reklama
reklama

Kde se George W. Bush dopustil chyb?

Autor: Finrod Felagund | Publikováno: 8.8.2008 | Rubrika: Politika
Ilustrace

Vyslovíte-li takřka kdekoliv v Evropě jméno současného amerického prezidenta, není nepravděpodobné, že vedle stojící Evropané vyřknou něco jako Fuj! doprovázené čímsi o válečných štváčích a polointeligentních Američanech. Kritika George W. Bushe formulovaná tímto způsobem samozřejmě vypovídá více o tom, kdo se jí dopusít, nežli o americkém prezidentovi. Jenže jak je to s jeho chybami opravdu? Třebaže je mi osobnost George W. Bushe vcelku sympatická a občas názorově koreluji s "neokony", vidím na Bushovi narozdíl od některých mých kolegů poměrně zásadní chyby, které však rozhodně nemají nic společného s tím, jak si z dosluhujícího prezidenta utahují mnozí Evropané.

Chceme-li spravedlivě hodnotit Bushovu administrativu, nesmíme se na tehdejší události dívat z dnešního pohledu. Musíme vycházet z toho, co bylo tehdy známo a jak tehdejší společnost smýšlela. Přenesme se tedy do začátku roku 2001, kdy už se George W. Bush v Oválné pracovně pevněji "usadil". Po osmi letech vlády Clintonovy administrativy přišel do Bílého domu Bush, který měl vcelku obstojné geopolitické znalosti o situaci Blízkého východu - ovšem z roku 1992. Nejen jeho prvním problémem v této administrativě bylo, že nepostřehl vývoj posledních osmi let. Koncem roku 2000 tak nastupoval do úřadu vybaven detailními znalostmi, jenže bohužel, dost zastaralými. Jistě, Saddámův Irák představoval v roce 1992 klíčovou hrozbu pro bezpečnost a stabilitu regionu. Byl to Irák, který před nedávnem expandoval, bylo nutné proti němu podniknout vojenskou operaci, byl to Irák, který vyvíjel chemické, jaderné a další zbraně. Stejně jako v roce 1992 to bylo jen krátce poté, co zemřel vůdce islámské revoluce v Íránu ajatolláh Chomejní a Írán tehdy jel do značné míry v jeho kolejích. Jenže za oněch osm let se svět změnil - a změnil i úlohu zemí na Blízkém východě.

Když potřebovaly Spojené státy provést invazi do Irákem obsazeného Kuvajtu, musely umístit základny svých vojáků do Saúdské Arábie. Když se o tomto umístění rozhodovalo, vše záviselo na tom, jak velký vliv měl hlavní odpůrce takových základen, princ Turkí bin Faisal Al-Saúd, toho času šéf saúdských tajných služeb. Neměl ho však tak velký, aby věci zabránil, ale přesto jeho argument, že nelze do země, která reguluje přístup nevěřícím, pozvat celou nevěřící armádu, se dostal mezi mnohé Araby v různých zemích - a podnítil proto vůči Spojeným státům jistou zášť. Hlavní problém s princem Turkím je ale jinde - je to člověk, který několikrát osobně jednal s Usámou bin Ládinem a který je podezřelý z toho, že je hlavním sponzorem al-Káidy a že on al-Káidu vlastně vytvořil. Od mocného a bohatého wahhábity, který je protiamericky založen, by to ostatně ani nijak nepřekvapovalo.

Za oněch osm let se změnil Irák i Írán - i jejich úloha na Blízkém východě. Iráku byl reálný vliv sražen de facto na nulu. V roce 2000 měl Irák co dělat, aby uživil sám sebe, neměl ani zdroje na to, aby vyvíjel nějaké ohrožující zbraně. Tou dobou byl, pravda, krutý vůči svým (zejména kurdským a šíitským) občanům, ale navenek nebezpečný nebyl. V Íránu toho času panovalo značné oteplení vztahů se Západem, prezidentem byl prozápadní Muhammad Chátámí, klerici i Revoluční gardy o sobě nenechávali tolik vědět, jak to známe z dnešních dnů. Írán těch dnů byla země, která byla ochotná se opatrně přibližovat Západu i na vládní úrovni. Během 90. let však vzrostl vliv al-Káidy, která o sobě dala poprvé významně vědět už v prvním roce Clintonovy vlády, atentátem na budovy Světového obchodního centra v roce 1993 a následným plánem na vraždu Billa Clintona a papeže Jana Pavla II. Během 90. let se ozvala několikrát: fatwou proti Západu, simultánním zničením amerických ambasád v Dar es Salaamu a Nairobi v roce 1998 a útokem na loď U.S.S. Cole v roce 2000. Není bez zajímavosti, že Alexander Litviněnko, ruský špion později zavražděný, uvedl, že ruská FSB několik měsíců před fatwou proti Západu vycvičila k boji Ajmána al-Zawahírího, islamistického učence, "Goebbelse" al-Káidy.

Když Bush nastoupil do úřadu, hodlal pokračovat v tom, co Clinton "přerušil", když se přestal starat o "zlotřilý" Irák a ještě "zlotřilejší" Írán a al-Káidu až do 11. září vcelku ignoroval. Tajné služby, které pracovaly pro Billa Clintona (který al-Káidě přikládal mnohem vyšší prioritu než Bush) hodlaly pokračovat v práci proti al-Káidě, ale Bush jim ještě v létě roku 2001 snížil rozpočet. Když došlo k útokům 11. září, Bush chtěl po tajných službách, aby zjistily možná spojení mezi al-Káidou a Irákem, protože byl hluboce přesvědčen o tom, že se jedná o útok koordinovaný a placený některým "zlotřilým státem". Bohužel GWB nejspíš nečetl knihu Thomase Friedmana The World is Flat, aby pochopil, že společnosti všeho druhu (od obchodních po teroristické) mohou ve 21. století disponovat v globalizovaném světě většího vlivu a síly, nežli celé státy. Nedokázal akceptovat myšlenku, že by mohla nestátní organizace postavená na jiném principu dosáhnout takových příjmů a takové organizovanosti, aby mohla provést útoky na WTC a Pentagon. Jeho hluboké přesvědčení, že jde o Irák, který je v pozadí útoků (a klidně i al-Káidy) vedlo k tomu, že hrubě podcenil invazi do Afghánistánu. Když v roce 2001 Spojené státy spolu s koalicí dalších států zaútočily na Tálibánem ovládaný Afghánistán, Usáma bin Ládin se nacházel na hranicích s Pákistánem a al-Káida byla zakopaná v podzemním systému Tora Bora. Bohužel Bush, který věřil v poslání zavádět demokracii a osvobozovat národy od tyranií (jistě chvályhodná myšlenka), přistoupil na to, že hlavní nápor směroval na svržení Tálibánu a obsazení Kábulu a nikoliv na útok vším co bylo k dispozici na al-Káidu zakopanou na afghánsko-pákistánském pomezí. Druhou Bushovou velkou chybou po nevšimnutí si změny geopolitické situace je podle mého názoru to, že misi v Afghánistánu podcenil, nedával jí prioritu, neútočil dostatečně silně a útočil na nesprávné místo.

Co se týče nešťastného Iráku, chaos v podobě sektářského násilí a občanské války, který tam po zahájení Operace Irácká svoboda, nebyl podle mého názoru zapříčiněn primárně invazí, ale odstraněním Saddáma Husajna a jeho represivního režimu. Jsem přesvědčen o tom, že by se to, čeho jsme v Iráku dnes svědky, nijak nelišilo od situace, která by nastala po Saddámově pádu například z důvodu jeho přirozeného úmrtí. Takhle se ale Spojené státy do Iráku "namočily" natolik, že se oslabily pro možnosti jiných, užitečnějších kampaní.

Logické důvody, které vedly Bushe k invazi do Iráku, byly poměrně jasné. Předně si Bush byl vědom toho, že Saddáma kromě syrské strany Baas nikdo v okolí Iráku příliš v lásce nemá. Zároveň by přesunem vojsk ze Saúdské Arábie do Iráku zmizel problém pobouřených muslimů kvůli setrvání nevěřících na jejich posvátné půdě a nakonec by bylo možné kupovat ropu odjinud, než ze Saúdské Arábie, o níž se ve vojensko-diplomatických kruzích šeptá, že sponzoruje al-Káidu přesně z těchto peněz za prodanou ropu. Kam však vedlo podcenění mnoha dalších aspektů, zejména etnicko-sektářského rozdělení Iráku, můžeme vidět každý večer na CNN, třebaže taková logika nebyla úplně špatná. Přesto byla ještě jiná cesta, ovšem za cenu "politické korupce", k níž by bohužel Bush nikdy nepřistoupil, protože si dal záležet na politice vedenou ctností. Bohužel si nebyl vědom moudrých Machiavelliho slov, kdy slavný Niccolo tvrdí, že v mezinárodních vztazích se ctnostmi jednoduše řídit nelze. Jaké to bylo řešení?

Pokud by Bush v roce 2001 využil silné pozice Muhammada Chátámího a momentálně oslabených Revolučních gard v Íránu, mohl nabídnout Íránu zajímavý politický obchod: Spojené státy by udělaly vůči Íránu tlustou čáru za minulostí, uvolnily by hospodářské sankce, nakupovaly by od něj ropu a podporovaly by například regionální rozvoj v zemi výměnou za to, že by Írán uznal Stát Izrael a umožnil by Spojeným státům přesunout ty jednotky, které byly svého času v Saúdské Arábii, do Íránu. Je nutné zdůraznit, že tehdy - a i když to tak nevypadá - i dnes je mezi běžnými Peršany Západ, včetně USA i Izraele, poměrně oblíbený, a tehdy navíc byly íránské špičky Západu i mírně nakloněny (vzpomeňme například Íránské pomoci USA v době útoku proti Tálibánu). Celá současná krize s íránským raketovým a jaderným programem, navíc spolu s Mahmúdem Ahmadínežádem, slibujícím Izraeli vyhlazení, tak vůbec nemusela nastat. Spojenectví s Íránem by navíc pomohlo oslabit arabské státy díky tradiční rivalitě mezi Peršany a Araby (nutno poznamenat, že ani jeden terorista útočící na západní cíle po roce 1990 nebyl Peršan, zatímco Arabů bylo bezpočet) a v případě existence "hodného" Íránu by podle mého názoru nebyl zdaleka takový problém ani s Hizballáhem. Ostatně - kdo by v roce 2000 byl řekl, že se Kaddáfí polepší a bude rozumně spolupracovat? Bushova irácká, íránská a saúdská politika je tak do značné míry produktem nepochopení odkazu vývoje 90. let a zejména nepochopení sunnitského charakteru al-Káidy. Bohužel dnes, v době posílených Revolučních gard a vládnutí prezidenta Mahmúda Ahmadínežáda, je takové spojenectví nemožné a znamenalo by de facto kapitulaci před režimem, který nám vyhrožuje. Obávám se, že za ztracenou příležitost být zadobře s Íránem budeme ještě hodně krvácet, a budou to právě Arabové, kterým Bush dal před Íránem v regionu přednost, kdo nám bude podrážet nohy.

Takže mé celkové hodnocení prezidenta Bushe: Ideově mi v mnohém blízký člověk, který měl možnost zlikvidovat al-Káidu, měl sílu, kterou použil jinde a jinak, než bylo efektivní. Člověk, který měl správné přesvědčení, že islamismus je špatný a je třeba chránit a prosazovat demokracii a svobodu, ale který neuměl jednat chladně pragmaticky a který Blízký východ do značné míry destabilizoval. Přesto je to prezident, kterému budiž ke cti, že měl odvahu s tíživou situací něco dělat a - i když často nefunkčně - jednat.

http://www.nekorektne.com/

reklama
2237 čtenářů | 24 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Kde se George W. Bush dopustil chyb?
(Vrána jaroslav, 8.8.2008 2:34:36)
Odpovědět
Neoconi spolu s evangelikály a miliardářskou židovskou lobby se vidí jako páni světa. Ale on je už svět prokoukl a jenom se těším až se z Afghanistanu budou vracet žoldáci v dřevěných sacích po desítkách. Nikoliv proto, že bych radost c cizí smrti, ale jenom proto, že pozanají, že nic v životě není zadarmo, ani okupace....
Re: Kde se George W. Bush dopustil chyb?
(ok, 8.8.2008 10:16:46)
Odpovědět
Jsem si jist, že historie, tedy budoucí historici, budou hodnotit současného prezidenta nejen o mnoho lépe, než současní kritici, ale dokonce pozitivně.
Re: Kde se George W. Bush dopustil chyb?
(zuzka, 9.8.2008 23:20:44)
Odpovědět
Maji asi pravdu ti,kteří tvrdí,že Bush si vždy hledá buď alkoholíka nebo diktátora.Potvzuje to i spojenectví s gruzinským diktátorem Saakšvilim,který vypadá,že je potomkem gruzince Stalina.
Re: Kde se George W. Bush dopustil chyb?
(jj, 8.8.2008 21:28:28)
Odpovědět
Tenhle Filagund je velmi trapná figurka placená bůhvíkým bůhvíodkud nebo se na takovou karieru placené prostitutky velmi aktivně připravuje ... nicméně jeho článečky dokonale ukazují kdo s kým dnes tzv.drží basu - neocons spolu s neonácky(německo a sudeťáci s havlisty zvláště) ,bruselskou euromafií a sionisty - ostatně podle mne všechny tyto jmenované grupy jsou jen pobočkami jedné globální mafie takže takovéto jejich odlišování jen pro formu
G.Bush je největší terorista světa
(Bamarak, 8.8.2008 21:44:44)
Odpovědět
G.Bush se dopustil největší chyby tím,že vůbec vstoupil do politiky.Je to notorický alkoholik,což se u něj projevuje tím,že má nervové záchvaty,které vedou k akcím,jako je bezdůvodné napadnutí suvereného státu nebo týrání zajatců a podobně.Ve světě je více méně znám,jako největší terorista.
Číně patří poděkování
(prof., 8.8.2008 22:05:43)
Odpovědět
Zahájení Olympijských her v Pekingu,předčilo naše očekávání,bylo to přímo ohromující.Nádhera nad nadheru.Dosud nikdo něco takového nemohl vidět.Žádný jiný stát na světě něco podobného by ani nedokázal.Čína pevně se stává velmocí číslo 1
a to nejen po sportovní stránce,ale především ekonomicky.Zaslouží si náš obdiv a poděkování za nezapomenutelné zážitky u televizoru.
V tom udělal Bush opravdu chybu
(Grimm, 9.8.2008 22:37:51)
Odpovědět
Je zavrženíhodné, že se GWB zúčastnil zahájení olympiády v centru krvelačné, fašistické diktatury, jakou je Čína...asi už se cítí jako jeden z nich. Obdiv k Berlínu byl stejný - tehdy lidé konečně na celém světě pochopili, jak to ten Hitler dobře vede!
Bush akorát znehodnotil dolar a vedl válku
(mjr.Dočkal, 9.8.2008 23:09:05)
Odpovědět
Grimme,vy máte zřejmě dost poznatků z fašistických struktur jaké v současnosti řádí třeba v Iraku.Jenomže současná Čína je plně demokratická země a na rozdíl od USA nemučí zajatce a výsledky svého ekonomického rozvoje,využívá ve prospěch svého lidu.Čína během několika let se stane velmocí číslo 1 a to
asi amíky nejvíc štve.Vedení Číny už nyní na všech úrovních, sklízí zasloužené úspěchy.
Jak jsem říkal, Sklenko! Dočkale! zuzko! 20minut - jaká náhoda!!!
(alfa, 10.8.2008 0:20:37)
Odpovědět
Dane (teď se tu objevil David, ale ten ač označen za dojičku píše vcelku smysluplně:-), Čína je absolutně nedemokratická země, kde o všem rozhodují ústřední orgány strany. Když píšeš opak, jsi za hlupáka.

Jak přesně lidu prospívají bombastické akce typu olympiády, při nichž navíc přicházejí o život (viz ujgurští separatisté)? Obávám se, že mučení osob podezřelých z terorismu si nezadá s kulturní válkou, kterou čínské úřady vedou s Tibeťany a Ujgury (ti jsou navíc občany Číny narozdíl od zajatců na Guantanámu).

Američany štve ztráta postavení světové jedničky...nás Evropany by mělo štvát, jak se Čína (přímo oficiálně, nikoli prakticky, ale podle zákonů) staví k dodržování elementárních lidských práv. Ale evropští politici projevují servilní toleranci, jak k praktikám USA v zahraničí, tak k činům ČLR namířeným proti vlastnímu obyvatelstvu.
ČÍNA JE DEMOKRATICKÁ ZEMĚ !!!!
(fiala, 10.8.2008 17:06:31)
Odpovědět
Nemáte pravdu,USA není demokratická země,pokud ji budeme posuzovat stejně,jako ostatní země.Ve srovnání s Čínou už vůbec ne.
Pak se zřejmě míjíme v tom, co je demokracie:-)
(alfa, 10.8.2008 20:08:02)
Odpovědět
V první řadě jsem ani jednou nezmínil, že by USA byly demokratickou zemí, tudíž netuším, jak jsem se v tom mohl mýlit:-)

Čína není demokratická, protože: se v ní nekonají svobodné volby (narozdíl od USA), protože lid nemůže žádným způsobem projevit svou vůli v podobě přímé demokracie (narozdíl od států USA), protože lid nemůže kontrolovat svou vládu žádným legálním způsobem, protože jsou tam opomíjena základní lidská práva, protože se nedostává ochrany menšin, protože je tam jen jedna politická strana, protože je tam velice přísná cenzura...atd. To, že Čína není v žádném případě demokratickým státem, vyplývá přímo ze zákonů této země stejně jako z projevů vedoucích představitelů ČLR (demokracie je považována za pro Čínu nevhodnou, za kontraproduktivní, vedoucí k chaosu, apod.). Když už nevěříte mně, věřte aspoň Číňanům:-) Ostatně se nezdá, že by to Číňanům zvlášť vadilo (možná pár potrhlým intelektuálům).

Demokracie není univerzální hodnota, kterou sdílejí všichni lidé na světě. A jak dokazuje americký příklad, tak ani demokratický systém (ujišťuji Vás, že USA jsou demokratická země) nepřináší vždy věci pozitivní. Vysvětlil jsem ti to Dane tolikrát, že by to pochopil i můj pes, tak už snad i ty..?
Re: Pak se zřejmě míjíme v tom, co je demokracie:-)
(politolog, 10.8.2008 20:23:13)
Odpovědět
Volby nejsou směrodatné,pro stanovení demokratického systému společnosti.Tak například letos v Gruzii byly volby zmanipulovány současným prezidentem Saakašvilim a USA ho přesto považuje za demokratického prezidenta.Dokonce se po zfalšovaných volbách začal chovat jako diktátor a začal válku proti vlastnímu národu.Nebýt ochrany Ruska,tak by občané Jižní Osetie možná už neexistovali.Taktéž jsou ohroženy i obyvatelé Abcházie.Nenázývejte vše demokraticky,co se jen trochu tváří "demokraticky".
Dane, zase ze sebe děláš idiota!
(alfa, 10.8.2008 23:32:42)
Odpovědět
Volby jsou absolutně směrodatné, v čem jiném se asi podle tebe projevuje demokracie (vláda lidu)? Demokracie bez voleb byla teoretická konstrukce nějakých mesianistických obyvatel východního pobřeží USA:-) Samozřejmě, že volby nejsou všechno, proto jsem tam taky vypsal tolik dalších důvodů, nauč se konečně číst! Tohle by nikdy žádný politolog neřekl.

Demokratickou volbu s výhradami uznaly v případě Gruzie nejen USA, ale také celá EU, většina okolních států...VČETNĚ RUSKA IDIOTE!!! Aspoň něco si zjisti, než začneš žvatlat! Někdy mám u tebe pocit, že je ti tak 12let.

Takto jednostranně to neinterpretoval ani prezident Medveděv. Ty jsi úplný blázen...jakmile se něco jen otře o USA, tak vidíš rudě! Je naprosto zjevné, že Rusko je v tomto případě minimálně stejným agresorem jako USA v Iráku! Rusové chtějí historické území Gruzie anektovat (nebo aspoň autonomizovat a pak anektovat), kde asi měla Gruzie hledat spojence než v USA??? Co bys dělal ty? I kdyby všichni Gruzínci nenáviděli USA, tak prostě nemohou nic dělat s tím, že je ohrožuje ruský imperialismus a nacionalismus a USA jsou jediným relevantním spojencem. Je úplně jedno, co si myslíš o RF nebo USA nebo o Gruzii, ale tuto válku vyvolalo Rusko zcela svévolně a bez jakéhokoli relevantního důvodu. Mimochodem, kdyby byly USA spojencem Gruzie, tak by se tam ruský voják nikdy neodvážil stoupnout.

Saakašvili má silně diktátorské sklony, ale pro udržení Abcházie a Osetie za jakoukoli cenu je většina Gruzínců - tedy se demokraticky rozhodli.

Velice mne těší, že jsi tento příspěvek napsal. Konečně jsi napsal, že volby neznamenají demokracii - jako ve Venezuele a Rusku, velmi správně. Také jsi uznal nutnost zahraničních intervencí, tedy například proti Iráku či Afghánistánu...a dokonce bez sohlasu OSN! Hochu, z tebe zachvilku bude pravej neocon:-)
alfa, zase ze sebe děláš idiota!
(alice, 11.8.2008 23:24:10)
Odpovědět
alfa,ty mi připadáš ukecaný jako Klaus-Pružinskij,který se dnes zase "zviditelnil" svým vetem,aby naštval Bursíka.Ty bláboly Klause,stejně jako tvoje,už se nedaji číst.
Pročpak se soustavně uchyluješ k takovým nesmyslným invektivám? Tak pěkně jsi se nechával před cca měsícem a půl okopávat, a teď se pokoušíš mi odpovídat, vždyť je to směšné:-)
Re: Kde se George W. Bush dopustil chyb?
(J/R, 8.8.2008 22:29:04)
Odpovědět
Proč vždycky jj píše skoro to samé, co předtím Vrána a vice versa? Mohli by se střídat a přispívat do diskusí na směny, popřípadě si rozdělit články na sudé a liché:-D
V hlavách ODS se rodí nový volební zákon ....
(JUDr.T.Sklenka,odborník na vol.zákon, 9.8.2008 22:56:09)
Odpovědět
Kabinet Mirka Topolánka (ODS) čeká koncem srpna debata nad změnou volebního zákona. Ministři budou vybírat z šesti až devíti variant, které pro ně připravilo ministerstvo spravedlnosti. Koaliční kompromis se však bude hledat velmi těžko, výhrady k návrhům už nyní mají lidovci i Zelení.
Jednotlivé modely, které šéf resortu Jiří Pospíšil (ODS) nabízí, v různé míře kombinují dva cíle. Jde o posílení vítězné strany ve volbách a také o posun k přísnějšímu poměrnému způsobu rozdělení mandátů.Možná dojde k systému z dob totality a to tak,že voličům bude předložen pouze jeden kandidát a to z ODS.Tím by bylo zajištěnno vítězství ODS a to přece jde.Už by ODS nemusela vymýšlet "Kubiceho zprávu" nebo zkorumpovávat přeběhlíky.
Měsíc tu nejsem a ten Dan (či David?) úplně zvlčí..:-)
(alfa, mimojiné též JUDr., 9.8.2008 23:56:20)
Odpovědět
To mu nemůžete odpovídat, aby se ukojil a nepokračoval ve svých slovních průjmech??? Vždyť už zase píše pod deseti nicky to samé během maximálně půlhodiny:-)

Štve mne, když píšeš blbosti, ale nesmírně mne vytáčí, když si dáváš nick evokující, že máš právní vzdělání, které zjevně nemáš. To, že oposmluvní volební klíč vytváří podivné situace (jako třeba, že komunisty volilo výrazně méně lidí než SZ a KDU dohromady, ale získali výrazně více mandátů než obě strany dohromady) je fakt, který musí být změněn. Cílem ODS je dlouhodobě vytvořit systém dvou stran, čehož výsledkem byla jak neúspěšná výše zmíněná protiústavní reforma z dob oposmlouvy, z níž zanechal ÚS jen trosky (které přesto dokážou velmi umně vytvářet patové situace ve sněmovně), tak zřejmě i návrhy dnešní. Jsou pouze dvě cesty - buď ODS a zemanovských kruhů v ČSSD tedy velmi silné posílení vítězné strany, nebo návrat k výrazně proporčnímu systému (což zřejmě prosazuje do jisté míry současná vláda). Patové výsledky jsou sice velmi české, ale bohužel velmi oslabují postavení vítězné politické strany.

Tvůj příspěvek, je tak dementní, že ručím za to, že by ho žádný absolvent dělnické přípravky, natožpak řádného studia práv nikdy nenapsal!
Pod vedením našeho ŮV ODS na věčné časy !!!!
(jednatel OV ODS, 10.8.2008 17:15:27)
Odpovědět
Je vidět,že výsledky našeho vedení strany nalézaji svou plodnou půdu a neustále přibývá těch,kteří podporuji politiku naší strany.Děkuji všem,zejména těm,kteří se nebojí,jako je "alfa",bojovat proti zaprodancům a zvchlíkům z Moskvy.Ať žije nepřemožitelná a nesmrtelná naše ideologie,v čele s našími vůdci.
Jo Dane, píšeš rychle
(alfa, 10.8.2008 20:19:03)
Odpovědět
Nevím, jak jsi přišel na to, že mám cokoli proti Rusku...vždy jsem naznačoval, že rozklad slovansky-univerzalistického východního bloku mne nenadchl. Doufal jsem v pevné svazky s postkomunistickým Ruskem a zvláště pak s putinovským Ruskem (raději než s EU a západní Evropou)...bohužel nestalo se tak, což nemohu zapomenout ani komunistům ani postkomunistické politické reprezentaci. Jsem panslavista, slovy tvými - jsem zaprodancem Moskvy:-)
Re: Kde se George W. Bush dopustil chyb?
(Richard III., 10.8.2008 16:12:51)
Odpovědět
Není tu prostor na hodnocení článku, který má řadu chyb a opomíjí některá závažná fakta, zatímco z některých jiných vyvozuje pochybné závěry. Tím se zcela znehodnocuje.
S neustávajícím úžasem čtu "komentáře" vymykající se zdravému rozumu a mnohdy i slušnosti. Internet je sice skvělá věc, ale každý idiot tam může uvést kdejaký nesmysl. Myslím, že většina lidí není stvořena pro svobodu, že ji neunese a ani ji nechce. Místo diskuze nastupují sprostoty a zášť. To ale není demokracie, to je jen jiný způsob diktatury naštěstí takové, která nemá dost sil ovládat, má však dost síly devastovat morálně.
Re: Kde se George W. Bush dopustil chyb?
(template, 15.8.2008 21:39:00)
Odpovědět
Souhlasím. Býval jsem pravidelným čtenářem Eportálu, ale teď sem zabrousím už jen málo. Ne že by se tu stále nevyskytovaly kvalitní články. Ale diskuze pod nimi mě vždy utvrdí v tom, že tu jsem mezi samými šílenci, a znechutí mě pokaždé, když se chci na tuto stránku vracet.
O čem česká média mlčí
(Pavel, 16.8.2008 10:09:34)
Odpovědět
http://video.google.com/videoplay?docid=8988743492919612368&
Re: Kde se George W. Bush dopustil chyb?
(Honza, 17.8.2008 19:28:24)
Odpovědět
tohle není vůbec pravda, Irák se s islamisty zrovna moc nesnášel. Husein byl sice diktátor, ale nebylo to tam ani zdaleka tak hrozné jako v ostatních islámských státech pokud vím. Kdyby zemřel přirozenou smrtí, nebo byl odstraněn tak by nastoupil na jeho místo někdo jiný.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama