reklama
reklama

Mach: Necháme lidem jejich peníze. Koruny, ne eura

Autor: Adam B. Bartoš | Publikováno: 25.5.2010 | Rubrika: Rozhovor
Ilustrace

S lídrem Strany svobodných občanů Petrem Machem o řecké krizi, euru, státním bankrotu a pokrytectví českých politiků.

Před časem si prezident Václav Klaus posteskl, že strany nevyužívají v předvolební kampani téma řecké krize. A že kdyby byl v pozici lídra strany, on by to určitě učinil. Vy jako Svobodní, i proto, že vy sám jste ekonom a vyznáním euroskeptik, o Řecku a krizi eurozóny mluvíte a píšete. Jak svobodní ten problém vnímají?

My to říkáme opravdu, co nám síly stačí. A neříkáme to pouze teď, když už o tom vědí všichni. Já jsem psal první článek o státním bankrotu Řecka ještě dřív, než kdokoli jiný, už v roce 2009. A problém státního dluhu České republiky jsme měli na billboardech před zrušenými volbami v roce 2009. Takže to pro nás není teď nějaké módní téma, o kterém mluví všichni. Je to závažné téma a děsí nás, že politické strany, které podle průzkumů mají šanci se dostat do Sněmovny, stále jednak nezavrhují euro jako takové a vlastně ani nechtějí vyrovnat státní rozpočet. Mluví jen o nějakém snížení tempa zadlužování na 3 procenta apod. To je ale absolutně nedostatečné.

Jaká je hlavní příčina řecké krize? Je to fakt, že Řekové byli přemluveni ke vstupu do eurozóny, nebo jen špatně hospodařili?

Vidím ty příčiny v podstatě tři. Jejich evidentně špatné hospodaření, hospodaření na dluh - to Řekové dělali, ale koneckonců dělá to spousta dalších zemí, dělá to i Česká republika. Všechny země v tom pokračují, a to proto, že stále žijí v domnění, že zadlužování státu není to stejné jako zadlužování firmy nebo člověka, že státní dluh se nemusí splácet. Ono to takto fungovalo vlastně celé poválečné období, že se nehledělo na úrokové náklady a myslím si, že tato krize už snad všechny z této iluze vyléčí.

Druhý problém, který přispěl k zadlužení Řecka, byly ty nešťastné evropské dotace. Řekové patří suverénně mezi největší čisté příjemce. Od roku 1981, kdy vstoupili do společenství, tak dostali čistého od cizích daňových poplatníků, především Němců a Nizozemců, zhruba 100 miliard euro. To je obrovská částka. Bylo to kolem pěti miliard euro každý rok. A EU má to známé pravidlo spolufinancování, takže Řekové, aby čerpali, tak se zadlužovali, protože měli pocit, že se to vyplatí. Ale poslalo je to ke dnu. Žili dlouhou dobu na dluh, na úkor cizích daňových poplatníků, a nyní na to doplatili. Byli v roli jakéhosi narkomana, který potřebuje další dávku, kterou už ale nemůže dostat.

A třetí problém je euro jako společná měna, kterou sdílí s ekonomikami úplně jiného typu, s ekonomikami s úplně jinou produktivitou práce, efektivitou. A najednou se Řecko kvůli euru stalo strašně drahé pro investory, pro turisty, export Řecka byl náhle strašně drahý, takže společná měna je ekonomicky dusí a udržuje je v problémech. Kdyby měli vlastní měnu, drachmu, tak by nepochybně oslabila vůči euru, koruně, dolaru a najednou by zase bylo atraktivní do Řecka jezdit, z Řecka exportovat a řecká ekonomika by začala růst. Navíc, zpočátku, když zavedli euro, měli pocit, že na tom vydělají, že nebudou platit tak vysoké úroky, protože na začátku to vypadalo, že v celé eurozóně budou stejné úroky, protože investoři budou věřit, že eurozóna je jakoby jeden stát, kde všichni ručí za každého. Takže Řekové prvních pět let eura nedostávali ten potřebný tržní signál, že něco je v nepořádku. Kdyby měli drachmu, tak dávno vědí, že úroky rostou, že něco není v pořádku a museli by s tím něco dělat dřív - a možná by s tím něco udělali včas.

celý rozhovor zde

reklama
2786 čtenářů | 25 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Mach: Necháme lidem jejich peníze. Koruny, ne eura
(Ing.vojta, 25.5.2010 17:34:31)
Odpovědět
Ten tomu tak rozumí. Bez eura dopadneme jak husiti v Evropě. Einstein jednou řekl:
Lidská blbost a vesmír jsou nekoneční. I když o tom vesmíru tak přesvědčený nejsem.
Re: Mach: Necháme lidem jejich peníze. Koruny, ne eura
(Alberto Kvěch, 26.5.2010 8:58:06)
Odpovědět
Obsahy článků na EPORTÁLU a EUPORTÁLU jsou tak ubohé,že se už většinou zdržuji jakýchkoliv připomínek.Těším se, až bude po volbách a neporadce Mach s Bobo se do parlamentu opět nedostanou.Doufám, že jím konečně dojde, že se mají živit něčím jiným než bojem proti Bruselu a podporou euroskeptika Klause.Na jejich jasnou prohru se s napětím těším.Nevolme nikdy euroskeptiky, ale také nevolme staré strany,socany a ODS devastátory společnosti, likvidátory státu.Pokud chce někdo volit o poznání menší zlo, pak ODS, ale lépe - volme konečně změnu VV Věci veřejné Radka J.a ne menší zlo. V současné době jedinou možnou reálnou změnou k lepšímu a k přímé demokracii je pouze strana VV Věci veřejné.Jinak to v současné době není. Ostatní nové neeuroskeptické nadějné strany se zatím do parlamnetu také nedostanou.Pomužme změnám a vyhoďme konečně při volbách zadlužovatele občanů socany a ODS z parlamentu.Nenechme se dále oblbovat.Už je nevolme prosím.Současní papaláši zničili stát.
Re: Mach: Necháme lidem jejich peníze. Koruny, ne eura
(Stallker, 26.5.2010 14:30:53)
Odpovědět
Před chvílí jsem si přečetl článeček, že vážený pan John vyloučil z kandidátky kandidátku, která odmítla podepsat vázací smlouvu?!? Co mi to jen připomíná….
Nezlobte se, ale tímto si to u mne odpískal…
Re: Mach: Necháme lidem jejich peníze. Koruny, ne eura
(Alberto Kvěch, 26.5.2010 21:43:08)
Odpovědět
Pane.Ta vázací smlouva je pro činnost nové strany VV Věci veřejné velmi důležitá a dost zásadní. Kdo se smlouvou nesouhlasí, nemůže propagovat demokratické zásady a vize té strany.Je třeba si zásady VV Věci veřejné přečíst a pokusit se je pochopit.Jejich zásady vycházi ze zkušeností a z chyb, kterých se nedokázaly vyvarovat současné strany.Proto je třeba ve straně přijmout jasné zásady hned při vzniku strany a předejít tak budoucím nesrovnalostem, pak obtížně řešitelným..Pokud jednotlivci nepřijali zásady, nemohou usilovat o jakoukoliv funkci v té straně.To je správné.
Re: Mach: Necháme lidem jejich peníze. Koruny, ne eura
(CyberDragon, 26.5.2010 22:02:33)
Odpovědět
Spravne. Socialismus si rozvracet nedame. Predseda vi vse nejlepe. Svedomi je prezitek burzoustu. Hlavne klid na praci.
Re: Mach: Necháme lidem jejich peníze. Koruny, ne eura
(Alberto Kvěch, 26.5.2010 22:23:55)
Odpovědět
Pane. Přečtěte si v. smlouvu VV Věci veřejné.Pak budete vědět o čem je řeč.
Re: Mach: Necháme lidem jejich peníze. Koruny, ne eura
(CyberDragon, 26.5.2010 23:55:33)
Odpovědět
Vzdyt ja s tebou, soudruhu, naprosto souhlasim! Jen strana s velkym kormidelnikem je jistotou svetlych zitrku a stesti v ocich nasich deti. Kde bysme to byli, kdyby kazdej Pepan myslel a hlasoval jinac nez strana urci, ne? To by byl vouplnej anarchistan! Takova pekna smlouvicka a naka svina hned vykeca obsah. Si predstavujou tu demokracii jak nakej holubnik!
Re: Mach: Necháme lidem jejich peníze. Koruny, ne eura
(Alberto Kvěch, 27.5.2010 9:26:52)
Odpovědět
Ad 1.
Nejsem, nikdy jsem nebyl soudruh, spolupracovníky jsem nikdy soudruhem neoslovoval, nikdy jsem nevyslovil čest práci-byl jsem vychován rodiči, kteří ctili více charakter než momentální morálku a nikdy nežádali nic zadarmo pane.
2) Pane. Nežijeme v demokracii, ale v absolutním bordelu,kocourkově.To znamená, že demokratické zásady fungovat nemohou a nefungují.
3)Doufám, že by i vaše ctěná osobnost přijala změnu v současném balastu.
4)Koho tedy jiného volit.Já volím pravicové nebo středopravicové strany.Socany tedy nikdy a ODS přesvědčuje o vlastní neschopnosti...
Přeji hezký den pane.Já budu volit VV Věci veřejné.Přál bych i potřebný počet hlasů Cibulkovi.Nevolím ho,ale jeho emoce obsahují mnoho pravdy-současní politici parlamentáří jsou opravdu zločinci.
Re: Mach: Necháme lidem jejich peníze. Koruny, ne eura
(CyberDragon, 27.5.2010 12:01:37)
Odpovědět
Jako clovek, ktery prozil polovinu zivota v realnem socialismu, s vedouci ulohou strany zakotvenou primo v zakone, jsem velmi citlivy na bolsevicke manyry. Je bez vyznamu jak moc se VV zaklinaji demokracii ci zarikavaji zmenou k lepsimu. Oportunismus zabaleny do modre (a mozna taky cerne) kosile z toho cpi stejne odporne. Strana, ktera prosazuje transparentnost, chce fungovat na zaklade tajnych vnitrnich smernic?! Obhajovat to je stejne jako se na tom podilet.
Re: Mach: Necháme lidem jejich peníze. Koruny, ne eura
(Šoumen, 26.5.2010 14:39:12)
Odpovědět
Pane Kvěchu, když Rath žádal po zastupitelích za ČSSD, že v případě přeběhnutí, nebo hlasování tak jak si to nepřeje ČSSD, jsou vázani smlouvou, podle které vyplatí asi 3 miliony. No to bylo křiku, jaký je pan Rath nedemokrat, co si to vůbec ta ČSSD dovoluje. No a prosím 3 melouny to byly pro zastupitelstvo. No a pan John už vyhodil 2 lidi z kandidátek, protože mu nepodepsali závazek za 7 milionů /to asi proto, že už se bude jednat o poslance zvedl tarif/. Co se všem nelíbilo na ČSSD, tak to je dnes u VV v pořádku? Takže poslanci VV dopadnou jako zastupitelé u Ratha? Cvičené opice, co budou hlasovat tak, jak si přeje poslanecký klub, tedy potažmo vedení strany VV? No ale pak by stačilo mít jen jednoho poslance za každou politickou stranu a ušetřili bychom. Bral bych to u přeběhlictví, ale při hlasování se vlastně protiví poslaneckému slibu, že budou hlasovat podle nejlepšího vědomí a svědomí pro blaho občanů bez diktátu věrchušky VV. Myslím, že i průzkumy médií jako že 99,9% občanů by chtělo Radka Johna premiérem, a tak podobně, je na pováženou. Vlastně ta klika podnikatelů, kteří ho podporují, ti co dostávají státní zakázky, tak těm se asi ta podpora vyplatí. Zase tu jde jenom o prachy a ty se v politice získávají lehce. Nejen platem, ale i všimným od lobistů.
Re: Mach: Necháme lidem jejich peníze. Koruny, ne eura
(Alberto Kvěch, 26.5.2010 21:21:49)
Odpovědět
Vážený pane Šoumene.Já Vám rozumím, ale jak jinak se má bránit občan zakořeněnému politikaření současných politikářů, než se je snažit ve volbách odstranit.Na politickém trhu je jistě více jiných malých stran, ale papaláši dělají vše, aby jejich práci zpochybnili a udrželi současný stav. Mimo jiné i Klaus svými projevy cíleně nové, zatím malé strany zpochybnil.Něco nepohopitelného, ale skutečného.VV Věci veřejné mají reálnou šanci vstoupit jako nováčci do parlamentu a už se staré strany proti R.J. paktují-mají oprávněný strach ze změn a současný nepřijatelný stav pro stát chtějí udržet co možná nejdéle.Pro staré papaláše uběhlo stále ještě málo času od různých tunelů,státních rozkrádaček, které jsou prokazatelné a při trochu vůle postihnutelné.Tu vůli rozhodně nemohou uplatňovat podílníci na současném kocourkově a neodpustitelném zadlužení státu.Z Parlamentí demokracie založené na činnosti politických stran vyrobili politici jeden velký podvod škodící státu i občanům.Nikdo jiný než Radek J.zatím nemá šanci se do parlamentu dostat, tak je třeba té nové straně pomoci. Pokud vyhrají současné strany, pak je náš stát na mnoho let v hajzlu a k nápravě nemůže pane Šoumene dojít.Oni jen lžou podvádí a spoléhají na hloupost některých lidí.Žil jsem dlouhá léta v zahraničí, ale pokud vyhrají volby současní státní likvidátoři, já ze státu opět odcházím.Nejásal jsem za komunismu , nebudu ani dnes, přihlížeje strůjcem současného bordelu a nefunkčnosti státu..
Re: Mach: Necháme lidem jejich peníze. Koruny, ne eura
(Šoumen, 27.5.2010 16:15:13)
Odpovědět
No vlastně takto máte skoro pravdu. Jenže ten Kocourkov tu bude stejně. Oni se ty malé strany přizpůsobí těm velkým, protože z toho půjdou prachy. To víte, ministr a poslanec 2x plat, státní zakázky - lobisté, všimné, neboli provize atd. Já tu už nevěřím nikomu, snad bude možná lepší ten socialismus z Bruselu, kdy si unás parlament ani neškrtne, nebo bude jen schvalovat zákony o nesmrtelnosti chrousta. V poslední době si myslím, že nejlepší by byla nějaká diktatura, tím nemyslím diktaturu proletariátu. Ale nějakého Pinocheta, co by ty politiky a jejich skalní zfanatizované fanoušky shromáždil nejprve na Strahovském stadionu a pak postavil ke zdi. A pak, až by tu vládl jenom strach, tak by se s tím dalo něco dělat.
Re: Mach: Necháme lidem jejich peníze. Koruny, ne eura
(Sigůl, 26.5.2010 12:07:58)
Odpovědět
To je asi tak jako by v USA chtěli znovu libry,franky,pesety a indiánské kožešiny.
Proboha vždyt žijeme v evropě a dá se již říci že zůstáváme slovákům za zády,nebo snad chceme podporovat tu směnárenskou bandu vedenou tím nejvyšším.
Re: Mach: Necháme lidem jejich peníze. Koruny, ne eura
(Pětník, 26.5.2010 12:49:22)
Odpovědět
Naprosto souhlasím. A Řecko je naprosto nafouknutá bublina šéfů EU, aby se mohlo opět škrtat a obírat občany. Jak je to dlouho co nám politici tvrdili že žití na dluh (rozumí se schodek st.rozpočtu) je naprosto normální a zdravá ekonomika s tím nemá problém. Jako příklad byly dávány USA.
Re: Mach: Necháme lidem jejich peníze. Koruny, ne eura
(Šoumen, 26.5.2010 14:48:46)
Odpovědět
Hlavně, abychom se dozvěděli včas, v jakém kurzu dostaneme za koruny euro, protože už dnes je ten kurs nadhodnocený, a pokud přistoupíme na euro tak kurs 10 korun za euro je přiměřený. Vždyť produktivitu máme lepší jak v Německu a za dvacet let budování kapitalismu už se naše firmy, nemusí bát konkurence, protože 20 let je dlouhá doba na přeorientování výroby. A protože jsem četl v jednom příspěvku, že v kapitalismu se rodí podstatně více nápadů, různých patentů a vynálezů, tak už jsme vlastně za vodou.
Re: Mach: Necháme lidem jejich peníze. Koruny, ne eura
(Lojza z paseky, 25.5.2010 18:45:14)
Odpovědět
Nujo, no. Dyď von ten pan Mach to říkal. Jak to s tím Řeckem dopadne.
Já sem zase říkal co je ODS zač a jak to s ní dopadne. (To bylo v dobách když pan Mach byl jejím hrdým členem). Akorát to nevytrubuju.
Každý z nás holt něco říká. A pokud toho říká hodně, je padesátiprocentní šance na úspěch. To ovšem platí pouze v případě, že není onen říkající buďto prognostikem, nebo politologem. Tam se z neznámých důvodů blíží úspěch nule.
A horší nežli prognostici a politologové (a Klaus)jsou už jenom ti, kteří říkají „Já to říkal“.
Politici ODS jsou bez morálky ....
(JUDr.Hronek, 25.5.2010 20:41:13)
Odpovědět
Tady v ČR - zcela chybí morálka a proto mnozí nejsou schopni ani vnímat a už vůbec ne posoudit, zda je ten či onen čin, již zločin a proto to tady takto nehezky vypadá. Příkladně toto : Ostudná kauza plzeňské právnické fakulty zcela evidentně naznačuje rozvrat společnosti - když si ministryně spravedlnosti dovolí - VOLAT PO ODVOLÁNÍ PROF.DVOŘÁKOVÉ,která - podle NÍ ostouzí ČR - namísto aby volala po rychlém ukončení ostudné kauzy A POTRESTÁNÍ VINÍKŮ, ALE K TOMU NEMÁ PANÍ MINISTRYNĚ ZŘEJMĚ ŽÁDNÝ DŮVOD.. Takhle nám zřejmě paní ministryně zcela bez obalu sděluje, že tady v ČR jde ZA PENÍZE POŘÍDIT ÚPLNĚ VŠECHNO..a že se tedy, dle paní ministryně spravedlnosti - VZDĚLÁNÍ STÁVÁ ZBOŽÍM, ALE BOHUŽEL ZBOŽÍM POUZE NA ČERNÉM TRHU!!! A TO JE, PROSÍM TA CHYBĚJÍCÍ MORÁLKA...
Voliči věřte více svému rozumu ....
(Přeučil, 25.5.2010 22:22:12)
Odpovědět
Možná ale, že by si tato země a její obyvatelstvo jednou zasloužilo ochutnat všechny ty dobroty neokonzervativního stolu. 80% všech těch, kteří s rumněncem na tváři volí tuto tkzv. pravici by dřelo bídu s nouzí. Čistá politika ODS může reálně pomoci 2-3% populace české, zbytek jsou přiblbla, kterým bych to ze srdce přál. Bez zubů, bez vzdělání, bez perspektivy. ODS není pravice, ODS je loupeživá rota, která si dělá politiku jen sama pro sebe. ODS je ideově kdesi v USA po roce 1890, nemá této zemi co nabídnout mimo svá koryta. Malou poznámku - zvýšení daně z nemovitostí je jedinou věcí, kde bych si dovolil souhlasit s velikány ducha ODS. Je to osvědčený fiskální nástroj v mnoha zemích a kladivo na spekulanty. Zachtělo se ti holoubku pozemků, domečků v centru? Tak plať jako mourovatý. Jinak tu nemocenskou ve svém podniku řesím tak, že svým lidem tyto dny proplácím formou odměn. Připadá mi to asociální jim tři dny nic nedat. A vězte, jsou nemocní málo.
Re: Voliči věřte více svému rozumu ....
(ferda, 25.5.2010 22:48:47)
Odpovědět
..... co je současné, pravicové mládí, bez životních zkušeností....

Vanitas vanitatum et omnia vanitas.....
Re: Voliči věřte více svému rozumu ....
(Stallker, 26.5.2010 14:27:45)
Odpovědět
ferda a latina, kam jsme to dopracovali...
Re: Voliči věřte více svému rozumu ....
(Šoumen, 26.5.2010 14:54:04)
Odpovědět
Když tomu nerozumíš, tak to nekomentuj.
Vždyť ti zakázali Ferdovi odpovídat tvoji spolustraníci. Ty,ty,ty nedodržuješ dohody jak ten proklatý Paroubek.
Re: Voliči věřte více svému rozumu ....
(Stallker, 26.5.2010 16:10:08)
Odpovědět
Och, byl jsem nepochopen...
Vážený pane, latinu, až na pár obratů skutečně neovládám, leč i kdybych byl mnohem jednodušší mysli a výše uvedenému neporozuměl, stačí větu vložit do libovolného prohlížeče a ejhle, překlad je na světě...
Ale jinak chápu, že se Vám mé komentáře nemusí líbit. Tak už to chodí.
Re: Voliči věřte více svému rozumu ....
(-, 26.5.2010 10:38:58)
Odpovědět
zvýšení daně z nemovitostí kladivem na spekulanty? Spekulant se přizpůsobí, majitel, co má nemovitost např k bydlení dostane další železný obojek, zejména to postihne ty se ztrátou příjmů. vy určitě podnikáte v grantech případně ve VV, ne?
Re: Voliči věřte více svému rozumu ....
(Šoumen, 26.5.2010 15:11:41)
Odpovědět
Máte pravdu ve všem. A zaměstnanci nemusí čerpat dovolenou na marodění a mají ji, jak je zákonná úprava, na zotavení, nikolivěk na zotavení po nemoci, ale po pracovním procesu. Když bych ještě mohl pracovat, tak bych chtěl pracovat u vás. Rozhodnutí o odebrání nemocenské první tři dny je opravdu asociální, ale do budoucnosti to znamená vyšší nároky na zdravotnictví, vzhledem k množství přechozených chorob, které se projeví až tak po padesátce. Nebo v současnosti zvýšením nemocnosti u více lidí, neboť ti nemocní to roznášejí dále. Jak není těžké uvěřit statistice, která praví, že poklesla návštěvnost v ordinacích lékařů až o 30%. Protože spousta lidí si návštěvu lékaře nemůže ekonomicky dovolit, nejde tu o 30 korun za návštěvu lékaře, jak to prezetuje modrý plebs. Ale radši čerpají dovolenou, aby náhodou nebyli po nemocenské z firmy odejíti. Dříve nás měl režim na lopatě politicky, ale tato doba je horší dobou, protože režim nás ovládá ekonomicky, a to je to nejhorší.
Re: Mach: Necháme lidem jejich peníze. Koruny, ne eura
(whaler, 26.5.2010 7:23:51)
Odpovědět
Tak na to koukám, co Čech, to ekonomický expert.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama