reklama
reklama

Porážka vítěze a hrozba diletantismu

Autor: Martin Stín | Publikováno: 11.6.2010 | Rubrika: Politika
Ilustrace

Částečně úspěšný útok neparlamentních stran na brány Poslanecké sněmovny, provázený propadnutím KDU a strany zelených nelze vykládat jinak než jako důkaz nespokojenosti veřejnosti se stavem státu, či jako projev nedůvěry dosavadním parlamentním stranám. Současně je výrazem posílení pravicových nálad ve společnosti: TOP 09 a VV „vyluxovaly“ voliče, kteří by jinak asi nepřišli k volbám, protože pro ODS by se jim hlasovat nechtělo, a přispěly tak k vytvoření středopravicové koalice takové síly, kterou Česká republika dosud nezažila. Na opačné straně zůstaly těsně před branami parlamentu dvě strany- Suverenita a SPO(Z), které vznik možné levicové koalici neumožnily, ale naopak odebraly hlasy sociálním demokratům. Ale i kdyby jich nebylo a kdyby jejich hlasy připadly ČSSD, převaha středopravé koalice by zůstala zachována.

Proti dřívějším vládním koalicím je důležitá i změna kvantitativních poměrů:nově příchozí mají reálnou sílu, která oslabuje postavení ODS jako vedoucí strany koalice. Pravděpodobně to bude mít vliv na vývoj politické kultury: ODS se bude muset naučit lépe komunikovat s partnerskými stranami než dosud. Složení vlády bude přirozenější: nepřiměřeně vysoký počet ministerských křesel různých pidistran se stal minulostí.

Zvláštností situace je ničivý dopad volebního výsledku na sociální demokracii: v rozporu s bombastickým předjímáním velkého vítězství Jiřím N. Paroubkem teď ČSSD na TOP 09 ani na VV jako na nevěsty vůbec pomýšlet nemůže, protože jim jako zchudlý ženich nemůže nabídnout slušně zajištěné manželství.

Za těchto okolností vznikly rozpaky, kdo bude sestavovat vládu. Bohuslav Sobotka projevil stejné choutky zloděje času, jaké kdysi vedly jeho předchůdce k nekonečnému protahování pokusu o zvrácení výsledku prohraných voleb urváním premiérského křesla: dal najevo očekávání, že mu pan prezident ze zdvořilosti přece jen dá příležitost pokusit se o sestavení vlády. A předáci ostatních stran přikyvovali, že ústavní zvyklost by se měla zachovat. Je těžké odhadnout, po jak dlouhou dobu by Bohuslav Sobotka za peníze daňových poplatníků protahoval mezivládí, kdyby se jeho sen splnil. Naštěstí pan prezident vzal věci za praktický konec a nepřipustil pokus, jenž by vedl do slepé uličky.

Porážka vítěze voleb tím ale ještě nebyla dokonána a dále se prohlubuje. Z počátku se zdálo, že strany vítězné koalice se zachovají velkoryse a nabídnou sociálním demokratům křeslo předsedy poslanecké sněmovny. Odpovídalo to nejistotě uvnitř koalice: strany se dosud navzájem neznaly a zejména nebylo jisté, jak se nakonec zachovají VV, které připouštěly možnost, že budou raději podporovat menšinovou vládu, než by do ní samy vstoupily. Postupem času se hrany obrousily, partneři se sblížili, koalice nabyla sebevědomí a dala najevo, že se s opozicí nehodlá o moc dělit. Takže naděje sociálních demokratů na post předsedy sněmovny se rozplynuly v dým.

Ani tím se důsledky porážky socialistů dosud nevyčerpaly. Síla vládní koalice je takové, že k prosazení svých záměrů souhlas opozice nepotřebuje, dokud se nepustí do legislativních akcí, vyžadujících schválení ústavní většinou. Na jedné straně to bude výhodou, protože se zřejmě podaří provést některá opatření v oblasti veřejných financí, jež by se při těsné většině utopily v bezbřehém přetahování mezi vládní koalicí a opozicí. Je zde však jisté riziko, že přílišná snadnost prosazování záměrů může vyvolat snížení pečlivosti při jejich přípravě. Zvyšuje se tím nebezpečnost diletantismu, jenž občas prokvétá z vystoupení nepříliš ostřílených politiků.

Jeho příkladem je vystoupení Davida Vodrážky a Víta Bárty v Otázkách Václava Moravce v neděli 6. června, kde se suverénně vyjádřili o nutnosti zastavit projekt zavádění trestu domácího vězení. Je to zvláštní: resort spravedlnosti je lénem ODS a projekt zavedení domácího vězení patřil k reklamním sloganům sebepropagace exministra Jiřího Pospíšila, který již na jeho uvedení do provozu neměl dost času a nakonec ani chuti. V jeho rozdělaném díle pokračuje ministryně úřednické vlády. Je zvláštní, že představitel strany, jejíž ministr projekt spustil, se pouští do jeho likvidace, aniž by věděl, o čem je řeč.

Zastavením projektu by se jistě pro tuto chvíli ušetřily peníze, ale přiblížil by se okamžik, kdy se přeplněnost věznic stane zcela neúnosnou, začne docházet ke vzpourám a bude nutné vynaložit daleko větší náklady na rozšíření kapacity věznic. Nehledě k tomu, že vydržování vězně je podstatně nákladnější než dohled nad odsouzeným k domácímu vězení, a proti tradičním trestům zde jsou další výhody.

Výše uvedená záležitost je drobnost. Nestála by za pozornost, zvlášť když „likvidátorům projektu“ nahrál ministra financí Janota, který jako člen vlády má k takovému vyjadřování pověření a již prokázal, že je odborně způsobilý věc posoudit z hlediska své profese. Jde však o to, že zastavení takového projektu je odborné rozhodnutí, které přísluší vládě, nikoli sekretariátům politických stran či dokonce jednotlivcům bez pověření k uplatnění výkonné moci, kteří dosud neměli příležitost prokázat svou kompetentnost. Není to jediný případ, kdy „noví lidé“ na politické scéně se tváří, že rozumí i tomu, čemu nerozumí, a právě proto jsou zvlášť povoláni k tomu, aby vládli. Diletantismus ale není v žádném případě nástrojem k překonání krize veřejných rozpočtů, naopak je nebezpečím.

Vyšlo 10.6.2010 na Politikonu jako 321. sloupek

martin.stin@seznam.cz

reklama
3742 čtenářů | 27 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Porážka vítěze a hrozba diletantismu
(Manažer, 11.6.2010 11:14:01)
Odpovědět
ODS a TOP 09 dobře promyšlený volební podvod už před rokem.Naivita občanů a i CSSD se projevila.
Re: Porážka vítěze a hrozba diletantismu
(Beroun, 11.6.2010 13:43:57)
Odpovědět
Opet se prokazalo, ze Paroubek lhal, tentokrat o tom, jak propad zavinil Zema a Bobo. I autor clanku konstatuje, ze "kdyby jich nebylo a kdyby jejich hlasy připadly ČSSD, převaha středopravé koalice by zůstala zachována". Narod si vybral...
Re: Porážka vítěze a hrozba diletantismu
(lysak, 12.6.2010 12:14:32)
Odpovědět
paroubek nelhal a nic takoveho netvrdil.netvrdte hovadiny.
Re: Porážka vítěze a hrozba diletantismu
(karolína D., 14.6.2010 16:27:02)
Odpovědět
Beroun,národ si vybral!Byl zmanipulovaný a ted kouká s otevřenou hubou co nás čeká.ODS strašila Řeckem,lidé se dali podvézt.Máme se na co těšit.Studenti už píší petice na školné a sami si to zvolili.Naivita,manipulantství,vyhrožování-silné zbrane pravice.Ted si s náma udělají co budou chtít a my budem čumět!Vid Kalousku,Nečasi??????Čestné jednání se nevyplácí,to se přesvědčila CSSD.Bohužel.
Re: Porážka vítěze a hrozba diletantismu
(Sigůl, 12.6.2010 8:25:44)
Odpovědět
Vyjádřils to synku velmi přesně, jen mne mrzí že na to nepřišli voliči a celý volební tým ČSSD
Re: Porážka vítěze a hrozba diletantismu
(Davidan, 11.6.2010 11:17:53)
Odpovědět
Vřele doporuřuji přečíst si tento článek. Vysvětluje, proč se děje, co se děje a komu to prospívá. Občanům v žádném případě.
http://www.blisty.cz/2010/6/11/art53035.html
Re: Porážka vítěze a hrozba diletantismu
(Stallker, 11.6.2010 12:34:46)
Odpovědět
Hezký článek. Autor jen opomněl jeden velmi důležitý fakt. Proč vlastně tato situace nastává. Protože dosavadní fungující a prověřený systém společnosti uznávající kompromis na základě sociálního smíru je finančně neudržitelný. Dnes už ani ty ekonomicky nejvyspělejší státy nejsou schopny udržet výdaje pod kontrolou. Pokud máte lepší nápad, co se s tím dá dělat, sem s ním. A to souvisí i s uvedeným článkem, jedna věc mi na podobných příspěvcích docela vadí. Četl jsem jich už více, v podstatě téměř totožných. Autoři vždy varují před tím, co přichází, co nám hrozí, ale nikdy nepíšou o příčinách této situace a už vůbec nepíší ani slovo o tom, co by se s tím dalo dělat. Jo, jo, kritizovat dovede kde kdo…
Re: Porážka vítěze a hrozba diletantismu
(Stallker, 11.6.2010 12:34:51)
Odpovědět
Hezký článek. Autor jen opomněl jeden velmi důležitý fakt. Proč vlastně tato situace nastává. Protože dosavadní fungující a prověřený systém společnosti uznávající kompromis na základě sociálního smíru je finančně neudržitelný. Dnes už ani ty ekonomicky nejvyspělejší státy nejsou schopny udržet výdaje pod kontrolou. Pokud máte lepší nápad, co se s tím dá dělat, sem s ním. A to souvisí i s uvedeným článkem, jedna věc mi na podobných příspěvcích docela vadí. Četl jsem jich už více, v podstatě téměř totožných. Autoři vždy varují před tím, co přichází, co nám hrozí, ale nikdy nepíšou o příčinách této situace a už vůbec nepíší ani slovo o tom, co by se s tím dalo dělat. Jo, jo, kritizovat dovede kde kdo…
Re: Porážka vítěze a hrozba diletantismu
(Stallker, 11.6.2010 12:35:47)
Odpovědět
Sorry, kliklo mi to dvakrát...
Re: Porážka vítěze a hrozba diletantismu
(Pavelec, 11.6.2010 16:29:24)
Odpovědět
To všechno v článku je. Jen číst.
Re: Porážka vítěze a hrozba diletantismu
(xXx, 11.6.2010 13:58:48)
Odpovědět
Autor clanku pouze prokazal, ze umi cist a ma na to dost casu. Kvalita vlastnich uvah spise pripomina tvrzeni, ze otaceni kvetu sluinecnic ridi pohyb slunce. ;)) Odborny prinos clanku tak nezustava nic dluzen prezdivce BL "Blabolive listy"... ;)))
Re: Porážka vítěze a hrozba diletantismu
(Davidan, 11.6.2010 16:30:53)
Odpovědět
Ten článek je jen pro ty chápavější.
Tak se netrap.
Re: Porážka vítěze a hrozba diletantismu
(Trident, 11.6.2010 16:35:50)
Odpovědět
Zrovna Vy jste si získal slušnou pověst nechápavého...
Re: Porážka vítěze a hrozba diletantismu
(Gopak, 11.6.2010 20:47:42)
Odpovědět
Ale, ale, když nemám argumenty začnu osobně? Ubožáčku!
Re: Porážka vítěze a hrozba diletantismu
(Trident, 11.6.2010 16:34:47)
Odpovědět
To víte, "demokratická zóna". Demokraticky se tam exhibují různé podobné existence. BL začaly na velmi nízké úrovni a podařilo se jim udržet klesající kvalitu po celou dobu existence.
Re: Porážka vítěze a hrozba diletantismu
(Davidan, 11.6.2010 20:49:41)
Odpovědět
Přečti si ten článek a nepředváděj se. Vypadáš potom, jako blbec.
Nezáleří na tom, kde to je, ale co tam je.
Re: Porážka vítěze a hrozba diletantismu
(jorřkšír, 11.6.2010 11:31:01)
Odpovědět
Pátek,patulinek je tady,kašlem na politiku,hurá k vodě. Zítra na houby. Po houbách do hospůdky na čepovaného Radegasta.
Doporučuji všem.....
Re: Porážka vítěze a hrozba diletantismu
(alfa27, 12.6.2010 9:23:48)
Odpovědět
Pitím Radegasta podporujete nadnárodní kapitál, který v zájmu dosažení svých obřích zisků,zbídačuje nás-obyčejné lidi.Koupáním v koupalištích podporujete majitele koupališť, kteří nepřiznávají příjmy,platí malé daně na úkor nás obyčejných lidí.Zatímco nám, obyčejným lidem,zkrátí dávky a podpory,majitelé koupališť budou popíjet radegast a zakusovat jej kaviárem,zakoupeným za peníze,které měli odvést na progresivní dani.
Re: Porážka vítěze a hrozba diletantismu
(Jeeves, 12.6.2010 14:57:02)
Odpovědět
Skutečně dobré. Člověče, Vás měl Paroubek angažovat! Kam se na Vás hrabe topmanager Tvrdík! :-)
Re: Porážka vítěze a hrozba diletantismu
(alfa27, 13.6.2010 0:49:12)
Odpovědět
...se snažím no...ale zatím mě nikdo nezaplatí.
Re: Porážka vítěze a hrozba diletantismu
(Jeeves, 13.6.2010 5:27:56)
Odpovědět
Nepíšete již do "Blesku"? V rubrice "Dopisy čtenářů" se podobné skvosty zhusta vyskytují.
Re: Porážka vítěze a hrozba diletantismu
(alfa27, 13.6.2010 8:59:38)
Odpovědět
Bohužel ne.Zkusím to do Haló novin.
Re: Porážka vítěze a hrozba diletantismu
(Jeeves, 13.6.2010 12:48:24)
Odpovědět
Dobrý nápad. Tam to bude doslova s otevřenou náručí. Ti pisálkové, kteří se skrývají pod označeními "vykořisťovaný dělník, t.č. nezaměstnaný", nebo "živořící stařenka z Ořechovky", nemají, oproti Vám, žádnou invenci.
Re: Porážka vítěze a hrozba diletantismu
(pipina, 11.6.2010 13:23:29)
Odpovědět
Máš pravdu.Hurá do přírody.Politika piočká.Nic není tak horké jak se zdá.
Stejně to ONI za nás vyřeší.
Hodně vody,piva a hezkou pohodu přejí všem.
Re: Porážka vítěze a hrozba diletantismu
(Velký Mao, 12.6.2010 12:48:22)
Odpovědět
a bude hůř
Re: Porážka a hrozba diletantismu
(andromeda43, 13.6.2010 19:06:22)
Odpovědět
Když na ty vyjedavače koukám v Tv,tak mě to připadá jako ve špatném snu. Jeden si večer něco vymyslí a druzí příští den o tom diskutují. Jen se utvrzují v tom jak chtějí to nejlepší pro republiku,nakonec dojdou k tomu,že ono tak docela nejde,že tomu vadí jiné závazky a smlouvy. Nemohou prostě přijít na to jak by se vlk nažral a jejich dojná kráva zůstala celá. Navrhovaní kandidáti na ministry tomu naprosto odpovídá,neumětelové,kteří chtějí jen to křeslo a kdo ve skutečnosti bude pracovat na jednotlivých ministerstvech se dohodnou až potom a určitě to budou zase jen jejich kamarádíčkové co budou znovu jen korupčničit a natahovat ruce pro úplatky. Těm trojkoaličníkům nevěřím ani nos mezi očima,natož to co nám předvádějí. Jsou to jen hyjeny.
Re: Porážka a hrozba diletantismu
(Jeeves, 13.6.2010 21:57:40)
Odpovědět
Hyjeny? Neznám. Něco z farmacie?
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama