností.
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(Vráťa, 9.12.2010 13:11:46)
Odpovědět
Autor se stává čím dál větším hradním hemeroidem.Já se naopak ptám,kdy zaplatí občanům miliardové ,nevratné škody a ztráty zodpovědní politici vč.Klause.Odbory nemusím,ale není jiná a legální cesta vyslovení nedůvěry a nesouhlasu z vládní politikou,než přes odbory a proto vláda i Klaus s lokaji vykřikuje a útočí na předáky.Není větší hloupost než plošné škrty.Když ve firmách si umí vlastníci a vedení optimalizovat administrativní a technický personál,tak totéž jde ve státní sféře.Každé ministerstvo i úřad má svého vedoucího,zná rozsah agendy a může si nechat provést personální audit.Profesionální,exponované hasiče a zachranáře nesnižovat,u policistů vymést podplukovníky a plukovníky z pražského presidia a krajských ředitelství.Většinou tam nastupují přímo z civilních vysokých škol,bez terénní policejní praxe a zkušeností.Proč Martinů v tomto krizovém roce rozdával náměstkům a krajským ředitelům statisícové odměny,až 750 000Kč,když nemají řadoví policisté na benzin,nájmy ,teplou vodu a ještě příjdou asi o 7% platů,které jsou od 15-18 tisíc Kč měs.hrubého.Proto za něj Klaus i Nečas bojuje,nebo umí dobře zametat dle potřeb a zájmů mocných.
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(obcan1, 9.12.2010 16:38:06)
Odpovědět
Vase "není jiná a legální cesta vyslovení nedůvěry a nesouhlasu z vládní politikou,než přes odbory" je cista lez. (Navic u 7. padu se pouziva predlozka "s", nikoli "z", jak se deti uci jiz na ZS.)
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(učitelka, 10.12.2010 11:42:55)
Odpovědět
V obou Vaších příspěvcích je dost chyb,tak neupozorňujte na blbostí.Zaměřte se na obsah.
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(koc man, 10.12.2010 7:57:16)
Odpovědět
Já nevím jak zní úkol kolem mezd, ale měl jsem dojem že původní záměr zněl snížit mzdové prostředky o 10%. Pokud tento záměr plati, tak proč odbory nezakročí a nestávkují proti vyplácení nepřiměřených odměn a výsluh, proč nestávkují za snížení stavu zbytečných zaměstnanců, proč nestávkují za řídné dodržení pracovní doby v závislosti ny výkon. Pokud by se udělaly reformy, tak by se dobrým a poctivým zaměstnancům mzdy mohly klidně zvýšit. Chce do do státní správy nasadit skutečné krizové manažery a ne pobírače vysokých mezd.Pokud je krize, je nutno udělat takové opatření,které zachrání firmu před krachem a to je potřeba udělat i ve státní sféře... teda pokud už není pozdě a stát už je ve stavu,kdy nebude stačit splácet úroky z půjček.Je nutno hledat způsoby,jak lze problém vyřešit a ne hledat důvody proč to nejde/což si myslím,že vysoce postavení odboráři učinily/, dále se domnívám,že by měly všechny strany přestat politikařit,manipulovat a hledat skutečné řešení velkého průseru ve kterém stát je.
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(Venca Havlík, 9.12.2010 13:37:06)
Odpovědět
Matějka je blbec...
Re: Kdo zaplatí občanům škody a újmu za stávku státních zaměstnanců?!
(yt, 9.12.2010 14:11:13)
Odpovědět
Nápodobně!
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama