reklama
reklama

Ukousnu slepici hlavu, vezmu pistoli a jdu na odečet elektřiny

Autor: Dušan Streit | Publikováno: 16.2.2010 | Rubrika: Politika
Ilustrace

Zase se naplnily moje dva roky staré obavy. Navzdory všem kritikům však nepíšu, že opět došlo na má slova: Situace je totiž mnohem úděsnější.

Už u prasečí chřipky jsem se musel bránit odkazy nařčení, že nejsem generál po bitvě. Tady mohu doložit snadno článkem, že než došlo k aféře s výcvikem a příslušnými videozáznamy komanda ČEZu, byl jsem „generálem před bitvou“, a to už v dubnu roku 2008: „Bude nás na fotbalu „chránit“ ČEZ?“, dále „Nenažraný ČEZ obhajuje mlaskání“, a třeba „Napsala mi zásahová jednotka“.

Prostě často „slyším trávu růst“ a moje minoritní predikce opravdu vyjdou. Momentálně mimochodem očekávám zadostiučinění ode všech, kdož avízovali konec krize. Musím ale přiznat, že realita často předstihuje i mé nejčernější představy. Tak tomu bylo i v aféře kolem vymahačů ČEZu.

Nepochybuji o tom, že většinou se opravdu jedná o „zásah“ proti dlužníkům nebo proti odběratelům, kteří část nebo celou spotřebu odebírají bezplatně. Věc ale není tak jednoduchá. Uvedu dva příklady:

Jednou, když ještě ani tato komanda ČEZ nepoužíval, jsem jako spolumajitel nemovitosti doplatil na nájemníka, který zřejmě dlužil za elektřinu, proto mu byl „odebrán“ elektroměr takovým způsobem, že poškodili záměrně elektroinstalaci v objektu. Prostě ucvakli dráty až u zdi. Jindy zase mi můj dobře situovaný kolega po koupi svého rodinného domu vyprávěl, jak se dopoledne, kdy nebyl doma, objevili pracovníci ČEZu (také ještě ne komando), kdy jen za přítomnosti nezletilých dětí „našli“ nějakou nelegální úpravu elektroměru. Nikdo už nezjistí, jestli ji tam nechal předchozí majitel nebo byla nastražena až kontrolory. Výsledkem bylo vydírání za účelem uznání údajné škody. Až advokát musel zjednat nápravu.

Proč to píšu? Ani „černý odběr“ neopravňuje nikoho k zastrašování, vydírání a zneužívání tísně. Navíc – jak jsem výše dokumentoval – subjektivní stránka viny nemusí být tak zřejmá jako „objektivní“ nález. A nadto, zákon chrání i dlužníky a dokonce i zloděje. Před skoro dvěma lety jsem napsal:

Tam, kde je jakákoliv možnost uplatnění donucovacích prostředků nebo organizovaného použití síly, byť jen v podobě hrozby, musí mít rozhodující dohled, a to v reálném čase, stát. Neznám jeho důležitější funkci než zajištění rozumné míry bezpečnosti. Privatizace v těchto sférách podle mě naopak bezpečí velice relativizuje. Třeba selektivně ve prospěch mocnějších, slavnějších nebo prostě bohatších.

Exemplární ukázkou, kdy se to vymklo z rukou, jsou zásahové jednotky ČEZu. Navlečou si mundury, přijedou v autech s černými skly budícími respekt a chovají se jako výběrčí výpalného nebo vymahači dluhů kdesi z východu. Možná se tím stejné osoby i po pracovní době zabývají, potřebují k tomu totiž stejné metody - nahnat strach. Možná jsou i většinou v právu, pokud se týká věcné podstaty. Ale je zcela nelegitimní a nepřijatelné, aby si místo zdlouhavého právního řešení takto zjednávali výhodu.

Místo advokátů ostří hoši v žoldu bohatých firem. To jsme to dopracovali! Pak korektní věřitel ostrouhá mrkvičku a dlužník aby se raději rovnou oběsil.“

Jak je zřejmé z diskuse, za tato slova jsem to schytal. Já jsem pravicové orientace, ale tato „spravedlnost“ silnějšího se mi příčí. Neslučuje se s konzervativními hodnotami ani s liberállním pojetím lidských svobod. Myslím, že po zhlédnutí videozáběrů, je situace jasnější i těm pravověrným fundamentalistům. Uvedení člověka do neřešitelné tísně může dokonce, jak se ukázalo, i zabíjet. 

Tato praxe je však ještě horší, než se původně zdálo, a měla by okamžitě skončit. Dokonce by měli být viníci potrestáni, i když našemu energetickému bumbrlíčkovi přinášejí stamilióny. Když zruinují člověka, odneseme to všichni i finančně. Navíc větší zátěž než černé odběry znamená z hlediska ceny elektřiny zejména fotovolvatická „zelená“ energie.

Kecy pana Romana jsou zcela nepřijatelné. Měl by dokonce nastoupit finanční úřad a doměřit ČEZu daň za výcviky komanda. Kurzy přežití, střelby, ani ukusování hlav slepicím do daňových nákladů nepatří.

Napsáno pro http://www.blog.idnes.cz

reklama
4784 čtenářů | 25 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Ukousnu slepici hlavu, vezmu pistoli a jdu na odečet elektřiny
(Lada, 16.2.2010 8:41:06)
Odpovědět
..........s Vaším článkem a obsahem stoprocentně souhlasím. ČEZ v tomto sporu nikdy nemůže být spravedlivým arbitrem. Sám jsem se o jejich politice prodeje elektřiny přesvědčil a vím ,že není dobrá ba ani spravedlivá z jejich pozice vyloženě monopolní a hlavně totálně beztrestné!!! Myslím , že po tomto faux paux by měl "Martin" miliardář odstoupit
Topolánek: "Jedeme v tom všichni ..."
(Blb z Horní Dolní, 16.2.2010 20:34:40)
Odpovědět
ODS vyloučila dva členy, toho času ve vazbě a bez jakéhokoliv odsouzení. Pokud se policie spletla, tak mají smůlu. "Očekávám, že během týdne, maximálně dvou, bude svým místním sdružením pan Kvapil vyloučen z řad Občanské demokratické strany. Nulová tolerance, takové lidi mezi sebou nechceme," řekl médiím exministr Nečas.

Kvapil měl kandidovat do Sněmovny ze šestého místa kandidátky na jižní Moravě, Lídrem je tam Topolánek. Kvapil si údajně řekl o úplatek firmě. V Praze si nejen říkají, ale i zvesela kasírují a nic se neděje. Proč ne? Odpověď je jednoduchá: Kvapil na své výše postavení „kolegy“ toho asi moc nevěděl a tak jeho pokus nikdo nechránil. V Praze je to tak, že kdyby jen jeden šel do vazby, utrhne se lavina a s ODS bude konec. A to její šéfové moc dobře vědí.
Re: Topolánek: "Jedeme v tom všichni ..."
(Gustav H.,Brno, 16.2.2010 23:12:49)
Odpovědět
Další malér?

Po korupčním průšvihu v Hodoníně a Žabinách se rýsuje další v Brně-Kéniku(Královo pole).Tato městská část se proslavila tím jak spackala minulé volby(musely se opakovat) tak bitvou jejího radního za vyradýrování srpu a kladiva z pomníku padlých rudoarmějců.Nyní byl tento bojovný ODSácký radní odvolán ze zastupitelstva.V krajském vysílání televize odvolaný prohlásil,že jeho odchod je odměnou za to,že nechtěl přidělit městské byty členům ODS(mimo pořadí) a že nechtěl přidělovat obecní stavební zakázky firmám ,jejichž majitelé jsou ODSáci(ovlivnit výběrové řízení).Topolánku,Topole v té tvé partaji se to šibali jen hemží,nebo platí "ryba smrdí od hlavy"?
Re: Ukousnu slepici hlavu, vezmu pistoli a jdu na odečet elektřiny
(Inda, 16.2.2010 10:49:08)
Odpovědět
ČEZ otrokáři z nás dělají otroky.Dřou nás jak můžou.Drahá elektrika a další poplatky na faktuře nutí lidi k bezplatnému odebírání elektřiny.Toto nikdy nebylo.Kdyby byla rozumná cena,nikdo by to nedělal.Sami na tom bohatnou.Je to hanebné jak si žijí a bydlí na náš účet.To se musí změnit.Ve Finsku se vyhřívají od sněhu i chodníky u obchdních domů atd.Elektřina je tam levná a nikdo ji nemusí krást.Je to to naše slavné zřízení státní,ve všem.
Dámský club z peněz daňových poplatníků ...
(Kabrlehová, 16.2.2010 23:59:25)
Odpovědět
¦ Rozmařilost maskovaná charitou! Nebo pracka na provize? To je zřejmě nejvýstižnější charakteristika Lata Brandis ladies clubu, jehož členkami jsou například konkubina expremiéra ¦ Lucie Talmanová či nejvyšší státní zástupkyně ¦ Renata Vesecká. ¦ Manželka exhejtmana Petra Bendla (ODS) Tamara ¦ Dámský klub dostal třeba: ¦ dva a půl milionu korun od státní společnosti ČEPS, která se zabývá distribucí elektřiny. ¦ Ještě víc spolku přispěla loterijní společnost Synot, jejíž jedna manažerka je členkou klubu. Podle údajů ministerstva financí darovala 4,750 milionu korun z peněz, které musí dávat na dobročinné účely. ¦ Dary si samozrejme odepsaly firmy z dani ¦ V dozorčí radě, která o darech rozhoduje, sedí například lobbista ¦ Vladimír Johannes či senátor ¦ Tomáš Julínek (ODS). ¦ A co za to bylo? Na charitu inkasují i od státních podniků miliony, ale rozdávají max. desetisice. ¦ Vyšlo jen 1 číslo časopisu Smolíček ¦ Chlubí se, ale třeba tím, že daroval České federaci florbalu vozíčkářů 250 plechovkových piv. "Tři dny před tím, než jsme jeli na utkání do Švédska, někdo volal, že jim z rautu zbyla piva a jestli je nechceme jako dar ¦ O příspěvcích nebo dotacích jsem neměla ani tušení," říká Bendlová, která je jako jediná ochotná o spolku mluvit. Talmanová i Vesecká tvrdí, že jde o privátní záležitost.
Re: Dámský club z peněz daňových poplatníků ...
(Dr.Hudečková, 17.2.2010 0:04:11)
Odpovědět
Toto jednání těchto dámiček je třeba šířit mezi voliče ,jsou to vesměs ženy které odebraly dětem tátu a rozbily manželství.
Re: Dámský club z peněz daňových poplatníků ...
(Luba, 20.2.2010 18:07:24)
Odpovědět
No vidíte kdo nás vede,kdo nám poroučí a bere nám,aby si samy užily.Dámy,že jim není hanba.Potom dávejte na charitu.Už aby ta banda Odésáků,kteří jsou prolezí všude zmizela!Nejvyšší čas.
Re: Ukousnu slepici hlavu, vezmu pistoli a jdu na odečet elektřiny
(pavjan, 16.2.2010 10:55:51)
Odpovědět
Jestliže někdo odebírá elektřinu na černo, tak musí počítat s něčím horším, než je pán s kravatou a dilomatkou. Už delší dobu pozoruji, že Evropou se táhne vlna ochrany drobných zlodějů a kriminálníků. Zkrátka jsou tu tendence zavádět si tu takový squaterský způsoby (hele tady je barák,já se tam nastěhuji, hele tady teče elektřina,já si trochu vemu).Je to vlna nového socialismu. Nerespektování majetkových vztahů a práva je hájit. To je stav,jaký budou levičáci vždy obhajovat, ale nevím jestli je to cesta tím správným směrem.
Re: Ukousnu slepici hlavu, vezmu pistoli a jdu na odečet elektřiny
(Petr, 16.2.2010 13:27:00)
Odpovědět
Máte pravdu,měla by přijít vlna znárodňování.
Re: Ukousnu slepici hlavu, vezmu pistoli a jdu na odečet elektřiny
(Lux, 16.2.2010 14:13:48)
Odpovědět
pavjan a není to tím,že lidé žijív bídě a nemají na zaplacení bydlení aj.vše je obnormálně drahé v porovnání s příjmy obyvatel.Ty to nazýváš jako za socialismu,ale toto se přece nedělo.Ani jsme nepozorovali,že nějakou vodu,nebo elektřinu platíme za komunistů.Lidé žili v bytech za nízké nájemné.To se změnilo.
Re: Ukousnu slepici hlavu, vezmu pistoli a jdu na odečet elektřiny
(Trident, 16.2.2010 16:19:40)
Odpovědět
Dobře že se to změnilo, socialismus je zhoubný.

Ale chudí lidé elektřinu nekradou a když tak většinou nevyhrožují kontrolorům. Drtivá většina krádeží elektřiny se týká "kriminálních živlů".
Re: Ukousnu slepici hlavu, vezmu pistoli a jdu na odečet elektřiny
(Daniel Makay, 16.2.2010 11:00:58)
Odpovědět
A to znáte co znamená ČEZ? No přece Česká Eskadra Zabijáků. A taky vlastně už ne Česko, ale Čezko. Hurá ať žije Čezká demolicie, tedy demoralizacie ne vlastně degradace. Ale houby z voctem demokracie.
Re: Ukousnu slepici hlavu, vezmu pistoli a jdu na odečet elektřiny
(Krištov, 16.2.2010 11:26:14)
Odpovědět
Ismus, ismus, fašismus, komunismus, kapitalismus trochu pomíchaný, v České verzi.
Re: Ukousnu slepici hlavu, vezmu pistoli a jdu na odečet elektřiny
(ok, 16.2.2010 12:32:28)
Odpovědět
Stoprocentní souhlas. Každá instituce a dokonce i jednotliví občané by si mohli najímat komanda, která by zastoupila policii a soudy. Nejhorší na tom je, že zase nikdo nebude potrestán. A dokonce pan Roman, který vše na tiskové konferenci obhajoval a o všem musel nejen vědět, ale i rozhodovat, neponese zřejmě žádnou odpovědnost. Naši zbohatlíci se chovají podobně jako ti ruští. Jsou to primitivní gangsteři, kteří si myslí, že jsou nad zákony. A bohužel se zřejmě nemýlí.
Re: Ukousnu slepici hlavu, vezmu pistoli a jdu na odečet elektřiny
(Trident, 16.2.2010 16:14:38)
Odpovědět
Myslíte našeho zbohatlíka český stát? Pan Roman je zástupcem ČR, která je ovládající osobou ČEZu. Je jen šafářem ve službách této země a co činí pro naše dobro činí...
Re: Ukousnu slepici hlavu, vezmu pistoli a jdu na odečet elektřiny
(ok, 16.2.2010 18:58:26)
Odpovědět
Opakuji, že jestli pan Roman omlouvá vznik a akce komanda, není muž na svém místě. A "zbohatlík"? Slyšel jste o jeho příjmech? Tolik "dobra", aby si to zasloužil, ani nemůže činit. Krom toho vypadal na TK spíše nesvéprávně. Bůhví, kdo a proč ho tam vlastně dosadil.
Re: Ukousnu slepici hlavu, vezmu pistoli a jdu na odečet elektřiny
(Trident, 16.2.2010 19:45:58)
Odpovědět
Kdo a proč ho dosadil? Inu zřejmě dozorčí rada zvolená státem, tedy ministerstvem financí. Není to nic tajuplného.

Co máte proti jeho argumentaci, mě nepřišla nijak neuvěřitelná. Vlastně neřekl nic převratného.
Ke zbohatlíkovi
(Trident, 16.2.2010 19:47:49)
Odpovědět
Řídí největší firmu v dějinách této země, není to dost převratné? Nemá ani zdaleka tolik, koli mají srovnatelní "CEO".
Re: Ukousnu slepici hlavu, vezmu pistoli a jdu na odečet elektřiny
(děd, 16.2.2010 14:33:41)
Odpovědět
Pane pravicový pisálku. A viděl jste v akci různé vymahače dluhů (s živn.listy) ?
Nebylo by lepší se zabývat příčinami krádeží elektřiny (drahota - přiměřený zisk? ČEZ), nečinností státu vůči podnikavcům (podvodníkům, lichvářům, podnikatelům se "špatným podnikatelským záměrem") a všem co lidi sprostě okrádají ? Neměl by stát své občany i ty prosté CHRÁNIT ?
Ale to už by nebyla demokracie a svoboda podnikání po vašem, že ?
Re: Ukousnu slepici hlavu, vezmu pistoli a jdu na odečet elektřiny
(Trident, 16.2.2010 16:16:52)
Odpovědět
Opakuji, ČR je ovládající osobou ČEZu. Podle práva EU je nesporné, že je plně odpovědná za vše, co ČEZ dělá.
Re: Ukousnu slepici hlavu, vezmu pistoli a jdu na odečet elektřiny
(děd, 16.2.2010 16:27:07)
Odpovědět
Ano, vím. To ale nic nemění na mém příspěvku.
Re: Ukousnu slepici hlavu, vezmu pistoli a jdu na odečet elektřiny
(Dr.Troškrt, 16.2.2010 20:26:37)
Odpovědět
Autor se nám, v druhém plánu, dovolává práva a spravedlnosti.Tady v Orientu! Komické...
Re: Ukousnu slepici hlavu, vezmu pistoli a jdu na odečet elektřiny
(Shark, 17.2.2010 0:37:43)
Odpovědět
A nezapomněl, náhodou, pan Streit, ve svém spravedlivém tažení, popsat taky metody zlodějů elektřiny? Užití násilí, bojová plemena? Byl bych rád, kdyby přestal zoufat nad špatným stavem demokracie, protože sám podporuje ty, kteří ostatní okrádají a jsou to zločinci. Černé odběry za desítky tisíc jsou ve srovnání s krádeží v samoobsluze skutečné krádeže. Budem do nekonečna omlouvat dlužníky a obhajovat zloděje?
Re: Ukousnu slepici hlavu, vezmu pistoli a jdu na odečet elektřiny
(Trident, 17.2.2010 1:09:06)
Odpovědět
Pokud vím, tak proti dlužníkům posílal ČEZ žaloby, nikoli kontrolory (také by zkontrolovali leda vypnutý proud). Kontroloři se zaměřovali na přezkum možných černých odběrů, kde byli často vystaveni Vámi popsanému násilí. Smyslem výcviku mělo být zvýšení psychické i fyzické odolnosti kontrolorů, což je velmi pravděpodobné.

Argument, že si s sebou měli brát policii neobstojí, ze zákona plyne, že zjištění má provést distributor elektřiny. Přítomnost policie by tedy v případě kontroly byla předčasná.
Re: Ukousnu slepici hlavu, vezmu pistoli a jdu na odečet elektřiny
(Pepa Macháček, 18.2.2010 9:31:36)
Odpovědět
Díky komandu ČEZ,jak titulujete pracovníky kontrolního oddélení ,bylo odhaleno nekolik desítek péstíren konopí,tudíš bylo zábránéno jejích distribuci,zdraví Vašich dětí,šedé ekonomice,financí ve Vaší kapse a rozvoje kreminálního prostŕedí.Myslím si, že tato mediální bublina, byla nafouknuta na objednávku olomouckých politiku v čele s bývalím ministrem vnitra,když nebyli schopni prosadit na Čezu své obchodní zájmy s korupčním zázemím!!!
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama