reklama
reklama

Česká republika: Jak dostat zemi na západ?

Autor: Thorstein Bjornsson | Publikováno: 17.8.2007 | Rubrika: Politika
Ilustrace

Asi se shodneme na tom, že je Česká republika zemí moderní. Lidé používají mobily nejhojněji široko daleko, jakákoliv technická vymoženost, zejména taková, která se dá různě upravovat, v Čechách slaví úspěch. Škodovka si opět vydobyla pozici dobré automobilky místo terče vtipů. Česká kultura i státnost byla odedávna svázána se Západem, nikoliv s Východem - jenže působí ČR opravdu jako Západ? Z pohledu cizince nikoliv, i když se nám to může nelíbit. Sám pocházím z České republiky a tato pořád zůstává jednou z mých dvou vlastí, kde tou druhou je Norsko. Nedám na Českou republiku dopustit, leč neskutečně mě štve, jakou pověst tato krásná země ve světě má. Důsledně opravuji každého zde, kdo by měl pocit, že je Česká republika Ost-Europa řka, že je Sentral-Europa a že s východní Evropou nemá země, odkud pocházím, zhola nic společného. Do České republiky jezdím relativně často, nicméně dosud jsem nikdy nepřišel na to, co vidí na mé rodné zemi cizinci "východního" - až když jsem si nedávno udělal takový experiment. Zkusil jsem se po ČR pohybovat ne jako Čech, který mluví česky a vyzná se jak co chodí, ale jako Nor, který mluví norsky a anglicky, který je v Čechách poprvé. S hlubokým zklamáním jsem musel dát za pravdu těm, kteří ČR označují za Ost-Europa, protože až teď jsem viděl, co všechno ČR chybí, aby se dala skutečně za západní zemi považovat. Problém netkví ani tak v infrastruktuře, jako spíše v chování lidí. Za dobu mého experimentu jsem se setkal s mnoha scénami tohoto typu: vejdu do horské chaty, řeknu si anglicky o colu. Dotyčná p(r)odavačka s velice otráveným obličejem na mě spustila: "česky, polsky nic?" - na což jsem jí řekl, že opravdu nerozumím. Nakonec tedy tu colu nalila s výrazem tak neskutečně otráveným, že by z toho zkyslo mléko. Takové situace se opakovaly víckrát, pokud byli místní přesvědčeni o tom, že jsem cizinec, chovali se často otráveně, jako kdybych jim přidělával práci tím, že se mnou vůbec musejí mluvit. A to ani nemluvím o tom, že v Čechách pouze málokdo mluví anglicky, pokud pomineme Prahu.

Další kapitolou, která označuje ČR jako Ost-Europu, jsou místní silnice. Není ani tak zdaleka problém v jejich technickém stavu, ostatně co si budeme říkat, v takovém Švédsku vypadají velmi podobně a navzdory všemu tamnímu socialismu nikdo soudný Švédsko za Ost-Europu nepovažuje. Je to v lidech, kteří po těch silnicích jezdí. Za tu dobu, co žiji (a jezdím) v Norsku, zvykl jsem si velice na tamní způsob jízdy, tedy přesně v souladu s pravidly a rychlostními limity, s tempomatem a bez stresu.

Chci-li někde být o 10 minut dřív, o 10 minut dřív také vyrazím. Jedu ohleduplně a bez nehody klidně 3000 km (cca vzdálenost Oslo - Kirkenes). Přijel jsem do Čech, sedl jsem za volant a měl jsem pocit, že se mě všichni snaží zabít. Nebyla to jen vysoká rychlost, často naprosto zbytečná, protože jsem dotyčného agresivního jezdce zpravidla se zapnutým tempomatem dojel za nejbližším kamionem či na nejbližší červené, ale je to zejména otázka neohleduplnosti, likvidačního způsobu jízdy ve stylu "práva silnějšího".

Dalším důležitým aspektem jsou restaurace a obecně pohostinství. Jestli se někde opravdu podepsal komunistický režim na likvidaci pohostinství, tak to bylo právě v Československu. Obsluha je často protivná jako řeznický pes, restaurace neberou karty a pokud berou, často nemají bezdrátový terminál a chtějí si brát platební kartu "někam dozadu", což mnoho důvěry nebudí. Souhrnně bych tento jev označil za "knedlíkářství", tedy specifický typ plebejského buranství, kdy dotyčný buran je na své buranství jakýmsi zvláštním způsobem hrdý. Podívám-li se na jakékoliv dobové filmy z první republiky a na to, jakým způsobem pohostinství vypadalo před zásahem komunistů, dostanu obrázek stejný jako pohostinství ve kterékoliv slušné zemi. Bohužel komunisté naočkovali lidi neochotou, nevkusem a odmítáním vkusného pohodlí, v důsledku čehož mnoho restaurací vypadá jako "luxusnější" verze školní jídelny, přičemž ten "luxus" se projevuje rádobynóbl chováním obsluhy a hraním si na důstojnost, které je spíše směšné než důstojné. Kapitolou samotnou o sobě je všudypřítomná zlodějna, kdy co není přivařené to zmizí či notoricky známí taxikáři se "zázračnými" taxametry co pozapomněly desetinnou čárku posunout o jednu pozici dopředu. Do toho by lidé měli něco dělat trochu se svým životním stylem, protože pohled na vytahané obličeje těch, co nedělají jiného, než sedí v hospodě a jedí bůček s gothajem, není opravdu nic příjemného. Kdyby nevysedávali v cigaretovém kouři každý den v hospodě a místo toho chodili radši běhat a dopřávali si denně místo pěti piv jedno, vypadali by i ve stáří svěží a zdraví. Místo toho si chodí povídat s lékařem kvůli hloupostem a zdržují opravdu nemocné lidi. Výsledek je, že čtyřicetiletí vypadají na šedesát a šedesátiletí jako seschlí staříci.

Možná se ctění čtenáři pousmějí, ale i tohle určuje do značné míry charakter země. Kdyby se tyto všechny věci změnily k lepšímu, sotva by někdo pochyboval o západním charakteru země i kdyby byli lidé sebechudší. Nelze pochybovat o tom, že všechny tyto výše jmenované zlořády jsou dědictvím zločinného komunistického režimu, mnohem horším, než všechny vraždy - při vší úctě k jejich obětem. Pokřivené chování a hodnoty národa se totiž spravit bohužel jen tak nedají. A dokud se tak nestane, budu trpělivě vysvětlovat, že nejsme Ost-Europa a budu doufat, že mi to posluchači uvěří a raději moc do Čech jezdit nebudou, aby nebyli nepříjemně zklamáni...

http://nekorektne.blogspot.com/

reklama
1852 čtenářů | 16 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Česká republika: Jak dostat zemi na západ?
(Dr.Str., 17.8.2007 7:02:38)
Odpovědět
Tohle všechno je bohužel pravda. Jen mám námitku u jedné věci. Nikdo z České republiky není povinen učit se anglicky jen proto, aby se tu cizinec cítil jako doma. Většinou lidé jezdí za turistikou právě proto, že to není doma, že je to jiné. Pokud se chce domluvit, pak by měl znát pro jistotu pár slovíček a frází té země, kam jede, nebo si domluvit překladatele. Stejně, jako to dělají Češi, když jedou na západ.
Zakomplexovanému čechonorovi, antyšvédovi
(David, 17.8.2007 7:18:06)
Odpovědět
Naše republika prožila půlstoletí v totalitním režimu, spadlo do něj i díky podrazaáctví západních spojenců, a to nejenom západoevropanů, ale také hl. američanů, kteří nás přenechali svému spojenci, Stalinovi.
Poslouchat kidy od auslendra, který si vybral zbabělý a prospěchářský útěk za lepším před životem v okupované a trýzněné vlasti, mi otvírá kudlu v kapse a zvedá kufr !

Na tebe jsme čekali, až přijdeš z naftového království nám poradit jak se vyšvihnout nahoru.

Naše země je opět hyperindustriální, vyrábí špičkové automobily, náklaďáky či traktory, vyprodukovala radar schopný zachytit stealths technologie, vyrábí vrtulníky, malá letadla i tryskové bitevníky. Naše pivovary, Matonka či nově kofola dobývají stále více zahraničních trhů..
Myslím, že se pomalu daří navázat na prvorepublikovou tradici ...


Můžeš nám sdělit, co dokázalo norsko, zem profituje z nerostných surovin a rybolovu, má maličký počet obyvatel..
Kde vidím nějaké významné a kvalitní norské výrobky, svědčící o schopnostech norů... kde jsou nějaké norské technologie ???????????

Nemohu se ubránit pocitu, že prospěchářský auslendr, ze zěme lemplů s obrovským komplexem se rozhlíží po evropě a kritizuje země, jejichž obyvatelstvo žije z kvalitní práce a nikoliv z plundrování matičky země, jak tomu dělají arabáši či rusové.....
Re: Zakomplexovanému čechonorovi, antyšvédovi
(Jirka t., 17.8.2007 7:21:48)
Odpovědět
Plně s Vaší reakcí souhlasím, máte pravdu..
Re: Zakomplexovanému čechonorovi, antyšvédovi
(Martin Sadíla, 17.8.2007 8:09:07)
Odpovědět
Myslím, že je dobré také zdůrazňovat úspěchy nikoliv pouze a jen kritizovat, čímž češi vynikají...
Myslím, že je opravdu hodně co chválit...
i takto se buduje a probouzí v lidech národní hrdost..
Re: Česká republika: Jak dostat zemi na západ?
(Jaroslav Vránav, 17.8.2007 7:32:12)
Odpovědět
Víte pane,odpovím Vám takto. Miluji tuto zemi,ale sere mne značná část jejích obyvatel.Jejich proletářské chování má silné historické i sociální determinanty a je zbytečné je jmenovat. Já prostě to stádo knedlopepíků,gojímů a hlav vyztužených 170 l piva na rok a osobu včetně nemluvňat se snažím pouze ignorovat. Je to těžké,ale neustále existují noedisidentská prostředí,kam se uchýlit. Přinejhorším je to samota.
Re: Česká republika: Jak dostat zemi na západ?
(Mirka, 17.8.2007 7:47:04)
Odpovědět
Nepoužívejte nefér kolektivní kritiku, v této zemi je spousta pravicově zaměřených lidí, kteří nevysedávají po hospodách a nekradou..

V rámci východní Evropy jsme stále navrcholu a souhlasím s Davidem, že morální devatsatce zaviněná nacismem a komunismem, zde byla umožněna západem a hl američany, kteří nás hodili do nároče stalina, rakousko dodatečně vytáhli, nás v tom nechali...
Re: Česká republika: Jak dostat zemi na západ?
(Vlček Boris, 17.8.2007 9:15:20)
Odpovědět
Osobně jsem velký vlastnenec a vždy jsem jím byl. K ménu štestí jsem poslední dobu měl možnost častěji vycestovávat také do jiných zemí, a jak je mým zvykem, tak jsem raději volil nepohodlnější život v zahraničí, ve kterém jsem měl možnost poznat lépe místo a lidi, před pohodlným drahým hotelem a jizdou taxiky. A musím napsat, že v mnohém dle mého názoru máme lepší život a mnohém zase horší. Co je ale opravdu naším nedostatkem je kvalita dopravní infrastruktury, silnice jsou strašné, dálnice nedotatečné, vlaky no comment, příměstská doprava řídká atp. Co se týče restaurací, máme myslím možnost si vybírat, znám sposty restaurací, kde se ke mně chovají velice mile (a také je v nich povětšinou plno) a také znám restaurace, kde zas až tak mile se nechovají (a také povětšinou tam je poloprázdno). Lze považovat Francii za západní zemi? Většina z nás by řekla ano, ale co takhle tam promluvit anglicky? :-) A turisté se myslím do Paříže, Cannes, Avignonu .. jen hrnou. Jestli Češi nemluví anglicky, tak Francouzi tuplem ne. Co považuji zase za velké pozitivum ČR je relativní svoboda a relativní bohatství.
Re: Česká republika: Jak dostat zemi na západ?
(Minorita, 17.8.2007 12:28:19)
Odpovědět
mou vlastí je ta země, kde jsou největší dávky.. takto se pozná vlastenectví !
ze sparávy sociálního zabezpečení zdraví všechny daňové poplatníky

Lakatoš
Re: Česká republika: Jak dostat zemi na západ?
(Jaroslav Vránav, 17.8.2007 14:21:39)
Odpovědět
Buď máš eskutečný smysl pro humor zavíněnící cynismem nebo je to mírně řečeno o přes ústa....
Re: Česká republika: Jak dostat zemi na západ?
(jachtík, 17.8.2007 14:47:28)
Odpovědět
dostat českého postkomunistického vyčuraného a nezodpovědného joudu na západ je bohužel nemožné. zodpovědnost tu nemá nikdo, nikdo nepochybil a přece se všechno řítí kam nemá. je to o zodpovědnosti. lidé na západě mají úplně jiné hodnoty, z nichž na čelném místé je právě zodpovědnost. tu u nás nenajdete. ani u lidí, ani u politiků a v tom to všechno spočívá a hasne. vítejte proto ve shnilých banánech.
Re: Česká republika: Jak dostat zemi na západ?
(Patrik, 17.8.2007 17:57:53)
Odpovědět
Autor píchl - jako obvykle, do vosího hnízda. Nám v Česku něco vytýkat - a ještě z Norska. Je pravdou také, že milý autor nalil do jedné vaničky všecičko, co stačil vidět a nechutně spaušalizoval vše co se dalo do jedné hroudy a tou po náš všech jednoduše mrštil. Ve zdejších odpovědích (mnohdy oprávněně naštvaných) je ukryto mnoho pravdy (žel ale občas bídně podané). Je zbytečné opakovat, že zde máme dobré i špatné restaurace (dokonce velmi dobré za velmi přijatelné ceny) To že se vyhrábaváme z bolševismu, mnohdy stále ještě obklopení vlivnými bolševiky (nyní je to ovšem u nich jen pouhá minulost)je opravdu díky tomu, že nás Západ hodil jako štrůdl Stalinovi. Buďme ale spravedliví, Beneš v této hře není vůbec až zase tak čistý. Jestliže někoho věrolomně zavřu na pár roku do chlívka, těžko mu pak po vypuštění mohu vytýkat chyby v chování či vzdělání. Západ by si měl být vědom svých chyb a odpovědnosti za vyhoštění Česka ze západního společenství. No a milým Norům bych co by občan jejich země, velmi lehce vysvětlit, že pokud by byli členy RVHP a Varšavské smlouvy, určitě a zcela jistě by nebyli na tom jako jsou nyní. A možná by se z toho všeho vyhrábavali mnohem a mnohem hůře než my tolik jimi kritizování Češi, Moravané a Slezané.
Re: Česká republika: Jak dostat zemi na západ?
(jj, 17.8.2007 19:06:30)
Odpovědět
nejhorší je že nás tihle západní evropeisté do "Evropy" přijali jen proto aby nás mohli také zotročit v jejich eurogulagu - v mnoha věcech jsme mnohem vyspělejší než některé západní země a především se nenecháme intelektuálně zkorumpovat ani zastrašit ani opít rudým eurorohlíkem - na rozdíl od většiny Evropských zemí máme tradici skutečné(!) Masarykovy demokracie a proto nemlčíme k tomu co se s EU děje a na nás celá neslavná eurosocialistická totalitární EU jednou krachne - a komouši ,ani havlisté i další jim podobné odporné prostitutky s tím nic nezmůžou
Re: Česká republika: Jak dostat zemi na západ?
(David, 21.8.2007 8:30:30)
Odpovědět
Jenom tak namátkou, jmenujte nějaké oblasti či obory, v nichž jsme mnohem vyspělejší nežli západ Evropy, sem snimi..
Děkuji !
Re: Česká republika: Jak dostat zemi na západ?
(Daniel Makay, 17.8.2007 21:53:58)
Odpovědět
No, no. Bohužel musím autorovi oponovat. Jestli chce kritizovat ČR z pozice zápaďáka tak se musím hluboce zasmát. Jestli ten eurosocializmus za hranicemi má charakterizovat ty západní hodnoty, kterým se my ubozí češi máme učit, tak díky nechci. A nic proti, ale mám bohužel i já podobné neblahé zkušenosti se „západem“. A nakonec mne ani tak nemrzí jak se češi chovají k cizincům, co mne mrzí jak se mnohdy chovají sami k sobě(ale ani toto s nedá tak primitivně paušalizovat jak nám to předvedl autor) . Na závěr, to je prostě chorá ateistická duše, ale bohužel již velké části Evropy.
Re: Česká republika: Jak dostat zemi na západ?
(Josef, 18.8.2007 11:52:05)
Odpovědět
Autor to myslel jako radu a ctenari to chapou jako kritiku! Na priklad, ze mensi restaurace neberou plastik karty se nedivim! Za kazdou transakci musi bance zaplatit 3%. A u mensich polozek je zisk tak maly, ze nezaplati majiteli ani naklady na "papirovani"! A za druhe obcanum jsou domaci neduhy jasne a neni treba jim to pripominat.

Co ale pokladam za chybu jsou vymluvy, ze nas zapad hodil Stalinovi! To je levna vymluva! V Jaltske konferenci vubec nic o rozdeleni Evropy nebylo! Z nasich dvou vlad londynske a moskevske to vyhrala ta moskevska eliminaci, v nekterych pripadech i fyzickou te londynske. Narod v te dobe se citil zrazen Mnichovem a to bylo v pameti naroda v te dobe jeste cerstve. Proto tak lehce se povedlo komousum narod podvest! Navic Americane nemaji sanci u nas ani dnes, natoz v te dobe! Vzdyt jeste v r. 1945 bombardovali pro valku dulezite prumyslove objekty jako na pr. chemicku na synteticka paliva v Litvinove! Putin shani spojence, hlavne u svych byvalych satelitu, aby mel opravneni pro jeho styl demokracie a narod zase bude mit moznost si dejiny zopakovat! Silny antiamerikanismus nejen u nas mu dava znovu prilezitost ovladnout Evropu nejen kontrolou energie, ale i politicky. Stary komunisticky sen eliminovat kapitalistickou Ameriku je stale zivy a privrzencu i v zapadni Evrope ma dnes vice, nez kterykoliv komunisticky vladce pred nim! A nespolehejme se na EU a nezapomenme, ze Chirac - Schroeder se do nedavna snazili Americany izolovat, a z NATO udelat jen diskuzni klub! Az kdyz Putin zacal privirat kohoutky s olejem a plynem, Merkel a Sarkozy zmenili politicky smer a snazi se zpretrhanou transatlantickou vazbu obnovit! Ale antiamerikanismus jim doma kvete stejne jako v CR. A proto Putin se citi tak silny a startuje znovu studenou valku! Rusky venkov je chudy stejne jako za cara, ale penize za olej a plyn Putin investuje do zbrani a sen kremelske svetove moci se znovu zacina realizovat! Pouze se vypustily slova komunizmus a vlada delniku a pracujici inteligence!
Re: Česká republika: Jak dostat zemi na západ?
(David, 21.8.2007 8:00:58)
Odpovědět
Putin si totiž uvědomil, že kromě západu se začíná rusku významem vzdalovat i čína, rozhlédl se tedy doma čím že může z ruského portfolia konkurovat na světovém kolbišti a co uviděl ?
Několik miliardářů ovládajících nerostné suroviny, jejich těžbu a zpracování a několik obřích zastaralých zbrojovek.
Miliony ožralých mužíků neschopných jakékoliv kreativity a jejich strhané, zprostitutizované ženy a dcery....
šílená demografická křivka, rpidně rostoucí počet nakažených HIV...atd. atd.

A začal tedy jednat.



A naše reakce musí být, tvrdé semknutí kolem NATO a EU, rychle pokračující modernizace armády, radar rozhodně ano.
Jedinná odpověď na čínsko ruskou nihilisticko komunistickou bující agresi musí byt demonstrace jednoty a síly západu, vojenské, hospodářské, drtivé technologické převahy.

Lépe je zastrašit než započíst skutečný vojenský konflikt. Jednou se to už Reganovi povedlo, nezbývá nám, než znovu dokázat mocnostem zla, že západ je silnější a odratit je.
Tímto opět vyzývám k bojkotu čínské olympiády, čínských výrobků a hlasitějším protestům proti čínským aktivitám v Africe a dalších zemích !!!
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama