reklama
reklama

Státní maturity neměly být nikdy zrušeny

Autor: Rudolf Polanecký | Publikováno: 3.11.2010 | Rubrika: Politika
Ilustrace

 

Kdybychom po Listopadu nevylili s vaničkou i dítě, nemuseli jsme dnes vyhazovat nesmyslné stamilióny za něco, co vždy fungovalo.

Jestliže je na vysvědčení státní znak, není možné, aby školy na komerčním základě udělovaly středoškolské vzdělání absolventům podle vlastních kritérií.

Jestliže dnes není schopna třetina studentů tyto nároky na maturitní zkoušky splnit, není to výbuch státních maturit, ale výbuch školství. Výbuch části studentů už je jen statistickou zákonitostí.

Neustálé experimenty, dělané jen asi proto, aby bylo za co platit spřízněným firmám nebo osobám (viz třeba experimenty s psacím písmem), klientelismus snižující úroveň učebnic, bláznivé „politicky korektní“experimenty typu genderismu, doporučení EU, malá pozornost věnovaná matematice, úpadek gramatických znalostí v mateřském jazyce – to vše už celou jednu generaci souží české školství.

Vezměme si jen, jaké pravopisné chyby dnes běžně dělají vysokoškoláci. V mé generaci by takové neudělal ani průměrný žák 5. ročníku základní školy. A to už neběduji nad tím, že dnes se učí dějepis de facto podle německého mustru.

Navíc jsou školy zainteresovány na tom, kolik mají studentů, a tak mnohdy komerční zájmy převažují ty pedagogické. Vrcholem je, že stát se inspiruje kvantitou v některých zemích s jinou strukturou vzdělanosti i tradic a rád by středoškolským vzděláním „promořil“ většinu obyvatelstva.

Ale podle statistik IQ je maximálně čtvrtina lidí schopna se s těmito nároky objektivně vypořádat. A maximálně 10% má na vysokoškolské vzdělání. Za komunistů jich bylo 7%. Jestli to chce někdo natáhnout na 30-40% lidí s diplomem, zakonitě laťku vzdělanosti snižuje, a to potažmo i na středních školách. A samozřejmě jde vždy kvantita pobolševicku na úkor kvality.

Potom můžeme rozdávat maturitní vysvědčení a diplomy za to, že někdo umí hrát basketbal a dobře tak reprezentuje školu. V Česku připadá pomalu na 100.000 lidí jedna vysoká škola, těch středních je nepočítaně. Jestli státní maturity pomohou tuto komerční džungli prořezat, bude to jen ku prospěchu vzdělanosti i státního rozpočtu.

Napsáno pro http://www.blog.idnes.cz

reklama
3668 čtenářů | 27 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Státní maturity neměly být nikdy zrušeny
(Kalous, 3.11.2010 2:05:32)
Odpovědět
Souhlasím s autorem. Co je to za známkování, když na zákadní škole má třeba půl třídy samé jedničky a moc toho neví. Třeba za starých prvorepublikových gymnazií mohl mít ve třídě samé jedničky nebo vyznamenání obyčejně jen jeden student, ten nejlepší. Hezká je situace na některých středních školách, když student vůbec nic neví a učitel ho chce vyhodit - přijde za učitelem ředitel školy a řekne mu, že jestli nechá studenta vyhodit - on vyhodí jeho, neboť mu ubude státní příspěvek na studenta nebo něco jiného.
Re: Státní maturity neměly být nikdy zrušeny
(Drak, 3.11.2010 10:11:57)
Odpovědět
On to Rudolf tak, nějak ukradl Dušanu Streitovi.
Polanecký, kromě toho, že je modrá(ý) trouba, tak je ještě chlubitel, cizím peřím.
Re: Státní maturity neměly být nikdy zrušeny
(xxx, 4.11.2010 18:08:52)
Odpovědět
Take souhlas!A protoze soucasna uroven gymnasii je v CJ, matyce a chemii tak na urovni 8. tridy ZS, je debata na tema statni maturity ano-ne
vysvedceni dosavadnimu vedeni statu. U cizich jazyku je situace o poznani lepsi, ale zatim nedosahuje ani urovne RU, kdyz se chodilo
"na handl"! A pro mamanky by to byla "skola zivota". Po ni by ani Issova nenatocila onu stupiditu!
Re: Státní maturity neměly být nikdy zrušeny
(Dr.Str., 3.11.2010 6:26:07)
Odpovědět
Víceméně souhlasím s autorem. Pravda je, že středoškolské vzdělání je potřeba více (hlavně kvůli oboru), ale vysokoškolské už tolik ne. Tato země potřebuje víc schopných instalatérů a elektrikářů. Manažerů, hlavně těch neschopných, máme víc než dost. Ostatně nic nedokáže zničit firmu tak, jako malý Bonaparte a beztak nejlepší manažer je takový, který nabral zkušenosti v praxi.
Re: Státní maturity neměly být nikdy zrušeny
(Huckleberry, 3.11.2010 7:33:13)
Odpovědět
Jako učitelský synek vím, o čem autor mluví a jako otec dvou dětí, které prošly základním i středním školstvím, mě bylo jasné že se tady hraje s úbytkem žáků tvrdý boj o přežití škol. Náš stát opravdu potřebuje kvalifikované zlaté ručičky řemeslníků a ne kvantum neobratných středoškoláků, kteří se vyvyšují nad vyučence. Ale tady stejně hraje největší roli schopnost přizpůsobení jednotlivce a jeho přístup k práci. Za mého mládí ,ti kteří dostali maturitu z milosti, šli buď k vojsku nebo VB.
Re: Státní maturity neměly být nikdy zrušeny
(Dušan Streit, 3.11.2010 8:22:48)
Odpovědět
Hmm, to je můj článek (blog), ne Polaneckého.
Re: Státní maturity neměly být nikdy zrušeny
(Sunny, 3.11.2010 10:12:46)
Odpovědět
Vypadá to, že chybička se vloudila - v redakci byl nejspíš někdo roztržitý:-) Článek je výborný.
Re: Státní maturity neměly být nikdy zrušeny
(Drak, 3.11.2010 9:49:05)
Odpovědět
Máte pravdu Dušane.
To přiblblo vám ukradlo článek. Ono u těch modrých strak, je kradení tak vžité, že jim to ani nepřijde, jak se zdá.
Váš článek je ale velmi pěkně trefený hřebík na hlavičku. Naprosto přesné zhodnocení situace, jen mi tam nšjak praštilo do očí, to vaše "po bolševicku", protože kvalita za bolševika, jak tomu říkáte vy, se nedá s dnešní kvalitou vůbec srovnat, protože ta dnešní kvalita je spíš nekvalita.
Re: Státní maturity neměly být nikdy zrušeny
(Karla, 3.11.2010 10:44:51)
Odpovědět
Souhlas s článkem. Je to smutné, že zrovna z matematiky většina studentů při generálce státní maturity propadla, protože matematika učí logickému uvažování, které je potřebné pro život. Dnešní mladí lidé bez kalkulačky nebo počítače neumí takřka jednoduché počty vypočítat použitím své hlavy (např.procenta). Pan ministr školství i studenti měli při této generálce smůlu v tom, že tam byla matematika. Kdyby byla zkoušeným předmětem sexuální výchova, to by obstáli studenti určitě na 99,9%! Školy a ministerstvo školství by se měli zamyslet nad způsobem výuky i povinnými předměty ve školách. Také na počtu škol,protože z důvodu snižujícího se počtu dětí se na střední i vysoké školy dostanou i slabí žáci, kteří dříve neměli šanci.Tím se snižuje i kvalita absolventů škol.
Re: Státní maturity neměly být nikdy zrušeny
(pavjan, 3.11.2010 11:26:52)
Odpovědět
Já vůbec nechápu ten humbuk kolem státních maturit. Když chci být majitelem maturitního vysvědčení, tak musím něco umět. A když to něco umím, tak mě nějaké státní maturity nemohou vyvést z míry. Je pravdou, že úroveň absolventů škol jde dolů. Jinak to ani dopadnout nemůže, když chceme závodit s ostatními státy, kdo bude mít více vzdělanců.Nevím jak se časy změnily, ale když jsem byl na základní škole koncem padesátých let, tak byli ve třídě opravdu dobří tak 2 - 3 žáci. Když jsem končil průmyslovku, tak z maturantů byli opravdu dobří tak 1 - 2 absolventi. To jsou podle mě lidi, kteří mohou zastávat kvalifikovaná místa.
Re: Státní maturity neměly být nikdy zrušeny
(Stallker, 3.11.2010 12:10:52)
Odpovědět
Opět hezký a pravdivý článek pane Streite. Pokud se povede změnit školství v této zemi z kvantitativního na kvalitativní, možná také ubyde nesmyslných škol, s nimi půjdou méně schopní a rychlokvašení učitelé, profesoři atd. a nakonec se možná zjistí, že další peníze do školství není potřeba přidávat, že je jich tam vlastně víc než dost…
Já vím, je to asi jenom zbožné přání, ale co kdyby… :-)))..
Re: Státní maturity neměly být nikdy zrušeny
(R.Z., 3.11.2010 13:44:48)
Odpovědět
vanikající postřeh - ale to všichni ,kdo mají mozek a pracují ve školství,dávno vědí. Problém je jinde - velí tomu blbci.... a na pedagogické školy již přes 20 let jde odpad.
Re: Státní maturity neměly být nikdy zrušeny
(Kalous, 3.11.2010 22:40:51)
Odpovědět
Von tam šel částečně i ještě dříve - kdo vypadl na technických VŠ a universitách, šel na pajdák a byl spokojen.
Re: Státní maturity neměly být nikdy zrušeny
(vizír, 3.11.2010 15:33:51)
Odpovědět
na základních školách by se především mělo zrušit slovní hodnocení , nebo pouze jako doplněk hodnocení známkami .. slovní hodnocení je naprostá parodie objektivnosti a pochopitelně se líbí všem těm kterým příroda IQ a schopnosti zrovna nenadělila
Re: Státní maturity neměly být nikdy zrušeny
(vizír, 3.11.2010 15:36:22)
Odpovědět
PS: také se líbí nechopným učitelkám které tak mohou lehce maskovat svou neschopnost děti něco naučit
Re: Státní maturity neměly být nikdy zrušeny
(Kalous, 3.11.2010 22:42:22)
Odpovědět
Nejlepší není bohužel vše okecat, zejména u testů nebo v matematice.
Re: Státní maturity neměly být nikdy zrušeny
(Alois V., 3.11.2010 15:46:59)
Odpovědět
Jednou byl ve zpravach zaber do tridy 9.tridy.Co budete delat po skole?Pujdeme dal do skoly.A nevadi vam,ze budete treba nezamestnani pro velky pocet skolaku?Ne.Lepsi,nez jit do prace.A tenhle sber ma zivit sebe a stat?Pozdrav PanBuh a vsichni okolo.Mame se na co tesit,jestli se to nezmeni!Ahoj
Re: Státní maturity neměly být nikdy zrušeny
(pjvm, 3.11.2010 18:16:37)
Odpovědět
Nevím, čeho se ž á c i!! bojí, na maturitu může být jen to, co se učili. Jenže v době internetu, pc drnčí v hodinách hry, filmy...
Myslíte, že by s takovým přístupem mohli udělat řidičák??? Při maturitách byli ještě horší. Kdo ví, jak se dělá SOČ, jak úpí autorský zákon, obšlehnuto z intu. Jenže, za to je hodnocen učitel, odměna také není marná, tak si hrajeme... Neumí řeči? Jistě, k čemu jim je jen učení, proč se v posledním ročníku jistý počet hodin neodučí v cizím jazyku? Jenže, on ho neovládá učitel!!! Kolik učitelů zvládá počítač, jak ho sami využívají???
Re: Státní maturity neměly být nikdy zrušeny
(pjvm, 3.11.2010 18:16:42)
Odpovědět
Nevím, čeho se ž á c i!! bojí, na maturitu může být jen to, co se učili. Jenže v době internetu, pc drnčí v hodinách hry, filmy...
Myslíte, že by s takovým přístupem mohli udělat řidičák??? Při maturitách byli ještě horší. Kdo ví, jak se dělá SOČ, jak úpí autorský zákon, obšlehnuto z intu. Jenže, za to je hodnocen učitel, odměna také není marná, tak si hrajeme... Neumí řeči? Jistě, k čemu jim je jen učení, proč se v posledním ročníku jistý počet hodin neodučí v cizím jazyku? Jenže, on ho neovládá učitel!!! Kolik učitelů zvládá počítač, jak ho sami využívají???
Re: Státní maturity neměly být nikdy zrušeny
(frantisek zajicek, 3.11.2010 18:59:06)
Odpovědět
Pane Streit,jak je to tedy doopravdy,chyba redakce nebo si Vas clanek Polanecky opravdu "osvojil"?FZ
Re: Státní maturity neměly být nikdy zrušeny
(Dušan Streit, 3.11.2010 23:24:01)
Odpovědět
Myslím, že pan Polanecký je v tom nevinně. Že to ale redakce neopraví, když jsem ji upozornil, nechápu.
Re: Státní maturity neměly být nikdy zrušeny
(haf, 3.11.2010 19:21:03)
Odpovědět
Hezký článek . Mě by jen zajímalo,proč státní maturity stojí dnes stovky milionů korun. Za nás to přečetli v rozhlase, učitel to opsal na tabuli a my na papír.nebylo třeba spedičních firem,počítačů atd...Určitě to nestálo prakticky nic - 15 minut vysílacího času státního rozhlasu.
Re: Státní maturity neměly být nikdy zrušeny
(Kalous, 3.11.2010 22:45:43)
Odpovědět
No jo - ale jak by se potom ve školství utratila ta skoro miliarda, která již na výzkumy kolem maturit padla? Nedej bože aby to šlo na platy školských zaměstnanců nebo na něco užitečného. A nebylo by o čem mluvit. Ty maturity to už je horší než čunkiáda.
Re: Státní maturity neměly být nikdy zrušeny
(Stallker, 5.11.2010 9:49:01)
Odpovědět
Pravda, pravda. Hodně mi to připomíná glosu z jednoho amerického seriálu. NASA utratila za výzkum a vývoj kuličkového pera, které by bylo schopno psát ve vesmíru přes milión dolarů. Rusové dodnes používají obyčejnou tužku... Tak nějak je to s našimi předraženými státními maturitami.
Re: Státní maturity neměly být nikdy zrušeny
(dojeko, 3.11.2010 21:02:40)
Odpovědět
Dvacet let novátorství a experimentů prakticky ve všem,zdravotnictví a školství jsou ty nejkřiklavější příklady.Za komunistů,byly nejen tyto rezorty systémově řízeny, ale i funkční.Udělal se ze vzdělání paralelně isoukromý byznys,ještě navíc státem dotovaný,kvalita pak jde dolů,zvláště když nefungují kontrolní mechanismy.A příklad z jedné obecné vesnické školy.Synové bohatých přistěhovaných podnikatelů do vystavěných haciend na klíč za desítky milionů,malí darebáci,kteří zlobí,neučí se,ale paní učitelky to přehlížejí a dávají jím nezasloužené známky,neboť se bojí ředitelky a ta starosty,pod kterého škola patří a ten se zná s rodiči-těmi podnikateli,kteří dávají sponzorské dary a mají známosti vejš a proto je starosta nemůže rozlobit a tak působí zpětně na pedagogy.A tak tyto protěžované dítka postupují až vystudují nejen střední školu,ale i vysokou a dokonce i práva,víme kde.Změní to skutečně státní maturity za desítky,nebo stovky milionů?Za komunistů to bylo levnější,neboť školství neřídila také Klausová neviditelná ruka trhu.A jestli budou učit kantoři na morální úrovni doktorů práv z Plzně,tak bude úroveň plně odpovídat naši námezdní montážní síle,na kterou nás povýšil Klaus zlodějskou privatizaci,výprodejem majetku,tunely a zadlužováním.
Re: Státní maturity neměly být nikdy zrušeny
(Radek, 19.12.2010 14:35:36)
Odpovědět
K tomuto článku jsem se dopracoval přes článek Rudolfa Polaneckého "Odcházíte? Tak šťastnou cestu". Zajímalo mě, kde se berou takoví rádoby pravicový a pravověrní pisálkové, a tak jsem hledal další jeho články.. K mému velkému údivu jsem narazil na článek o státních maturitách, s jehož obsahem mohu, i když ne bez výhrad souhlasit. V hodnocení stavu a příčin neblahého stavu školství se shodnu s autorem zcela, s pohledem na státní maturity již nikoliv..

A ejhle !! Článek není dílem Polaneckého .. No jak by také mohl !! Polaneckého optika kterou nahlíží na svět má na levém oku modrý okluzór a na pravém oku rudý zákal.. Při této rudomodré slepotě mu pak nezbývá, než se řídit několika narychlo podchycenými dogmaty rádoby pravicivých poblouznilců.. Proč ale proboha dostává takový blouznil prostor zde na Eportálu ? To je otázka pro šéfredaktora .. Vždyť pravicový pohled na svět a skutečnou pravicovou komunitu činí ještě více nedůvěryhodnou.. Nebo že by to byl záměr ??

A ke státním maturitám .. Systémově samozřejmě vůbec nejsou potřeba. Jestliže se rozběhnou, nebude vůbec žádný problém za stávajícího stavu, kdy učitel je degradován na tupého vykonavatele vůle vrchnosti, obejít celý záměr.. Jediné řešení je, dát učiteli prostor, nezávislost a prestiž a patřičné nástroje. On jediný bude schopen již při přijímacích pohovorech a v následujících čtyřech letech oddělit zrno od plev. Není právě suverénní, samostatný jedinec schopný nést odpovědnost za své činy cílem pravicové politiky.. ???
To je i otázka pro autora článku.. Ani ne tak pro pana Streita, jak pro toho falešného .. Děkuji mu tímto za odpověď..
Re: Státní maturity neměly být nikdy zrušeny
(jiřík, 11.1.2011 22:44:00)
Odpovědět
nádhera,ten kdo to zrušil udělal krásnou věc-prostě krásný koncert :D
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama