reklama
reklama

Kdo ztratil Rusko?

Autor: Pat Buchanan | Publikováno: 13.6.2007 | Rubrika: Z druhé strany
Ilustrace

V roce 1988 v Moskvě vedle sebe kráčeli dva tehdy nejmocnější muži světa, Ronald Reagan a Michail Gorbačov za přihlížení stovek ruských občanů.

Dva muži tehdy podepsali největší dohodu o omezení zbraní v historii – stažení všech sovětských raket SS-20 ze stanovišť v Evropě, výměnou za obdobný krok ze strany USA, stažení všech raket Persching, které v západní Evropě nechal rozmístit Reagan.

„To probuzení do onoho rána bylo tak blažené, že se tomu nedalo ani věřit, žít bylo v tu chvíli tak nebeské“, napsal před více než dvěma sty lety Wordsworth, když se poprvé dozvěděl o tom, že padla Bastilla.

Mnozí z nás se před pár lety cítili podobně.

Za tři roky od zmíněné dohody padla Berlínská zeď, loutkové režimy východní Evropy se zhroutily, Německo se znovusjednotilo, Rudá armáda se vrátila domů, Sovětské impérium zmizelo a osvobodilo se z něj na patnáct národů. Vznikly baltské republiky, objevila se svobodná Ukrajina.

Nyní, na summitu G8 v Německu oznámil ruský prezident Vladimír Putin, že Rusko opět zamíří své strategické střely na pozice Severoatlantické aliance. Musíme tak, doslova řekl, reagovat na Bushovo rozhodnutí rozmístit antirakety na území Polska a radar v České republice

Proč tak činíme?

Spojené státy prohlásily, že antiraketový systém ABM v Evropě je primárně zaměřen na prevenci Íránského útoku. Teherán však žádnou atomovou bombu nemá, natož mezikontinentální střelu.

Vypadá to, že směřujeme k další studené válce a pokud v ní už jsme, odpovědnost není a nebude jen na straně Kremlu. Ti, na jejichž bedrech leží největší zodpovědnost za zničení všech plodů vítězství ve studené válce, jsou Clinton a Bush II.

Jak se jim to podařilo ?

Když Rudá armáda opouštěla východní Evropu, Spojené státy navzdory porozumění si a tehdy dobrým vztahům s Moskvou, začaly rozšiřovat NATO směrem na východ. Do svého obranného společenství jsme například začlenili šest někdejších členů Varšavské smlouvy, kteří přímo sousedí s Ruskem: Litvu, Lotyšsko a Estonsko.

Protiruští jestřábi dnes tlačí na to, aby do Severoatlantické aliance vstoupila například i Ukrajina a Gruzie. Pokud uspějí, mohli bychom být v budoucnu zavlečeni do konfliktu s nukleárně vyzbrojenou Ruskou federací o nadvládu nad krymskou oblastí a o statut a orientaci Jižní Osetie, v horším případě celé Gruzie.

Jsou všechny americké zahraniční zájmy natolik cenné, že kvůli nim klidně budeme riskovat mezinárodní konflikt? Akceptovali by Spojené státy obdobnou aktivitu Číny nebo Ruska v Karibiku?

Od té doby, co dala Moskva kdysi zelenou k využití území bývalých Sovětských republik v centrální Asii pro americkou vojenskou techniku při útoku na Afghánistán, Spojené státy zde neustále usilují o své základny. Rusko a Čína jsou nyní společně odhodláni nás odsud vykopat stůj co stůj.

Amerika tajně jedná s Ázerbjdžánem a Gruzií ohledně vybudování ropovodu na linii Baku-Tibilisi-Ceyhan k převodu ropy z Kaspického moře směrem k Černému moři a do Turecka, aby tak obešla Rusko a vyřadila jej z místního vlivu.

V roce 1999 Spojené státy po více než sedmdesát dní bombardovaly Srbsko jako trest za to, že Srbové bránili svou zemi se udržet svou provincii Kosovo, kterou se jim kosovští Albánci snažili násilím vyrvat. Pravoslavné Rusko se již dlouho vidělo jako ochránce balkánských Slovanů. Clinton Rusko ignoroval a v této ze strany Srbska nevyprovokované válce dal Rusům do konce najevo, že v případě vměšování se Washinghton přehodnotí své vztahy k ruským koncernům na americkém území.

Poté, co pomohla k pádu vlády v Bělehradě, usiluje naše nová Kominterna, jinak organizace zvící se Národní nadace pro šíření demokracie (NDE), Dům svobody a podobné spolky, zasahující a vměšující se v současné době do situace a poměrů v Gruzii a na Ukrajině, o to, vypudit a svrhnout proruské režimy a instalovat zde proamerické vlády. V současné době však NED však ustupuje z Běloruska a schyluje se k tomu, vyhnat její pobočky i z Moskvy.

Můžeme Rusům vyčítat, že mají vztek? Jak bychom my reagovali na levicová NGO´s ve Washinghtonu, dotované a podporované ruskými ropnými penězi, které by pomáhaly nepřátelským elementům v průniku do Bushovy administrativy?

Spojené státy dříve trvale sekýrovaly Rusko za nedostatek demokracie. Studená válka skončila, znamená to snad však, že ruská politika je nějakým naším byznysem?

Nám se nelíbí, jakým způsobem jedná Putin s Michailem Chodorkovským, Borisem Berezvskym a dalšími oligarchy, kteří v roce 1990 využili ruskou slepotu, naivitu a nezkušenost k vlastnímu obohacení. Jenomže stejně tak se možná Putinovi nelíbí, jak jsme my jednali s Marthou Stewart.

Harry Truman je často obviňován, že započal studenou válku. On ne, to Stalin. Bill Clinton, George William Bush a neokonzervativci si koledují o to, zahájit druhou. Prvořadým úkolem dalšího amerického prezidenta by tak mělo být napravit to, co tato sorta napáchala a přestat posměšně šťouchat do ruské tváře

Z anglického originálu "Who lost Russia" přeložil Ondřej Šlechta

www.chroniclesmagazine.com

reklama
4644 čtenářů | 7 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Kdo ztratil Rusko?
(tr.l., 13.6.2007 13:31:52)
Odpovědět
Na svém evropském turné,nebyl nikde Bush přijat přátelsky tak,jak v mafiánské Albánii.Zřejmě se tam cítil jako mezi svými,což potvrdili Albánci i tím,že mu ukradli hodinky.Kdysi jsem byl služebně asi pět měsíců v Kosovu a to přímo v Prištině,jejím hlavním městě.Aniž bych chtěl někomu stranit,tak jednoznačně musím potvrdit,že horší lidi než jsou Albánci,si nedovedu představit.Pokud se jako "lidi" daji vůbec označit.Naprosto se štítí jakékoliv práce a jako zlodějivé jsou profesionálové.Pochopitelně jsou i slušní lidé,bohužel v menšině.
Re: Kdo ztratil Rusko?
(Dr.K.Z., 13.6.2007 14:06:35)
Odpovědět
Velmi pěkný článek,zcela objektivní.Opravdu by bylo velkou chybou,kdybychom ztatili takového souseda,jakým bezesporu Rusko je.Američané se všemožně snaží vrazit klín mezi mnohé postkomunistické země a Evropskou unii,popřípadě Ruska.Dokonce si i našli takové politiky,kteří by byli toho schopni.
Všiml jste si, že autorem je také Američan???
(alfa, 13.6.2007 16:30:22)
Odpovědět
Zas to vrážení klínů...Američané nemusí nic takového dělat, Putin, jeho generálové a především jejich imperialistický nacionalismus to zvládá sám.
Všiml jste si, že autorem je také Američan???
(alfa, 13.6.2007 16:30:23)
Odpovědět
Zas to vrážení klínů...Američané nemusí nic takového dělat, Putin, jeho generálové a především jejich imperialistický nacionalismus to zvládá sám.
Hmm, zas tak dobrý příspěvek to není:-)
(alfa, 13.6.2007 16:31:50)
Odpovědět
Podivné...
Re: Kdo ztratil Rusko?
(Josef, 13.6.2007 16:19:25)
Odpovědět
Ja myslim, ze pan Buchanan nechape, ze my a dalsich 5 statu Warsavske dohody nevstupovalo do NATO podrazit Rusko, ale naopak z rozhodnuti ze patrime k zapadnimu stylu demokracie a s vychodem nechceme mimo obchodu nic mit. Jinak jsme mohli ve Warsavske dohode zustat. A ze strachu z Moskvy se do NATO prihlasily i Baltske republiky. Vyhruzky Putina mirit utocne nuklearni rakety na zapad v soucasne dobe pouziva Ukrajina jako duvod, proc by mela byt prijata do NATO take, protoze sama se Putinovi neubrani. A stejne duvody, proc se asijske republiky snazi o silnou spolupraci s USA je ze stejnych duvodu, proste se boji nove kolonizace z Moskvy.
Souhlasim, ze se nemela bombardovat Jugoslavie, ale v otazce ropovodu to ma spatne take, ten stavi zapadni olejarske spolecnosti a ti ho stavi timto smerem z ekonomickych duvodu a nikoliv politickych. Kdyby nebylo zapadnich investic do Ruska, tak by olej a plyn mel Putin stale jeste v zemi a jelikoz se momentalne dostal do pozice tyto investice ukrast, tak zacal vyhrozovat atomovkama.
Kdyby si USA chtely podmanit Rusko, tak mely prilezitost hned jak se Gorbacovuv rezim zhroutil. Prave naopak USA a zapad zaplavil Rusaky masivnimi investicemi do jejich zkolabovane ekonomie a snazi se do dnes postavit je na nohy.
Pat Buchanan vzdy napise par clanku kdy s nim 100% souhlasim a pak prijde clanek kdy je uplne mimo misu! Joho konservativni ideal je stahnout armadu ze sveta a postavit ji na hranice USA, postavit zed mezi Mexikem a Kanadou a do svetovych veci se nemichat! I kdyz s tou zdi souhlasim, v USA je momentalne kolem 10-12 milionu ilegalu a ne vsichni pracuji! President Bush jim chce dat amnestii a zelene karty a 75% obyvatel s tim nesouhlasi, takze to prezidentovi neprojde. Americane maji radi emigranty, ale jenom legalni a ty, kteri se chteji stat Americany a ne kteri prisli ilegalne a z USA si delaji Mexiko, nechteji se ucit anglicky a nekteri dokonce Ameriku nenavidi!
Re: Kdo ztratil Rusko?
(Daniel Makay, 14.6.2007 9:39:46)
Odpovědět
Sohlas, perfektní.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama