reklama
reklama

Dříve byli bolševici jasně čitelní. Dnes se tváří jako demokraté

Autor: František Matějka | Publikováno: 15.11.2010 | Rubrika: Politika
Ilustrace

Hodně lidí žije v omylu, že bolševici rokem 1989 skončili. Jenže stejně jako nevymažete s hlav lidí jiné myšlenkové proudy, nevymažete ani bolševismus. Hlavy současných evropských politiků jsou ho plné.

Bolševismus je původně politická skupina v ruské sociální demokracii, která přijala Vladimírovu Iljič Leninovu představu uspořádání strany. Protože šlo o většinu vedení (ruský - bolšinstvo), přívržencům Lenina se začalo říkat bolševici. Bolševismus následně označuje leninovu představu revoluční centralizované politické strany s pevnou ideologií, která principiálně nesouhlasí s jinými názory, ani se vznikem frakcí. Bolševismus později zásadně odmítal vznik politické či názorové menšiny a přeměnil se na ideový diktát vedení strany. Různými prostředky si vynucoval názorovou a politickou jednotu (Wiki).

Z obecné definice bolševismu soustřeďme pozornost na to podstatné:

1) Centralizovaná politická moc s pevnou ideologií, která principiálně nesouhlasí s oponentními názory.
2) Nerespektování jiných politických či názorových proudů a realizace ideového diktátu.
3) Vynucování si názorové a politické jednoty.


Dříve u nás
V dobách nedávno minulých používali představitelé centralizované politické moci různých slovních spojení, která dodávala politickou sílu budovatelské atmosféře. Ústav Českého národního korpusu Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze má ve svém plánu napsat, kromě jiného, slovník totalitního jazyka – pod názvem práce Totalitní jazyk v bývalém Československu (1948-1989). Mezi pojmové a politicko-propagandistické okruhy tato práce řadí například „šťastná budoucnost“, „zákonitost dějin“, „centrální řízení“, „dětská perspektiva“, „mládí nejen lidské, ale i společenské“, „bdělost a ostražitost“, „internacionalismus“, nebo "každému podle jeho potřeb".

Dnes v EU
„Zajistit růst“, „reagovat na výzvy“, „investice do budoucnosti“, „společně pracovat“, „myslet evropsky“, „náležitě jste se poučili z vývoje“, dosahujeme významného pokroku“, „návrhy byly přijaty velmi pozitivně“, „základním cílem je zaměstnanost“, „musíme uplatňovat jednotný standard“, „kompromisy nepřipustíme“. To nejsou citáty z dob nomenklaturních kádrů KSČ před rokem 1989, nebo z výše uvedené práce Českého národního korpusu. To je slovník šéfa Evropské komise Barrosa. Podobnost s materiálem, na kterém pracuje FF UK, je až děsivá. To pak snadno zapadne i například tak důležitá informace, že Evropský účetní dvůr už pošestnácté odmítl schválit rozpočet Unie za uplynulý rok a to kvůli chybnému účtování a zneužívání dotací...

Evropská komise nedávno došla k závěru, že musí výrazně posílit komunikaci s veřejností. Prvním impulsem byl okamžik, kdy francouzští a nizozemští voliči v roce 2005 odmítli v referendech evropskou ústavní smlouvu. Unijní „experti“ tehdy označili za hlavní důvod tohoto neúspěchu malou důvěru občanů ve společný evropský projekt. Podle oficiálního sdělení eurokomisařky pro komunikaci (to není podle mě nic jiného, než novodobá pozice politruka, dříve tedy „politický komisař“, nebo též „osvětový důstojník“) Margot Wallströmové „budou mít lidé v evropský projekt a jeho úspěch důvěru pouze v případě, že Komise bude vnímána jako vláda EU. Toho lze dosáhnout zacílením komunikace na osobu předsedy."

A já se ptám, jaký je rozdí mezi oficiálními praktikami a cíli bolševismu a nové komunikační politiky Evropské komise, když ta buduje nové struktury pověřené komunikací a úzkou spoluprací s jejím politickým centrem a každý úředník exekutivy bude muset nově při komunikaci s médii respektovat dohodnutý způsob „předání politického sdělení“? Asi už pro nikoho nebude žádným překvapením, že s názorem paní Wallströmové zásadně nesouhlasím. Jsem totiž hluboce přesvědčen, že lidé nebudou věřit nějakému společnému projektu proto, že budou vnímat Evropskou komisi jako vládu EU, natož když byrokraté z Bruselu budou poskytovat informace o Evropské unii na základě úzké spolupráce s jejím politickým centrem. Toho jsme si my v České republice zažili před rokem 1989 dost. Základem pro jakoukoli důveru ve společný projekt je debolševizace myšlení vedení Unie.

Problémem však je, jak je zmíněno již v úvodu, že bolševismus z hlav těch, co Unii řídí, prostě nevymažete. To, co v posledních letech zažíváme v EU má daleko blíže k bolševismu, než k demokracii. Koneckonců uběhlo jen pár let a kdysi svaté bolševické heslo se Sovětským Svazem na věčné časy a nikdy jinak oprášil Barroso ve své nedávné Zprávě o stavu Unie. A přestože mu dal jiná slova, význam zůstal stejný: „Buď budeme plavat společně, nebo se potopíme každý zvlášť.“ Vážení, bolševiků je prostě Unie plná, ať si to někdo chce připustit, nebo ne. Jen oprášili slovník, ale cíle, jakými jsou centralizovaná moc, jednotné myšlení a jednotné sdělování těch jedině správných myšlenek, zůstávají a sílí. Máte plné obchody zboží, můžete cestovat s občankou v ruce, někdo jiný se složí na to, abyste dostali své dotace a pokládáte to někteří za vrchol své svobody? Pak prostě jen nevíte, co slovo svoboda opravdu znamená.

Napsáno pro http://www.blog.idnes.cz

reklama
2307 čtenářů | 20 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Dříve byli bolševici jasně čitelní. Dnes se tváří jako demokraté
(c, 15.11.2010 0:34:53)
Odpovědět
fajn clanek
Re: Dříve byli bolševici jasně čitelní. Dnes se tváří jako demokraté
(jorkšír, 15.11.2010 7:02:50)
Odpovědět
Smutně pravdivý článek.
KUDY ZA ODS? : PŘES ŽUMPU A KANÁL, AŽ TO KLUCI ROZKRADOU, VYSTRČÍ SVŮJ ANÁL :-))))
(ferda, 15.11.2010 15:26:59)
Odpovědět
......Dříve byli bolševici jasně čitelní. Dnes se tváří jako demokraté "

lehká prafráze : DŘÍVE BYLI ZLODĚJI ČITELNĚJŠÍ, DNES SE TVÁŘÍ JAKO PODNIKATELÉ :-)
Re: KUDY ZA ODS? : PŘES ŽUMPU A KANÁL, AŽ TO KLUCI ROZKRADOU, VYSTRČÍ SVŮJ ANÁL :-))))
(ferda, 15.11.2010 15:51:59)
Odpovědět
at vám modrohnojům ušetřím čas, tak to tu za vás sám zavěsím :-)
:"Kdyz o moralce kaze zlocinec ferda, ktery sam kryl korupci a parazitoval na uplatcich, jak sam v diskusi priznal, tak je to jen dalsi potvrzeni, co jsou levicaci za odpad..."

Více, k vám , modohnojům neumím být vstřícnější :-)))
Váš milovaný ferda:-)
Re: Dříve byli bolševici jasně čitelní. Dnes se tváří jako demokraté
(jira22, 15.11.2010 7:16:43)
Odpovědět
Vidím to úplně stejně, bolševici vzoru Sobotka, Štětina, Kalousek atd. kteří nalezli do senátu a parlamentu potlačují skutečnou demokracii. Více takových článků, které tyto bolševiky odhalí. Jsem pro zákaz stran, kde se tito bolševici nejvíc vyskytují, ODS, Top 09, ,VV,ČSSD...všude jsou jako mor nalezlí. Snad jen KSČM nechat, tam jich vlastně bude asi nejmíň.
Re: Dříve byli bolševici jasně čitelní. Dnes se tváří jako demokraté
(Petr, 15.11.2010 7:37:59)
Odpovědět
Přesně tak.
Re: Dříve byli bolševici jasně čitelní. Dnes se tváří jako demokraté
(Jan K., 15.11.2010 14:54:26)
Odpovědět
jíra,vy uděláte ze Sobotky B.bolševika?To už nevím co si o vás myslet.Snad jste myslel Přemysla !
Re: Dříve byli bolševici jasně čitelní. Dnes se tváří jako demokraté
(Kalous, 15.11.2010 23:28:51)
Odpovědět
Jíra je b.lbec. B. Sobotka posakkoval na všech protikomunistických demonstracích už před 17.11.89. Ale snaživý b.lb je to také.
Re: Dříve byli bolševici jasně čitelní. Dnes se tváří jako demokraté
(Stallker, 15.11.2010 8:17:09)
Odpovědět
Opět hezký a pravdivý článek pane Matějko...
Re: Dříve byli bolševici jasně čitelní. Dnes se tváří jako demokraté
(V. Havel, 15.11.2010 8:36:58)
Odpovědět
Lenin se píše s velkým "L".
Re: Dříve byli bolševici jasně čitelní. Dnes se tváří jako demokraté
(Stallker, 15.11.2010 9:22:20)
Odpovědět
:-)))... malí lidi, malé "l"...
Re: Dříve byli bolševici jasně čitelní. Dnes se tváří jako demokraté
(děd, 15.11.2010 10:22:04)
Odpovědět
Ano, díky. S tím bude souhlasit téměř každý. A to je vše na co se zmůžem!
Re: Dříve byli bolševici jasně čitelní. Dnes se tváří jako demokraté
(Davidan, 15.11.2010 13:47:04)
Odpovědět
Jo, jo, Františku, bolševici se tváří jako demokraté a demokraté jsou zloději a zločinci. Tak co je lepší pro lidi, co myslíte?
Re: Dříve byli bolševici jasně čitelní. Dnes se tváří jako demokraté
(Jarmila D., 15.11.2010 14:59:13)
Odpovědět
Hlavně,že to svedete na bolševiky.To už nemáte jiný výmysl?Jmenujte přímo jmenovitě,kdo nám tady tuneluje,zadlužuje,dělá z nás žebráky.Bolševici,to je o ničem.To je historie,pojmenujte ty naše zloděje jinak.Ukažte na ně přímo a neschovávejte se za bolševiky,kteří už leží 1.5 m pod zemí.Ti už nám neublíží.Dívejte se co je ted a dopředu.
Re: Dříve byli bolševici jasně čitelní. Dnes se tváří jako demokraté
(satan, 15.11.2010 15:05:21)
Odpovědět
Jarmilo, jsou to bolševici, mají pouze jiné kabátky.
Re: Dříve byli bolševici jasně čitelní. Dnes se tváří jako demokraté
(Kalous, 15.11.2010 23:30:08)
Odpovědět
To jsou tzv. modrobolševici.
Re: Dříve byli bolševici jasně čitelní. Dnes se tváří jako demokraté
(Hrot, 15.11.2010 23:32:19)
Odpovědět
Ale kdež. Bolševici byli proti téhle pakáži zlatí lidé. Tohle jsou zrůdy, patřící kompletně na šibenici. Přesně, podle zákona.
Re: Dříve byli bolševici jasně čitelní. Dnes se tváří jako demokraté
(Stallker, 16.11.2010 8:24:15)
Odpovědět
Ale kdepak, EU nemá směrnici na stavbu šibenic. Je to špatné, vůbec nic se nedá dělat :-)))...
Re: Dříve byli bolševici jasně čitelní. Dnes se tváří jako demokraté
(Sunny, 16.11.2010 11:25:26)
Odpovědět
Fakt už mě ta zaslepenost vytáčí! Tak si ty šmejdy jednoho po druhém lehce prolustrujte a zjistíte, že tam ta bolševická minulost prostě je. To, jestli se dnes vydávají za členy ODS nebo ČSSD nebo jiné, je nepodstatné.
Re: Dříve byli bolševici jasně čitelní. Dnes se tváří jako demokraté
(mirek, 16.11.2010 12:36:52)
Odpovědět
ted se k bolševismu nikdo nechce hlásit ,skus to říct některýmu tak tě zažaluje za pomluvu. Jo a Jarmilo jsou to pořád ty stejný lidi a když ne oni tak jejich děti , kteří jsou horší a namyšlený a beze studu a cti
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama