reklama
reklama

Kdo jsou v Evropě skuteční fašisté?

Autor: Rodney Atkinson | Publikováno: 11.4.2007 | Rubrika: Zamyšlení
Ilustrace

Korporativisté nalevo, napravo i ve středu spektra reagují hněvivě na obvinění, že jejich „Evropský projekt“ je ve své podstatě fašistický. To snad není překvapivé, protože kombinují (při své víře na nadnárodní vládu, kolektivistická řešení, korporativistickou ekonomiku, státní intervence a ve „třetí cestu“) většinu charakteristik fašismu. Musejí se proto neustále horečně distancovat od této zdiskreditované ideologie. Je to pro ně snazší, pokud se jim podaří najít nepřítele, kterému mohou připsat hodnoty „fašismu“ — vybrali si nacionalisty a ty, kterým říkají „extrémní pravice“.

Nejlepším příkladem byl článek profesora Richarda Overyho v londýnských Evening Standard z 15. května 2002, který popisuje „fašismus“ jako hnutí výhradně na „pravém křídle“ . Tato nesprávná analýza byla doprovázena obrázky Francouze Le Pena a Rakušana Jorga Heidera, kteří jsou hlavně nacionalisty, ne fašisty. Definujícími vlastnostmi fašismu je, že není napravo ani nalevo ani středový, ale je jak pravý, tak levý a tak centristický. Je to jasně demonstrováno speciálně v podpoře fašismu ve 30. letech britskými liberály jako je Lloyd George, konzervativci jako Samuel Hoare a britskými socialisty jako Ramsay Macdonald, Lord Allen of Hurtwood a historikem Arnoldem Toynbee (vyznamenaném Gestapem).

Fašismus představovaný nacistickým Německem, Mussoliniho Itálií a Vichystickou Francií má samozřejmě pravicové prvky, ale má přinejmenším mnoho levicových socialistických prvků. Mussolini byl socialistou (vydával list Italské socialistické strany). Hitler vstoupil do Německé socialistické strany (a jako Tony Blair ji očistil od znárodňovací politiky). Zatímco Le Pen byl členem Hnutí odporu proti fašismu, bývalý francouzský president Francois Mitterand, pozdější vůdce Francouzské socialistické strany, byl hrdinou francouzského vychystického režimu. Oswald Mosley byl labouristickým ministrem a stal se vůdcem Britské unie fašistů. Jeho žena Lady Diana Mosley(91) nedávno deklarovala na BBC svou opozici La Penovi a svoji podporu Evropské unii!

Fašismus je samozřejmě opět na pochodu, ale ve formě super-etatistů, kteří chtějí zopakovat v „Evropské“ unii vlastně všechny politické struktury fašistické Evropy ze 40. let. Tehdy bylo rozbito Československo stejně jako dnes. Tehdy stejně jako dnes byla Jugoslávie rozbita na malá státečky. Tehdy i dnes byly odstraněny národní měny. Tehdy i dnes jsou odstraněny národní parlamenty (nebo přeměněny v bezcenná torza). Tehdy i dnes byli důslední antifašisté v Evropě — Rusko a Jugoslávie — napadeny a fašistické státy — jako Německo, Chorvatsko (které dokázalo zabít 400 000 Srbů, židů a cikánů v Jasenovackém koncentračním táboře) a Albánie (která měla vlastní divize Waffen SS) jsou opět na politickém vzestupu — díky moci Německé Evropy.

Profesor Overy píše, že Holanďané „nemají žádné fašistické tradice“. Ve skutečnosti byli jedinou zemí, která poskytla dvě celé divize Waffen SS německé armádě. Charakterizovat Pima Fortuyna (zavražděného skutečným fašistickým zločincem) jako fašistu je pošetilé. Homosexuál Fortuyn byl napaden muslimským knězem (bosenští a albánští muslimové a mnoho Arabů bylo spolehlivými spojenci nacistického Německa ve 40. letech!), který se vyjádřil, že homosexuál je „horší než prase“. Jeho ospravedlnění bylo těžce extrémní.

Co spojuje postoje Heidera a Le Pena v jejich spíše primitivním nacionalismu jsou hlasy těch, jejichž národy, demokracie a pracovní příležitosti (5 - 6 milionů nezaměstnaných v Německu díky „přípravě“ na Euro) byly zničeny. Jsou to Blairové, Schroederové, Mitterandové a Kohlové tohoto světa, kteří zopakovali v 21. století nezaměstnanost a odcizení 30. a 40. let ve svém nadnárodním nevypočitatelném Eurostátě.

Byl to Helmut Kohl, kdo řekl, že „síla je oprávněná v politice a ve válce“ odrážeje Hitlerovo „Svět patří lidem s děly — Bůh jim pomáhá“. Hitler prohlásil, že Československo  „se posadilo do nesprávného vlaku“ a nemá možnost než jet jen cestou, kterou Německo diktuje, protože „výhybky jsou tak nastaveny“. Kohl tvrdil, že nedávná „Smlouva o sousedství“ s Čechy „nastaví výhybky“ pro budoucnost a dále, že „Německo je lokomotivou evropského vlaku“, a pokud si Británie nedá pozor, potom „zmešká vlak“. Hitler ustavil osobní volební fond, do kterého vkládaly německé i zahraniční korporace podstatné příspěvky — Kohl dělal to samé. Hitlerovi nacisté tvrdili, že jejich integrace Evropy je „osudová“ a „nezvratná“. Kohl říkal „Neexistuje jiná kombinace, pokud nechceme pokoušet osud“.

A byl to Mitterand, který zbavil moci francouzskou demokracii, ne La Pen. A byla to Evropská unie, která se rozhodla říkat Rakušanům, koho nemají volit, ne Haider. Byli to Blair a Chirack, kteří bombardovali v Bělehradě rozhlasovou a televizní stanici, ne Fortuyn, a byla to Evropská unie, která hrozí likvidací porotních procesů a habeas corpus, ne euroskeptici. A byl to poradce kancléře Schroedera z Německa,který nedávno prohlásil: „Mnoho židů dnes přežilo, protože byli otrockými pracovníky a nebyli přímo zabiti SS. Němci jsou unaveni židomilskými kompenzacemi v mediích a sterilními pietními akty politiků.“

Ve Výmarské republice 20. a 30. let obyčejní Němci, ať už trpící střední třída nebo nezaměstnaní dělníci, byli drceni korporativistickými „středovými stranami“ a jejich spojenci z velkého obchodu. Snažili se odevzdat hlas, který se bude počítat, a zjistili, že „středové strany napravo i nalevo“ dělají všechny stejnou politiku. Neměli tedy jinou možnost něž volit komunisty nebo nacisty. Ti „soucitní“ korporativisté „třetí cesty“, kteří vytvořili demokraticky nekontrolovatelnou „Evropskou unii“, (a vymetli tak parlamenty, národní měny a národy) nechali slušným voličům v Evropské unii stejně odcizenou alternativu dnes. A stejná volba je předkládána novým kandidátským zemím, jako je Polsko a Česká republika, kteří byli též zbaveni jiné volby. Mají si udržet ústavní suverenitu, kterou nedávno získaly — a být izolovány hospodářsky a diskriminováni obchodně? Nebo si mají užívat vyhlídky na hospodářskou prosperitu, ale vzdát svou demokratickou státnost?

Pouze skutečně fašistický projekt může předložit takovou volbu!

 

Rodney Atkinson
z knihy Rodí se fašistická Evropa. Útisk a obrození demokratických národů
Newcastle upon Tyne, 2001

reklama
2875 čtenářů | 15 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Kdo jsou v Evropě skuteční fašisté?
(mš/NM, 11.4.2007 8:46:05)
Odpovědět
To je divný článek a obsahuje řadu zavádějících tvrzení. Například by mě zajímalo, co znamená slovní spojení "muslimský" či "islámský" kněz.

A pak ten Mitterand - ten byl sice úředníkem vichistického režimu, krátce ovšem a na nijak důležité pozici, staral se o navrátivší se válečné zajatce. Současně ovšem pracoval pro hnutí odporu. "Hrdina vichistického režimu" je tedy hodně za vlasy přitažené tvrzení, i když za své "věrné služby" jednu medailičku dostal.

(Jinou kapitolou je jeho předválečné působení v Cagoule, dnes považované za teroristickou organizaci.)

Myslím, že by autor ve svém spravedlivém rozhořčení vůči EU nemusel ohýbat fakta za každou cenu.
Re: Kdo jsou v Evropě skuteční fašisté?
(Šotouš, 11.4.2007 8:47:04)
Odpovědět
Obecně se dá s autorem souhlasit, ale v detailech je to poměrně pomýlené - "juhoslávský" král Alexandr I. byl sympatisantem autoritářského až totalitárního způsobu vlády (po svém nástupu na trůn např. zakázal všechny politické strany). A Rusko? Neříkal snad Stalin v jednom ze svých mouder určených užšímu politbyru, že bolševismus je slovanská forma fašismu?...
Re: Kdo jsou v Evropě skuteční fašisté?
(alfa, 11.4.2007 16:59:09)
Odpovědět
Prvním odstavcem mne článek nadchnul. I když podle mého italský či španělský fašismus byl spíše pravicový. Německý nacismus bych opravdu z pravolevého dělení vyřadil, a to zcela. Podobně jako komunismus tato ideologie zcela redefinuje společnost, stát i vše ostatní a tím se z demokratických pojmů pravice či levice vyděluje...tyto systémy prostě do evropského demokratického režimu a tedy ani do politologických tabulek nepatří, jsou zcela alternativní(to není hodnocení jejich kvality).

Ovšem vyjma tohoto postřehu je zde hrozivé množství chyb - Hitler vstoupil do Německé strany práce(DAP), což byla bavorská mírně separatistická, katolická strana s prvky nacionalismu. Do Socialistické strany Německa by vstoupil těžko, neboť byla plná Židů. Mussolini psal a pomáhal několika socialistickým deníkům a byl socialistou (tak jako všichni jeho kamarádi v "rudém koutě Itálie", kde se narodil), což ovšem neznamená, že jím zůstal. A s hrdinou vychystické Francie bych se taky neoháněl...
Re: Kdo jsou v Evropě skuteční fašisté?
(Jirka, 12.4.2007 16:24:02)
Odpovědět
Pravicový fašismus...no jo, vždyť on Mussolini neustále mluvil o jednotlivci, jeho svobodě a zodpovědnosti, omezoval roli státu, snižoval daně, liberalizoval ekonomické prostředí, podporoval konkurenci, že ? Nebo to bylo jinak ?
Re: Kdo jsou v Evropě skuteční fašisté?
(alfa, 12.4.2007 17:18:52)
Odpovědět
Extrémní formy pravice i levice jsou zajímavé. Často mají určitou podobnost s druhou stranou (třeba liberalismus a anarchismus). I když to teď není úplně náš případ.

Já osobně dávám přednost spíše složitějšímu dělení na pravici a levici podle vztahu k současnému systému tedy: od pravice k levici: konzervativismus - reformismus - revolucionarismus (a následují redefinující systémy, jak jsem popsal výše). Tak jak toto dělení vyplynulo z francouzské revoluce.

Vy popisujete liberální pravici. Ovšem existují i jiné formy pravice podle systému, v němž se nacházejí (například prokolonialističtí politici ve Francouzské Indočíně byli též pravicoví, ač liberalismem třeba Diem neoplýval). Mussolini nemluvil o jedinci, ale bránil velkostatkáře před komunisty a socialisty. Stejně tak vytvářel průmyslové korporáty, které chránily existující soukromé podniky před otřesy trhu i před znárodňováním. Podnikání podporoval. Bránil zaměstnancům zakládat odbory. Hájil národní a náboženské zájmy Italů. A koneckonců v čele stál jako silný Jedinec. Je to samozřejmě pokřivená a (jak jsem už napsal) mírná pravice, ale je. Hájí totiž společenský status quo.

Mimochodem před 200lety byl liberalismus také revoluční a tedy levicový.
Re: Kdo jsou v Evropě skuteční fašisté?
(Jirka, 12.4.2007 17:49:30)
Odpovědět
Teda, to je guláš. Takže od začátku : konzervatismus, liberalismus, socialismus. Tři nejzákladnější politické proudy současnosti. Politologické vymezení pojmů pravice a levice : podle vztahu ke státu. Více státu a méně důrazu na jedince = levice. Méně státu a více jedince = pravice. Je už bohužel taková praxe tohle přehledné rozdělení zamlžovat a rozostřovat, je velká móda je dokonce popírat. To postmoderní zmatení jazyků někomu velmi vyhovuje, dobře se tak totiž maskují skutečné zájmy a cíle. Takže prosím : přesnost.
Re: Kdo jsou v Evropě skuteční fašisté?
(Jirous, 12.4.2007 20:04:12)
Odpovědět
Před padesáti roky jsem byl zapřisáhlý nepřítel socializmu nebo spíš komunistů.Celých 40 let jsem byl odstrkován a ponižován minulým režimem.Pak přišel nadevše očekávaný den a po něm opět zklamání.Ti,kteří mně ubližovali se najednou jako stali "osvoboditeli" a začalo vše nanovo,jenomže obráceně.Nevím,proč jsme dovolili těm "převlékačům
kabátů" opět zasednout do parlamentu a na ministerská místa.Moje zkušenost je taková,že právě ti exkomunisté jsou pro naší společnost nejnebezpečnější.
Re: Kdo jsou v Evropě skuteční fašisté?
(alfa, 12.4.2007 20:11:45)
Odpovědět
Ano, je jistě krásné mít svět tak jednoduchý. Mimochodem, já vycházím z historie a vědy, Vy ze svých přání. Pojmy pravice a levice jsou zbytečné, pokud je nevidíte v dějinném kontextu. Pravice si v době francouzské revoluce přála zachovat (nejlépe absolutní) monarchii, levice vytvořit republiku a sdružovala tedy jak liberály, tak socialisty...zpočátku.

Vy skutečně věříte, že superultrapravici najdete na stránkách Čs. anarchistické federace? Ti si přejí opravdu silného jedince a opravdu slabý stát nebo spíš žádný, že...
Re: Kdo jsou v Evropě skuteční fašisté?
(Jirka, 12.4.2007 21:37:12)
Odpovědět
Nemám rád ty, kteří kalí své vody, aby se zdály hlubší. To Vám, Alfo, vzkazuje F. Nietzche.
Re: Kdo jsou v Evropě skuteční fašisté?
(alfa, 12.4.2007 22:09:10)
Odpovědět
Já zase obdivuji ty, co se utopí v hluboké víře, že jezero je jen zakalená louže.

Právě díky nezdolné víře, že lidskou společnost ovlivňují jen povrchní, jasně viditelné děje, se svět mohl již tolikráte divit, že se další národ propadl do nějaké formy totality.
Re: Kdo jsou v Evropě skuteční fašisté?
(Jirka, 14.4.2007 9:12:45)
Odpovědět
Ještě jednou, ale opravdu naposledy : 1+1=2. Tvrdím já. 1+1=2, ale jen za jistých historických okolností, za jiných okolností 1+1=3, a když se nám ty mršky změní, tak klidně 1+1=4. Což tvrdíte Vy. Máte na to plné právo, a já mám zase právo volat Vás k pořádku.
Prostě slova liberalismus, pravice, konzervatismus atd. atd. mají přesně definované významy. Že pojmová přesnost nevyhovuje demagogům všeho druhu, že rádi šikovně a nenápadně pozměňují skutečné významy pojmů - o tom s Vámi nepolemizuju. A že výše zmíněné výrazy patří, promiňte mi ten výraz, k sémanticky nejzaprasenějším, je holá skutečnost. To ale nic nemění na tom, že svůj skutečný a jednoznačný význam mají. Jinak Smith, Hayek, z novějších Rothbard, Šíma, Salina...
Souhlasím - už naposled
(alfa, 14.4.2007 22:41:58)
Odpovědět
Už mě nebaví neustále vysvětlovat. Tak za prvé: lidská společnost je přece jen poněkud složitější než elementární matematika. Právě matematika však skrývá řadu paradoxů, které jasně dokazují, že ani něco tak přesného nemá stoprocentní řešení...

O tom, že termíny jako liberalismus mají jasnou definici, nepochybuji. Narozdíl od pravice či levice, které jsem ovšem taktéž jasně definoval - levice=revoluce, změna a společenský pokrok(rádoby:-) / pravice=reakce na levé experimenty, zachování léty prověřených hodnot, minimalizace zásahů do přirozeného pokroku a vývoje.

Důraz na jedince, který beru jako objekt našeho sporu, je součástí liberalismu a anarchismu, nikoli pravolevého dělení, vzniklého na konci 18.stol. Samozřejmě, že i zde hraje jistou roli, ovšem pravice je individualistická, protože člověk je od přirozenosti svobodný a samostatný. V době, kdy toto dělení vzniklo o tom nikdo nepochyboval a tudíž byl individualismus součástí pravice. Nikoho však zároveň nenapadlo, že by kdy mohla tehdy zcela běžná společenská kontrola, kterou pravice podporovala, přerůst v totální kolektivistické přehlížení jedince.

Jisté výhrady pak mám i k označování korporatistického hospodářství jako levicového. Copak zachování průmyslu v rukou oligarchických podnikatelů nebo zemědělství v rukou velkostatkářů je a priori levicové?

Vámi jmenovaní pánové jsou vesměs ekonomové (až na jednoho osvícenského filozofa) a jejich závěry jsou ekonomické nikoli politické - tedy se pravolevosti takřka vůbec nevěnují (maximálně kritizují kolektivismus). A ještě jedna věc - pokud by tihle lidé, ekonomičtí liberálové do morku kostí, byli jedinými představiteli pravice, musel by být skoro každý projev konzervativismu levicový, neboť i ten tvrdě brání sociálním otřesům způsobeným bezohledným uplatňovánínm volné soutěže.
Re: Souhlasím - už naposled
(Jirka, 15.4.2007 9:30:16)
Odpovědět
Ano, termíny mají svou jasnou definici. To je vše, na co jsem chtěl v této polemice upozornit. Děkuji za čas, věnovaný mým příspěvkům.
Re: Kdo jsou v Evropě skuteční fašisté?
(V.Neckář jewnior, 15.4.2007 20:38:41)
Odpovědět
Po přečetní tohoto článku mám dojem že autor je blízký příbuzný známého anglického komika Rowana Atkinsona aka Mr Beana
Re: Kdo jsou v Evropě skuteční fašisté?
(pavjan, 8.9.2011 10:52:29)
Odpovědět
Možná, že ano, ale za pár let Vás ten humor přejde.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Reklama