reklama
reklama

Václav Neckář tajemství zbavený

Autor: Luděk Staněk | Publikováno: 4.7.2007 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Míchat dohromady celebrity a politiku se nemá. Stačí se podívat na všechny ty rockové hvězdy, které se snaží zachránit Afriku a kdekoho vybízejí k tomu samému, zároveň ale dělají všechno pro to, aby z téhle pomoci měly co nejvíc popularity. Minulý týden se ale ukázalo, že blbnout nemusí jen slavní, ale i lidé kolem nich, respektive novináři. Redaktoři jednoho deníku se vypravili do archivů StB pátrat po slavných jménech a našli tam cosi na Václava Neckáře. A hurá, superstory byla na světě. Vzhledem k tomu, že všichni víme, komu máme v tomhle příběhu fandit (estébáci jsou vždycky ti zlí, a pokud tvrdíte opak, budete nejspíš sám estébák), dál už ten příběh tak nějak jede sám.

Mám ale s celým tím „případem Bacil“ několik zásadních problémů. Tak třeba – proč zrovna Václav Neckář? Protože je známá postava? Možná, ale znamená to, že od něj mám čekat nějakou větší odvahu než třeba od svého obvodního lékaře? Neckář se navíc nikdy netvářil jako disident, není tedy důvod, aby se kdokoli cítil jakkoli podvedený. Nehledě na to, že dokonce i lidé, na které měl donášet, o něm dnes stále mluví dobře. Jde tedy v podstatě pouze pro zábavu pro masy. Má to pravděpodobně základy v nezdravém vztahu Čechů ke známým lidem vůbec. Celá věc s Neckářem navíc přichází příliš pozdě na to, aby mohla být brána i jako záminka k diskusi o roli StB v životě společnosti před rokem 1989. Z toho, co noviny zveřejnily, toho totiž tak jako tak moc nevykoumáte. Neckář nebyl velká ryba. Nebyl ani střední ryba. Jediný důvod, proč to šlo ven, byl prostě ten, že je známý, zatímco lidé, kteří byli ve vztahu ke komunistické tajné policii daleko aktivnější, prostě nejsou tak známí. Nic víc, nic méně.

Užitek pro společnost je zveřejněním Neckářova svazku nulový. Speciálně osmnáct let po změně režimu. Nabízí se jedno zajímavé historické srovnání – dnes už víme, že zatímco po druhé světové válce dav naháněl údajné kolaboranty z řad herců, kteří během války natáčeli na Barrandově filmy (na které stejný dav během války chodil a tleskal jim), opravdoví váleční zločinci byli často dávno s batohem na zádech na cestě do amerického zajetí či se po sobě snažili alespoň zamést stopy. Nic proti fascinaci známými jmény – všichni vědí, že tihle lidé dokážou prodat noviny, pokud na ně něco vyhrabete a pořádně to rozmáznete na titulní stránce. Ale přijde mi hloupé maskovat to řečmi o vyrovnání se s minulostí. Já se po zveřejnění „kauzy Bacil“ necítím s minulostí vyrovnán víc, než jsem byl dřív. Vy ano? 

Napsal Luděk Staněk pro deník Metro

reklama
3619 čtenářů | 13 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Václav Neckář tajemství zbavený
(ICHoCH, 4.7.2007 6:44:17)
Odpovědět
Zanedlouho se lidé budou chlubit, že spolupracovali s estébé. Oni totiž s hlupákama nic nechtěli mít a jako profesionálové také spolupracovali s odborníky.
Re: Václav Neckář tajemství zbavený
(Petr, 4.7.2007 7:58:34)
Odpovědět
A kdo s herců čí zpěváků,pokud chtěl vystupovat,nespolupracoval s StB? Je to jen otázka času,kdo koho naštve a co na něj vytáhne.
Re: Václav Neckář tajemství zbavený
(ixka, 4.7.2007 8:30:24)
Odpovědět
Ty idiote, sám jsi estébák, když něco takového šíříš!!! Jen zaséváš nenávist k určité skupině lidí. Kdo je Čech, ten je podrazácká bestie schopná všeho. Jak se ti líbí toto vyjádření? Jestli tě neuráží, tak jsi jen hadr.
Re: Václav Neckář tajemství zbavený
(Petr, 4.7.2007 8:52:25)
Odpovědět
Soudě podle Vašeho slovníku bych s Vašim tvrzením souhlasil.
Re: Václav Neckář tajemství zbavený
(jj, 5.7.2007 16:55:44)
Odpovědět
"Kdo je Čech, ten je podrazácká bestie schopná všeho" - a pak kdo tady vyvolává nenávist vůči skupině obyvatel (ovšem levičákům to při jejich slabomyslnosti,fanatismu a nenávisti nepřipadá nenormální či nelogické)
Re: Václav Neckář tajemství zbavený
(Houmr, 4.7.2007 8:25:06)
Odpovědět
Váleční zločinci neprchali jen k Američanům. Také se vydávali na cestu spolupráce s komunisty - i STB.
Re: Václav Neckář tajemství zbavený
(x2u, 4.7.2007 11:26:37)
Odpovědět
Jo, jo, a ty velky potvory jsou dal v klidu a vladnou nam. Toz tak.
Re: Václav Neckář tajemství zbavený
(Daniel Makay, 4.7.2007 13:49:57)
Odpovědět
No tak to je opravdu zajímavej článek. Safra takže ono vlastně zveřejňování zločinů komunizmu nemá žádný smysl. Hmm, pane Staněk Neckář chudák se nyni cítí kvůli tomu hrozně. Co mu to vlastně udělali ? Že zveřjnili pravdu? Fakt to si chudák skutečně nezasloužil. V honění zločinců snad hraje čas nějakou roli ? To jsou mi úvahy.Ajajaj.
Re: Václav Neckář tajemství zbavený
(Vlček Boris, 4.7.2007 14:10:26)
Odpovědět
Souhlas!
Re: Václav Neckář tajemství zbavený
(Vlček Boris, 4.7.2007 14:10:45)
Odpovědět
Souhlas!
Re: Václav Neckář tajemství zbavený - vše je jinak
(Nedivící se, 7.7.2007 0:51:39)
Odpovědět
Sem tam čas od času vyskočí pseudoaféra s nějakou celebritou, že spolupracovala s StB. Tyto aféry jsou vyráběny na objednávku nynějšího režimu jako zástupný problém a to aby si lidé neuvědomovali závažnější problémy a zejména protilidovou politiku spoučasné vlády, zejména:
1) dojde ke zvýšení DPH na potraviny, léky a energie z 5% na 9%, 2) za první 3 dny nemoci bude nic a pak méně, 3) daně ze mzdy se zvýší na 23%, 3) budou poplatky u lékařů, 4) poplatky za recept - ODS slíbila, že se nezvýší spoluúčast občanů ve zdravotnictví, 5) snížení mateřské dovolené, 6) zmrazení mezd učitelům a dalším zaměstnancům, 7) zmrazení důchodů, 8) zrušení společného zdanění manželů, 9) legalizace podvodného švarcsystému, 10) atd....
Re: Václav Neckář tajemství zbavený - vše je jinak
(JERRY, 8.7.2007 17:44:32)
Odpovědět
A o tom ty vlády socanů a modrých bolševiků z ODS jsou. proto si vyrobili Ústav paměti národa a zde proti nepohodlným, ovšem vědecky, budou vyrábět usvědčující důkazy. Nepochopí, že estébé spolupracovala pouze s chytrými lidmi a informovanými.Proto s nimi spolupracovali také disidenti.
Re: Václav Neckář tajemství zbavený
(petr, 10.7.2007 10:27:23)
Odpovědět
Máte naprostou pravdu a tento případ je barometrem hlouposti občanů tohoto státu.StBáci a trýznitelé politických vězňů dnes mohou vyjadřovat soukromě Neckářovi svoji účast v honbě na čarodějnice.Nevěřím však,že by Neckář o takovou podporu stál.Bylo by dobré vědět,kdo nás zásobuje těmito kauzami po 18 letech a proč mu to vyhovuje.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama