reklama
reklama

Panika ovládla trhy

Autor: Pavel Kohout | Publikováno: 31.8.2007 | Rubrika: Ekonomika
Ilustrace

Co se to děje na akciových trzích? Tak se ptají investoři, drobní i miliardoví. Odpověď zní: panika, vážení přátelé.

Stará, dobrá, nefalšovaná panika se po delší odmlce dostavila na akciové trhy, aby poděsila spekulanty se slabými nervy a poskytla těm odolnějším nákupní příležitosti za speciální zvýhodněné ceny.

 

PROČ GLOBÁLNÍ KRIZE?
 
Důvod paniky je zřejmý: krize hypoték ve Spojených státech, která se navíc pěkně rozrostla do dalších segmentů finančního trhu a do celého světa. Chceme-li použít spojení dvou pěkně děsivých slov, můžeme říci: krize metastázovala. Málokdo je schopen přejít toto sousloví zcela bez emocí.

 

Nabízí se přirozená otázka, jaká je prognóza choroby a zda ji pacienti - světové burzy - mohou přežít. Dobrá zpráva je ta, že burzy přežijí ve zdraví téměř vše s výjimkou vleklé bankovní krize. To je v současné době největší noční můra. Připomeňme si neblahou historii japonského indexu Nikkei, který v prosinci 1989 dosáhl hodnoty 40 000 bodů. Jen nakrátko. Poté dlouhá léta padal a padal. Nyní je jeho hodnota na 15 300 bodech, když předtím (v roce 2003) poklesl až na pouhých 7607 bodů.

 

BANKY BEZ MAFIÍ

Naštěstí Japonsko není model pro americké a západoevropské burzy. Index Nikkei se v době svého největšího rozmachu skládal převážně z akcií bank, které byly napěchovány špatnými úvěry, zhruba podobně jako české banky v roce 1997. Japonsko, ačkoli je to neuvěřitelné, postrádalo koncem 80. let jakýkoli rozumný risk management, banky byly ovládány sítěmi známých z ministerstva financí, centrální banky, průmyslových podniků, magnáty, a dokonce i japonskou mafií neboli jakuzou. Ačkoli banky v USA a v Evropě nejsou nyní perfektní, jejich systémy jsou neskonale lepší a o mafii nemůže být vůbec řeč.

 

Přesto i ve vyspělých zemích občas může dojít k bankovní krizi. Pro současnou situaci bychom asi našli nejlepší analogii ve Skandinávii začátkem 90. let. Švédské akcie ztratily od června do září roku 1990 asi 36 procent své hodnoty. Pak následovalo oživení, ale pak ještě hlubší pokles, který dosáhl dna v říjnu 1992. Nešlo tedy o legrácku, jež by během pár týdnů přešla. Dobrá zpráva je, že Švédům a ostatním skandinávským trhům se tyto nesnáze podařilo překonat, a nyní je švédský akciový trh zhruba na dvanáctinásobku roku 1990. Odpovídá to bezmála 15 % ročních výnosů v domácí měně.

 

KRIZE? PŘÍLEŽITOST!

Od počátku 90. let nicméně došlo ke značným pokrokům v oblasti centrálního bankovnictví a bankovního dohledu. Proto si lze s dosti velkou pravděpodobností vsadit na hypotézu, že americká hypoteční krize nepřeroste ve skutečnou bankovní krizi, že nenastane skutečná hospodářská recese a že následujících několik měsíců bude představovat spíše zajímavou nákupní příležitost pro investory se silnými nervy než akciový Armageddon. Nikdo soudný ovšem neřekne dopředu, co to přesně znamená "několik měsíců". Nejpoctivější odpověď zní "nevím", protože nelze předem prognózovat, jakou dynamiku bude mít vývoj nynější paniky.

 

Vzhledem k tomu, že centrální banky masívně dodávají likviditu do bankovního systému, lze říci, že peněz pro nákup akcií bude dost stejně jako peněz pro úvěry kvalitním klientům. Nynější panika bude mít trvalé následky jen pro méně kvalitní, vysoce rizikové cenné papíry. Již před několika týdny prakticky zamrzly obchody s rizikovým kapitálem, těžce postiženy jsou i rizikové akcie, včetně donedávna tak populárního čínského akciového trhu. Nastává čas rozlišování mezi kvalitou a brakem. Pro někoho to bude bolestivý proces. Pro jiného je panika starý dobrý přítel, který poskytuje zajímavé příležitosti.

 

PAVEL KOHOUT, WWW. PARTNERS. CZ

Napsáno pro časopis Reflex

reklama
2319 čtenářů | 20 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Panika ovládla trhy
(EKONOM, 31.8.2007 9:39:18)
Odpovědět
Nějak postrádám prapůvod té krize, její podstatu, analýzu a nakonec závěr proč k ní došlo a jak tomu do budoucna předejít, tedy spíše abychom ji tu neměli za nějakou dobu i my v EU.

špatný stav americké ekonomiky, předlužení domácností v USA, ztráta bonyty a schopnosti splácet včas postihla až 20% amerických domácností..
Pojďme si povídat o tom, jak si američané půjčují na dovolené, svatby, pohřby, na oslavy narozenin, jak si půjčují na půjčky, jak se topí v dluzích..

toto by mělo být meritem této diskuze, né kuňkání o neschopnosti japonských bankéřů.. nebo skandinávská krize, která měla úplně jinné příčiny i důsledky.. to je úplně mimo mísu..

Dovedu si živě přdstavit, kdyby podobná krize předluženosti postihla Evropu jak by demagogové typu Macha či Zahrádky radostně vykřikovali jak je to EU v krachu jak zato můžou eurobyroktai atd.

A teď tento spolek demagogů mlčí... Hmmm...
Co nato ekonom Václav Klaus již několik roků nás strašící upadáním evropských ekonomik, které mimochodem rapidně snížili nezaměstnanost, kterým roste produktivita rychleji nežli v USA a které se přehouply do růstu až konjunkturálního stavu..
Re: Panika ovládla trhy
(Martin Horák, 31.8.2007 14:04:38)
Odpovědět
Dotaz "ekonome": Které evropské ekonomiky snížily nezaměstnanost pod úroveň USA? Znáte takový příklad nebo jenom tak kecáte ?
Re: Panika a Topolánek .
(zejda, 1.9.2007 15:32:18)
Odpovědět
Tak tohle je asi největší podvod na občanech,od roku 1989.Před volbama samé sliby a po volbách opak.Nejvíce to odnesou naší senioři.Navýšení má být podle Nečase v průměru o 3,95 procenta, to je o 346 Kč (130 Kč jednotně u základní výměry a 3 % u procentní výměry). Topolánkova vláda tak bude v září schvalovat dle zákona už druhou valorizaci důchodů a ani součet těchto dvou valorizací nedosáhne oněch ve volební kampani ODS slíbených jednorázových 1.000 Kč na důchodce! A to tentokrát dojde od 1. 1. 2008 ke zvýšení snížené sazby DPH z 5 na 9 procent!

Ministerstvo financí odhaduje inflaci přes 3 %, bankéři kolem 4 %. Ale selský rozum seniora, který slyší, o kolik se mu zvedne cena za nájem, elektřinu, plyn, vodné, stočné, dopravu, potraviny, léky atd., intuitivně tuší, že zásah na jeho peněženku bude razantnější a že se případné valorizační korekce – nápravy dočká až s ročním zpožděním (od 1. 1. 2009). Propočty důchodcovských organizací k potřebné valorizaci se blíží až k oné slibované tisícikorunové valorizaci, jinak dojde k poklesu reálných důchodů i k poklesu náhradového poměru důchodu ke mzdě.

Všichni senioři by si měli uvědomit, že ODS s nimi hrála ve volební kampani falešnou hru a že teatrální vystupování nemůže zakrýt budoucí problémy!
Re: Panika ovládla trhy
(ekonom, 2.9.2007 23:52:06)
Odpovědět
Naše ekonomika se po roce 1989 začala brzdit tím,že naší nezodpovědní vládcové ( Klaus,Kočárník
a další) spolu s rozkrádači typu Richard Salzmann,Kožený a jim podobní, zcela zničili průmysl a bankovnictví.Největší chybou bylo,že tito "lidé" se dostali do vedoucích pozic.
Lámání národa
(wz, 4.9.2007 20:54:34)
Odpovědět
Lámání národa
Jsou to vždy politici a jejich přisluhovači v médiích, kteří štvou občany této země proti sobě, zastrašují je a lámou charakter jednotlivců i celého národa. To je smutná realita této země od října 1918 až po současnost. Za posledních devadesát let zažila tato země šest politických zvratů. Každý z nich byl spojen nejen s lámáním charakterů, ale především s přerozdělováním majetku, což se vcelku hodnotilo jako konečný nástup toho jediného správného režimu , nastolení spravedlnosti a vůbec dovršení společenského vývoje uskutečňované především mladou nově nastupující generací. Po roce 1918 se přerozděloval majetek šlechty a církve, po roce 1939 se arizoval židovský majetek, po roce 1945 se přebíral do národní správy majetek německý a majetek kolaborantů, po roce 1948 se znárodňoval majetek buržoasie, pro roce 1989 se privatizoval státní majetek. „ Co bylo ukradeno, musí být vráceno“. V českých poměrech opravdu velmi odvážné heslo.Kradli ti,kteřým nikdy nebylo nic ukradeno (Kožený,Richard Salzmann a další).
Toto politicky podporované vyvlastňování majetku ať již soukromých osob či státu , tedy občanů, se nesmírně negativně podepsalo na utváření národního charakteru a hlubokém úpadku demokracie. Položil si někdo v této zemi otázku, proč tolik mladých lidí odchází do zahraničí. Je to jen ekonomická či kulturní emigrace, nebo je to také znechucením ze stavu demokracie a vůbec úrovně společenské kultury v této zemi?
Re: Panika ovládla trhy
(Jiří Zahrádka, 3.9.2007 9:47:59)
Odpovědět
Ahoj Dane! Nebo to nejseš Ty? Podle té "bonYty" bych tipoval, že ano. Když ne, tak pardon.

Mlčíme, protože Petr Mach se diskusím nikdy nevěnuje, já článek dosud nečetl. Toužíte po mém komentáří? Nuže, tady je:

celá tato záležitost je podle mě způsobena blbostí klientů, ale překvapivě též bank. Nemyslím si, že by chyba byla v systému. Upřímě řečeno, docela mě děsí slova GWB ve smyslu, že by se snad měla přijmout nějaká lepší pravidla, aby se něčemu podobnému zabránilo. Podle mě se tomu nemá zabránit. Tohle je svobodný trh. Udělal jsi špatné rozhodnutí, zaplatíš za to. Jak na straně nabídky, tak na straně poptávky. Slova GWB na mě působí až příliš evropsky.

Současná generace lidí na Západě (a to, bohužel, vč. USA) je vychovávána ve falešné víře, že máme právo na všechno, co chceme. Je to generace rozcápených hovad, která věří, že neexistuje řetězec příčin a následků. Že když si na něco nevydělám, tak si na to půjčím, bez ohledu na své možnosti, protože to prostě chci, a tak to budu mít.
Prdlajs! Současná krize je jen důkazem, že tato nekonzervativní, konzumní faleš se projeví. Dřív, nebo později. Chci nechat proběhnout bankroty, jako očistný proces. Jsem zásadně proti zvláštní pomoci - jak bankám, tak klientům (kromě případů, kdy by fakt umírali hlady).
Re: Panika ovládla trhy
(Dan, 3.9.2007 10:12:45)
Odpovědět
Nazdar Jirko, ne to není moje dílo, ikdyž mi mluví zduše :-)

Pro pána co se ptá na nezaměstnanost v Eu, žádná pane neexistuje naopak je fatální nedostatek lidí prakticky ve všech profesích, od zedníků až po ajťáky.
Zatímco v USA je běžn mít 2-3 zaměstnání v EU pracuje např. pouze 23% žen.
V sociálně orientované Evropě nikdy neklesne oficiální nezaměstnanost pod 7%, tito lidé prostě pracovat nechtějí a nebudou.
Jak noviny ve frankfurtu, tak v londýně jsou plné inzerátů, ve kterých firmy zoufale hledají lidi, nabízejí byty a hromady výhod.

Unie se neobejde bez statisíců gastarbeitrů z východu, to už si uvědomuje i Angela..
Re: Panika ovládla trhy
(Josef, 3.9.2007 13:57:31)
Odpovědět
JIRKO, JA LlTUJI TY NEOCONY!
Protoze ti v tom prsty nemaji a problematicke pujcky byly vytvoreny soukromymi organizacemi, ktere zprostredkovavaly primy tok penez mezi zahranicnimi investory a obcany pujcujici si penize! Americke banky ani Fed, ani NEOCONI s tim nic spolecneho nemaji! Jinak Neoconi by museli byt po celem svete vcetne Ciny!
Mitsubishi UFJ Financial Group and Sumitomo Mitsui Financial, reported losses on investments connected to U.S. subprime lending,
Australia, where Basis Capital Fund Management told investors that losses at one of its hedge funds might exceed 80 percent
German lender IKB Industriebank AG, hit by its exposure to the U.S. subprime lending crisis, expects to lose up to €700 million atd.atd.
Re: Panika ovládla trhy
(Jiří Zahrádka, 3.9.2007 16:02:29)
Odpovědět
:-)) Souhlas. V tomhle nejedou :-).

Ale me prave fakt trochu desi to, ze GWB myslim rekl neco ve smyslu, ze je potreba zprisnit pravidla, aby se to priste neopakovalo. To by bylo podle me spatne!!! To je presne Evropa - kdyz je konjunktura, je vse OK, ale jakmile se dojde k nejake prirozene trzni fazi, ktera je pro nektere subjekty negativni, tak se hned delaji nove zakony, aby se tomu "napriste predeslo." To je priserna demagogie, ktera nerespektuje prirozeny trh! Propady, bankroty, to neni zadna choroba, kterou je potreba lecit - to je prirozena soucast svobodneho trhu. Odstranovat tato "negativa" - to je postupne zavadeni komunismu. Svoboda znamena moznost cinit dobra, ale i spatna rozhodnuti. Jinak to neni svoboda. A svoboda je zcela nezbytnou soucasti fungujiciho trhu. Jinak je to centralne rizena ekonomika.

Takze jestli bych neocons neco vycital v teto veci, tak jen to, kdyby zacali opravdu vice regulovat banky. Ja si myslim presne to, co pises Ty - tahle "krize" je vec soukromych bank a jejich klientu. Jednaly nezodpovedne, jak rozjareny pubertak po dlouhe party - a ted prichazi kocovina. Ale o tom je trh. Udelaly chybu - zaplati. A treba bankrotem. Je to tezke, ale kdyz tuhle moznost a pricinnost mezi spatnym rozhodnutim a naslednou krizi odstranime, rusime trh.
Re: Panika ovládla trhy
(Josef, 3.9.2007 18:55:26)
Odpovědět
Jirko, nemuzes sem dat link na to co rekl? Amerika teprve slavi svatek prace (Labor Day) a prezident jel na dovolenou do Iraku a na schuzi do Australie.
Re: Panika ovládla trhy
(Jiří Zahrádka, 4.9.2007 10:11:23)
Odpovědět
Je to tady, spise v te druhe casti clanku:
http://www.novinky.cz/ekonomika/prezident-bush-chce-pomoci-lidem-s-hypotekami_121831_mgc2p.html

I ta snaha odpustit dane lidem, kteri nemaji na splatky, je diskutabilni. Ja nejsem nelida, naopak jsem posledni dobou cim dal socialnejsi ;-), ale za chyby se plati. Samozrejme, tam, kde by lide prisli o dum, je to asi rozumne reseni nejak ucinne jim pomoci. Ale na druhou stranu si myslim, ze je potreba, v pripade, ze se tito lide postavi na nohy, chtit po nich (treba od jiste urovne prijmu) ty dane zpetne doplatit. Jinak lidi naucime, ze si mohou na vsechno bez rozmyslu pujcovat, a kdyz prijde krize - je to v pohode, protoze vlada to za me zaplati. Tohle nejde. Lidi by se znovu meli naucit odpovednosti. A skromnosti. Mam rad ferrari, ale kdyz na nej nemam, tak proste jezdim ve skodovce. To neni tragedie, to je normalni. Bohuzel, normalnost uz z dnesni rozcapene generace ponekud vymizela.
Re: Panika ovládla trhy
(Daniel Makay, 31.8.2007 15:23:14)
Odpovědět
Opravdu se něco na akciových trzích děje. Situace je dost nevyzpytatelná, index DAX klesl z 8105 na 7270 bodů dnes poprvé po dlouhé době prorazil hodnotu 7600, což je možná dobrý signál pro investování. Přesto jsem po mnoha prodělcích z posledního období opatrný a zatím považuji všechny investice za velmi rizikové.
Re: Panika ovládla trhy
(Dan, 3.9.2007 10:26:25)
Odpovědět
Ta krize postihne i Evropu, zejména Británii a Německo, a víte proč ?

Protože Němci a Britové půjčují svoje prachy amíkům, hold někdo to musí ušetřit, aby sis to jin. mohl půjčit a utratit to...
zatímco průměrný amík ušetří 1,6% své mzdy němec 11,2 a brit 9,6%..
Ano, buďte opatrný, krize není zdaleka zažehnána..
Re: Panika ovládla trhy
(Josef, 31.8.2007 22:01:29)
Odpovědět
Krach na burze!
Jako klasicky a prvni krach burzy zaznamenal kdysi Amsterodam. Z Indie se zacaly dovazet tulipany, ktere se staly modou a mit tulipan bylo zalezitosti prestize jako v dnesni dobe drahy automobil! Drahou a dlouhou cestu do Indie zacli financovat prostrednictvim amstrerodamske burzy, kde cibule tulipanu vyletla az na jako dnesnich dva tisice dolaru za kus (pro porovnani). Pak nejaky koumak prisel na to, ze tulipany lze mnozit propagaci a to zpusobilo prvni znamy krach burzy! Jinak davat dohromady penize a rozdelit se o zisk (akcie=%podilu), anebo ztratu vynalezli Benatcane a obchodne tak ovladli v 15.stol. cele Stredomori i obchod s dalnym vychodem - hedvabi z Ciny, bavlna, koreni, slonovina , drahokamy z Indie atd. Proto spanelska kralovna Isabela dala souhlas a finance Kolumbovi hledat cestu do Indie zapadnim smerem a on objevil nenanvidenou Ameriku! Sice to nazval West Indies, dnesni Karibske ostrovy, ale Indii nenasel!

Co se tyce americke ekonomie, druhe ctvrtleti rust 4%, nezamestnanost 4,5% a 20% domacnosti nema problemy platit dluhy, nevim odkud asi EKONOM cerpa cisla? S hypotekami ma problem platit pouze 1,3% majitelu hypotetek - pitomcu vetsinou z Floridy a z Kalifornie, kteri si koupili bud vetsi dum, nez na ktery meli, anebo spekulovali, ze FED snizi uroky a majitele si sve dluhy refinancuji. Americke banky maji pujcky vazane t. zv. FED stanovenym procentem (prime rate) a pod toto procento nepujcuji. Penize na tyto nizkourokove pujcky pochazeji z US investicnich ustavu a ze zahranici. Proto zbankrotovaly banky i v Nemecku a ve Francii! Bank of China investovala do techto nizkourokovych pujcek podle N.Y. Times 9,7 miliard dolaru, ale ta nesla na buben - vlastni i tiskarnu na penize jako spravny narodni podnik!
http://www.nytimes.com/2007/08/24/business/worldbusiness/24wire-china.html
Moje podezreni je (podotykam osobni), ze tito zahranicni investori spekulovali, ze dolar stoupne na cene a jejich investice se tim mnohonasobne vyplati!

Napadat v tomto propade pana Macha a Jirku Zahradku je uplne zbytecne a co se tyce prezidenta Klause, ten ma co se tyce ekonomie stejnou povest v USA jako cesti hokejiste. Minuly tyden na t.zv. Talk-show, ktere posloucha prumerne 20 milionu posluchacu o Klausovi mluvil profesor ekonomie a sef ekonomickeho departmentu George Mason university Dr. Walter E. Williams, ze se s prezidentem seznamil na nejakem ekonomickem sympoziu a velice ho chvalil a dokonce se chlubil, ze byl przidentem pozvan na navstevu Prahy a o ceske ekonoimice prohlasil ze je jadna z nejlepe se rozbihajicich ze vsech byvalych RVHP clenu a rustem predbiha i staty stare Evropy!
Momentalni pokles NYSE je pokladan za t.zv. korekci, ktera muze byt az 10% . V teto dobe vetsinou vypadnou ze hry spekulanti a zaroven to umoznuje novym investorum nakoupit levnejsi akcie a vstopit na trh. Evropske bursy jedou vetsinou v tandemu s NYSE, ale nejsem opravneny predpovidat evropsky market!
Re: Panika ovládla trhy
(Petr, 1.9.2007 13:57:24)
Odpovědět
Finanční systém? Podvody, lži a násilí
Odborníci očekávají krach dolaru a kolaps finančního systému, neboť establishment USA svými podvodnými aktivitami zneužil peněz k neprospěchu občanů a změnil stabilní bankovní systém v monopolizované a zpolitizované odvětví podvodného podnikání (bankovnictví částečných rezerv s centrální bankou v čele).
“Banky vytvářejí peníze z ničeho (out of thin air) a nemusí je, tak jako všichni ostatní, získat prodejem svých služeb. Krátce řečeno banky jsou již - a to platí v každém okamžiku - zbankrotované, ale to není ‘ objeveno’ do té doby, než jejich zákazníci pojmou podezření a střemhlav započnou ‘ run na banku’ . ...Takovéto bankovnictví by na skutečně svobodném trhu nemělo právo existovat stejně jako jiné formy implicitní krádeže, ” konstatoval po dlouholetém pečlivém studiu historie bankovnictví a monetárních teorií americký profesor ekonomie Murray N. Rothbard.
Imperialismus znamená podle klasiků vládu finančního kapitálu. V době nástupu George Bushe na prezidentský post USA dlužil každý Američan v přepočtu 1 200 000 korun českých, dnes, po 7 letech jeho úřadování dluží každý Američan už 2 500 000 Kč. Pro srovnání, každý Čech dluží asi 80 000 Kč. Zajímavé také je, že v době převratu v roce 1989 měli Češi a Slováci v Státní bance Československé uloženo na hlavu dvojnásobek zlata, než Američané ve Fort Knox. Toto zlato pak Tošovského vedení České národní banky zašantročilo.
Bok po boku s trusty a syndikáty a často je přerůstajíc, soustřeďují totiž banky ve svých rukou skutečnou vládu nad hospodářstvím. Banky svojí strukturou vyjadřují v koncentrované formě celou strukturu moderního kapitálu: spojují tendence monopolu s tendencemi anarchie. Organizují zázraky technologie, mamutí podniky, mocné trusty; a rovněž organizují vysoké ceny, krize a nezaměstnanost. Je nemožné pokročit ani o jeden vážný krok dopředu v boji proti monopolistickému despotizmu a kapitalistické anarchii – které se vzájemně doplňují ve svém díle destrukce – když jsou řídící místa v bankách ponechána v rukou kořistnických kapitalistů. K tomu, aby byl vytvořen jednotný systém investic a úvěru, spolu s racionálním plánem odpovídajícím zájmům všeho lidu, je nutno spojit všechny banky do jedné národní instituce. Pouze vyvlastnění soukromých bank a koncentrace celého úvěrového systému v rukou státu poskytne tomuto systému potřebné skutečné, tj. materiální – nejen pouze papírové a byrokratické – zdroje pro hospodářské plánování.
Vyvlastnění bank v žádném případě nevede nutně k vyvlastnění bankovních vkladů. Naopak jedna státní banka bude schopná vytvořit mnohem příznivější podmínky pro drobné střadatele, než mohly vytvořit soukromé banky. Stejným způsobem pouze státní banka může vytvořit pro rolníky, řemeslníky a malé obchodníky podmínky pro příznivý, to jest levný úvěr. Ještě důležitější okolnost je to, že celé hospodářství – za prvé a především velký průmysl a doprava – řízené jedinou finanční institucí bude sloužit životním zájmům dělníků a všech ostatních pracujících.
Nicméně, zestátnění bank vytvoří tyto příznivé podmínky pouze tehdy, když státní moc přejde zcela z rukou vykořisťovatelů do rukou pracujících. Do té doby je lepší strategií podporovat měnovou pluralitu. Ukazuje se, že žádná jiná pojistka proti různým měnovým manipulacím ze strany úředníků buržoazního státu není účinná. Spoléhat se na Evropskou měnovou unii a její Evropskou centrální banku by nemuselo být šťastným řešením, neboť zatím v EMU nejsme, nevíme kdy, zda a v jaké hospodářské kondici tam budeme, přičemž na věcné argumentaci v neprospěch podvodného frakčního bankovnictví v čele s kapitalisty kontrolovanou centrální bankou se ani naším případným vstupem do tohoto integračního uskupení nic nezmění.
Re: Panika ovládla trhy
(alfa, 1.9.2007 15:24:49)
Odpovědět
Imperialismus rozhodně není vláda finančního kapitálu, je to politika rozšiřování moci a finanční kapitál je mu pouhým podobným prostředkem jako AK-47 či atomové hlavice.

Váš návrh řešení je pouze vrcholným stavem koncentrace kapitálu, o němž všichni vlastníci velkokapitálu tajně sní - samozřejmě až budou v jeho čele. Pracující, získají-li vliv, postupně sami přirozeně vygenerují odborníky, kteří budou kolosální systém řídit, a tak se postupně vrátí kapitál do správných mocných rukou s jediným rozdílem - tito šťastlivci budou vládnout absolutnímu monopolu.
Re: Panika ovládla trhy
(Josef, 1.9.2007 17:19:12)
Odpovědět
Pro Petra!
Nevim jestli si uvedomujete, ze to, co jste popsal uz jsme meli pred rokem 1989! Kdyz napisete:

"Zestátnění bank vytvoří tyto příznivé podmínky pouze tehdy, když státní moc přejde zcela z rukou vykořisťovatelů do rukou pracujících" "Ještě důležitější okolnost je to, že celé hospodářství – za prvé a především velký průmysl a doprava – řízené jedinou finanční institucí bude sloužit životním zájmům dělníků a všech ostatních pracujících".

Banky, prumysl, dopravu v rukou pracujicich a v rukou delniku, rolniku a pracujici inteligence jsme meli v rukou celych 43 let! Navic nas blahobyt byl vylepsovan vladou delniku a rolniku tim, ze si vydrzovala prumerne 22500 otroku, kteri delali nejtezsi prace na priklad v dolech jen za stravu a nocleh vetsinou s kontraktem na 10-15-20 let nekteri to meli i na dozivoti. Byli to nepratele delnicke tridy byvali fabrikanti, kulaci, zivnostnici anebo i lide, kteri moc vedeli, nebo byli disorientovani kapitalizmem a nechteli se smirit s nejpokrokovejsim rezimem delniku, rolniku a pracujici inteligence!
Re: Panika ovládla trhy
(Jirka, 1.9.2007 17:37:33)
Odpovědět
Josefe, proboha, není trochu pod Vaši úroveň reagovat na ty výlevy bolševických zoufalců ? Vy si snad myslíte, že je o něčem přesvědčíte pomocí argumentů ? Vždyť oni přece neuznávají žádná pravidla polemiky, jakož ani žádná jiná civilizovaná pravidla.
Re: Panika ovládla trhy
(Josef, 1.9.2007 18:18:36)
Odpovědět
Asi se pletu!
Ja je nepokladam za bolševicke zoufalce, ja myslel, ze maji spatne skoly a blbe ucitele a disorientovane rodice! Kdyby si ucitele stezovali na nizke platy a penziste na nizke penze tak je to vysledek toho co si vychovali!
Re: Panika ovládla trhy
(Daniel Makay, 3.9.2007 17:56:37)
Odpovědět
Ne, naprosto to není žádné řešení. Koncentrace ekonomické moci je mnohem horší než všechny ty bankroty bank. Naopak, věřím tomu, že by nikdy plošně nemohlo docházet k ekonomickým krizím, kdyby vůbec neexistovali ty zatracené státní centrální banky. Tam já naopak vidím toho čerta. Přílišná ekonomická moc centrálních bank způsobuje ty katastrofy. Špatná rozhodnutí byrokratů vedou k obrovským budoucím ekonomickým škodám. Už vidím nějakou soukromou banku jak půjčuje zadluženému českému státu na transportéry či Gripeny. Setsakramentsky by si to soukromá banka rozmyslela, kdyby věděla, že jí na takový špatný obchod žádná pojišťovna či záložna neposkytne v případě neúspěchu žádné garance. A konec konců podívejte se jak se hospodaří v EU, to jsou vyhozené miliardy Eur. Tok peněz přes instituce EU je nekontrolovaný. Navíc na tyto peníze nemůže dosáhnout žádný finanční úřad jak je to ve státním sektoru běžné. Ne, ne žádná centralizace, naopak, decentralizace to je cesta k zmírnění rizik velkých bankrotů. To, že se sem tam položí nějaká banka může být sice katastrofou pro mnoho investorů, ale neohrozí to státní ekonomiku. Špatné rozhodování byrokratů v centrálních bankách však způsobuje devastaci celých státních či federálních ekonomik.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama