reklama
reklama

Klaus: Manuál k Lisabonské smlouvě

Autor: Václav Klaus | Publikováno: 29.12.2008 | Rubrika: Politika
Ilustrace

Jsem dnes a denně překvapován, kolik lidí se mne ptá, co je to ta Lisabonská smlouva. A kolik z nich přizná, že by o ní neuměli říci ani pár jednoduchých slov svému dítěti či prarodičům. A všichni dodávají: Tak nám to nějak jednoduše vysvětlete. Jednoduché to není, ale pokusím se to udělat.

Evropská unie (tedy EU, dříve Evropská společenství, ES, původně Evropské hospodářské společenství, EHS) je definována smlouvami uzavřenými mezi členskými státy. Jsou většinou pojmenovány podle místa, kde byly schváleny. První byla v roce 1957 Římská smlouva. Zatím poslední byla smlouva z Nice z roku 2001.

Oslabování členských států Všechny smlouvy s výjimkou té první jsou rozvíjením a pozměňováním smluv předcházejících, nemají tedy smysl samy o sobě. Nelze jim ani porozumět, nemáme-li vedle sebe smlouvy ostatní. Každá smlouva znamená tu drobné, tu zásadní posouvání evropského integračního procesu směrem k větší a větší unifikaci a centralizaci a k oslabování pozic a pravomocí členských států.
Radikální novinkou měla být smlouva, která byla i jinak nazvána - Evropská ústavní smlouva (či evropská ústava) z roku 2004. Za nás ji podepsal premiér Gross. Ta byla jiným dokumentem jak svým obsahem (obrovským počtem změn), tak i svou formou (byla uceleným textem, který nahrazoval všechny předcházející smlouvy). To vedlo, spolu s použitím slova ústava v jejím textu i názvu, k tomu, že bylo pro její schválení v řadě zemí vyžadováno všelidové referendum. Výsledek známe: tato smlouva byla v roce 2005 zamítnuta referendy ve Francii a Holandsku.

Ústava v podobě dodatků V rámci německého předsednictví EU v první polovině roku 2007 se kancléřce Merkelové podařilo přesvědčit členské země (včetně České republiky reprezentované premiérem Topolánkem), že „vadou“ ústavní smlouvy byly pouze:

- její forma, neboť ústava byla napsána jako ucelený text. Díky tomu ji bylo možné číst a pochopit;
- několik příliš do očí bijících věcí, které připomínaly, že se EU stává státem (vlajka, hymna, prezident, státní svátek, atd.) a přestává být mezistátní organizací.

Proto navrhla přepsat ústavní smlouvu do úplně jiného textu, do formy dodatků ke stávajícím smlouvám. Tento postup byl schválen v červnu 2007, a protože byl text doděláván až v druhé polovině téhož roku v rámci portugalského předsednictví, dostal název Lisabonská smlouva.

Česko je výjimkou Tato „nová“ smlouva však není pouhým dílčím, a už vůbec ne malým dodatkem (nebo novelou) dosavadních smluv. Stávající smlouvy mění od základu. Přesto bylo na úrovni politických elit dohodnuto, že se všechny země pokusí tuto smlouvu schválit v parlamentech (aby snad prostí občané v referendech smlouvu opět nezamítli). Smlouva byla navíc ve většině zemí schvalována nesmírně rychle a je potvrzeno, že ji v některých zemích schválil parlament, aniž existoval její text v domácím jazyce.

Výjimkou je Česká republika, kde jsou vůči této smlouvě silné politické námitky, což vedlo k tomu, že u nás - jako v jediné zemi EU -tato smlouva nebyla v parlamentu zatím nejen schválena, ale do této chvíle ani vážně projednávána.

V parlamentech byla smlouva schválena i v Německu a v Polsku, ale dosud ji nepodepsali oba prezidenti.

Na co se čeká Specifikem je Irsko, kde podle irské ústavy o takovém dokumentu referendum musí být. To proběhlo v červnu 2008 a jeho výsledkem bylo NE. Protože podle dosavadních smluv o EU musí být schvalování těchto dokumentů jednomyslné, zamítnutí v jedné zemi znamená celkové neschválení.
EU tedy dnes čeká na: - eventuální nové referendum v Irsku;

- výsledek projednávání v České republice;
- podpisy prezidentů Německa a Polska.

Německý prezident čeká na stanovisko německého Ústavního soudu, polský prezident má své výhrady, ale hlavně to nechce být on, kdo Iry tlačí k novému hlasování.

Lisabonská smlouva je ve své podstatě zamítnutou ústavní smlouvou, ale všechno důležité v ní zůstalo. Výslovně to potvrdil i hlavní vyjednavač původní ústavní smlouvy, bývalý francouzský prezident Giscard d’Estaing: „Rozdíl mezi původní ústavou a současnou Lisabonskou smlouvou je v přístupu spíše než v obsahu.“ (The Independent, 30. 10. 2007).

Jaké jsou hlavní změny, které tato smlouva přináší ve srovnání s dosavadním stavem?

a) Lisabonská smlouva ve velkém rozsahu přesouvá pravomoci z jednotlivých členských zemí do „Bruselu“, neboli na orgány EU.

Jedná se i o velice citlivé oblasti sociální politiky, energetiky, nepřímých daní, justice, bezpečnosti, vojenských otázek, zahraniční politiky atd. (Vznikne např. i evropská policie, která bude smět zasahovat na území všech členských států.)

b) Smlouva zavádí pravomoci, jako by šlo o stát federálního typu (aniž však obsahuje pojistky typické pro ústavy federálních států -není tam ani to, co bylo v Ústavě federálního Československa do 31. prosince 1992). Zavádí kategorii výlučných pravomocí Unie, které jsou pravomocím členských zemí nadřazeny. Bylo-li dosud základní charakteristikou „sdílení pravomocí“, neboli sdílení suverenity, místo toho vzniká suverenita „evropská“. Dále se zavádí tzv. podpůrná pravomoc Unie, která dovoluje EU zasahovat do oblastí, jako je „ochrana a zlepšování lidského zdraví, průmysl, kultura, cestovní ruch, všeobecné vzdělávání, odborné vzdělávání, mládež, sport, civilní ochrana…“. Evropská unie tak bude moci zasahovat členským státům v podstatě do všeho. To je zesíleno i tím, že Lisabonská smlouva vůbec nezmiňuje žádné „výlučné pravomoci“ členských států, tedy výčet oblastí, do kterých by EU v žádném případě nesměla zasahovat.

c) Smlouva ve více než padesáti oblastech zavádí většinové hlasování, ač tam dosud bylo nutné rozhodovat jednomyslně. Členské státy tak ztrácejí jeden z atributů své svrchovanosti (možnost zamezit iniciativě, kterou si nepřejí).

d) Je zavedena právní subjektivita EU, což je velmi blízké vzniku nového státu.

e) Snižuje se hlasovací váha menších zemí, včetně České republiky, a posiluje se hlasovací váha větších zemí. Potlačuje se princip rovnosti států, větší význam dostává počet občanů. Proto se váha německého hlasu zhruba zdvojnásobí, zatímco váha našeho hlasu se naopak dvakrát sníží.

f) Takzvaná přechodová klauzule umožňuje, aby sama Evropská rada (27 hlav států či vlád) přijala rozhodnutí, že je možné rozhodovat většinově, i když jde o oblast jednomyslného rozhodování.

g) Smlouva zahrnuje velmi široce pojatou Listinu základních práv Evropské unie. Ta bude mít stejnou sílu jako sama Lisabonská smlouva, a proto si bude nárokovat i přednost před ústavami jednotlivých členských zemí včetně naší.

Evropa jednoho státu Lisabonská smlouva je krokem zpět k odmítnuté evropské ústavě. Je dokumentem, který představuje výrazný posun od Evropy států k Evropě jednoho evropského státu. Znamená přesun od dobrovolné a stále znovu a znovu domlouvané a potvrzované spolupráce evropských států v tisících konkrétních záležitostí k jednou provždy platné dominanci orgánů a institucí unijních nad orgány a institucemi jednotlivých členských států. Vede k prohlubování demokratického deficitu. Parlament České republiky má o všech těchto věcech dosud právo rozhodnout. Pokud bude platit Lisabonská smlouva, přestane tato možnost existovat.

Václav Klaus

Autor je prezident České republiky.
Zveřejněno v deníku Mladá fronta DNES.
 

reklama
2258 čtenářů | 15 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


ŠKŮDCE OPĚT RADÍ .....
(učitel, 29.12.2008 15:03:04)
Odpovědět
JE AŽ NEUVĚŘITELNÉ,ČEMU VŠEMU,TEN NÁŠ HRADNÍ VŠEVĚD NEROZUMÍ.KDYŽ MĚL MOŽNOST V 90-TÝCH LETECH
JAKO PŘEDSEDA VLÁDY ROZHODNOUT O PRIVATIZACI BANK,TAK NEROZHODL A MY DAŇOVÝ POPLATNÍCI JSME MUSELI UHRADIT STOVKY MILIARD ZA VYTUNELOVANÉ BANKY.OPRAVDU,ALE OPRAVDU JE TO ŠKŮDCE NE PREZIDENT.
Re: ŠKŮDCE OPĚT RADÍ .....
(žák, 29.12.2008 15:54:27)
Odpovědět
Pane učiteli, když vy tomu rozumíte, tak jak může unijní pezident zastupovat britské království? Kde je největší autoritou královna.
Re: ŠKŮDCE OPĚT RADÍ .....
(standa01, 29.12.2008 21:03:01)
Odpovědět
Pan učitel si zcela jistě rád opět opraví hrubku,že?My jsme daňoví poplatníci,on je poplatník daňovÝ.
Pane učiteli,než sem zase něco pustíte,nechte si to od někoho zkontrolovat a popřípadě opravit.Chytřejší kolegové Vám jistě rádi pomohou.
Pro českou pravici není u nás místo ...
(Učitel z Prahy, 30.12.2008 20:22:04)
Odpovědět
standa01 si hraje zde na vzdělaného příznivce politiky od počátku napravo,ale tato politika je od počátku nakřivo.Stoupenci této ideologie jsou
ve většině případů,političtí zkrachovanci.Někteří ve snaze zachránit,event.reformovat tuto stranu,pokouší se o vznik její sestry.Jenomže každému je jasné,že konzervatismus je nereformovatelný,stejně jako komunismus.
Re: Pro českou pravici není u nás místo ...
(standa01, 30.12.2008 22:27:50)
Odpovědět
Žádný politický směr není reformovatelný.Ani konzervatismus,ani komunismus,nacionalismus,ani cokoliv jiného.Když budete reformovat komunismus,co vznikne?Reformovat se nechají pouze organizace,strany,spolky,které ten který názor nebo směr vyznávají.KSČM se reformovat nemusí,ta vyznává pořád stejné idee defakto od svého vzniku.ODS by se reformovat měla,protože ke konzervatismu má v současné podobě moc a moc daleko.Jenomže si myslím,asi stejně jako Vy,že se s lidmi kteří v ní jsou reformovat nemůže,možná ani nechce.Jsou to totiž lidé,stejně jako ve všech ostatních stranách,kterým jde jen o vlastní koryta a vlastní prospěch.Konzervativní,sociálně-demokratické,křesťanské nebo ekologické ideály jim slouží jenom k tomu,aby nás zblbli u voleb a skrze ně se k těm korytům dostali-potom je až na vyjímky opustí a soustředí se na to hlavní proč tam jsou.Nahrabat,nakrást,usadit do teplých míst svoje lidi.Až do příštích voleb...Potom zase vytáhnou ideály...
Re: ŠKŮDCE OPĚT RADÍ .....
(SID, 31.12.2008 16:40:02)
Odpovědět
Jděte si dát facku, dejte si na tom záležet. Jen tak, zdá se, se něčemu naučíte. Vy neučte rozhodně nikoho, blbe!
Re: ŠKŮDCE OPĚT RADÍ .....
(podnikatel, 31.12.2008 21:38:47)
Odpovědět
Velice výztižné,plně souhlasím s názorem pana učitele.Klaus je skutečně škodná a to už od svého vstupu do politiky.
Re: ŠKŮDCE OPĚT RADÍ .....
(standa01, 1.1.2009 13:38:32)
Odpovědět
Opět velice "výztižné..."Stejnou chybu už jsem jednou opravil,tuším nějakému zastupiteli.To ji máte v manuálu předepsanou,stejně jako větu:.."souhlasím s politologem (učitelem a pod.)"?
Re: ŠKŮDCE OPĚT RADÍ .....
(Trident, 2.1.2009 13:46:55)
Odpovědět
Řekl bych, že VK rozumí tomuto problému rozhodně lépe než 90% občanů této země...
ZAKLETI Z VLASTNÍ VINY!
(Zdeněkk, 29.12.2008 17:58:55)
Odpovědět
Ovládají vás z Temných světů a to tak mohutně, že většinu lidstva ovládají na 95% a pouze 5 % dostáváte informace od Stvořitele do Vašeho zapouzdřeného ducha a duše ( je to intuice), a to díky vašich voleb, které jste učinili v minulosti a které činíte neustále i dnes. Přijímáte ten ovládací program. V něm je i tohle všechno, co tady máte - pseudo prožitky, pseudo názory, pseudo snahy - to je jen program, ve kterém jste uvízli. Tak se konečně proberte, zakletí z vlastní viny. Změňte se, a pochopíte víc. Pak se vysvobodíte. Teprve vás poznání svobody čeká. nebe-lidem.cz
Re: ZAKLETI Z VLASTNÍ VINY!
(žák, 29.12.2008 19:21:27)
Odpovědět
jaká pseudosnaha, pseudoprožitek??? to jako euroústava?? Koho jako ovládne?
falešný Klaus
(jindra, 30.12.2008 10:12:46)
Odpovědět
Falešný Klaus když už nepotřebuje služeb ODS tak ji odkopl.Klaus potřeboval Ods jenom pro své účely a to aby byl znovu pochybným způsobem protlačen do hradního výnosného koryta.Které mu umožnuje cestovat po světě zadarmo kam se mu zachce za desítky milionů korun ročně.Hradní cestovka je prostě prima.Kdo nás dokáže zbavit Klause ,tak ten by mněl dostat metál.A jakto že Klaus za podvody a zlodějny nesedí v base.
Re: Klaus: Manuál k Lisabonské smlouvě
(Petr, 1.1.2009 22:18:41)
Odpovědět
Naprosto souhlasim s Klausem. Jenze jeho boj proti socanske EU vidim jako beznadejny. Bohuzel Brusel podporuje i cesky plebejec pomateny marxismem-leninismem, ktery podpori socialistickou EU bez ohledu na to jestli mu bere svobodu nebo demokratickou volbu jeho zivota. v Lisabonske smlouve se hovori o socialni solidarite a marxistickem socialne trzni ekonomice...atd. Vse je opsano s marxismu-leninismu. Ceskemu plebejeci, volici socialistickych (CSSD) a levicovych stran je to ale jedno. Jeho deda nejak skousnul Mnichovskou dohodu, jeho tata volil komunisty v r. 1948 tak proc by si ted nemohl on, volic levicove strany, zkusit podporit a zvolit Lisabonskou smlouvu :-) "Tento narod ja bahno" rekl a napsal :JUDr. Karel Kramář český a československý politik, první ministerský předseda ČSR, účastník 1. odboje, předseda Československé národní demokracie, předseda Národního sjednocení.
Re: Klaus: Manuál k Lisabonské smlouvě
(victor, 4.1.2009 5:20:19)
Odpovědět
Pane prezidente! Klanim se pred Vami a drzim palce!Vidim,ze hodne lidi si neuvedomuje o co vlastne vubec jde.Vsechny politiky,kteri dnes maji co spolecneho s Lisabonskou smlouvou, (jsou pro v tomto zneni) jednou budou soudit za vlasti zradu.Ja doufam,ze se toho doziju.To je neuveritelny vysmech cele,podotykam cele Ceske historii!Tito lide si nevazi ale opravdu asi niceho co nasi predkove udelali a vytrpeli za CESKO !!!A co nase deti a jejich deti?Omlouvam se ale je mi opravdu z toho do place.
Re: Klaus: Manuál k Lisabonské smlouvě
(emanuel, 4.1.2009 11:46:09)
Odpovědět
Vážený pane klaus, asi jste se zblázniil a nebo jste už maximální narcis.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama