reklama
reklama

Důchodová reforma a la Bezděkova komise

Autor: Odjinud | Publikováno: 16.6.2010 | Rubrika: Politika
Ilustrace

Vytvořit funkční důchodový systém, který bude ekonomicky únosný, sociálně spravedlivý a přitom politicky prosaditelný je úkol nadlidský, o tom není pochyb. Pomineme-li ultraliberální řešení celého problému tím, že řekneme, aby si na svůj důchod vydělával prostě každý sám (což by mohl, kdyby na něj nemusel vydělávat těm, co už v něm jsou), nezbývá nám fakticky, než přehazovat číslíčka z leva doprava, ořezávat výdaje a hledat nové příjmy.    

Důchodový systém funguje, při troše zjednodušení, na principu mladí vydělávají a platí starým na důchody. Odtud pak poměrně jednoduchá úvaha, že pokud bude v budoucnu čím dál tím více lidí v důchodu a čím dál tím méně lidí ekonomicky aktivních, tím budou muset buď první méně dostávat nebo druzí více dávat. Aby se tyto nůžky pořád dále nerozevíraly, je nutné zároveň vyvíjet tlak k tomu, aby těch prvních bylo spíše méně a těch druhých spíše více. A co komise vymyslela?    

Pochopitelně, důchodce nelze nijak likvidovat, naopak, při zkvalitňování lékařské péče jich bude stále víc a víc. Je tedy nutné dělat z lidí důchodce později a zpřísnit podmínky pro dosažení na jakékoli dávky z veřejných zdrojů, některé dávky, jako vdovské důchody zrušit úplně, a postupně je (tedy vlastně nás) úplně odnaučit na důchody pomýšlet. Potud nelze se závěry Bezděkovi komise než souhlasit. Problém ale vidím na té druhé straně.  

Je už notorietou, že se v kontextu důchodové reformy vždy začne mluvit o podpoře rodiny. Zdánlivě je to logický závěr, neboť potřebujeme-li více ekonomicky aktivních "dárců" do systému, musíme podporovat, aby se rodili. K tomuto závěru dospěl i pan Bezděk s jeho komisí, a tudíž došlo i na deklaraci nutnosti rodiny podpořit jak přímo materiálně, tak úlevami na daních a podporou veřejných služeb souvisejících s rodičovstvím. Jak říkám, notoriety tak omleté, že jejich platnost nikdo ani neověřuje.  

Pan Bezděk je ekonomicky jistě vemi erudovaný člověk. Při prezentaci doporučení své komise v Senátu ČR tento týden ale trochu působil (a asi se mu nelze divit), že už ho nebaví omílat dokola ty samé počty, tak primitivní, že jen Jiří Paroubek by se dokázal tvářit, že to takhle vůbec není. Zdálo se, že v něm jeho systém důchodové reformy (psal to jako disertační práci nebo to tak jen působí?) už vůbec nebudí chuť věnovat mu jakoukoli dodatečnou energii, což se u takovýchto "přenošených" projektů bohužel stává.    

A přesto, anebo právě proto, pan Bezděk problém důchodového zabezpečení (bezděky) teoreticky vyřešil, když mu jeho podvědomí nabídlo argument zcela fundamentální, v krystalicky čisté podobě, tak brilantní, že i v monotónním hlase páně Bezděka se poprvé a naposledy za celou prezentaci objevil zájem, totiž když pan Bezděk prohlásil: „Mít děti je u nás totiž neskutečně drahé.“

Přímý zásah. Bohužel sám pan Bezděk, ubitý notorietami politického a akademického světa, si svého vlastního okamžiku prozření nevšiml a přese všecičko své ekonomické vzdělání mu stereotyp (nebo vědomí politické danosti) zavelel uchýlit se k obvyklému postupu, totiž vyhrnout si kalhoty, přebrodit na druhý břeh a bez ohledu na to, že v tomhle mači kope za státní pokladnu, stoupnout se najednou po bok těch "obyčejných rodičů" a dívat se na to jejich očima. Jelikož jeho komise měla být nezávislou komisí odborníků, není pro takové jednání omluvy a nejsou jí ani jeho čtyři děti.

Pokud byste totiž tuhle "výměnu mečů" neprovedli a dívali se na to stále z téhož úhlu, tudíž úhlu efektivního systému veřejných financí, museli byste pokývat hlavou a dodat - ano, mít děti je u nás neskutečně drahé - PRO SPOLEČNOST! Pro nás pro všechny, nebo alespoň pro nás, přispivatele do státního rozpočtu, je každé české dítě pořádná raketa. Pravděpodobně neexistuje způsob, jak přesně spočítat kolik takové dítě stojí, ale podívejme se alespoň typově, jaké všechny náklady jsou s každým dítětem pro rozpočet spojené.

Zcela laicky. Když žena otěhotní, jde k doktorovi. Pak k němu jde do porodu ještě několikrát, přičemž z vlastní kapsy většinou zaplatí jen 30,- Kč, zbytek jde z veřejného pojištění. Nedej bože, aby bylo těhotenství rizikové, protože pak musíme hned připočítat kromě zdravotní péče to, že zůstane doma na nemocenské a přestane dostávat mzdu, z které odváděla daně a odvody. To se v každém případě stane po porodu, k tomu připočítejme náklady porodu z veřejného pojištění (ještěže ti doktoři alespoň nejsou zrovna přeplácení, to bychom se prohli, kdybychom jim měli platit skutečnou hodnotu jejich práce!). Pokud maminka předtím zdarma studovala 5 let na vysoké škole a pak zůstane 3 (ale spíš 6) let na mateřské, rovnou odepiště náklady na její vzdělání, už ho moc nevyužije.

Dále jsou tu tedy náklady na její mateřskou a dávky pobírané při rodičovské dovolené, nezapomeňme na vyplacené porodné, náklady na další pravidelné návštěvy u lékaře, všechna ta vážení a měření miminka, odpočet z daní druhého rodiče na dítě a nepracujícího manžela. A to nejsou dítěti ani 3 roky. Pak jde do školky, na kterou přispívají veřejné rozpočty též, o základní škole ani nemluvím, no a jistě půjde na střední, ne-li i na vysokou.

Suma sumárum, až začne dítko pracovat a vydělávat tak, aby z toho něco odvádělo do státního rozpočtu, bude mu trvat nejméně do padesáti, než vůbec splatí to, co do té doby stát stálo. A to je tu stále ta možnost, že odejde vydělávat do zahraničí, nebo bude na podpoře, anebo - a to je vůbec nejpravděpodobnější - si samo pořídí nějakého příšerně drahého potomka a jeho daně nebudou stačit ani na veřejné náklady na jeho vlastní rodinu.

Argumentujeme-li tím, že více dětí dnes znamená více plátců daní zítra, pak ovšem dodejme, že to znamená i více důchodců pozítří. Sice budou chodit do důchodu až v 80 letech, ale co na tom, budou-li se dožívat 110? To budeme muset na tu podporu rodin opět trochu přitlačit. Možná přijde znovu ke slovu 60-ti letá mateřská a za 400 let bude muset mít každá česká žena povinně 16 dětí, abychom ten systém penzí udrželi.

Ale vážně. Co jsem tím chtěla říct je, že myšlenka podpory rodin je v kontextu důchodové reformy lichá, působí přesně opačně, neboť vnáší dynamický element do staticky koncipovaného modelu. Nabourává základní myšlenku - nerozdělím víc než vyberu, má dáti rovná se dal - a započítává do aktiv nějaké fiktivní budoucí výnosy oproti okamžitým výdajům. To je jak sypat do děravé kapsy. 

Ono je dost pravděpodobné, že tohle pan Bezděk, celá jeho komise a všichni, kdo se kdy byť jen na chvíli zamysleli nad veřejným financováním, moc dobře ví. Možná proto jsou návrhy na škrty na straně výdajové velmi konkrétní, zatímco způsob deklarované podpory rodin velmi mlhavý. Ono dost na tom, že se musí lidem říci, že na stáří si musí vydělat sami. Ještě jim tak říkat, že na děti si musí vydělat sami, pokud je chtějí mít! To by se pak třeba začali ptát, na co ten stát vlastně máme.

Tady ovšem stojíme na prahu obrovského tématu, na které tu není prostor. Takže už jen tu hlavní myšlenku. Je ještě jeden způsob, kterým se dají zvýšit příjmy relativně rychle, aniž bychom zvedali daňovou zátěž nebo museli 20 let financovat růst jednoho daňového poplatníka. Paradoxně je neoblíbený jak napravo tak nalevo, pan Bezděk o něm neztratil ani slovíčko a je bohužel pod přísným dohledem Bruselu. Ano, mluvím samozřejmě o otevření pracovního trhu imigrantům.

Já vím, já vím, velmi ožehavé a možná i krátkodobé řešení, ale ruku na srdce, máme nějaká skutečně dlouhodobá? A pokud se jedná jen o to, překlenout časový rozdíl nějakých možná 20 let, než se lidé budou schopní a ochotní zabezpečovat na stáří z velké části sami a systém bude muset financovat jen ty skutečně nejslabší a ne všechny, a jde nám hlavně o to teď dofinancovat současné důchodce, kteří neměli čas ani možnosti zajistit se sami, pak to rozhodně špatné řešení není.

Dospívání imigranta, který přišel do země dospělý, náš rozpočet nic nestálo a veškeré daně, které začne odvádět jdou tudíž rovnou "do plusu". Cizinci většinou nedosáhnou na žádné dávky kvůli tomu, že nejsou občané a nehrozí tudíž, že sem přijedou třeba z Číny proto, aby se tady pak povalovali doma na podpoře. Navíc levná pracovní síla je pro průmysl vždycky hnací motor, boom ve stavebnictví posledních 10 let před krizí a příliv ukrajinských dělníků jsou spojené nádoby.

Zaobírat se stereotypním argumentem, že cizinci berou Čechům práci, považuji skoro za zbytečné, ale alespoň stručně. Z příkladu ukrajinských dělníků je zřejmé, že z jejich práce mnoho lidí významně zbohatlo a byli to Češi, ne Ukrajinci. Jestli některým českým dělníkům vzali práci, ocitli se tito ve velmi pevné záchranné sociální síti, která jim nabídla rekvalifikaci a podporu v nezaměstnanosti, zdravotní péči zadarmo a spoustu dalších bonusů, což si mohla dovolit mimo jiné proto, že hospodářství také díky levné pracovní síle šlapalo na 106 %.

Masová finanční podpora rodin z veřejného rozpočtu ovšem nemá logiku zejména z globálního hlediska. Zatímco my utratíme miliardy na to, abychom donutily českou ženu porodit alespoň 2,2 dítěte, indická žena jich zcela zdarma porodí 5. Navíc mám dojem, že jsme se z hlediska civilizačního vývoje dostali do fáze, kdy pro českou ženu je plození dětí relativně zatěžující záležitostí, nehledě na to, že jak pro ženy tak pro muže je přirozená reprodukce biologicky čím dál problematičtější. V takto geneticky unifikované společnosti to ostatně není nic divného.

Projekt Evropské unie ukazuje, že překonávání konceptu národního státu (ano, teď jsme udělali trochu dlouhý krok) je nastartovaným procesem, ačkoli velice pomalým. Jelikož je Evropa prostorem etnicky a hospodářsky velmi homogenním, platí vše, co bylo řečeno o České republice do značné míry i na Evropskou unii. Hloupé je, že zatímco důchody vyplácejí jednotlivé členské státy, karty imigrační politiky drží v ruce Brusel. A uvážíme-li, jak se unijním "lídrům" Německu a Francii podařilo nadělat ze svých imigrantů kriminální živly, nelze čekat, že by se jim chtělo uvolňovat evropské hranice. Tak držme palce alespoň panu Bezděkovi :-).


Zuzana Fantová
Publikováno na serveru fantova.blog.idnes.cz 

reklama
4508 čtenářů | 19 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Důchodová reforma a la Bezděkova komise
(Fiter, 16.6.2010 6:45:42)
Odpovědět
Všem kteří mají nataženou ruku a chtějí porodné,dlouhodobou mateřskou a další výhody které jdou z kapes daňových poplatníků bych doporučil USA.Tam by jim daly mateřskou a nebo porodné,že by se nestačily divit.
Re: Důchodová reforma a la Bezděkova komise
(Petr, 16.6.2010 7:33:13)
Odpovědět
Výbuch sobectví.
Re: Důchodová reforma a la Bezděkova komise
(vizír, 16.6.2010 12:59:00)
Odpovědět
blekotání o sobectví je mantrou všech parazitů s jejich mentalitou pokukování po obsahu cizích peněženek
Re: Důchodová reforma a la Bezděkova komise
(lysak, 16.6.2010 9:34:23)
Odpovědět
ty ses ale magor.
Re: Důchodová reforma a la Bezděkova komise
(Davidan, 16.6.2010 21:14:24)
Odpovědět
Jenže my tam nežijeme a jsme zvyklí na něco jiného.
To bychom mohli mluvit o prvobytně pospolné společnosti a feudalismu atd...
Zajímavé, že tenhle stát od roku 1948 fungoval, fungoval dobře a zajišťoval lidem velmi dobrý životní standart.
Sotva se toho ujali hajzlíci, kteří vládnou už dvacet let, najednou nic nejde a prudce se vracíme do 19. století.
Asi bude třeba znovu si dupnouta vyjít do ulic. To bude učinnější, než chodit do přiblblých USA.
Re: Důchodová reforma a la Bezděkova komise
(Nestraník, 17.6.2010 10:48:56)
Odpovědět
Fiter,zapoměl jsi napsat kolik je v Americe průměrný plat,kolik tam stojí energie,bydlení,potraviny atd.Nepřirovnávejte nic k cizím státům,všude jsou jiné parametry,Budme sví a hospodařme si podle svého.Srovnáváte hrušky s jabkama.Zrovna tak dnes v novinkách je jak se platí školné jinde.To je hloupost,jinde mají jiné podmínky a to je velice důležitá věc.Zajímavé je,že za komunistů se neplatilo školné,studenti měli levné menzy ,koleje,zdravotnictví nevybíralo a vycházelo se dobře.To mi vysvětlete,že ted na nic nejsou peníze.Asi proto,že politici nebrali enormní platy,nebyl senát a politiků bylo polovic.Netunelovalo se.
Re: Důchodová reforma a la Bezděkova komise
(J25, 16.6.2010 8:13:31)
Odpovědět
Jistě máte v něčem pravdu, ale zavěr článku je šokující . Nepochopila jste základní věc, že je potřeba rozdělit imigranty na pracující a na ty, kteří nikdy dělat nebudou a uvíznou v sociální síti i se svými 16 dětmi. Proč je mlženo kolem menšin? Jaké procento z menšin nepřispívá do státního rozpočtu? Jaké procento menšin neposílá své děti do školy? Jaké je procento násilných trestných činů a zlodějin u menšinové populace? Jaké je procento těchto činů ve většinové populaci? Kolik dětí z většinové populace neposílá své děti do škol? Jakým procentem přispěje většinová populace do státního rozpočtu na osobu? Jakým procentem přispěje romská menšina do stát rozpočtu na osobu? Kolik různých dávek čerpá menšinová populace a kolik většinová populace na osobu? Předpokládám,že pokud by byly uvedené otázky zodpovězeny,musela by ste dojít k závěru,že imigranti s vyjimkou vietnamců/až budou řádně zdaněni/ nemají pro společnost význam,který jim přisuzujete,spíše obráceně,jelikož vytvářín sociální napětí a budoucím ohnisko nepokojů a nesnášenlivosti.Takže si Vás v této otázce dovoluji zařadit do kategorie mimoňů stejně jako propagátory řešení důchodové reformy v EÚ razící řešení důchodů dovozem imigrantů. U řešení důchodové reformy panem Bezděkem mě vadí skryté globalizační tendence,kdy razí cestu povinných plateb do soukromých fondů cěhož by určitě tyto fondy zneužívaly. Jsem přesvědčen,že si své finanční prostředky dovedu zhodnotit lépe než jakýkoliv fond,ve kterém půjde 40% na režii a nepřiměřené platy dalších vyžírek na které budu muset platit. Z tohoto důvodu považuji platbu do soukromých fondů za lobbismus a výsměch všem svobodným občanům s cílem připravit je o svobodu.
Re: Důchodová reforma a la Bezděkova komise
(Katsanson, 16.6.2010 9:51:42)
Odpovědět
Naprostý souhlas!
Re: Důchodová reforma a la Bezděkova komise
(darny, 16.6.2010 11:37:15)
Odpovědět
Naprosto souhlasím
Re: Důchodová reforma a la Bezděkova komise
(vizír, 16.6.2010 12:55:13)
Odpovědět
Tady je potřeba zavést několik málo opatření která celou situaci vyřeší jednou provždy

- stačí dát dejme tomu porodné na první dítě 10000, na druhé 5000 , na třetí a další už žádné .
Dále přídavky na první dítě adresné, na druhé( a možná i dejme tomu třetí) dítě formou odpisu z daní a na další děti už žádné přídavky
- když chce někdo 5 dětí tak ať je má ale ať si je vychovává za své. Dále pokud někdo chce soc dávky tak ať si je odpracuje , v každém městě či vesnici je práce dost i kdyby to bylo jen zametání apod, může pobírat hodinovou mzdu odvozenou z minimální mzdy
- a pokud se mu to nelíbí ať se začne chovat jako svéprávná persona a najde si práci aby mu ji jako nějakému nesvéprávnému blbečkovi nemusel zajišťovat stát -- toto vše vyřeší problémy s asociály všeho druhu i barev kůže jak z demografického tak z hlediska parazitování na státu (tj. na nás)
Re: Důchodová reforma a la Bezděkova komise
(zeman, 16.6.2010 18:26:42)
Odpovědět
Je zarážející, že se zatím nebjevily ani náznakem pokusy změnit něco na příjmové stránce financování soc. zabezpečení. Jednoznačně lze souhlasit s utažením kohoutků pro zneuživatele sociální sítě. Jak je to ale se solidaritou? Zatím jsou plátci do systému pouze zaměstnanci (včetně OSVČ) a zaměstnavatelé. Přičemž např z příjmů členů statutárních orgánů a.s. se solidární platby neodvádějí stejně jako z jiných příjmů jako např z nájmů,dividend,úroků atd. Solidární by měli být všichni, kteří mají příjmy, nejen ti, kteří jsou zaměstnaci (OSVČ). Stejné je to i u právnických osob. Jen ty, které mají zaměstnace jsou trestány. Co makléři pojišťoven a realitních kanceláří nehledě na švrcsystém, kterým se právnické osoby vyhýbají platbám do systému. Platby na sociální zabezpečení nejsou adresně placeným "pojištěním" protože u celé řady sociálních dávek neexistuje nijaká souvislost mezi zaplaceným "pojistným" a nárokem na jeho čerpání. Ze své praxe znám řadu "sociálně potřebných", kteří pronajímají své dva,tři byty a vykazují příjem z pracovního poměru,který jim zaručuje sociální dávky a úlevy na daních.
Re: Důchodová reforma a la Bezděkova komise
(karelm, 16.6.2010 11:39:08)
Odpovědět
Kdy už všem konečně dojde,že práce už nikdy nebude pro 30% lidí.Takové plkání,že bude potřeba tolik a tolik pracujících vydělávat na x důchodců je k ničemu.Jenom straší aby si mohli s těmi miliardami co se povině vyberou hrát.Tak důchody zrušte úplně ať si každý našetři na důcho sam jak chce.Nebudeme přece živit ty mlaskající parchanty co jím patří penzijní fondy.Stejně těmi svými spekulacemi dělají ve světě jenom bordel.
Re: Důchodová reforma a la Bezděkova komise
(M.Stýskala, 16.6.2010 14:29:14)
Odpovědět
Nevěřím stejným stranickým politikům,kteří dvacet let privatizovali,tunelovali a rozpradávali státní majetek až jsme v ...Dle Ježka se privatizoval majetek za dva a půl bilionů Kč,ten je pryč a k tomu bude na konci roku dluh jeden a půl bilionu Kč.Bilance,za dvacet tito politici zleva i zprava svým "vládnutím" prohospodařili čtyři biliony Kč a zlikvidovali ještě rezervní důchodový fond v desítkách miliard Kč.To neviděli demografický vývoj populace i vývoj ekonomiky a nárůst dluhů? Kde jsou všechny ty peníze,proč právě pravice nechce majetková přiznání politiků a státních úředníků všech stupnů vč starostů? Jen se snaží udělat viníky z občanů,že to tzv.prožrali a z důchodců,kterých přibývá(asi se přímo rodí místo nemluvnˇat a nechtějí přirozeně umírat po dosažení důchodového věku).Žilo těch více než devět milionů občanů skutečně nad poměry?Jaké byly a jsou veškeré životní náklady,kolik lidí nedosahuje ani průměrných platů a důchodů.Proč jsou tedy s platy a nadprůměrnými, nespokojení lékaři, učitelé i další privilegované skupiny,když jsme údajně dvacet let žili nad poměry.A to jsme již zažili utahování opasků,úsporné balíčky,batohy a Janotovy pytlíčky(pro odlišení).Jestli stejní experti neudělali rezervy v době hojnosti,netýká se to zdaleka jen socdemáků,tak dnešními návrhy vrhnou většinu občanů směrem k chudobě a stejně nic nezachrání,ale jen prodlouží zvoleným kalouskům a šibalům v neomezeném počtu placených funkcí blahobyt a zvýši jejich konta.Proč ještě nevyužít co se nabízí a co dovolí trestuhodně nejednotní, naivní občané,opakovaně naslouchající populistům,nyní v převleku za nové straníky a zachranáře.To vám nestačila ani dvacetiletá zkušenost aby jste nenaletěli TOP 09 a VV? Na jaký zázrak tedˇ budete čekat?
Re: Důchodová reforma a la Bezděkova komise
(ferda, 16.6.2010 19:58:13)
Odpovědět
Vážená paní Stýskalová, váš příspěvek je více než přesný popis toho, čeho jsme dnes svědky, více se o tom rozepisovat zde, nemá moc smyslu.

Napsala jste to velmi hezky,:-)

ps. napadá vás nějaký vhodný způsob, jak se sjednotit?
co třeba založit stranu, či společenskou aktivitu jen s jedním "volebním " programem a to: přiznání majetků nad 10 mil.???:-))

jen malá poznámka, ne, není to o závisti, at si poctivý člověk vydělá svoji inteligencí či šikovností nekonečně mnoho peněz, ale zloději, podfukáři, tuneláři,musí být hnáni před otázku, jak přišli ke svým ,mnohdy závratným majetkům...:-))

ps. II- euro nemáme také proto, že ti,kteří si nakradli spostu peněz, je mají v korunách a ty závratné sumy , nemají jak směnit, aby to nebylo nápadné,.....takže kdyby tu již bylo euro, tak z toho nic nemají:-) myslím si, že se tady u nás hospodařilo úmyslně tak špatně, abychom ty podmínky,pro přijetí eura opravdu nesplnili..... kdo tu tak hospodařil a kradl, víme také, že?
Re: Důchodová reforma a la Bezděkova komise
(j25, 17.6.2010 11:58:45)
Odpovědět
Ferdo proč až nad 10 milionů, hezky od dvou milionů u nemovitostí a u například aut už od 500 tisíc. A u všech soc. dávek vždy. Nemůžeš si jezdit pro dávky v mercedesu a ještě při tom mít u domu bazén,s letním kinem a na kanárech apartmán. Určitě přiznání majetku nebude problém pro OSVČ a firmy, mají jej totiž dávno podané. Problém to bude pro státní zaměstnance a zaměstnance obecně,politiky na všech úrovních....Vzhledem k tomu,že podnikatelé mají podané přiznání majetku,tak to brzdí jiní. Takže ať klidně podávají přiznání všichni. Pamatuji si jak nám za socialismu počítali slepice,králíky a prase.
Re: Důchodová reforma a la Bezděkova komise
(Jeeves, 16.6.2010 18:44:58)
Odpovědět
Celkem nový pohled na "pořizovací" cenu jednoho plátce daní. Jenže ti současní imigranti a zahraniční dělníci žádné daně neodvádí, pouze DPH při nákupu nějakého zboží, zato běžně využívají zdravotnictví a v případě Vietnamců i školství. A to opomíjím "maličkosti" jako dotované jízdné, hasiči ani policie jim neodmítá pomoc, používají naše silnice a chodníky, veřejné osvětlení a dalších tisíc zdánlivě běžných věcí, které ale nejsou přírodním zjevem a na které nepřispěli "ani korunou".
Re: Důchodová reforma a la Bezděkova komise
(ok, 16.6.2010 19:45:42)
Odpovědět
Česká debata o reformě důchodového zabezpečení, je naprosto bezúčelná. Do CH jsem odešel v 68 a vystudoval tam ekonomii. Už koncem 60, t.j. před více než 40 léty, vznikly penzijní fondy, jako druhý pilíř důchodového zabezpečení. Stejně je tomu všude, v každé "normální" zemi. Během sedmdesátých a osmdesátých let se objevily ("sem tam")problémy. Tyto byly korigovány a odvažuji se říci, že dnes, zmíněný systém "na západě" funguje. Nechápu, proč nevyužít těchto zkušeností a bezprodlení zavést podobný systém i u nás. Žvásty o podpoře porodnosti jsou nesmysl - to už spíše cílená imigrace. Každý ví, že plošná podpora porodnosti u nás, povede pouze ke zvvýšení porodnosi u skupin, které ekonomicky produktivní stejně nikdy nebudou.
Re: Důchodová reforma a la Bezděkova komise
(ok, 16.6.2010 19:52:04)
Odpovědět
Můj komentář bych rád doplnil. Ze stejného důvodu, okamžitě zrušit plošné dětské přídavky. Proč mám já platit, z mých daní, na milionářské synky? Rád bych, aby byl systém změněn na podobu, obvyklou třeba v Kanadě. Odečíst si děti v daňovém přiznání a ti opravdu "chudí", dostanou peníze zpátky.
Re: Důchodová reforma a la Bezděkova komise
(j25, 17.6.2010 12:03:42)
Odpovědět
Myslíš že milionáři neplatí na Tvé děti , popř. vnoučata a dokonce překvapivě i vyšší částky. Viz. příklad p. Bakala v obci kde má nahlášeno trvalé bydliště dostávají z toho co zaplatí na daních státu v rámci přerozdělení 30% zpět do obecní pokladni. Myslím si že ho tam musí mít rádi a pokud bych tam bydlel, nechal bych mu tam postavit pomník,protože z toho co obec za něj dostává by teoreticky mohli být všichni obyvatelé zaměstnanci obce a milionovým ročním platem.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama