reklama
reklama

Analýza: Jak vystoupit z EU

Autor: Petr Mach | Publikováno: 9.11.2009 | Rubrika: Politika
Ilustrace

Je dobré vědět, jak se vystupuje z EU – pro dobu, kdy převáží náklady členství nad výhodami a najde se v České republice politická většina pro takový krok.

Proces vystoupení

efta.jpgLisabonskou smlouvu nelze standardně vypovědět s roční výpovědní lhůtou, jako jiné mezinárodní smlouvy,  které se řídí Vídeňskou úmluvou o mezinárodním smluvním právu. Lisabonská obsahuje omezení, za jakých může smluvní strana smluvní vztah opustit.

Jak uvádí Lisabonská smlouva, „Členský stát, který se rozhodne vystoupit, oznámí svůj záměr Evropské radě. S ohledem na pokyny Evropské rady Unie sjedná a uzavře s tímto státem dohodu o podmínkách jeho vystoupení, s přihlédnutím k rámci jeho budoucích vztahů s Unií.“ Pokud se dohodu nepovede uzavřít, ukončuje se členství do dvou let od podání žádosti. Tak např. pokud by v roce 2014 vytvořila vládu většina, která by se shodla na podání žádosti o vystoupení, došlo by k ukončení členství v roce 2016. 

Vystoupení z EU by neznamenalo ukončení volného obchodu. Možná to málokdo ví, ale volný obchod s evropskými zeměmi nám nezajišťuje Evropská unie, ale Evropský hospodářský prostor – separátní dohoda o volném obchodu mezi evropskými zeměmi, která zahrnuje kromě států EU i Norsko, Island a Lichtenštejnsko.

Vojenskou bezpečnost nám nezajišťuje EU, ale Smlouva o severoatlantické spolupráci (NATO).

EU zajišťuje především společné rozhodování o daních, kvótách na obnovitelné zdroje energie, o členských příspěvcích a dotacích, o komisařích.

To dobré na západoevropské spolupráci – volný obchod a mezinárodní bezpečnost – nezajišťuje EU, ale EHP a NATO.

Příklad Grónska

Grónsko se stalo spolu s Dánskem – jako dánské území – členem Evropských společenství v roce 1973, přestože přes 70% voličů v Grónsku hlasovalo proti vstupu. Po té, co Grónsko získalo v roce 1979 samosprávný status, konalo se 23. února 1982 úspěšné referendum o vystoupení z ES.

V reakci na grónské referendum členské země Evropských společenství uzavřely Smlouvu o vystoupení Grónska – dodatek k zakládající smlouvě, který stanoví, že se zakládající smlouva nevztahuje na Grónsko.

Alternativa - EFTA

Ačkoliv pouhým samotným vystoupením z EU by Česká republika měla dostatečně smluvně zajištěnou koexistenci se sousedy – volných obchod a vojenskou bezpečnost, bylo by dobré současně požádat o vstup do EFTA, Evropského sdružení volného obchodu. 

EFTA je přátelská organizace, smlouva o založení EFTA má asi tak stokrát méně stran než smlouvy EU. Hlasování v Radě EFTA o společných záležitostech není odvislé od velikosti populace daného státu, ale každý stát má jeden hlas. Státy EFTA nemají žádné mezinárodní přerozdělování peněz mezi sebou, respektují se jako suverénní státy s vlastní daňovou, hospodářskou, imigrační aj. politikou. 

Závěr

Evropská unie má alternativu. Vystoupení z EU znamená, že by normálně pokračovalo naše členství v Evropském hospodářském prostoru, které zaručuje volný obchod se zeměmi EU. Bezpečnostní ukotvení má Česká republika v rámci NATO a rozumnou podobu evropské spolupráce by mohla hledat v rámci EFTA.

Pro vystoupení z EU samozřejmě zatím neexistuje v České republice politická většina. Jsem ale hluboce přesvědčen, že negativa Lisabonské smlouvy povedou k nárůstu počtu zastánců samostatnosti.

Petr Mach
Autor je předseda Strany svobodných občanů.
Publikováno na machpetrmach.blog.idnes.cz.

reklama
2959 čtenářů | 33 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Klaus podvedl občany ?
(Prof.Jean Cholwer, 9.11.2009 1:44:46)
Odpovědět
Klausovo okradení českých občanů o jejich práva v EU lze téměř nazvat vlastizradou, neboť jeho postup žádný demokratický orgán Česka neodsouhlasil. Jedno se musí Klausovi přiznat. Dobře umí pracovat s českým primitivismem a sudetská otázka je toho smutnou ukázkou. Všichni horliví zastánci další antisudetských hradeb naletěli Klausovi jako malí haranti. Výsledkem není žádná Výjimka, ale Krádež práv. Krádež proto, že s takovým svévolným postupem Klause žádný legálně demokraticky zvolený orgán České republiky nevyslovil souhlas. Fischerova vláda nejenže nemá žádnou lidovou volbou posvěcený mandát, ale navíc vláda nemůže měnit ústavní zákony. Svévolná krádež práv českých občanů je ale vlastizradou, podle řady právních expertů je.

Klaus totiž mohl požádat ve kráceném řízení, aby obě komory Parlamentu na jeho návrh přistoupily a mohl dodat svému postupu legitimitu a legalitu. Nic takového ale Klaus neučinil, protože moc dobře věděl, že takový souhlas by byl pro většinu politických stran nepřijatelný. Něco jiného je obrana proti případným nárokům vysídlenců, a něco jiného je zbavit občany jejich nezcizitelných práv.

Příslovečná lenost Česka nepodnikne s postupem Klause nic a jeho popularita u primitivů opět vyletí nahoru. Inu, po pozvání Sovětským vojsk 1968 tu máme další ukázku toho, jak málo si OBČANÉ Česka váží demokracie, svobody a platného práva.

A tak se jen můžeme horlivých klausovců zeptat: Jak by asi šli dnešní občané jiných zemí EU zabírat v Česku zpět své domy, svá pole, lesy, sklárny apod.? Jak by asi nařizovali jakékoliv soudy v EU Česku zaplatit těmto lidem nějaké odškodné? Umí si někdo představit, že otázka odsunutých Němců se dotýká Francie, Belgie, Nizozemí, Polska a dokonce Norska? To jsou všechny tyto státy v klidu a jen Česko bylo ohrožené? Kolik ještě musí kdo předložit důkazů, aby jste pochopili, jak Klaus vašeho strachu využil a zneužil?K
Re: Klaus podvedl občany ?
(Studenti 2.roč. VŠE, 9.11.2009 1:46:40)
Odpovědět
Vážený pane prezidente, pokud jste tak bytostně přesvědčený, že přijdeme podpisem o suverenitu, proč jste tedy smlouvu neodmítl podepsat a neabdikoval? Teplé místečko je teplé mistečko, že? Zásady se tady nehodí a těžko by se poté jezdilo za peníze daňových poplatníků po světě hlásat Vaše nesmyslné názory o globálním oteplování, že?
Re: Klaus podvedl občany ?
(Sunny, 9.11.2009 14:57:40)
Odpovědět
Protože mu to de facto nařídil Ústavní soud, úderko z Liháče. Než začnete tapetovat, zjistěte si fakta...
Re: Klaus podvedl občany ?
(pavjan, 9.11.2009 17:10:15)
Odpovědět
Studenti, studenti i vy máte teplé místečko.
Re: Klaus podvedl občany ?
(Šoumen, 10.11.2009 10:29:40)
Odpovědět
Nenechte se studenti zmanipulovat, hlavně myslete na školné, které tu brzy bude.
Re: Klaus podvedl občany ?
(Alberto Kvěch, 10.11.2009 11:01:41)
Odpovědět
Studenti.Neuvažujete o protestech za odvolání prezidenta.O jeho odvolání konečně oprávněně uvažují i někteří poslanci a není jich málo. Divím se ,že si občané od politiků nechají vše líbit.
Re: Klaus podvedl občany ?
(Ruda G., 10.11.2009 11:43:31)
Odpovědět
A.K.proč nebyl odvolán dřív Topolánek,když nadělal tolik škody.Klaus žádnou škodu neudělal.
Re: Klaus podvedl občany ?
(Alberto Kvěch, 10.11.2009 13:28:08)
Odpovědět
Protože v ODS příliš dlouho převládal hlas demagogie, slepota a hluchota.Až letos se více členů a příznivců ODS trochu probudilo(někteří z ODS odešli), ale stále málo, aby nepolitika Topolánka, který vždy vše zvorá odvolali.Na vlnách demagogie ODS se nesl léta i Klaus.Teď se trochu zviditelnil po boku euroskeptiků, ale je otázkou, zda kladně nebo záporně .Já tvrdím ,že pro stát a občany velmi tragicky záporně.ODS už měla tolik krizí,ta hlavní započala právě v době působnosti Klause.
Re: Klaus podvedl občany ?
(dn, 9.11.2009 11:59:33)
Odpovědět
článek ovšem mluví o suverinitě, v daních, obchodu atd,..., Vy pouze papouškujete řeči odborů. A mimochodem, lisabonská je na základě podmínek Německa, přijatých v 50. letech.Tak již tady je německé muzeum ( Jablonec a Ústí- v NSR zatím o něm jednají), připravuje se v rámci NUTS německá kultura, řeč, dneska Vrchlabí.... akce, placené námi v rámci EU dotací), tehdá v 50. letech si Němci řekli, že dostanou zpět své území bez vláky postupně právě takto. Nakonec, p. Merkel to opakovala na některých shromážděních i letos...Hm, kdyby bylo podle Vás, asi by stálo za to se probouzet do dalších dnů, ale takhle ? proč vlastně?
Re: Klaus podvedl občany ?
(Bohdan, 10.11.2009 12:45:07)
Odpovědět
Čím méně tzv. suverenity bude český národ mít, tím lépe pro něj.
Re: Klaus podvedl občany ?
(HGF, 9.11.2009 13:37:50)
Odpovědět
Pane profesore,EU nás podvedla a okradla nás o Listinu práv.To přece president nechtěl a nebyla o tom řeč,jen o BD.Byl to podraz !
Re: Klaus podvedl občany ?
(učitelka z Prahy, 9.11.2009 14:00:48)
Odpovědět
Myslím, že jsme si všeobecného blaha pod vedením ODS a jejich duchovního guru, tátu tunelů a slavného zloděje- Klause, užili až, až. Teď bychom zase chtěli chvíli žít ve státě, kde je za prezidenta, normální člověk a né Narcis monarcha a premiér není vyznávač nacismu a procházek nahatý s mladičkými prostitutkami, hulvát a podvodník Topol.
Re: Klaus podvedl občany ?
(joska, 9.11.2009 15:11:05)
Odpovědět
Pro případ Vám posílám města kde jsou celkem dobrá zařízení pro blázny - Brno - Černovice,Kroměříž.
Re: Klaus podvedl občany ?
(Alberto Kvěch, 10.11.2009 13:31:54)
Odpovědět
Učitelku z Prahy nepodceňujte. Je jedna z mála na euportálu, která dobře ví co píše, hlavně mluví za sebe a nenechává se od euroskeptiků zblbnout.
Re: Klaus podvedl občany ?
(Alberto Kvěch, 10.11.2009 13:38:07)
Odpovědět
Klausovi můžete děkovat, ne Bruselu.Srovnejte si trochu věci a nepodléhejte euroskeptikům. Ti Vás nikdy nebudou věrohodně informovat, jen krmit cílenou propagací proti EU.
Klausovi neděkujme ....
(Sedláčková, 9.11.2009 1:50:07)
Odpovědět
Nikdo veřejně nepřizná termín uvedený v titulku, ale faktem zůstává, že Václav Klaus se do dějin Evropy a dějin českého národa zapsal špatným písmem. Tak jej také historici nakonec budou hodnotit. Své zemi, kterou měl reprezentovat přinesl jen ostudu, orgány ústavní , vládní a soudní stále jen napadal a principům evropské integrace se vysmíval.

Žádná smlouva nikdy Česko rep. Československo neuchránila před okupacemi, před totalitami a zvůlí. Evropská unie jistě zdaleka není ideální, ale je daleko větším a bezpečnějším přístavem, než Klausem proklamovaná samostatnost, stejně samoúčelná, jako je samoúčelné jeho neústavní prezidentství. Vyděračským požadavkem na odebrání práv Charty EU českým občanům se Klaus povýšil nad ústavní orgány, nad Parlament a se zavilou nenávistí k českým obyvatelům je ponížil tak, jako kdysi oni ponížili sudetské Němce v čase vyhnání. Z Klause se stal nový Dr. Beneš.

Klausovi neděkujme. Ostatně nikdo mu v Evropské unii nepoděkuje. Není za co. On sám se za tři roky odebere do politického propadliště předem vyplněného senátory z ODS, a pokud mu EU oplatí stejnou mincí, jakou on užil, pak mu předem nikdo nemusí závidět. Zlo sázel, zlo sklidí.
Re: Klausovi neděkujme ....
(jjk, 9.11.2009 13:40:18)
Odpovědět
Sedláčková,bla,bla,bla,nemáš pravdu.Je vidět,že tomu nerozumíš.Poznáš.....
Re: Klausovi neděkujme ....
(Alberto Kvěch, 10.11.2009 13:40:25)
Odpovědět
Konečně v prostoru zapleveleného pole jedná léčivka.Máte recht.
Ostuda české pravice ....
(Kalousek, 9.11.2009 14:32:59)
Odpovědět
Stejně jako stranická „kolegyně“ Řápková, i Benda je názoru, že strategie drzosti je nejlepším odpalem novinářů a veřejnosti a tvrdí, že jeho práce je skvělá. Práce Marka Bedny se po jejím studování stala opravdovým výsměchem titulu a vzdělání. Bendova práce vůbec nesplňuje předpisy o rozsahu. Poslanec nejdříve v roce 2008 vypracoval diplomovou práci, za niž obdržel magisterský titul. Letos ji pak jen převázal a bez jediné obsahové úpravy ji použil jako rigorózní, za niž si nechal děkanem Kindlem dopsat titul JUDr. A aby dosáhl předepsaného počtu sta stran u rigorózní práce, raději zvětšil písmo a mezery mezi řádky. A svou práci prohlásil za mimořádnou a výjimečnou a stejně tak blinkal v médiích Kindl.

Ale podle expertů na pár řádcích svého údajně výjimečného textu udělal autor tolik chyb, že by si prý zasloužil poslat zpět do základní školy. O nedbalosti, se kterou tomuto prominentovi diplomovou práci akceptoval jeho konzultant Kindl, se už ani nemá cenu vyjadřovat. Politická a nemorální otřesná kauza tak pokračuje dalšími odhaleními a Benda dál předsedá Ústavně právnímu výboru. A tak se lidé už jen smějí, že poslanci dostávají tituly za práce „Máma mele maso, Ema má mísu“ známé ze slabikářů pro první třídy. Prvňáčky však do této kauzy netahejme. Mají rozhodně větší charakter, než takový Benda z ODS.Česká konzervativní pravice se i nadále ztrapňuje.
Re: Ostuda české pravice ....
(Jerman,asisten, 9.11.2009 14:56:10)
Odpovědět
Trapnost nad trapnost. Řápková svůj podvod nikdy nepřizná a modří šmejdi jí jdou na ruku a jsou schopni uspořádat i seanci, na které by promluvil zesnulý Pipek. Jeho řeč by se nesla v tom smyslu, že byl inteligencí, schopnostmi a zcela mimořádným nadáním studentky Řápkové tak ohromen, že bez rozmýšlení překročil všechna tabu a nařízení a se slzami v očích jí index a vůbec všechno potřebné podepsal.
Re: Ostuda české pravice ....
(Volič SSO, 9.11.2009 15:00:12)
Odpovědět
Řápková se chovala pouze tržně a to jí nikdo nesmí vyčítat.Je přece z ODS a tam platí,co jsem neukradl včera, zkusím dnes-modrá šance-naše šance.
Re: Analýza: Jak vystoupit z EU
(Sunny, 9.11.2009 15:00:19)
Odpovědět
Skvělý článek. Díky. Zdá se, že věta "Vždycky je naděje" pořád platí:-)
Modré straky = lůza bez rozdílu
(občan Chomutova, 9.11.2009 15:41:32)
Odpovědět
Pani magistra Řápková(pořád?) nám vysvětlila, kdo všechno kalí její geniální politickou kariéru. Zvrhlí pedagogové, možná političtí konkurenti, vlastně všichni. Jenom ona ne.

Ani se mi nechce to komentovat. Co vlastně komentovat? Zrůdnou sebestřednost političky, která vidí chyby všude, jen ne u sebe? In dubio, pro reo...známá zásada v právu. Kdo je tady vlastně obžalovaný a kdo je viník? Magistra práva, která netuší, jaký je rozdíl mezi odcizení a zcizením. Smutný příběh... Nežijeme v právním státě, soudružko primátorko.

Povšimněme si ještě jednoho jevu, pro naši politiku charakteristického. Cti dbalá paní primátorka podává trestní oznámení na neznámého pachatele. V čem spočívá podstata trestného činu zatím netušíme, možná v urážce majestátu. V praxi to ovšem znamená, že po pár měsících, roce, příslušné státní zastupitelství odloží podání jako neopodstatněné. To už ovšem bude určitě politickou scénou hýbat jiná kauza a určitě zase jiný politik bude obětí politické kampaně. Útok na svou osobu by paní primátorka mohla řešit také ve sporu občanském. Tam by ovšem náklady sporu musela platit ze svého a pokud neunese důkazní břemeno, spor by se jí docela prodražil. Možná by na to prasklo i Kamencové jezero. Takhle směšné plácnutí do vody rádi zaplatí daňoví poplatníci. Možná i z výnosů chomutovských exekucí na nepřizpůsobivé občany.

Když sledujeme paní primátorku, viníci jsou všichni, kdo s n í nesouhlasí. A Jana z Arcu řídí Chomutov. Opravdu se mi nechce to komentovat. Chomutovská Jana z Arcu na hranici neskončí. Její strana ODS asi ano?
Re: Modré straky = lůza bez rozdílu
(Archt.Ing Selecký A., 9.11.2009 22:42:48)
Odpovědět
Blíží se zas 17.listopad a bilance 20ti let. Zvítězila pravda a láska? Ano, ale jen ta jejich,těch, co mají pouze jiné vidění ideologického světa,nikoliv lepší morálku. Dřív se dostávali na studia děti těch u moci, ale vystudovat to musely. A dnes? Na studia těch u moci jdou děti, ale i dospělí, co si chtějí okrášlit jméno před i za. A nenamáhají se tam ani přijít. Možná, kdyby se jich moderátor zeptal kudy vede cesta do Plzně na fakultu,taky by nevěděli. Po sametce jsme si říkali,chce to 1-2 generace lepších lidí. Mýlili jsme se. Doba vynesla do vysokých a dobře placených pozic lidi typu Řápkové, Dalíka,Klause,Řebíčka, Bendy ml.,Langra, ale zdají se vám lepší, než bývalí stranící z let normalizace? Mně ne. Jsou stejní věšáci na funkce. Zatímco komunisté tam většinou dřepákovali zadarmo, tihle se ani neobtěžují do nejrůznějších rad a komisí, kde jsou členy,docházet. Jen inkasují. Od koryt je už nikdo nevyžene. Je to propletená síť.
Re: Modré straky = lůza bez rozdílu
(Alberto Kvěch, 10.11.2009 13:45:20)
Odpovědět
A sřety zájmů se roztočili v poslanecké sněmovně na plné obrátky.Kdo to zastaví.Myslím pravicové strany, ne euroskeptiky. S těmi už nepočítám.Ti co mohli vyhrát, díky bohu dávno vše prohráli dříve než se rozjelia vůdce už nemají.
Re: Modré straky = lůza bez rozdílu
(Kozák z Chomutova, 9.11.2009 23:19:55)
Odpovědět
Profláklá Řápková pokračuje ve fixlování kolem studia na plzeňské univerzitě. Pomáhají jí v tom další členové mafianského gangu Kindla.Není krajně podivné, že pouze v případě Řápkové se objevilo tolik dosti podivných a těžko vysvětlitelných okolností?
Při komentování "bohulibých aktivit" Řápkové v Chomutově mi známý z tohoto města řekl, že primátorka Řápkova přednostně umožnila dětem Kindla získat lukrativní popzemky v Chomutově. Snad policie tentokrát kauzu Řápková prošetří a delikventi budou přísně potrestáni.
Re: Analýza: Jak vystoupit z EU
(pavjan, 9.11.2009 17:22:03)
Odpovědět
Koukám, že se tu řeší spousta jiných problémů, než vystoupení z EU.
Myslím, že otázku vystoupení lze řešit jen teoreticky. To proto, že většině občanů se v EU líbí. Občan nepotřebuje státní suverenitu, občan potřebuje jídlo,teplo a televizní seriály.
Re: Analýza: Jak vystoupit z EU
(pavjan, 9.11.2009 17:31:06)
Odpovědět
Je tu ještě jeden problém. Když budu řešit otázku vystoupení, musím se zeptat sám sebe, co je pro mě snesitelnější. Zda evropský socialismus nebo Paroubkovo socialismus. A to je hodně těžká otázka.
Re: Analýza: Jak vystoupit z EU
(Alberto Kvěch, 10.11.2009 13:48:40)
Odpovědět
Jestli mohu,obojí je špatné.Je třeba usilovat o přeměny v EU. EU odsocialisovat a hodně rychle.To bohužel není možné s euroskeptiky.Ty je nutné ze hry vyloučit, jinak to dopadne špatně.
Re: Analýza: Jak vystoupit z EU
(frantisek zajicek, 9.11.2009 18:20:39)
Odpovědět
Mam ten samy nazor,pripada mi to jako pavlacove pseudoprispevky na komunisickych Novinkach.FZ
Re: Analýza: Jak vystoupit z EU
(Alberto Kvěch, 10.11.2009 11:03:56)
Odpovědět
To je tím ,že nikdo z EU vystoupit nechce a nikdo s Machem nesouhlasí.
Re: Analýza: Jak vystoupit z EU
(Alberto Kvěch, 10.11.2009 13:52:30)
Odpovědět
Jistě. Ale suverenitu občané mají,EU suverenitu zaručuje a nebere.Euroskeptici blafují.
Re: Analýza: Jak vystoupit z EU
(Alberto Kvěch, 10.11.2009 10:52:59)
Odpovědět
Od Macha, uměle vytvořené figurky ,poradce prezidenta, nemůže nikdo nic rozumného očekávat.Neslýchané krávoviny.Euroskeptici mě denně sabotováním EU přesvědčují,že jsou podivnou skupinou zamyndrákovaných lidí.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama