reklama
reklama
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora

Je Vít Bárta novodobým Jánošíkem?

Autor: Ivo Strejček | Publikováno: 7.9.2010 | Rubrika: Politika
Ilustrace

Počítám, že by se návrhy, se kterými prozatím přišel ministr dopravy Vít Bárta, mohly české veřejnosti líbit.

Jsou přízemně populistické, stavějí na české závisti, odkazují se pro jistotu na osvědčené zahraniční vzory a kolty mají proklatě nízko pod pasem. Vše nasvědčuje tomu, že s Vítem Bártou nebude žádná nuda.

Čítankovým příkladem je jeho návrh pokutovat „bohaté“ řidiče za stejný přestupek významně víc než „chudé“.

Společnost SANEP již na toto téma provedla průzkum veřejného mínění. To prokázalo, že 62,1% dotázaných s Bártovým záměrem souhlasí a 80% dotázaných si myslí, že „bohaté“ výše pokut nijak nezatěžuje a nemají žádný problém je platit. To je, myslím, pěkná výpověď o stavu závisti v českých zemích.

Není sporu o tom, že na českých silnicích se dějí hrůzostrašné věci. Je zřejmé, že bodový systém nezabral (ani zabrat nemohl). Dopravní policisté chybějí na silnicích tam, kde by měli být a přebývají jinde, kde rádi předvádějí své svaly. Stanice technických kontrol bez problémů vydávají osvědčení o způsobilosti vozidel skrz naskrz zrezivělým rachotinám, které by měly být odvezeny přímo do šrotu. Autoškoly chrlí tisíce nových řidičů v superrychlých kursech a v některých se dá řidičák pořídit za pár tisíc, aniž by dotyčný musel do autoškoly strčit byť jen svou levou nohu. Mnohé silnice chátrají a – jak se průběžně ministr Bárta dává slyšet – chátrat budou rychleji. Co možná nejrychlejší dokončení paralelních dálničních tahů, které by ulehčily smrtelně přetížené D1, se asi také rychle konat nebude.

Ale ten nejhloupější a myšlenkově nejtruchlivější nápad, že vše vyřeší tresty pro bohaté řidiče, se prostě ujal. Bez vědomí jakýchkoliv souvislostí.

Je zcela přirozené, že lidé se mezi sebou liší výší majetku. Je to tak přirozené, jako že někdo je vzrůstem vyšší někdo menší, někomu to ve škole šlo, někomu ne, někdo umí několik světových jazyků, jiný s obtížemi zvládá vyjmenovaná slova, někdo měl prostě v životě štěstí. Tak to prostě chodí. Klademe si sice otázky, proč zrovna já nejsem z té šťastné planety, ale víc centimetrů asi měřit nebudu.

Osud každého člověka je v jeho rukou. Záleží na něm, jak umí životu čelit. Ne každý, přestože se tomu v Čechách nechce věřit, přišel ke svému majetku podvodem, krádeží, vytunelováním. Valná většina těch „bohatých“ řidičů jsou lidmi, kteří toho doma moc nepobudou a jejich rodiny je často ani příliš neznají. A tak zatímco majitel starého favorita si dává v hospůdce na rohu už třetí desítku, boháč v silném Audi možná ten den ještě ani neměl čas dát si párek v rohlíku. Že přeháním? Ani moc ne a kdyby, proč tedy přehání ministr dopravy Bárta?

Pro majitele silných a vybavených vozů bývá automobil zpravidla jejich druhým domovem a kanceláří. Je přirozené, že si váží svých životů natolik, že dbají o dokonalé vybavení prvky aktivní a pasivní bezpečnosti. Najezdí desetitisíce kilometrů ročně a snaží se zvýšit zisk své firmy i proto, aby jejich lidé měli práci, náležitý plat a mohli si koupit (třeba) dražší vůz.

Má mít dopravní policie právo nahlížet do majetkových poměrů řidičů? A jak bude majetek vůbec deklarován? Je návrh ministra Bárty předzvěstí zavedení rozsáhlých majetkových přiznání? Kdo určí výši majetku a na základě jakých kritérií? To už si v parlamentu mnou ruce komunisté a někteří sociální demokraté (ale zřejmě i zástupci VV). Kdo je bude kontrolovat? Jiná policie? To se nám to, panečku, rozšíří prostor pro kamarádšoft a úplatkářství.

Nevím, jakou zkušenost máte vy, ale mě nejčastěji ohrozili na silnicích mladí kluci s kšiltovkou řídící pojízdné vraky s vytuněnými výfuky. Na jejich autech se sice všechno jen klepe, ale bez pudu sebezáchovy riskují za každých okolností. Jejich bezohlednost je, podle Bárty, jiná než těch „bohatých v drahých vozech“?

Proč Vít Bárta připravuje tak hrubou nerovnost před zákonem? Překročení rychlosti, nedání přednosti, jízda na červenou, alkohol za volantem - to jsou přece přestupky, které musí být posuzovány u všech stejně. Protože všichni jimi způsobují nebezpečí a bez ohledu na majetková přiznání ohrožují účastníky silničního provozu. Bohatí chudé ale i chudí bohaté, když už chcete toto dělení společnosti.

Cestuji po Evropě a z obsahu mé práce diskutuji i s občany jiných evropských zemí. Věřte mi, není vždy nejlepší kopírovat zahraniční vzory. Švýcarsko je mírou bohatství i historickou zkušeností zcela jinou zemí. Co funguje tam, nemusí vůbec fungovat u nás a naopak.

Hledejme řešení, která vyhovují našim podmínkám. Ale nemusí se přitom opírat o primitivní závist a pod kůži zalezlé přesvědčení, že je třeba bohatým brát a chudým dávat. Pěkně se na to dívá v televizi, ale užitečná politická výbava to není.


Ivo Strejček 

Publikováno na serveru blog.idnes.cz.

reklama
2971 čtenářů | 24 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Je Vít Bárta novodobým Jánošíkem?
(Nefin, 7.9.2010 8:02:25)
Odpovědět
I kdyz snesete jeste milion duvodu, nemuzete poprit, ze v te zemi o kterou se otirate jezdi ridici lepe, je tam min smrtaku a potrebujou na to jen zlomek policistu co u nas.
Re: Je Vít Bárta novodobým Jánošíkem?
(HB, 7.9.2010 8:15:24)
Odpovědět
Jedna věc je nominální spravedlnost (stejný přestupek=stejná pokuta v Kč)
a druhá je vytvoření STEJNÉ MOTIVACE přestupek neopakovat (ta závisí na příjmech dotyčného).
Možné schéma pro druhý případ:
Pane řidiči chcete zaplatit 5000kč, nebo 1% ročního čistého příjmu. V druhém případě by to musel řidič platit na finančáku a policajt by NEVĚDEL kolik má dotyčný příjem. Řešilo by to i případ chudého zaměstnance jedoucího drahým firemním vozidlem.
Do příjmu pro účely stanovení sankce by se započítalo tzv. existenční jmění sníženou měrou (např. 20%) protože ekonomickou likvidací občana s vyšším příjmem by nastal daleko vyšší výpadek daní. (Stát by si neměl podříznout slepici která nese zlatá vejce).
Re: Je Vít Bárta novodobým Jánošíkem?
(Alberto Kvěch, 7.9.2010 10:04:14)
Odpovědět
Ivo Strejčku máte pravdu.Bude to velmi špatný zákon, proto má naději na rychlé shválení a uplatňování.Zatím vše špatné jsme od ostatních států okopírovali a dobré nemá v Česku šanci.Podporuji Váš článek, situaci vystihuje znamenitě.Neznám důvod, proč si občané Česka nechají vše líbit a jak dlouho ještě.
Z jiného soudku.Nečas se začíná projevovat jako divný, špatný politik.Vláda ještě nezačala řádně pracovat a už je činnost poznamenaná celou řadou chyb Nečase.S Topolánkem se rozloučil a neopamněl Topolánka chválit-to bylo velmi nepolitické.Pan Nečas zapomněl ,že se jménem Topolánek si občané spojují neúspěch ODS, nepolitické ukvapené jednání.Topolánek vždy něco plácnul,pak ho to mrzelo, ale netrvalo dlouho a zase něco nepolitického plácnul a občané nestačili zírat.S Topolánkem jsme zažili mnoho ostudy.Dnes se Nečas snaží Topolánkovi pomoci k dobře placenému hřejivému místečku s nevhodnou proklamací, že nesmíme na dobrou práci předsedů vlády zapomínat- promyšlený nesmysl.To si připravuje Nečas přijatelnou cestičku pro sebe po příštích prohraných volbách, aby se i s ním po odchodu slušně zacházelo ,nebo je opravdu špatným politikem a propaguje špatné a neschopné.Nejedná se v tomto případě o neslušné zneužívání funkcí a státu. Vám neúspěšným předsedům vlády nestačí, že Vás za špatnou dobře placenou práci zatím nikdo netrestá, to se musíte vzájemně v neprospěch státu odměňovat.Vážení, občané nejsou negramotní a vědí, že jste dotáhli stát k bankrotu.Za co tedy a proč ty zlaté padáky a znovuzrození padlých.Hezký den A.Kvěch
Re: Je Vít Bárta novodobým Jánošíkem?
(Kalendová, 7.9.2010 14:30:21)
Odpovědět
Pane Kvěchu,souhlasím do posledního písmene.Opět mi mluvíte z duše.Proč zde není víc tak rozumných dopisovatelu? Škoda.
Re: Je Vít Bárta novodobým Jánošíkem?
(Alberto Kvěch, 7.9.2010 15:06:13)
Odpovědět
Děkuji za pochopení paní(slečno)a přeji hezký den. A.Kvěch.
Re: Je Vít Bárta novodobým Jánošíkem?
(babka, 9.9.2010 7:46:49)
Odpovědět
Plně s Vámi souhlasím a pokutovat řidiče podle příjmu je holý nesmysl na desátou. Ne všichni co mají silná drahá auta jezdí šíleně. Znám i takové, co i se starými auty vyvádějí jak blázni a i se v nich zabijí. Chce to jen kázeň a pořádek, ale jak toho docílit? Myslím, že už výchova v rodině je zodpovědná za to, jak se lidé chovají a to my těžko změníme. Jen tvrdý postih pro všechny a ne závist, která z toho u všech co souhlasí, kouká, bohužel špatně zakrytá.
Re: Je Vít Bárta novodobým Jánošíkem?
(Alberto Kvěch, 9.9.2010 8:45:35)
Odpovědět
Babko.Nejde o závist,ale o možné řešení nebo neřešení,o zlepšení nebo nezlepšení stavu na našich silnicích.Skryvané je pouze neřešení, nahrazované neúčinným povrchním opatřením, jen aby se neřeklo, že se pro bezpečnost na silnicích nic nedělá.Takových marných pokusů je přehršle.
Re: Je Vít Bárta novodobým Jánošíkem?
(Alberto Kvěch, 9.9.2010 8:47:51)
Odpovědět
Také však nerozumím souhlasným příspěvkům.
Re: Je Vít Bárta novodobým Jánošíkem?
(Alan Kieslinger, 7.9.2010 15:28:26)
Odpovědět
Pane Kvěchu, věru jsem netušil, že s Vámi budu kdy souhlasit. Děkuji Vám.
Re: Je Vít Bárta novodobým Jánošíkem?
(Alberto Kvěch, 8.9.2010 1:28:01)
Odpovědět
Alane já děkuji.Opravdu děkuji.Vážím si,a osobně jsem odhodlaný pozvat ke kulatému stolu každého, kdo je schopen a ochoten o věcech diskutovat.Necítím k nikomu žádné nepřátelství jen chci, aby bylo v Česku vše OK a ono není.Vyzývám ke kulatému stolu všechny i euroskeptiky a další, kteří Kvěcha různě napadají jen proto ,že nefandí Klausovi.Věci nejsou složité.Stačí když se nebudeme chovat jako pitomci.
Re: Je Vít Bárta novodobým Jánošíkem?
(Šoumen, 7.9.2010 10:19:52)
Odpovědět
Strejčku, to není o závisti, ale o agresivitě těch lidí na silnicích v SUV, různých teréňácích a potažmo Mercedesů, BMV a Lambrghini co jsou schopní vás při nepovedeném předjíždění vytlačit ze silnice. Jste úplně mimo mísu. Hlavně že všichni takoví blbečci jako jste vy začnou hned hovořit o závisti, což je taková pravicová mantra. Také si uvědomte, že důchodce po zaplacení 5 tisícové pokuty je na oběšení. Ale vy takové problémy asi nemáte. Ale vadilo by vám když byste měli zaplatit pokutu okolo 50 000. A to byste zase záviděli důchodci, že dostal jen pětistovku. Takže opatrně s tou vaší závistí. Někdy se zkuste zaměřit na něco jiného než na závist.
Re: Je Vít Bárta novodobým Jánošíkem?
(Šoumen, 7.9.2010 10:31:30)
Odpovědět
Jo a když už budete prezentovat ten výzkum, tak zkuste třeba číst mezi řádky. Třeba těch 80% lidí nemá větší výplatu jak 12 - 15 ooo hrubého a k tomu evropské ceny na většinu zboží. A ti, se na silnicích chovají slušně, protože dvoutisícová pokuta by pro ně taky byla likvidační. Takže až budeme mit všichni výplaty kolem 50 000 - 70 000 jako v EU, vzhledem k těm cenám na trhu zboží, z nichž některé jsou větší, jak v EU, tak potom můžeme klidně platit i desetitisícové pokuty.
A navíc většině bohatých podnikatelů to stejně zamete správní úřad pod koberec, protože je buď nějaký politik, nebo má styky, anebo si ho nechtějí rozházet, protože dává třeba sponzorský příspěvek místní školce ve výši 10 000 ročně. A o tom to je.
Re: Je Vít Bárta novodobým Jánošíkem?
(Alberto Kvěcha, 7.9.2010 15:02:57)
Odpovědět
Šoumene.Tady nejde o závist pana Strejčka,(musím ho dnes obhajovat seč mám k němu tisíce výhrad) ale o právo, spravedlnost a o skutečnou motivaci k bezpečnosti na naší dálnici, která se proměnila v bojové pole mezi těmi slušnými a sprostými.Já ani Vy nechceme, aby se naše děti jednou nevrátili z cesty z důvodu nezodpovědné jízdy nějakého nevychovaného arogantního človíčka, a ty slušné musí věřit v ochranu.Stát musí chránit slušného člověka před darebákem a musí disponovat prostředky, aby darebáka od té slušné části společnosti izoloval.Humanita je ochrana slušných a ne obhajoba nebezpečných..Peníze to ale nevyřeší.Předpisy musí být jen jedny, jinak nastolíme bordel.Je jen jedna cesta, skutečné uplatňování zákona a skutečný zájem dopravní policie o řešení věcí.Pokud dopravní policie projeví skutečný zájem, poměrně snadno nás těch šílenců vrahů zbaví, ale musí opravdu chtít a nesmí o bezpečnosti jen kecat.Nemyslím ,že těm chudým někdo sníží výši sankce a ten bohatý zaplatí a bude jezdit dál jako cvok.Nerozdělujme řidiče na bohaté a chudé,mocné, méněvlivné a malé, ale na bezpečné a nebezpečné.Ty nebezpečne pro ochranu druhých vyřaďmě, nic více, nic méně a bude se na silnicích lépe dýchat.Kdo jezdí na dálnici cca 200 a ohrožuje druhé,pak 50tis. pokuta a odebrání oprávnění minimálně na 5 a více let,rovněž tak při zjištění alkoholu a problem je vyřešen.To vše bez pardonu,všem stejně.To riziko přijít o řidičák třeba na 7let podstoupí jen hlupák, ať chudý nebo bohatý.A jestli, pak musí provinilec nemilosrdně pikat.To, že má nebo nemá meníze je každého věc a musí se s následky svého jednání vyrovnat sám.Řidiči jsou dospěláci a ne malé děti.Zabít Vás může bohatý i chudý.Považuji úvahu Strejčka za správnou.Věci jsou vždy jednoduché,ale je třeba rozhodnout a činit.Hezký den.A.Kvěch.
Re: Je Vít Bárta novodobým Jánošíkem?
(Jana, 9.9.2010 12:22:30)
Odpovědět
Souhlasím. Co se stalo p.Langmajerovi,vedoucímu pracvníku pražského magistrátu, když svým obrovským autem zabil v opdstavném pruhu stojící řidičku? Pokud vím, dostal podmínku.Takže v prvé řadě policie a pak soudy, ale nekompromisně padni komu padni, jak všichni rádi říkají, ale skutečnost je jiná.Ti kdo mají na drahá auta, mají i na vysoké pokuty, to není řešení a Bárta to jistě ví.Je to jen líbivá politika, když jiné není schopen.
Re: Je Vít Bárta novodobým Jánošíkem?
(Jarouš, 7.9.2010 11:07:33)
Odpovědět
Jako obvykle není nic černobílé, stejně jako v tomto článku. Jsou věci, se kterými se dá souhlasit. Rádoby frajírci ve "votuněných" favoritech, kde sílu motoru nahrazuje svým zvukem děravý výfuk, jsou opravdu většinou postrachem, silnic. Teď, ale nemám na mysli lidi, kteří se úpravám věnují jako svému koníčku, protože ti by na našich tankodromech, ty své vyšperkované poklady neriskovali.
ALE! Proč ne bohatým větší pokuty, sám se nepovažuji za žádného chudáka, ale na dálnici mě dvoustovkou předjíždějí většinou jen opravdu drahé vozy (ta škodulka by to nedala) a takovéto lidi to samozřejmě nepřejde.
Pod heslem "jsem větší silnější dražší, tak uhněnte!" si vesele jezdí. Policie na ně neplatí. Zatímco mnozí by po vystavení pokuty v max. palbě (tuším) 50 000,- byli zruinovaní, tak pro tyto lidi to klidně může představovat jen částku společenské večeře.
Prostě, to co je pro někoho velká částka, která citelně ovlivní jeho rozpočet. Je pro jiného věc, které si ani nevšimne. A to nemluvím o tom, že u nás se dá koupit vše, včetně řidičáku.
A přiznání majetku. Čeho se mám bát, vydělávám poctivě, tak ať si mě zkontrolují. Jen ten kdo peníze nakradl, bude vyřvávat, že je to jeho soukromí. Pokud jsem schopen všechno doložit, tak nemám problém a pokud ne - jsem zloděj..........
Re: Je Vít Bárta novodobým Jánošíkem?
(Alberto Kvěch, 7.9.2010 15:20:48)
Odpovědět
Jistě. Stačí, aby policie, soudy,stát začaly řádně fungovat.Jinak je vše neřešitelné a nikdy nebude dostatek zákonů ,kterých je už dnes zbytečně moc.Je omezena svoboda slušných občanů a obhajoba zločinců se stala pravidlem.Ten, kdo má v ruce zákon, by si měl nejdříve uvědomit podstatu existence zákona,uvědomit si k čemu má zákon sloužit a pak teprve zákon uplatňovat.Je hrozné, když dáte hlupákovi do ruky zákon, vždy ho použije špatně,zneužije v neprospěch slušného člověka, který v podstatě nic neprovedl a pod hlavičkou zákona slušného člověka otravuje,pronásleduje a šikanuje.Skutečný zločinec se mu vždy jen vysměje a unikne.
Pro autora článku.
(Katsanson, 7.9.2010 12:27:43)
Odpovědět
Vážený pane. V celku s Vašimi názory souhlasím avšak kritizovat umí kdekdo. Vy už máte vymyšlený ideální systém? Vím, že tento problém je těžko řešitelný ale vůbec bych se nebránil razantnímu zvýšení pokut plošně. Já sám jezdím tak abych pokuty platit nemusel a pokud by byly "pálky" o hodně větší tak by si to každý ať mladý, důchodce nebo bohatý měl rozmyslet jak se bude na silnici chovat. Já vím, namítnete jak z důchodce velkou pokutu "vyrazit" tak při nejmenším zabavením auta. Určitě se Vám bude můj názor zdát kacířský ale málokdo si sahne na 5000 V když ví, že dostane ránu.
Re: Pro autora článku.
(HB, 8.9.2010 14:47:46)
Odpovědět
Pro někoho je rána "5000V" smrtelná, pro někoho je to jak když přeskočí jiskra když se člověk nabije při vstávání ze židle (taky "5000V"). Pro někoho je stejná pokuta prostě cena za kterou se může chovat na silnici jako prase, pro někoho to může být trest ekonomické smrti. Pointa je ve STEJNÉ motivaci dodržovat pravidla.
Re: Je Vít Bárta novodobým Jánošíkem?
(jira22, 7.9.2010 13:17:20)
Odpovědět
Hloupý a vysloveně populistický návrh Bárty je i velmi nebezpečný. Jakmile začneme přestupky a trestné činy řešit podle toho kdo je spáchal, tak k tomu za chvíli přibude barva pleti,homosexualita nebo politická příslušnost. Jaká statistika nám říká, že počet a nebezpečnost přestupků a trestních činů závisí na tloušťce peněženky? Od piva je to nesmírně populární. Po vystřízlivění a hlavně zamyšlení, kam se můžeme dostat už tak ne. A neskončí to jen u aut? Proč by vlastně mělo! Pes znečistí chodník a přezkoumáme kolik bere páníček. Agresivita a bezohlednost podporovaná plnou silou médii je dnes "in". A kdo není "in", tak není. Prevence proti dopravním nehodám není v také populistickém zákoně o bodovém systému a nemůže být ani v posuzování kdo kolik bere i když je to český národní sport. Nejspíš bude v celkovém přístupu k morálce a etice společnosti a potom v samotné policii, která je dnes spíše pro smích. Pak se možná něco změní.
Re: Je Vít Bárta novodobým Jánošíkem?
(Alberto Kvěch, 7.9.2010 15:23:38)
Odpovědět
Souhlas bezvýhrad. Kvěch
Re: Je Vít Bárta novodobým Jánošíkem?
(Jana, 9.9.2010 12:44:06)
Odpovědět
Zmínil jste barvu pleti.Jak asi by se počítalocikánům, kteří se prohání v autech za milion a půl přitom jsou na podpoře? A to pomíjím skutečnost, že mají řidičáky, přesto že neumějí číst a psát.
Re: Je Vít Bárta novodobým Jánošíkem?
(huntsville, 7.9.2010 15:58:20)
Odpovědět
V Čezku je to nerealizovatelné, protože se tady nedají zjistit majetkové poměry pokutovaných. Pokud nebude fungovat majetkové přiznání (politici vědí moc dobře, proč se tomu brání) dozví se policajt z daňového přiznání podnikatele akorát to, že je dotyčný ve ztrátě a co se týká jeho porsche, tak je samozřejmě psané na firmu, to je snad jasné! Dá se to uplatnit pouze u "bohatých" zaměstnanců, kteří mají spočítanou a implicitně zdaněnou každou korunu a na těch se stát asi moc nenapakuje- není jich tolik!
Re: Je Vít Bárta novodobým Jánošíkem?
(Jana, 9.9.2010 12:10:34)
Odpovědět
Proč o tom vůbec diskutovat? Jde zase jen o líbivé heslo pro získání popularity. Zatím nic z předvolebních slibů VV nedošlo naplnění, všichni se velice rychle přizpůsobili, jen co byli zvoleni.Vždyť o to jim šlo, vůbec už jim nevadí být denně převálcováváni dinosaury.Vy všichni, kteří jste uvěřili jejich slibům, měli byste vyrukovat s žádostí" děkujeme , odejděte".Bárta se aspoň, i když blbě, snaží předstírat, že něco dělá a na sebe upozornit. Glorifikovaný John a všichni ostatní už teď jsou v propadlišti achystají se tam zůstat 4 roky,Nejen neschopní ale hlavně všehoschopní se podvodem dostali k vytouženým korytům a to jim, zdá se, stačí.
Re: Je Vít Bárta novodobým Jánošíkem?
(Maftík, 14.9.2010 9:23:00)
Odpovědět
http://www.vymenilijsmepolitiky.cz