reklama
reklama

Když šéf ví míň...

Autor: Lukáš Kovanda | Publikováno: 27.2.2009 | Rubrika: Ekonomika
Ilustrace

kovanda.blog.tyden.cz/clanky/2768/kdyz-sef-vi-min.html

reklama
2790 čtenářů | 14 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Když šéf ví míň...
(Dr.Str., 27.2.2009 7:58:26)
Odpovědět
Když jsem se po revoluci ptal mého strýčka podnikatele, proč už si lidé neříkají "soudruhu", bylo mi odpovězeno, že ten s kým se bavím, většinou není můj přítel, tudíž se s ním nemám co družit (nechtěně mi tak vlastně řekl, že výraz soudruh je pro skutečné přítele - kolik jich máte vy? :-).
Každopádně co chci říct je to, že krize důvěry je přesně o tomhle. Lidé už nepřemýšlejí nad tím, že pokud budou spolupracovat, můžou mít z výsledků prospěch všichni. Lidé přemýšlejí nad tím, jak maximalizovat jen a jen svůj osobní zisk. Tento problém nastal mnohem dříve, než když vyschly kohoutky finančních institucí. Nastal v dobách, kdy nám (a tím myslím i lidi ze západu) začali vtloukat do hlavy, že pokud se nám nedaří, je to způsobené jen naší vlastní hloupostí, že pokud se nám daří, jsme bohy a nic nás nezastaví.
Mnozí se snaží hledat když už ne řešení, pak vysvětlení. Mezi ně například nepatří Polanecký, který odvádí pozornost od problémů úplně někam jinam. Ten, kdo zkouší problémy alespoň pojmenovat je například Kříž, ač podle mě tápe.
Jeden z mála, kdo alespoň přináší nové světlo do jinak potemnělého soumraku dneška, je právě Kovanda. Ne pro jeho názory, ne pro jeho postoje, ale proto, že hledá alternativy, proto jej teď chválím. Byť je škoda, že pravděpodobně sám nemá dostatečný vliv na dění, protože má oči otevřené, je to jasný bod v jinak zatemněném sklepě zvaném ePortál.

Sakra, to jsem se zase rozepsal...
Re: Když šéf ví míň...
(alfa, 27.2.2009 13:41:55)
Odpovědět
Člověk se přirozeně snaží maximalizovat svůj prospěch, i když se různí hlasatelé světlých zítřků (či včerejšků) snaží dokázat, že existovaly šťastné doby všeobecné spolupráce nebo že vědí, jak takové doby zavést a jediné, co jim stojí v cestě, je společenský řád. Současný systém nevznikl jako plod revolucí a plánování, ale jako přirozená kombinace mezi řádem a chaosem. Může nám to znít jakkoli tvrdě, ale je-li někdo neúspěšný je tomu tak primárně proto, že je slabší a hloupější než ostatní a ne proto, že ho k tomu nutí okolnosti - právě na to jsme zapomněli a "vědecky" došli k opaku.

Maximalizace individuálního zisku při zachovávání společenských norem přináší zisk celé společnosti. Už proto že i spolupráce je formou takové maximalizace za určitých podmínek.
Re: Když šéf ví míň...
(omega, 27.2.2009 16:57:37)
Odpovědět
AHA,tak,že když jen obyčejně pracuji fyzicky,a chci mít slušně zaplaceno,tak jsen hloupý a neschopný a dobře mi tak.Hlavně,že platím daně,aby ti chytří a silní měli co krást!!Moc chytrý.Oni jsou prospěšní pro společnost,já pracující jsem sociální příživnik.To jsem ale idiot.
Re: Když šéf ví míň...
(alfa, 27.2.2009 17:36:02)
Odpovědět
Vaše sociální zařazení pravděpodobně souvisí s tím, že máte potíže s chápáním textu a přemýšlením o věcech.
Re: Když šéf ví míň...
(Dr.Str., 1.3.2009 19:51:36)
Odpovědět
Obávám se spíše, že právě Vaše sociální zařazení brání Vám vidět věci v širších souvislostech. Vy jste možná jeden z těch, co na potápějící lodi zařve "každý za sebe" v okamžiku, kdy je dost člunů. Když doběhnete k prázdným stojanům, tak se možná rozhodnete, že budete plavat a v případě, že si pár lidí poskládá z nábytku vor a plavou pryč, tak je obviníte, že kradou, podvádí nebo cokoli v tomto smyslu... Přitom kdybyste tuto větu na začátku nevyřknul, tak by vás nejspíš taky nalodili. Nemůžou vás vzít ne proto, že by vás kritizovali pro vaši ideologii. Oni vás nevezmou, protože jste je tam vy nechal na pospas.

Krásně je to vidět na odborových organizacích. Nejdřív je dělníkům vtloukáno do hlavy, že každý má svobodu, že si každý může dělat, co se mu zlíbí, pokud je to podle zákona. Že vládne volný trh s prací.
Když se pak svobodní občané rozhodnou, že vytvoří bariéru pro okamžik, kdy ji budou potřebovat proti těm, kterým na nich vůbec nezáleží, pak je jim to vyčítáno nejen jejich zaměstnavateli, ale i těmi, kteří ze začátku z nepřítomnosti v odborech profitovali.
A oni potom raději obětují ty zaměstnance "z vnějšku", než aby nechali vyhodit svého. Je to logické.
A ti z vnějšu je pak nenávidí. Ale jejich důvody jsou liché, protože to byli oni sami, kteří se vzdali dlouhodobého přínosu ve prospěch krátkodobých zisků.

A jsme u toho. Dlouhodobý přínos je to, za čím mnozí lidé jdou, když se sjednocují. Krátkodobé zisky, to je pro tygry a žraloky. Všimněte si, že tyto dva druhy zvířat pomalu, ale jistě, vymírají.
Re: Když šéf ví míň...
(alfa, 1.3.2009 23:34:06)
Odpovědět
Právě naopak, mnou nastíněná strategie platí u zdrojů cenných - například mála člunů. Toto je však extrémní případ, protože lze předpokládat, že součástí efektivní spolupráce bude sebeobětování některých stavitelů vorů, což je pro normální život neúčinné, neboť nelze předpokládat, že k sebeobětování by lidé přistoupili v běžném životě (tedy, že by jeden zemřel hlady, aby si skupina postavila dům, apod.).

Sjednocování může vést k vyššímu prospěchu a nebo ke kolektivní katastrofě. Odbory ve své konečnosti a nutnosti vedou k minimalizaci zisků, uniformizaci, nedostatku variability a konkurence a nakonec k úpadku. Postupně se ze stabilního a pomalého růstu - nastane-li vůbec - přejde ke stabilnímu poklesu a nutné katastrofě. Volný trh s prací může být těžko volný, jsou-li na něm přítomny příliš silné subjekty ať na straně zaměstnavatele nebo zaměstnanců.
Odbory nejsou svobodné organizace uvnitř ani navenek a přinášejí pravý opak svobody. Nečlenové využívají svých schopností a posilují celou firmu, když se snaží maximalizovat svůj zisk, odbory při své činnosti dosahují pravého opaku. Je otázkou, zda vůbec nějaký užitek většině svých členů přinesou.
Ad absurdum při absolutizaci skupinové strategie můžeme uvažovat o vyhlazování židů - likvidací osmiset tisíc německých židů získal Hitler osmset tisíc míst pro Němce...asi těžko můžeme silové řešení hodnotit jako lepší než řešení volného trhu, na němž se uplatní všichni (zde viditelně i v otázce morálky).
Re: Když šéf ví míň...
(občan České republiky, 27.2.2009 10:26:27)
Odpovědět
Ano,teď s Vámi pane Str.souhlasím.Krize důvěry je problém dneška.A kdo je,mocný,musí být i bohatý, a tudíž je někdo,možná i je bůh.Může si dovolit,co chce.Zapomělo se nějak na maličkost,např,z pohádek B.Němcové,na slušnost,pokoru,odvahu,poctivost a také lásku mezi lidmi/nemyslím sex/,zkrátka obyčejné hodnoty lidského bytí.Ale to bych chtěl v tomto civilizovaném světě honící se pouze za ziskem asi moc.
komu se zvedá z té kreatury žaludek
(petice za odvolání Pružinského z hradu, 28.2.2009 22:41:03)
Odpovědět
může zde vyjádřit odpor s politikou a morálkou bezbřehého kurevníka a kryptobolševika Václava Pružinského, alias Klause

dostklauze.cz
Re: komu se zvedá z té kreatury žaludek
(VETA SKRÝT JMÉNO EMAILU, 7.3.2009 13:36:15)
Odpovědět
tAKHLE MLUVÍTE O PANU PRESIDENTOVI?tO JE UROVEN,POTŘEBUJETE SI ZVEDNOUT SEBEVĚDOMÍ,TAK URÁŽÍTE A JEŠTĚ K TOMU TAK SPROSTĚ.tO JSTE NA TOM HODNĚ ŠPATNĚ.nAJDĚTE SI NĚJAKOU HOLKU AT P.PRESIDENTOVI NEZÁVIDÍTE.jESTLI VÁS BUDE NĚKTERÁ CHTÍT S TOUHLE MLUVOU A UROVNÍ.bĚŽTE DO SEBE,NESAHÁTE MU ANI KE KOTNÍKŮM.uVĚDOMTE SI JAK JE TO VDĚLANÝ A SLUŠNÝ ČLOVĚK A CO JSTE VY,PŘEDSTAVTE SE NÁM.CO JSTE DOKÁZAL?
Re: Když šéf ví míň...
(IKoudelka Otakar, 6.3.2009 17:09:58)
Odpovědět
Nevím jak ted,jelikož už jsem v mladém důchodu,ale jak to vidím,šéfové budou vědět mín.Hned to zdůvodním.Studovat budou jenom bohatí i když hloupí a za peníze si koupí nejen maturitu ,tak i vysokoškolský diplom.Budou na vysokých postech,ale vědět budou určitě mín.Je mi líto chytrých a nadaných dětí,kteří nemohou studovat,protože na to nemají.Už jenom přihláška na VS stojí 5OO,-kč.což je pro normální rodiny hodně.A co potom následuje,jsou to cifry veliké a to se je ještě ZATIM neplatí školné.Je to kapitalismus a tak to je.Bohužel
Re: Když šéf ví míň...
(IKoudelka Otakar, 6.3.2009 17:09:59)
Odpovědět
Nevím jak ted,jelikož už jsem v mladém důchodu,ale jak to vidím,šéfové budou vědět mín.Hned to zdůvodním.Studovat budou jenom bohatí i když hloupí a za peníze si koupí nejen maturitu ,tak i vysokoškolský diplom.Budou na vysokých postech,ale vědět budou určitě mín.Je mi líto chytrých a nadaných dětí,kteří nemohou studovat,protože na to nemají.Už jenom přihláška na VS stojí 5OO,-kč.což je pro normální rodiny hodně.A co potom následuje,jsou to cifry veliké a to se je ještě ZATIM neplatí školné.Je to kapitalismus a tak to je.Bohužel
Re: Když šéf ví míň...
(Glosa, 6.3.2009 17:42:19)
Odpovědět
Je víc než pravděpodobné, že bohatí lidé jsou inteligentnější než lidé chudí. A je více než logické, že děti chytrých lidí jsou taktéž chytré. Ač neplatí přímá úměra - ostatně ta platí jen podle marxistů a jiných hlupáků - souvisí úspěch a inteligence více než zřejmě. Pokud je člověk inteligentní prorazí, i když se narodí na sociální ubytovně.
Re: Když šéf ví míň...
(Adéla skrýt email.jméno, 7.3.2009 13:25:16)
Odpovědět
Vy jste nějaký chytrý,opak je pravdou,zeptejte se učitelů tehdejších a hlavně dnešních.Dětičky boháčů jsou rozmazlené,arogantní a jsou si vědomi toho,že rodiče za peníze vše zařídí.O jejich chování dalším se nechci rozepisovat.Nakonec je mě jich líto.Budou to mít v životě těžké,až budou muset bojovat samy za sebe.V jednom máte pravdu,že i chudý žák,když je šikovný dovede vzdělání získat,ale za jakou cenu.To je diskutabilní.Některý dře,vydělává si na nočních směnách ,ale také některá děvčata a říká se,že se to hodně množí si vydělávají na studium prostitucí.To není pěkný obrázek o našeem státě.Nejezdím do ciziny ,ale slyšelea jsem,že se naši lidé stydí,že jsou Ceši a ani to nechtějí přiznat,jakou máme povězt.To není dobré.Kdyby k tomu nebyly nuceceny,tak by rto nedělaly.Aspon většina.To je třeba si také uvědomit.Všechno souvisí se vším.
Re: Když šéf ví míň...
(Glosa, 7.3.2009 16:19:20)
Odpovědět
Zaprvé, nemluvme o boháčích, bohatství vzniká různě. Mluvme o sociálně dobře zajištěných lidech, o vyšší střední třídě. Skutečných boháčů je zcela zanedbatelné množství a těch, co jsou ochotní své potomky takto přehnaně zvýhodňovat ještě méně.

Za jakou cenu...velice o tom pochybuji. Zaprvé, pro mravní poklesky hledá každý, co nejvěrohodnější výmluvy a sociální donucení je u nás vždy považováno za relevantní. Zadruhé se zdá tento jev vcelku marginální a absolutně nezávislý na míře společenského zajištění. Češi by se měli stydět především za podobné divoké představy.

Jen tak na okraj, není to tak dávno, co jsem studia dokončil já a s ničím takovým jsem se nesetkal. Pokud se něco podobného vyskytlo, šlo prakticky vždycky o výmluvy a polopravdy maskované za chudobný původ.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama