reklama
reklama

Chodit k volbám má smysl

Autor: Dan Drápal | Publikováno: 10.5.2007 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Nedávno se konalo první kolo francouzských prezidentských voleb. Účast byla nebývale vysoká – skoro 85 procent. Nedávno se rovněž konalo druhé kolo senátních voleb na Chomutovsku. Účast byla nebývale nízká – pod deset procent. To umožnilo, aby disciplinovaní voliči komunistické strany prosadili do Senátu svého člověka. Kdyby přišlo k volbám o tři tisíce lidí více, všechno by bylo patrně jinak.

Mnoho lidí se spokojí s nadáváním na politiku v hospodě u piva nebo jen tak v kroužku přátel. Nechuť k volbám může být zapříčiněna (mimo jiné) pocitem, že skutečná rozhodnutí padají někde jinde než v senátu či parlamentu. Bohužel, tzv. Kubiceho zpráva přinesla mnoho dokladů pro oprávněnost tohoto názoru. Jak už ale bývá v kraji zvykem, politici se zabývali spíše faktem zprávy samotné než jejím obsahem.

Nízká volební účast na jednu stranu nevěstí nic dobrého pro budoucnost demokracie v této zemi. Na druhou stranu bychom se jako křesťané mohli pokusit obrátit v dobré to, co v dobré obrátit jde.

Jako křesťané na tom nejsme lépe než jiní v tom, že těžko chápeme složitý mechanismus moderního státu. Mnohdy ho totiž nechápou ani sami poslanci. Ti mají ovšem mnohem větší možnosti věci veřejné přinejmenším ovlivnit.

Možná je ale snazší snažit se porozumět kandidátům jako lidem než zjevným či skrytým záměrům politických stran. Vím-li, že někdo prosadil do úřadu zabývajícím se kontrolou společností provozujících loterie a hazardní hry příbuzného člověka, jenž se touto činností zabývá, je to pro mne dostatečný důvod takového poslance či senátora nikdy nevolit – přestože je ze strany, jejíž program je mi nejsympatičtější. Takových příkladů se najde mnoho – stačí jen trochu sledovat dění kolem sebe. Chce to od nás jen trochu zájmu (třeba zajít na veřejnou debatu s kandidáty před volbami nebo se „svým“ poslancem po volbách).

Jako křesťané víme, že toto vládnutí je pouze předběžné – jednou se ujme vlády Ježíš Kristus. To je však větší, nikoli menší důvod jednat odpovědně teď. Když nechodí k volbám ostatní, choďme k nim my!

 

 

reklama
1748 čtenářů | 20 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Chodit k volbám má smysl
(petrip, 10.5.2007 6:50:47)
Odpovědět
A co se změní? Když EU řekne, že václavák přemalujeme na modro, tak to tak zítra bude. Neuďte naivní a nestrašte s komunisty, v této republice nám stejně nic nepatří a ani komunisté na tom nic nezmění.
Re: Chodit k volbám má smysl,aby se tam nedostali Šeichové
(Volič ODS, 10.5.2007 19:57:43)
Odpovědět
Nemá to smysl chodit k volbám,pokud se do Sněmovny dostanou podvodníci,jako je například poslanec Šeich,který se nestydí lhát a podvádět.Nezákonných činů už má za sebou už více.Přestože ho poslanci vyzvali,aby okamžitě se vzdal svého mandátu a odešel ze Sněmovny,tak on odmítl.KDY KONEČNĚ SE NAŠE SPOLEČNOST ZBAVÍ TĚCHTO PODVODNÍKŮ.
Re: Chodit k volbám má smysl ?
(Politolog J.H., 12.5.2007 11:58:26)
Odpovědět
Výroky V.Tlustého a dalších významných politiků ODS,že jejich předseda Topolánek je podvodník,signalizuji,že v této straně to začíná vřít.Dokonce mnozí senátní politici tvrdí,že v nejblizší době se strana rozdělí nebo rozpadne.Pokud by se rozdělila,tak ta jedna část bude složena převážně ze Středočeských příznivců asi pod vedením V.Tlustého a ta druhá bude sdružovat příznivce mimopražské pod vedením Topolánka.Topolánkova frakce se více přiblíží středu politického spektra.Nejblizší čas ukáže,co bude s ODS.
Mladí lidé nesouhlasí s radarem
(Petr, 15.5.2007 14:22:34)
Odpovědět
U nás neexistuje organizace mladých lidí, kterou by bylo možné brát vážně. Vyloženě směšní jsou tzv. náckové. Anarchisté, mezi něž jsem zavítal v souvislosti s hnutím proti radaru, mají potíž se vůbec sejít na správném místě ve stejnou hodinu. Mladí konzervativci vzhledem připomínají bývalé svazácké funkcionáře, nutící nás na brigádě v horách založit svazáckou buňku. Místo modrých košilí mají ovšem bílé s kravatou. Pokud už se někdo snaží, jeho cílem je, bez ohledu na politickou orientaci, jen jedno – vyžírka.

Výše popsaná gerontokracie panuje ovšem i ve všech institucích, kromě soukromých firem, tam mladí drsně vykopávají staříky nebo by sami nepřežili.

To neříkám proto, že s tím souhlasím, ale protože to tak je. Ale ve všech školách, úřadech, nemocnicích atd., se pořád čeká na zestárnutí jako na hlavní „kádrový předpoklad“. Proto třeba slibovat nápravu ve školství je čirý klam, o policii nemluvě. K chirurgickému řezu se nikdo neodváží, vždy se prosadí status quo a spokojenost s málem, alespoň trochu jistým. Pokud se latentní generační konflikt nevyřeší, nelze čekat od mladých nic než pasivitu anebo zoufalý protest.
Re: Chodit k volbám má smysl
(Pozorovatel, 10.5.2007 9:16:44)
Odpovědět
Autorův názor chápu, ale nesouhlasím s ním. Demokratický systém důsledně de-neutralizuje všechny doposud neutrální oblasti lidského života (školství, hospodářství a bohužel také náboženství) na straně jedné a na straně druhé dopouští, že se stále více lidí snaží na moci podílet a rozsah moci se tím rozšiřuje - konečným důsledkem je prolnutí státu a společnosti a vznik státu totálního. S tím přece nemůže žádný křesťan souhlasit, protože svobodu svědomí opustit nelze.

Bohužel, aby těch průšvihů nebylo málo, demokratický systém se nám důmyslně propojil s liberálním státem. Stát tedy funguje jen jako zástěna různých stran, má sice spoustu moci, ale tu nemůže účelně používat. On už se dokonce nemůže ani bránit proti nadcházejícím krizím, protože by to bylo partikuláři považováno za pošlapání jejich zájmů - přesněji za "násilí"...

Jsme tedy mezi dvěma mlýnskými kameny - na straně jedné buď můžeme chodit k volbám v maději, že se nám podaří něco alespoň na krátký čas změnit, či spíše zdržet - avšak i volba opozice je ve své podstatě afirmací stavu. Nebo se můžeme pokusit systém "vyhladovět" zevnitř, přestat mu dodávat hlasy i kandidáty a pokusit se budovat paralelní mimosystémové struktury - pro začátek např. vydavatelství, časopisy, vlastní školy atd. To aspoň není taková schíza ;-)
Re: Chodit k volbám má smysl
(Jirka, 10.5.2007 18:07:28)
Odpovědět
Pozorovateli, nevím, kde se spojila demokracie s liberálním státem. Já všude kolem sebe vidím státy více či méně socialistické. Liberální byly snad USA do přelomu 19 a 20 století.
Re: Chodit k volbám má smysl,aby už nikdy zde nevládla pravice
(A.Louskáč, 10.5.2007 11:33:46)
Odpovědět
ODS-kam se na vás hrabali komouši !

Proč ods považuji za zločineckou organizaci,
pro aspon částečné odstranění korupce bychom museli zavést MAJETKOVÁ PŘIZNÁNÍ.

JO JE TO BĚŽNÉ VE VYSPĚLÝCH ZEMÍCH-JENŽE TOMU SE PRAVICE ZOUFALE BRÁNÍ

STEJNĚ JAKO PROTIKORUPČNÍ INSTITUCE "AGENT PROVOKATÉR"

STEJNĚ JAKO KDYŽ HLASOVALI PROTI EUROZATYKAČI.


STEJNĚ JAKO KDYŽ,ZRUŠILI FINANČNÍ POLICII

STEJNĚ JAKO KDYŽ BENDA ZRUŠIL ZÁKON O TUNELOVÁNÍ.

JSME KORUPCÍ PROHNILÝ STÁT,A TAHLE VLÁDA JE TOHO DŮKAZEM.MYSLETE VLASTNÍ HLAVOU.

jinak kriminálními činy Odeesesmanů vám tu mohu vytapetovat pár stránek.Modrý teror je daleko nebezpečnější než rudý teror.
Re: Chodit k volbám má smysl,aby už nikdy zde nevládla pravice
(richard, 10.5.2007 17:03:37)
Odpovědět
Táhni do bažin, komunisto, tyhle rudé agitky si nech do Haló Novin.P:S: Ono by k ozdravení klimatu postačilo, kdybyste vysmahli s vaší příchylností vůči islámu, nejlépe do Teheránu, kde vás za bezvěrectví oběsí, jako to udělal Chomejní iránským bolševikům v 80.letech, moc jsem se tehdy nasmál, když jsem poslouchal, jak Moskva kňučí vzteky:)))
Re: Chodit k volbám má smysl,aby už nikdy zde nevládla pravice
(L.Jenč, 11.5.2007 13:35:38)
Odpovědět
Příspěvek pana A.Louskáče je bohužel pravdivý.Naše pravice dosud nic užitečného pro národ neudělala,pouze "tunelovala" pro sebe.Rozhodně nejsem žádný levičák,ale každý by měl znát pravdu a ta bihužel není pro českou pravici příznivá.
Re: Chodit k volbám má smysl,aby už nikdy zde nevládla pravice
(JERRY, 14.5.2007 16:05:28)
Odpovědět
Je vidět nicku "Richarde", že každý, kdo má odlišný názor, toho se svojí ODSáckou zpupností a tupostí zašlapete. Chováte se jako bolševický dobytek a jste jenom stádo tupých, arogantních a zblblých hovad, duševně a mentálně na úrovni slušňáka Myrdy.Přestańte lidi kádrovat a nálepkovat za jiné názory a to i proto, že Vy a Vám podobní žádný svůj názor nemají.
Re: Chodit k volbám má smysl,aby už nikdy zde nevládla pravice
(alfa, 14.5.2007 17:06:15)
Odpovědět
Milý pane s jiným názorem. Pan Louskáč i pan richard projevili přibližně stejné pochopení pro jiný názor. Proč nespíláte oběma???
Re: Chodit k volbám má smysl,aby už nikdy zde nevládla pravice
(alfa, 10.5.2007 19:56:56)
Odpovědět
"Zákon o tunelování" je dnes již naprostý nesmysl a evropský unikát.
Re: Chodit k volbám má smysl
(stransky, 10.5.2007 13:34:07)
Odpovědět
po precteni pane Drapalova prispevku mne napadlo jen jedine - blazen
dg.: religiosni paranoia
Re: Chodit k volbám má smysl
(Martin Horák, 11.5.2007 16:41:01)
Odpovědět
Když Vás nenapadlo nic jiného - to Váš mozek asi není moc výkonný, že ?
Chodit k volbám má smysl,aby si Bush nemohl dělat co chce
(J.Fiala, 12.5.2007 12:18:43)
Odpovědět
Sněmovna reprezentantů v noci na včerejšek schválila hlasy demokratů zákon, který zajišťuje financování amerického válečného dobrodružství operací v Iráku a v Afghánistánu jen do konce července.

Vůdce USA George Bush se ho ovšem v duchu svých hluboce demokratických tradic chystá vetovat. Jak už to minulý týden učinil v případě zákona, který spojoval financování bojových operací s termíny stažení vojsk.
Re: Chodit k volbám má smysl,aby si Bush nemohl dělat co chce
(alfa, 12.5.2007 20:47:54)
Odpovědět
Upřímně řečeno si nedovedu představit, že aspoň někteří členové demokratů s tímto vetem nepočítali. To, že situace bez USArmy bude v Iráku pravděpodobně ještě problematičtější než dnes, je jasná každému. A ne každý demokrat to chce riskovat.

GWB zvolili stajní voliči, jako ti kteří zvolili současný kongres. Tak co je na tom nedemokratického? Obě instituce mají stejný mandát.
Re: Chodit k volbám má smysl
(J.Lohoš, 12.5.2007 18:40:57)
Odpovědět
Po výrocích exministra financí V.Tlustého,že předseda ODS je podvodník,to ve straně vře a je jen otázkou času,kdy dojde k totálnímu rozkladu strany.Někteří senátoři dokonce předvídaji,že strana se rozdělí na dvě strany.Jedna pod vedením Tlustého bude sdružovat především středočeské příznivce,zatímco mimopražské povede Topolánek.Boj o koryta ve straně vrcholí
Re: Chodit k volbám má smysl
(alfa, 12.5.2007 20:50:00)
Odpovědět
Jestlipak se najde sjednotitel..?
Re: Chodit k volbám má smysl
(K.Jonáš, 14.5.2007 22:43:49)
Odpovědět
Každý den se přesvědčujeme stále více o tom, že ODS a v souladu s ní i strany koaliční vlády, stále více ustupují od ústavního principu demokracie, tedy vlády lidu.

Ukazuje se, že lid vládu ODS stále více obtěžuje. Považuje úlohu lidu, tedy občanů oprávněných volit své zástupce do Parlamentu ČR a do zastupitelstev, pouze za aktéry voleb a potom již mají držet krok a hubu .

Otevřeně se to dokazuje v diskusi o umístění radarové základny USA na území ČR a o referendu k této otázce. Zcela přesně to vyjádřil poslanec Cyril Svoboda (za KDU-ČSL), ministr koaliční vlády: Referendum je jen divadlo pro veřejnost. Takové je stanovisko většiny současné vlády a zejména představitelů ODS k úloze občanů v rozhodování o životně důležitých otázkách dalšího rozvoje společnosti a zajištění jeho bezpečnosti a mírového vývoje. To však není všechno.

Zejména v souvislosti s prosazováním takzvané reformy veřejných financí se velmi razantně prokazuje vztah ODS i dalších koaličních stran k občanům. Nejde pouze o to, že navrhované reformy jsou zcela asociální a odsuzují většinu občanů k dalšímu utahování opasků. Z projevů představitelů pravice úplně čiší nenávist k občanům, protože jim brání v záměrech prosazovat vývoj k urychlení neomezeného růstu bohatství těch nejbohatších
Re: Chodit k volbám má smysl
(alfa, 14.5.2007 23:14:28)
Odpovědět
Ano, občané v zastupitelské demokracii jsou "jen" aktéry voleb. Žádný jiný model neexistuje ani není potřebný, neboť tímto "pouhým" aktem je demokracie naplněna. Cyril Svoboda má naprostou pravdu, neboť referendum je pouhým divadlem, které dává lidu zdánlivý pocit účasti na moci, ale ve skutečnosti odráží výsledek, který již předem rozhodnou výsledky voleb a z nich plynoucí rozhodovací moc stranických sekretariátů. Spolu s nimi pak média a několik dalších činitelů veřejného života vytvoří v lidské mysli ten "správný" postoj, který si lidé přinesou do hlasovacích místností. Zatímco u voleb se jistě zamyslí každý člověk nad alternativami a rozhodne se pro tu nejvýhodnější pro něj.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama