reklama
reklama

Co má ODS proti Lisabonské smlouvě

Autor: Petr Žantovský | Publikováno: 2.7.2008 | Rubrika: Politika
Ilustrace

Co má ODS proti Lisabonské smlouvě? Otázka z úvodu je nepřesná a zavádějící. Předně žádná jednotná ODS už dávno neexistuje, a dvojnásob ne ve věci postoje k evropské integraci a jejímu smluvnímu průmětu ponejprv v podobě Euroústavy a poté Lisabonské smlouvy. ODS se v této otázce výrazně rozchází, podobně jako v otázkách daňové důslednosti, církevních restitucí, smlouvy s Vatikánem či evropské orientace na německé lidovce či britské konzervativce. Jen ona dělící čára mezi dvěma protichůdnými postoji vede vždy trochu přes jiné perzony.

 Zatímco preceptorem důslednější vazby na britskou pravici je Jan Zahradil, představitelem kritického postoje k daním a církevní rentě Vlastimil Tlustý. Proti Lisabonské smlouvě však protestují členové ODS napříč stranickým jádrem, od názorové enklávy zastoupené například poslankyní Evou Dundáčkovou, po senátorské realisty, z nichž jmenujme třeba Petra Pakostu. Tato, jakož i mnohá jiná významná jména z lůna ODS najdeme i pod peticí, která protestuje proti ratifikaci Lisabonské smlouvy, jak ji vyžadují mnohé hlasy ze západní Evropy, především Německa.

Petice probíhá formou internetového hlasování, ke včerejšku ji podepsalo přes 1600 hlasů. O názor byli požádáni též vrcholní představitelé české politiky. Za ocitování stojí část obsáhlého stanoviska premiéra Mirka Topolánka: „Můj postoj k Lisabonské smlouvě je symptomatický pro předsedu vlády země, ve které neproběhla skutečná debata k ústavní smlouvě.

V médiích i ve vyjádřeních politiků je mnohokrát volání po hlubší diskusi o Lisabonské smlouvě interpretováno jako snaha uměle ratifikační proces zdržovat nebo dokonce jako projev nesouhlasného stanoviska s Lisabonskou smlouvou jako takovou. Přezkum ústavnosti a hlubší diskuse může přispět k akceptaci Lisabonské smlouvy politickými elitami a následně i občany v ČR… Jako premiér ČR jsem byl při formování svého postoje k Lisabonské smlouvě nucen vzít v úvahu následující okolnosti: ODS tvoří koalici se stranami, které preferují těsnější postup integrace a její federalizační charakter… V mezinárodním kontextu se ČR nacházela v situaci, kdy 18 členských států bylo pro euroústavu beze jakýchkoliv změn. Znovuotevření a debatu o úpravách textu euroústavy a její vyústění do podoby Reformní smlouvy samo o sobě brali jako ústupek ze svých pozic.

ČR byla spolu s dalšími (Velká Británie, Polsko) proti konceptu Ústavy, zbytek mlčel a vyčkával, s tím, že se sveze na vlně většinového názoru. Byli jsme si rovněž vědomi odpovědnosti, které s sebou přinese naše předsednictví EU 2009 . Veto by podkopalo naši vyjednávací pozici do budoucna směrem k roku 2009 a tehdejší tlak německého předsednictví tuto naši domněnku nepřímo potvrzoval.“ Premiérovo vyjádření skrývá několik návodů k tomu, jak chápat „lisabonské schizma“ v ODS.

Předně tato strana se nechala vmanévrovat do vládní koalice se stranami početně slabšími, avšak co se týče vlivu na koaliční politiku neskonale efektivnějšími. Jejich, tedy lidovců a Zelených, postoj k evropské integraci je obecně vstřícnější. Když je ODS odkázána na hlasy svých partnerů, musí jim ustoupit, kdy si řeknou. Toto je jeden z případů. Vládní činitelé ODS s tím velký problém asi nemají, horší je to v členské základně i funkcionářském aktivu.

Druhé premiérovo sdělení je neméně čitelné a ještě varovnější. Postoj vlády k Lisabonské smlouvě je do značné míry diktován zřetelným zájmem silných členských zemí. Vláda pak může zastávat taková stanoviska, která shledá účelnými pro svých pomyslných patnáct minut slávy, tedy těch pár měsíců pomyslné vlády nad Evropou během českého předsednictví. Že toto předsednictví nemá o mnoho větší než ryze formální či prestižní význam, už představitelé ODS neříkají, protože by se jim – i voličům – mohl rozplynout sen o důležitosti té věci. A také smírný postoj k Lisabonské smlouvě by se rázem jevil v jiné optice.

A konečně – Topolánek připouští, že ústavní přezkum Lisabonské smlouvy může vést k parlamentnímu, či dokonce občanskému konsenzu s ní. Tedy jde ve své úvaze za rámec vytyčený presidentem Klausem. Ten připomněl vcelku zřejmý fakt, že jedním nepřijetím (v Irsku) se ze smlouvy stává mrtvý papír patřící dějinám. Lze očekávat novou debatu o nové podobě vzájemného uspořádání Evropské unie, Lisabonská smlouva to však celkem jistě už nebude. Premiér jako by s tím ale nepočítal. I to je zpráva – pro změnu o vztahu šéfa ODS vůči presidentovi.
Celkově vzato je ODS konfrontována s možná nejdůležitější otázkou  celé své poklausovské existence.

Strana se tradičně profiluje jako zastánce konzervativních národních hodnot a odpůrce evropské federalizace pod vlajkou dominantních socialistů a liberálů. Jestliže nyní svůj hlas proti Lisabonské smlouvě zvedají mnozí členové, příznivci i zákonodárci ODS, znamená to, že základy, z nichž ideologie ODS vyrostla, dosud nebyly zcela zapomenuty. A to ani poté, co díky „rozkročenějšímu“ vedení v čele s Mirkem Topolánkem  vyměňuje postupně ideové jistoty  za pragmatické kroky k udržení chvilkové moci. Nakolik to bude pro ODS fatální, se ukáže na nejbližším volebním sjezdu. Bez ohledu na výsledek podzimních voleb to na něm Topolánek ani zdaleka nemá jisté.

Petr Žantovský

reklama
1992 čtenářů | 10 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Co má ODS proti Lisabonské smlouvě
(politolog, 2.7.2008 22:58:22)
Odpovědět
Lisabonské smlouvy se bojí lidé s menším politickým rozhledem nebo delikventi,což potvrzuji mnozí psychologové.Je pravdou,že je dost těžké se v takovém dokumentu orientovat.Těm slabším pochopitelně dělá smlouva problémy.Je to dobře vidět i na polském prezidentovi,který zrovna neoplývá vyšším vzděláním.
Re: Co má ODS proti Lisabonské smlouvě
(jj, 3.7.2008 1:14:18)
Odpovědět
Lidé slabomyslnější mají sklon slepě věřit "autoritám" a tudíž se dnes povětšinou projevují nekritickou podporou všeho čím se Eu projevuje, jejich infantilní nesvéprávná mysl podvědomě pořád hledá někoho kdo by je zase vrátil do dětství kde neměli za nic odpovědnost a vždy jim někdo řekl co mají dělat a co ne (čímž se pro ně EUROnomeklatura zkoušející řídit život nejlépe všem a všude stává takřka automaticky něčím pozitivním) , a o organizovaném zločinu se netřeba rozvádět jelikož právě kriminálníci profitují z absence hranic jednoznačně ze všech nejvíce - neboli EU se líbí ponejvíce lidem nesvéprávným, infantilním a kriminálníkům.
Re: Co má ODS proti Lisabonské smlouvě
(Dr.Str., 3.7.2008 17:43:02)
Odpovědět
Nesouhlasím... Slabomyslní lidé spíše přeceňují své schopnosti a myslí si, že mohou podřídit si druhé, než aby se podřizovali sami. Ostatně proto taky vznikají války...
Re: Co má ODS proti Lisabonské smlouvě
(alice, 3.7.2008 20:48:23)
Odpovědět
Plně se ztotožnuji s názorem pana Dr.Str.
Re: Co má ODS proti Lisabonské smlouvě
(blackwater, 8.7.2008 0:42:56)
Odpovědět
Aha, takže submisivní kolaborant s ohnutým hřbetem je vlastně ideálem moudrého a mírumilovného občana. No jistě, kdyby ti slabomyslní dominantní pitomci tak nestavěli proti nacistické okupaci svých zemí, mohla tu být sjednocená Evropa o pár desetiletí dříve... Nechcete ještě doplnit pár laskavých Werichovských mouder?
Nevzdělanci nepřeji Lisabonské smlouvě
(rené, 2.7.2008 23:11:28)
Odpovědět
Kdo nečetl Lisabonskou smlouvu,tak zde akorát blábolí,stejně jako Klaus.Jestli lze vůbec něco vytknout LS,tak to je její nepřehlednost a složitost.Jinak je to velmi významný dokument,který stanový všem členským zemím určitý řád.Pochopitelně těm naším "modrým strakám" se nelíbí,poněvadž posiluje i trestní
řád a mnohým pachatelům už by nemusela projít jejich trestná činnost,jako dosud.A to je ta hlavní překážka,kvůli které s ní nesouhlasí.
Re: Co má ODS proti Lisabonské smlouvě
(učitel, 3.7.2008 21:23:59)
Odpovědět
Z uvedenými důvody,jako je posílení práv EU na úkor národních právě souhlasím,poněvadž na ty lumpárny,které denodenně páchá naše vláda,případně Senát,už se většina občanů nemůže dívat.Stejně jako většina občanů bych si přál,aby byl zvolen prezident EU a ten český byl zrušen.Každopádně je třeba urychleně omezit veškerá práva "modrým strakám".
Klaus ztratil spojence, Kaczyński na ratifikaci Lisabonské smlouvy kývl
(Pružinskij, 4.7.2008 15:36:53)
Odpovědět
Klaus ztratil spojence, Kaczyński na ratifikaci Lisabonské smlouvy kývl
1 - DALŠÍ VELKÁ LEŽ USA PAPOUŠKOVANÁ TOPOLÁNKOVOU VLÁDOU
(mirek56, 14.7.2008 18:09:17)
Odpovědět
1 – DALŠÍ VELKÁ LEŽ USA, PAPOUŠKOVANÁ TOPOLÁNKOVOU VLÁDOU.
°° DALŠÍ VELKÁ LEŽ USA JE TVRZENÍ, že důvodem umístění radaru na území České republiky a raket v Polsku je HROZBA ÚTOKU ÍRÁNU A SEVERNÍ KOREE NA EVROPU. Je to v krátké době DRUHÁ VELKÁ LEŽ USA, stejné jako tvrzení, že USA musely vpadnout do Iráku, protože Saddám Husajn měl atomové a jiné zbraně hromadného ničení. Kdo nemá vymytý mozek, tak ví, že v době, kdy OSN uvalila na Irák sankce a povolila mu vyvážet limitované množství ropy na nákup potravin a na další humanitární nákup, zejména léky, tak celé to množství ropy odebírali od tohoto zlého Saddána Husakna AMERIČANÉ A DODÁVALI TAM ZBOŽÍ. Po teroristickém vpádu USA na území Iráku se na jeho území žádné zbraně hromadného ničení nenašly. Byla to jen ZÁMINKA PRO VPÁD DO IRÁKU a postupné dosazení loutkové vlády. STEJNÁ LEŽ JE TO, že je nutno v ČR a Polsku umístit radar a rakety jako obranu proti raketám z Íránu a Severní Koreje. Je zcela objektivním faktem, že obě země, které jsou označovány za útočníky proti Evropě, by i případě, že by měly mezikontinentální rakety s atomovými či vodíkovými hlavicemi, tak by na Evropu v žádném případě nezaútočily, protože by si byly velmi dobře vědomy následků takového útoku. Objektivním faktem je, že umístěním radaru v ČR a raket v Polsku SE SLEDUJE NAPROSTO JINÝ ÚČEL, NEŽ JAKÉ JE ZDŮVODNĚNÍ. JE TO DALŠÍ VELKÁ LEŽ USA !!! °° EXPANZE USA POTŘEBUJE VOJENSKÉ VÝDAJE !!! Největší připadají na USA, které v roce 2007 tvořily 45% světových výdajů ve výši 547 miliard dolarů. Pro porovnání, další mocnosti, GB – 59 miliard, ČLR – 58 miliard, Francie – 53 miliard, Japonsko – 43 miliard, Německo – 36,9 miliardy, Rusko – 35 miliard dolarů. K tomu není co dodat, snad jen otázku, zda ba nebylo lepší tyto zdroje věnovat jiným účelům ??? °° USA POTŘEBUJE OCHOTNÉ SPOJENCE, REPREZENTOVANÉ KOMPRADORSKÝMI VLÁDAMI SCHOPNÝMI ZA DOMÁCÍ MOCENSKÉ POZICE A OSOBNÍ VÝHODY UČINIT COKOLI !!! Ve hře je také vnitropolitická situace v ČR. Čím dříve dojde k podpisu a následné ratifikaci, tím menší časový prostor pro odpůrce radaru a jejich aktivity, tím menší prostor pro účinnější přenesení jejich aktivit do mezinárodní roviny, a to bez ohledu na podzimní regionální a senátní volby. ZÁKONODÁRCE USA NELZE BRÁT ÚPLNĚ VÁŽNĚ ?!?!
2 - DALŠÍ VELKÁ LEŽ USA PAPOUŠKOVANÁ TOPOLÁNKOVOU VLÁDOU
(mirek56, 14.7.2008 18:12:10)
Odpovědět
2 – DALŠÍ VELKÁ LEŽ USA, PAPOUŠKOVANÁ TOPOLÁNKOVOU VLÁDOU.
°° DALŠÍ LEŽ °° Teroristické útoky z 11. září 2001 na USA
°° INFORNACE PRO ZASLEPENÉ PRAVIČÁKY – ANTIKOMUNISTY hojně vystupujících na webu v diskusních fórech. .. Ačkoliv zpočátku to vypadalo, že za útoky stojí pouze Usáma bin Ládin, podle skupiny amerických profesorů se na „sestřelení dvojčat“ podílela velkou měrou i VLÁDA. Útoky z 11. září 2001, při nichž zahynulo téměř 3 000 osob, prý „ZOSNOVALA SAMA AMERICKÁ VLÁDA“. S tímto tvrzením vystoupila skupina „čelných amerických univerzitních profesorů“, jak je charakterizoval britský list Daily Mail. Tito američtí profesoři, sdružení v organizaci jménem (9/11 – Vědci za pravdu), jsou přesvědčení, že útoky z 11. září připravili „VÁLEČNÍ ŠTVÁČI Z BÍLÉHO DOMU, ABY OSPRAVEDLNILI AMERICKOU OKUPACI ARABSKÝCH ZEMÍ BOHATÝCH NA ROPU“. Předsedou skupiny je fyzik, profesor Steven E. Jones z univerzity v Utahu. Ten studoval trosky po katastrofě a dospěl k závěru, že obě budovy spadly v důsledku „ŘÍZENÉ DEMOLICE“. Uvedl to v rozhovoru pro deník New York Times. ZÁMINKA PRO INVAZI: Američtí profesoři jsou přesvědčeni, že útoky z 11. září 2001 jako záminku pro invazi do Afghánistánu, Iráku a pro připravovaný útok na Irán zorganizovala skupina neokonzervativců, která usiluje o realizaci svého PROJEKTU PRO NOVÉ AMERICKÉ STOLETÍ, jehož účelem je, aby Spojené státy OVLÁDALY SVĚT. Profesor Jones tvrdí, že je nemožné, aby newyorská „dvojčata“ po útocích dvou letadel takovýmto způsobem rozložila. // Argumentuje, že letecký benzin nedosahuje dostatečně vysokých teplot na to, aby roztavil ocelové trámy. Je přesvědčen, že horizontální obláčky kouře, viditelné během pádu budov, znamenají, že v budovách docházelo k „ŘÍZENÝM EXPLOZÍM“, jejíž cílem bylo je zlikvidovat. Skupina 9/11 Scholars for Truth také tvrdí, že Word Trade centre 7 – vedlejší budova o 47 patrech, kterou zasáhl požár a jež spadla o několik hodin později – byla jen částečně poškozena, ale musela být zničena, protože v ní prý byla umístěna tajná stanice CIA. NOVÉ VYŠETŘOVÁNÍ JE NUTNÉ: Američtí profesoři apelují na americký Kongres, aby zahájil nové vyšetřování událostí z 11. září. Tvrdí, že nashromáždili množství vědeckých důkazů, které prý potvrzují jejich verzi událostí. Jejich tvrzení vyvolávají mnohde v Americe ZUŘIVOST. Po rozhovoru deníku New York Times, by profesor Jones svou univerzitou poslán na placenou dovolenou a jeho technická analýza, rozebírající pád věžáků Světového obchodního centra, byla z univerzitních internetových stránek odstraněna. Jenže tzv. alternativní vysvětlení útoků z 11. září přijímá stále VÍCE LIDÍ. Podle červencového průzkumu pracovníků Ohio Univerzity se 36% Američanů domnívá, že je „velmi pravděpodobné“ nebo „dost pravděpodobné“, že se AMERICKÁ VLÁDA podílela na útocích z 11. září, nebo je dokonce celé ZORGANIZOLA SAMA. // V sobotu 9. září 2006 vystoupil s přednáškou na téma Zorganizovala útoky z 11. září americká vláda sama? v přeplněné Conway Hall v Londýně jiný člen Hnutí za pravdu o 11. září David Ray Griffin, emeritní profesor z americké postgraduální univerzity v Cleremontu. .. Jan ČULÍK – Metro, 11.9.2006.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama