reklama
reklama
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora

Spisy STB do každé rodiny!

Autor: Josef Provazník | Publikováno: 30.11.2009 | Rubrika: Politika
Ilustrace

Zdá se, že dlouhé období totality působí na uvažování některých z nás i dvacet let po změně režimu. Opět je nutné kolem vybraných témat chodit po špičkách a o dalších raději ani nepsat. Především je společensky neúnosné informovat o spolupracovnících STB. Nehodí se to. Dnes máme přeci jiné starosti. Otevřeně pojmenovávat zhůvěřilosti komunistického režimu a ukazovat prstem na jeho přisluhovače je dnes považováno málem za bláznovství. Antikomunismus je dnešními levicovými intelektuály vysmíván a považován za primitivní. Přitom, může být přirozenější postoj člověka narozeného ve středoevropském prostoru, než právě antikomunistický? Jistě, nedůvěryhodně působí u lidí, kteří prokazatelně kolaborovali s minulým režimem. Nedůvěryhodně a navíc hloupě. O tyto případy ale nyní nejde.

Aby člověk mohl posoudit jakýkoli totalitní režim a zaujmout k němu své stanovisko, potřebuje informace. Potřebuje přímo nekontrolovatelný, ničím a nikým neusměrňovaný proud informací. Žádné předžvýkané a uměle upravované pohádky s „bílými“ místy, abychom náhodou někoho neurazili. Koho tím chceme šetřit? Sami sebe? Ano, řeč je o Ústavu pro studium totalitních režimů. Proti jeho založení byli na politickém poli od začátku KSČM a ČSSD. Tomu se není třeba příliš divit. Členové a příznivci levicových partají by nejraději udělali za minulostí tlustou čáru. Občas vyjádří „upřímné“ pohoršení nad politickými procesy 50 let, na druhou stranu se nezapomenou zmínit, že všechno přeci nebylo tak špatné. Mají pravdu. V létě se chodilo na plovárnu, v zimě se lyžovalo a pivo se v hospodách točilo po celý rok. Byli jsme mladí a život byl přeci krásný. Ne sice pro všechny. Ale co, taková byla doba. Žijme raději přítomnosti a vzhlížejme ke světlým zítřkům.

Nejsem historik a netroufám si posuzovat, jestli Ústav pro studium totalitních režimů postupuje vždy podle běžných standardů. V médiích se mihne tu Milan Kundera, tu herec Kanyza, Josef Dvořák a další, kteří si nejspíš s režimem zadali. Poté dochází k soudním tahanicím a tento jedinec je většinou osvobozen s tím, že nikdy s STB nespolupracoval. Vytahování známých jmen na světlo a následné moralizování 25-ti letých novinářů je opravdu trochu nedůstojné a bulvární. Taková jsou ovšem dnešní česká média. Tak jsme si je pro roce 1989 nastavili a nyní už je pozdě plakat nad rozlitým mlékem. Vždy si dokáží vyzobnout jen tu část informace, která vzbudí u čtenářů rozruch. A my jim na to pokaždé ochotně skočíme. Není ale na druhou stranu tato ničím nekontrolovaná smršť fascinující? Žádné hranice, žádná omezení, každý si píše, co chce. Při takové anarchii se ve změti tisíců článků objeví jisté procento textů patřících spíše do žumpy. To bezpochyby. Pomůže ale, když začneme některé věci opět zamlčovat? Zlepší se tím kvalita naší demokracie?

Před pár dny vznikla petice, která kritizuje práci šéfa Ústavu pro studium totalitních režimů Žáčka. Stojí za ní např. Václav Havel či aktivista Stanislav Penc. Ustav by prý neměl psát dějiny podle STB. V pořádku. Na tom se jistě shodneme. S peticí mám ale osobně problém.

Petice totiž přichází krátce poté, co vyšla kniha o vzniku Občanského fóra.  Mj. se v ní říká, že disident Joska Skalník prý donášel tajné policii. Jde o člověka blízkého Václavu Havlovi a on i jeho další spolupracovníci se s touto informací nejsou schopni smířit. Není divu, že si člověk vznik petice interpretuje takto.

Havel údajně chtěl, aby se spisy STB nikdy nedostaly k veřejnosti a nebo byly rovnou zničeny. Chápu, jaké k tomu měl důvody. Obával se, aby ve společnosti nevznikaly zbytečné spory a další osočování. Zlé krve jsme si nakonec v minulých desetiletích užili až dost. Asi jako když chce lékař ochránit pacienta před špatnými výsledky nálezu rakoviny. Úmysl dobrý, soucitný přístup prokazatelný. Až na jednu „maličkost“. Vše je postavené na lži.

S trochou nadsázky, svazky STB by měly být vylepeny v ulicích, na billboardech, na nárožích domů. Jména spolupracovníků tajné policie ať jsou čtena v rádiích a televizích. Proč bychom měli být jakousi vyšší silou reprezentovanou bývalými disidenty uchráněni před nahlédnutím do své minulosti? Neškodilo by, kdyby bývali lidé hned po převratu mohli nahlížet do spisů STB. Lepší nechat volný průchod emocím, bouřlivým diskuzím i osočování, než se snažit vše zamést pod koberec. I za cenu drobných nespravedlnosti a ústrků nemá nikdo právo před občany ČR skrývat jejich minulost. Ať už je jakákoli. Krev v těle se potřebuje vyčistit, stejně tak i myšlení lidí by mělo dostat šanci se pročistit. Proces jistě bolestivý, ale na jeho konci může vzniknout něco nového. Něco nového, co není stahováno těžkým závažím komunismu ke dnu. Báli jsme se a stále se takového procesu bojíme. Jednoduše proto,že dost bolí.

Každý politik se dnes ohání Masarykem. Tak snad není od věci připomenout jeho obdivuhodný boj v kauzách s Rukopisy Zelenohorským a Královédvorský. Možná by tenkrát bylo přínosnější vzhledem k probuzení české národní hrdosti, prohlásit dekrety za pravé. Masaryk ale zastával názor, že sebelepší věc postavená na lži stejně nemůže fungovat. Podobné to je dnes s Občanským fórem.

Tak jsme se prostě dozvěděli, že i některé lidé z okruhu Václava Havla byli práskači, udavači či jemně řečeno spolupracovníci STB. Mysleli jsme si snad, že všichni kolem 17. listopadu byli andělé? Takové příjímání reality bylo naivní.

Nedokážeme takovou informací unést a musíme proto opět něco zakazovat? To by bylo příliš jednoduché. Ať už je pravda jakákoli, Josku Skalníka nikdo věšet na šibenici nebude. Nechme ale každého, ať si takovou informací vyhodnotí podle svého. Někdo si při jménu Skalníka odteď hlasitě uplivne. Druhý archivu STB neuvěří a třetí se na celou věc podívá reálně. To je přeci demokracie, že máme možnost si utvořit jakýkoli názor sami, bez předem upravené „pravdy“.

Hlavně si nenechme nikým namluvit, že bychom neměli (či dokonce nemáme právo) domnělé či skutečné spolupracovníky STB soudit. Já říkám, jen suďme. Bez pardonu a bez zbytečného sentimentu. Buďme klidně i nespravedliví a dělejme chyby. Takové věci k pročištění zatuchlého myšlení poznamenaného totalitním režimem patří. Všechno je lepší, než před realitou zavírat oči v domnění, že z toho všeho zas nějak vybruslíme bez ztráty kytičky.

reklama
6507 čtenářů | 21 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Spisy STB do každé rodiny!
(Randolf, 30.11.2009 10:04:03)
Odpovědět
S autorem článku naprosto souhlasím. Mnohá poznání budou asi bolestivá zvlášť když dojde k objevení pravdy u dlouhodobých přátelských vztahů. Domnívám se, že hodně lidí bude zvědavých na to kdo z jejich okolí na ně donášel a myslím, že lepší bude kruté poznání skutečností než ukolébávání se v klamu.
Re: Spisy STB do každé rodiny!
(brouk, 30.11.2009 14:05:02)
Odpovědět
Havlovo ,, Nejsme jako oni "zavinilo, že se nám smějí do očí, a zase jsou na výsluní...
Kde získáme tituly pro naše členy ?
(JUDr.Jančík ,JUDr.Benda a JUDr.Řápková, 30.11.2009 21:55:02)
Odpovědět
ODS ve svém volebním programu přesvědčuje voliče,že právě tato strana má největší právo na vládnutí,protože má ve svých řadách nejvíce vysokoškolsky vzdělaných členů.A každoročně jich prý přibývá.Jenom právnická fakulta v Plzni jich dodává skoro 90%.Jenomže nyní Ministerstvo školství chce některým odebrat tituly a nadále je
už neudělovat.Co bude potom s ODS ? Budeme pak tyto nevzdělance ještě volit?
Proč Bém skrývá audit na OPENCARD ???
(Pokorný,zastupitel, 30.11.2009 22:38:05)
Odpovědět
Když primátora Béma dnes požádal zastupitel ČSSD
Hulinský o zveřejnění auditu na OPENCARD,tak začal Bém opět mlžit.
Primátor Bém začal kličkovat,je ostuda,že místo aby ukázal povolaným zastupitelům audit,který přece není jeho soukromý dokument, nebo si ho soukromě objednal a zaplatil? To už snad končí sranda a začíná něco vážnějšího. Vždyť to jsou peníze daňových poplatníků a ne léno modré rady města. Objednal nový audit, čeká, že to zlomí ve svůj prospěch,opět za veřejné prostředky?
Re: Proč Bém skrývá audit na OPENCARD ???
(Opočenský,sochař, 1.12.2009 12:24:14)
Odpovědět
Bravo, pane Hulínský, tak tomu říkám chytit býka za rohy. Zveřejnit audit opencard, zveřejnit firmy, podílejících se na projektu - to je jediná správná cesta. Pokud Bém a spol. mají čisté svědomí a myslí vážně "padni komu padni", pak jim tento spravedlivý požadavek jistě nebude dělat potíže. Spíš se ale dočkáme dalšího blekotání a vymlouvání
Kdo vykradl OPENCARD ?
(Prokeš L.,Praha, 30.11.2009 23:26:47)
Odpovědět
Kdo si v sobotní MF DNES prohlédl schéma, jak byly vykradeny peníze z projektu Opencard, musel nad tou zlodějskou drzostí být v úplném úžasu. Takto si správu veřejných peněz nikdo na světě nepředstavuje. Bém,který před pár dny obhájil post šéfa pražské ODS,jej obhájil právě díky vlivu těch, kteří se na Opencard podíleli. Tedy, těch, kteří na něm bezpracně zbohatli.

Bém v Otázkách České televize ujistil diváky o svém jasném mandátu ve sněmovně (imunita bude opravdu, ale opravdu nutná!) a uvedl, že na primátora dál kandidovat nebude? S tak výborným Jančíkem? S tak skvělým projektem jako byl Opencard? Není ten Bém až příliš skromný? Jistě jsou Pražané nadšeni, jakého to mají výlupka na radnici.

"Nejsem tak hloupý, abych rok před volbami prozradil jméno našeho tajného kandidáta. Budeme zatraceně dobře vybírat. Vidím dnes minimálně tři, možná čtyři dobrá, kvalitní jména se zkušeností v komunální politice, ale i ve velké politice." Prohlašoval Bém a jistě si KVALITU jím vybíraných kandidátů umí každý představit. Další nebetyčné rozkrádání, je tímto jenom potvrzeno.

Moderátor Václav Moravec namátkou jmenoval Pavla Klegu a další."Pan náměstek (Pavel) Klega ovšemže je také skvělý kandidát, ale já bych nepředbíhal," tvrdil Bém. Ten Klega, který na rozpočet opravy bazénu v Tróji za 350 mil. Kč má vypsanou veřejnou obchodní soutěž za 650 mil. Kč a neumí novinářům rozdíl vysvětlit?

O tom, že v podzimních volbách v Praze vyhraje ODS, Bém nepochybuje. "Věřím, že Praha je a bude baštou modré, staré dobré ódéesky a že se nám podaří udělat slušný volební výsledek," dodal Bém. Pokud tedy Pražané zůstanou hlupáky, kterým někdo jejich městskou kasu vykrádá za bílého dne s drzostí nacistických hord, pak ať tedy Pražané mají, co chtějí.
Spisy STB do každé rodiny!
(olin, 30.11.2009 11:24:08)
Odpovědět
Buďme klidně i nespravedliví a dělejme chyby..........

to jste se snad zbláznil ne ?! Násilí plodí zase další násilí. Umíme si představit, jak by ty "chyby" vypadaly.
Re: Spisy STB do každé rodiny!
(pavjan, 30.11.2009 12:17:21)
Odpovědět
olin.... Nebuďte idealista - nespravedlnost a chyby doprovázejí každou lidskou činnost.
Re: Spisy STB do každé rodiny!
(olin, 30.11.2009 13:28:03)
Odpovědět
No, právě proto....
Re: Spisy STB do každé rodiny!
(Golembievská, 30.11.2009 14:00:21)
Odpovědět
Já osobně souhlasím s autorem. Pokud byl někdo fízl, musí unést aspoň to, že se to o něm ví. Žádné sankce mu nehrozí. Vyhnuli bychom se tak současné situaci, kdy staří osvědčeni fízli dále působí v médiích a mnohdy i se svými potomky. Společnosti si tím vlastně říká - udělej vždy cokoliv, abys pro sebe zajistil všechny výhody. Pokud se na to příjde, vysměj se těm, kdo by takovou věc nikdy neudělali. Já sama jsem před estebačkou řekla, že fízlů se každý štítí už od Jidáše, a do měsíce jsem už v práci nebyla. Zato ona po převratu nastartovala závratnou kariéru, a to spolu se svou dcerou. Je toto normální situace v normálním státě???
Re: Spisy STB do každé rodiny!
(Randolf, 30.11.2009 16:41:13)
Odpovědět
V normálním státě ne, v Česku kde jsou vysoké posty obsazeny bývalými bolševiky a estébáky ano.
Re: Spisy STB do každé rodiny!
(Pavla h., 30.11.2009 17:49:02)
Odpovědět
Jen aby ty spisy byly pravdivé.Dnes není čemu věřit.Lidé se mstí a může dojít ke lžím a zbytečnému ubližování nevinným.Pokud to bude stoprocentní,tak proti tomu nic nemám.Clověk nikdy neví.Ted je možné všechno .Získat titul Judr. za prázdniny,tak potom něčemu věřte.!
Re: Spisy STB do každé rodiny!
(ann48, 30.11.2009 23:56:32)
Odpovědět
souhlasím s autorem. Všiměme si, kdo má v médiích největší moc, přece ti bývalí. Jak je možné, že se stále media navážejí jen do ODS? To podle mě znamená, že je pro " bývalé" nejvíce nebezpečná. Všichni z ČSSD a KSČM jsou stále hájení, jim po krku novináři nejdou, nelezou jim do soukromí, ani do podnikání. Tak u nás pracují "hlídací psi" demokracie. A bývalý prezident Havel má na tom největší zásluhu. Vypadá to, že pravicové strany jsou na černé listině médií, viz SSO, VV,ODS, s momentální výjimkou TOP 09, nejsou zvány jako by neexistovaly.
Re: Spisy STB do každé rodiny!
(Jitka L.Ekonom, 1.12.2009 11:36:09)
Odpovědět
ann48,víte proč se všichni navážejí do ODS?Protože je tam většina komunistů.Tak je to v pořádku,ne?A že je to pravda,také to podle toho u nás vypadá.Není třeba jiného argumentu.
Re: Spisy STB do každé rodiny!
(karel IV, 1.12.2009 0:35:09)
Odpovědět
Už je to vše neúnosné. Národe,proč asi zmizely celé svazky sičáků kteří udávali a jelikož jsou a nebo byli vysoce postavenýma parchanty v politice,zajistili,aby za pana Sachra a dalších všechny tyto sisy zmizely. A mezi mimi byly i spisy toho blekoty V:H:
Re: Spisy STB do každé rodiny!
(Karel V., 1.12.2009 9:45:03)
Odpovědět
Karel IV. je veliký mislýcý síček...
Re: Spisy STB do každé rodiny!
(Vladimír L., 1.12.2009 15:19:14)
Odpovědět
karle 4.syčáci,udavači nezmizeli,je jich plno a to nových.
Re: Spisy STB do každé rodiny!
(smyje, 1.12.2009 17:43:55)
Odpovědět
V OF se to hemžilo členy STB a jejich pomocníky-udavači.Já osobně se sám nemohu zbavit pocitu,že sám Havel byl s komunisty domluven,jelikož si z kriminálu vydával samizdaty a valuty mu šli na účet v bance.Myslím si,že do politiky šel jen proto,aby se mu vrátil majetek po otci,který údajně tak čistý zase nebyl.
Re: Spisy STB do každé rodiny!
(teče, 2.12.2009 17:52:22)
Odpovědět
smyje,to si myslí víc lidí...
Re: Spisy STB do každé rodiny!
(Čecháček, 3.12.2009 13:18:42)
Odpovědět
Správně, každého trestat. Zejména ty, co jsou evidovaní v databázi Pence jako osoby nepřátelské socialismu a v databázi vnitra jako stbáci. To jsou zvláště nebezpeční dvojnásobní lumpové, napřed nepřítel lidu a pak nepřítel komunistů. Oni dokonce říkali, říkají a budou říkat co si myslí a proto už jenom proto je nutné jim zavřít ústa. To ví autor přesně - vždyť volá jako kdysi jeho učitelé "Psům psí smrt".
Re: Spisy STB do každé rodiny!
(mirek, 2.11.2010 10:13:58)
Odpovědět
nechci se zastávat V.Havla ale házíte vše na něj ,podívejte se taky na sebe a pak sudte .Snad si uvědomíte že v 89 ty největší bolševičtí pohlaváři -policie,vojsko a vysoké posty by to jen tak nechaly padnout bez dohody.Jinak by to dopadlo ještě hůř jak v Rumunsku. Komunisté zůstaly ,jsou do dnes ale ty nejhorší bolševici se rozutekly do všech politických stran. Hlavně nezapomente stávky a protesty nezačaly v Praze ale v Teplicích ktere začaly 11.11.89 a to na ekologických protestech kvůly špatnému ovzduší kde se nám děti dusily .Kde jsme byly vyfoceni pro dlouhé vlasy s kamarády v deníku SMĚR -Tak tydle lidi protestují- Zajímalo by mne ,když na Havla všichni nadávaj proč ho zvolily znovu ,myslím jen proto že byl mněkej na ty bolševiky a voni si tu mohly dělat co chtěly a vlastně doposud ale ted mi to připadá že je to horší než předtím .Lidi nejsou svorní -závist,vztek ,nerozhodnost a strany které nevyhrály se snaží aby to tu nešlo. A lidi koukaj na vlastní prospěch nejsou hrdí nekoukajna prospěch Česke republiky a zas nas prodávaj EU po skušenostech s RVHP by mněly přemejšlet. A v tehle době kdy chtěj šetřit nas posunuly spět o 20 let. Nic tu není ,nic nejedea nanic nemame peníze ,ten kdo něco umí jde do světa a mi zde bez prostředku čumíme s otevřenou hubou a zde se naparuje namyšlený podnikatel z ruska ,číny ,arabskejch zemí samej lupič a grázl a i naši namyšlený podnikatele zapomněly že byly lidé