reklama
reklama

Kladivo Kalousek má benefity zdarma a stravenky nepotřebuje

Autor: Dušan Streit | Publikováno: 21.7.2010 | Rubrika: Politika

 

Ano, Kalousek má pravdu. Každý benefit něco ostatní poplatníky stojí. Mě osobně nejvíce iritují ty benefity, na něž přispívám státní správě.

Všechno, co státní správa utratí, je velmi neekonomické. Z každé vybrané koruny jde na bohulibé účely pouze malý zlomek. A daňový poplatník se udržuje v bludu, že platí ze svého příjmu na daně a odvody menší část. Opak je pravdou! Když se započítají všechny odvody, DPH, spotřební daň a různé poplatky, fyzická osoba odevzdá tři čtvrtiny příjmů.

Politici však nemají rádi mandatorní výdaje, třeba důchody. Tam nemohou podle svého ty peníze rozfofrovat, jak se jim zlíbí. I když dokázali vlastně i to v dobách, kdy penzijní systém byl přebytkový. Státní správa je až nemravně drahá. Vždyť Parkinsonovy zákony nepřestaly platit, naopak. Pod záminkou demokracie naopak bují a dnešní stav už mnohonásobně trumfnul socialistickou byrokracii.

Vzpomeňme na ministra Katara Němce, za co všechno dokázal utratit statisíce: za mobily, kytice, drahý alkohol a podobně. Sami snad nahlédnete, jaký jsme z toho měli jako daňoví poplatníci užitek. A nemyslete si, že to skončilo jeho odchodem. Tato skupina je velice dobře propojena a přisáta na státní rozpočet.

Vláda i poslanci mají benefity, o nichž se daňovým poplatníkům ani nesnilo. Nejde jen o dopravu a nezdaněné náhrady, ale jde i servis, který je běžně skryt v provozních nákladech ministerstev a úřadů. Telefony, počítače, referentská vozidla, to všechno jim platíme. Myslíte si, že jsou to andělé, kteří možností nezneužijí pro soukromé účely? A víte, co se dá všechno schovat pod kancelářské potřeby? A pod nákupy odborných a poradenských služeb? Ve fotbalu se tomu říká malá domů.

A už jste někdy viděli při jednáních vlády či různých komisí, že by si účastníci občerstvení obstarávali sami? Kdo myslíte, že jim to platí? Daňoví poplatníci přece! A jsou ještě tak hloupí, že když je nějaká význačnější akce, rádi čtou, jaké laskominy pro jejich zástupce a za jejich peníze přední kuchaři připravili. A není to jen doménou bulváru.

Tyto móresy se jako běžná praxe přenesly i na regionální úroveň. Každý vyšší funkcionář by musel hodně dlouho vzpomínat, kdy si zaplatil stravu ze svého. A to už vynechávám různé rauty a sponzorské akce. Za komunistů se vykládal vtip, jak pracující konzumují ony výdobytky prostřednictvím svých zástupců. Jenže tehdy jich nebylo tolik a vše probíhalo v mnohem skromnějším měřítku. No, demokracie je drahá...

A do čela těchto lidí se postavil se všemi svými benefity Kalousek a pod záminkou rušení výjimek zblbnul lidi natolik, že jich mnoho souhlasí s odbouráním podpory stravenek. Ono je totiž moderní se dnes vydělit z davu „socek“ a vřískat pokud možno co nejpravicověji. Postavit proti sobě dvě skupiny a využít při tom závisti je známou taktikou k prosazení svého. Tady ale hranice mezi pravicí a levicí nevede. Mezi rozumem a hloupostí ano.

Podle údajů v článku Táni Králové: „Kalouskův paušal místo stravenek“ zveřejněný v časopisu EURO (27-28) využívá stravenky přes 1,3 milionu lidí, což je 27 procent všech pracujících. Více než 60 tisíc firem poskytuje zaměstnancům stravenky, které přijímá kolem 25 tisíc provozovatelů. Přibližně 90 procent firem používajících stravenky má méně než 50 zaměstnanců. Výzkum GfK zjistil, že bez stravenek by 70 procent lidí omezilo obědvání v restauracích a roční obědové výdaje restaurací by klesly o 7,5 miliardy korun. Práci by pak ztratilo 32 tisíc lidí pracujících v restauracích a hotelových službách.

VŠE vyčíslila přínos stravenek pro státní rozpočet jako pozitivní – ve výši 312 milionů korun za předloňský rok. Snad nikdo nepochybuje o tom, že stravování pracujících by zrušením stravenek utrpělo velkou ránu. Ano, hovořím o zrušení stravenek, protože ony malé firmy by těžko mohly přispívat zaměstnancům ze zisku. Jen málo státní intervence je takto opodstatněné.

Nějaké paušály ke mzdě (které by časem byly stejně zrušeny) nebo zvýhodnění podnikových vyvařoven velkých podniků, které prosazuje Kalousek, není nic systémovějšího. Já bych šel dokonce ještě dále. Kdyby se na základě zákona stala monopolním vydavatelem a prodejcem stravenek Státní tiskárna cenin, mohla by to být jedna z mála neprodělečných aktivit státu. A to velmi lukrativní!

Firmy, vydávající stravenky, které jsou vesměs v zahraničních rukou, z toho mají totiž neskutečný a bezrizikový kšeft. Berou za potištěný papír peníze dopředu, pak po uplatnění stravenek mají nejen disážio od jejich příjemců, ale i další lhůtu k proplacení. Paráda!

Proto nevěřím, že by tyto firmy si prostřednictvím lobbingu své zájmy nepohlídaly. Těch pokusů už bylo několik, vždy selhaly, tak nevěřím ani tomu, že by to prolomil Kalousek. Ale o to tady vůbec nejde. Ty hlavní benefity jsou tak či tak v politice. A víte jak se dají nejlépe navýšit? Když začnete nahlas uvažovat, že byste nějakým mocným firmám mohl ztížit jejich podnikání. Pak těm politikům začnou benefity přímo padat na hlavu. Ale tak, aby o tom nikdo nevěděl.

PS Připomnělo mi to starou situaci na radnici v mém městě. Tu předtím ovládala ODS. Investor dostal zelenou ke stavbě supermarketu v blízkosti památkové zóny Zámeckého náměstí. Po nástupu ČSSD bylo pokračování v územním a stavebním řízení novou garniturou města nejdříve zpochybněno. Bu bu bu, investore! Ale nakonec i přes velké protesty občanů města dosáhl řetězec svého, jen si to musel znovu „zařídit" s novým vedením

reklama
4433 čtenářů | 21 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Kladivo Kalousek má benefity zdarma a stravenky nepotřebuje
(jira22, 21.7.2010 7:00:25)
Odpovědět
Kalousek? Čisťoučký jako prádlo z reklamy.. Renomovaný ekonom. Jen ty výsledky za dobu jeho účinkování v politice nějak smrdí. Divně, že by zlodějnou a podvody, nebo neschopností? Ale to ne, ten je určitě schopný všeho.
Re: Kladivo Kalousek má benefity zdarma a stravenky nepotřebuje
(Miro, 21.7.2010 7:03:44)
Odpovědět
pane Streit, to co jste napsal je svatá pravda, soudím, že se to dnešním modrým svazákům nebude líbit, až vstanou tak Vám vypucují žrádlo, obávám se, že zjistí na Vás mnoho chyb , rozhodně dojdou k závěru, že jste bolševik, socka a to co jste napsal bylo vytvořeno v režii socanů, za tiché spolupráce s komunisty a z pozadí to režírovala Ruská tajná služb, jejímž jste zcela určitě agentem a také se na tom podíleli bývalí agenti Stb. Příznivci ODS, TOP 09 a VV, nezapoměl jsem na něco? Pokud ano, tak mě laskavě doplňtě, to víte , každý není tak vzdělaný a chytrý jako Vy.
Re: Kladivo Kalousek má benefity zdarma a stravenky nepotřebuje
(bublifuk, 21.7.2010 7:15:34)
Odpovědět
Nehažte vše na kalouska. Kdo ho zvolil? Určitě byli mezi nimi i lidé, kteří dostávají stravenky. A už dávno se ví, co je kalous zač.
Re: Kladivo Kalousek má benefity zdarma a stravenky nepotřebuje
(onďa, 21.7.2010 8:14:41)
Odpovědět
je to už asi 2X,co s p.Streitem souhlasím úplně ve všem. Jen doufám,že si tento článek přečtou všichni,kteří tak brojí proti stravenkám.
Jelikož k tomu není co dodat- vše je obsaženo v článku- přejí Všem dobrý den....
Nechci Vám kazit radost,
(čtenářka, 21.7.2010 9:29:19)
Odpovědět
určitě jste si ona čísla o armádě nezaměstnaných kuchařů a ztrát v restauracích pilně nastudoval. Možná by platila, kdyby se tito lidé rozhodli umřít hlady. Oni však jíst musí a tak si někdo přinese svačinku z domu, kterou jeho milá manželka koupila někde v obchodě. Nic také nebrání zaměstnavalelům přidat nějaký benefitek do výplaty a poctivě ho zdanit, nic nebrání těm velkozaměstnavatelům provozovat závodní jídelny a dotovat je ze svého a ne z mého. Já také pracuji a obídek, který jsem si sama uvařila, si vozím z domu, a věřte nebo ne, že mě vyjde mnohem levněji než nějaká stravenka, kterou mi stejně zaměstnavatel nedává. Pravda, kdysi jsem je u jiné firmy měla a používala jsem je na úplně jiné účely, než nákup potravin. Jsem zastáncem hesla: Každý za své.
Re: Kladivo Kalousek má benefity zdarma a stravenky nepotřebuje
(čtenářka, 21.7.2010 9:36:42)
Odpovědět
Ještě k tomu dodatku. Jsem ze stejného města jako Vy. Problém s Kauf.... jsem sledovala od samého začátku. Dnes se musím smát, že všichni ti, co podepisovali petice, tlačí plné koše s nákupy a libují si, jak dobře nakoupili. To že je naše radnice zkorumpovaná vím velice dobře, bohužel důkazy mám jen ze svých zkušeností a to je dnes velmi málo. Nedělám si iluze, že by to bylo s jiným osazením než oranžovočerveným jiné. Přeji hezký den.
Re: Kladivo Kalousek má benefity zdarma a stravenky nepotřebuje
(HB, 21.7.2010 10:11:22)
Odpovědět
Stravenky zrušit, ale ne bez náhrady.
Každý podnikatel si může od základu daně odečíst náklady na zachování a rozvoj svého podnikání. Proč by to nemělo platit i pro zaměstnance? I zaměstnanci potřebují obnovovat svoji pracovní schopnost kterou prodávají za mzdu svému zaměstnavateli. Navíc tyto náklady nejde ošidit, jíst prostě musíme a kdo to šidí tak, že projí méně než příspěvek na stravenky tak už dávno postrádá pracovní schopnost.
V podstatě by se jednalo o snížení tzv. superhrubé mzdy (náklady zaměstnavatele na mzdy)o náklady na stravu. Byla by to administrativně velice jednoduché oproti byrokraticky-lobystickému molochu stravenek.
Proč má zaměstnanec který odvádí různé daně dostávat "náhražkovou" měnu-stravenky, když různé skupiny které dostávají dávky dostávají hotové peníze? Je to prostě jenom pruzení. A zisky restaurací? Zaměstnanci by se zachovali pouze tržně (domácí strava je levnější).
Re: Kladivo Kalousek má benefity zdarma a stravenky nepotřebuje
(čtenářka, 21.7.2010 11:45:50)
Odpovědět
Proboha! Myslíte, že náš daňový systém je málo zaplevelený. Ať si každý platí jídlo ze svých vydělaných peněz. Nevidím jediný smysluplný důvod, proč by tomu mělo být jinak. Dost, že jídlo a jiné dotujeme našimi daněmi všem, kdo pracovat nikdy nebudou ač by mohli.
Re: Kladivo Kalousek má benefity zdarma a stravenky nepotřebuje
(HB, 21.7.2010 12:23:06)
Odpovědět
Tohle by bylo odplevelení daňového systému. Pouze zněna jedné položky ve výpočtu. Stravenková agenda je plevel. Vy ani nikdto jiný by nic neplatil, protože by to bylo z vydělaných peněz pracovníkem, ne Vámi. Jsou to náklady na udržení pracovní schopnosti a jako takové by měli být položkou k odečtení ze zálkladu všech odvodů.
Nebo máte pocit že by bylo potřeba více danit aby bylo více na přerozdělení (přerozkradení) pro ty co daně neodvádějí?
Re: Kladivo Kalousek má benefity zdarma a stravenky nepotřebuje
(čtenářka, 21.7.2010 12:52:37)
Odpovědět
Připadá mi naprostá zvrácenost komukoli ulevovat protože podstatou života je se najíst. To by potom mohl být daňový odpis na vodu i vzduch. Každá vyjímka ve výpočtu daně je nákladná sama o sobě. Śetřit se musí všude.
Re: Kladivo Kalousek má benefity zdarma a stravenky nepotřebuje
(Kuchař, 21.7.2010 21:11:38)
Odpovědět
čtenářko,nějak to přeháníte.Podnikatel dává stravenky a nedává velkou výplatu-obrazně řečeno.Jeho pracovník se nají,je schopen pracovat.Tak to má být.Když mu dá o to více do výplaty dáva to rozevřené tlamy danového podvodu.Máme přehled kam jdou daně a kdo z nich má nejvíc?To víme o vládních činitelích,poslancích,senátorech atd.Ti si užívají výhod ve velkém.Tak jim ještě přispívat?Jste normální?A jak si má dělník jít domů na oběd ,když pracuje daleko a nemá si kde jídlo ohřát?Je to spjaté i se zdrav.stavem lidí což by se vracelo státu jako bumerang.Lidé by nebyli zdraví,léčení stojí hodně stát i jednotlivce.Stejně se vrátíme jednou k závod.jídelnám.Kdo je bohatý at si chodí do drahých restaurací.Dělníci a stř.třída by byla vděčná za závodní jídelny nebo stravenky.Nebudte nepřející,vy na to určitě nedoplácíte.Máte mylnou představu.Nechte to to na saných podnikatelích,podle toho jak jsou na tom a mohou stravenky dávat.Bude to jen dobře.
Re: Kladivo Kalousek má benefity zdarma a stravenky nepotřebuje
(HB, 22.7.2010 10:29:18)
Odpovědět
Ulevovat se má tvůrcum hodnot což zaměstnanci jsou, jinak by poživatelé hodnot umřely hlady.
Vzduch a voda jsou zatím volné statky.
Mezi zaměstnacem a podnikatelem je hlavní rozdíl vtom, že zaměstnanec (podniká) prodává svou práci a aby měl co prodávat musí se o zdroj své obživy (pracovní schopnost) starat tj. stojí to peníze. To jsou náklady a ty se nedaní. Líbilo by se Vám kdyby se zdravotní a sociální pojištení se platilo z kompletně zdaněných VAŠICH peněz (mzdových nákladů zaměstnavatele)? (i pojištění jsou daně)

PS: Odbory vytvářejí umělou mlhu v pohledu na zaměstnance. Dělají z nich jinou nesvéprávnou kategorii.
Re: Kladivo Kalousek má benefity zdarma a stravenky nepotřebuje
(děd, 21.7.2010 10:49:38)
Odpovědět
Pane Streite, i když vím, že za to nedostanete ani stravenku, mimořádně s Vámi plně souhlasím.
Re: Kladivo Kalousek má benefity zdarma a stravenky nepotřebuje
(Chytrakzhospody, 21.7.2010 11:22:01)
Odpovědět
No stravenky by se měly zrušit, je to zbytečná administrativa. Kdo to s nimi nepracoval, tak neví, co to je. Měly by se nahradit paušálem ke mzdě, tj. nezdanitelnou částkou a zároveň by měly být upraveny, tj. sníženy cestovní náhrady (dnes upravuje Zákoník práce). V tomto případě by mi asi přišli dát po papuli kamioňáci a pracovníci státních a polostítních firem, kteří mají v cestovních náhradách druhý (nezdaněný)plat.
Re: Kladivo Kalousek má benefity zdarma a stravenky nepotřebuje
(čtenářka, 21.7.2010 11:52:07)
Odpovědět
Na služební cestu Vás někdo pošle. Ať tedy platí pohonné hmoty a mzdu za tam strávený čas. Jídlo je nutnost jestli jste služebně kdekoli anebo se válíte u vody.
Re: Kladivo Kalousek má benefity zdarma a stravenky nepotřebuje
(Brabec, 21.7.2010 19:58:23)
Odpovědět
Souhlasím se zrušením stravenek. Mnoho zaměstnanců je nedostává, tak nevím proč by měli ze svých daní dotovat jiné.
Re: Kladivo Kalousek má benefity zdarma a stravenky nepotřebuje
(pavjan, 21.7.2010 12:42:35)
Odpovědět
Až se v tomto státě bude pracovat za peníze ,tak to bude pohoda. Celý národ miluje nerovnosti - tady něco ubrat, tady přidat, tady danit, tady nedanit, aby to bylo "spravedlivé".Každej je na vrcholu blaha, když získá nějakou tu kačku "mimo", a na obhajobu je ochoten vyrazit do ulic. Lidé prostě milují úplatky víc než svobodu, protoje to takové jaké to je.
Re: Kladivo Kalousek má benefity zdarma a stravenky nepotřebuje
(roman z kamene, 21.7.2010 19:01:40)
Odpovědět
Streite,a co tak napsat něco podobného na téma-zrušení VÝSLUH-!!!,tam bych viděl"zakopaného psa"-a ne nějaké nicotné stravenky!To by mohlo být počteníčko,kdyby to bylo napsané v podobném duchu jako dnes vůbec by to nebylo špatné.
Re: Kladivo Kalousek má benefity zdarma a stravenky nepotřebuje
(chudak, 21.7.2010 22:15:39)
Odpovědět
jsou to svine
Re: Kladivo Kalousek má benefity zdarma a stravenky nepotřebuje
(Martin Šuška, 5.8.2010 8:48:42)
Odpovědět
Nesouhlasím s Vámi! Proč není v článku ani zmínka o provizi za stravenky, kterou platí prodávající živnostník a která se běžně pohybuje mezi 5 -10%? Myslíte, že si člověk platící stovku poukázkou uvědomí, že prodávající z "bankovky" SODEXO, apod. odvádí mnohdy více než je jeho vlastní zisk? Myslíte, že by člověk místo té stokoruny raději nezaplatil jen 90,-?? Nevíte o nějaké petici "Za zrušení stravenek"?. Rád bych ji podepsal a přispěl ke zveřejnění provizí těchto poukázkových firem....
Re: Kladivo Kalousek má benefity zdarma a stravenky nepotřebuje
(každý jiný, 29.9.2010 15:56:43)
Odpovědět
Kalousek si totiž myslí,že dávat lidem stravenky je špatné.Proč tedy mají v PS bufet a jídelnu,kde ceny neodpovídají cenám v restauracích. Při trojkoaličním jednání jsme všichni viděli jaké laskominky měli na stole a ty samé si my ostatní kupujeme za své peníze. Nikdo by se nad tím nepozastavoval,kdyby jste vy co jsme vás zvolili, dělali taková rozhodnutí,která by tuto zemi nedovedla do srabu, ve kterém je. Děje se to celých 20 let a dnes nějaký Kalousek prozřel a chce všechno napravit tím,že oškube ty co na ně musí vydělávat. V celé Evropě se bouří pracující a tak není divu,že i u nás. Lidé už nechtějí platit vymoženosti národním i nadnárodním parlamentům a vládám. Jednou a nebude to tak dlouho trvat poku se sami neuskromní vezmou lidé sami. Dožít bych se toho nechtěla, protože to bude v Evropě mazec.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama