reklama
reklama

S Paroubkem proti Paroubkovi

Autor: Bohumil Pečinka | Publikováno: 13.10.2007 | Rubrika: Politika
Ilustrace

Opoziční sociální demokracie diskutuje o své nové tváři. Jádrem všeho je ovšem otázka, jaký má být přístup ke komunistické straně. Teprve od toho se odvodí další strategie hlavní levicové politické strany.

ŠPIDLŮV KONCEPT

Socialističtí politici si v uplynulých letech vyzkoušeli obě hlavní varianty. První můžeme označit za Špidlův koncept. Tehdejší předseda sociální demokracie od svého zvolení na jaře 2001 usiloval o spolupráci se stranami středu (KDU-ČSL a US, sdruženými tehdy ve Čtyřkoalici) a odmítal vazby na nereformovanou KSČM. Ve volbách do Poslanecké sněmovny v létě 2002 zvítězila ČSSD se ziskem třiceti procent hlasů, při­čemž u jejího elektorátu došlo ke zřetelnému pohybu. Tradiční levicové voliče ČSSD přenechala komunistické straně, která získala o více než šest procentních bodů více než v předcho­zích volbách. I když vítězná ČSSD ztratila oproti roku 2002 půl milionu voličů (stejně jako druhá ODS), dokázala své ztráty nalevo kompenzovat přízní názorově nevyhraněných voličů ze středu politického spektra.

Z hlediska zájmů politické levice (ČSSD, KSČM) šlo o mi­mořádně úspěšné volby, protože poslanci obou stran získali většinu 111 z 200 poslaneckých křesel, což je vzhledem k po­vaze českého volebního zákona těžko uvěřitelný výsledek. Vladimír Špidla ovšem tento potenciál nevyužil, protože svou dosavadní politiku založil na odmítnutí komunikace s KSČM.

Komunistický předseda Miroslav Grebeníček naopak cí­til, že jde o největší vítězství levice od května 1946, které se v takové podobě nemusí opakovat po celou jednu generaci. Krátce po vzniku levostředové Špidlovy vlády vstoupil vůči nastupujícímu premiérovi do tvrdé opozice ve stylu známého gottwaldovského hesla „třeba s čertem, jen když to bude proti kapitalismu“ (Špidlovi). Do tohoto kontextu také spadala pod­pora části volitelů KSČM Václavu Klausovi v době prezident­ské volby, protože Grebeníček už tehdy aktivně provozoval politiku, že cokoli oslabí Špidlu, to komunisty posílí. Když si uvědomíme, k jakému sblížení obou stran došlo už za dva roky v éře Jiřího Paroubka, musíme připustit, že ze strany předsedy KSČM nešlo o tak špatný předpoklad.

PAROUBKŮV KONCEPT

Krátce po svém uvedení do premiérské funkce v dubnu 2005 se Jiří Paroubek vědomě rozhodl využít dřímající levi­covou stojedenáctičlennou většinu v Poslanecké sněmovně. Předcházelo tomu oficiální jednání s komunistickou delegací, již tehdy ještě vedl Miroslav Grebeníček, ve vládní Kramářově vile. Výsledem bylo společné vládnutí „nanečisto“ v podobě hlasování o důležitých podobách zákonů. Vznikl tak hybrid­ní systém: na vládní úrovni spolu zasedali socialisté, lidovci a unionisté, na parlamentní se krok po kroku začala prosazo­vat nová levicová majorita.

Bylo to právě toto období, kdy do té doby nejvýraznější po­stava české stranické scény, Miroslav Kalousek, úplně ztratil tvář, stejně jako jeho strana. U veřejnosti mu tehdy neulehči­lo ani tvrzení, že svým setrváváním v exekutivních křeslech lidovci zadržují nástup komunistů do výkonných pozic, byť z jistého úhlu pohledu to byla pravda.

Jiří Paroubek mezitím svými projevy a rozhovory připra­voval veřejnost na povolební variantu své menšinové vlády s podporou komunistů. Nové vedení komunistické strany v čele s Vojtěchem Filipem se mu revanšovalo způsobem, kte­rý je možný snad jenom u polovojensky řízené strany. Ze dne na den totálně vyklidilo politickou scénu, přestalo se jakkoli vyjadřovat o vedení ČSSD a pokorně přijalo roli problematic­kého partnera, který čeká, že bude uveden do salónu vchodem pro služebnictvo. Jediným autentickým mluvčím levice se stal Jiří Paroubek.

STRANA VÍCE TVÁŘÍ

V době sčítání volebních výsledků začátkem června 2006 dlouho nebylo jasné, jestli sázka na jednotný postup levice předsedovi ČSSD přece jenom nevyjde, protože jeden levicový mandát dlouho visel ve vzduchu. Konečný výsledek sto ke stu ukázal, že ČSSD se sice stala hegemonem v levé části spektra, ale přišla o část voličů středu. Vzhledem k sázce na spolupráci s KSČM ztratil Jiří Paroubek i možnost vytvořit širší povolební koalici s latentně levicovými zelenými. Svou představu men­šinové vlády nedokázal zrealizovat ani v době povolebních vyjednávání, když koncem srpna 2006 překvapivě vtáhl do hry s komunisty i lidovce, jejichž členská základna se proti Kalouskovu vedení vzbouřila.

Když se pak začal tvářit jako reformátor a na jednání s ODS přinesl velice vstřícný program s názvem Agenda 2010, byl už u veřejnosti natolik stigmatizující osobou, že se s ním české pravici do otevřené koalice vstoupit nechtělo.

Nejednou se ukázalo, že pro potřebu historického manév­ru, s cílem částečně zatáhnout komunisty blíž k vládní moci, byla ve skutečnosti vhodnější Špidlova strategická orientace na střed. Jinak řečeno, nechat tradiční levicové voliče komu­nistům a se zbylými stranami se poprat o nevyhraněné voliče ze středu spektra. Výsledný součet pak daleko snáze přinese potřebnou levicovou většinu.

Z tohoto poznání vznikl o několik měsíců později kon­cept modernizace ČSSD, spočívající v rozkročení směrem ke středu, oslovení mladších voličů a drobných podnikatelů. Jak stojí v jednom z materiálů komise politických analýz ČSSD: „Současná ČSSD je občany vnímána jako příliš nalevo. Zatím­co pouhých osmnáct procent voličů ČSSD se domnívá, že stra­na by měla být levicová, levostředový charakter podporuje 46 procent a středový 32 procent našich voličů. To však v žádném případě neznamená, že máme opustit svůj tradiční levicový elektorát, nýbrž se musíme rozkročit od vlažných komunistů ke středovým liberálům. Musíme být strana více tváří.“

Otázkou je, jak se začít nově tvářit na komunistickou stra­nu a neztratit ony „vlažné komunisty“, a současně nevyplašit středové liberály. Socialističtí politikové totiž vědí, že politic­kým meziprostorem mezi KSČM a ČSSD se v posledních letech přesouvá kolem tří set tisíc voličů a nějaké mechanické rozkro­čení bez příslibu budoucí společné politiky může být pro ČSSD kontraproduktivní.

Modernizátoři se proto rozhodli zvolit poněkud krkolomný postup. V jednom z pokladů komise politických analýz ČSSD, otištěné v sociálnědemokratickém časopise Ventil, se na toto téma píše: „Účinnost antikomunistické propagandy a odcize­ní naší strany od středových voličů, ke kterému došlo, musí vést k rozchodu s předvolební politikou otevřené parlamentní spolupráce s KSČM. Platí zásada: o komunistech se především nesmí mluvit! V tomto ohledu chybovali Paroubek i Špidla. Pa­roubek chyboval tím, že otevřeně mluvil o spolupráci s komu­nisty, Špidla tím, že komunisty otevřeně kritizoval z antikomu­nistických pozic. Ohledně komunistů musí platit zásada: vysát a odhodit. My můžeme v parlamentu využívat jejich hlasy, ale veřejně si s nimi nesmíme zadat.“ Kdo by tento manévr v du­chu rčení s komunisty proti komunistům měl provést?

KONEC EPOCHY

Dramatik Milan Uhde kdesi vyprávěl, jak v osmdesátých letech měl první čtení své hry o Karlu Marxovi. Na konci se zvedl tehdejší disident a marxistický filosof a řekl, že když se dnes píšou takto znevažující hry o Marxovi, znamená to, že skončila jedna epocha.

Podobně to platí i v politice: určité ideje a jejich nositele může mít společnost ráda, nebo je třeba i nenávidět, ale epo­cha končí, když se dostatečnému počtu lidí tyto osoby přestá­vají jevit jako autority nebo - a co hůř - začínají být směšní. Potom už následuje rychlá nebo pomalá eroze v závislosti na momentální stranické konstelaci. Ve sportu se tomu také říká „mít po sezóně“. To je případ postavení Jiřího Paroubka v rám­ci ČSSD.

Vlivní lidé z vedení této strany už pochopili, že Paroubek v čele je jistota velmi dobrého volebního výsledku, ale nejisté­ho vítězství a současně poměrně úzkého vyjednávacího pro­storu po volbách. Mnoha z nich také začíná být jasné, že z Pa­roubkova „odstrašujícího“ potenciálu nejvíce těží nevýrazné vedení ODS v čele s Mirkem Topolánkem, takže v jistém smys­lu platí rovnice: silný Paroubek rovná se supersilná ODS.

Začínají proto vznikat první nápady, jak Paroubka upozadit, a tak minimalizovat jeho umrtvující koaliční potenciál. Tím by si sociální demokraté znovu otevřeli dveře k zeleným, lidov­cům, ale také lidem z uskupení „pravdy a lásky“, a zároveň neztratili přitažlivost pro oněch tři sta tisíc voličských tuláků na trase KSČM - ČSSD.

V čele tohoto „neviditelného hnutí“ stojí lidé kolem Bohu­slava Sobotky. První místopředseda sociální demokracie v sobě spojuje zázemí v nejsilnější krajské organizaci (jižní Morava), současně vazby na lobbisty kolem hlavní banky v zemi (ČSOB) a uskupení „pravdy a lásky“. On sám za svůj hlavní handicap považuje věk, takže jako jednu z verzí postupného zbavování Paroubkova vlivu se mluví o rozdělení funkce předsedy ČSSD a budoucího volebního lídra. A o tom je ostatně celá slavná modernizace ČSSD - získat opět silný koaliční potenciál na všechny strany. Nyní jde o to, jak to provést ve smyslu s Pa­roubkem proti Paroubkovi.

revuepolitika 8/2007

reklama
2250 čtenářů | 7 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Svinstvo dnešní doby ODS
(volič z Prahy, 13.10.2007 14:57:19)
Odpovědět
Český národ je neponaučitelný. Ve čtyřicátých letech po válce volili lidé nadšeně také KSČ, dnes volí nadšeně ODS. Co dodat? Snad jen to, že to tomuto pronárodu patří, když se nedokáže ponaučit z vlastních dějin.Přesto každý inteligentní člověk už poznal,že největší svinstvo je konzervativní ODS.Ve srovnání s KSČ je mnohem záludnější a nebezpečnější.
Re: Svinstvo dnešní doby ODS
(Mukl, 13.10.2007 21:01:47)
Odpovědět
Voliči s Prahy,tebe to příšerně mučí,že voliči volí ODS.Jistě by jsi chtěl,moc by jsi si přál,aby volili ČSSDKSČM.Zase by jsi chtěl dirigovat Národní směny,organisovat Brigády socialistické práce,agitovat pro Socialistické závazky a dostávat Putovní Rudý Prapor socialistického snaživce. Čeští Socialisté,levičáci tolik toužíci po návratu zlatých starých času,jste vůbec schopni pochopit,že dnes se lidé mají přes všechny težkosti daleko lépe,jak za vlády PRedvoje DĚlnické Třídy (Ve zkratce PRDĚT)? V zemích,kde nikdy PRDĚTi nevládli žijí i chudší lidé,jak žijete vy a nikdy je nenapadlo dosazovat k moci socialisty nebo jejích levicovější odnož komunisty.Máte se tisíckráte lépa,jak se měla generace osmdesátř let před vámi.Máte se lépe jak za bolšánu,tak co ještě chcvete? Kdo vám zajistí,aby vám pečené husy létaly přímé do držky bez námahy? M8te dosti k životu,víc než potřebujete a chtěli by ste ještě víc a bez námahy.To myslíte,že vám dají komunisté se socialisty?
Re: Svinstvo dnešní doby ODS
(Učitel z Brna, 13.10.2007 23:03:34)
Odpovědět
Mukle,s tebou snad ani nebudou souhlasit tvoji soukmenovci,bejvalí muklové.Kde jsi přišel na to,že se lidé maji lépe než dříve.To platí jen pro těch 15% českých spekulantů,kteří v t.zv. Klausové kuponové privatizaci náramně zbohatli,na úkor těch poctivých 85% pracovitých lidí,kteří nemaji nic.Zatímco těch pár "vyvolených" z ODS si přivlastnilo majetek národa skoro za 900 miliard Kč.Opravdu spravedlnost po vzoru ODS.
Protest studentů
(Studenti, 18.10.2007 0:37:53)
Odpovědět
Fandíme Matěji Stropnickému,ztotožnujeme se s jeho názory a proto půjde v čele našeho studenstského průvodu v listopadu.Nechceme,aby naše země se dostala do mezinárodní izolace,kam už pod vedením Klause a nemravního polovzdělance Topolánka dnes kráčí."Svět nás přestal uznávat". BUDEME VEŘEJNĚ A HLASITĚ PROTESTOVAT
Názor většiny Čechů
(starosta, 13.10.2007 23:46:54)
Odpovědět
Umístění systému protiraketové obrany ve východní Evropě znamená prakticky vyhlášení války. Představte si jen, jak by reagovaly Spojené státy, kdyby Rusko nebo Čína nebo jiná cizí mocnost jen pomyslelo na umístění protiraketového systému na hranicích USA nebo v jejich blízkosti, o budování takového systému nemluvě. Za takových nepředstavitelných okolností by byla prudká reakce USA nejen skoro jistá, ale také pochopitelná, a to z jednoduchých a jasných důvodů. Všichni dobře vědí, že protiraketová obrana je zbraní prvního úderu. Uznávaní vojenští analytikové USA ji popisují jako „nejen prostý štít, ale umožňovatel akcí USA.“ „Umožní efektivnější uplatňování vojenské moci USA v zahraničí.“ „Tím, že ochrání naši domovinu před odvetou, [protiraketová obrana] bude zárukou schopnosti a ochoty Spojených států ,utvářet’ prostřední na jiném místě.“ „Účelem protiraketové obrany ve skutečnosti není ochrana Ameriky. Je to nástroj globální nadvlády.“ „Protiraketová obrana se týká zachování schopnosti Ameriky uplatňovat moc v zahraničí. Jejím účelem není defenzíva, ale ofenzíva. A přesně proto ji potřebujeme.“ Všechno to jsou citáty z respektovaných liberálních zdrojů hlavního politického proudu – které jsou za rozvoj toho systému a jeho rozmístění na odlehlých hranicích globální nadvlády USA.

Jeho logika je prostá a srozumitelná. Funkční systém protiraketové obrany je pro potenciální cíle následující zprávou: „Zaútočíme na vás podle libosti a vy nebudete schopni odvety, takže nás nemůžete odstrašit.“ Evropanům se teď systém prodává jako obrana proti íránským raketám. I kdyby měl Írán jaderné zbraně a rakety dlouhého doletu, pravděpodobnost, že by je použil k útoku na Evropu, je nižší než pravděpodobnost, že by Evropu zasáhl asteroid, takže pokud je důvodem obrana, Česká republika by měla zavádět systém na svou obranu před asteroidy. Kdyby Írán naznačil byť nejmenší záměr k takovému kroku, země by byla obrácena v prach a dým. Systém samozřejmě míří na Írán, ale jako zbraň prvního úderu. Je to součást narůstající hrozby útoku USA na Írán, jež je sama o sobě vážným porušením Charty OSN, i když lze připustit, že tato otázka nevyvstává v případě států postavených mimo zákon.

Když Gorbačov souhlasil s tím, že sjednocené Německo bude členem nepřátelské vojenské aliance, akceptoval velmi vážnou hrozbu bezpečnosti Ruska, a to z tak dobře známých důvodů, že se jimi nemusíme zabývat. Oplátkou dala vláda USA závazný slib nerozšiřovat NATO směrem na východ. Tento slib byl za několik let porušen, což na Západě vyvolalo málo komentářů, ale zvýšilo hrozbu vojenské konfrontace. Takzvaná „protiraketová obrana“ zvedá hrozbu války o pár stupínků výš. „Obranou“, kterou poskytuje, je zvýšení hrozby agrese na Středním východě s nevypočitatelnými důsledky, a hrozba konečné, smrtelné jaderné války.

Více než před půl stoletím, Bertrand Russell a Albert Einstein vydali velmi zajímavou výzvu lidem světa, ve které je varovali, že stojí před rozhodnutím, které je „jasné, děsivé a nevyhnutelné: Měli bychom přivést lidstvo ke konci? Nebo by měl člověk zavrhnout válku?“ Přijetím tak zvaného „systému protiraketové obrany“ je tímto rozhodnutím a to takovým, které dává přednost konci lidstva, a to v možná ne příliš vzdálené budoucnost
O vašich novinářských kvalitách svědčí to, že cituje nesprávný dokument!!!
(Marek Německý, 23.11.2007 20:54:50)
Odpovědět
Vážený pane Pečinko,
když už jste tak posedlý citováním mého článku s časopisu Ventil, tak ho prosím citujte jako můj autorský článek a ne jako mysteriózní dokument Komise politických analýz ČSSD. Upozorňuji Vás na to již podruhé.
děkuji a pro úplnost přikládám kopii předchozího emailu, kterou jsem Vám zaslal dne 27.9. 2007

Praha 27.9.2007
Vážený pane Pečinka,
dovolte mi, abych se představil. Jsem členem Mladých sociálních demokratů, kde se podílím na činnosti programové komise. Podílím se i na činnosti Masarykovy dělnické akademie, kde jsem se zůčastnil debat o modernizaci sociální demokracie. Před sjezdem ČSSD jsem byl redakcí časopisu Ventil, který není orgánem ČSSD nýbrž MSD, požádán, abych napsal nějaký text věnovaný problematice modernizace strany. Napsal jsem text "Modernizujme sociální demokracii", který následně ve Ventilu vyšel . Chybou při sazbě vypadlo z vydání moje jméno, za což se mi Jakub Štědroň z redakce Ventilu telefonicky omluvil.

Nedávno jsem na internetu narazil na dva Vaše články, kde zmateným způsobem citujete výňatky z mého textu. Jde o texty: "KSČM: VYSÁT A ODHODIT" (Reflex 29/2007) a: "Jsi moderní, příteli?" v MF Dnes. Ve svém prvním článku píšete, že uvedený text, vznikl v "prostředí komise politických analýz". K tomu dodávám, že nejsem členem celostátní Komise politických analýz ČSSD a uvedený text je mým autorským článkem, který vyjadřuje MOJE OSOBNÍ STANOVISKA i když nepopírám, že jsem měl k dispozici data pocházející z příslušných průzkumů veřejného mínění týkajících se modernizace ČSSD. Obzvláště citovaný bonmot "vysát a odhodit" je mým výtvorem a v oficiálních dokumentech komisí strany se, pokud vím, nevyskytuje.
Jinak, co se týče Vašeho druhého článku, tak mne těší, že mi přisuzujete takový vliv, že se Jiří Paroubek řídí mými instrukcemi, i když se obávám, že nemáte pravdu. Nejsem také nadšený skutečností, že poněkud nelogicky citujete moje výroky v kapitolce, kde atakujete Jiřího Paroubka, když text mého článku nevyznívá vůči Jiřímu Paroubkovi nijak nepříznivě.
Zatímco u Vašeho druhého článku jde spíše o Vás interpretační nevkus, u Vašeho prvního článku jde o faktickou nepřesnost a proto Vás prosím, aby ste ji napravil.
předem děkuji
Mgr. Marek Německý
O vašich novinářských kvalitách svědčí to, že cituje nesprávný dokument!!!
(Marek Německý, 23.11.2007 21:00:20)
Odpovědět
Vážený pane Pečinko,
když už jste tak posedlý citováním mého článku z časopisu Ventil, tak ho prosím citujte jako můj autorský článek a ne jako mysteriózní dokument Komise politických analýz ČSSD. Upozorňuji Vás na to již podruhé.
děkuji a pro úplnost přikládám kopii předchozího emailu, kterou jsem Vám zaslal dne 27.9. 2007
s pozdravem
Marek Německý
Praha 27.9.2007
Vážený pane Pečinka,
dovolte mi, abych se představil. Jsem členem Mladých sociálních demokratů, kde se podílím na činnosti programové komise. Podílím se i na činnosti Masarykovy dělnické akademie, kde jsem se zůčastnil debat o modernizaci sociální demokracie. Před sjezdem ČSSD jsem byl redakcí časopisu Ventil, který není orgánem ČSSD nýbrž MSD, požádán, abych napsal nějaký text věnovaný problematice modernizace strany. Napsal jsem text "Modernizujme sociální demokracii", který následně ve Ventilu vyšel . Chybou při sazbě vypadlo z vydání moje jméno, za což se mi Jakub Štědroň z redakce Ventilu telefonicky omluvil.

Nedávno jsem na internetu narazil na dva Vaše články, kde zmateným způsobem citujete výňatky z mého textu. Jde o texty: "KSČM: VYSÁT A ODHODIT" (Reflex 29/2007) a: "Jsi moderní, příteli?" v MF Dnes. Ve svém prvním článku píšete, že uvedený text, vznikl v "prostředí komise politických analýz". K tomu dodávám, že nejsem členem celostátní Komise politických analýz ČSSD a uvedený text je mým autorským článkem, který vyjadřuje MOJE OSOBNÍ STANOVISKA i když nepopírám, že jsem měl k dispozici data pocházející z příslušných průzkumů veřejného mínění týkajících se modernizace ČSSD. Obzvláště citovaný bonmot "vysát a odhodit" je mým výtvorem a v oficiálních dokumentech komisí strany se, pokud vím, nevyskytuje.
Jinak, co se týče Vašeho druhého článku, tak mne těší, že mi přisuzujete takový vliv, že se Jiří Paroubek řídí mými instrukcemi, i když se obávám, že nemáte pravdu. Nejsem také nadšený skutečností, že poněkud nelogicky citujete moje výroky v kapitolce, kde atakujete Jiřího Paroubka, když text mého článku nevyznívá vůči Jiřímu Paroubkovi nijak nepříznivě.
Zatímco u Vašeho druhého článku jde spíše o Vás interpretační nevkus, u Vašeho prvního článku jde o faktickou nepřesnost a proto Vás prosím, aby ste ji napravil.
předem děkuji
Mgr. Marek Německý
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama