reklama
reklama

Jste pro reformu? A proč?

Autor: Dan Drápal | Publikováno: 26.8.2007 | Rubrika: Politika
Ilustrace

Reforma je schválena. Nyní se řeší jednak otázka, je-li to vůbec reforma, jednak otázka, co bude následovat. Sociální demokracie upozorňuje především na to, že se výrazně snižuje daňová progrese, a hlásá, že reforma je především pro bohaté. Skupinka kolem poslance Tlustého zase těsně před hlasováním o reformě budila dojem, že jde hlavně o to, aby se snížily daně všem. Jakkoli se jeví vládní a opoziční stanovisko jako nesmiřitelné, přece se zdá, že je vláda a opozice v jedné věci zajedno: reforma nesmí nikoho bolet.

A tak se diskutovalo o tom, zda si ten či onen polepší nebo pohorší, a mnohem méně o tom, zda a k čemu reformu vlastně potřebujeme. Pokud už nějaká zdůvodnění zazněla, pak ta, že pokud se něco neudělá, během dvou let mandatorní výdaje státu překročí možnosti státního rozpočtu. To je sice důvod jako hrom, aby se něco dělalo (a sociální demokracie velmi dobře ví, že kdyby byla u moci, musela by tuto otázku tak jako tak řešit), chci ale uvést ještě další důvody, které považuji za pádné.

Nejprve k otázce „výhod pro bohaté“. Zdá se mi, že ODS se snížení, případně zrušení daňové progrese ani nesnažila nějak vysvětlit, natož hájit. Musím to tedy udělat za ni.

Není žádný morální důvod, proč by jedna skupina obyvatel měla platit vyšší procento z daní než druhá. Pokud tomu tak je, zdaňuje se vynalézavost, pracovitost a úspěch, a to není dobře. Zrušení daňové progrese je tedy náprava předchozího, morálně nežádoucího stavu, který diskriminoval majetné.

Nepřijímám bohužel stále ještě běžný argument, že mnozí ke svému majetku přišli nepoctivě. To je sice – zvláště v našich podmínkách - nepochybně pravda, ale lékem na tuto nepřístojnost je lepší práce orgánů činných v trestním řízení, nikoli penalizování úspěšných podnikatelů bez ohledu na to, zda ke svému majetku přišli poctivě či nepoctivě. Zrušení daňové progrese je z hlediska morálního návrat ke spravedlnosti, tudíž něco žádoucího, za což bychom se neměli stydět.

Mnozí namítnou: „Ale my přece chceme sociální stát!“ Nuže, jsem přesvědčen, že sociální stát a daňová progrese nejsou dvě věci, které musí jít ruku v ruce.

Chceme-li sociální stát, pak by bylo dobré si definovat, o čem to vlastně hovoříme. Já jsem také pro sociální stát, pokud se tím myslí, že stát nenechá bez prostředků ty své obyvatele, kteří z legitimního důvodu nemohou pracovat, nebo mohou pracovat jen omezeně. Z tohoto hlediska je skutečně potřeba, aby se stát postaral o sirotky, o lidi s handicapem, případně o lidi, kteří ne vlastní vinou přišli o práci či bydlení.

Mám ale obavy, že mnozí z těch, kteří volají po sociálním státu, ve skutečnosti chtějí, aby stát všem občanům, ať pracovat mohou či nemohou, ale i ať se jim pracovat chce nebo nechce, garantoval určitou (a ne nízkou) životní úroveň. Takto pojatý sociální stát považuji za nemorální a neuskutečnitelný. Nemorální proto, že nutí nás, kteří pracovat chceme, poctivě pracujeme a poctivě rovněž odvádíme daně, financovat bezstarostný život těch, kdo pracovat nechtějí. Neuskutečnitelný proto, že stanovená míra životní úrovně bude vždy mnohým připadat jako nedostatečná.

V souvislosti se sociálním státem se často mluví o solidaritě. Přitom je to paradoxně sociální stát, který vydatnou měrou přispěl k tomu, aby kupříkladu mezigenerační (či příbuzenská) solidarita téměř vymizela. Pokud se postará „stát“, proč by se měla starat rodina? Nehledě na to, že rodina je vůči svobodným v současné době do jisté míry znevýhodňována.

Zpět k reformě. Diskutuje se o tom, zda si po reformě polepšíme či pohoršíme. Mluví se o tom mnohem víc, než o tom, k čemu reformu vlastně potřebujeme. Lidé si mohou spočítat, zda si individuálně polepší či pohorší v roce 2008 či 2009. Mně ale zajímá, jak si polepší či pohorší má vnoučata. Mně by nevadilo, kdyby nás reforma finančně bolela, kdybych díky reformě získal jistotu, že nezanecháme svým dětem a vnoučatům vysoký státní dluh. Něco takového ale žádná politická strana neříká. Buďto to nechce, nebo k tomu nemá odvahu.

Sociální stát, tak jak se nám ho podařilo v poslední stovce let vybudovat, výrazně snížil vědomí odpovědnosti za vlastní život, a výrazně zvýšil očekávání, že se „o mě někdo postará“. Podařilo se nám tak ztučnět a zlenivět, že už se ani nemáme moc rádi a se svou zemí se nedokážeme nijak identifikovat. Mám obavy, že nebudeme ani ochotni ji bránit, až to bude potřeba. A protože jsme prožili řadu let ve zcela mimořádném míru, domníváme se, že tomu tak bude navěky. Až se situace změní, ve své pohodlnosti se asi vzdáme. Zvláště pokud by nám náš budoucí pán slíbil, že se pokusí zachovat naše sociální výhody.

Zvrátit tento trend nebude snadné. Možná je to už nemožné. Ale chci se o to přinejmenším pokusit, protože mi připadá zbabělé vzdávat vše bez boje. Proto říkám, že stojí za to podporovat každé opatření, které zvyšuje vědomí osobní zodpovědnosti za vlastní osud. Tedy kupříkladu preventivní prohlídky důsledně zdarma, návštěva u lékaře za mírný poplatek. Pevná a důsledná sociální síť pro ty, kdo se o sebe postarat nemohou, ale jinak individuální důchodové účty s osobní zainteresovaností. Školné na vysokých školách, ale štědrá stipendia pro pilné a přičinlivé studenty. A tak dále.

Je někdo, kdo to také vidí takhle? Tak proč mlčíte?

reklama
2102 čtenářů | 12 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Jste pro reformu? A proč?
(Jaroslav Vrána, 26.8.2007 5:36:24)
Odpovědět
Čte se to hezky a jako stoupenec ekonomických myšlenek profůdr.ing. Zeleného bych se pod to i podepsal.Bohužel mi chybí vůle státu bojovat proti daňovým unikům a neochota zvyšovat minimálnímzde.První pod argumentem že se jedná o šikanu podnikatelů a druhé,že to zvyšuje náklady na pracovní sílu,respektive může zvýšit nezaměatnanost.Obé je demagogie z obecně známých důvodů.V prvním případě je to neochota stanovit vládu zákona a ve drfuhém případě,jeli dle statistik na minimální mzdě kolem 2 % pracujících,tak co chcete zvyšovat. Důvod je jinde.Vláda ukazujed,že je slouhou kapitálu a jeho držitelů,nikoliv lidí práce....
Re: Jste pro reformu? A proč?
(J.Ch., 27.8.2007 10:16:45)
Odpovědět
stat bojuje snizovanim danovych uniku snizenim sazby dane. Tak to skutecne funguje. Jo a v cechach nejsou danove uniky tak vysoke. Delam v oblasti financi (audit, M&A) a vetsina velkych firem plati dane radne. Danove uniky jsou mozna mezi nekterymi zivnostniky, ale nezapominal bych ze tak je tomu skoro vsude na svete.

Co se tyce minimalni mzdy. Ta sice v cr nezamestnanost nezpusobuje, ale je to tim ze je nastavena (nastesti) velmi nizko. jak ekonomicka teorie (pokud je na danem trhu prace min. mzda vyssi nez uzitek zamestnance pro firmu zpusobi to nezamestnanost nebo to zamezi rustu zamestnanosti) tak statisticke testovani potvrdily, ze min. muze zpusobovat nezamestnanost pokud je vysoka a pokud je nizka tak je vlastne zbytecna, protoze tak nizkou mzdu v ekonomice stejne nikdo nema.
Re: Jste pro reformu? A proč?
(Eva, 26.8.2007 8:33:17)
Odpovědět
Ani to nemůžu dočíst. Víte proč zkrachoval socialismus a komunismus. Protože vzorek lidí je různý. Všechny reformy a všechny zákony se bohužel musí přizpůsobit tomu, že každý člověk je jiný, jinak je to konečná. Myslet si, že lidi budou něco dělat jen proto, že se jim to nařídí a je to správné, je chybné. Přestože je v USA trest smrti, vrahy to nevymítí.Proč to všechno píši. Jediná věc, když chci něco někomu nařídit ( a má se tak dít již v nejnižším stupni, tedy rodině) je jít příkladem.V tomto bodě v celém spektru selháváme ( jsme různí ) a hlavně naši představitelé státu. Není proto možné cokoliv obhajovat , že je to dobré, natož mírné. Bohužel jsme zde svědky něčeho jako anarchie ( a platí zde tzv. nepsané zákony, jako v mafii), takže názor na opatření která se momentálně provedla? žádný, počkejme na jeho uvedení do života a lidi se přizpůsobí, začnou možná víc podvádět, co já vím. Určitě ale se nepřizpůsobí pasivně.Nejsou ovce. Na to vládnoucí třída zapomíná. Jsme různí:mírní, poslušní, krademe a jsou mezi námi vrazi a také lidé s nižším inteligenčním potenciálem........
Re: Jste pro reformu? A proč?
(nepolitik, 26.8.2007 13:19:01)
Odpovědět
Je mi 77 let, jsem odkázán pouze na důchod, kromě bytu nevlastním jiný nemovitý majetek, takže bych se mohl považovat za sociální případ, ale přesto do písmene souhlasím s autorem. 40 let byli občané tohoto státu přesvědčováni, že strana a vláda pro ně zajistí blahobyt na zemi a podle toho se dnes chovají. Než tomu odvyknou bude to, bohužel, trvat ještě hodně dlouhou dobu.
Re: Jste pro reformu? A proč?
(Kuba, 26.8.2007 15:23:33)
Odpovědět
- Jsem pro reformu. Už proto, že pravděpodobně omezí počet simulantů a přispěje nápravě až příliš tržních mravů lékařů, lékárníků - viz např.
http://podnety.cz/podnet-cislo-20041202223500
http://podnety.cz/podnet-cislo-20070214000000
http://podnety.cz/podnet-cislo-20060213160000
http://podnety.cz/podnet-cislo-20060123144509
http://podnety.cz/podnet-cislo-20050520191500
- Smůlu budou mít (a vždy ji měli) ti, kteří spoří, aby měli pár korun k důchdu navíc. Penzijní fondy téměř všem předchozím generacím někdo vytuneloval. Další sofistikovaný tunel předvídá např. podnět http://podnety.cz/podnet-cislo-20030913035507
- Asi už nic neuděláme s tím, že se u nás mezi nejúspěšnější "podnikatele" dostali (stále dostávají) i (zejména?) lidé , kteří měli (mají) odvahu ke zločinu . Viz
- Sotva lze zpochybnit historickou zkušenost, že skutečně vládne ten, kdo má moc ekonomickou. A platí, že s jídlem roste chuť. Politici jsou postupně natlačeni do role hrabivých maňásků.
Viz http://podnety.cz/podnet-cislo-20060724184000
Re: Jste pro reformu? A proč?
(aaa, 26.8.2007 21:01:47)
Odpovědět
Daňová reforma, kterou předvádí vláda je úplně zbytečná, protože lidem s minimálními příjmy se přidá pár korun, většině se nepřidá nic (vezmeme-li v úvahu zvýšení DPH) a masivně to přidá nejbohatším. Většině lidí se nic nezmění, stát bude mít nepatrnou ztrátu s těmi nejbohatšími (protože je jich velmi málo). Je vidět, že lze "vědecky" zdůvodnit daň 12%, 15%,19%, atd., protože se to dorovná slevou z daně a vůbec nic by se nestalo, pokud by se zachoval současný systém. Celá debata kolem a dokola je zbytečná a má vytvořit dojem, že vláda něco dělá.
Re: Jste pro reformu? A proč?
(Jan, 26.8.2007 21:36:07)
Odpovědět
S autorem do písmene souhlasím. Je to řečeno stručně a jasně. Velmi dobré jsou i další články pana Drápala publikované na podobná temata porůznu na internetu.

Jen mi vůbec není jasné, jak člověk s takovými názory může vstoupit do strany lidové... Že by schizofrenie?
Re: Jste pro reformu? A proč?
(K22, 27.8.2007 8:19:00)
Odpovědět
Problém s "rovnou" adní je především "technický": pokud na ní nemají prodělat lidé s nízkým příjmem, musí být odpočty tak vysoké, že jim vychází "záporná" daň, čili sociální "příplatky". Jenže z čeho je má stát platit, když mu právě díky rovné dani zbývá mnohem méně na přerozdělování? Pokud jse do "spravedlnost" je to také sporné: bohatí občané využívájí veřejné služby a investice v daleko větší míře než ti chudší: dálnice, silnice, soudy, policii, státní správu atd, atd....
Re: Jste pro reformu? A proč?
(albert, 27.8.2007 11:26:48)
Odpovědět
Velmi pěkně vystiženo, bez emocí, bez stranické ideologie. Děkuji, plně s Vámi souhlasím! Proč takhle nemluví politici? Protože jejich cíle sahají jen k příštím volbám. Bohužel, k mému zklamání se to dnes týká i té strany, která má solidaritu s potřebnými a nadčasové hodnoty přímo ve svém ideovém programu.
Re: Jste pro reformu? A proč?
(Michal Kretschmer, 27.8.2007 11:35:22)
Odpovědět
Dobře napsáno.

Je ale třeba napřed si říci, co se má z těch vybraných peněz financovat, tedy jaké úlohy má plnit stát. Dnes je jeho role přebujelá, takže toho moc spotřebuje. Další věcí je efektivita práce úředníků, tady je nutné zlepšení procesů ve státní správě. Tím lze ušetřit dost.

Jinak je zapotřebí, aby v sociální oblasti šly prosředky jen tm, kteří je opravdu potřebují a ne k těm, kdo nechtějí pracovat a jen jen zneužívat. Pak se i na ty opravdu potřebné dostane více.
Re: Jste pro reformu? A proč?
(Jarda, 27.8.2007 18:19:19)
Odpovědět
Pane Drápale!
Jaký je Váš měsíční příjem?A co kdyby se stanovily příjmy v maximální míře,řekněme tak 35000 Kč
a zbytek nad tuto částku by byl použit jako zdroj finančních prostředků státního rozpočtu.
Nebo jste přesvědčen o mravnosti výše platů
manažerů a ředitelů firem,platů našich zákonodárců a podobně?
No vidíte,jsem stejně jednoduchý jako Vy.
Zdravím Vás s přáním hezkého dne.
Re: Jste pro reformu? A proč?
(Petr, 27.8.2007 18:46:53)
Odpovědět
Ona je nějaká reforma?
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama