reklama
reklama

Omezit, či neomezit držení zbraní?

Autor: Ondřej Šlechta | Publikováno: 30.5.2007 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Po tragédii, kdy korejský student v dubnu se zbraní v ruce připravil na univerzitě ve Virginii o život dvaatřicet lidí, se objevuje otázka, zda možnost legálně vlastnit zbraň podobným událostem napomáhá, či nikoli a zda je případný zákaz či omezení držení zbraní soukromými osobami zásahem do jejich individuálních práv, nebo ne.

Samotná držba střelné zbraně není podle mého názoru nic špatného. V poslední době je zejména z různých „humanistických“ kruhů viditelná snaha poukazovat na to, že držba zbraně je apriorně spojena se zlými úmysly konkrétního člověka. Držitel střelné zbraně se vykresluje jako „americký cowboy“ a argumetuje se tím, že „slušný člověk přece nemá důvod střelnou zbraň vlastnit“.

Právo držet zbraně je dle mého neoddělitelně spjato s právem na vlastnictví, popř. jeho obranu. Konkrétně například americká tradice držení zbraní není způsobena ničím jiným než realitou tzv. „divokého západu“ druhé poloviny 19. století. Obyvatelé venkova byli tehdy vystaveni neustálé hrozbě útoků různých lapků či zlodějů koní a dobytka. Navíc pokud se neomezíme jen na Spojené státy, zjistíme, že vlastnictví zbraně je od dob, kdy je člověk člověkem, čímsi naprosto přirozeným.

Není to stále rostoucí počet ozbrojených lidí po celém světě, co procentuálně zvyšuje násilí a kriminalitu. To naopak dnešní doba všeobecné relativizace, snižování hodnoty lidského života a naprostá bezskrupulóznost zločinců nutí občany adekvátně se bránit. Vlastnictví střelné zbraně navíc naprosto stírá fyzické rozdíly mezi lidmi a zároveň zvyšuje náklady zločinu v očích pachatele. Pokud má oběť zbraň, stává se pro zločince těžší „kořistí“. Konkrétní příklad: dvacetileté děvče nemá šanci ubránit se stokilovému násilníkovi; může sice utíkat, ale pokud zrovna není trénovanou atletkou, útočník ji stejně dostihne. Pokud bude děvče vlastnit střelnou zbraň, stává se útočníkovi naprosto rovnou, jakékoli fyzické rozdíly a dispozice zmizí.

Řada lidí namítá (a vcelku správně), že stav, kdy si zbraň může pořídit každý, kdo z hlediska fyzické a hlavně psychické způsobilosti zákonně „vyhovuje“, přeci jen vytváří šance, kdy se potenciální vrah může ke zbrani dostat snáze, než za stavu, kdy by držení zbraní nebylo vůbec možné. Často můžeme slyšet, že případný zákaz by sice zabránil slušným lidem v legálním držení zbraní pro jejich vlastní obranu, nicméně zároveň by totéž znemožnil i zločincům. Ti by se ke zbraním nedostali a obyčejní lidé by neměli důvod si je proti komukoli pořizovat.

Hezká představa, nicméně realitě velmi vzdálená. Kriminální živly si zbraň opatří vždy. Jde o to, že pro člověka, který chce páchat zlo, bude zájem obstarat si střelnou zbraň jakýmkoli způsobem natolik eminentní, že svého cíle nakonec dosáhne. Prostý člověk, který uvažuje o tom, že si zbraň pořídí, se naopak za situace plošného zákazu držení zbraní svého záměru s velkou pravděpodobností spíše vzdá. Plošný zákaz by nedocílil ničeho jiného, než že by zamezil slušným občanům bránit se, zatímco kriminálních živlů by se patrně nikterak nedotkl.

Ano, jedna věc jsou organizované zločinecké gangy, druhou pak „zneužití“ střelných zbraní. Je ale otázka, zda by jim celoplošný zákaz zamezil. I v tom jsem skeptický. Masakry na amerických školách, podobné té virginské, jsou sice bohužel časté, jenže se nevyhýbají ani jiným zemím, například Německu, které má na rozdíl od Spojených států na držení zbraní velmi přísné zákony.

Argumenty typu „více zbraní znamená více zločinnosti“ a „omezení zbraní rovná se méně zločinnosti“ jsou ukázkové lidové mýty. Zatím žádný empirický výzkum nedokázal, že by omezení přístupu ke zbraním vedlo ke snížení zločinnosti. Spíše naopak. Existuje spousta studií, které dokazují, že opak je pravdou. Například ve Velké Británii v roce 1996 držbu zbraní prakticky zrušili a výsledkem bylo, že počet ozbrojených útoků se zvýšil bezmála o 40 %.

Podobně dopadla Austrálie, kde po podobném omezení počet loupeží stoupl o polovinu a počet násilných přepadení o 40 %. V USA je pistole čtyřikrát více využívána k obraně než k útoku. Když je zbraň použita ke spáchání zločinu, jsou toho plné noviny, ale téměř nikdy se nepíše o situacích, kdy pistole nebo puška zločin zmařily. Jen v jednom z padesáti případů použití zbraně v sebeobraně je nutno na člověka přímo vystřelit. V devětačtyřiceti případech stačí na zmaření zločinu zbraň vytáhnout nebo z ní vystřelit do vzduchu.

Podle představ „humanistů“ by celá společnost měla být kompletně odzbrojená, přičemž zbraně by mohly nosit jen ozbrojené složky typu policie a armády. Nalijme si čistého vína: tato situace nikdy nenastane. Ostatně podívejme se na příklad Jihoafrické republiky: tam by restrikce znemožňující jakékoli držení zbraní s největší pravděpodobností znamenala konec existence její bílé menšiny, která tam dnes na určitých místech žije jen díky tomu, že je uzavřená v opevněných čtvrtích hlídaných po zuby ozbrojenými ochrankami. Legislativa omezující držení zbraní zločinnost nepotírá, nýbrž ještě více podporuje její rozmach.

Na druhou stranu nezastávám názor radikálních liberálů, kteří tvrdí, že naopak čím více zbraní ve společnosti bude, tím více bude bezpečná. Obávám se, že lidská osobnost je natolik nevyzpytatelná a nevypočitatelná, že liberální teorie aplikující na tento fenomén problematiku tržní rovnováhy (ozbrojeny budou obě skupiny, nejenom „zlí“, ale i „dobří“, a „zlí“ si nebudou vyskakovat, neboť budou ohroženi ozbrojenými „dobrými“) na lidskou společnost zkrátka dost dobře aplikovat nelze.

Nemyslím si, že by bylo nezbytné nějak přehnaně podporovat ozbrojování občanů, avšak zároveň ani není nutné jim toto právo upírat. Bránit sám sebe, svůj majetek a své blízké v případě ohrožení se zbraní v ruce je dle mého přirozené lidské právo. Příklady z Izraele a Švýcarska, kde je držba zbraní ještě rozšířenější než ve Spojených státech, ukazují, že se to dá i bez zvýšeného rizika pro obyvatelstvo.

Revue Politika, duben-květen 2007

reklama
2930 čtenářů | 9 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Vondra neví kudy kam !
(J.K., 30.5.2007 14:47:58)
Odpovědět
Nedělní výroky ministra Vondry svědčí o tom, že vláda je s argumenty pro americký radar v koncích. Vyhrožování znovuzavedením povinné vojny je skutečně zajímavé pojetí oné slíbené informační kampaně. Podle logiky pana Vondry by nemohla v Evropě existovat země s profesionální armádou, která by ale zároveň neměla na svém území alespoň jednu cizí základnu. Pan ministr zároveň zaměňuje dvě rozdílné věci: Naše členství v NATO (tj. organizaci, která se od amerického projektu distancovala) a americký protiraketový deštník,
Vondra v roli poražených
(Čermák senior, 30.5.2007 15:12:20)
Odpovědět
Je nutné si na prvním místě povšimnout paralely totalitního a Vondrova (Topolánkova) myšlení. Totalita je ve své podstatě snahou o vytváření nereálného, ideologizovaného světa, v němž jsou práva jedince i společnosti podřízena právě ideologickým principům. To se samozřejmě děje za neustálého přesvědčování o stavu světa – o jeho nutnostech, hrozbách, rizicích a o postojích, které MUSÍME zaujímat proto, abychom DANOSTI světa naplnili.

Spousta ostrovtipu nyní míří přesně do objemného terče zvaného Alexandr Vondra. Na své nejapné vyhrožování povinnou vojenskou službou, kterým chtěl patrně docílit úplně opačného efektu, dostal předpokládanou odpověď, což je nepochybně dobře. Alexandr Vondra ale možná nebyl dalek dosáhnout svého cíle, tedy ovlivnit svou hrozbou veřejné mínění. Výroky politiků totiž není možné posuzovat izolovaně, ale podle toho, jak na ně zareagují média. A jak je vidět, rozhodně ne všechna vlivná média jsou ochotna vidět to, co se dá jen těžko přehlédnout. Alexandr Vondra sice byl přistižen s kalhotami u kolen, ale někdo dělá, že to nevidí a někdo si zase urputně všímá toho, že má nakřivo kravatu.

Alexandr Vondra může být nyní – právem - považován za blbce, ale za jeho blbými výroky je chladný kalkul, který počítal s tím, jak bude jeho výrok dále médii přenášen veřejnosti
Občané Plzně nesouklasí s americkým radarem v Česku
(Pavel B.z Plzně, 30.5.2007 16:17:52)
Odpovědět
Umístění americké protiraketové základny v Brdech jen několik kilometrů od krajské metropole je trnem v oku dvěma třetinám čtenářů, kteří se vyjádřovali v anketě Plzeňského deníku tento týden.

Jednoznačně proti umístění bylo 68 procent, souhlas s radarem vyjádřilo 23 procent respondentů. Zbylí čtenáři chtějí radar jen pod patronací NATO nebo požadují více informací o potřebnosti základny.

Nechceme znovu cizí vojáky na našem území, radar nechrání Českou republiku. To byly nejčastější argumenty odpůrců základny.
A takový názor maji obyvatelé plzeňska.
Občanský princip
(J.K.z Prahy, 30.5.2007 17:04:50)
Odpovědět
Zjišťujeme, že když u nás v Česku hájíme občanský princip a demokracii, nutně se dostáváme do střetu s neoliberály a neokonzervativci, kteří se také odvolávají na demokracii. Odvolávají se na lidská práva, o něž se opírá naše pojetí občana. Tento rozpor, správněji řečeno nesmiřitelný antagonismus, je nutno promyslet a teoreticky vyjasnit.

Poslední léta přinesla mně a určitému počtu mých přátel pozoruhodnou zkuše¬nost. Je to zkuše¬nost ze dvou občanských iniciativ. Nejdříve stručně o první z nich. Pomalu už rok se angažujeme v občanské iniciativě „Ne základnám“. Tato iniciativa se staví proti vybudování radarové základny protiraketové obrany USA v České republice a budování tohoto sys¬tému v Evropě vůbec. Požaduje v této věci celostátní referendum, sbírá podpisy pod petici, pořádá diskuse a veřejné demonstraceLze říci, že „Ne základnám“ je občanskou iniciativou v pravém slova smyslu. Vychází totiž z přesvědčení, že dobře informovaní občané jsou při současné úrovní vzdělání obyvatelstva schopni posoudit o co jde a odpovědět na jednodu¬chou otázku, zda chtěj nebo nechtějí onu radarovou zá¬kladnu. Že se nemusí ne¬chat balamutit politiky a takzvanými odborníky, kteří jdou na ruku zbroja¬řům a militaristům. Iniciativa vyjadřuje rozhořčení nás jako občanů nad tím, že naše vlády a politi¬kové establishmentu tajně jednají o zřízení základny už od roku 1999. Že tuto věc skrývali před ob¬čany jak jen mohli. Že o ní s výjimkou soc.demokratů mlčeli v loňské předvolební kampani. Že tedy současná vláda ani parlament nemá k souhlasu s plánem USA žádný mandát. A že tomuto plánu přesto jde pořád na ruku. Iniciativa je protestem proti znásilňování občanského principu a demokra¬cie v naší zemi.
Re: Občanský princip
(Jirka, 30.5.2007 17:53:51)
Odpovědět
Tohle zuřivé a hysterické tapetování bez ohledu na téma článku spíš svědčí o totální myšlenkové impotenci jeho tvůrců.
Milý pánové Čermáku st., Pavle B. a zvláště J.K.!
(alfa, 30.5.2007 19:57:23)
Odpovědět
Jste pravděpodobně pacienty nějaké psychiatrické kliniky. Hádám diagnozu, z níž vyplývá postupná demence. Popřípadě bludy a paranoia. Jinak si nedovedu vysvětlit, jak může něčí mysl zaměnit radar a střelnou zbraň. Někdo z Vás tu mluví o dostatečné inteligenci a stavu vzdělanosti dostačující k rozhodnutí o radaru...ale jak chtějí o radaru rozhodovat Ti, jež (asi komunistické) školství nedokázalo naučit porozumět jednoduchému textu natolik, aby na něj dokázali adekvátně reagovat?

Jsem zcela PROTI referendu, neboť mí spoluobčané nemají dostatek inteligence, ani aby si přečetli a POCHOPILI článek! Jste si jistí, že si nepletete radar se sunarem, tartarem nabo tatarem? Bůhví, co to v mozcích jmenovaných pánů mohlo natropit... Raději to nechte na vládu, on to sice Topolánek udělá v amirežii, ale aspoň ušetříme za referendum.

A mimochodem pro případné redaktory: MAŽTE HLOUPOSTI O RADARU TAM, KDE NEMAJÍ CO DĚLAT. Lesní bouda s kopulí a stovkou zaměstnanců není zas taková senzace...
Re: Milý pánové Čermáku st., Pavle B. a zvláště J.K.!
(Petr, 30.5.2007 20:37:50)
Odpovědět
Náhodně jsem dnes zavítal po delší době na tento portál a jsem velice udiven reakci některých přispěvovatelů na některé názory.Nejsem sice jeden z těch co veřejně protestuji proti radaru,ale měli bychom se chovat demokraticky a ne jako předem poražení.Síla argumentů musí vítězit a ne zákazy nebo vulgarity.Rozhodně největší chybou je nekomunikovat.
Budete se divit...
(alfa, 31.5.2007 1:52:05)
Odpovědět
Ale naprostý souhlas. Mně vadí věčné žvanění o jednom tematu na nesmyslných místech. Ni já nejsem nadšeným stavitelem radaru. Jak říkám, rozhodující jest, co nabídnou USA. Bez toho co přiveze Bush je nesmysl zveřejňovat zde své "názory" a tvářit se nanejvýš statečně.

Polovina lidí, co zde tvoří, by před americkým tankem pronesla pouhé: "God bless America!"
Re: Omezit, či neomezit držení zbraní?
(petrski, 31.5.2007 14:48:15)
Odpovědět
Nejsem obecně proti právu vlastnit střelnou zbraň. Nutně však ze zcela racionálních (neideologických) důvodů musí zde existovat pravidla a jejich reálná vymahatelnost. Např. jakou zbraň, jaké střelivo, jaké jsou podmínky pro získání a udržení příslušného zbrojního pasu, podmínky nošení, použití, uložení zbraně, atd. Ovšem otázka uhájení osobní či skupinové (rodina) bezpečnosti je daleko širší, debata o držení střelné zbraně je zavádějící. Získání schopnosti aktivní a účinné obrany je náročná záležitost i pro profesionála a zahrnuje řadu dovedností, fyzickou a psychickou průpravu, střelná zbraň a její použití jsou jen jednou z možností obrany. Je taky značný rozdíl ve střelbě do papírového terče na střelnici a do pohybujícího se člověka v podmínkách stresu za extrémních situací. Zjednodušeně platí - učme se bránit, a to se nerovná "pořiďme si střelnou zbraň". Troufám si tvrdit, že neexistuje přímá úměra mezi množstvím civilně držených střelných zbraní a mírou osobní bezpečnosti jedince-občana.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama