reklama
reklama

Jaká bude nová pravicová strana?

Autor: Petr Žantovský | Publikováno: 26.12.2008 | Rubrika: Politika
Ilustrace

O tom, že se připravuje založené nové pravicové strany, se mluví už dlouho. Nejintenzivněji od kongresu ODS, který zakonzervoval stav, jenž tuto stranu přivedl k podzimnímu volebnímu debaklu. ODS si do čela zvolila staronové tváře, s výjimkou nového 1.místopředsedy Davida Vodrážky, který ale žádnou změnu v kursu strany neslibuje, je spíše integrální součástí směru, který prosadil v ODS její předseda Mirek Topolánek.

Na kongresu ODS složil funkci čestného předsedy této strany její zakladatel president Václav Klaus. To už se nedalo vyložit jinak, než že dává od ODS ruce pryč. Do jaké míry to zároveň mělo znamenat příslib podpory nové pravicové strany, která má – napravo od ODS – vzniknout, se lze jen dohadovat. Ovšem vzhledem k tomu, že proponovaná strana vzniká v okruhu lidí, kteří se kolem Václava Klause dlouhodobě pohybují, dá se předpokládat, že strana vzniká minimálně s jeho vědomím, ne-li pod jeho inspirací.

Klíčovou postavou, kolem níž se točí většina úvah o nové straně vzešlé z tohoto okruhu, je Petr Mach, ředitel Centra pro ekonomiku a politiku. Což je think-tank, který založil v roce 1999 právě Václav Klaus. Původně byl CEP, jak zní jeho docela půvabná a mnohoznačná zkratka, diskusním fórem. V určitých periodách pořádal debatní tématizované večery, na nichž vystupovali špičkoví odborníci z různých oborů – ekonomie, politologie, historie, sociologie, ale také lidé z aktivní politiky či jejich nejbližšího okolí, a to z různých názorových stran. Na večerech CEPu bylo možno vidět nejen Klausovy blízké – Jiřího Weigla, Roberta Holmana, Karla Dybu, Marka Loužka – také samozřejmě Petra Macha - a další, ale také lidi z odlišných názorových či politických proudů – Romana Češku, Jiřího Pehe, Cyrila Svobodu, ale i Valtra Komárka, Pavla Dostála, Jiřího Dienstbiera či Pavla Rychetského. Na seminářích CEPu se probírala témata související se zdravým vývojem demokracie, volného trhu a občanských svobod. Je faktem, že coby intelektuální mlýnice i studna informací a názorů nemá u nás CEP tak vytrvalého a tak komplexního konkurenta. Otázkou je: bude toto podhoubí stačit na vytvoření nové politické strany? To už není intelektuální úkol, ale mravenčí organizační a produkční práce. Má-li nová strana přežít, nesmí vzniknout jen jako marketingový produkt na rychlé oživení trhu pro jednu sezónu.

A jaká ta strana může být? Na čem může stavět? Je zřejmé, že se její ideologie bude točit kolem svaté trojice pojmů konzervativně-liberální politiky: a to je právě soubor občanských svobod, volného trhu a minimálního státu. Konzervativec je přesvědčen o tom, že tyto tři pojmy spolu úzce souvisí a jeden bez druhého je v zásadě nemyslitelný. Je pravda, že tyto hodnoty dnes u nás nehájí v té komplexnosti nikdo: ČSSD staví na silném státu, KSČM nepovažuje za fatální hodnotu míru občanských svobod, a už vůbec ne volný trh, ODS zcela rezignovala na své původní pravicové vymezení a s cílem být stranou pro všechny tak vlastně není stranou pro nikoho. Její názorová orientace se dnes nedá vyčíst ani z křišťálové koule, nejspíš proto, že žádnou vyhraněnou nemá. Jde jí jen o co nejdelší zachování moci.

Potíž je ale v tomto: je výše uvedená trojice hodnot, na níž kdysi vznikla ODS a jež chce nyní nová strana resuscitovat, dostatečně silnou vábničkou pro veřejnost, pro voliče, kteří se – nejen u nás – projevují značně levicově? Nemají pravdu ti, kdo říkají, že je pryč doba ideologií a nastává éra jakýchsi beztvarých všeobecných dober, která nemají žádnou pravolevou orientaci a o něž se (jako za socialismu) má starat především stát, resp. politická elita, protože jen ona ví, co je pro občana dobré? S jakým volebním  ohlasem a výsledkem může nová pravicová strana počítat?

Petr Žantovský
 

reklama
2909 čtenářů | 30 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Jaká bude nová pravicová strana?
(stransky, 26.12.2008 9:51:45)
Odpovědět
Ta strana bude nejspíš zcela marginální co do počtu členů, ale jejív vliv by mohl být podstatně větší.Za současné zablokovanosti politického spektra se bez ní nemůže nic obejít a její vliv by tedy mohl býta naopak dosti zásadní. Potíž je však s tématy, když soicální demokracie vcelku úspěšně manévruje v oblasti volného trhu a od roku 1998, kdy byl růst minus 2 procenta předávali v roce 2006 s růstem plus 6 procent. To ODS vytlačilo víc k pravicovým tématům a připravilo ji o tzv.středové voliče. Nová pravicová strana tedy bude muset bát ještě prrravicovější a tam už je extrémismus, což nakonec Klaus už dnes předvádí. Jaké nadšené tím budí u spoluobčanů, ukazují žebříčky popularity.
Jaká bude nová pravicová strana?Asi opět komunistická....
(zastupitel ODS, 26.12.2008 16:39:55)
Odpovědět
Uvědomte si,že exkomunisté nikdy nemohou vytvořit pravicovou stranu,což bylo zřejmé ,už při zakládání ODS.Pokud si "prokádrujete " všechny představitelé Klausova vedení ODS,zjistíte,že každý druhý se výrazně angažoval před rokem 1989,vč.jejího předsedy.A nyní to není o nic lepší.
Re: Jaká bude nová pravicová strana?Asi opět komunistická....
(standa01, 27.12.2008 7:11:58)
Odpovědět
Pokud si prokádrujete současné vedení ČSSD,zjistíte,že se ne každý druhý,ale každý angažežoval před rokem 1989 a to včetně jejího předsedy,hlásícího se k myšlenkám Vítězného února.
Re: Jaká bude nová pravicová strana?Asi opět komunistická....
(standa01, 27.12.2008 7:13:31)
Odpovědět
Pardon,samozřejmě že angažoval.Ten novotvar je strašnej :-).
Re: Jaká bude nová pravicová strana?Asi opět komunistická....
(Zeman, 27.12.2008 21:26:57)
Odpovědět
Bývalý premiér Miloš Zeman - je znám tím, že když chtěl rozčílit Václava Klause, položil mu otázku: „Pane Klausi, kde jste byl 17.11.1989?!“ Není mi známo, že by na tuto otázku pan prezident do dnešní doby panu Zemanovi odpověděl? Údajně měl v tento den přednášet v Košicích na téma, které mělo mít blíže k marxismu-leninismu, než k demokratickým principům? Není žádným tajemstvím,že jako absolvent komunistické VŠE,přednášel ve VUMLu
o socialistickém plánování.
Re: Jaká bude nová pravicová strana?Asi opět komunistická....
(standa01, 27.12.2008 22:54:29)
Odpovědět
Četl jsem již několikrát jinde....
Re: Jaká bude nová pravicová strana?Asi opět komunistická....
(Kopecký jun., 27.12.2008 21:32:08)
Odpovědět
Před 20 lety, řekl herec Miloš Kopecký na sjezdu Dramatických umělců: " Odejděte, neboť odejít budete muset stejně. Když to neuděláte hned, odejdete zanedlouho stejně, jen jako komické figury". To si asi Klaus vůbec neuvědomuje a ve své ješitnosti si hraje na nejchytřejšího na světě! Skutečně si myslí, že přes 300 miliounů občanů Evropské unie, jejichž zástupci smlouvu ratifikovali kvůli němu padne na zadek?Pak nezbývá,než ho opravdu jenom litovat ....
Re: Jaká bude nová pravicová strana?Asi opět komunistická....
(standa01, 27.12.2008 22:55:33)
Odpovědět
Četl jsem rovněž již několikrát jinde....
Re: Jaká bude nová pravicová strana?Asi opět komunistická....
(Švejnar, 27.12.2008 21:37:44)
Odpovědět
Srovnáme-li Klause se Švejnarem, zjistíme, že Švejnar je opravdu řádným profesorem ekonomie, který vyučuje, publikuje, je ve světě známa ceněn. Je to Čech žijící v Americe, mající občanství USA. Klaus je tajtrlík, který získal docenturu i profesuru během politické činnosti, tedy jednoznačně nestandardně až podvodně, ne tak, jak by se slušelo a patřilo. Navíc pochází ze Zakarpatské Ukrajiny, takže jeho kořeny rozhodně české nejsou.Navíc byl vychován v privilegované komunistické rodině.
Re: Jaká bude nová pravicová strana?Asi opět komunistická....
(Kritik, 27.12.2008 22:07:47)
Odpovědět
Pan Švejnar pochází z privilegované, komunistické rodiny diplomatů, která do USA utekla z čistě spekulativních důvodů. Nelze si vážit emigrantů po roce 1968, jsou to komunisté, kterým se nepodařilo se náležitě kát za to, že polevili v "ostražitosti před kontrarevolučními silami".
Zadarmo se toho moc nenaučil .......
(Jakl, 27.12.2008 21:44:31)
Odpovědět
Musím se Klause zastat.On vlastně měl smůlu, že studoval zadarmo a tím pádem se moc nenaučil,protože co je zadarmo,tak

nikdy za mnoho nestojí.a je škoda že své zázračné ekonomické metody nemohl vyzkoušet v USA a mohla ta finanční krize proběhnout o několik let dříve.Nyní jsme mohli být v klidu a Václav

by psal své články možná z cely v USA.
Re: Zadarmo se toho moc nenaučil .......
(standa01, 27.12.2008 22:57:40)
Odpovědět
Také jsem četl několikrát jinde.Nemáte něco nového,zoufalci?
Re: Zadarmo se toho moc nenaučil .......
(staro, 28.12.2008 9:33:15)
Odpovědět
Podceňujete socialistické vysoké školství,byť zadarmo.Na vysokou školu se za socializmu jen tak někdo /pokud odmyslím pár protekčníků/,nedostal.Ono již gymnázium ze socializmu mělo úplně jinou váhu,než má dnes,kdy se tam dostane každý blbec.Když mohu srovnat absolventy vysokých škol a majitele všech možných a nemožných titulů dnes a tenkrát,tak, bohužel, znalosti a schopnosti absolventů některých vysokých škol ze socializmu,byli mnohem vyšší než absolventů dnes.Tenkrát studovala /až na výjimky/ opravdu jen elita,dnes studuje každý.....
Re: Jaká bude nová pravicová strana?
(Jouda, 26.12.2008 22:53:26)
Odpovědět
Lidovci mají 50tisíc členů, koumouši maj 80tisíc regiesovaných. Jejich pozici na mici závisí o voleb!!!! je to jasné????
Re: Jaká bude nová pravicová strana?
(standa01, 26.12.2008 14:14:30)
Odpovědět
Ještě pravicovější než ODS.....sociálně demokratická ODS-takovou politiku totiž provádí-zcela vyklidila pravou stranu politického spektra,tudíž je na ní místo pro vznik nové strany.Myslím si totiž,že i přes proklamace o návratech ke kořenům své politiky,tohoto návratu nebude schopna.Již se totiž svými ústupky a handlováním pro pravicového voliče tak znevěrohodnila,že jen stěží bude dávat hlas jedněm a těm samým lidem stále dokola s vírou,že se to "snad" změní.Typická pravicová strana západoevropského stylu tu totiž není a je to škoda.Potom si tady levice může dělat co chce.
Re: Jaká bude nová pravicová strana?
(Šílený Jan, 26.12.2008 14:27:40)
Odpovědět
ODS a pravicová strana? Nenechte se vysmát. V prvopočátcích, nebo snad do oposmlouvy byla pravicová alespoň hubou. Činy nikdy. Pak už ani to ne.
Dnes se napravo od ódeesáků vejdou už i reformní komunisti.
Re: Jaká bude nová pravicová strana?
(Jouda, 26.12.2008 23:01:51)
Odpovědět
Je to krásné,že KSČSSD je pro Vás nejpravicovější strana, ale o Vás a Vaši rodinu se nikdo nepostará. Ani Lenin, Mao, Kim, Castro, Kaddáfí ani Mubarak- ostatní přidej dle libosti
Re: Tak jak to je?
(standa01, 27.12.2008 14:13:24)
Odpovědět
Citace z dnešního zpravodajství servru iHNed.cz:"Krize,nekrize,Češi před Vánoci vykoupili obchody".
Četbou příspěvků na tomto portálu nabývám stále více přesvědčení,že jsme národ až na kost vydíraný hrstkou mála vykořisťovatelů,kteří si nahrabali při kuponové privatizaci,popřípadě rozkradli co se dalo,vytunelovali nějakou státní skvěle fungující firmu atd.A najednou se dočítám takové věci.Je strašné,když těch pár lidí(v porovnání s těmi ostatními skutečně jen pár)dokáže vykoupit obchody,zatímco my všichni ostatní,kteří poctivě pracujeme i živíme se,mačkáme v ruce poslední padesátikorunu(na doktora,co kdyby)a přemýšlíme co vyrobíme,abychom svým blízkým udělali radost.Dětem vyřežeme z lipového dřeva koníka nebo panenku,manželce upleteme slaměnou ošatku na chleba,manželovi z vlny ponožky,ti movitější i svetr.S dědečkem a babičkou kapra pěkně napůl,salát jen ten šizený,bez majolky.A stromek za sedm set?Bláznivina.Nám nemajetným stačí pár větví do vázy,ozdoby máme ještě z lepších dob před listopadem a co bude chybět vyrobíme rovněž.Pak se půjdem v mrazu postavit před nějakou tu Hyperbůhvícotoje a budem dětem ukazovat co jim všechno koupíme a co budou jíst až se nám podaří ty zloděje co tam teď sedí vyhnat a budou tam ti naši,ti co nám slíbili že budeme mít na všechno,že pro to nebudeme muset ani nějak moc dělat,že prostě potom už budeme mít všichni stejně.Zatím se budou dívat přes sklo na nakupující boháče-podnikatele,kteří mezi přecpanými regály chodí skoro sami,nešťouchají do sebe vozíky,nestojí v dlouhatánských frontách u pultů a pokladen a pak s plnými kufry svých aut odjíždějí z prázdných parkovišť do svých vytopených domů.

Máme smůlu,že žijeme v tomhle státě....
Re: Tak jak to je?
(anija, 27.12.2008 14:49:00)
Odpovědět
pane Stando,až mě mrazí při čtení Vašich řádků,neuvěřitelně pravdivých a bohužel i reálných.To se jim, tvrdým konzervativcům,díky Klause,nám to dobře posmívá, nad naším odmítavým postojům k liberálnímu trhu neviditelné ruky.Na opravdovou pravici i demokracii si budeme muset počkat až na naše vnoučata.Ti už nebudou nakaženi morem: já pán a ty jsi ho.no,jak nám to vnesl po revoluci studentů, Klaus a jeho věrní červenomodrý stbáci- liberální konzervativci v české podobě=co ukradneš,už ti nikdo neveme!
a ještě maličkost
(anija, 27.12.2008 15:04:14)
Odpovědět
Klausovi do luxusního křesla pomohli modří zloději,kterých se teď zbavuje, podobně jak velký Stalin, žije si v přepychu z našich daní,které on sám neplatí,aniž by mu to,liberálovi,vadilo,a z prezidentského postu si směle hlásá vlastní politické názory,bez ohledu na český národ,o který se tak opírá v boji proti EU.Kdybych mohla,tak jej doopravdy vykopu z Hradu!Zmetka jednoho!
Re: a ještě maličkost
(revolucionář, 27.12.2008 22:35:05)
Odpovědět
Bohužel,velmi reálný pohled.Nikdo z nás tenkráte ani netušil,že se najdou tací "vyčuránci",kteří
sametovou revoluci využiji jenom pro svůj osobní
prospěch.Dnes,na rozdíl od nás,jsou "za vodou".
Re: Tak jak to je?
(standa01, 27.12.2008 15:32:08)
Odpovědět
Dle pravopisu,slohu a ostatních věcí soudím,že první příspěvek jste psal(a) sám(a),druhý pravděpodobně není od Vás.Jaký je krásná,ten česká jazyka....
Re: Tak jak to je?
(Jirka, 27.12.2008 18:23:06)
Odpovědět
Stando, čtu ty vaše zbabělé, nemužné fňuky, a mohu vám k tomu říci jen toto: Žádný zloděj nezavinil, že jste v životě neuspěl. Žádný tunelář nezpůsobil, že jste se nic pořádného nenaučil a nemáte lidem co nabídnout.

Ano, svět, ve kterém žijeme není ideální, ale každý, bez výjimky každý, kdo není líný lempl, se v něm může o sebe a své blízké slušně postarat. A ke slušnému a spokojenému životu není nutné být milionářem.

Takže příště se zkuste místo takového nedůstojného veřejného pobrékávání naučit 10 anglických slovíček.
Re: Tak jak to je?
(Trident, 27.12.2008 18:42:48)
Odpovědět
Byla to ironie...
Re: Tak jak to je?
(standa01, 27.12.2008 20:30:30)
Odpovědět
Dobrý večer Jiří.Jsem šťastný,že jsem vyprovokoval k reakci alespoň někoho a jsem šťastný,že reagovat dokáže právě člověk,který za správné hodnoty považuje ty,které považuji za správné i já.Věřte mi,jsem úplně normální člověk který nebrečí,o sebe a svou rodinu se postarat dokáže(i když to jde někdy velmi ztuha...),který když je potřeba dokáže dělat 16 hodin denně(čeká mne to zítra v neděli),kterému se u nás lecsos nelíbí,ale ve své podstatě je šťastný že může konečně žít svobodně,říkat si co chce,číst co chce a jezdit kam chce.Jediné v čem máte pravdu je ta angličtina i když těch 10 slov bych asi zvládnul.Ta mi nejde,neumím lepit jazyk na patro a přitom vyslovit th.Hrůza.No a tak se ve svých 49ti učím italsky....Sice to taky dře,ale nemusím se frustrovat z toho prokletého the.Ostatně,proklikněte se na ostatní diskuse na tomto portálu a získáte o mě pravděpodobně lepší mínění.
Když to uděláte a budete pozorně číst v š e c h n y příspěvky,pravděpodobně také zjistíte,koho jsem chtěl k názoru vyprovokovat.Všechny ty různé přispěvatele,kteří pod různými nicky do omrzení píší pravděpodobně někým předepsané příspěvky,s tématem vůbec nesouvisející a pouze urážející.Mám za to,že je to skupina lidí,kteří pro někoho jen vykonávají nějakou práci a ještě ji dělají velmi špatně.Ty jsem chtěl pobídnout aby mi odpověděli a udělal jsem to schválně teď,v sobotu.Mlčí....Nemají nic předepsaného a mají hrůzu z toho,že když napíší něco sami,bude to samá hrubka...Nebo jsou to lidé samostatně neuvažující a nemají co napsat,nemají argumenty,místo nich používají urážky,někdy až vulgárnosti.
Mám radost,že místo nich se ozval normální člověk s názorem který projevil.Fakt jste mi moc zlepšil náladu a zase hledím na svět už ne skrz úplně černé brýle.Maličko zrůžověly.Díky.
P.S.
Počítám,že teď se vysypou i Ti,na které čekám.To bude přehlídka...Budou nasraní,že musí v sobotu a v neděli hákovat.Bože stůj při mne a jim předem odpusť.
Re: Tak jak to je?
(Ivo Patta, 30.12.2008 10:05:38)
Odpovědět
To co komentujete je sice do očí bijící, ale MNOHEM PODSTATNĚJŠÍ je tohle:
Za pozornost stojí především "Čistý příjem na jednoho člena domácnosti". Právě zde je ono pečlivě skrývané tajemství, proč se rodí tak málo dětí. Skutečná příčina je na straně státu v daňové oblasti. Rodiče dětí na sebe totiž berou nejen daleko více práce v druhé domácí směně, což je normální. Naprosto nenormální je však daňová politika státu.
Více na adrese: http://www.demografie.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=105&Itemid=37
Re: Jaká bude nová pravicová strana?
(Jouda, 27.12.2008 21:39:03)
Odpovědět
Když ctění čitatelé vkládají komentář, měl by býti zajisté reakcí na článek: "Jaká bude....?" Všeliké to tlachání jde však do stracena. Budiž
Re: Jaká bude nová pravicová strana?
(standa01, 27.12.2008 21:43:34)
Odpovědět
Ale jak jinak se na kobylku dostati jiným ctěným "čitatelům"?Poraď příteli.Jinak souhlasím.
Re: Jaká bude nová pravicová strana?
(Šílený Jan, 28.12.2008 2:36:36)
Odpovědět
To samé by ovšem měli činiti, odpovídají-li na komentáře, viz Jouda výše.
Zlatá slova o ODS
(Ivo Patta, 30.12.2008 10:16:06)
Odpovědět
Autor má pravdu, když napsal: Názorová orientace ODS se dnes nedá vyčíst ani z křišťálové koule, nejspíš proto, že žádnou vyhraněnou nemá. Jde jí jen o co nejdelší zachování moci. Ani v nejmenším nepřehání!

ODS a její stranická sociální politika.

Před časem jsem se podíval na sociální politiku KDU-ČSL za posledních 16 let, to je od roku 1992 v kapitole 4. Česká stranická sociální politika. Dostupné z adresy: http://www.demografie.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=1&limit=1&limitstart=1 . KDU-ČSL se ovšem na rozdíl od ODS stala od začátku svého působení v nových demokratických politických strukturách pouhým koaličním partnerem silnějších stran. Protože neměla nikdy vlastní stranickou koncepci sociální politiky (na rozdíl od předvolebních proklamací), vždy se jen na oko vzpouzela proti snahám svých koaličních partnerů. V praxi však byla jejich více či méně poslušným přisluhovačem.
Je nejvyšší čas podívat se na sociální politiku ODS za totéž období.
"Strana jednoho muže" učinila první krok v sociální politice státu již rok po svém vzniku, v roce 1992. ODS prosadila novou daňovou soustavu platnou od 1. 1. 1993. Zákon č. 586/1992 Sb. okradl pracující a daně platící rodiče dětí o peníze jimi vydělané a nutně potřebné na výchovu dětí. Z hlediska rodinných financí byly příjmy ekonomicky aktivních rodin vychovávajících děti od roku 1993 do konce roku 2007 zkráceny o částku 893 miliard korun (893 000 000 000,- Kč). Je to rozdíl mezi daty 31. 12. 1992 a 1. 1. 1993, rozdíl mezi 53 % a 12,5 % státem daňově zohledněných peněz vydávaných rodiči na výchovu dětí, to vše propočítáno na referenční hladinu roku 2006.
Abych předešel nařčení z osobní podjatosti, dovolím si ocitovat M. Hiršla(1),: "Změny ... ukazují trend vývoje skutečných hmotných životních podmínek ve kterých rodiny s dětmi žijí, a který výrazně ovlivňuje rozhodování mladých lidí o tom, zda vůbec mít děti a kolik. ... Bylo to způsobeno vyšším růstem míry zdanění pracovních příjmů rodičů v porovnání s bezdětnými ...". Prudkého poklesu porodnosti časově i věcně prokazatelně spojeného s reformou daňového systému si povšiml také J. Červenka(2), který zejména komentuje ekonomický propad rodin s více než jedním dítětem nejen ve srovnání s bezdětnými, ale zejména hluboko pod životní úroveň důchodců.
Jedno z prvních legislativních opatření V. Klause nás stálo 450 000 dětí z celkového počtu 909 000 dětí nenarozených za posledních 18 let. Takže ODS jako strana jednoho muže začala svoji praktickou politiku genocidou národa. Vskutku impozantní vstup na politickou scénu. V. Klaus to jistě tehdy učinil nevědomky, což by bylo omluvitelné. Neomluvitelné je to ale od přijetí mého dopisu ze dne 22. 11. 2005. Tehdy jsem V. Klausovi napsal: "Dovoluji si Vám předložit řešení, vycházející právě z myšlenky zcela jiného pohledu na danou problematiku. Jeho název První prorůstová a propopulační důchodová reforma, plně vystihuje obsah". Nebyl to jediný dopis, v dalších jsem například dokladoval katastrofální ekonomickou situaci v rodinách pracujících a daně odvádějících rodičů způsobenou daňovými zákony. Proto mohu bez obav z právních důsledků nazývat presidenta České republiky Václav Genocida Klaus. Ochranu potřebuje naopak V. Klaus a ta je mu vskutku poskytována - politicky korektními novináři.
Druhý krok ODS se týkal zákona č. 155/1995 Sb. o důchodovém pojištění. Změna zákona iniciovaná ODS zavedla mj. postupné zvyšování věkové hranice pro nárok na starobní důchod (dále jen "důchodový věk"). Nárok na důchod podle věku pojištěnce se od 1. ledna 1996 stanoví tak, že za každý i započatý kalendářní rok se přičítají u mužů 2 a u žen 4 kalendářní měsíce. Tak prakticky přicházejí matky dětí o jediný (časový) bonus při odchodu do důchodu. Byl to další krok znevýhodňující matky dětí ve srovnání s bezdětnými ženami.
Třetí krok ODS udělala změnou zákona č. 117/1995 Sb. O státní sociální podpoře. Zákon č. 242/1997 Sb. pak prohloubil diferenciaci dětských přídavků. ODS tak začala snižování dětských přídavků. V důsledku toho částka přídavků na děti klesla z 1250,-Kč na 626,-Kč měsíčně. Je to i nominálně méně než v roce 1989 (650,-Kč) a v reálném vyjádření to představuje 24 % původní kupní síly této dávky!
Čtvrtý krok se snaží realizovat P. Nečas tím, že prosadil I. etapu důchodové reformy a v současné době prosazuje II. etapu důchodové reformy založenou na falešné zásluhovosti. Vehementně totiž zdůrazňuje, že spravedlivá důchodová reforma musí být založena na kdysi dávno vydělaných, zdaněných a následně na důchody našich rodičů vydaných penězích. Stručně řečeno na virtuálních penězích, které již dávno neexistují! Penězích, ze kterých právě z prostého důvodu neexistence nelze realizovat ani jednu korunu na výplaty důchodů v průběžně financovaném důchodovém systému! Že to nechápe plazmový fyzik stojící v čele ministerstva práce a sociálních věcí, to bych pochopil. Že to nechápe V. Klaus, který sice o sobě tvrdí že je nadstranický, v zápětí však účinkuje ve volební agitce ODS, to nelze skousnout právě z toho prostého důvodu, že je navíc ekonom, dokonce profesor ekonomie.
O reformě zdravotnictví z pera T. Julínka nemá cenu v souvislosti se sociálním státem psát. Podle mne třicetikorunové poplatky byly jen zkouškou, zda si dá občan pod záminkou reformy líbit něco zcela jiného - úplnou privatizaci zdravotnictví a jeho zařízení a tím převedení starosti státu o veřejné zdraví obyvatelstva na soukromé zdraví občana. Reforma T. Julínka má jen jedinou, ale o to zajímavější paralelu s ekonomickou situací rodin s dětmi. Vychází z nesprávných, přímo zhoubných liberálních názorů, že děti jsou čistě soukromou věcí rodičů.
Závěr:
V. Klaus na sebe vzal hlavní tíhu odpovědnosti za transformaci země ve standardní demokratický stát evropského typu. Při opisování zákonů z legislativy států EU si však V. Klaus nevšímal jedné zcela zásadní věci. Tou byl již tehdy dlouhodobý a proto evidentní problém nízké porodnosti ve vyspělých státech Evropy. Nechce se dokonce ani věřit, že V. Klaus vystudoval ekonomii a je dokonce profesorem ekonomie. Proč? Protože v rámci své praktické politiky přeřadil dítě z ekonomické kategorie "Dítě jako investice" do ekonomické kategorie "Dítě jako spotřební zboží". Tím krokem se pravicový ekonom V. Klaus ocitl zcela vlevo a daleko překonal komunisty z dob reálného socialismu. Právě uvedený krok V. Klausovi následně umožnil ignorovat dítě z hlediska reálné výše daňového odpočtu a také ignorovat vklad rodičů do průběžně financovaného důchodového systému v podobě dobře vychovaných dětí. Václav Klaus a díky jeho myšlenkovému vkladu i ODS není jen stranou pravicovou, ODS je současně, z hlediska své praktické politiky v oblasti společenské a sociální, extrémně levicovou stranou, situovanou daleko více nalevo, než KSČ a její pohrobek KSČM.
K 15. výročí vzniku ODS napsal V. Klaus dopis, ve kterém mimo jiné píše, cituji: "Vznik české občanské pravicové politické strany a její následné pevné ukotvení v našem politickém prostoru bylo a je malým zázrakem. Od založení Československa v roce 1918 u nás žádná taková strana nikdy nebyla. Nenajdeme ji ani v okolních státech ...". Skutečně pane presidente, máte pravdu. Strana jakou je Vaše ODS, vedoucí praktickou politiku daleko od středu na pravici, co se dotýká výrobní a finanční sféry a současně ještě dále od politického středu na levici, co se týká sféry společenské a sociální, tak taková strana u nás ještě nebyla. Nemáte ale pravdu, co se týká okolních států, protože z jejich legislativy jste pro českou společnost škodlivé zákony opsal. Vskutku svoji praktickou politikou jste napáchal na české společnosti takové škody, že zejména v populační oblasti zůstanou nesplatitelné nejméně po tři generace(4).
Ivo Patta
Literatura:
(1) Hiršl M. Příspěvky Českého státu rodinám na náklady spojené s výchovou dětí. Časopis Demografie 2004, č.3,
(2) Červenka, J. "Rodina a životní úroveň v ČR." Pp. 267-279 v publikaci Hamplová, D., Šalamounová, P., Šamanová, G. (eds): Životní cyklus: sociologické a demografické perspektivy. Praha: SOÚ AV ČR 2006,
(3) Runske Katarina Emply Hearts and Emply Houses, Britain, Family Publications, 1990,
(4) Kučera M. Propopulační politika je krok správným směrem. Dostupné na adrese:
http://cepin.cz/cze/prednaska.php?ID=496 .
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama