reklama
reklama

Na horní palubě se ještě tančí

Autor: Petr Havlík | Publikováno: 13.9.2007 | Rubrika: Politika
Ilustrace

Žijeme v relativně blahobytné zemi. Zažíváme období slušného ekonomického růstu. Podle mezinárodních standardů jsme plnohodnotným demokratickým státem. Přesto se mnohým čas od času jeví naše současnost jako poněkud neučesaná, nezralá a ne zcela s jistou perspektivou. Podle mého mínění (a nejen mého) k tomu zásadním způsobem přispívá naše dnešní politická elita.

Politické vize se minimalizovaly na několik předvolebních hesel, která navíc ztrácejí na svém významu ihned po volbách. Při povolebních kšeftech a vynucených kompromisech se jaksi nehodí. Křehkou vládu drží dva přeběhlíci, jakoby neznali starou pravdu o tom, že je lépe se ctí něco ztratit než s hanbou získat. Rytmus tomuto orchestru udávají zelené a černé tóny, za bohorovného přihlížení modré většiny. Veřejné mínění je ovlivněno nabubřelým a nesympatickým obrazem lídra opozice, která má krom jiného k funkční jednotě dosti daleko. Nejčastějším tématem médií byla v uplynulých týdnech soutěž o to, kdo má atraktivnější blondýnu. Tuto disciplínu u nás před časem uvedl na náš bulvární trh bývalý prezident Václav Havel a dnes našel své zdatné nástupce.

Poslanci v Parlamentu často schvalují něco, co často ani nečetli. Podle hesla, ono to nějak dopadne, ale hlavní je vydržet a přežít. Myslím, že podle tohoto modelu se  přijal i tzv. reformní balík a totéž nás čeká při schvalování 70-ti miliard schodku státního rozpočtu na příští rok. Státní dluh se tedy nijak nesnižuje, ale dosti významně narůstá. Budoucí náklady na chod země tak či onak ponesou opět daňoví poplatníci. A nejen na přímých daních, ale i na zvýšeném DPH, různých poplatcích a dražších službách, včetně půjček, úvěrů a hypoték. To je realita a můžeme ji lakovat na modro či na růžovo. Nejvýznamnější daňoví plátci z řad velkých českých firem se už registrují v Holandsku či jiných zemích a daně z dividend a akcií neplatí doma, ale v cizině. Proč asi? Nebudou tyto zdroje chybět? Nebudou chybět peníze z dividend naší nejmocnější skupiny ČEZ, která nejen velkoryse investuje, utrácí horentní sumy za reklamu a neuvěřitelné mzdové náklady, ale také v tichosti skupuje formou zpětného odkupu své vlastní akcie a nenápadně připravuje prodej. Státní instituce staví předražené dálnice, zadávají zakázky vybranému okruhu svých kamarádů atd. Příkladů by bylo více než dost. A když je nejhůř, pak se hodí zaklínadlo Evropské unie s nekonečným množstvím směrnic a nařízení. Okleštili jsme domácí průmysl ne příliš zdařilou privatizací, okleštili jsme naše zemědělství, neboť si velké evropské země nepřejí konkurenci. A tak dnešní relativně dobrá kondice naší ekonomiky je dána spíše souhrnem individuálního nasazení jednotlivců, doznívajícím investičním boomem a mimořádně vysokou spotřebou domácností a to i za cenu jejich velkého zadlužení. Jenomže jak dlouho vydrží naší podnikatelské sféře entuziasmus? A jak dlouho u nás setrvají zahraniční investoři? Nezačnou hledat jiné destinace, až jim vyprší daňové prázdniny a pobídky z doby Zemanovy vlády? A co největší hráč – Škoda Auto? Není žádným tajemstvím, že koncern VW staví nové kapacity v Rusku, Číně a Indii. A co když dojde k prudkému zvýšení cen energetických vstupů. Dobrá obchodní politika vůči Rusku je prioritou v Německu i Rakousku, ale u nás jsme zvolili jiný způsob. Je to prozíravé? Můžeme mít přeci vyvážené, nezávislé a přitom rozumné vztahy se všemi rozhodujícími hráči regionální i světové politiky. Ostatně jako malá země uprostřed pestrých zájmů Evropy nám ani nic jiného nezbývá. Tedy pokud chceme být zodpovědní vůči dnešní i budoucím generacím našich spoluobčanů.

Demokracie bývá ohrožena zpravidla díky nečekanému ekonomickému úpadku, korupci vládní elity, pocitům nespravedlivé sociální nerovnosti a nebo hodnotové krizi. Politická reprezentace by měla tedy konat tak, aby tato rizika nenaplnila mírou, která už nebude k udržení. Důsledky by pak mohly být nedozírné.

A také by neměla zapomínat , že se již brzy naplní další dvacetiletá perioda českých dějin.

 

reklama
2004 čtenářů | 12 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Na horní palubě se ještě tančí
(Virus, 13.9.2007 12:16:39)
Odpovědět
Dost realistický pohled na současný stav
Re: Na horní palubě se ještě tančí
(Jaroslav Vrána, 13.9.2007 15:12:47)
Odpovědět
Teď mám rozečtenz knihu od pro.dr.ing. Mi.Zeleného- Pohled z druhého břehu.Je to smutné čtení o tuposti českého stáda na špatně nastavené parametry ekonomické transformace z pře 16.lety.Sklízíme ,jenom co jsme zaseli.Tak se nedivme.Monetaristé jsou zašiti v bankách či jiných nadnárodních korporacích a národní kapitalisté nejsou,zahraniční investice jsou v podstatě prokletím a námezdnost českého lidu se stala realitou.Hlavně se drbejme na hlavě sami,svět jenom využil naší hlouposti.Sklízíme,co jsem zaseli.
Re: Na horní palubě se ještě tančí
(Petr, 13.9.2007 15:23:13)
Odpovědět
A co takhle začít výukou češtiny?
Re: Na horní palubě se ještě tančí
(Jaroslav Vrána vvv, 15.9.2007 13:53:58)
Odpovědět
Když tě trápí moje čeština a jinak nemáš co říci,tak raději mlč.
Re: Na horní palubě se ještě tančí
(ekonom, 13.9.2007 22:35:04)
Odpovědět
Velmi záhadná politika se vede ve vládních kruzích.Tak například polostátní ČEZ investoval přes 130 milionů do t.zv. "paroelektrárny" údajně připravované na místě zlikvidované Tlakové plynárny v Užině u Ústí n.L.,přičemž ani primátor v daném místě o tom nic neví.A to,aby toho nebylo dost,tak se připojil ministr Kalousek,a poslal tam
ještě 800 milionů Kč ze státního rozpočtu.Občané se ptaji,komu,když tam "hospodaří" pouze jeden člověk Mareček.
Re: Na horní palubě se ještě tančí
(k22, 14.9.2007 9:09:24)
Odpovědět
Dnešní prosperitu (i když jak pro koho), má na svědomí jednozančně naše členství v EU a zahraniční investice. Bez nich bychom byli ekonomicky stále na úrovni Husákovské ekkonomky roku 89!Drobní podniaktelé sice zaměstnávají hodně lidí, ale za cenu velmi nízké produktivity, jedině velké firmy (ať se to komu líbí nebo ne) zachraňují situaci.Tohle ODS nepochopila..
Re: Na horní palubě se ještě tančí
(Dan, 14.9.2007 12:29:19)
Odpovědět
já jsem tu vždycky uváděl čísla proti euroskeptickým breptů, z těch je evidentní že každý stát po vstupu do EU markatně zbohatl, ať už Irsko nebo španělsko či Portugalsko..atd. tyto země byly velmi chudé, vymírali, měli děsivou nezaměstnanost..někde to trvalo i několik let než se katastrofální stav ekonomiky zvrátill, ale povedlo se to všude.

Teď to můžete vidět na Pobaltských republikách, česku, slovensku v reálu.

Další budou Rumunsko a Bulharsko.

Máte pravdu, že je to těch investicích, tyto země byly totiž všechny silně podkapitalizované, a již samotné členství v EU je velkým lákadlem pro investory.

Noví členové EU jsou nejrychleji se rozvíjející ekonomiky světa.


Podceňujete ale ty malé a střední firmy, jejich role je také důležitá a nezastupitná, do tržní ekonomiky patří.


Jenom ještě připomenu, že se nám zde místní redakce snaží zamlčet, nejenom W. Churchil byl velkým propagátorem vzniku spojených států evropských, ale byl jím i Masaryk.
Taktně to včera zamlčel náš husitský klimatolog, avšak okamžitě se ozvali historici a jeho záměrné zamlčení Masarykovy vize sjednocené Evropy důrazně připoměli, jak v rozhlase tak v TV.
Re: Na horní palubě se ještě tančí
(Daniel Makay, 15.9.2007 10:35:06)
Odpovědět
Prosperovali bychom stejně, nebo možná mnohem lépe i kdybychom se k Sojuzu Evropejskemu přímo nepřipojili. Každý, kdo je znalý věci moc dobře ví, že naše geopolitické postavení v Evropě je tak výsadní, že i díky němu jsme ani přes katastrofální a devastující hospodaření komunistů nikdy nedopadli jako SSSR, Bulhaři či Rumuni. Navíc naše kultura, byla vždy tak mocně ovlivněna západem, že pořád ze slovanských států patříme mezi šlechtu.
Dane nikdo netvrdí, a to už jsem ti tady psal, že krátkodobě se naše ekonomika nepozvedne. Ano máš pravdu, pozvedne. Je také pravdou, že ve své podstatě je z ekonomického hlediska jedno, zda nám budou vládnout levičáci z Bruselu či z Prahy.
Jenomže ty chápeš vše jen z krátkodobého hlediska a jen z ekonomického hlediska. Nedivím se tvým čistě materialistickým pohledům na svět.
Z dlouhodobého hlediska je, ale vliv EU příšernou katastrofou. Za krátkodobou ekonomickou prosperitu národy Evropy v budoucnosti těžce zaplatí. V tom článku na konci to máš jasně napsané jak je demokracie náchylná a křehká. A EU je ještě mnohem otevřenější těmto vlivům, protože ač vrcholní politici EU mají plná ústa demokracie, EU nemá s demokracií již dnes co společného.
V minulosti v Evropě vznikli války kvůli zvrácenosti několika národů. Ale pořád zde byly národy, které se postavily na odpor. V krátké budoucnosti zblbne celá Evropa a nebude nikdo kdo by se bruselským fanatikům postavil, v tom je větší nebezpečí pro svět než kdy jindy. Ty nechápeš souvislosti ohledně jiných svobod než jen ekonomických. Mít krátkodobě o pár peněz více ještě neznamená vyhrát život, to je jen část toho co člověk pro život potřebuje i když důležitá.
Bohužel díky tomu, že ateizmus v Evropě rozbil tradiční hodnoty, je u nás patriotizmus tabu. Národ je vnitřně rozložený a to vše začalo již v rodinách, které se rozpadají po tisících. Ty prostě nechceš vidět druhou minci a toho zvráceného ducha co stojí za Evropejskym Sojuzem. Nezáleží ti na žádných hodnotách, krom materialistických. Jenomže Evropejskyj Sojuz stojí opět na špíně, tentokrát to není jen ateizmus, ale i okultizmus. My teističtí konzervativci vidíme kapku dál na šachovnici a nakonec dostaneš mat ty ne my.
Re: Na horní palubě se ještě tančí
(Dan, 17.9.2007 11:23:22)
Odpovědět
Ty mě za jedno dost podceňuješ, já jsem hoch z křesťanské rodiny, z rodiny antibolševiků a středních prvorepublikových podnikatelů.

Co se týká rozpadu manželství v česku, to je dosti otřesná záležitost, ale vinním z toho prostě rodiče a nikoho jinného, osobní příklad je nenahraditelný..
Ateistická není Evropa, to se vcelku dost mýlíš, asi zapomínáš, že nejsilnější strannou v EU je právě křesťanská strana, socialisté jsou až druzí. Ateistické je česko, to je fakt.
Úplně jinná situace je v Polsku, Slovenksu, Rumunsku atd. atd.
Konzervatismus je v Evropě kontinentální mrtví, ale ptej se proč ?
Zabil se sám, nereflektoval vůbec jakýkoliv vývoj a podle toho to vypadá..
Nebojím se o Evropu ani o křesťanství, ty to vidíš jako konzervativec tradičně černější nežli to je.
My jsme ztracená bolševická generace, ale věřím že naše dítka nepoznamenaná rusákama a komoušema vykročí tím správným směrem.
Re: Na horní palubě se ještě tančí
(Jirka, 17.9.2007 21:30:50)
Odpovědět
Ano, ano. Mládí vpřed a kupředu levá (sakra, kde jsem to jen slyšel)....
Dane, až odezní ten záchvat historického optimismu, zkuste se podívat na statistiku porodnosti.
Re: Na horní palubě se ještě tančí
(Dan, 18.9.2007 13:17:19)
Odpovědět
Ta křivka vypadá v posledních 2 letech velice slušně, je to dobrý trend a doufejme že bude pokračovat.

Po revoluci jsme pod Klauzovým vedením začali skomírat nejenom ekonomicky, ale i demograficky, obojí se ale obrací.

Pokud se ten starý ješita nevrátí do vlády po nezvolení prezidentem, jsem optimista.

Pokud by se ale opět přimotal do ODS a vlády je s námi ámen.

Ten blázen rozbil koalici, rozbil ODS a socialistickými metodami uvrhl naši zemi do ekonomické stagnace, zejména opětovnými dotacemi chybně zprivatizovaným či státním molochům, uměle udržovanou nezaměstnaností, zbabranou kupooonovkou atd. atd.
Momentálně si našel protivníka v EU a v globálním oteplování...

Ten člověk škodí naší vlasti, škodí celé EU !!
Re: Na horní palubě se ještě tančí
(alfa, 24.9.2007 10:27:24)
Odpovědět
Velké podniky zachraňují situaci??? Tím myslíte montovny ad. fabriky s nízkou přidanou hodnotou a efektivitou danou využíváním tupé masy lidí, jejichž práci zastane kdokoli po měsíčním kurzu? Podniky, které tento stát !dotuje! daňovými prázdninami, pomocí, ad. úlevami? Tyto podniky jsou prakticky na sociální podpoře a státu se jejich výstavba zhodnotí za desítky let...možná. Ano, zhodnotí se zcela teoreticky, neboť tyto podniky se mohou kdykoli přesunout za levnější pracovní silou, protože vysoce hodnocené znalosti a schopnosti českých dělníků jsou k této práci potřeba přibližně stejně jako umění hrát na harfu.

Drobní podnikatelé nemají nízkou efektivitu, neboť, kdyby tomu tak bylo, brzy by zemřeli hlady.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama